Maja Balat, Sanja Ćorić Grgić, Ivan Kardum, Ivan Sarjanović
Što ću naučiti
slušati tekst, sažimati podatke u bilješke i objašnjavati značenje teksta
uspoređivati različito predstavljanje istih medijskih sadržaja i njihov utjecaj na razvoj mišljenja i stavova
računati s nenegativnim racionalnim brojevima
prikazivati i primjenjivati cijele brojeve
računati s cijelim brojevima
konstruirati trokute, analizirati njihova svojstva i odnose
konstruirati četverokute, analizirati njihova svojstva i odnose
odabrati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice
računati i primjeniti opseg i površinu trokuta i četverokuta te mjeru kuta
prikazati podatke tablično te linijskim i stupčastim dijagramom frekvencija
objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište
raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja
čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta
razlikovati kategorije zaštite prirode, navoditi primjere zaštićene prirodne i kulturne baštine u Hrvatskoj, objašnjavati važnost zaštićenih područja i lokaliteta kao gospodarskoga potencijala i elementa identiteta te sudjelovati u aktivnostima čuvanja i adekvatnoga vrednovanja baštine na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini
objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove
primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti
uspoređivati različito predstavljanje istih medijskih sadržaja i njihov utjecaj na razvoj mišljenja i stavova
objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode
analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima
objašnjavati međuovisnost klime, tla i živoga svijeta te utjecaj čovjeka na promjenu bioraznolikosti na primjerima iz zavičaja i Hrvatske
navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada
prikazivati i primjenjivati cijele brojeve
odabrati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice
pridruživati cijele i pozitivne racionalne brojeve točkama brojevnoga pravca
obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitog čitateljskog iskustva i znanja o književnosti
oblikovati tekst i primjenjivati jezična znanja o promjenjivim vrstama riječi na oglednim i čestim primjerima
objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište
raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja
objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode
analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima
tumačiti uočene pojave, procese i međuodnose na temelju opažanja prirode i jednostavnih istraživanja
objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka
opisivati atmosferu i vrijeme, objašnjavati najvažnije klimatske elemente, prikupljati i analizirati podatke o vremenu te obrazlagati važnost vremenske prognoze
objašnjavati složene utjecaje na obilježja klime, uspoređivatit klimatske dijagrame te čitati kartu klasifikacija klima
razlikovati kategorije zaštite prirode, navoditi primjere zaštićene prirodne i kulturne baštine u Hrvatskoj, objašnjavati važnost zaštićenih područja i lokaliteta kao gospodarskoga potencijala i elementa identiteta te sudjelovati u aktivnostima čuvanja i adekvatnoga vrednovanja baštine na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini
analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske
primjenjivati različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva
govoriti i razgovarati o pročitanim i poslušanim tekstovima
čitati tekst uspoređuje podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta
objašnjavati stvaranje suvremene hrvatske države, opisivati političko uređenje i upravno--teritorijalnu organizaciju Republike Hrvatske
pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja
rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu
obrazlagati vlastite stavove u vezi s pročitanim tekstom
računati najmanji zajednički višekratnik i primjenjivati svojstva djeljivosti prirodnih brojeva
uočavati jezičnu raznolikost hrvatskoga jezika kroz hrvatsku povijest
raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja
analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima
slušati tekst, sažimati podatke u bilješke i objašnjavati značenje teksta
Popis tema i videolekcija
Tema 1: Mislimo zeleno - Ishodi učenja: računati s nenegativnim racionalnim brojevima, prikazati podatke tablično te linijskim i stupčastim dijagramom frekvencija, slušati tekst, sažimati podatke u bilješke i objašnjavati značenje teksta, čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, uspoređivati različito predstavljanje istih medijskih sadržaja i njihov utjecaj na razvoj mišljenja i stavova, prikazivati i primjenjivati cijele brojeve, računati s cijelim brojevima, konstruirati trokute, analizirati njihova svojstva i odnose, konstruirati četverokute, analizirati njihova svojstva i odnose, odabrati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice, računati i primjeniti opseg i površinu trokuta i četverokuta te mjeru kuta, objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima, razlikovati kategorije zaštite prirode, navoditi primjere zaštićene prirodne i kulturne baštine u Hrvatskoj, objašnjavati važnost zaštićenih područja i lokaliteta kao gospodarskoga potencijala i elementa identiteta te sudjelovati u aktivnostima čuvanja i adekvatnoga vrednovanja baštine na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini, objašnjavati međuovisnost klime, tla i živoga svijeta te utjecaj čovjeka na promjenu bioraznolikosti na primjerima iz zavičaja i Hrvatske, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada
Videolekcija 1.1: Biološka zaštita biljaka - Ishodi učenja: analizirati svoje postupke u kontekstu održivoga razvoja te predlagati osobni doprinos, razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima, objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište, objašnjavati važnost međusobnih odnosa živih bića (iste vrste i različitih vrsta) koja dijele zajedničko stanište, razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima, objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode, konstruirati trokute, analizirati njihova svojstva i odnose, konstruirati četverokute, analizirati njihova svojstva i odnose, objašnjavati životne cikluse na primjerima biljaka i životinja, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja
Videolekcija 1.2: Svjetski dan voda - Ishodi učenja: razlikovati tiskane medijske tekstove i izdvajati tekstove/sadržaje koji promiču pozitivne vrijednost, prikazati podatke tablično te linijskim i stupčastim dijagramom frekvencija, čitati tekst, izdvajati ključne riječi i objašnjavati značenje teksta
Videolekcija 1.3: Razvrstavajmo otpad - Ishodi učenja: objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode, objašnjavati načine zbrinjavanja različitih vrsta otpada, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, opisivati važnost selektiranja i recikliranja otpada, prikazivati i primjenjivati cijele brojeve, računati s cijelim brojevima, objašnjavati da u prirodi postoje pojave koje se ponavljaju ciklički, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada
Videolekcija 1.4: Zaštićena područja - Ishodi učenja: raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima, istraživati bioraznolikost te raspravljati o važnosti njezina očuvanja, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, odabrati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice, razlikuje oblike zaštite prirode i imenuje na slijepoj karti stroge rezervate (SR), nacionalne parkove (NP), parkove prirode (PP), regionalne parkove (RP) i geoparkove (GP) u Hrvatskoj, računati i primjenjivati opseg i površinu trokuta i četverokuta te mjeru kuta, razlikovati kategorije zaštite prirode, navoditi primjere zaštićene prirodne i kulturne baštine u Hrvatskoj, objašnjavati važnost zaštićenih područja i lokaliteta kao gospodarskoga potencijala i elementa identiteta te sudjelovati u aktivnostima čuvanja i adekvatnog vrednovanja baštine na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini
Videolekcija 1.5: Obnovljivi izvori energije - Ishodi učenja: objašnjavati utjecaj pojedinih klimatskih čimbenika na obilježja klime, objašnjavati da u prirodi postoje pojave koje se ponavljaju ciklički, objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode, razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima, uspoređivati prijenos i pretvorbu energije u živome i neživome sustavu, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, razlikovati obnovljive od neobnovljivih izvora energije i objašnjavati utjecaj njihova korištenja na okoliš, objašnjavati složene utjecaje na obilježja klime, uspoređivati klimatske dijagrame te čitati kartu klasifikacija klima, očitavati/čitati klimatski dijagram, razlikovati klimatske razrede i na klimatskoj karti analizirati njihov prostorni raspored, analizirati i uspoređivati tipove klima u Hrvatskoj s pomoću klimatskih dijagrama i tematske karte, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada
Videolekcija 1.6: Nafta - neobnovljivi izvor energije - Ishodi učenja: raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima, analizirati svoje postupke u kontekstu održivoga razvoja te predlagati osobni doprinos, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada, razlikovati obnovljive od neobnovljivih izvora energije i objašnjavati utjecaj njihova korištenja na okoliš
Videolekcija 1.7: Bioraznolikost - Ishodi učenja: raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, objašnjavati međuovisnost klime, tla i živoga svijeta te utjecaj čovjeka na promjenu bioraznolikosti na primjerima iz zavičaja i Hrvatske, objašnjavati na temelju terenskoga istraživanja u zavičaju antropogeni utjecaj na tlo i živi svijet, slušati tekst, sažimati podatke u bilješke i objašnjavati značenje teksta, razlikovati svrhu čitanja: osobna i javna, objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište, raspravljati o nadmetanju živih bića (iste vrste i različitih vrsta) pri zadovoljavanju životnih potreba, istraživati bioraznolikost te raspravljati o važnosti njezinog očuvanja, objašnjavati međusobnu povezanost klime, tla, biljnoga i životinjskoga svijeta na primjerima iz Hrvatske, navoditi načine očuvanja bioraznolikosti, sažimati podatke o slušanome tekstu u bilješke i objašnjavati značenje teksta, razlikovati slušanje usmjereno na cjelovit sadržaj i njegovo razumijevanje i slušanje usmjereno na određene podatke ili poruke, čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, dovoditi u vezu elemente grafičke strukture sa sadržajem teksta, izdvajati važne podatke iz čitanoga teksta, oblikovati bilješke o čitanome tekstu, sažeto prepričavati pročitani tekst na temelju izdvojenih podataka
Tema 2: O vremenu - Ishodi učenja: prikazivati i primjenjivati cijele brojeve, konstruirati kut i njegovu simetralu, odabirati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice, pridruživati cijele i pozitivne racionalne brojeve točkama brojevnoga pravca, oblikovati tekst i primjenjivati jezična znanja o promjenjivim vrstama riječi na oglednim i čestim primjerima, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitog čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove, objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima, tumačiti uočene pojave, procese i međuodnose na temelju opažanja prirode i jednostavnih istraživanja, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, opisivati atmosferu i vrijeme, objašnjavati najvažnije klimatske elemente, prikupljati i analizirati podatke o vremenu te obrazlagati važnost vremenske prognoze, objašnjavati složene utjecaje na obilježja klime, uspoređivatit klimatske dijagrame te čitati kartu klasifikacija klima
Videolekcija 2.1: Danas, jučer, sutra - Ishodi učenja: objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, oblikovati tekst i primjenjivati jezična znanja o promjenjivim vrstama riječi na oglednim i čestim primjerima, objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode, opisivati procese i promjene u životnim razdobljima čovjeka
Videolekcija 2.2: Mjerimo vremenske uvjete - Ishodi učenja: prikazivati i primjenjivati cijele brojeve, pridruživati cijele i pozitivne racionalne brojeve točkama brojevnoga pravca, opisivati vrijeme subjektivno i objektivno, objašnjavati najvažnije klimatske elemente, opisivati atmosferu i vrijeme, objašnjavati najvažnije klimatske elemente, prikuplja i analizirati podatke o vremenu te obrazlagati važnost vremenske prognoze
Videolekcija 2.3: Toplinski pojasevi - Ishodi učenja: imenovati na crtežu i određivati na geografskoj karti i globusu toplinske pojaseve te navoditi njihove specifičnosti i povezivati ih s klimatskim obilježjima, konstruirati kut i njegovu simetralu, objašnjavati složene utjecaje na obilježja klime, uspoređivati klimatske dijagrame te čitati kartu klasifikacija klima, opisivati revoluciju Zemlje, navoditi trajanje i posljedice revolucije i nagnutosti Zemljine osi te njihov utjecaj na klimu, opisivati obilježja godišnjih doba prostora u kojemu živi, pokazivati na geografskoj karti obratnice i polarnice
Videolekcija 2.4: Mijenjam se - Ishodi učenja: opisivati pubertet kao razdoblje spolnog sazrijevanja te naglih tjelesnih i psihičkih promjena, objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, otkrivati značenje teksta na temelju suodnosa motiva i teme, objašnjavati događaj, opisivati ulogu likova te mjesto i vrijeme radnje u književnome tekstu – razlikovati pripovjedača u 1. i 3. licu, objašnjavati vlastito razumijevanje prenesenoga značenja pridajući mu vlastito značenje, opisivati procese i promjene u životnim razdobljima čovjeka
Videolekcija 2.5: Klimatske promjene - Ishodi učenja: odgovorno se i prema uputama koristi različitim laboratorijskim posuđem, priborom, uređajima i kemikalijama uz primjenu mjera opreza i zaštite, objašnjavati složene utjecaje na obilježja klime, uspoređivati klimatske dijagrame te čitati kartu klasifikacija klima, razlikovati vrijeme i klimu, objašnjavati utjecaj pojedinih klimatskih čimbenika na obilježja klime, opisivati atmosferu i vrijeme, objašnjavati najvažnije klimatske elemente, prikupljati i analizirati podatke o vremenu te obrazlagati važnost vremenske prognoze, opisivati atmosferu te položaj i važnost troposfere, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima, analizirati svoje postupke u kontekstu održivoga razvoja te predlagati osobni doprinos, istraživati bioraznolikost te raspravljati o važnosti njezinog očuvanja, tumačiti uočene pojave, procese i međuodnose na temelju opažanja prirode i jednostavnih istraživanja, bilježiti i prikazivati rezultate mjerenja i opažanja te iz njih izvoditi zaključke, uočavati uzročno-posljedične veze i obrasce te na njihovoj osnovi predviđati pojave i događaje, raspravljati o svojim rezultatima i uspoređivati ih s rezultatima drugih učenika i ostalim izvorima
Videolekcija 2.6: Vremenske prilike u Hrvatskoj - Ishodi učenja: objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište, povezivati zadovoljavanje potreba, ponašanje i preživljavanje živih bića s uvjetima u okolišu, objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode, istraživati utjecaj ciklusa u prirodi na ponašanje živih bića, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima, uspoređivati prijenos i pretvorbu energije u živome i neživome sustavu, tumačiti uočene pojave, procese i međuodnose na temelju opažanja prirode i jednostavnih istraživanja, bilježiti i prikazivati rezultate mjerenja i opažanja te iz njih izvoditi zaključke, raspravljati o svojim rezultatima i uspoređivati ih s rezultatima drugih učenika i ostalim izvorima, objašnjavati složene utjecaje na obilježja klime, uspoređivati klimatske dijagrame te čitati kartu klasifikacija klima, analizirati i uspoređivati tipove klima u Hrvatskoj s pomoću klimatskih dijagrama i tematske karte
Videolekcija 2.7: Stalno u krug - Ishodi učenja: odabrati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice, objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode, objašnjavati životne cikluse na primjerima biljaka i životinja
Tema 3: O prehrani - Ishodi učenja: razlikovati kategorije zaštite prirode, navoditi primjere zaštićene prirodne i kulturne baštine u Hrvatskoj, objašnjavati važnost zaštićenih područja i lokaliteta kao gospodarskoga potencijala i elementa identiteta te sudjelovati u aktivnostima čuvanja i adekvatnoga vrednovanja baštine na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske, primjenjivati različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjivati uspoređivanje nenegativnih racionalnih brojeva, govoriti i razgovarati o pročitanim i poslušanim tekstovima, čitati tekst uspoređuje podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, objašnjavati stvaranje suvremene hrvatske države, opisivati političko uređenje i upravno--teritorijalnu organizaciju Republike Hrvatske, odabirati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, slušati tekst, sažimati podatke u bilješke i objašnjavati značenje teksta, uspoređivati različito predstavljanje istih medijskih sadržaja i njihov utjecaj na razvoj mišljenja i stavova, oblikovati tekst i primjenjivati jezična znanja o promjenjivim vrstama riječi na oglednim i čestim primjerima, objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, objašnjavati međuovisnost klime, tla i živoga svijeta te utjecaj čovjeka na promjenu bioraznolikosti na primjerima iz zavičaja i Hrvatske, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove
Videolekcija 3.1: Mediteranska prehrana - Ishodi učenja: primjenjivati različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjivati uspoređivanje nenegativnih racionalnih brojeva, razlikovati kategorije zaštite prirode, navoditi primjere zaštićene prirodne i kulturne baštine u Hrvatskoj, objašnjavati važnost zaštićenih područja i lokaliteta kao gospodarskoga potencijala i elementa identiteta te sudjelovati u aktivnostima čuvanja i adekvatnoga vrednovanja baštine na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini, objašnjavati pojam i važnost baštine – navoditi primjere kulturne materijalne i nematerijalne baštine u Hrvatskoj, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjuje stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske, objašnjavati važnost pojedinih djelatnosti za gospodarstvo zavičaja Hrvatske u okvirima održivoga razvoja
Videolekcija 3.2: Hrana kao dio kulturnog identiteta - Ishodi učenja: analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjuje stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske, objašnjavati stvaranje suvremene hrvatske države, opisivati političko uređenje i upravno--teritorijalnu organizaciju Republike Hrvatske, govoriti i razgovarati o pročitanim i poslušanim tekstovima, čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, razlikovati kategorije zaštite prirode, navoditi primjere zaštićene prirodne i kulturne baštine u Hrvatskoj, objašnjavati važnost zaštićenih područja i lokaliteta kao gospodarskoga potencijala i elementa identiteta te sudjelovati u aktivnostima čuvanja i adekvatnoga vrednovanja baštine na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini
Videolekcija 3.3: Proizvodnja hrane - Ishodi učenja: odabrati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske, objašnjavati važnost pojedinih djelatnosti za gospodarstvo zavičaja Hrvatske u okvirima održivoga razvoja
Videolekcija 3.4: Zaštićena oznaka izvornosti - Ishodi učenja: u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke zadane cjelobrojnim koordinatama, slušati tekst, sažimati podatke u bilješke i objašnjavati značenje teksta, sažimati podatke o slušanome tekstu u bilješke i objašnjavati značenje teksta, čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, razlikovati svrhu čitanja: osobna i javna, dovoditi u vezu elemente grafičke strukture sa sadržajem teksta, izdvajati važne podatke iz čitanoga teksta, uspoređivati podatke sličnoga sadržaja pronađene u različitim izvorima i izabrati ih prema korisnosti, uspoređivati različito predstavljanje istih medijskih sadržaja i njihov utjecaj na razvoj mišljenja i stavova, uočavati predstavljanje istih medijskih sadržaja u različitim medijima, opisivati kako se različitim postupcima, tehnikama te vizualnim i zvučnim znakovima oblikuje značenje medijske poruke i stvara željeni učinak na publiku, opisivati i crtati/konstruirati geometrijske likove te stvarati motive koristeći se njima
Videolekcija 3.5: Čuvajmo zdravlje - Ishodi učenja: čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima, oblikovati tekst i primjenjivati jezična znanja o promjenjivim vrstama riječi na oglednim i čestim primjerima
Videolekcija 3.6: Hranidbene mreže u vodi - Ishodi učenja: objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove, razlikovati odnose između različitih organizacijskih razina, objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište, povezivati zadovoljavanje potreba, ponašanje i preživljavanje živih bića s uvjetima u okolišu, objašnjavati važnost međusobnih odnosa živih bića (iste vrste i različitih vrsta) koja dijele zajedničko stanište, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske, objašnjavati važnost pojedinih djelatnosti za gospodarstvo zavičaja Hrvatske u okvirima održivoga razvoja, objašnjavati međuovisnost klime, tla i živoga svijeta te utjecaj čovjeka na promjenu bioraznolikosti na primjerima iz zavičaja i Hrvatske, objašnjavati međusobnu povezanost klime, tla, biljnoga i životinjskoga svijeta na primjerima iz Hrvatske
Videolekcija 3.7: Hranidbene mreže u tlu i na njemu - Ishodi učenja: objašnjavati važnost pojedinih djelatnosti za gospodarstvo zavičaja Hrvatske u okvirima održivoga razvoja, objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište, povezivati zadovoljavanje potreba, ponašanje i preživljavanje živih bića s uvjetima u okolišu, objašnjavati važnost međusobnih odnosa živih bića (iste vrste i različitih vrsta) koja dijele zajedničko stanište, raspravljati o nadmetanju živih bića (iste vrste i različitih vrsta) pri zadovoljavanju životnih potreba, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske, objašnjavati međuovisnost klime, tla i živoga svijeta te utjecaj čovjeka na promjenu bioraznolikosti na primjerima iz zavičaja i Hrvatske, objašnjavati međusobnu povezanost klime, tla, biljnoga i životinjskoga svijeta na primjerima iz Hrvatske
Tema 4: Lov na blago - Ishodi učenja: pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja, u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke zadane cjelobrojnim koordinatama, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, obrazlagati vlastite stavove u vezi s pročitanim tekstom, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, računati najmanji zajednički višekratnik i primjenjivati svojstva djeljivosti prirodnih brojeva, čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, uočavati jezičnu raznolikost hrvatskoga jezika kroz hrvatsku povijest, proširivati i skraćivati razlomke te primjenjivati postupak svođenja na zajednički nazivnik, primjenjivati različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjuje uspoređivanje nenegativnih racionalnih brojeva, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima
Videolekcija 4.1: Karta s blagom - Ishodi učenja: u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke zadane cjelobrojnim koordinatama, pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja, izraditi plan pisanja: sažimati prikupljene podatke, uspoređivati podatke prema važnosti, odrediti glavni cilj pisanja s obzirom na svrhu pisanja, rasporediti sadržaj u skladu sa strukturom: dijelove plana oblikovati u manje cjeline, pripovijedati s različitih gledišta s istaknutim uzročno-posljedičnim vezama
Videolekcija 4.2: Blago u nama - Ishodi učenja: raspoređivati sadržaj u skladu sa strukturom: dijelove plana oblikovati u manje cjeline, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove, razlikovati odnose između različitih organizacijskih razina, prepoznati osnovni plan građe ljudskoga organizma i položaj najvažnijih organa, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, objašnjavati odnos znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja, izraditi plan pisanja: sažimati prikupljene podatke, uspoređivati podatke prema važnosti, odrediti glavni cilj pisanja s obzirom na svrhu pisanja
Videolekcija 4.3: Ja kao poduzetnik - Ishodi učenja: rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, računati s nenegativnim racionalnim brojevima, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske
Videolekcija 4.4: Dijeljenje blaga - Ishodi učenja: računati najmanji zajednički višekratnik i primjenjivati svojstva djeljivosti prirodnih brojeva, obrazlagati vlastite stavove u vezi s pročitanim tekstom, uočavati kako stavovi i vrijednosti u književnim tekstovima utječu na čitatelje, uspoređivati ih s vlastitim stavovima i vrijednostima, izražavati vlastite predodžbe o stvarnosti i uvjerenja na temelju čitateljskoga iskustva, uočavati etičku razinu književnoga teksta, uočavati svrhu književnoga teksta: pobuđivanje osjećaja i ljudske odgovornosti, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, objašnjavati vlastito razumijevanje pjesničkih slika i prenesenoga značenja pridajući mu vlastito značenje, prepoznati na primjerima različite vrste stihova i strofa, uočavati ulogu ponavljanja: asonanca, aliteracija
Videolekcija 4.5: Nebesko blago - Ishodi učenja: prepoznati organiziranost prirode od sitnih čestica do svemira istraživanjem i promatranjem svijeta oko sebe, objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka, prepoznati da znanstvene teorije objašnjavaju prirodne pojave i procese na temelju činjenica koje su prošle brojne provjere, obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti, otkriti značenje teksta na temelju suodnosa motiva i teme, objašnjavati događaj, opisivati ulogu likova te mjesto i vrijeme radnje u književnome tekstu, razlikovati pripovjedača u 1. i 3. licu, objašnjavati vlastito razumijevanje, objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove
Videolekcija 4.6: Kome nedostaje blago - Ishodi učenja: čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta, razlikovati svrhu čitanja: osobna i javna, dovoditi u vezu elemente grafičke strukture sa sadržajem teksta, izdvajati važne podatke iz čitanoga teksta, oblikovati bilješke o čitanome tekstu, sažeto prepričavati pročitani tekst na temelju izdvojenih podataka, uspoređivati podatke sličnoga sadržaja pronađene u različitim izvorima i izabirati ih prema korisnosti, analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske
Videolekcija 4.7: Bogatstvo različitosti - Ishodi učenja: primjenjivati različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjivati uspoređivanje nenegativnih racionalnih brojeva, primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti, upoznati se s pojmovima trojezičnosti (staroslavenski, starohrvatski i latinski) i tropismenosti (glagoljica, hrvatska ćirilica/bosančica, latinica) kroz hrvatsku povijest, upoznati se sa spomenicima hrvatske srednjovjekovne pismenosti i Prvotiskom, uočavati jezičnu raznolikost hrvatskoga jezika kroz hrvatsku povijest
Videolekcija 4.8: Prirodno blago - Ishodi učenja: navoditi primjere onečišćenja okoliša na lokalnoj i globalnoj razini, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada, navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, razlikovati obnovljive od neobnovljivih izvora energije i objašnjavati utjecaj njihova korištenja na okoliš, raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja, objašnjavati utjecaj svjetlosnoga onečišćenja i onečišćenja bukom na živa bića, razmatrati važnost promišljenoga gospodarenja prirodnim dobrima, analizirati svoje postupke u kontekstu održivoga razvoja te predlagati osobni doprinos, analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima, uspoređivati prijenos i pretvorbu energije u živome i neživome sustavu, predviđati posljedice koje mogu nastati uslijed viška ili manjka energije u živim i neživim sustavima
1. Mislimo zeleno
Mislimo zeleno
Mislimo zeleno
Ishodi:
računati s nenegativnim racionalnim brojevima
prikazati podatke tablično te linijskim i stupčastim dijagramom frekvencija
slušati tekst, sažimati podatke u bilješke i objašnjavati značenje teksta
čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta
uspoređivati različito predstavljanje istih medijskih sadržaja i njihov utjecaj na razvoj mišljenja i stavova
prikazivati i primjenjivati cijele brojeve
računati s cijelim brojevima
konstruirati trokute, analizirati njihova svojstva i odnose
konstruirati četverokute, analizirati njihova svojstva i odnose
odabrati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice
računati i primjeniti opseg i površinu trokuta i četverokuta te mjeru kuta
objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište
raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja
objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode
analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima
razlikovati kategorije zaštite prirode, navoditi primjere zaštićene prirodne i kulturne baštine u Hrvatskoj, objašnjavati važnost zaštićenih područja i lokaliteta kao gospodarskoga potencijala i elementa identiteta te sudjelovati u aktivnostima čuvanja i adekvatnoga vrednovanja baštine na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini
objašnjavati međuovisnost klime, tla i živoga svijeta te utjecaj čovjeka na promjenu bioraznolikosti na primjerima iz zavičaja i Hrvatske
navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada
U ovoj videolekciji razmatrat će se utjecaj čovjeka na tlo te kako možemo spriječiti onečišćenje tla kemijskim sredstvima koja se koriste u poljoprivredi. Naglasak će biti na biološkoj zaštiti biljaka i konkretnim primjerima. Primjena znanja bit će vidljiva kroz mogućnost izradbe tzv. hotela za kukce. Učenici će nacrtati, a potom i izraditi hotel za kukce primjenjujući konstrukciju trokuta i četverokuta.
U ovoj video lekciji razmatrat će se utjecaj čovjeka na očuvanje pitke vode na Zemlji. Fokus će biti na štednji vode, ali će se učenici kroz ovu temu upoznati i s prikazom podataka pomoću stupčastih i linijskih dijagrama, koje će crtati pomoću stvarnih podataka distribucije vode Državnog zavoda za statistiku. Na primjeru reklame iz područja Perua, koji pati od nedostatka vode, i klasičnih reklama istoga sadržaja, usporedit će se prenošenje medijske poruke.
U ovoj videolekciji učenici će se upoznati s osnovnim kategorijama zaštite prirodnih područja u Hrvatskoj. Usvojit će najvažnija obilježja određenih zaštićenih prirodnih područja (kategorija zaštite, položaj, reljefne i klimatske posebnosti) te upoznati neka od karakterističnih živih bića tih područja. Učenici će upoznati prirodne fenomene, kao što su Paški i Viški trokut, i na njima primijeniti formule za opseg i površinu trokuta. Otkrit će i tvrđavu Revelin u Dubrovniku i utvrdu Nečven, koja je dio NP-a Krka. One imaju oblik nepravilnog četverokuta i pomoću rješavanja stvarnih problema vezanih za njih učenici će primijeniti opseg i površinu četverokuta. U završnom dijelu videolekcije učenici će, uz pomoć interaktivnog sadržaja, vrednovati svoja znanja i vještine.
U ovoj video lekciji učenici će spoznati važnost Sunca za život na Zemlji. Upoznat će najvažnija obilježja Sunca kao obnovljivog izvora energije, kako iskorištavamo Sunčevu energiju za dobivanje električne energije, vezu između Sunčeve energije i drugih obnovljivih izvora energije (vjetra i dr.) te načine njihova iskorištavanja. Također, u videolekciji će istražiti koji su dijelovi Svijeta i Hrvatske najpogodniji za iskorištavanje solarne energije. U završnom dijelu videolekcije učenici će uz pomoć interaktivnog sadržaja vrednovati svoja znanja i vještine.
U ovoj video lekciji učenici će analizirati važnost nafte kao izvora energije i sirovine. Upoznat će se sa uvjetima nastanka nafte i upoznati dijelove Svijeta i Hrvatske koji su najbogatiji naftom. Spoznat će na koje načine korištenje nafte može štetno utjecati na okoliš. U završnom dijelu videolekcije učenici će uz pomoć interaktivnog sadržaja vrednovati svoja znanja i vještine.
U ovoj videolekciji učenici će se upoznati s pojmom bioraznolikosti. Naglasit će se važnost bioraznolikosti za čovjeka i za sva druga živa bića te očuvanje prirodne ravnoteže. Učenici će upoznati neke od zaštićenih biljnih i životinjskih vrsta koje žive u Hrvatskoj. Ukazat će im se na primjerima kako invazivne vrste utječu na bioraznolikost. Učenici će upoznati i načine na koje čovjek utječe na bioraznolikost. Na temelju kratkoga intervjua na temu bioraznolikosti učenici će sažimati i izdvajati ključne riječi prema zadanoj strukturi. U završnom dijelu videolekcije učenici će uz pomoć interaktivnog sadržaja vrednovati svoja znanja i vještine.
2. O vremenu
O vremenu
O vremenu
Ishodi:
prikazivati i primjenjivati cijele brojeve
konstruirati kut i njegovu simetralu
odabirati i preračunavati odgovarajuće mjerne jedinice
pridruživati cijele i pozitivne racionalne brojeve točkama brojevnoga pravca
oblikovati tekst i primjenjivati jezična znanja o promjenjivim vrstama riječi na oglednim i čestim primjerima
obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitog čitateljskog iskustva i znanja o književnosti
objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove
objašnjavati međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište
raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja
objašnjavati značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode
analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima
tumačiti uočene pojave, procese i međuodnose na temelju opažanja prirode i jednostavnih istraživanja
objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka
opisivati atmosferu i vrijeme, objašnjavati najvažnije klimatske elemente, prikupljati i analizirati podatke o vremenu te obrazlagati važnost vremenske prognoze
objašnjavati složene utjecaje na obilježja klime, uspoređivatit klimatske dijagrame te čitati kartu klasifikacija klima
U ovoj će se videolekciji učenici upoznati s podjelom ljudskog životnog vijeka na životna razdoblja. Najprije će biti riječi o pubertetu, kao razdoblju u kojem se oni („danas“) nalaze, a zatim će biti riječ i o ostalim životnim razdobljima („jučer, sutra“). Naglasit će se i važnost zdravog načina života te spomenuti neka dostignuća koja čovjeku omogućuju dulji život. Učenici će usustaviti znanje s obzirom na glagolska vremena za izricanje sadašnjosti, prošlosti i budućnosti. U završnom dijelu prvoga dijela videolekcije učenici će uz pomoć interaktivnog sadržaja vrednovati svoja znanja i vještine.
Ova videolekcija će upoznati učenike s najvažnijim klimatskim elementima. Učenici će uočiti međusobnu povezanost i usvojiti načine na koje se prikupljaju podaci o temperaturi i tlaku zraka , vjetru i padalinama. Također, u videolekciji će se upoznati i s mjernim instrumentima kojima se prikupljaju podaci o navedenim klimatskim elementima. Učenici će na termometru prepoznati brojevni pravac te će cijele i racionalne brojeve pridruživati točkama brojevnog pravca. Uspoređivanjem temperatura uspoređuje cijele i racionalne brojeve. Očitavat će temperature, a sukladno tome i koordinate točke, opisivati i matematički zapisivati njen položaj na brojevnom pravcu. U završnom dijelu videolekcije učenici će uz pomoć interaktivnog sadržaja vrednovati svoja znanja i vještine.
Ova videolekcija će upoznati učenike s uzrocima različitog zagrijavanja pojedinih dijelova Zemlje kroz godinu. Učenici će spoznati povezanost jačine zagrijavanja s kutom upada Sunčevih zraka te analizirati rasprostiranje i najvažnija obilježja toplinskih pojaseva na Zemlji. Učenici će prepoznati i opisivati kut, vrh i krak kuta te kutni stupanj. Prenosit će kut i primjenjivati svojstva simetrale kuta. Procjenjivat će mjeru nacrtanih kutova i naučeno primjenjivati pri prepoznavanju kuta pada sunčevih zraka. U završnom dijelu videolekcije učenici će uz pomoć interaktivnog sadržaja vrednovati svoja znanja i vještine.
U ovoj će videolekciji biti riječ o pubertetu kao životnom razdoblju tijekom kojeg ljudi doživljavaju fizičke i psihičke promjene. Učenici će proučiti od kojih je organa građen muški i ženski spolni sustav te koja im je uloga. Usporedit će fizičke promjene u dječaka i djevojčica u pubertetu. Učenicima će se ukazati na neke od izazova s kojima se mogu susresti tijekom puberteta (higijena, ovisnosti). Učenik će upoznati žanrovska obilježja priče Dobro stablo koje ima temu čovjeka/prijateljstva u odnosu na prolaznost vremena. Primjenjivat će i književnoteorijska znanja te znanja o jezično-stilskim obilježjima. U završnom dijelu videolekcije učenici će uz pomoć interaktivnog sadržaja vrednovati svoja znanja i vještine.
Ova videolekcija će upoznati učenike s pojmom klime i načinom njezina određivanja, a posebno će se osvrnuti na objašnjavanje klimatskih promjena. U videolekciji će učenici uvidjeti da povećana količina stakleničkih plinova uzrokuje pojačan efekt staklenika, što za posljedicu ima povišenje temperature čime pridonosi tzv. klimatskim promjenama. Učenici će upoznati načine na koje klimatske promjene utječu na prirodu i na samog čovjeka. U završnom dijelu videolekcije učenici će uz pomoć interaktivnog sadržaja vrednovati svoja znanja i vještine.
U ovoj videolekciji učenici će usvojiti znanja i vještine vezane uz različite klimatske prilike u Hrvatskoj. Na početku lekcije učenici će se upoznati s čimbenicima koji utječu na temperaturu zraka. Nakon toga će naučiti kako izračunati srednju dnevnu, odnosno srednju mjesečnu temperaturu. Povezat će razlike u temperaturama zraka tijekom različitih godišnjih doba s prilagodbama živih bića. Učenici će zatim analizirati razmještaj i obilježja različitih klimatskih tipova u Hrvatskoj. U završnom dijelu videolekcije učenici će uz pomoć interaktivnog sadržaja vrednovati svoja znanja i vještine.
U ovoj će videolekciji učenici analizirati životne cikluse biljaka i životinja. Proučit će kako se razmnožavaju biljke cvjetnjače. Proučit će razmnožavanje životinja (nespolno razmnožavanje, spolno razmnožavanje) te životni ciklus žabe i leptira. Učenici će upoznati različite vrste satova i kalendara, kao i mjerne jedinice za računanje vremena i primijenit će ih na stvarnim problemima iz svakodnevice. U završnom dijelu videolekcije učenici će uz pomoć interaktivnog sadržaja vrednovati svoja znanja i vještine.
3. O prehrani
O prehrani
O prehrani
Ishodi:
razlikovati kategorije zaštite prirode, navoditi primjere zaštićene prirodne i kulturne baštine u Hrvatskoj, objašnjavati važnost zaštićenih područja i lokaliteta kao gospodarskoga potencijala i elementa identiteta te sudjelovati u aktivnostima čuvanja i adekvatnoga vrednovanja baštine na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini
analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske
primjenjivati različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva
U ovoj videolekciji učenici će se upoznati s obilježjima mediteranske prehrane koja je upisana u UNESCO-vu listu svjetske nematerijalne kulturne baštine. Učenici će analizirati poljoprivredu i ribarstvo u Primorskoj Hrvatskoj, koje osiguravaju prehrambene proizvode u mediteranskoj prehrani, a posebno će se osvrnuti na prirodne uvjete koji omogućuju takvu proizvodnju. Uočit će različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva te ih usporediti. Zastupljenost pojedinih vrsta namirnica u mediteranskoj prehrani prikazivat će različitim zapisom nenegativnih racionalnih brojeva, a potom usporediti svoju s mediteranskom prehranom. U završnom dijelu videolekcije učenici će uz pomoć interaktivnog sadržaja vrednovati svoja znanja i vještine.
Ova videolekcija će upoznati učenike s tradicijskom prehranom Hrvatske. U analizi obilježja najpoznatijih hrvatskih tradicionalnih jela učenici će izdvojiti prirodna obilježja i društvene okolnosti koje su utjecale na nastanak navedenih prehrambenih proizvoda. Također, učenici će naučiti kako pripremiti kratko izlaganje na zadanu temu koristeći tekstni predložak koji govori o hrvatskoj nematerijalnoj baštini, Mediteranskoj prehrani. Poučavatelj će ovaj aspekt povezati s obilježjima kulturnoga identiteta i s analizom medijskoga sadržaja. U završnom dijelu videolekcije učenici će uz pomoć interaktivnog sadržaja vrednovati svoja znanja i vještine.
Ova videolekcija će upoznati učenike s djelatnostima primarnog sektora koje su namijenjene proizvodnji hrane – poljoprivredom i ribarstvom. Učenici će usvojiti podjelu i obilježja različitih grana poljoprivrede te uočiti prirodne uvjete koji omogućuju uzgoj pojedinih vrsta poljoprivrednih kultura i životinja. Osim toga učenici analizirati i mogućnosti razvoja pojedine grane poljoprivrede u različitim dijelovima Hrvatske s posebnim naglaskom na povezanost prirodnih uvjeta i razvoj poljoprivrede. Učenici će ponoviti osnovne i izvedene mjerne jedinice. Preračunavat će ih i primijeniti pri izradi recepata, računat će postotni iznos iz danog postotka i osnovne vrijednosti. Primijenit će računanje postotnog iznosa na recepte i izradu hrane. Na kraju segmenta učenici će provježbati naučeno pomoću interaktivne videolekcije koja se sastoji od sadržaja i zadataka iz obaju predmeta (geografije i matematike).
U ovoj videolekciji učenici će upoznati sustav kvalitete. Upoznat će se s oznakama zemljopisnog podrijetla i načinima na koji su proizvodi zaštićeni. Učenici će osmisliti i u koordinatnom sustavu pomoću centralne i osne simetrije nacrtati oznake kvalitete za područja svog interesa. Potom će na kartu prikazanu u koordinatnom sustavu u ravnini ucrtavati točke koje prikazuju mjesta u kojima se nalaze pojedini zaštićeni proizvodi. Na temelju dvaju medijskih oblika Ministarstva poljoprivrede (videoreklame i letka) na istu temu oznaka kvalitete poučavatelj će usmjeravati učenike u analizi medijske poruke na različitim razinama, od svrhe i namjene do sadržaja i stila, odnosno utjecaja na čitatelje/gledatelje. https://www.youtube.com/watch?v=Pz_xQ5TyarQ https://poljoprivreda.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/hrana/zoi-zozp-zts/Letak%20EU%204.pdf U završnom dijelu videolekcije učenici će uz pomoć interaktivnog sadržaja vrednovati svoja znanja i vještine.
U ovoj videolekciji naglasit će se važnost hrane za čovjeka, kao izvora tvari koje utječu na određene procese u organizmu pa tako i na zdravlje. Ukazat će se na to da, ako smo zdravi, otporniji smo na uzročnike bolesti – viruse i bakterije. Navest će se i neka znanstvena dostignuća koja su olakšala borbu protiv zaraznih bolesti. Također, analizirat će se oblik upute (struktura, sadržaj, stil) koja će ujedno poslužiti kao predložak za učenje glagolskih načina (imperativ, kondicional I.). Tema upute povezivat će sadržaje dijelova videolekcije. U završnom dijelu videolekcije učenici će uz pomoć interaktivnog sadržaja vrednovati svoja znanja i vještine.
U ovoj će videolekciji učenici upoznati osnovne organizacijske jedinice ustroja živoga svijeta. Analizirat će hranidbene mreže u vodama te uvidjeti što utječe na promjenu gustoće populacije i na narušavanje prirodne ravnoteže. Navedene zakonitosti učenici će primijeniti u analizi marikulture i ribolova u svijetu i Hrvatskoj. U završnom dijelu videolekcije učenici će uz pomoć interaktivnog sadržaja vrednovati svoja znanja i vještine.
U ovoj videolekciji učenici će analizirati hranidbenu mrežu koja obuhvaća organizme koji žive na tlu i u njemu. Na primjerima će spoznati u kojim su odnosima živa bića neke životne zajednice unutar vrsta, ali i između različitih vrsta. Navedene odnose učenici će proučavati na primjeru poljoprivrednih kultura koje se najčešće uzgajaju u svijetu i Hrvatskoj. U završnom dijelu videolekcije učenici će uz pomoć interaktivnog sadržaja vrednovati svoja znanja i vještine.
4. Lov na blago
Lov na blago
Lov na blago
Ishodi:
pisati pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja
u pravokutnome koordinatnom sustavu u ravnini crtati točke zadane cjelobrojnim koordinatama
objašnjavati organiziranost prirode uspoređujući cjelinu i sastavne dijelove
objašnjavati osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka
analizirati podatke o gospodarskoj razvijenosti i procjenjivati stupanj razvijenosti države te objašnjavati važnost usklađivanja gospodarskoga napretka i održivoga razvoja Hrvatske
računati s nenegativnim racionalnim brojevima
rješavati i primjenjivati linearnu jednadžbu
primjenjivati računanje postotnoga iznosa zadane osnovne vrijednosti
obrazlagati vlastite stavove u vezi s pročitanim tekstom
obrazlagati značenje književnoga teksta na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti
računati najmanji zajednički višekratnik i primjenjivati svojstva djeljivosti prirodnih brojeva
čitati tekst, uspoređivati podatke prema važnosti i objašnjavati značenje teksta
uočavati jezičnu raznolikost hrvatskoga jezika kroz hrvatsku povijest
proširivati i skraćivati razlomke te primjenjivati postupak svođenja na zajednički nazivnik
primjenjivati različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva
navoditi i opisivati prirodna bogatstva, sirovine i izvore energije, navoditi vrste onečišćenja i mjere zaštite te objašnjavati važnost selektiranja otpada
raspravljati o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja
analizirati prijenos i pretvorbu energije u živim i neživim sustavima
U ovoj videolekciji učenici će otkriti koordinatni sustav u ravnini, koordinatne osi, točke i njihove koordinate. Pomoću jednakosti uređenog para tražit će vrijednost nepoznanice. Koordinatni sustav u ravnini primijenit će u radu s kartama te pronalaženjem dane točke u koordinatnom sustavu tražiti odredišta na karti. U dijelu lekcije vezanom uz hrvatski jezik motiv karte s blagom obradit će iz aspekta čitanja i razumijevanja basne, a basna će se upotrijebiti za učenje prepričavanja s promjenom gledišt
U ovoj videolekciji učenicima će se pojasniti organizacijske razine unutar živog bića – od stanice do organizma. Prikazat će im se osnovni plan građe ljudskog organizma i položaj nekih organa. Navest će se važna otkrića – otkriće mikroskopa i stanice te će se ponoviti kako je građen mikroskop i kako napraviti mikroskopski preparat. U dijelu videolekcije vezanom za hrvatski jezik obradit će se tema pisanja opisa prostora. Pojam opisa prostora u umjetnosti će se razjasniti i povezati s karakterizacijom likova ili nekim simboličkim značenjima, apostrofirat će se posebnost subjektivnoga opisa. Pisanje opisa obradit će se po fazama uključujući i pisanje plana.
U ovoj videolekciji učenici će otkriti na koji način razviti dobre financijske navike, gdje će pomoću postotnih iznosa, linearnih jednadžbi s jednom nepoznanicom i nenegativnih racionalnih brojeva odrediti načine i trajanje štednje. Potom će otkriti što je poduzetništvo, kako zaraditi novac, kako izraditi financijski plan i kako izdvojiti dobre financijske prilike od onih manje dobrih pomoću SWOT analize. Zajedno s poučavateljem osmislit će proizvod koji bi plasirali na tržište i primjenom linearnih jednadžbi i nenegativnih racionalnih brojeva analizirati odnos između proizvodnje i prihoda. Poslušat će i intervju mlade poduzetnice, ujedno i marketinškog stručnjaka, u kojemu će dobiti odgovore na pitanja o poduzetništvu, ali i povezanosti matematike i poduzetništva. Nakon toga će se učenici upoznati s podjelom gospodarskih djelatnosti po sektorima i analizirati njihova obilježja. Poslije analize gospodarskih djelatnosti učenici će se u videolekciji upoznati i s najvažnijim pokazateljima razvijenosti te proučiti prostorni raspored najrazvijenijih zemalja svijeta. U završnom dijelu videolekcije učenici će uz pomoć interaktivnog sadržaja vrednovati svoja znanja i vještine.
U ovoj videolekciji učenici će otkriti što su najveći zajednički djelitelj i najmanji zajednički višekratnik, kako ih odrediti i na koji se način primjenjuju u svakodnevnom životu. Otkrit će kako pravedno raspodijeliti novac među skupinom ljudi, zadatke u grupnom projektu, kako izračunati najkraći put, planirati sastanak, složiti raspored i postići usklađeni ritam pomoću najvećeg zajedničkog djelitelja i najmanjeg zajedničkog višekratnika. U dijelu videolekcije koji se tiče hrvatskoga jezika obradit će se pjesma V. Vide Zbogom, kućo bijela koja će se sadržajno uklopiti u temu dijeljenja blaga u smislu pjesničkoga prijenosa emocija na čitatelje. Posebno će se tematizirati etička komponenta u pjesmi i njezina aktualizacija. Pjesma će se analizirati i s aspekta sadržaja, stila i kompozicije.
U ovoj videolekciji će biti riječ o ustrojstvenim razinama nežive prirode – od čestica do Svemira. Govorit će se o važnosti Zemljine atmosfere, utjecaju Mjeseca na Zemlju, Sunčevu sustavu i galaksijama. Spominjanjem određenih znanstvenih dostignuća naglašava se povezanost znanosti, tehnologije i društvenog napretka. U dijelu lekcije vezanom za hrvatski jezik tematizirat će se motiv neba/nebeskoga u književnosti. Motiv će se razmatrati u metaforičkome značenju i u odnosu samoga motiva i teme. Polazni tekst koji će se obrađivati jest Mit o Dedalu i Ikaru. Tekst će se analizirati s kompozicijskog i sadržajnog aspekta. U završnom dijelu videolekcije učenici će uz pomoć interaktivnog sadržaja vrednovati svoja znanja i vještine.
U videolekciji će učenici preko pokazatelja razvijenosti izdvojiti najslabije razvijene dijelove svijeta. Nakon toga će analizirati uvjete koji su uzrokovali slabiju razvijenost tih područja i uočiti pravilnost u njihovoj distribuciji. U dijelu videolekcije vezanom za hrvatski jezik motiv izgubljenoga blaga/vrijednosti obradit će u nekoliko varijanti: novinsko izvješće (koje će izraditi autor) na temu izdanja knjige Kako pronaći izgubljene stvari (M. Solomon). Motiv izgubljenih stvari povezat će se i s anegdotom (sv. Ante) i mitologijom (Perzefona).
U ovoj videolekciji učenici će otkriti različitosti. Kako je raznolikost ljudi i njihovih perspektiva, kultura i sposobnosti izuzetno važna i korisna za naše društvo, tako su i različiti zapisi nenegativnih racionalnih brojeva izuzetno važni i korisni za matematiku. Kroz temu nacionalnih manjina i učenika s teškoćama učenici će uočiti na koji način zapisujemo nenegativne racionalne brojeve te kako računamo postotni iznos. U dijelu videolekcije koja se tiče hrvatskoga jezika bogatstvo različitosti će se obraditi u temi hrvatske povijesne jezične raznolikosti, govorit će se o trojezičnosti i tropismenosti što će se upotpuniti dijelom o jezičnim spomenicima i prvotiscima. Navedeno će se povezati i s kulturnom baštinom, odnosno kulturnim identitetom.
U videolekciji učenici će analizirati materijale iz svakodnevnog života i usvojiti pojam prirodnih bogatstava te saznati što je to ekološki otisak. Nakon toga će učenici usvojiti pojmove sirovina i izvora energije te analizirati njihov razmještaj i načine iskorištavanja. Uz to, učenici će istražiti povećanu potrošnju sirovina i energije od početka industrijske revolucije te analizirati njenu posljedicu na prirodna bogatstva i okoliš. Na kraju lekcije učenici će osvijestiti potrebu za racionalnim korištenjem prirodnih bogatstava i energije te usvojiti pojmove onečišćenje bukom i svjetlosno onečišćenje. U završnom dijelu videolekcije učenici će uz pomoć interaktivnog sadržaja vrednovati svoja znanja i vještine.