Učitavanje
Međupredmetna tema
Zdravlje
Veličina slova
Naslovna slika
Interaktivni sadržaj za učenike

Aschova paradigma

6. razred osnovne škole, 7. razred osnovne škole, 8. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovna očekivanja
Aschova paradigma
#1 Zadatak

Pogledajte liniju na lijevoj slici. Koja linija na desnoj slici je jednake duljine?

Jeste li promijenili svoje početno mišljenje?

Naime, upravo ste sudjelovali u Aschovom eksperimentu suglasnosti: ispitanicima se pokaže jedna linija, a onda ih se zamoli da je usporede s trima drugim linijama i pronađu onu iste duljine. No, u prostoriji se trebaju naći i glumci s kojima je unaprijed dogovoreno da prije ispitanika odaberu isti, ali pogrešan odgovor. Rezultati ovog eksperimenta pokazuju da će se ljudi prilagoditi gomili koja ih okružuje, umjesto da daju svoje mišljenje. Čak 80% ljudi se odluči za pogrešnu liniju!

Datoteka za preuzimanje

Želite li isprobati ovaj eksperiment na vršnjacima, prijateljima ili obitelji preuzmite sliku.

Prilagođavaju li se vaši ispitanici mišljenju većine ili daju vlastito mišljenje? Utječe li na formiranje mišljenja i broj ljudi koji tvrde drugačije?

Konformizam

Konformizam uključuje ponašanje u skladu s tradicijom te vladajućim pravilima i nazorima s jedne, a prihvaćanje nekog mišljenja ili ponašanja bez razmišljanja s druge strane. Svi smo u određenoj mjeri konformisti.

Riješite kviz i saznajte još neke činjenice o konformizmu.

#2 Kolekcija zadataka

Tko je manje podložan vršnjačkom pritisku? 

Adolescenti u višim razredima osnovne škole značajno su podložniji vršnjačkom pritisku od mlađih osnovnoškolaca.

Adolescenti u višim razredima osnovne škole značajno su podložniji vršnjačkom pritisku od odraslih.

 

Mladići će biti skloniji od djevojaka na nagovor vršnjaka promijeniti svoj izgled i uskladiti ga s drugima u društvu.

 

Što je zadatak teži i dvosmisleniji, ljudi se više konformiraju.

 

Što više učenika u razredu nagovara nekoga da izostane s nastave, veća je vjerojatnost da će to i učiniti.

 

Ako se nekome ponudi nagrada za slaganje s tuđim mišljenjem, vjerojatnije je da će ipak učiniti po svom.

Veća je šansa da ćemo poslušati sugestiju nepoznatih vršnjaka nego li sugestiju grupe poznatih prijatelja.

 

Solomon Asch svoj je eksperiment proveo na studentima 1951. godine. Jesu li današnji studenti slobodniji u formiranju i izražavanju vlastitog mišljenja?