Na početku nastavnog sata pitajte učenike jesu li bili na koncertu. Razgovarajte s njima o posjetu kazalištu, koncertnoj dvorani, koncertu. Razgovarajte i o pristojnom ponašanju te ponovite kako se moraju ponašati na koncertu. Potaknite učenike da se sami prisjete pravila lijepog ponašanja u kazalištu ili koncertnoj dvorani. Pomognite im potpitanjima. Prije razgovora o ponašanju možete odigrati igru „U kazalištu” i tako u igri ponoviti pravila uljudnog ponašanja. Podijelite učenike u tri skupine. Dvije skupine s jednakim brojem učenika, a treća s manje učenika. Treća će skupina predstavljati izvođače. Zato je u nju poželjno uvrstiti učenike koji znaju glumiti, svirati, pjevati i plesati. Dogovorite se sa svakom skupinom o ulozi koju moraju odigrati. Prva skupina bit će dobra publika i tijekom predstave će se lijepo ponašati, pozorno slušati i pljeskati poslije nastupa. Druga će skupina biti loša publika i tako se i ponašati (gledati na mobitel tijekom predstave, šaptati, hodati, jesti, piti vodu, ići u WC…).
Treća skupina ne smije saznati za vaš dogovor. Trećoj skupini morate samo dati do znanja da se koncert mora nastaviti do kraja. Točke za nastup s trećom skupinom možete pripremiti prije nastave. Takvu igru možete odigrati u dvjema prostorijama (ako imate mogućnost): jedna za dobru publiku i jedna za lošu i zatim možete zamijeniti uloge ili to učiniti dva puta. Važno je da poslije igre svaka skupina metodom „vruće olovke” odgovara na vaša pitanja o svojoj ulozi u igri. Učenici moraju izraziti svoja zapažanja o ponašanju pojedinačne grupe. Moraju pomno obratiti pozornost na grupu izvođača, kako su se oni osjećali tijekom svojeg nastupa. Također razgovarajte o ponašanju jedne i druge grupe, to jest publike. Usporedite njihova zapažanja. Završite igru time da učenici sami spoznaju kako se moraju ponašati na koncertu. Možete s učenicima izraditi plakat Pravila ponašanja na koncertu i postaviti ga u učionici. Zatim im pustite poznatu glazbu iz filmova (ulomke). Prijedlog: Jurassic Park, Pirati s Kariba, Dobar, loš, zao, Pirati s Kariba 2. Važno je da učenici obrate pozornost na simfonijski orkestar. Možete im postaviti pitanja: Tko vodi simfonijski orkestar? Koji je posao dirigenta? Koja ste glazbala primijetili? Sjetite se naziva grupe glazbala. Podijelite učenike u parove i dodijelite im igru s pomoću poveznice ili QR koda „Razvrstaj glazbala u grupe” u alatu LearningApps, koje ste prije pripremili. Tako će učenici ponoviti glazbala i grupe glazbala u simfonijskom orkestru. Neka obrate pozornost na grupu udaraljaka. U istoj aplikaciji možete osmisliti igru udaraljkama neodređene visine tona. Primjerice: upari sliku i naziv glazbala ili upari zvuk i sliku. Zatim podijelite učenike u grupe i svakoj grupi dodijelite ulomak filmske glazbe. Možete se koristiti spomenutim prijedlozima. Potaknite ih da uz tu glazbu dodaju pratnju koristeći se udaraljkama s neodređenom visinom tona koje imate u razredu: triangl, zvečke, činele, kastanjete, bubnjevi… Pomognite im da odrede kontrastne dijelove i smisle ritam. Na kraju svaka grupa pokazuje svoj uradak i vrednuje uradak drugih grupa.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama i potaknite ga da se uključi u različite aktivnosti.
Postavljajte jedno po jedno pitanje koristeći se jednostavnim rječnikom. Potaknite kreativno razmišljanje kod učenika s teškoćama postavljajući dodatna potpitanja. Omogućite učenicima asocijacije koje će ih usmjeriti na razmišljanje.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu potporu u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama dosad uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno istaknuta uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama. Također, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti.
Smjestite učenike s teškoćama što bliže izvoru zvuka.
Učenike potaknite na usmeno izražavanje, ali nemojte ustrajati na tome posebice kod učenika s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije. Svako sudjelovanje učenika posebno pohvalite.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Na početku pogledajte s učenicima videozapis. Ne morate gledati cijeli videozapis, pogledajte do druge minute. Imate automatski prijevod na hrvatski jezik. Razgovarajte s učenicima o tome što su primijetili. Čime su se bavili ljudi? Što su izrađivali? Razgovarajte o teškom životu u Africi te da djeca onamo nemaju djetinjstvo na koje su navikli njihovi vršnjaci u Europi. Kažite im da djeca moraju raditi da bi se sami prehranili ili pomogli svojoj obitelji. Recite im da postoji puno organizacija koje pomažu djeci, ali je i dalje mnogo gladne djece u Africi. Možete pogledati videozapis o Marijinim obrocima ili drugi videozapis. Komentirajte s učenicima videozapis. Potaknite ih na razmišljanje što bi oni mogli učiniti za djecu iz Afrike. Možda ne sada, ali u budućnosti.
Vratite se na prvi videozapis i pogledajte ga dalje. Možete zadati učenicima da tijekom gledanja filma upisuju zanimanja koja su primijetili. Komentirajte nastavak videozapisa. Koja je glazbena sastavnica bila prisutna tijekom filma? Gdje u svojem životu učenici primjećuju ritam? Ritam ne mora biti samo u glazbi. Potaknite učenike da sami pronađu primjere ritma iz svojega života. Podijelite učenike u grupe i primijenite oluju ideja. Kada grupe završe iznošenje svojih idejama, glasnogovornik svake grupe može pročitati što su zapisali. Zajedno s učenicima komentirajte i pohvalite sve iznesene ideje. Prikažite učenicima videozapis. Razgovarajte s njima o udaraljkama koje su primijetili u njemu. Od kojeg su materijala izrađene udaraljke? Zašto su dobile takav naziv? Koja glazbena sastavnica dolazi do izražaja pri sviranju na njima? Zašto ih nazivaju „udaraljke s neodređenom visinom tona“? Pokažite učenicima različite udaraljke neodređene visine tona i razgovarajte o njima. Usporedite ih s udaraljkama s određenom visinom tona (ksilofon, metalofon…). Potaknite učenike da sami spoznaju zašto su udaraljke dobile naziv udaraljke s neodređenom visinom tona. Razgovarajte o tome na kojim je udaraljkama lakše svirati i zašto? Potaknite učenike da udaraljkama neodređene visine tona oponašaju kišu, vjetar, tuču, lišće… Uzmite različite udaraljke, podijelite učenike u grupe i svirajte s učenicima musikogram ili musikogram 2. Obavezno pazite na koncentraciju i toleranciju jednih prema drugima. Na kraju podijelite učenike u grupe i zadajte im da istraže 3 – 4 udaraljke s neodređenom visinom tona i izrade prezentaciju u alatu Canva. Učenici predstavljaju svoj rad u razredu i vrednuju prezentacije ostalih grupa.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama i potaknite ga da se uključi u različite aktivnosti.
Učenika s teškoćama smjestite bliže doživljenom sadržaju te ga podsjetite na što treba usmjeriti pozornost u aktivnosti promatranja.
Učenike potaknite na kreativno razmišljanje postavljajući dodatna potpitanja. Potaknite ih na usmeno izražavanje, ali nemojte ustrajati na tome posebice kod učenika s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije. Svako sudjelovanje učenika posebno pohvalite.
U usmenom predstavljanju sadržaja koristite se jednostavnim rječnikom te prikažite što više primjera pojmova koje objašnjavate. Pokušajte im približiti sadržaj primjerima iz svakidašnjeg života.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu potporu u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama dosad uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno istaknuta uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Također, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za upotrebu digitalnog alata Canva. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Istražite Paragvajski orkestar iz smeća i predstavite ga učenicima s pomoću digitalnog alata Book Creator.
Sa počnite prikazujući ovaj videozapis, ali bez slike, samo zvuk. Pitajte učenike pretpostavljaju li što bi to moglo biti. Pomognite im potpitanjima. Govorite im o brzojavu. Prikažite im videozapis. Što su primijetili, što se ponavlja? Razgovarajte s njima o znaku SOS. Pitajte ih jesu li čuli što o Morseovoj abecedi. Objasnite im što je to i prikažite video s cijelom abecedom. Pitajte učenike za što bi služila ta abeceda? Pokušajte im dočarati 19. stoljeće. Razgovarajte o životu bez mobitela i PlayStationa. Pokušajte im dočarati komunikaciju među ljudima, bolji odnos u obitelji, ali također uputite ih na prednosti upotrebe mobitela danas. Prikažite im video zašto je nastao telegraf. Zatim im podijelite udaraljke i naučite ih svirati nekoliko slova, a poslije sastavite riječ. Pokažite im kako radi telegraf i cijelu Morseovu abecedu. Zadajte im da napišu jednu rečenicu Morseovom abecedom. Rečenica mora sadržavati 3 – 4 riječi. Pomognite učenicima i promatrajte surađuju li u grupama. Objasnite im da se moraju pažljivo odnositi i pomagati jedni drugima. Zatim razgovarajte o udaraljkama s neodređenom visinom tona. Pogledajte NOTICU o bubnju. Ne morate gledati cijelu emisiju. Pogledajte samo ulomak i možete pogledati dalje emisiju o neobičnim udaraljkama. Ponovite što su udaraljke s neodređenom visinom tona. Podsjetite učenike zašto su tako nazvane, kakve udaraljke postoje, odakle potječu… Možete osmisliti natjecanje između grupa: tko se prisjeti više udaraljki. Zatim sjednite učenike u krug i naučite musikogram ili musikogram2. Poslije musikograma podijelite učenike u parove i dodijelite im zadatak. Svaki par mora izraditi dvije udaraljke i snimiti ritam koji sami osmislite. Pokažite učenicima nekoliko videozapisa o izradi udaraljka: bubnjevi, tamburin… Objasnite im da ako nemaju ideju, mogu pogledati neke videozapise na kanalu YouTube. Kada učenici izrade udaraljke, snime svoj ritam, moraju ga u formatu MP3 učitati u Audacity i obraditi različitima efektima. Mogu dodavati efekte, glazbu i zvukove. Svaki par predstavlja svoj rad i vrednuje rad drugih parova.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama i potaknite ga da se uključi u različite aktivnosti.
Učenika s teškoćama smjestite bliže doživljenom sadržaju te ga podsjetite na što treba usmjeriti pozornost u aktivnosti promatranja.
U usmenom predstavljanju sadržaja koristite se jednostavnim rječnikom te prikažite što više primjera pojmova koje predstavljate. Pokušajte učenicima približiti sadržaj primjerima iz svakidašnjeg života.
Učenika s teškoćama smjestite u par ili grupu učenika koji će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu potporu u aktivnosti. To može biti učenik ili grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama dosad uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u paru/grupi neka bude jasno istaknuta uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Također, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili videozapis za uporabu digitalnog alata Audacity. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici mogu istražiti život hrvatskog udaraljkaša Boška Petrovića i izraditi prezentaciju u digitalnom alatu Book Creator ili Wakelet.
https://www.youtube.com/watch?v=lk75qDst8wE musikogram
https://www.youtube.com/watch?v=lk75qDst8wE musikogram
https://www.youtube.com/watch?v=_IA0ZJpJSpo musikogram2
https://www.youtube.com/watch?v=0NHM5JtacKU bubnjevi
https://www.youtube.com/watch?v=XE-o2jp2RUM tamburin
https://www.youtube.com/watch?v=D8zlUUrFK-M&list=RDEMk-4m1PdNBsnzPYjtnxPBTw&start_radio=1&rv=_bVOuOnO6mY Jurassic Park
https://www.youtube.com/watch?v=6zTc2hD2npA&list=RDEMk-4m1PdNBsnzPYjtnxPBTw&index=13 Pirati s Kariba
https://www.youtube.com/watch?v=ETSdeb-YK4s musikogram
https://www.youtube.com/watch?v=92nrxDyBu-w musikogram
https://www.youtube.com/watch?v=ITYAsrGXsxI Dobar, loš, zao
https://www.youtube.com/watch?v=nKBslba9E3U Pirati s Kariba
https://www.youtube.com/watch?v=lVPLIuBy9CY FOLI (there is no movement without rhythm) original version by Thomas Roebers and Floris Leeuwenberg
https://www.youtube.com/watch?v=gQ4plrSSOJA What Is Percussion?
https://www.youtube.com/watch?v=yxkvb9jmG0g Marijini obroci
https://www.youtube.com/watch?v=sMDZIzhCKQk Advent s Marijinim obrocima - Radost se množi dijeljenjem – Benin
https://www.youtube.com/watch?v=Alaz5cOrALs morzova sos
https://www.youtube.com/watch?v=_J8YcQETyTw cijela abeceda
http://peljar.cvs.hr/handbook.php?page=hr/MorskaSignalizacija/MorseovaAbeceda cijela abeceda
https://www.youtube.com/watch?v=tzP7QOOAt4I The Telegraph: The Civil War Text Machine
https://www.youtube.com/watch?v=JT9zM_-2S6g morzov kod
https://www.youtube.com/watch?v=ORIDAmGf_yQ Invention Of Morse Code | The Dr. Binocs Show | Best Learning Video for Kids | Preschool Learning
https://skolski.hrt.hr/emisije/493/neobicne-udaraljke notica
https://skolski.hrt.hr/emisije/452/bubnjevi notica
Sve je preuzeto 17.5.2023
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.