Ovom aktivnošću usustavljujete vrste riječi. Kako bi se učenici mogli pripremiti za aktivnost, ponovite dijelove pripovjednoga teksta, uz pripremljeni podsjetnik s primjerima. Uputite ih da se prisjete pitanja na koja treba odgovoriti svaki pripovjedni tekst. Razgovarajte o tome kako im pripovijedanje može pomoći u učenju te im zadajte da načine plan pripovijedanja na temelju zadanih podataka:
Uputite ih da pripovijedaju u prvoj osobi kao planinar/hodač koji otkriva nova područja, a tijekom putovanja mogu susresti lovca na pogreške, čuvara jezične baštine, negovornika hrvatskoga jezika (stranca),... Svoje priče neka snime u alatu Vocaroo. Izradite tablicu za samovrednovanje, primjerice sa sljedećim stavkama: zanimljivost fabule, povezanost i logični slijed rečenica u pripovjednom tekstu, odgovara li sadržaj priče na ključna pitanja, jesu li fabulom obuhvaćene sve vrste riječi i njihove karakteristike, jesu li mijenjali ton i visinu glasa da bi predočili radnju,…? Zvučne zapise odslušajte tijekom prezentacije; neka učenici glasaju za onaj koji im se sviđa i koji je u skladu sa smjernicama za samovrednovanje… Zvučne zapise priča učenici mogu odslušati i prije (ako bi slušanje trajalo previše dugo) pa u digitalnom okruženju vrednovati. Tako će imati skupne rezultate slušača za usporedbu sa samoprocjenom.
Pripremite podsjetnik s primjerima za ponavljanje dijelova pripovjednog teksta, a za učenike s poremećajem iz spektra autizma primjere potkrijepite slikama. U dijelu aktivnosti u kojem je predviđeno da učenici sami izrađuju plan pripovijedanja, za učenike s intelektualnim teškoćama, pripremite gotov plan. Primjerice, tablicu s opisanim koracima pripovijedanja označenim rednim brojevima. Označavanje koraka pripovijedanja pomoći će i učenicima s teškoćama pažnje. Pri pripovijedanju u prvoj osobi, podršku primjerima pružite učenicima s poremećajem iz spektra autizma zbog čestog govorenja i obraćanja učenika u drugoj osobi. Pripremite smjernice u vidu pitanja koja će usmjeravati učenika u pripovijedanju. Potaknite učenike da zapišu odgovore te ih tada snime..
Tablicu samovrednovanja, odnosno broj stavki, prilagodite sposobnostima učenika te provjerite razumijevanje stavki. Zvučne zapise koje su snimili učenici potrebno je pripremiti u pisanom obliku za učenike s oštećenjem sluha.
Učenici koji žele više mogu osmisliti slikovnice za pojedinu vrstu riječi (po uzoru na njima poznate Maja na moru, Maja u planinama) - Imenice u zemlji Gramatici, Prilozi i prijedlozi u zemlji Gramatici i izraditi ih u alatu na linku.
Učenici formiraju krug i sjednu na stolce. Ponovite s učenicima književni pojam fabula te dijelove koje mora imati priča da bi bila cjelovita (uvod, zaplet, vrhunac, rasplet) rješavajući osmosmjerku. Zatim u sredinu kruga postavite kutiju s poklopcem u koju ste stavili nekoliko rekvizita prema vlastitom izboru. To mogu biti kamenčić, gumica za kosu, rukavice, kruna ili što god mislite da može poslužiti u stvaranju priče. Učenici izvlače predmete i postavljaju ih izvan kutije, njihov je zadatak osmisliti priču, koja treba sačinjavati sve dijelove fabule. Prikažite učenicima video Storytelling - Pričanje priče o fabuli i njenim dijelovima. Usmjerite pažnju učenika na dio o uvodu priče.
Neka jedan učenik započne s prvom rečenicom i pri tome drži u ruci klupko vune. Ako netko od učenika u priči ispusti bilo koji zvuk, tada svi zajedno trebaju imitirati taj zvuk (npr. fijuk vjetra, šum vode, rominjanje kiše, zvuk kočnice automobila, plač djeteta, cijuk miša, glasanje mačke i sl.). Nakon izrečene prve rečenice učenik predaje klupko vune učeniku lijevo od sebe, a pritom zadržava početak klupka u svojim rukama. Drugi učenik preuzima klupko i nastavlja pričati započetu priču tako da u priču uvrsti rekvizite koji su prije izvađeni iz kutije. Prikažite učenicima dio videa o zapletu priče.
Nakon odgledanog dijela videa drugi učenik predaje klupko učeniku lijevo od sebe nakon izgovorene druge rečenice i zadržava nit klupka u svojim rukama. Nakon što ste u priči uočili elemente zapleta, prikažite učenicima dio videa o vrhuncu priče te dio o raspletu priče.
Priča se tako nastavlja pričati dok se ne iskoriste svi rekviziti iz kutije, a nit klupka ne obuhvati sve učenike. Učenicima dopustite slobodu u pričanju makar to značilo prebacivanje klupka u drugi krug ili dodavanje nekog novog rekvizita. Podsjetite ih na dodavanje rečenica u kojima trebaju osmisliti zvuk. Nakon što je priča jedanput ispričana, potrebno ju je ponoviti. Dopustite učenicima da se podijele u grupe prema vlastitom izboru. Zadatak je svake grupe ponoviti ispričanu priču, ali tako da uvježbaju spomenute zvukove. Dopustite učenicima slobodu mijenjanja fabule izvorne priče.
Odredite vrijeme za rad u grupama. Nakon isteka zadanog vremena svaka grupa priča priču tako da svaki član grupe govori po jednu rečenicu. Nakon ispričanih priča razgovarajte s učenicima o pričama koje su ispričali. Prepustite učenicima neka se u razgovoru izjasne koja je grupa na najzanimljiviji i dinamičan način ispričala priču i dočarala zvukove.
Svakoj grupi zadajte zadatak da u alatu Book Creator zapišu i nadopune ilustracijama ispričanu priču u obliku slikovnice. Slikovnice mogu poslužiti učenicima prvog razreda u svladavanju tehnike čitanja te se mogu izložiti na mrežnim stranicama škole ili u obliku razrednih novina na razrednom panou.
Pripremite podsjetnik s dijelovima fabule (poput grafičkog organizatora ili kognitivne mape). Neka podsjetnik sadrži primjere dijelova fabule jednostavne priče koju učenici poznaju. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma ilustrirajte primjere. Pružite fizičku podršku učenicima s motoričkim teškoćama pri formiranju kruga te pri manipulaciji klupkom vune. Da bi mogli ravnopravno sudjelovati u aktivnosti, za učenike koji su preosjetljivi na taktilne podražaje, odaberite predmete od materijala koji odgovaraju učeniku. Pri osmišljavanju priče, učenicima s intelektualnim teškoćama pripremite pitanja koja će biti smjernice kako bi učenici s poremećajima pažnje nastavili svoju rečenicu. Za ponavljanje priče ponovite s učenicima priču pomoću ispisanih natuknica, koje ste bilježili dok su učenici osmišljavali priču. Pri sastavljanju grupa učenika omogućite aktivno i ravnopravno sudjelovanje učenika s teškoćama, primjerice omogućite rad u paru s vršnjakom unutar grupe.
Potaknite učenike da snime audiozapis pročitanog teksta slikovnica u alatu Vocaroo | Online voice recorder. Svoje snimke mogu preuzeti na računalo te ih objaviti na web stranici škole kao zvučne priče.
Ponovite s učenicima imenice, glagole i pridjeve na njemačkom jeziku uz pomoć kartica koje ste unaprijed pripremili s tim vrstama riječi. Učenici trebaju razvrstati kartice prema navedenim kategorijama. Podijelite učenike u grupe ili parove. Zadajte im zadatak da nasumično odaberu jednu imenicu, jedan glagol i jedan pridjev i od njih slože rečenicu dodajući još i druge neophodne riječi. Npr. die Federmappe – fröhlich – gehen: Die Federmappe geht fröhlich nach Hause.
Naglasite učenicima da rečenica mora biti gramatički točna, nije bitno ima li smisla.
Učenici čitaju te rečenice naglas u razredu, a možete ih i zapisati na ploču.
Za nastavak aktivnosti predlažemo da učenicima unaprijed pripremite imenice, pridjeve i glagole koje će nasumice odabrati u alatu Padlet (obrazac Canvas). Riječi im ponudite tako deklinirane i konjugirane da pravopisno i gramatički odgovaraju priči u koju će ih upisati. Kada završe s odabirom riječi, podijelite im unaprijed pripremljenu i isprintanu priču u koju će redom upisivati te odabrane riječi. Primjer moguće priče: Das Buch schläft sehr klein in der Küche. Es steht auf und kocht im Garten…. (kurzivom su označene riječi koje učenici odabiru.)
Kada završe s odabirom riječi i upisivanjem teksta, priču čitaju u razredu. Unaprijed odredite vrijeme za pripremu priče: mogu je odglumiti, izražajno pročitati i sl.
U sljedećem koraku učenici mogu dobiti predložak neobične priče koju je osmislila druga grupa ili par iz razreda te imaju zadatak tu priču ispričati neverbalnom komunikacijom. Drugi učenici prate i nastoje prepoznati koja je to priča.
Kartice za ponavljanje imenica, glagola i pridjeva popratite slikovnim prikazima (osobito za učenike s poremećajem iz spektra autizma). Koristite primjere vrste riječi poznate učeniku, bliske osobe, predmete, situacije svakodnevnog života.
U procesu učenja i ponavljanja vrsta riječi koristite označavanje različitim bojama, primjerice: crveno imenice, plavo glagoli, zeleno pridjevi. Slikovne prikaze kartica koristite i u dijelu aktivnosti slaganja rečenice. Obratite pozornost u odabiru para učeniku s teškoćama (sposobnosti vršnjaka, slaganje s učenikom). Primjerice, vršnjak postavlja pitanja učeniku te ga tako usmjerava u stvaranju rečenica. Također, vršnjak će pročitati naglas rečenice, ako učenik ima teškoće čitanja. U radu koristite podsjetnike s primjerima vrsta riječi. Dogovorenim bojama označavanja izdvojite vrste riječi, a učenik može ilustrirati ili sam zapisati. Vizualno uredite tekst priče u zadnjem dijelu aktivnosti (Arial 14, prored, razmak između riječi) te pripazite na broj rečenica za učenike s teškoćama pažnje. Koristite jednostavne rečenice za učenike s intelektualnim teškoćama.
Učenicima koji žele znati više predložite pričanje priča uz Storycubes - Spielregeln ili možete iskoristiti neke druge slične kockice, npr. Aktive Würfel. Prikažite učenicima video Storytelling - Pričanje priče o fabuli i njenim dijelovima.
Slijedeći upute iz videa, učenici mogu ispričati priču na njemačkom jeziku samostalno, u paru ili grupi, već prema razini znanja i jezičnih vještina ili preferenciji. Druga je mogućnost posudba Kutije za pričanje na Goethe institutu u Zagrebu uz pomoć koje ćete animirati učenike za pričanje priča.
Uvedite učenike u aktivnost tijekom koje ćete zajedno izraditi film na talijanskom jeziku. Film treba obuhvatiti teme koje su obrađene tijekom školske godine.
Učenike podijelite u grupe od 3-4 člana. Svakoj grupi dodijelite temu prema kojoj će imati zadatak snimiti kratak videozapis. Unaprijed odredite teme i dodijelite ih grupama. Neke od tema mogu biti na primjer: Gli sport, Il tempo libero, La mia famiglia, I miei amici, La mia città i slično. Grupa koja će snimati videozapis o temin sporta može istaknuti koje sportove vole, za koga navijaju, objasniti sportska pravila te rekvizite koji se koriste. Primjerice, mogu sebe snimiti i reći: “Buongiorno, io sono Fabio e mi piace giocare a calcio! Faccio il tifo per la Juventus e mi piace andare a vedere le partite di calcio!”. Potaknite učenike da samostalno osmišljavaju ideje za snimanje scena. Nije neophodno da učenici ujedno budu i protagonisti filma. Primjerice, mogu snimiti nogometnu loptu i kako ta lopta ide prema golu dok učenik izgovara nekoliko rečenica o tom sportu. Jedna je od mogućnosti i snimanje dijaloga koji će sami osmisliti; dijalog može biti između dvoje učenika iz razreda.
Učenici na satu smišljaju što će reći u video zapisu, zapisuju u bilježnicu i donose na pregled. Nakon što pregledate svim učenicima tekst naracije koju će snimati, mogu započeti zadatak. Zadatak je snimiti videozapis za domaću zadaću te ga predati do roka koji ste dogovorili.
Nakon što članovi grupe snime svoj videozapis (mobitelom, tabletom), neka ga učitaju u zajedničku mapu na OneDrive-u (dio paketa Office 365) koju unaprijed pripremite i omogućite zajedničko korištenje učenicima.
Na kraju objedinite učeničke radove u zajednički film koristeći neki od digitalnih alata, primjerice Adobe Spark. Zajedno pogledajte film i prokomentirajte koliko su zadovoljni rezultatom. Pripremite i podijelite učenicima anketu u Forms-u (dio paketa Office 365) u kojoj će ocijeniti: sveukupan uradak, svoj doprinos te napisati neki komentar, primjerice je li im se aktivnost svidjela, što bi promijenili i slično.
Pripremite podsjetnik sa sadržajima koje su učenici učili tijekom školske godine u obliku natuknica, slikovnih prikaza. Podsjetnik će služiti kao podrška tijekom gledanja filma učenicima s teškoćama. Učenicima s oštećenjem vida omogućite rad u paru te će s vršnjakom snimati kratke videozapise, učenik s oštećenjem vida smišlja scenarij, a vršnjak snima. Za snimanje videozapisa pripremite smjernice što sve treba biti obuhvaćeno videozapisom. Smjernice pripremite u obliku koraka označenih rednim brojevima izvođenja aktivnosti. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma pripremite i upute prikazane slikovnim prikazima. Postavite pitanja koja će učenika voditi kroz snimanje teme videozapisa. Za učenike s intelektualnim teškoćama izaberite konkretnu temu koju će učenik snimiti uz konkretne i jasne upute, razumljive učeniku. Kao primjer učenicima pripremite primjere učeničkih uradaka kratkih filmova, videozapisa.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti nazivlje filmske industrije na talijanskom jeziku (regista, copione, protagonista, attore, attrice, sceneggiatore, schermo; glagole: girare, raddoppiare,...) te napisati kratak tekst koristeći ih. Također, mogu odabrati jedan talijanski film i navesti tko su u filmu: registra, protagonista, attori, sceneggiatori...
Pred učenike postavite dvije fotografije na kojima se nalaze tambura brač (basprim) i Fender električna gitara. Potaknite ih da uoče sličnosti i razlike u obliku i građi glazbala. Potom im predstavite zvuk jednog i drugog glazbala putem zanimljivih glazbenih primjera. Npr. tamburu predstavite putem videosnimke instrumentalnog sastava Filip Novosel Group, a električnu gitaru snimkom glavne teme iz serije Igre prijestolja u izvedbi poznatih gitarista. Razgovarajte o zvuku obaju glazbala te završite pitanjem Je li moguće da je izumitelj električne gitare imitirao izgled tambure i ako je, gdje je to najviše vidljivo?
Odgovor na ovo pitanje učenici trebaju dogovoriti u timu. Potom dobivaju zadatak odigrati igrokaz na osnovi novinske priče. Međusobno se podijele po ulogama (Leo Fender-izumitelj, Fenderov cimer-tamburaš, novinar, a po potrebi može se dodati još koja uloga) te dogovaraju scenarij i uvježbavaju igrokaz. Predstavljaju svoj uradak pred razredom iznoseći tako svoju ideju o tome što je točno Leo Fender imitirao kod električne gitare po uzoru na tamburu. Nakon što su svi timovi odigrali svoje igrokaze, prepričajte ili pročitajte učenicima odgovor na pitanje iz uvoda aktivnosti (Je li moguće da je izumitelj električne gitare imitirao izgled tambure i ako je, gdje je to najviše vidljivo?) koristeći se još jednim novinskim člankom. Po uzoru na scenarije koje su timovi izradili, predložite učenicima neka izrade i strip na tu temu koristeći neki od digitalnih alata primjerice Pixton. Najuspješnije uratke objavite na mrežnim stranicama škole.
Pripazite na odabir fotografije, odnosno na njenu veličinu, rezoluciju kako bi učenici mogli promatrati detalje. Za učenike s oštećenjem vida osigurajte rad u paru, kako bi vršnjak mogao opisivati fotografiju ili pripremite pisani opis fotografije. Učenici s oštećenjem sluha će pomoću vibracija osluškivati zvuk tambure i električne gitare te razgovarajte s njima o njihovim doživljajima i razlikovanju vibracija opažanih instrumenata.
Prije slušanja za učenike s teškoćama pripremite tablice s dva stupca (električna gitara, tambura) te retcima u kojima su zapisani sličnosti i razlike. Tablice će učenicima s intelektualnim teškoćama, teškoćama pažnje biti smjernica u slušanju glazbenih djela. U dijelu aktivnosti koji se odnosi na igru uloga pripremite učenike s poremećajem iz spektra autizma s obzirom na karakteristike socijalnih interakcija i ponekad teškoće imitacije. Priprema će se sastojati od razgovora o aktivnosti te najavom scenarija, uloge i teksta (rečenice) koju će učenik izgovoriti u igri uloga.
Leo Fender bio je vrlo neobičan izumitelj. Naime, nije znao odsvirati nijedan ton na gitari, ali je zato zaslužan za izume vrlo vrijednih i cijenjenih gitara. Predložite učenicima da istraže sve izume Lea Fendera i predstave rezultate istraživanja kraćim predavanjem u razredu, izradom plakata, novinskim člankom za školski list ili sl.
Bašić, I.,(2011) Biblioterapija i poetska terapija - priručnik za početnike, Balans centar, Zagreb
Breber, K. i sur. (2020) Igrom do (spo)razumijevanja, Izbor oglednih primjera dramskopedagoških radionica u nastavi hrvatskoga jezika, Teatar Tirena. (13. 8. 2020.)
Čubrilo, S., Krušić, V., Rimac Jurinović, M., ur. (2017) Odgoj za građanstvo, odgoj za život, Priručnik aktivnih metoda za građanski odgoj i obrazovanje s primjerima dobre prakse, Hrvatski centar za dramski odgoj i Školska knjiga, Zagreb. (13. 8. 2020.)
Dujmović, M. (2006) Pripovijedanje kao metoda poučavanja engleskog kao stranog jezika, Metodički obzori, časopis za odgojno obrazovnu teoriju i praksu, Vol. 1. (13. 8. 2020.)
Gulin, N. (2018) Storytelling - kako ispričati priču? Prezentacijske vještine. (13. 8. 2020.)
Teatar Tirena (2020) Mašta je supermoć -12. Pripovijedanje (1.dio). Youtube videozapis (13. 8. 2020.)
Teatar Tirena (2020) Mašta je supermoć -13. Pripovijedanje (2.dio). Youtube videozapis (13. 8. 2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.