Predmet
Informatika 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Skitam se i snimam

Naziv predmeta
Informatika 6

Razred
5. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Audiozapis
  • Videoazpis
  • Audacity
  • Videouradak
  • Kadar

Moj audiozapis

S učenicima proučite e-Škole DOS Informatika 6, Modul 4, Jedinica 4.2, Stvaranje audiozapisa. Prokomentirajte povijest razvoja nosača zvuka (ako možete, pripremite učenicima stari gramofon, magnetofon, kazetofon te odgovarajuće nosače zvuka - gramofonsku ploču, magnetofonsku vrpcu, audiokazetu). Objasnite im što je audiozapis. Uz zajedničku raspravu te razvijajući toleranciju i uvažavanje različitih mišljenja, zaključite da je riječ o analognim zapisima. Potaknite učenike na razmišljanje na koji način danas mogu pronaći i slušati željenu glazbu. Je li nužno ići u trgovinu i kupovati fizički nosač zvuka? Tijekom razgovora raspravite moralna pitanja vezana uz autorska prava prilikom slušanja i uporabe audiozapisa s interneta. Postavite pitanje zašto je, u današnje vrijeme, puno lakše snimiti zvučni zapis, nego što je to bilo prije. Dođite do zaključka da je danas vrlo lako snimiti audiozapis uporabom različitih digitalnih uređaja te dostupnih alata za snimanje i obradu. Nakon toga, proučite s učenicima sadržaj e-Škole DOS Informatika 6, Modul 4, Jedinica 4.2, Stvaranje audiozapisa pod naslovom Snimanje zvuka danas. Saznajte kako upotrebljavati alat Snimač glasa koji je dio operativnog sustava Windows 10. Uz videoanimaciju objasnite spajanje zvučnika i mikrofona sa zvučnom karticom.
Učenike podijelite u parove u kojima će, surađujući u alatu Popplet, napraviti umnu mapu na temu audiozapis (povijesni razvoj, snimanje i obrada audiozapisa). Svoje uratke učenici šalju u obliku poveznice na učiteljevu e-adresu.

Ako učenici nisu već radili u alatu Popplet, pokažite im kako to činiti.
Nakon prezentacije nekoliko radova preko projektora, učenici mogu komentirati prezentirane radove (razvijajući tolerantno ozračje i uvažavajući različita mišljenja), a zatim snimaju kratak audiozapis o poznavanju pravila ponašanja na internetu (mogu biti poučne priče, savjeti ili neka njihova iskustva s interneta i slično). Radeći u paru učenici će mijenjati uloge tako da će jedan voditi računa o pokretanju i zaustavljanju snimača, dok će drugi govoriti u mikrofon i obrnuto. Zajednički provjeravaju kvalitetu snimljenog materijala i, po potrebi, ponavljaju snimanje dok ne budu zadovoljni postignutim. U radu si pomažu i podupiru jedan drugog. Gotove uratke spremaju u zajedničku mapu te učitelj predstavlja nekoliko radova po izboru koristeći se zvučnicima. Učenici komentiraju radove govoreći što misle da je bilo dobro, a što bi još, možda, trebalo popraviti.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o zasebnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije mogli osigurati pojašnjenja ili pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.

Pri proučavanju sadržaja e-Škole DOS Informatika 6, Modul 4, Jedinica 4.2, Stvaranje audiozapisa učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Tijekom poticanja rasprave pokušajte uključiti učenike s teškoćom postavljanjem konkretnijih i manje otvorenih pitanja ili ih usmjerite da se usredotoče na nešto specifično, posebice ako se teme mogu povezati s posebnim interesima učenika s poremećajem iz autističnog spektra. Za zvučne videozapise u lekcijama treba unaprijed pripremiti tekst natuknice teksta koji se reproducira u videozapisu. Također, bilo bi poželjno prije svake nastavne jedinice pripremiti sve ključne pojmove koji će se spominjati. Prilikom gledanja videouradaka u jedinici, ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj videozapisa. Za učenike s oštećenjem sluha važno je paziti da se istovremeno ne govori i ne pušta video da bi se mogli usredotočiti na čitanje titlova. Prije izrade umne mape provjerite zna li se učenik služiti alatom Popplet. Ako mu je lakše, pružite mu mogućnost da napravi umnu mapu metodom papir-olovka. Ispišite korake koje treba napraviti pri korištenju alata te ostavite dovoljno vremena za provedbu zadatka ili dopustite da ga završi kod kuće.
Prilikom odabira para za učenika s teškoćom vodite računa o značajkama svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku. Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu dobro čuti pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika. Stoga treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i davanje odgovora.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da istraže mogućnost uporabe naprednijeg alata Audacity, u e-Škole DOS Informatika 6, Modul 4, Jedinica 4.2, Stvaranje audiozapisa pod naslovom Obrada zvuka. Zatim, od uradaka koje su ranije snimili, mogu u parovima obraditi ili spojiti više audiozapisa u jednu smislenu cjelinu. Odaberite nekoliko radova koje će učenici prezentirati i prokomentirati.

Nastavna aktivnost za predmet X

Moj audiozapis

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava što je audiozapis.
  • Učenik se koristi programima za snimanje i obradu zvuka.
  • Učenik samostalno izrađuje i oblikuje audiozapis.
  • Učenik razlikuje analogni od digitalnog zvuka.
  • Učenik sprema audiouradak na spremnik računala.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba IKT-a
  • Osobni i socijalni razvoj

Ja snimam

S učenicima proučite e-Škole DOS Informatika 6, Modul 4, Jedinica 4.3, Videouradak pod naslovom Snimanje videozapisa. Razgovarajući s učenicima zaključite da se pokret, koji vidimo na filmu, sastoji od niza pojedinačnih slika koje se izmjenjuju velikom brzinom te da se broj izmjena slika u jednoj sekundi izražava mjernom jedinicom fps. Objasnite im da je danas jednostavnije i lakše snimiti film nego što je to bilo prije. Uporabom svojih mobitela (kamera) i učenici će snimiti kratak film koji se nadovezuje na e-Škole Scenariji poučavanja Informatika 6, Scenarij Bon, bon, bonton, Aktivnost 3.
Učenici su bili podijeljeni u manje grupe te su, u digitalnom alatu Word, napisali scenarij na temu elektroničkog nasilja. Učenicima je rečeno da će, prema svom scenariju, na jednom od idućih sati snimiti kratak video. Ponovno ih podijelite u iste grupe, dajte im njihove scenarije te kratko porazgovarajte o načinu snimanja. Učenici između sebe dijele uloge (glumci, snimatelj, redatelj). Uvažavajući različita mišljenja, učenici snimaju kratak film. Nakon snimanja iznose svoja iskustva koja su imali tijekom snimanja te kako su rješavali eventualne poteškoće. Objasnite im kako ispraviti moguće poteškoće, ako su ih imali, a nisu ih znali riješiti sami.

Postupci potpore

Kod proučavanja sadržaja e-Škole DOS Informatika 6, Modul 4, Jedinica 4.3, Videouradak pod naslovom Snimanje videozapisa, učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Uslijed gledanja videouradaka u jedinici, nalazi li se u razredu učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj videozapisa. Za učenike s oštećenjem sluha važno je paziti da se istovremeno ne govori i ne pušta video, kako bi se mogli usredotočiti na čitanje titlova. Sve spomenute pojmove objasnite na konkretnim primjerima ili osigurajte vizualnu podršku. Važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru grupe u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učenike s poremećajem pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj su učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške). Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje grupe u kojem je učenik s teškoćama. Ulogu učenika s teškoćama u pojedinoj grupi definirajte unaprijed u skladu s jakim stranama učenika (npr. fotografiranje etapa i sl.).

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici na internetu istraže povijest razvoja hrvatske kinematografije. U odabranom mrežnom alatu PowerPoint izrađuju prezentaciju u zajedničkom dijeljenom dokumentu. Zatim je, koristeći se projektorom, prezentirajte ostalim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ja snimam

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik se koristi tehničkim uređajima za snimanje.
  • Učenik razlikuje pojmove glumac, snimatelj, redatelj, scena, kadar.
  • Učenik surađuje s drugim učenicima u stvaranju mrežnog sadržaja.
  • Učenik snima kadrove za kratki film prema zadanom scenariju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba IKT-a
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Hrvatski jezik

Kadar po kadar - filmić

S učenicima proučite lekciju e-Škole DOS Informatika 6, Modul 4, Jedinica 4.3, Videouradak pod naslovom Obrada videozapisa. Objasnite im način obrade u alatu Fotografije koji je sastavni dio operativnog sustava Windows 10. Prikažite uvoz videozapisa i fotografija, slaganje kadrova, određivanje trajanja, dodavanje teksta i drugih efekata. Učenike podijelite u grupe, kao i u prethodnoj aktivnosti. Svaka grupa pregledava snimljeni materijal iz prethodne aktivnosti, prenosi s mobitela na računalo te slaže kadrove i izrađuje videouradak. Videouratke spremaju te ih šalju učitelju koji nekoliko njih prezentira preko projektora. Učenici komentiraju uratke i daju konstruktivne primjedbe. Vodite računa o međusobnom uvažavanju i toleranciji na drugačija mišljenja. Videouratke, koji zadovoljavaju kvalitetom na zadanu temu, možete prikazati u sklopu obilježavanja Dana sigurnijeg interneta.

Postupci potpore

Kod proučavanja sadržaja e-Škole DOS Informatika 6, Modul 4, Jedinica 4.3, Videouradak, učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Tijekom gledanja videouradaka u jedinici, nalazi li se u razredu učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj videozapisa. Za učenike s oštećenjem sluha važno je paziti da se istovremeno ne govori i ne pušta video kako bi se mogli usredotočiti na čitanje titlova. Budući da je navedeni podnaslov Obrada videozapisa oko sredine lekcije, provjerite jesu li ga svi učenici s teškoćama uspjeli pronaći te ih uputite da se koriste pretraživačem upisujući naziv podnaslova. Za zvučne videozapise u lekcijama treba unaprijed pripremiti tekst natuknice teksta koji se reproducira u videozapisu. Također bi bilo poželjno, prije svake nastavne jedinice, na papiru pripremiti sve ključne pojmove koji će se spominjati. Prilikom podjele učenika u grupe vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s učenicima s teškoćama. Važno je definirati ulogu učenika s teškoćama u okviru grupe.



Za učenike koji žele znati više

Učenici na internetu istražuju kako prebaciti (konvertirati) jedan format videodatoteke kako bi smanjili njezinu veličinu prilikom spremanja i pregleda. U alatu Canva izrađuju digitalni plakat s uputama. Svoje uratke šalju učitelju putem poveznice za dijeljenje. Učitelj može prezentirati nekoliko uradaka na projektoru.

Ako učenici već nisu radili u alatu Canva, prije nego što im zadate zadatak, pokažite im na primjeru kako izraditi plakat te kako poslati poveznicu za svoj uradak.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kadar po kadar - filmić

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik dodaje videoefekte, prijelaze, audiozapise i tekstualne opise.
  • Učenik se koristi programom Fotografije za povezivanje snimljenih videozapisa u cjelovit videouradak.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba IKT-a
  • Osobni i socijalni razvoj

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.