Potaknite učenike na raspravu navodeći citat anonimnog autora Ne sanjaj život, nego živi svoj san. Neka učenici promisle o svojim idolima, odnosno osobama kojima se dive, je li put do ostvarenja njihovih snova bio lagan ili pun prepreka, odnosno uspona i padova, neka navedu njihove inspirativne životne priče kao poticaj za postavljanje svojih ciljeva. Neka promisle i, radeći u paru, osmisle savjete koje bi dali sebi i svojim vršnjacima ili mlađim osobama kako ostvariti svoje snove. Svoje savjete (3 do 5 savjeta) s naglaskom na važnost poticaja, podrške, razvijanja samopoštovanja i samopouzdanja neka zabilježe na ploču u digitalnom alatu Padlet pazeći na primjenu gramatičkih i pravopisnih pravila, a potom neka ih i predstave, komentirajte savjete, a učenici neka izdvoje one koji su ostavili snažan dojam na njih i inspirirali ih.
Nakon predstavljanja, podijelite učenike u grupe i podijelite im ulomke različitih djela slične ili iste tematike, prijedlog su sljedeća djela kojima je zajednička tema ostvarenje sna: ulomci pripovijetke nobelovca Ive Andrića Aska i vuk, ulomci Galeba Jonathana Livingstona Richarda Bacha, pjesma Antuna Branka Šimića Opomena i pjesma Ratka Zvrka Tvoja staza, ulomci tekstova Helen Keller Optimizam i Malale Yousafzai Ja sam Malala. Svakoj grupi zadajte različita problemska pitanja i različite ulomke, primjerice, je li Aska trebala poslušati savjete svoje majke Aje / je li Jonathan trebao slušati savjete svojih roditelja. Učenici neka podijele svoje zaključke na Padlet ploči i predstave ih, a zatim neka promisle o sličnostima i razlikama pročitanih ulomaka, a svoje zaključke neka predstave s pomoću Vennova dijagrama izrađenoga u digitalnom alatu Gliffy, čiju će poveznicu također objaviti u digitalnom alatu Padlet. Komentirajte razlike i sličnosti koje su navele različite grupe koje neka potom napišu do kojih ih je zaključaka/spoznaja dovelo čitanje i proučavanje tekstova te izlaganja ostalih grupa.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svima aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama najavite temu Idola sat prije kako bi mogao razmisliti i pripremiti se za sat i raspravu. Također unaprijed mu dajte ulomak koji će njegova grupa raditi na satu kako bi ga mogao pročitati i razmisliti o zadatku. Jasno odredite njegov zadatak unutar grupe u kojoj će sudjelovati. Omogućite mu aktivno sudjelovanje unutar grupe. Provjerite razumije li zadatak te mu ponove upute ako je potrebno. Ako učenik s teškoćama ne želi izlagati svoj rad zbog svojih teškoća, oslobodite ga toga dijela aktivnosti.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele neka pišu pismo budućem sebi koristeći inspirativne citate iz pročitanih djela u digitalnom alatu MS Office.
Potaknite učenike na raspravu navodeći pitanje Treba li slijediti svoje snove? i kako bi ga povezali s ulomcima djela koja je njihova grupa analizirala i predstavljala u prethodnoj aktivnosti.
Potaknite učenike na to da se prisjete obilježja problemskoga članka, da promisle u grupama koje bi sve parametre bilo potrebno navesti u rubrici za vrednovanje problemskoga članka. Neka osmisle plakat u digitalnom alatu Canva kojim će predstaviti pet pravila/savjeta za pisanje problemskoga članka kako bi se prisjetili obilježja prije pisanja problemskoga članka na temu Treba li slijediti svoje snove?. Potaknite učenike na to da osvijeste važnost promišljanja o procesu pisanja, o primjeni pravopisnih i gramatičkih pravila, književnoteorijskoga znanja i znanja stečenog na satima jezičnoga izražavanja.
Rad na pisanju problemskoga članka podijelite u nekoliko faza: prva neka bude čitanje polaznoga teksta (ulomaka djela iz aktivnosti Ne sanjaj život, nego živi svoj san) i smjernica, zatim neka slijedi dogovor vezan uz plan pisanja, u trećoj fazi neka učenici zapišu natuknice, potom neka napišu prvu inačicu, nakon toga slijedi provjera primjene pravopisnih i gramatičkih pravila te poštivanja pravila pisanja problemskoga članka, osvrt na stil pisanja, vanjštinu teksta i trodijelnu strukturu, a u završnoj fazi slijedi predstavljanje radova. Podsjetite ih na važnost suradnje i ravnopravne podjele uloga. Članovi će grupe problemske članke napisane u digitalnom alatu MS Word objaviti u virtualnoj učionici, a zatim predstaviti pazeći na primjenu govornih vrednota te vrednovati prema rubrici procjene. Neka obrate pozornost na to da komentari budu poticajni, konstruktivni i da istaknu pozitivne strane svakoga rada.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama podijelite zadatak i ulogu u grupi kako bi aktivno sudjelovao. Provjerite razumije li upute vezane uz zadatak te ako vidite da je potrebno, ponovite mu upute. Učeniku s teškoćama pripremite upute za pisanje problemskoga članka. Nemojte ga izlagati javnom izlaganju zadatka ako mu to stvara neugodu i frustraciju.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele mogu uvježbavati i snimati zvučni zapis problemskoga članka koristeći digitalni alat Audacity i pazeći pritom na primjenu govornih vrednota.
Potaknite oluju ideja na sintagmu igra bijega kako biste saznali jesu li se učenici već susreli s igrom bijega na satima nekoga predmeta i razgovarajte o njihovim dojmovima ili očekivanjima od igre bijega.
Nakon razgovora s učenicima, objasnite osnovna pravila, a pripremite i osnovne upute u pisanom obliku (zadatci se rješavaju suradnjom svih članova u grupi, potrebno je riješiti tragove redom kako bi se moglo izaći iz igre bijega, moguće je naići na lažne tragove…).
Učenicima objasnite da će sudjelovati u igri bijega Oslobađanje književnih djela i hrvatskih književnika. Netom prije sata saznali ste da su zaključana antologijska djela hrvatske književnosti, nitko ih više ne može ni čitati ni interpretirati. Također, zaključani su i slavni hrvatski književnici. Objasnite im da je moguće osloboditi ih rješavanjem određenih zadataka. Uspiju li riješiti zadatke u igri bijega, učenici će naći ključeve kojima će otključati književnike i književna djela te će ona ponovno biti dostupna za čitanje.
Učenike podijelite u grupe, a za svaku grupu pripremite pet zadataka u digitalnom alatu Genially. Svakome članu grupe dodijelite ulogu. Primjerice, jedan učenik neka bude vođa tima i organizator rada u timu, drugi neka bilježi rješenja, treći neka bude zadužen za provjeru pravopisne i gramatičke točnosti, a četvrti neka bude zadužen za promišljanje o sljedećim koracima. Naglasite im važnost suradnje i svakoj grupi podijelite poveznicu na igru s pomoću QR koda. Kao prvi zadatak u igri bijega pripremite zagonetku / igru asocijacija koja će učenike asocirati na odabrani književnoteorijski pojam, drugi zadatak neka bude križaljka u kojoj se nalazi minimalno pet pojmova vezanih uz književnoteorijska obilježja pročitanih djela, treći zadatak neka bude kviz (pitanja s višestrukim izborom) o pročitanim djelima iz prethodne aktivnosti, a četvrti neka bude zadatak grupiranja u kojem će rasporediti ključne pojmove i/ili obilježja uz djela i autore. Nakon upisivanja rješenja svih zadataka, učenici dobivaju poveznicu na MS Forms u kojem unaprijed pripremite 5 do 10 pitanja kojima ćete završno provjeriti razinu usvojenosti i primjene ponovljenoga nastavnog sadržaja. Uspješno riješeni zadatci u MS Formsu označili bi i kraj avanture u igri bijega.
Na kraju provedite refleksiju, učenici neka iznesu svoje dojmove, je li im igra bijega bila zanimljiva i je li bila korisna za ponavljanje, odnosno refleksiju o važnosti primjenjivanja različitih strategija učenja, neka iznesu svoje dojmove o učenju i uvježbavanju književnoteorijskih pojmova s pomoću kviza, ali i o tome koliko im je zanimljivo i korisno grupno uvježbavanje književnih sadržaja.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Učeniku s teškoćama sat prije pripremite upute za igru bijega te mu nabavite temu književnih djela i hrvatskih književnika. Provjerite s njim je li razumio upute te mu ih dodatno objasnite ako vidite da je potrebno. Učeniku s teškoćama prije pripremite ulogu u grupi i dajte mu zadatak kako bi se mogao pripremiti i aktivno sudjelovati. S učenikom s teškoćama provjerite je li mu dodijeljena uloga u grupi odgovara.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostavite druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele više mogu osmisliti svoju igru bijega u digitalnom alatu Genially.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.