Koristeći vježbu anagrama, koju ste pripremili u digitalnom alatu LearningApps, započnite temu čija rješenja daju različita mjesta na kojima ljudi mogu kupiti hranu i gotovu hranu (restaurant, fast food, bakery, grocery store, butcher’s, supermarket, greengrocer’s, fish market). Učenici u parovima razgovaraju gdje kupuju hranu i kada su posljednji put bili u nabavci hrane. Tko kod njih najčešće kupuje hranu? Treba li ta obveza biti samo za jedan spol? Zašto misle da ne treba, nego da treba biti ravnopravna obveza muškarca i žene? Zašto je takav, ravnopravan pristup važan u životu?
Svrha korištenja alata je njegova jednostavnost jer nudi malene interaktivne module gdje učenici mogu pronaći različite besplatne alate ili pomoću predložaka izraditi vlastite.
Pitajte učenike koje je njihovo omiljeno jelo i što se koristi u restoranu kako bi se vidjelo što restoran ima u ponudi i za narudžbu jela – odgovor je meni (menu). Pitajte ih znaju li što su to slijedovi i koje vrste slijedova postoje (predjelo, glavno jelo i desert). Imaju li kod kuće svaki put obroke u slijedovima? Koji slijed im je najdraži?
Nakon što učenici daju svoje odgovore, uputite ih na e-Škole DOS Engleski jezik 1 - početnici , Zadatak 1, u kojem slažu riječi u četiri kategorije – predjelo, glavno jelo, desert i pića.
Kada riješe zadatak, pitajte ih nazive za slijedove i pića te neka kažu neku vrstu hrane koja pripada pojedinom slijedu ili kategoriji pića. Ovu aktivnost možete provesti kao igru u kojoj jedan učenik kaže naziv slijeda ili pića, a sljedeći što prije mora reći neku vrstu hrane ili piće koje pripada navedenoj kategoriji.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasbnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima, …), kao i značajkama same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo popratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Za učenike s teškoćama, posebno s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju, osigurajte više vremena za vježbu anagrama. Također, osigurajte više vremena i u rješavanju ostalih zadataka, posebno u samostalnom radu.
S obzirom na to da ova cjelina nosi mnoštvo novih pojmova, bilo bi dobro potaknuti učenike da izrade malu mentalnu mapu tih pojmova koja će im stalno biti dostupna i koju će moći nadopunjavati i kasnije novim pojmovima i definicijama. Za učenike s oštećenjem sluha uvijek treba voditi računa o razumijevanju pojmova.
Učenike s teškoćama valja poticati na sudjelovanje prozivanjem/postavljanjem pitanja.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Zadajte učenicima da na tjedan dana zapisuju svoje prehrambene navike - što jedu za doručak, ručak i večeru te što jedu između glavnih obroka. Nakon tjedan dana razgovarajte s učenicima o njihovim prehrambenim navikama te što bi bilo dobro učiniti kako bi im prehrambene navike postale zdravije.
Zadajte im da kreiraju jedan dnevni meni s tri glavna obroka, a barem jedan obrok treba imati tri slijeda. Zadatak nazovite "Tri koraka do zdravog obroka".
Kreirajte e-knjigu u alatu Canva naziva "Tri koraka do zdravog obroka" te je podijelite s učenicima kako bi je mogli zajednički uređivati i u njoj prezentirati svoje zdrave menije. Zajedničkim uređivanjem nastat će kolekcija zdravih obroka.
Canva je brz i jednostavan mrežni alat za grafički dizajn koji učenici mogu koristiti jer svojim prezentacijama, posterima i infografikama žele dati profesionalni izgled. Alat omogućava unaprijed definirane predloške. Besplatan je za korištenje u obrazovanju.
Pitajte učenike koja su zanimanja potrebna za rad restorana, koja od tih zanimanja znaju imenovati na engleskome jeziku te misle li da se poslovi trebaju dijeliti na muške i ženske. Što je važno pri obavljanju bilo kojeg posla? Predanost poslu, odgovornost, ozbiljan pristup obvezama, pouzdanost.
U digitalnom alatu LearningApps pripremite slikovne kartice za povezivanje naziva zanimanja i pribora potrebnih za rad restorana (glavni kuhar, kuhar, konobar, štednjak, lonac, tava, hladnjak, krpa, čaše, šalice, kuhača, zaimača, mikser, žlice, vilice, noževi). Svrha korištenja alata je njegova jednostavnost jer nudi malene interaktivne module gdje učenici mogu pronaći različite besplatne alate ili, pomoću predložaka, izraditi vlastite.
Potom ih pitajte koja pitanja postavlja konobar/ica kada uzima narudžbu te što kažu gosti. Nakon što učenici kažu svoje ideje, uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1 - početnici, Zadatak 2, u kojem slušaju razgovore između konobara i gosta.
Kada riješe zadatak, odredite parove u kojima ponavljaju rečenice koje kaže konobar, a koje kaže gost.
Po potrebi učenicima s teškoćama ispišite kartice za povezivanje zanimanja i pribora potrebnih za rad restorana, učenicima s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju je od velike pomoći imati podsjetnik i vizualnu podršku. Možete potaknuti učenike da izrade mentalnu mapu tih pojmova koja će im stalno biti dostupna i koju će moći nadopunjavati i kasnije novim pojmovima.
Učenicima s teškoćama osigurajte ponovno slušanje razgovora između konobara i gosta, učenicima s oštećenjem sluha po potrebi osigurajte transkript istog razgovora.
Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.
Zadajte učenicima da, u grupnom radu, u govoru prezentiraju situaciju u restoranu u kojoj se gosti ili konobar ne ponaša pristojno. Ostali učenici u razredu trebaju komentirati tko se neprihvatljivo ponaša te kako zamišljaju da bi se nepristojna osoba trebala ponašati. Učenici, potom, taj isti razgovor dorađuju na način koji je društveno prihvatljiv i u kojem se sve strane ponašaju pristojno te jedni druge uvažavaju.
Povedite razgovor s učenicima o zanimanjima u restoranu i koje su osobne karakteristike važne za pojedino zanimanje. Učenici će navoditi opisne pridjeve te će se, na taj način, nametnuti odgovor na pitanje jesu li zanimanja rezervirana za muškarce ili za žene. Odgovor je da - nisu. Navedite primjere kuhara, kuharica, konobara, konobarica te voditelja i voditeljica restorana.
Podijelite učenike u grupe od tri do najviše pet učenika koji osmišljavaju razgovor u restoranu između konobara i gostiju. Svi učenici, u razgovoru koji smišljaju, moraju imati ulogu – konobar i gosti. Razgovor zapisuju te ga snimaju u alatu Vocaroo. Vocaroo je jednostavan alat za snimanje i slanje glasovnih poruka u kojem učenici mogu snimiti svoju poruku.
Potom, svoje zvučne zapise - razgovore u restoranu - dijele na zajedničkom virtualnom mjestu u digitalnom alatu Padlet. Padlet je mrežni alat namijenjen suradnji koji se koristi kao “prazan papir”, tj. mrežni zid na kojem učenici mogu dodavati svoje ideje, recenzije, obavijesti, informacije, učitavati slike i dokumente.
Učenici individualno, svatko u svojoj bilježnici, pripremaju tablicu jelovnika koju popunjavaju tijekom preslušavanja snimljenih razgovora. Nakon svakog preslušanog razgovora uspoređuju rješenja, odnosno poklapaju li se ponude u jelovniku koji se širi sa svakim novim, preslušanim razgovorom. Ako se neko jelo ili piće u razgovorima ponavlja, učenici ga ne moraju ponovno dodavati u jelovnik.
Kada sve grupe preslušaju sve razgovore, učenici glasaju za najbolji razgovor po kriterijima izražajnog i točno vođenog razgovora.
Prilikom svrstavanja učenika u skupine, pripazite u koju skupinu ćete smjestiti učenika s teškoćama. Uvijek postoje učenici koji su senzibilniji i mogu pružiti podršku učenicima s teškoćama u vidu usmjeravanja ili pomaganja te je takve vršnjake važno na vrijeme prepoznati. Prilikom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Također, važno je voditi računa o podjeli zadatka unutar grupe, npr. učenik s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije može biti osoba koja će najmanje govoriti. Učenike s teškoćamai valja uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
S učenicima s teškoćama provjerite jesu li razumjeli zadatak, po potrebi osigurajte dodatno pojašnjenje i smjernice u radu. Provjerite kako se snalaze u digitalnim alatima (Vocaroo, Padlet).
Prilikom glasanja za najbolji razgovor pripazite da učenici ne vrednuju teškoću učenika s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije, već da se usmjere na trud i sadržaj.
Zadajte učenicima da istraže što znače Michelinove zvjezdice i koji ih restorani u Hrvatskoj imaju. Trebaju pronaći neki restoran koji ima Michelinove zvjezdice i nalazi se u njihovoj blizini. Potom neka pročitaju što taj restoran ima na jelovniku i neka iznesu što bi oni naručili kada bi posjetili taj restoran. Taj zadatak mogu prezentirati u istom alatu Padlet koji su koristili u prethodnom zadatku u odjeljku koji ste nazvali Michelinovo istraživanje.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.