Učenicima unaprijed pripremite nastavni listić koji će poslužiti kao motivacija za uvod u aktivnost. Na listiću napišite riječi u kojima su provedene glasovne promjene, ali na način da na mjestu glasa koji se mijenja ostavite praznu kućicu. Listić napravite u digitalnom alatu Word i ispišite. Učenici rješavaju nastavni listić i upisuju glasove na prazna mjesta.
Potaknite učenike na to da izgovore riječi s listića, ali na način da ne provedu glasovnu promjenu. Pokušajte pronaći primjere u kojima će do izražaja doći težina izgovora ili one koje će učenike potaknuti na smijeh kad čuju riječ u kojoj nije provedena glasovna promjena, a trebala bi biti. To će biti dobro polazište za raspravu zašto dolazi do glasovnih promjena i koja je njihova svrha.
Izdvojite primjere za svaku promjenu i s učenicima dođite do zaključka što se u tim riječima mijenjalo. Potaknite ih na to da samostalno definiraju svaku glasovnu promjenu, a definicije neka zapišu u bilježnicu.
Podijelite učenike u parove. Zadatak svakog para je unutar jedne minute smisliti primjer za određenu glasovnu promjenu. Kada minuta prođe, nasumce prozovite jedan par koji na ploči piše onoliko crtica koliko slova ima riječ koju su smislili. Igraju igru pogađanja slova i riječi, a pobjeđuje onaj par koji je otkrio traženu riječ i imenovao glasovnu promjenu koja je u njoj provedena. Novi krug igre započinje pobjednički par i tako dok svi parovi ne otkriju svoje riječi.
Kako biste učenike dodatno zainteresirali, možete namjestiti brojač vremena na određeno vrijeme unutar kojega par treba pogoditi slovo ili riječ i tako redom.
Za kraj aktivnosti učenike potaknite na to da u paru osmisle zagonetke čije je rješenje naziv glasovne promjene ili riječ u kojoj je provedena jedna od njih. Zagonetke učenici međusobno razmjenjuju i rješavaju u paru.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U uvodnom zadatku učenicima možete ponuditi izbor između dva glasa od kojih je jedan točan odgovor i koji treba upisati u kućicu. Na taj način olakšat ćete rješavanje ovoga zadatka. Pažljivo birajte riječi za dopunjavanje − neka budu lake za čitanje i otprije poznate učenicima.
Učenike s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije ne izlažite izgovoru teških riječi u kojima nije provedena glasovna promjena.
Napravite grafički dobro organiziran podsjetnik s navedenim glasovnim promjenama s primjerima i definicijom.
Smišljanje primjera glasovnih promjena možete olakšati slikovnom podrškom. Produžite vrijeme za izvođenje ovoga zadatka ako je potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenike koji žele možete potaknuti na to da izrade umnu mapu u koju će upisati sve navedene glasovne promjene i osmisliti primjere za svaku od njih. Potaknite ih da umna mapa bude u nekom zanimljivom obliku i većih dimenzija pa je izložite na nekom vidljivome mjestu u učionici. Tako će poslužiti kao podsjetnik pri ponavljanju i utvrđivanju gradiva. Isto tako, oni koji žele, mogu napraviti igru Kolo sreće s pomoću koje će provjeriti razumijevanje glasovnih promjena svojih kolega.
Učenicima zadajte zadatak da tijekom određenoga vremenskog razdoblja bilježe primjere koje su čuli u svakodnevnoj komunikaciji, a u kojima su provedene glasovne promjene. Zadatak može biti i da bilježe primjere u kojima su uočili da glasovne promjene nisu provedene, a trebale bi biti. Ti primjeri poslužit će im za sljedeći zadatak.
Podijelite učenike u grupe po tri člana. Članovi unutar grupe prvo određuju koja je glasovna promjena provedena u primjerima koje su zabilježili ostali članovi grupe. Te primjere koristit će u stripu koji će izrađivati.
Učenici svake grupe međusobno se dogovaraju koja će biti tema njihova stripa, a u kojem pravcu ići, usmjeravat će ih primjeri koje su zabilježili.
Potom im zadajte dodatne smjernice poput koliko kadrova i oblačića bi strip trebao sadržavati, koliko primjera za svaku glasovnu promjenu bi trebali napisati u oblačićima, treba li neki primjer biti pogrešan pa to ostali učenici trebaju uočiti i sl.
Svaka grupa izrađuje svoj strip u digitalnom alatu Canva koji omogućuje suradnju pa učenici istodobno rade na stripu, a ima i gotove predloške što učenicima može olakšati rad.
Svoje stripove predstavljaju ostalim učenicima čiji je zadatak pronaći primjere glasovnih promjena, zapisati ih u bilježnicu i napisati koja je glasovna promjena provedena.
Ovaj dio možete napraviti i u obliku natjecanja među timovima. Bod dobiva onaj tim koji zadatak riješi najbrže i točno. Isto tako, određeni tim može i izgubiti bod ako je neki primjer provođenja glasovnih promjena bio pogrešan, osim ako se niste drugačije dogovorili.
Na kraju aktivnosti s pomoću digitalnog alata Mentimeter glasajte koji je strip bio najbolji, a tim koji ga je napravio, kao i onaj koji je pobijedio pri rješavanju, možete nagraditi nagradom po svom izboru.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Za uvodni zadatak učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju, intelektualnim teškoćama i PSA odrediti konkretnu situaciju u kojoj će zabilježiti glasovnu promjenu. Odredite točan broj riječi koje učenici trebaju zabilježiti. Približite im zadatak primjerima.
Prilikom rada u grupi učenik s teškoćama mora imati jasno definiranu ulogu i zadatke. Provjerite zna li se učenik koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Grupno pronalaženje glasovnih promjena u stripovima drugih grupa bolja je opcija za učenika s teškoćama. Ako bude radio samostalno, možete smanjiti broj stripova koje učenik treba pregledati. Ako učenici samostalno rješavaju zadatak, treba im pomoći kako bi riješili zadatak u okviru zadanoga vremena. Smanjite broj zahtjeva i pružite pomoć u vidu vođenja kroz zadatak.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu provesti malo istraživanje kojim će provjeriti koji postotak učenika u školi griješi prilikom provođenja pojedine glasovne promjene. Mogu osmisliti zadatke u digitalnom alatu Forms kako bi odmah dobili povratne informacije, a potom na temelju podataka mogu napisati izvješće o dobivenim rezultatima i objaviti na mrežnoj stranici škole kako bi ostali učenici osvijestili u čemu griješe.
Unaprijed pripremite učionicu tako da različitim predmetima stvorite ozračje ljeta i ljetnih praznika. Možete pripremiti onoliko radnih jedinica koliko će biti i grupa. Na svaku radnu jedinicu možete postaviti neki predmet koji podsjeća na ljeto (školjku, brodić, kamenčiće, lopticu i sl.), na projektno platno možete staviti fotografiju mora ili plaže, a u pozadini pustiti zvuk valova ili igre djece na plaži. Na svaku radnu jedinicu stavite i po jedan časopis s križaljkama.
Učenici će pri ulasku u učionicu osjetiti ljetno ozračje. Neka zauzmu svoje radne jedinice ili ih podijelite u grupe na neki drugi način. Prije zadatka pitajte ih vole li rješavati križaljke, osmosmjerke, rebuse i ostale enigmatske zagonetke, rade li to ponekad na plaži i smatraju li to vrstom zabave i opuštanja.
Komentirajte jesu li kad čuli riječ enigmatika i što ona znači. Mogu potražiti značenje riječi na mrežnoj stranici Hrvatski pravopis.
Najavite im da će njihov zadatak biti napraviti jedan enigmatski časopis koji će služiti za zabavu u ljetnoj učionici na način na koji to ljudi rade kako bi se opustili na ljetnome odmoru.
Zadatak svake grupe je napraviti, npr. jednu križaljku, najmanje jednu osmosmjerku, akrostih i šifru riječi s pomoću digitalnog alata Puzzel.org. Sve u njihovim enigmatskim zagonetkama trebalo bi biti vezano za glasovne promjene pa im možete dati i dodatne smjernice tipa koliko pitanja bi križaljka trebala sadržavati, koliko primjera svake glasovne promjene bi trebalo biti zastupljeno, mora li rješenje određene zagonetke biti naziv neke glasovne promjene i sl.
Učenici poveznice postavljaju u Google Classroom kako biste ih mogli ispisati.
Dajte im mogućnost da u digitalnom alatu Canva osmisle i naslovnicu svojih časopisa.
Učenici objedinjuju sve u tiskanom obliku kako bi dobili formu časopisa, a potom svoj uradak daju drugom timu koji ga zajednički rješava. Timovi mogu i vrednovati enigmatski časopis prema smjernicama koje su im bile zadane, odnosno jesu li učenici koji su ga izrađivali odradili sve prema uputama.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Pokažite način upotrebe ili izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Složene upute za rad razložite po koracima izvođenja zadataka. Napišite ih, svaki korak u novi red kako bi učenik mogao kontrolirati svoj rad.
Za izradu križaljke prema potrebi učeniku s teškoćama dodijelite vršnjačkoga pomoćnika. Učenicima s teškoćama najlakše će biti izraditi križaljku u kojoj se traženi pojam opisuje sličicom.
U grupnom radu učenik s teškoćama mora imati aktivnu ulogu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu u digitalnom alatu Genially osmisliti društvenu igru u kojoj će postaviti različite zadatke vezane uz glasovne promjene. Zadatci mogu biti poredani po težini, od lakših prema težima, tako da samo najbolji igrači dolaze do cilja. Potaknite ih na to da u osmišljavanju igre budu kreativni, kako u zadatcima tako i u dizajnu igre.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.