Na početku aktivnosti pogledajte video Podijeli pa mirno spavaj o trodiobi vlasti. Nakon toga, razgovarajte s učenicima i prisjetite se nastavnih sadržaja povijesti iz 5. razreda te saznajte što je to demokracija te kakav oblik vlasti ona predstavlja. Razgovarajte s učenicima o tome kako izgleda vlast u Hrvatskoj i kako se ona dijeli, znaju li koji su predstavnici vlasti u Hrvatskoj ili u mjestu u kojem žive, mogu li ih imenovati, kako se dolazi na vlast u Hrvatskoj, što su parlamentarni izbori i tko može biti izabran te kada su bili posljednji izbori u Hrvatskoj. Upitajte učenike i kako se zove institucija koja donosi zakone, tko te zakone provodi, a tko ih kontrolira? Njihove odgovore zapišite na ploču i grupirajte u tri skupine ovisno o vrsti vlasti – zakonodavna, izvršna ili sudska. Na temelju njihovih odgovora objasnite im da je u Hrvatskoj vlast ustrojena na načelu trodiobe vlasti.
Zatim, učenike podijelite u četiri skupine i svakoj skupini dodijelite jednu vrstu vlasti kao i upute što sve trebaju pronaći. Zadajte im da, pretražujući internetske stranice Hrvatskog Sabora, Vlade Republike Hrvatske i Ureda predsjednika Republike Hrvatske te Vrhovnog suda Republike Hrvatske, saznaju tko su predstavnici pojedine vlasti u Hrvatskoj, tko su članovi pojedinih tijela vlasti, koliko pojedino tijelo vlasti ima članova, na koji su rok predstavnici vlasti izabrani i koje su njihove osnovne zadaće? Svoja saznanja neka predstave drugim učenicima u obliku igre uloga tako da učenici - unutar svoje skupine - zajedno osmisle predstavljanje zadanog predstavnika vlasti kojeg će jedan učenik iz skupine predstaviti ostalima.
Nakon toga, uputite učenike neka provjere svoja znanja o političkom ustroju Republike Hrvatske rješavajući kviz u digitalnom alatu kao što je Kahoot! Pri izradi kviza dajte im detaljne upute o formulaciji pitanja i zadataka u kvizu, npr. neka se suzdrže od postavljanja negacijskih pitanja, neka pripaze da pojedina pitanja imaju grafički ili slikovni sadržaj, da ne budu dvosmislena ili banalna, da formulacije pitanja budu jasne i razumljive te da pitanja budu suvremena i zanimljiva.
Kod prilagodbe sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika. Preporuka je da se učenik s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom.
Kako bi se učenici s teškoćama što bolje upoznali s temom i upamtili nove informacije, bit će potrebno više puta pogledati video Podijeli pa mirno spavaj. Isto tako, video Podijeli pa mirno spavaj može se pauzirati na dijelovima za koje učitelj smatra da je potrebno dodatno objašnjenje radi boljeg razumijevanja.
Tijekom razgovora o nastavnoj temi potičite sve učenike na sudjelovanje, ali ne ustrajte na uključivanju ako učenik s teškoćama pokazuje nelagodu. Isto tako, tijekom zajedničkog izlaganja ne ističite pogreške ako je učenik s teškoćama pogriješio, već svako sudjelovanje pohvalite i ohrabrite.
S obzirom na velik broj novih pojmova koji su izlagani usmeno, potrebno je pripremiti za učenike s teškoćama nastavni listić s ključnim pojmovima i njihovim definicijama koje su podržane slikovnim prikazima pojmova. Tijekom izrade nastavnih listića treba voditi računa o izgledu i sadržaju pisanog materijala. Tekst se mora jezično prilagoditi da rečenice budu kraće, uobičajen poredak riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Također, tekst podrazumijeva i grafičku prilagodbu poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Kod učenika s intelektualnim teškoćama, pri pripremi pisanog materijala, na umu treba imati i količinu sadržaja.
Prilikom rada u grupi vodite računa o tome da učenik s teškoćama bude aktivan sudionik, nikako pasivan promatrač. Isto tako, pobrinite se o tome da učenici s teškoćama sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje. Primjerice, da učenik s poremećajem iz autističnog spektra ne treba govoriti uime grupe (osim ako izrazi želju za time). Nadalje, ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere kojoj se grupi želi pridružiti te mu najavite na početku sata da je u planu nastave zajednički rad i suradnja. Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira grupa u kojoj je učenik s teškoćama. Prilikom pretraživanja internetskih stranica učeniku s teškoćama u pisanom obliku dajte tekst na kojemu su podcrtani ključni pojmovi koji će ga usmjeravati da prikupi potrebne podatke tijekom pretraživanja. Upute prije početka rada u grupama trebaju biti izrečene jasno i sažeto, pogotovo učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje, kao i učenicima sa specifičnim teškoćama učenja kako bi točno znali na što usmjeriti svoju pažnju. Učeniku s oštećenjem vida omogućite podršku kolege učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi.
Prilikom osmišljavanja igre uloga određenog predstavnika vlasti, učenik s teškoćama sudjeluje kao i svi ostali učenici u razredu, ali pritom se vodimo njegovim jakim stranama. Na primjer, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje možemo zadužiti da, u ime svoje grupe, izloži ulogu koju su osmislili. Na taj način, osiguravamo da je njegova pažnja stalno usredotočena na aktivnost i usmjeravamo ga na puno sudjelovanje.
Prilikom provjere znanja u digitalnom alatu Kahoot!, učeniku s teškoćama, kao što je učenik s poremećajem iz autističnoga spektra, intelektualnim teškoćama i specifičnim teškoćama učenja, preporučuje se dati u pismenom obliku primjer nekolicine pitanja prema kojima se trebaju voditi dok smišljaju vlastita. Također, produljite mu vrijeme rada. Isto tako, nemojte zaboraviti provjeriti učenikovo razumijevanje ili predznanje rada u navedenom digitalnom alatu. Uvijek mu možete osigurati upute za korištenje koje su jezično i grafički prilagođene njegovoj teškoći.
Neka učenici, koji žele znati više o ovoj temi, na internetu prouče politički ustroj država s kojima graniči Republika Hrvatska (npr, Slovenija, Mađarska, BiH) ili pet država svijeta po vlastitom izboru. Svoja saznanja i usporedbu ustrojstva vlasti u državama koje su istraživali, mogu prikazati na karti svijeta ili Europe u digitalnom alatu kao što je ThingLink te ih prezentirati pred ostalim učenicima u razredu.
Kod prilagodbe sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika. Preporučuje se da se učenik s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjesti u prvu klupu ili neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom.
Prilikom razgovora o europskim regijama, pripadajućim gradovima i njihovom utjecaju na Hrvatsku, učenici s teškoćama ispred sebe mogu imati već pripremljenu geografsku kartu na kojoj su jasno označene regije o kojima se govori, kao i pripadajući gradovi. Učitelj svakako sve prati pokazivanjem na većoj geografskoj karti na ploči.
Prije nabrajanja tuđica potrebno je objasniti pojam tuđice i dati nekoliko primjera. Tijekom nabrajanja tuđica, učeniku s intelektualnim teškoćama ili poremećajem iz spektra autizma, možete dati slike tuđica i tražiti od njih da imenuju to što vide.
Prije početka rada u paru iznimno je važno objasniti aktivnost učenicima s teškoćama u razvoju na sažet i jednostavan način. Vodite računa o jakim stranama učenika s teškoćama tako da bude aktivan sudionik. Nadalje, ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnoga spektra, omogućite mu da samostalno odabere osobu s kojom želi biti te mu najavite na početku sata da je u planu nastave zajednički rad i suradnja.
Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, poremećajem iz spektra autizma i intelektualnim teškoćama, prilikom rada u paru te pretraživanju tekstova o pojedinoj temi, omogućite dulje vrijeme, ali i jezično i grafički prilagodite tekst koji se čita. Tekst se mora jezično prilagoditi tako da rečenice budu kraće, uz uobičajen poredak riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Također, tekst podrazumijeva i grafičku prilagodbu poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Također, preporučuje se sužavanje tekstova koje učenici trebaju proučiti ili zadati samo jedno područje (npr. vjera ili jezik) koje trebaju proučiti. Prije izrade umne mape, ukratko se prisjetite kako ona izgleda i kako se izrađuje. Za učenike s teškoćama preporuča se dati upute za izradu u pisanom obliku koje će sadržavati objašnjenje zadatka i korake izrade umne mape. Prilikom prikupljanja podataka o temi, omogućite listu s ključnim pojmovima/riječima koja će ih usmjeravati na bitno tijekom prikupljanja informacija kako bi izradili umnu mapu.
Učeniku oštećena vida omogućite podršku kolege učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada, ali i prilagodite postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi, uključite i čitač ekrana ili značajku koja pretvara govor u tekst.
Prije rada u digitalnim alatima Coggle i Kahoot! potrebno je provjeriti razinu razumijevanja ili predznanja o navedenim alatima. Bilo bi dobro zorno prikazati alat ili omogućiti pisane upute korištenja koje su jezično i grafički prilagođene učeniku s obzirom na teškoću.
Nadalje, prilikom rješavanja kviza u Kahoot! omogućite učeniku s teškoćama produljeno vrijeme za izbor odgovora.
Neka učenici, koji žele znati više, istraže razlike u kulturnom identitetu regija koje graniče s Republikom Hrvatskom kroz različite glazbene utjecaje tih regija. Svoja saznanja mogu prikazati pomoću digitalnog alata kao što je Lino.
Na početku aktivnosti provjerite znanje učenika o upravno-teritorijalnoj organizaciji Hrvatske rješavajući kviz u alatu Wordwall. Neka učenici odgovore na pitanja kako se zovu manja upravna područja u Hrvatskoj, tko njima upravlja, koliko takvih područja ima, kako se zove upravno područje u kojem oni žive i sl. Zatim, s učenicima analizirajte njihove odgovore te im objasnite da je Hrvatska, radi lakšeg upravljanja, podijeljena na manje upravno–teritorijalne jedinice koje nazivamo županije, gradovi i općine.
U nastavku aktivnosti neka učenici u digitalnom alatu, kao što je Wordwall, riješe kviz pridružujući županijama - na tematskoj karti županija Hrvatske - njihova županijska središta.
Nakon toga, podijelite učenike u skupine od četiri do pet učenika te svakoj od njih dodijelite jednak broj županija koje će zajednički istraživati na internetu prema unaprijed dogovorenim smjernicama za rad. Zajedno odredite koje podatke učenici trebaju saznati i istražiti (npr. prema zadnjem popisu stanovništva koliko je u pojedinoj županiji bilo gradova i općina, gdje se nalaze sjedišta tih županija, koji su ostali najvažniji gradovi u županiji i sl.). Pronađene podatke učenici neka unose u zajedničku razrednu bilježnicu One note te, na temelju njih, neka na kraju aktivnosti izrade kviz ili križaljku za provjeru znanja u digitalnom alatu Wordwall.
Kod prilagodbe sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom.
Budući da nije naglašeno da se kviz mora riješiti samostalno, učeniku s oštećenjem vida i učeniku s intelektualnim teškoćama kolega može pružiti podršku čitajući pitanja, objašnjavajući pojmove te razne modele korištenja digitalnim alatom Worldwall. Za učenika s oštećenjem vida potrebno je prilagoditi postavke tijekom korištenja tehnologijom, kao što su jačina kontrasta, veličina prikaza, svjetlina zaslona i sl. Prilikom usmenog objašnjavanja pojmova spomenutih u kvizu, bilo bi ih dobro učeniku s teškoćama dati u pisanoj formi, primjerice, na papirnatim karticama, napisane jednostavnim rječnikom poštujući jezična i grafička pravila.
Prilikom rada u grupi potrebno je voditi računa o jakim stranama učenika s teškoćama kako bi bio aktivan sudionik. Nadalje, ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere kojoj se grupi želi pridružiti te mu najavite na početku sata da su u planu nastave zajednički rad i suradnja. Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira grupa u kojoj je učenik s teškoćama. Smjernice za rad u grupi za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, poremećajem iz autističnog spektra i intelektualnim teškoćama moraju biti jezično i grafički prilagođene tako da rečenice budu kraće, uz uobičajen poredak riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora te s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Valja paziti na upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Potrebno je s učenikom dogovoriti vrstu podataka koju treba prikupiti. Prilikom prikupljanja podataka omogućite učeniku popis ključnih pojmova/riječi koji će ga usmjeravati na bitno tijekom pretraživanja izvora.
Prilikom rada u grupi, učenika oštećenog sluha ili onog s poremećajem aktivnosti i pažnje možete angažirati da unosi informacije u bilježnicu One Note. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra, učeniku sa specifičnim teškoćama učenja te učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje dajte upute za izvedbu zadatka koje će ih voditi korak po korak i, na taj način, usmjeravati prema konačnom proizvodu. Osigurajte im dovoljno vremena za rad.
Prije rada u digitalnim alatima Worldwall i One Note provjerite učenikovo razumijevanje ili predznanje za rad u tim alatima. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak zoran prikaz korištenja ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na teškoću.
Učenici, koji žele znati više, mogu istražiti upravno-teritorijalnu podjelu okolnih država te je usporediti s Hrvatskom. O tome mogu izraditi i križaljku u digitalnom alatu kao što je Puzzel.org te je dati drugim učenicima da riješe za ponavljanje.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.