Reproducirajte izvedbu Himne slobodi prilikom otvaranja Dubrovačkih ljetnih igara koristeći se platformom YouTube, s učenicima prokomentirajte dojam, atmosferu, značenje teksta i kontekst.
Povedite razgovor o tome zašto odabrani stihovi i stoljećima nakon nastanka tako snažno i katarzično djeluju na primatelje, referirajući se na središnji motiv slobode - obratite im pozornost na cjelovit tekst izvornika Himne slobodi te neka izdvoje temeljne motive i stilska obilježja koja po njima najsnažije ostvaruju učinke koje su zapazili pri prvom slušanju izvedbe. Potom nastojte problematizirati što za njih znači biti slobodan, kada se osjećaju najslobodnije, kakva raspoloženja u njima ta predodžba izaziva, u kakvom su odnosu sloboda i odgovornost i slično. Pri promišljanju o značenju pojma slobode učenike možete uputiti i na (mrežni ili papirnati) rječnik te uočiti kako se ondje pobliže određuje taj pojam.
Neka učenici potom, radeći u grupama, pokušaju izraziti, koristeći se dostupnim besplatnim ilustracijama na mreži, plakat u alatu Canva koji će ilustrirati njihova idilična raspoloženja povezana s idejom slobode – koncentrirajući se na ključne motive do kojih će doći asocijacijama svakoga člana grupe. Svaki od njih treba navesti tri asocijacije na pojmove idila i sloboda, odnosno motive i situacije povezuju s predodžbom idile, slobode, opuštenosti.
Grupe potom predstavljaju svoje plakate, međusobno ih uspoređuju i komentiraju, otkrivaju međusobne sličnosti, kao i zajedničku razrednu predodžbu arkadijskog raspoloženja.
Potom na odabranim poveznicama prikažite učenicima nekoliko likovnih radova koji tematiziraju arkadiju (primjerice neke slike Giorgionea, Bouchera ili drugih umjetnika). Neka učenici uoče ključne motive – poveznice među njima (pejzaž, pastiri, pastirice, satiri, mitska obilježja i sl.), kao i temeljni motiv slobode kao osnovni preduvjet arkadijskih raspoloženja uočavajući i na koji se način on manifestira u pojedinim primjerima, a potom ga možete povezati i usporediti s učeničkim grupnim radovima odnosno plakatima, pronalazeći poveznice.
Pročitajte potom ulomak iz djela – dijalog Ribara i Radmija iz prvog čina (skazanje drugo) – u kojem također učenici uočavaju i izdvajaju dominantnu vrijednost Radmijeva arkadijskog kraja, povezujući ga s početnim tekstom i likovnim radovima.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Surađujte sa stručnim timom škole kod postupaka podrške.
Učenicima s teškoćama pripremite tekst Himne slobodi u pisanom obliku za lakše praćenje tijekom videozapisa. Prilikom podjele u grupe povežite učenike s teškoćama s učenicima koji su motivirani u odnosu na nastavno gradivo i podržavaju ga u radu. Potičite vršnjačku podršku u radu. Učeniku s teškoćama jasno odredite zadatak i ulogu unutar grupe, kako bi aktivnije sudjelovao u radu.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanog alata Canva. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zainteresiraniji učenici mogu provesti istraživanje na mreži o porijeklu pastorale – od Teokrita i Vergilija do postbaroknih razdoblja. Spoznaje mogu predstaviti razredu u obliku infografike (također koristeći se alatom Canva), a razred ih može povezati s Gundulićevim djelom.
Zadajte učenicima neka izdvoje njima najnapetije dijelove Gundulićeva predloška evocirajući temeljne odrednice klasičnoga dramskog djela. Napomenite im da odaberu konkretni ulomak i pronađu kako se u njemu ostvaruje napetost.
Zadajte im neka ih ilustriraju u stripovskoj formi koristeći se, primjerice, alatom Pixton – potrebno je načiniti u paru tri sličice koje prikazuju njima najnapetiji trenutak pastorale. Radove dijele na zajedničkom zidu alata Padlet gdje su dostupni za komentare i usporedbu – izdvajaju se, prema razrednom odabiru, dva najnapetija trenutka u radnji.
Uspoređujući svoje radove s tekstnim predloškom i onime što se prikazuje na sceni Gundulićeve pastorale, otkrivaju ključne razlike, određuju kako se u djelu stvara napetost, postoji li uopće i može li se Dubravka onda zvati dramskim djelom.
Nastojeći usporedno ilustrirati razine napetosti, uputite ih na to neka izdvoje iz dnevnih novosti, aktualnih dnevnika ili tjednika iz dostupnih medijskih (televizijskih ili mrežnih) tekstova – najnapetije, tj. najdramatičnije motive koji su povezani s motivima koji u Gundulićevu djelu ostvaruju napetost, primjerice korupcija, nedostatak slobode, borba za slobodu... Uočite univerzalnost navedenih motiva te prokomentirajte vrijednosti koje Gundulić promovira u društvu svoga vremena, koliko su one važne i danas te na koji se način u njoj očituju. Taj dio aktivnosti možete povezati s ishodima međupredmetenih tema Građanski odgoj, Osobni i socijalni razvoj.
Učenici potom izdvajaju dijelove teksta koji su po njihovu mišljenju u tom smislu najmanje dramski i iznova ih nastoje ilustrirati jednom sličicom, ovaj se put mogu koristiti i najjednostavnijim alatom dostupnim u sustavu Windows – Paint. Na tako oblikovanu primjeru uočavaju obilježja lirskoga roda, odabirući i odgovarajuću glazbenu podlogu koju će pridružiti predlošku, podcrtavajući dominantno raspoloženje koje prizor donosi, pri čemu se mogu koristiti alatom GIFMaker. Sve radove moguće je iznova objaviti na zajedničkome zidu alata Padlet gdje ih naknadno možete upotrijebiti za dodatnu obradu ili detaljnije uočavanje stilskih osobitosti predložaka, prema želji i interesima.
Epske dijelove Dubravke učenici će ispripovijedati i snimiti u obliku audioknjige alatom za snimanje zvuka (primjerice Audacity) te ih također mogu pridružiti odabranim ilustracijama na mreži.
Na kraju učenici zaključuju o stilskim obilježjima pastorale komentirajući podijeljene radove.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Tijiekom svih aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama pripremite neke dijelove Gundličeva predloška koje ćete grafički prilagoditi njihovim potrebama. Iz tih predložaka neka izdvoje konkretne ulomke. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak te mu dajte dodatno objašnjenje ako zadatak nije razumio. Prilikom podjele u parove pokušajte povezati učenike s teškoćama s učenicima koji su motivirani u odnosu na nastavno gradivo i koji ga podržavaju u radu.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata Pixton, GIFMaker, Padlet. Ako neke altate upotrebljavate prvi put, pokažite im kako se s njima radi. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici istražuju o obilježjima melodrame i pronalaze u Gundulićevu tekstu dijelove karakteristične za tu scensku vrstu. Odabrane dijelove nastoje melodramatski i uprizoriti – oživiti koristeći se instrumentima po želji (strujnim ili analognim/unplugged) te svoju obradu izvode pred razredom ili snimaju te dijele poveznicom. Također, može ih se uputiti i neka istraže o Gundulićevu "Porodu od tmine" – na koja se djela ta kvalifikacija odnosi te zbog čega ih se autor odrekao.
Učenici nakon interpretiranog djela imaju zadatak snimiti videoprilog podijelivši se po grupama – svaka grupa odabire neki od temeljnih motiva djela koji će stvaralački obraditi i montirati koristeći se alatom Kizoa, a kao predloške mogu iskoristiti radove iz prethodne aktivnosti objavljene u alatu Padlet. Temeljni motiv potrebno je povezati s konkretnim ulomkom i tekstom izvornika te ga na neki način uključiti u završni rad stvaralački ga preoblikujući - videoisječak može sadržavati živu glumačku igru, ilustrirane ili animirane dijelove, prema afinitetima pojedinih grupa, uz prigodnu glazbu prema odabiru učenika.
Aktivnost možete organizirati timski, a možete je, prema želji, organizirati i tako da, primjerice svi izrađuju dijelove Dubravke u stop-animaciji, za što je vrlo praktično koristiti se alatom Stop Motion Studio – u tom slučaju odredite duže razdoblje za izradu projektnog zadatka. Svakom članu grupe bit će dodijeljena konkretna uloga – nakon zajedničkog dogovora o odabranom dijelu pastorale netko će se više posvetiti radu na scenariju, netko izradi lutkica/predmeta koji će se animirati, netko samoj animaciji, netko snimanju, montaži i sl.
Također, filmove je potrebno na neki način aktualizirati – odabrani temeljni motiv potrebno je ovjeriti prema vlastitoj svakodnevici – pronaći s njim poveznicu i pokazati na koji se način on očituje u svakodnevnom životu učenika. Na taj način mogu se uočiti neke od univerzalnih vrijednosti o kojima progovara Gundulićeva pastorala, kao i izravna poveznica s Gundulićevim vremenom koja upućuje na neke sličnosti ili na potpune razlike u hijerarhiji vrijednosti suvremenih demokratskih društava, što je pak izravno povezano s ishodima međupredmetnih tema Građanski odgoj i Osobni i socijalni razvoj.
Priloge će učenici objaviti i komentirati na mreži, primjerice u razrednom portfoliju ako ga posjedujete te potom, uz dodjelu nagrada za najbolji posao u pojedinoj kategoriji (odabir može slijediti oskarovsku matricu), razred bira najbarokniji rad, pojašnjavajući svoje sadržajne i stilske razloge za odabir.
Umjesto tradicionalnog Oscara, Zlatnog lava, Srebrnog medvjeda ili Arene, učenici mogu osmisliti i digitalno izraditi svoju inačicu nagrade, primjerice Platinastog (slobodnog) pastira ili slično.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učenika s teškoćama podijelite u grupu s učenicima s kojima se dobro slaže te koji mu pružaju podršku tijekom rada. Odradite jasnu ulugu i zadatak učenika s teškoćama tijekom rada na videoprilogu vodeći se njegovim mogućnostima i jakim stranama. Provjerite razumije li učenik zadatak grupe te mu ponovite upute ako je to potrebno. Potaknite vršnjačku podršku tijekom grupnog rada.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učeničkim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: Kizoa, Padlet, Stop Motion Studio. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici proučavaju dobitnike Animafesta tekuće godine u kategoriji radova namijenjenih njihovoj dobnoj skupini. Odabiru onaj za koji misle da tematizira najaktualniji društveni problem koji ih muči te svoju projektnu animaciju nastoje problemski (tematsko-motivski) povezati s odabranim filmom.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. gramatika.hr
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, K. (2010). Jezično izražavanje u nastavi Hrvatskoga jezika – Pisanje. Zagreb: Školska knjiga.
Pandžić, V. (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil.
Solar, M. (2005). Teorija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.
Biti, V. (2000). Pojmovnik suvremene književne i kulturne teorije. Zagreb: Matica hrvatska.
Solar, M. (2003). Povijest svjetske književnosti. Zagreb: Golden marketing.
Prosperov Novak, S. (2003). Povijest hrvatske književnosti. Zagreb: Golden marketing.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.