Predmet
Psihologija 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Ja sam dobro, kako si ti?

Naziv predmeta
Psihologija 2

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • emocije
  • proces nastanka emocija
  • izražavanje emocija
  • primarne i sekundarne emocije

Pogodi kako sam

U digitalnom alatu Match the Memory unaprijed pripremite fotografije izraza lica osoba i nazive osnovnih emocija (radost, tuga, strah, bijes, iznenađenje, gađenje) koji odgovaraju izrazima prikazanima na fotografijama. Učenicima zadajte da u digitalnom alatu Match the Memory povežu nazive osnovnih emocija (radost, tuga, strah, bijes, iznenađenje i gađenje) s fotografijama izraza lica koji odgovaraju tim emocijama. Učenici će alatu pristupiti poveznicom koju ste podijelili putem platforme koja Vam i inače služi za dijeljenje materijala s učenicima (npr. Teams).
Zatim u razredu pustite video u kojem je prikazana emocionalna reakcija (izrazom lica, paraverbalnim znakovima, gestama, načinom držanja tijela itd.). Zadajte učenicima da u parovima ispišu sve načine na koje iskazujemo emocije, a koje su uočili u videoisječku. Svoje odgovore neka upišu u digitalni alat Padlet kojem će pristupiti s pomoću poveznice koju ste podijelili putem digitalne platforme (npr. Teams). Ploču u Padletu unaprijed pripremite. Zajedno prokomentirajte i rezimirajte učeničke odgovore.
Potaknite ih na kratku raspravu o tome je li izražavanje emocija urođeno ili je rezultat odgoja i kulture. Usmjerite ih na razlike u izražavanju primarnih i sekundarnih emocija potičući ih pritom da svoje argumente potkrijepe primjerima (razlike u načinu na koji emocije iskazuju djeca i odrasli, žene i muškarci, pripadnici različitih kultura…). Zatim podijelite učenicima QR kôd za kviz koji ste unaprijed pripremili u digitalnom alatu Socrative. U kvizu postavite nekoliko pitanja vezanih za izražavanje emocija, a učenici neka odgovore radeći u parovima. Pitanja mogu biti postavljena tako da učenici odgovaraju odabirući „točno“ ili „netočno“ (npr. Djeca često puno burnije izražavaju emocije od odraslih, a to je dokaz da je izražavanje emocija dobrim dijelom naučeno. ili Ljudi koji su od rođenja slijepi, pokazuju iste izraze lica kad je riječ o primarnim emocijama kao i oni koji vide, a to je dokaz da je izraz lica u primarnih emocija urođen.). Ako se pojavi netočan odgovor, razgovarajte s učenicima o tome zašto je netočan.
Nakon toga potaknite ih na raspravu u parovima ili malim grupama (3-4 učenika) o tome zašto je izražavanje emocija važno. Neka iznesu prednosti i nedostatke intenzivnijeg i suzdržanijeg izražavanja emocija. Svakom paru ili grupi postavite pitanja koja trebaju međusobno prokomentirati (npr. Kako reagirate kad u razred uđe vidljivo ljut nastavnik, a kako kad je nastavnik nasmijan? Kako reagirate kad primijetite znakove tuge na licu svojeg prijatelja / svoje prijateljice? Kako se osjećate kad nastavnik, tijekom vašeg odgovaranja, na licu ne pokazuje nikakve znakove odobravanja ili neodobravanja? Je li vam lakše komunicirati s osobom čije emocije možete „pročitati na licu“? Može li glumljenje neke emocije barem donekle u vama potaknuti tu emociju i u kojim se to situacijama može primijeniti?). Na kraju predstavnici svake grupe ukratko iznose zaključke svoje grupe i argumentiraju ih. Članovi drugih grupa pozorno slušaju i daju povratnu informaciju učeniku koji je izlagao. U slučaju da se ne slažu s onim što su čuli, iznose svoje protuargumente. Kad predstavnici svih grupa završe s izlaganjem, nastavnik rezimira sve odgovore.
Na kraju učenici jedni drugima postavljaju pitanja o onome što su naučili tijekom ove aktivnosti, i to tako da učenik koji odgovori na pitanje, postavlja pitanje sljedećem učeniku kojeg izabere (pritom možete upotrijebiti laganu lopticu - učenik najprije postavi pitanje pa baci lopticu učeniku koji treba odgovoriti).

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, trebate imati na umu heterogenost skupine i individualnost učenika s teškoćama. Postupke prilagodbe i metode važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće i individualnim potrebama pojedinog učenika. Učenika s teškoćama premjestite u prvu klupu ili prednji dio učionice kako bi brže dobio adekvatno pojašnjenje ili podršku.
Prije zadavanja zadataka važno je zadobiti pažnju svih učenika, a osobito učenika s teškoćama. Najavite aktivnosti i dajte detaljne upute te imajte na umu da je tim učenicima potrebno više vremena za izvršavanje zadataka ili shvaćanje uputa.
Provjerite učenikovo snalaženje u digitalnom alatu Match the Memory. Omogućite mu dobre upute i demonstrirajte zadatak ako je potrebno. Neka ima dovoljno vremena da u digitalnom alatu poveže nazive osnovnih emocija s fotografijama izraza lica. Neka se, prema potrebi, unaprijed pripremi za aktivnost.
Tijekom gledanja videozapisa vodite računa o tome da učenik s teškoćama može dobro vidjeti, da sjedi na prikladnom mjestu te da je videosadržaj i popratni materijal prilagođen učeniku s obzirom na njegovu teškoću. Učenik s oštećenjem vida mora usmeno dobiti sve informacije potrebne za praćenje videozapisa. Usto, potrebno mu je osigurati dobro mjesto sjedenja, mogućnost uvećanog prikaza ili mu dati da se unaprijed pripremi za sudjelovanje u aktivnosti. Uručite učeniku s teškoćama smjernice za praćenje videozapisa s istaknutim ključnim riječima i uputama o tome što je potrebno promatrati.
Vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u paru s učenikom koji će ga motivirati, biti mu pozitivan primjer i pružiti mu potporu.
Pri radu u digitalnom alatu Padlet osigurajte učeniku s teškoćama vizualno popraćene upute kako bi se lakše snašao. Ako se učenik ne snalazi u digitalnom alatu, omogućite mu upotrebu drugog alata ili neka odgovore zapiše na papir. Može, također, odgovarati i usmeno, a drugi učenik neka njegove odgovore upiše u digitalni alat.
Potaknite ga na sudjelovanje u raspravi ako to želi. Postavljajte mu pitanja na koja će znati odgovor, povezujte sadržaj rada sa svakodnevnim životnim situacijama.
Pitanja u kvizu Socrative postavite jednostavno, tako da su lako razumljiva te da učenik s teškoćama ima dovoljno vremena za njihovo čitanje i shvaćanje. Omogućite mu čitanje pitanja naglas, a neka mu učenik s kojim je u paru pruži potporu.
Potaknite učenika s teškoćama na sudjelovanje u raspravi i omogućite mu da se unaprijed pripremi. Postavljajte mu jasna i jednostavna pitanja na koja će znati odgovor. Potičite ga na iznošenje mišljenja ako to želi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici na internetu pronađu načine izražavanja emocija koji se smatraju prihvatljivim u drugim kulturama (npr. na Dalekom istoku), a koji se razlikuju od onih koji se smatraju prihvatljivim i/ili poželjnim u nas. Mogu li te razlike dovesti do nesporazuma ili čak nekoga uvrijediti? Neka o tome naprave kratku prezentaciju u alatu Prezi i na sljedećem je satu izlože. Neka Vam prezentaciju pošalju putem e-pošte, a Vi je stavite na Teams kako bi bila dostupna svim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pogodi kako sam

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi načine izražavanja emocija i opisuje razlike u izražavanju osnovnih i složenih emocija.
  • Učenik objašnjava svrhu izražavanja emocija te ulogu bioloških čimbenika i odgoja, odnosno kulture na način na koji izražavamo emocije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • sociologija

U epicentru emocija

Zadajte učenicima da metodom slagalice istraže proces nastanka emocija. U tu se svrhu možete koristiti tekstom koji ste sami pripremili i podijelili u nekoliko dijelova: biološki aspekt emocija, kognitivni aspekt emocija, emocionalni doživljaj i izražavanje emocija, tjelesne promjene i ponašanje. Pritom vodite računa o tome da budu uključene informacije koje će učenici moći primijeniti u svakodnevnom životu, (npr. Kognitivni su procesi preduvjet za nastanak emocija, ali ne znači da su naše misli uvijek točne, stoga ih je, kad doživljavamo neugodne emocije, dobro preispitati.). Možete se koristiti i tekstom u udžbeniku koji ste, također, podijelili u manje dijelove.

Najprije učenike podijelite u grupe - matične grupe. Zatim one iz matičnih grupa premjestite u ekspertne grupe, i to tako da iz svake matične grupe jedan učenik bude u svakoj ekspertnoj grupi (za to je praktično svakom učeniku u matičnoj grupi dodijeliti drugi broj pa onda učenike koji imaju, primjerice, broj jedan, iz svih matičnih grupa uputiti u ekspertnu grupu broj jedan). Svaka ekspertna grupa dobiva svoj dio unaprijed pripremljenog teksta koji treba dobro proučiti i napraviti bilješke o tome što će izlagati u svojim matičnim grupama. Bilješke će unijeti u digitalni alat Padlet (kojem će pristupiti putem poveznice koju im trebate podijeliti u alatu kojim se koristite za dijeljenje materijala s učenicima, npr. u alatu Teams). Učenici će se zatim vratiti u svoje matične grupe. Svaki će od njih ostalim učenicima ukratko izložiti dio teksta koji je proučavao u ekspertnoj grupi koristeći se bilješkama u Padletu. Ostali učenici slušaju i eventualno postavljaju pitanja. Kad svi učenici završe sa svojim izlaganjem, zadajte svakoj grupi izradu stripa u digitalnom alatu Make Beliefs Comix. Strip treba u šest sličica opisati tijek nastanka emocije i uključiti sastavnice emocije koju su učenici vidjeli u videoisječku podijeljenom putem digitalnog alata Teams. Svaka grupa dobiva svoj videoisječak koji prikazuje određenu emociju. Videoisječci mogu biti iz kakva crtanog ili igranog filma (npr. radost – Moje grčko vjenčanje ili završna scena u filmu Milijunaš s ulice; tuga – scena umiranja u Ljubavnoj priči ili odlazak izvanzemaljca u filmu E. T., bijes – Malo dobrih ljudi ili Put oslobođenja, strah – Misery ili scena skrivanja u tunelima kojima prolaze japanski vojnici u filmu Greben spašenih).

Kad izrade strip, učenici spremaju sliku ekrana sa stripom i šalju je Vama putem e-pošte. Služeći se projektorom, prikažite svaki strip. Predstavnik grupe koja ga je izradila, objašnjava proces nastanka zadane emocije i njezine sastavnice. Ostali učenici u razredu slušaju i komentiraju strip. Potaknite učenike na to da se nakon prezentiranja stripa prisjete i neke situacije iz vlastitog života u kojoj su doživjeli emociju prikazanu u stripu (npr. radost ili strah) i usporede sastavnice emocije koju su proživjeli s onima koje su prikazane u stripu.

Uređene slike ekrana (s izrezanim rubovima) pohranite na digitalnu platformu koju upotrebljavate za dijeljenje materijala s učenicima.
S obzirom na vremensku zahtjevnost aktivnosti, učenici strip mogu izraditi i za domaću zadaću te ga prezentirati na sljedećem satu.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, trebate imati na umu heterogenost skupine i individualnost učenika s teškoćama. Postupke prilagodbe i metode važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće i individualnim potrebama pojedinog učenika. Učenika s teškoćama premjestite u prvu klupu ili prednji dio učionice kako bi brže dobio adekvatno pojašnjenje ili podršku.
Prije zadavanja zadataka važno je zadobiti pažnju svih učenika, a osobito učenika s teškoćama. Najavite aktivnosti i detaljno objasnite upute te imajte na umu da je takvim učenicima potrebno više vremena za izvršavanje zadataka ili shvaćanje uputa.
Prilagodite tekst za istraživanje potrebama učenika s teškoćama. Omogućite mu upotrebu audiozapisa u slučaju da se teže snalazi u pisanom tekstu. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, neka tekst bude pisan uvećanim fontom uz mogućnost dodatnog povećanja. Neka se, ako je potrebno, koristi povećalom ili računalom te programom za čitanje teksta naglas.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o strukturi grupe, odnosno o tome da učenik s teškoćama bude u grupi koja mu može pružiti podršku i motivirati ga. Usto, važno je obratiti pažnju i na to da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete formirati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi učenici s teškoćama osjećali povezanost s drugima. Detaljno, ali jasno i jednostavno, objasnite učenicima zadatak u digitalnom alatu Padlet te mu objasnite upotrebu alata ako je potrebno. Omogućite mu potporu drugog učenika tijekom upotrebe alata ili mu omogućite alternativan način izrade bilješki. Potaknite učenika s teškoćama na izlaganje rada svoje grupe ako želi. Neka to odradi na način koji mu najbolje odgovara (pisano, usmeno ili služeći se vizualnim materijalom). Provjerite kako se snalazi u digitalnom alatu Make Beliefs Comix, pripremite mu pisane i vizualne upute te potporu člana grupe u kojoj radi. Neka videozapis bude prilagođen potrebama učenika s teškoćama, odnosno neka učenik ima sve važne informacije potrebne za njegovo promatranje. Pripremite mu smjernice za praćenje videozapisa uz istaknute ključne riječi. Omogućite mu dovoljno vremena za izvršavanje zadatka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike na to da na internetu istraže kako funkcionira poligraf te da o tome održe kratko izlaganje na početku idućeg sata. Izlaganje mogu pripremiti u digitalnom alatu Prezi.

Nastavna aktivnost za predmet X

U epicentru emocija

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje proces nastanka emocija i sastavnice emocija na primjerima iz svakodnevnog života.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • biologija, sociologija

Gdje pripadam?

Zadajte učenicima da sve emocije kojih se mogu sjetiti, upišu u Padlet. Učenici će alatu pristupiti putem poveznice koju trebate postaviti na digitalnu platformu (npr. Teams). Ako ne navedu sve primarne emocije, pitanjima ih potaknite na to da ih se sjete. Izbrišite emocije koje se ponavljaju kako bi svaka emocija u Padletu bila upisana samo jedanput.
Zatražite od učenika da u parovima sortiraju sve navedene emocije u dvije grupe. Moguće je da će ih razvrstati na ugodne i neugodne pa ih u tom slučaju pitajte kako bi se još emocije mogle razvrstati. Nakon što učenici iznesu svoje odgovore, zajedno ih prokomentirajte i u Padletu razvrstajte emocije tako da u jednoj grupi budu radost, tuga, strah, bijes, iznenađenje i gađenje, a u drugoj sve ostale emocije. Objasnite učenicima da jednu grupu čine primarne ili jednostavne emocije, a drugu složene ili sekundarne emocije.
Nakon toga, otvorite novu ploču u Padletu (koju ste prethodno pripremili) i prikažite je s pomoću projektora. Ploču napravite kao zid s odjeljcima (stupcima). Naslov jednog stupca neka bude Primarne emocije, a drugog Sekundarne emocije. U stupcima se nalaze obilježja primarnih i sekundarnih emocija koja su pomiješana (npr. „pojavljuju se već u vrlo male djece“, „nalazimo ih u svim kulturama“, „razvijaju se zbog socijalizacije“, „svi ljudi ih ne izražavaju na isti način“ itd.). Neka učenici u parovima razvrstaju obilježja primarnih i sekundarnih emocija. Uputite ih na to da se tijekom rješavanja zadatka pokušaju sjetiti primjera iz vlastitog života. Nakon kraćeg vremena zatražite od parova da navedu jesu li određeno obilježje svrstali u primarne ili sekundarne emocije te pitajte i ostale parove slažu li se s tim. U slučaju da se svi slažu i da je odgovor točan, smjestite to obilježje u stupac kojem pripada. Ako se parovi ne slažu, potaknite ih na kraću vođenu raspravu u kojoj ćete od učenika tražiti da svoje mišljenje potkrijepe primjerima iz svakodnevnog života navodeći ih tako na točan odgovor. Kad sva obilježja primarnih i sekundarnih emocija budu razvrstana na taj način, pohranite ploču u JPEG formatu i podijelite je putem alata kojim se koristite za dijeljenje materijala s učenicima (npr. Teams).
Na kraju se vratite na podjelu emocija na ugodne i neugodne i prokomentirajte ju s učenicima.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, trebate imati na umu heterogenost skupine i individualnost učenika s teškoćama. Postupke prilagodbe i metode važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće i individualnim potrebama pojedinog učenika. Učenika s teškoćama premjestite u prvu klupu ili prednji dio učionice kako bi brže dobio adekvatno pojašnjenje ili podršku.
Prije zadavanja zadataka važno je zadobiti pažnju svih učenika, a osobito učenika s teškoćama. Najavite aktivnosti i detaljno objasnite upute te imajte na umu da je takvim učenicima potrebno više vremena za izvršavanje zadataka ili shvaćanje uputa.
Ako se učenik s teškoćama ne snalazi u digitalnom alatu Padelt, omogućite mu neki drugi način zapisivanja svih emocija kojih se može sjetiti. Primjerice, učenik može pisano ili slikovno prikazati emocije, zadatak može obaviti usmeno i snimiti audiozapis.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u paru s učenikom koji će ga motivirati, biti mu pozitivan primjer te mu pružiti potporu. Dajte učenicima detaljne, ali jasne i jednostavne upute za rješavanje zadatka. Provjerite razumijevanje učenika s teškoćama te pratite rad para u kojem je taj učenik. Pripremite mu podsjetnik s ključnim riječima (primarne i sekundarne emocije) te omogućite vizualnu potporu ako je potrebna. S pomoću podsjetnika učeniku s teškoćama bit će lakše sudjelovati u rješavanju dijela zadatka koji se odnosi na razvrstavanje obilježja emocija u stupce – sekundarne i primarne emocije.
Vodite računa o strukturama grupa učenika, ali i o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti podršku i motivirati ga. Važno je obratiti pažnju i na to da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete formirati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezanima s drugima. Neka učenik s teškoćama ima jasan zadatak. Potaknite ga na sudjelovanje u prezentiranju rada grupe ako to želi.
Potaknite učenika s teškoćama na sudjelovanje u raspravi i omogućite mu da se unaprijed pripremi. Postavljajte mu jasna i jednostavna pitanja na koja će znati odgovor. Potičite ga na iznošenje mišljenja ako to želi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike uputite na to da tijekom sljedećih nekoliko dana promatraju svoje emocije, ali i emocije članova svoje obitelji. Neka navedu koje su emocije uočili, što ih je izazvalo, koliko je koja od njih trajala, kako je osoba koja je doživjela određenu emociju, izrazila tu emociju itd. Neka usporede razlike između primarnih i sekundarnih emocija služeći se navedenim primjerima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Gdje pripadam?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava razliku između primarnih i sekundarnih emocija.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • biologija, sociologija

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.