Damir Baranašić, Natalija Crnički, Iva Crvelin, Karolina Dvojković, Ivana Fundurulić, Marina Furkes, Goran Gotlibović, Adriana Ivandić, Dora Ivanišević, Ivan Kardum, Ana Markota, Ivan Santica, Mladen Vidović, Mirela Zenko Ivić
Što ću naučiti
primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvar
povezati građu tvari s njihovim svojstvima
kritički razmotriti upotrebu tvari i njihov utjecaj na okoliš
objasniti vrste i svojstva kemijskih veza
analizirati fizikalne i kemijske promjene
povezati kinetičku energiju s prosječnom brzinom gibanja atoma i molekula u sustavu te s temperaturom
povezati svojstva tvari s vrstom kemijske veze i međučestičnim djelovanjima
uočiti zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima
usporediti prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava
analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem
usporediti prilagodbe organizama na specifične životne uvjete
objasniti vezanje i pretvorbu energije u procesima kruženja tvari u biosferi te ih povezivati sa životnim uvjetima i održanjem života
objašnjavati principe iskorištavanja energije na razini ekosustava s aspekta održivog razvoja
analizirati kružno gibanje
primijeniti I. Newtonov zakon
primijeniti II. Newtonov zakon
povezivati potencijalnu energiju s kemijskim vezama između atoma unutar molekule te s međučestičnim djelovanjima
analizirati društvene promjene i odnose između društvenih skupina u prapovijesti i starome vijeku
analizirati ulogu i važnost gospodarskih aktivnosti u prapovijesti i starom vijeku
analizirati važnost širenja izuma i tehnologije u prapovijesti i starom vijeku
razlikovati različita graditeljska dostignuća naroda u antičkom svijetu
čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
opisivati i pripovijedati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja
rješavati fizičke probleme
primjenjivati zakon očuvanja energije
primjenjivati trigonometrijske omjere
analizirati pravocrtna gibanja
primjenjivati matematička znanja i vještine
objašnjavati razliku između hrvatskoga jezika kao sustava govora i hrvatskoga standardnog jezika
analizirati značenjske odnose među riječima pomoću rječnika
opisivati zakon gravitacije i analizira gibanje Zemlje i nebeskih tijela
istraživati pojavu i razvoj pisma te obilježja religija u starome vijeku
prepoznavati i opisivati književni tekst u književnopovijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu
primjenjivati proporcionalnost, postotke, linearne jednadžbe i sustave linearnih jednadžbi
primjenjivati linearne nejednadžbe
Popis tema i videolekcija
Tema 1: Voda - Ishodi učenja: primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvar, povezati građu tvari s njihovim svojstvima, kritički razmotriti upotrebu tvari i njihov utjecaj na okoliš, objasniti vrste i svojstva kemijskih veza, analizirati fizikalne i kemijske promjene, povezati kinetičku energiju s prosječnom brzinom gibanja atoma i molekula u sustavu te s temperaturom, povezati svojstva tvari s vrstom kemijske veze i međučestičnim djelovanjima, uočiti zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima, usporediti prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava, analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem, usporediti prilagodbe organizama na specifične životne uvjete, objasniti vezanje i pretvorbu energije u procesima kruženja tvari u biosferi te ih povezivati sa životnim uvjetima i održanjem života, objašnjavati principe iskorištavanja energije na razini ekosustava sa aspekta održivog razvoja, analizirati kružno gibanje, primijeniti I. Newtonov zakon, primijeniti II. Newtonov zakon, primijeniti III. Newtonov zakon i zakon očuvanja količine gibanja, čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, prosuđviati utjecaj medijskih tekstova na svakodnevni život primatelja, razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
Videolekcija 1.1: Voda - molekula, motiv i mit - Ishodi učenja: objasniti građu i prostorni raspored molekule vode, povezati fizikalna i kemijska svojstva tvari s građom čestica i vrstom međučestičnih djelovanja, objasniti promjene energije sustava prilikom nastajanja i kidanja kemijskih veza i drugih međučestičnih djelovanja, opisati temeljne književnoteorijske pojmove i polazišta bitna za razumijevanje književnosti kao umjetnosti te oblike i načine književnog izražavanja, opisati i razlikovati književne žanrove i vrste te njihova osnovna obilježja na oglednim primjerima, analizirati književni tekst na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz proznu vrstu, jednostavan oblik, mit
Videolekcija 1.2: Agregacijska stanja i kruženje vode - Ishodi učenja: povezati kinetičku energiju s brzinom gibanja atoma i molekula u sustavu te prosječnu kinetičku energiju s temperaturom sustava, opisati agregacijska stanja tvari i promjene agregacijskih stanja ovisno o temperaturi i tlaku, opisati biogeokemijske ciklus vode te objasniti njegovu važnost, analizirati utjecaje promjene okolišnih uvjeta na procese biogeokemijskog ciklusa vode
Videolekcija 1.3: Otapanje tvari u vodi - Ishodi učenja: objasniti utjecaj temperature na topljivost čvrstih tvari i plinova u vodi, analizirati grafičke prikaze topljivosti soli te topljivosti plinova, usporediti djelovanje abiotičkih čimbenika na preživljavanje organizama, opisati prilagodbe u ponašanju životinja s obzirom na promjene uvjeta okoliša
Videolekcija 1.4: Svojstva tekućina - Ishodi učenja: povezati fizikalna svojstva otopina s vrstom međučestičnih djelovanja, kritički razmotriti upotrebu tvari te njihov utjecaj na svojstva vode u okolišu, povezati čestičnu građu čistih tvari s njihovim fizikalnim svojstvima, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života u vodenim ekosustavima, analizirati antropogeni utjecaj na vodu te raspraviti o načinima sprečavanja onečišćenja
Videolekcija 1.5: Dostupnost vode za organizme - Ishodi učenja: opisati prilagodbe u ponašanju životinja s obzirom na promjene uvjeta okoliša, prosuditi kako informacije, ideje, stavovi i mišljenja prikazani u medijskom tekstu utječu na svakodnevni život primatelja, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života s obzirom na dostupnost vode, prepoznati različita djelovanja medijskih tekstova u javnim, komercijalnim i neprofitnim medijima na svakodnevni život primatelja, prepoznati izravno i neizravno navedene poruke u medijskome tekstu, interpretirati medijsku poruku i zaključiti kome je ona namijenjena, interpretirati medijsku poruku i zaključiti kome je ona namijenjena, analizirati svrhu (osobnu, javnu) medijskoga teksta
Videolekcija 1.6: Umijeće plivanja - Ishodi učenja: analizirati specifičnosti gibanja tijela u vodi, analizirati statička djelovanja vode na uronjeno tijelo, analizirati gibanje uronjenog tijela sa stajališta kinematike i dinamike, usporediti prilagodbe organizama na specifične uvjete života u vodenim ekosustavima, uočiti razliku između homolognih i analognih organa, uočiti povezanost evolucijskog razvoja organizama s prilagodbama za kretanje u vodi, analizirati tipove peraja ribe i objasniti njihovu ulogu
Videolekcija 1.7: Utjecaj čovjeka na vodene ekosustave - Ishodi učenja: razlikovati pozitivne i negativne utjecaje čovjeka na prirodu i okoliš, prepoznati važnost očuvanja okoliša za opću dobrobit, razlikovati tekstove s obilježjima opisnoga i pripovjednog diskursa različitih oblika i funkcionalnih stilova i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja (javna, osobna) i namjenom (informiranje, uvjeravanje, pregovaranje), objasniti strukturna obilježja teksta pripadajućega funkcionalnog stila i oblika, izdvojiti informacije u skladu sa svrhom čitanja, razlikovati informacije po važnosti, odrediti glavne ideje u tekstu
Tema 2: Moje putovanje - Ishodi učenja: čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, analizirati tekstove popularne i visoke kulture i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet, razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjuje književnoteorijske pojmove, prepoznavati i opisivati književni tekst u književnopovijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu, opisivati i pripovijedati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja, pisati tekstove opisnoga i pripovjednog diskursa u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja, analizirati društvene promjene i odnose između društvenih skupina u prapovijesti i starome vijeku, analizirati ulogu i važnost gospodarskih aktivnosti u prapovijesti i starome vijeku, analizirati važnost širenja izuma i tehnologije u prapovijesti i starome vijeku, analizirati različite ideje, umjetnost i predmete za svakodnevnu uporabu u prapovijesti i u starome vijeku, uspoređivati prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava, analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem, uspoređivati prilagodbe organizama na specifične životne uvjete, uspoređivati prilagodbe organizama na specifične životne uvjete, baratati podatcima prikazanima na različite načine, primjenjivati linearne nejednadžbe
Videolekcija 2.1: Putopis - Ishodi učenja: analizirati različite ideje, umjetnost i predmete za svakodnevnu uporabu u prapovijesti i u starome vijeku, čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
Videolekcija 2.2: Autobiografija - Ishodi učenja: analizirati tekstove popularne i visoke kulture i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet, razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove., prepoznavati i opisivati književni tekst u književnopovijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu, analizirati važnost širenja izuma i tehnologije u prapovijesti i starome vijeku
Videolekcija 2.3: Plan putovanja - Ishodi učenja: primjenjivati proporcionalnost, postotke, linearne jednadžbe i sustave linearnih jednadžbi, baratati podatcima prikazanima na različite načine, primjenjivati linearne nejednadžbe, razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove, prepoznavati i opisivati književni tekst u književnopovijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu, analizirati tekstove popularne i visoke kulture i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet
Videolekcija 2.4: Zaštićena područja - Ishodi učenja: opisivati i pripovjedati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja, uspoređivati prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava, analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem, pisati tekstove opisnoga i pripovjednog diskursa u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja
Videolekcija 2.5: Put u nepoznato - Ishodi učenja: analizirati ulogu i važnost gospodarskih aktivnosti u prapovijesti i starome vijeku, analizirati važnost širenja izuma i tehnologije u prapovijesti i starome vijeku, uspoređivati prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava, uspoređivati prilagodbe organizama na specifične životne uvjete
Videolekcija 2.6: Nekad i danas - Ishodi učenja: analizirati ulogu i važnost gospodarskih aktivnosti u prapovijesti i starome vijeku, istraživati proces stvaranja i širenja države na Starome Istoku i u Europi, analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem, uspoređivati prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava
Videolekcija 2.7: Dojmovi nakon putovanja - Ishodi učenja: primjenjivati proporcionalnost, postotke, linearne jednadžbe i sustave linearnih jednadžbi, baratati podatcima prikazanima na različite načine, čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
Tema 3: Dijalog - Ishodi učenja: rješavati fizičke probleme, opisivati zakon gravitacije i analizira gibanje Zemlje i nebeskih tijela, istraživati fizičke pojave, istraživati pojavu i razvoj pisma te obilježja religija u starome vijeku, analizirati različite ideje, umjetnost i predmete za svakodnevnu uporabu u prapovijesti i u starome vijeku, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, povezivati građu tvari s njihovim svojstvima, objašnjavati vrste i svojstva kemijskih veza, uspoređivati prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava, primjenjivati osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja te opisivati razvoj znanstvene misli tijekom povijesti, raspravljati o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni bioloških otkrića te donositi odluke o vlastitim postupanjima, razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove, prepoznavati i opisivati književni tekst u književnopovijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu, prepoznavati i opisivati književni tekst u književnopovijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu, analizirati značenjske odnose među riječima pomoću rječnika, primjenjivati proporcionalnost, postotke, linearne jednadžbe i sustave linearnih jednadžbi
Videolekcija 3.1: Univerzalne mjerne jedinice - Ishodi učenja: rješavati fizičke probleme, primjenjivati matematička znanja i vještine
Videolekcija 3.2: Povijest pisma - Ishodi učenja: navesti znanstvenike koji su pridonijeli razvoju i definiranju kemijske simbolike, objasniti nazivlje kemijskih elemenata kroz povijest, objasniti rasprostranjenost kemijskih elemenata u prirodi, objašnjavati razvoj i funkciju pisma i pismenosti na Starom istoku, objašnjavati razvoj i funkciju pisma u grčkom i rimskom svijetu, povezivati građu tvari s njihovim svojstvima, primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari
Videolekcija 3.3: Komunikacija unutar ekosustava - Ishodi učenja: razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove, uspoređivati prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava
Videolekcija 3.4: Nemogućnost uspostavljanja dijaloga - Ishodi učenja: kvalitativno zaključivati o gibanju tijela na temelju Newtonova zakona gravitacije, istraživati fizičke pojave, istraživati prirodne pojave, razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove, prepoznavati i opisivati književni tekst u književnopovijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu, rješavati fizičke probleme, opisivati zakon gravitacije i analizira gibanje Zemlje i nebeskih tijela, opisivati tijela u svemiru (zvijezde, planete, galaksije, jata galaksija) i njihova gibanja
Videolekcija 3.5: Rješavanje problema i donošenje odluka - Ishodi učenja: primjenjivati proporcionalnost, postotke, linearne jednadžbe i sustave linearnih jednadžbi, primjenjivati osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja te opisivati razvoj znanstvene misli tijekom povijesti, raspravljati o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni bioloških otkrića te donositi odluke o vlastitim postupanjima
Videolekcija 3.6: Intelektualno vlasništvo - Ishodi učenja: analizirati različite ideje, umjetnost i predmete za svakodnevnu uporabu u prapovijesti i u starome vijeku, razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove, pisati tekstove opisnoga i pripovjednog diskursa u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja
Videolekcija 3.7: Jezik kao sustav znakova - Ishodi učenja: rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, analizirati značenjske odnose među riječima pomoću rječnika
Tema 4: Hrana i utjecaj hrane - Ishodi učenja: primjenjivati zakon očuvanja energije, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, analizirati pravocrtna gibanja, uspoređivati promjenu složenosti različitih organizacijskih razina biosfere te primjenjivati načela klasifikacije živoga svijeta, uspoređivati prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava, Analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem, Uspoređivati prilagodbe organizama na specifične životne uvjete, objašnjavati vezanje i pretvorbu energije u procesima kruženja tvari u biosferi te ih povezivati sa životnim uvjetima i održanjem života, primjenjivati osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja te opisivati razvoj znanstvene misli tijekom povijesti, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, povezivati građu tvari s njihovim svojstvima, analizirati fizikalne i kemijske promjene, primjenjivati matematička znanja i vještine, uočavati zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima, čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, objašnjavati razliku između hrvatskoga jezika kao sustava govora i hrvatskoga standardnog jezika, analizirati značenjske odnose među riječima pomoću rječnika, analizirati društvene promjene i odnose između društvenih skupina u prapovijesti i starome vijeku, analizirati društvene promjene i odnose između društvenih skupina u prapovijesti i starome vijeku
Videolekcija 4.1: Energija za sportaše: Hrana kao gorivo - Ishodi učenja: primjenjivati zakon očuvanja energije, istraživati fizičke pojave, primjenjivati proporcionalnost, postotke, linearne jednadžbe i sustave linearnih jednadžbi, primjenjivati linearne nejednadžbe, rješavati fizičke probleme
Videolekcija 4.2: Fermentacija: Kako mikrobi oblikuju naše okuse - Ishodi učenja: uspoređivati promjenu složenosti različitih organizacijskih razina biosfere te primjenjivati načela klasifikacije živoga svijet, uspoređivati prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava, uspoređivati prilagodbe organizama na specifične životne uvjete, objašnjavati vezanje i pretvorbu energije u procesima kruženja tvari u biosferi te ih povezivati sa životnim uvjetima i održanjem života, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, povezivati građu tvari s njihovim svojstvima, analizirati fizikalne i kemijske promjene, uočavati zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima, primjenjivati matematička znanja i vještine
Videolekcija 4.3: Hrana i otisak - Ishodi učenja: primjenjivati matematička znanja i vještine, uočavati zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima, primjenjivati zakon očuvanja energije, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave
Videolekcija 4.4: Od polja do tanjura: Putovanje zalogaja - Ishodi učenja: rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, objašnjavati vezanje i pretvorbu energije u procesima kruženja tvari u biosferi te ih povezivati sa životnim uvjetima i održanjem života
Videolekcija 4.5: Povijest u zalogaju: Hrana kroz vremena - Ishodi učenja: objašnjavati da je poljoprivreda glavna privredna grana u antici, objašnjavati da su antička Grčka i Rim mediteranske civilizacije i da je mediteranska ekologija njihov primarni kontekst, objašnjavati zašto je država subvencionirala osnovne prehrambene namirnice u gradu Rimu u razdoblju kasne Republike i Carstva, objašnjavati razliku između hrvatskoga jezika kao sustava govora i hrvatskoga standardnog jezika, analizirati ulogu i važnost gospodarskih aktivnosti u prapovijesti i starom vijeku
Videolekcija 4.6: Rajčica, paradajz, pomidor - Ishodi učenja: analizirati značenjske odnose među riječima pomoću rječnika, objašnjavati razliku između hrvatskoga jezika kao sustava govora i hrvatskoga standardnog jezika, uspoređivati promjenu složenosti različitih organizacijskih razina biosfere te primjenjivati načela klasifikacije živoga svijeta, analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem
Videolekcija 4.7: Kuhinja kao laboratorij - Ishodi učenja: čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, analizirati značenjske odnose među riječima pomoću rječnika, primjenjivati matematička znanja i vještine, primjenjivati osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja te opisivati razvoj znanstvene misli tijekom povijesti
Videolekcija 4.8: Koliko i što jedemo? - Ishodi učenja: primjenjivati zakon očuvanja energije, rješavati fizičke probleme, primjenjivati proporcionalnost, postotke, linearne jednadžbe i sustave linearnih jednadžbi, istraživati fizičke pojave
Tema 5: Samoodržive kuće - Ishodi učenja: uspoređivati prilagodbe organizama na specifične životne uvjete, objašnjavati vezanje i pretvorbu energije u procesima kruženja tvari u biosferi te ih povezivati sa životnim uvjetima i održanjem života, objašnjavati principe iskorištavanja energije na razini ekosustava sa aspekta održivoga razvoja, analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem, objašnjavati vrste i svojstva kemijskih veza, povezivati potencijalnu energiju s kemijskim vezama između atoma unutar molekule te s međučestičnim djelovanjima, analizirati društvene promjene i odnose između društvenih skupina u prapovijesti i starome vijeku, analizirati ulogu i važnost gospodarskih aktivnosti u prapovijesti i starom vijeku, analizirati važnost širenja izuma i tehnologije u prapovijesti i starom vijeku, razlikovati različita graditeljska dostignuća naroda u antičkom svijetu, čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, opisivati i pripovijedati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja, čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, rješavati fizičke probleme, primjenjivati zakon očuvanja energije, primjenjivati trigonometrijske omjere
Videolekcija 5.1: Samoodržive kuće - Ishodi učenja: analizirati društvene promjene i odnose između društvenih skupina u prapovijesti i starome vijeku, analizirati ulogu i važnost gospodarskih aktivnosti u prapovijesti i starom vijeku, čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
Videolekcija 5.2: Kamen po kamen - kućica - Ishodi učenja: rješavati fizičke probleme, primjenjivati trigonometrijske omjere
Videolekcija 5.3: Zaštita od prirodnih nepogoda - Ishodi učenja: uspoređivati prilagodbe organizama na specifične životne uvjete, rješavati fizičke probleme
Videolekcija 5.4: Zeleni krovovi - Ishodi učenja: analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave
Videolekcija 5.5: Sakupljanje energije - Ishodi učenja: objašnjavati principe iskorištavanja energije na razini ekosustava sa aspekta održivoga razvoja, primjenjivati zakon očuvanja energije, rješavati fizičke probleme, objašnjavati vezanje i pretvorbu energije u procesima kruženja tvari u biosferi te ih povezivati sa životnim uvjetima i održanjem života
Videolekcija 5.6: Vlastiti ekosustavi - Ishodi učenja: kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na okoliš, analizirati fizikalne i kemijske promjene, objašnjavati vezanje i pretvorbu energije u procesima kruženja tvari u biosferi te ih povezuje sa životnim uvjetima i održanjem života, analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem
Videolekcija 5.7: Voda iz vlastitih resursa - Ishodi učenja: objašnjavati vrste i svojstva kemijskih veza, povezivati potencijalnu energiju s kemijskim vezama između atoma unutar molekule te s međučestičnim djelovanjima, analizirati važnost širenja izuma i tehnologije u prapovijesti i starom vijeku, analizirati ulogu i važnost gospodarskih aktivnosti u prapovijesti i starom vijeku, razlikovati različita graditeljska dostignuća naroda u antičkom svijetu
Videolekcija 5.8: Život u ruralnoj i gradskoj sredini - Ishodi učenja: analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem, opisivati i pripovijedati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja, čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
1. Voda
Voda
Voda
Ishodi:
primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvar
povezati građu tvari s njihovim svojstvima
kritički razmotriti upotrebu tvari i njihov utjecaj na okoliš
objasniti vrste i svojstva kemijskih veza
analizirati fizikalne i kemijske promjene
povezati kinetičku energiju s prosječnom brzinom gibanja atoma i molekula u sustavu te s temperaturom
povezati svojstva tvari s vrstom kemijske veze i međučestičnim djelovanjima
uočiti zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima
usporediti prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava
analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem
usporediti prilagodbe organizama na specifične životne uvjete
objasniti vezanje i pretvorbu energije u procesima kruženja tvari u biosferi te ih povezivati sa životnim uvjetima i održanjem života
objašnjavati principe iskorištavanja energije na razini ekosustava sa aspekta održivog razvoja
analizirati kružno gibanje
primijeniti I. Newtonov zakon
primijeniti II. Newtonov zakon
primijeniti III. Newtonov zakon i zakon očuvanja količine gibanja
čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
prosuđviati utjecaj medijskih tekstova na svakodnevni život primatelja
razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
U ovoj interaktivnoj videolekciji poučavatelj će objasniti građu i prostorni raspored molekule vode, povezanost svojstava tvari s građom čestica i međučestičnim djelovanjima (vodikovom vezom). Poučavatelj će povezati svojstva vode s njezinim značajem za pojavu života na Zemlji i analizirat će se svojstva vode. Potaknut će učenike na primjenu spoznaja u objašnjavanju svojstava vode. Poučavatelj će ukratko iznijeti važnost kategorije vode kao arhetipskoga motiva mitova prvih civilizacija, odnosno vode kao simbola života i pročišćenja (grijeh, ponovni početak).
U ovoj interaktivnoj videolekciji poučavatelj će objasniti svojstva agregacijskih stanja na primjeru vode s obzirom na volumen, oblik, gustoću i kaotičnost u sustavu; usporedit će osnovna agregacijska stanja te će potaknuti učenike na opažanje svojstava agregacijskih stanja interakcijom s materijalom. Poučavatelj će povezati promjene agregacijskih stanja s hidrološkim ciklusom vode i agregacijskim stanjima u kojima je voda dostupna u ekosustavima. Potaknut će učenike na zaključivanje o izmjeni topline tijekom promjena agregacijskih stanja na primjeru hidrološkog ciklusa. Potaknut će učenike na primjenu spoznaja u objašnjavanju utjecaja promjene uvjeta sredine na intenzitet pojedinih procesa u hidrološkom ciklusu.
U ovoj videolekciji poučavatelj će na čestičnoj razini objasniti proces otapanja soli i plinova u vodi; prikazat će međučestična djelovanja koja se uspostavljaju pri otapanju; objasnit će topljivost tvari na grafičkim prikazima i primjerima iz živog svijeta. Potaknut će učenike na uspoređivanje i analiziranje grafova topljivosti soli i plinova. Analizirat će utjecaj sezonskih promjena u vodama na količinu otopljenog kisika kao i prilagodbe organizama na takve promjenjive uvjete okoliša. Potaknut će učenike na zaključivanje o sezonskim promjenama u vodi koristeći animacijski sadržaj. Potaknut će učenike na primjenu spoznaja u objašnjavanju povišenja temperature okoline na količinu otopljenih plinova u vodama.
U ovoj interaktivnoj videolekciji poučavatelj će analizirati i objasniti fizikalna svojstva otopina – gustoću, viskoznost, kapilarnost i površinsku napetost. Prikazat će međučestična djelovanja koja se uspostavljaju između molekula, na primjeru vode i drugih tvari, a koja su uzrok navedenim fizikalnim svojstvima. Poučavatelj će potaknuti učenike na analiziranje i predviđanje utjecaja promjena okolišnih čimbenika na analizirana fizikalna svojstva otopina. Potaknut će učenike na usporedbu prilagodbi organizama na život u vodi, a koja su rezultat djelovanja analiziranih fizikalnih svojstava otopina. Analizirat će utjecaj uporabe površinski aktivnih tvari na svojstva vode u vodenim ekosustavima. Potaknut će učenike na zaključivanje o sezonskim promjenama u vodi, s obzirom na gustoću vode te utjecaj takvih promjena na organizme.
U ovoj videolekciji poučavatelj će potaknuti učenike na primjenu spoznaja s obzirom na raznolikost bioma te dostupnost vode u biomima. Zorno će prikazati organizme kao primjere specifičnih prilagodbi na dostupnost vode u staništu. Potaknut će učenike na promišljanje o svrsi takvih prilagodbi te na razvrstavanje prikazanih organizama prema specifičnom staništu u kojem obitavaju. Objasnit će ekološku valenciju na primjeru vode s primjerima organizama te će potaknuti učenike na analiziranje grafičkog prikaza ekološke valencije. Poučavatelj predstavlja elektronički obavijesni tekst Europske agencije za okoliš.
U ovoj videolekciji učenici će se prisjetiti svojstava vode koja utječu na gibanje plivača. Kao primjer za analizu hidrodinamike upotrijebit će se način plivanja najboljih plivača – pingvina. Potaknut će učenike na analizu uvjeta plivanja u vodi. Potaknut će učenike na usporedbu plivanja pingvina i stilova plivanja kojima se koristi čovjek. Potaknut će učenike na primjenu spoznaja u rješenjima koje nudi priroda. Poučavatelj će objasniti prilagodbe životinja na kretanje kroz vodu (peraje, riblji mjehur, plivaće kožice, hidrofobno perje). Objasnit će se kako se kreće plankton, a kako sjemenke koje se rasprostranjuju vodom.
Poučavatelj objašnjava postojanje homeostaze, ravnoteže životnih uvjeta u vodenim ekosustavima. Čovjek svojim aktivnostima narušava ravnotežu već dugo vremena i zadnji je čas da pokušamo spasiti barem dio plavog planeta. Naglašava se ukupna količina pitke vode na planetu (oko 3 %) te opasnost od nestašice vode ako se nastavi globalno zagrijavanje Zemlje. Ispiranjem ogromnog broja kemikalija u vodene ekosustave uzrokujemo smanjenje bioraznolikosti i slabljenje otpornosti svih vodenih ekosustava. Početak – plavo more, koraljni grebeni, kasnije mrtvi koraljni grebeni, pomor ribe ili posljedice izlijevanja nafte. Objašnjava se eutrofikacija, uzroci i posljedice, može biti praćeno ili ANIMACIJOM ili prikazima jezera u različitim stadijima eutrofikacije. Učenike će se potaknuti na isticanje vrste spojeva, s naglaskom na spojeve s dušikom, koji su uzrok ubrzane eutrofikacije vodenih ekosustava. Analizirat će se izvori tih tvari te kemijski oblik u kojemu ih iskorištavaju autotrofni organizmi u vodi. Poučavatelj naglašava da nisu sve aktivnosti čovjeka nužno loše i štetne za vodene ekosustave. Objašnjava se ukratko pročišćavanje vode aktivnim muljem, koje se danas smatra najboljim, ali i najskupljim načinom pročišćavanja. PRIKAZ (Shema) procesa u pročišćavanju vode. Poučavatelj iznosi biografiju F. Fuisa kao motivaciju za temu reportaže. Poučavatelj predstavlja polazni medijski tekst o pulskome akvariju. Tematizira utjecaj čovjeka na vodene sustave, koji uobičajeno nosi negativne konotacije, iz drugačije perspektive, predstavlja aktivnosti akvarija s naglaskom na liječenje morskih kornjača i izravan učinak na očuvanje vrsta. Također, iznosi osnovna obilježja vrste. Multimedijski tekst je reportaža i rad na tekstu usmjeren je na uočavanje značajki obavijesne vrste (struktura), funkcionalnog stila, namjene. Poseban se naglasak stavlja na razumijevanje teksta, izdvajanje bitnih informacija, rangiranje po važnosti i određivanje ideje teksta.
2. Moje putovanje
Moje putovanje
Moje putovanje
Ishodi:
čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
analizirati tekstove popularne i visoke kulture i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet
razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjuje književnoteorijske pojmove
prepoznavati i opisivati književni tekst u književnopovijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu
opisivati i pripovijedati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja
pisati tekstove opisnoga i pripovjednog diskursa u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja
analizirati društvene promjene i odnose između društvenih skupina u prapovijesti i starome vijeku
analizirati ulogu i važnost gospodarskih aktivnosti u prapovijesti i starome vijeku
analizirati važnost širenja izuma i tehnologije u prapovijesti i starome vijeku
analizirati različite ideje, umjetnost i predmete za svakodnevnu uporabu u prapovijesti i u starome vijeku
uspoređivati prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava
analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem
uspoređivati prilagodbe organizama na specifične životne uvjete
uspoređivati prilagodbe organizama na specifične životne uvjete
baratati podatcima prikazanima na različite načine
U ovoj videolekciji poučavatelj će opisati nastanak odabranih antičkih putopisnih tekstova. Učenici će se upoznati s pojedinim vrstama putopisnih djela i razlozima njihovog nastanka. Čitanjem određenih dijelova ovih tekstova učenici će analizirati njihovu važnost u vremenu u kojem su nastali. Također, postavit će pitanje korištenja ovih tekstova kao povijesnih izvora. Analizirat će putopis/putopisnu reportažu s puta u Jordan (Priča iz Jordana: U zemlji sinova pustinje), tekst će se obraditi na sadržajnoj i strukturnoj razini. To će omogućiti analizu tekstnog oblika sa suvremenog gledišta. Tekst će se usporediti na razini namjene i svrhe sa spomenutim putopisima u prvome dijelu videolekcije. Navedene aktivnosti omogućit će ostvarivanje ishoda i predviđene razrade u potpunosti.
Obradit će se ulomak teksta iz teksta Ispovijesti sv. Augustina (prve autobiografije književnosti zapadnoga kruga) koji će biti polazni tekst za razumijevanje vrste. Tekst će se dovesti i u kontekst kulture, kulturnoga identiteta, popularne kulture, povijesnoga i književnog razdoblja. U ovoj videolekciji poučavatelj će upoznati učenike s razvojem i ulogom autobiografskih tekstova u starome vijeku; analizirati sadržaj tekstova i poruke koje nam autori žele prenijeti. Upoznat će učenike s mogućnostima korištenjem autobiografskih tekstova kao povijesnog izvora.
U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici primjenjuju omjere i proporcionalnost, prikazuju podatke tablično i stupčastim dijagramom, računaju postotak te rješavaju probleme 1. stupnja. Plan putovanja obrađuje se kao motiv u lirici (oda) na primjerima Alkeja, Horacija, Preradovića. Motiv putovanja (planiran i spontan) povezuje teme dijela vezanog uz hrvatski jezik i dijela vezanog uz matematiku. Planirani književni tekstovi služe kao predlošci čija usporedba dovodi do spoznaja na razini sadržaja, kompozicije, stila, izraza, konteksta književnih epoha i kulturne povezanosti i odnosa prema kulturnome identitetu.
U ovoj videolekciji poučavatelj će temu zaštićenih područja iskoristiti kao polazni motiv u obradi teme opisivanja (subjektivnoga i objektivnog) uz osvrt na pravopisnu kategoriju vezanu uz onomastiku. Poučavatelj će naglasiti koliko je važno očuvati postojeće prirodne vrijednosti jer time direktno pridonosimo očuvanju vlastita zdravlja. Opisat će različite kategorije prostorne zaštite u Republici Hrvatskoj i osvijestiti važnost zaštite tih područja. Učenici će proširiti spoznaje o ugroženim vrstama i razlozima njihove ugroženosti.
U povijesnom razvoju čovječanstva putovanja su imala osobito značajnu ulogu. Ona su povezivala ljude i kulture, omogućavala razmjenu znanja, trgovinsku razmjenu i u konačnici nastanak civilizacija, gotovo uvijek su započinjala putovanjima u nepoznate i daleke zemlje. U ovoj lekciji pružit ćemo povijesni pregled putovanja i migracija ljudskog roda u starome vijeku. U biološkom kontekstu naglasit će se kako unatoč razvoju tehnologije mnoga staništa još uvijek nisu dovoljno istražena. Naglasak će se staviti na špilje u Hrvatskoj. U razvoju ljudske civilizacije špilje su imale značajnu važnost. Nalazišta u špiljama bila su glavni izvor spoznaja o nekom dobu. Za razliku od prošlosti, danas su stanište samo manjem broju životinjskih vrsta koje su se jako dobro prilagodile ovakvom staništu. U ovoj videolekciji poučavatelj će opisati životne uvjete koji vladaju u špiljama te analizirati prilagodbe životinjskih vrsta koje tu žive.
U ovoj videolekciji poučavatelj će objasniti kontekst vladavine cara Dioklecijana, njegove političke i ekonomske politike. Krajem 3 st. pr. Kr. Rimsko Carstvo nalazi se u krizi – ekonomskoj, političkoj i moralnoj. Car Dioklecijan stupa na prijestolje kao car-vojnik i donosi promjene koje su nepovratno promijenile okolnosti u Carstvu i stvorile preduvjete za stvaranje modernog svijeta. U ovoj lekciji analizirat će se ključni manje poznati elementi njegove politike; borba protiv inflacije, uvođenje novog sustava vlasti, i u konačnici izgradnje njegove poznate palače na mjestu današnjeg Splita. Opisat će se i značaj stare metropole Dalmacije, grada Salone i dinamika promjena koje su dovele do nastanka modernog grada Splita. Učenici će usporediti stanje u Dalmaciji u antici i danas. S porastom ljudske populacije došlo je do povećanja potreba za iskorištavanjem prirodnih resursa, što nažalost često ima negativne posljedice i na okoliš i na sav živi svijet. To se osobito ističe u turističkim mjestima gdje su prirodna priobalna staništa gotovo u potpunosti uništena. U ovoj videolekciji učenici će analizirati kako betonizacija obale i proširivanje plaža utječu na floru i faunu tog područja. Poučavatelj će naglasiti kako nepravilno održavanje plaža može imati za posljedicu unos invazivnih vrsta koje dodatno narušavaju stabilnost staništa. Tijekom videolekcije istaknut će se potreba za provođenje mjera održivog turizma u svrhu očuvanja bioraznolikosti, a samim time i kvalitetnijeg života ljudi.
U ovoj videolekciji poučavatelj će prikazati podatke stablo-list dijagramom; primijeniti proporcionalnost, postotke i linearne jednadžbe. U ovoj videolekciji poučavatelj će tematizirati pojam recenzije u aspektu kraćega mrežnog oblika koji sadržava osnovna obilježja recenzije.
3. Dijalog
Dijalog
Dijalog
Ishodi:
rješavati fizičke probleme
opisivati zakon gravitacije i analizira gibanje Zemlje i nebeskih tijela
istraživati fizičke pojave
istraživati pojavu i razvoj pisma te obilježja religija u starome vijeku
analizirati različite ideje, umjetnost i predmete za svakodnevnu uporabu u prapovijesti i u starome vijeku
analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari
primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari
povezivati građu tvari s njihovim svojstvima
objašnjavati vrste i svojstva kemijskih veza
uspoređivati prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava
primjenjivati osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja te opisivati razvoj znanstvene misli tijekom povijesti
raspravljati o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni bioloških otkrića te donositi odluke o vlastitim postupanjima
razlikovati i opisivati književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
prepoznavati i opisivati književni tekst u književnopovijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu
prepoznavati i opisivati književni tekst u književnopovijesnom, društvenom i kulturnom kontekstu
analizirati značenjske odnose među riječima pomoću rječnika
primjenjivati proporcionalnost, postotke, linearne jednadžbe i sustave linearnih jednadžbi
U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici usvajaju interpretiranje i primjenjivanje različitih prikaza fizičkih veličina te primjenjivanje i pretvaranje mjernih jedinica. U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici usvajaju primjenjivanje matematičkih znanja i vještina za osnovni kemijski račun. Rješavanje zadataka koristeći jednostavne matematičke izraze.
U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici usvajaju pregled razvoja pisma na Sredozemlju u antici, a naglasak će biti na prvim europskim brončanodobnim pismima, linearu A i linearu B, u kontekstu razvoja pisma u Mezopotamiji i Egiptu te na europskim željeznodobnim alfabetima i prijenosu vještine pisanja od Feničana preko Grka i Etruščana do Rimljana, odnosno nastanka latinice kojom se mi služimo. Poučavatelj će objasniti uzroke i implikacije niske razine pismenosti u grčkom i rimskom svijetu. U ovoj videolekciji objasnit će se kemijska simbolika kroz povijest te način na koji se pišu simboli kemijskih elemenata. Proučavatelj će navesti znanstvenike koji su se istaknuli kroz povijest. Objasnit će se međudjelovanja atoma, zašto atomi ulaze u kemijske veze te odnos energija u sustavu i izvan njega. Priroda tvari često je zagonetna, ali nikad komplicirana i uvijek prekrasna u svojoj jednostavnosti postojanja. Kroz razvoj i otkrića kemijske simbolike prikazat će se submikroskopska te mikroskopska razina tvari te kako se one naposljetku preslikavaju na svijet oko nas. Stečena znanja učenik će primjenjivati na nastavi kemije u gradivima koja se nadovezuju na videolekciju, ali i u svakodnevnom životu.
"Lovac u žitu" je roman J.D. Salingera koji prati priču Holdena Caulfielda, tinejdžera koji se bori s odrastanjem i društvenim normama. Kroz njegovu naraciju, autor istražuje teme adolescencije, izolacije, identiteta i ispraznosti odraslog svijeta. Roman je postao klasik i često se smatra jednim od najutjecajnijih djela američke književnosti 20. stoljeća. Baš kao i pojedine životinjske vrste, naš protagonist ne uspijeva ostvariti komunikaciju s ostalim članovima zajednice. On bježi, skriva se i teži anonimnosti velikog grada. Prekida sve odnose sa stvarnim svijetom vrlo brzo shvaćajući da su komunikacija i suradnja ključ uspjeha. Kao nastavak na ovo, uzimamo primjer čovječje ribice, endemske vrste koja živi u tamnim, vodenim špiljskim uvjetima Dinarida. Ova neobična životinja razvila je fascinantne prilagodbe za opstanak, uključujući gubitak pigmentacije i vida, te razvoj iznimno osjetljivih antena koje koristi za navigaciju i komunikaciju unutar svog ekosustava. Baš kao što Holden teži anonimnosti u buci velikog grada, čovječja ribica se prilagođava u svojoj tamnoj, izoliranoj zajednici. Međutim, za razliku od Holdena, čovječja ribica uspješno komunicira unutar svoje zajednice, koristeći se svojim jedinstvenim senzorima za detekciju promjena u okolini, što ilustrira važnost komunikacije i suradnje za preživljavanje, bez obzira na okolišne uvjete.
U ovoj videolekciji poučavatelj će pokazati kako je put do istine i do prihvaćanja novih ideja vrlo težak, kao i njihovo prezentiranje. Tijekom povijesti su se mnoge ideje, koje su prvobitno bile odbačene ili neshvaćene, kasnije ispostavile ključnima za daljnji napredak. Revolucionarne ideje kao heliocentrični sustav u početku su naišle na otpor, ali su s vremenom prihvaćene zbog jakih dokaza i eksperimentalnih potvrda. Otvorenost za nove ideje i kritičko razmišljanje, kao i dijalog, ključni su za napredak u fizici i znanosti općenito, kao i u svakodnevnom životu.Koristeći se Sofoklovom „Antigonom” prikazat će se temeljna obilježja dramskog roda, tragedije, tragičnog sukoba, junaka, krivnje i završetka. Objasnit će se povijesni razvoj tragedije i etimologija te riječi. Etička karakterizacija protagonista poslužit će kao primjer iznimnog pojedinca koji ulazi u sukob, tj. ne uspostavlja dijalog sa svojom zajednicom.
Izložit će se neki od problema s kojima se susrećemo u svakodnevnom životu. Pokazat će se metoda rješavanja sustava linearnih jednadžbi, a u svemu će se istaknuti važnost donošenja odluke prilikom rješavanja problema u životu i istraživanju. Kroz proces rješavanja problema i donošenja odluka, učenici će se, koristeći znanstvene metode i postavljanje hipoteza, suočiti s različitim biološkim izazovima. Primjenjujući osnovna načela biološkog istraživanja, učenici će interpretirati rezultate svojih istraživanja, s posebnim naglaskom na čitanje vrijednosti iz grafova. Pritom će se kritički suočiti s etičkim dilemama vezanim uz biološka istraživanja i primjene bioloških otkrića, razvijajući sposobnost promišljanja i donošenja informiranih odluka o svojim postupcima.
U ovoj videolekciji učenici usvajaju pojam intelektualnog vlasništva kao proizvoda europskog prosvjetiteljstva i usvajaju specifične ideje grčko-rimske antike koje se tiču autorstva i plagijatorstva.Objasnit će se pojmovi usmene književnosti koja obuhvaća priče, mitove i pjesme koje se prenose usmenim putem i autorske književnosti, koja podrazumijeva djela pisana i objavljena od strane pojedinih autora. Ove dvije vrste književnosti razlikuju se u načinu prijenosa i stvaranja djela. Usmena književnost održava se kroz generacije.
U ovoj videolekciji poučavatelj će podsjetiti učenika na važnost pravilne komunikacije, kako u životu, tako i u specifičnim sferama života. Kao npr. zašto se koriste formule u fizici ili kemiji? Poučavatelj će učenicima približiti pojam strukturalizma u jezičnome kontekstu s pomoću pojmova označenika i označitelja. Objasnit će se arbitrarnost jezičnog znaka koristeći svakodnevne primjere. Definirat će se pojmovi jednoznačnosti i višeznačnosti te s pomoću rječnika osvijestiti mnoštvo višeznačnih riječi.
4. Hrana i utjecaj hrane
Hrana i utjecaj hrane
Hrana i utjecaj hrane
Ishodi:
primjenjivati zakon očuvanja energije
rješavati fizičke probleme
istraživati fizičke pojave
analizirati pravocrtna gibanja
uspoređivati promjenu složenosti različitih organizacijskih razina biosfere te primjenjivati načela klasifikacije živoga svijeta
uspoređivati prilagodbe organizama s obzirom na abiotičke i biotičke uvjete okoliša na primjeru zavičajnoga ekosustava
Analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem
Uspoređivati prilagodbe organizama na specifične životne uvjete
objašnjavati vezanje i pretvorbu energije u procesima kruženja tvari u biosferi te ih povezivati sa životnim uvjetima i održanjem života
primjenjivati osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja te opisivati razvoj znanstvene misli tijekom povijesti
analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari
povezivati građu tvari s njihovim svojstvima
analizirati fizikalne i kemijske promjene
primjenjivati matematička znanja i vještine
uočavati zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima
čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
objašnjavati razliku između hrvatskoga jezika kao sustava govora i hrvatskoga standardnog jezika
analizirati značenjske odnose među riječima pomoću rječnika
analizirati društvene promjene i odnose između društvenih skupina u prapovijesti i starome vijeku
analizirati društvene promjene i odnose između društvenih skupina u prapovijesti i starome vijeku
U ovoj videolekciji poučavatelj će podsjetiti učenike na pojam energije, rada, pretvorbe energije i ZOE koje će učenici moći povezati na primjeru sportaša. Vidjet će kolika je važna prehrana za izmjenu energije, moći će na primjeru jednog obroka izračunat koliko je potrebno unijeti kalorija da bi organizam funkcionirao tj. da bi nadomjestio potrošene kalorije. U ovoj videolekciji poučavatelj će analizirati plan prehrane sportaša i utjecaj njegovih sportskih aktivnosti. Uz to pripremit će vlastiti prirodni shake na matematički način.
Videolekcija "Fermentacija: Kako mikrobi oblikuju naše okuse" pruža sveobuhvatan pregled fermentacije, biološkog procesa kojim mikroorganizmi pretvaraju šećere u alkohole i kiseline, stvarajući jedinstvene okuse fermentirane hrane. Prikazuje različite mikroorganizme koji su ključni za fermentaciju, objašnjava fizikalne i kemijske promjene tijekom procesa te demonstrira energetsku i materijalnu bilancu fermentacije.
U ovoj videolekciji objasnit će se povezanost između prirodnih resursa i potreba čovječanstva. Na primjeru tri važne i učenicima poznate namirnice navest će se energetska vrijednost namirnica, maseni udio ugljikohidrata, bjelančevina i masti. Razmotrit će se kako njihova proizvodnja i uzgoj utječu na okoliš i prirodne resurse.
U video lekciji "Od polja do tanjura: Putovanje zalogaja", upoznat ćemo se s putem kojim hrana prolazi prije nego što stigne do naših tanjura. Prvo, istražujemo osnove poljoprivrede, učinci koje ima na okoliš, te kako agrikultura igra ključnu ulogu u našim hranidbenim lancima. Zatim, prelazimo na razmatranje fizikalnih procesa koji se koriste u obradi sirovina. Treći segment se bavi sigurnošću hrane, važnošću pakiranja, pohrane proizvoda i zaštite od kvarenja. Nakon toga, prelazimo na transport, gdje istražujemo fizikalne učinke koji mogu utjecati na kvalitetu hrane. Konačno, simuliramo proizvodni proces od uzgoja do potrošača, pružajući sveobuhvatan uvid u putovanje naših zalogaja.
Ova će videolekcija naglasiti da je poljoprivreda bila temelj svih antičkih (i predmodernih) društava, i da je i Rimsko Carstvo, koje se poslovično naziva carstvom gradova i koje je činilo oko 2000 gradova, bilo teritorijalno, agrarno carstvo. Poljoprivreda je izum holocena, a poljoprivredne promjene koje su započele u neolitiku imale su toliki utjecaj na društvo da se to smatra prvom revolucijom u povijesti društva i naziva se neolitičkom revolucijom. Poljoprivredu je pratilo pripitomljavanje životinja, prvo radi hrane, a zatim radi dobivanja sekundarnih proizvoda, kože i vune, mlijeka i sira, te za vuču. Poljoprivreda je bila temelj grčke i rimske ekonomije – to su bile poljoprivredne države; temelj prehrane bile su žitarice, a prije svega pšenica i ječam, masline i vinova loza, te legumi (žitarice, maslina i grožđe nazivaju se mediteranskom trijadom). Lekcija će potom razmotriti pitanje opskrbe grada Rima kao imperijalne metropole temeljnim namirnicama (žitom, maslinovim uljem i kasnije svinjetinom) o državnom trošku s fokusom na logistički aspekt opskrbe i društveno-političku funkciju opskrbe.
Učenik će na temelju fotografskih prikaza nekoliko svakodnevnih predmeta (rajčica, krastavci, krevet, čarape, zaimača) osvijestiti korištenje lokalnog idioma u imenovanju tih predmeta. Naglasit će se razlika između hrvatskog standardnog jezika i narječja koristeći se svakodnevnim predmetima i činjenicu da postoji više različitih izraza koji označuju isti predmet. Ta se pojava dovodi u vezu s dijalektalnom raslojenošću hrvatskog jezika i objašnjavaju se leksičko-semantički odnosi: sinonimija, antonimija, homonimija, hiperonimija i hiponimija. Ova lekcija će učenicima pružiti uvid u povezanost biologije i lingvistike. Koristeći narodna imena vrsta, utvrđivat će znanstvena imena i karakteristike vrsta. Istraživat će kako biološka raznolikost odražava raznolikost dijalekata u različitim govornim područjima. Također, shvatit će kako regionalni nazivi hrane povezuju biološku raznolikost s dijalektalnom raznolikošću, pružajući dublji uvid u našu kulturu i okoliš.
S pomoću recepta za pripremu palačinka učenik će objasniti strukturna obilježja teksta pripadajućega funkcionalnog stila i oblika. Sintagme poput “šalica mlijeka” ili “čaša vode” opisuje se kao metonimiju objašnjavajući što je metafora i oksimoron dodajući i metaforu kao jednu od leksičko-semantičkih osobitosti hrvatskoga jezika. Kroz proučavanje kuharskih recepata, učenici će steći osnovna znanja o znanstvenoj metodologiji i primjeni kemije u svakodnevnom životu. Pretraživanje literature, uključujući kuharice i znanstvene članke, osigurat će bolje razumijevanje metodologije pripreme hrane, dok će kemijski račun, poput izračuna molarnosti i masa sastojaka, otkriti kako su matematički koncepti integrirani u pripremu jela.
U ovoj videolekciji poučavatelj će analizirati broj kilokalorija prilikom biranja recepta za pripremu ručka. Izračunat će energetsku vrijednost pojedinih namirnica i vidjeti koliko je kalorija potrebno za osnovno obavljanje funkcija organa.
5. Samoodržive kuće
Samoodržive kuće
Samoodržive kuće
Ishodi:
uspoređivati prilagodbe organizama na specifične životne uvjete
objašnjavati vezanje i pretvorbu energije u procesima kruženja tvari u biosferi te ih povezivati sa životnim uvjetima i održanjem života
objašnjavati principe iskorištavanja energije na razini ekosustava sa aspekta održivoga razvoja
analizirati održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem
objašnjavati vrste i svojstva kemijskih veza
povezivati potencijalnu energiju s kemijskim vezama između atoma unutar molekule te s međučestičnim djelovanjima
analizirati društvene promjene i odnose između društvenih skupina u prapovijesti i starome vijeku
analizirati ulogu i važnost gospodarskih aktivnosti u prapovijesti i starom vijeku
analizirati važnost širenja izuma i tehnologije u prapovijesti i starom vijeku
razlikovati različita graditeljska dostignuća naroda u antičkom svijetu
čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
opisivati i pripovijedati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja
čitati u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
Gradovi Pompeji i Herkulanej smješteni u podnožju Vezuva u Napuljskome zaljevu u Kampaniji stradali su 79. godine n. e. u erupciji vulkana i ležali zatrpani pod naslagama blata debelih i preko 20 m dobrih 1500 godina. Ti nam gradovi kao vremenska kapsula dokumentiraju život u gradovima točno u onom obliku kakav je bio u trenutku erupcije vulkana, i stoga su nam, unatoč strašnim ljudskim gubicima, prvorazredni povijesni izvor. Ova će se lekcija fokusirati na rimsku privatnu kuću (takozvani domus) kako bismo stekli uvid u izgled i raznovrsne funkcije rimske kuće -- društvene, ekonomske i vjerske – te kako bismo mogli naći idejne poveznice između rimske privatne arhitekture i suvremenih samoodrživih kuća. U ovoj videolekciji učenici će se upoznati s publicističkim i administrativnim stilom. Upoznat će se s pojmovima: vijest, reportaža i izvještaj. Naglasak će biti na prepoznavanju lažnih vijesti i kritičkom čitanju te analitičkom pristupu tekstu. Drugi dio videolekcije posvetit će se administrativnom stilu. Objasnit će se pojmovi obrasca, zakona, zapisnika i službenog dopisa.
U ovoj videolekciji poučavatelj će planirati izgradnju kuće koristeći trigonometrijske omjere te će analizirati funkcionalnost kuće nakon realizirane izgradnje. Također, uči se konstruiranje plana rješavanja problema, primjenjuju se fizički koncepti i zakoni na primjeru gradnje kuće, uči se primijeniti i pretvarati mjerne jedinice.
Zaštita od prirodnih nepogoda u kontekstu samoodrživih kuća" je videolekcija koja se bavi opasnostima prirodnih nepogoda za samoodržive kuće i njihove ekosustave. Kroz detaljne segmente učenici će dobiti uvid u fizikalna svojstva prirodnih nepogoda, analizirati kako ljudske aktivnosti mogu utjecati na njihovu učestalost i intenzitet te proučavati prakse dizajna i gradnje koje mogu pomoći u zaštiti samoodrživih kuća od tih nepogoda. Lekcija je namijenjena povećanju svijesti o važnosti održivog dizajna u kontekstu klimatskih promjena i prirodnih katastrofa.
Videolekcija "Zeleni krovovi u kontekstu samoodrživih kuća" osmišljena je kako bi učenicima pružila jasnu definiciju i razumijevanje zelenih krovova. Kroz niz obrazovnih segmenata, učenici će istražiti kako zeleni krovovi doprinose ekosustavima, kako se energija pretvara putem zelenih krovova, koje su potrebe objekata za implementaciju zelenih krovova i kako se zeleni krovovi dizajniraju. Ovom će lekcijom učenici steći bolje razumijevanje ekološki održivih rješenja za urbanu infrastrukturu i kako oni doprinose održivom životu.
U ovoj ćemo videolekciji podijeliti živa bića na autotrofna i heterotrofna. Navest ćemo osnovne fotosintetske organizme. Heterotrofna bića ćemo dodatno podijeliti na sveždere, mesoždere i biljoždere prema tipu ishrane. Ukratko će se objasniti proces fotosinteze na najjednostavnijoj razini. Energiju ćemo zatim proučavati na razini živih bića, objasnit ćemo taj njihov odnos kroz hranidbeni lanac i mrežu. Posložit ćemo članove hranidbenog lanca u piramidu energije, gdje ćemo zaključiti da član na kraju hranidbenog lanca skupi najmanju količinu energije. U ovoj videolekciji preko primjera hidrocentrale razradit ćemo pretvorbu energije i objasniti zakon očuvanja energije.
U ovoj videolekciji objasnit će se zašto je autonomna kuća mnogo više od energetski učinkovite kuće- zašto je ona je model kuće koja je neovisna od infrastrukturne podrške izvana te u kojem smislu otvara vrata prema pogledu u budućnost kada se govori o smanjenju onečišćenja okoliša, odnosno, također u punom smislu riječi, zadovoljava uvjete kružnog gospodarstva. Glavni naglasak u videolekciji bit će na pojašnjavanju proizvodnje električne energije, sustavu sakupljanja i recikliranju otpadnih voda te kompostiranju uz djelovanje potrebnih mikroorganizama. Uz to će se poučavati kako pravilno upravljati i gospodariti otpadom kroz procese kompostiranja, korištenja obnovljivih izvora energije te obrađivanja otpadne vode. Objasnit će se do kojih pretvorbi energija dolazi, kako se odvija pretvorba energije unutar sustava te će se navesti koje je parametre potrebno poštovati kako bi sustav unutar autonomne kuće bio održiv.
U ovoj videolekciji objasnit će se što je kemijska veza, podjele kemijskih veza. Naglasak će biti na kovalentnoj vezi između atoma nemetala. Primjer nastanka kovalentne veze pokazat ćemo na primjeru molekule vode. Da bismo olakšali shvaćanje kovalnetne veze, na početku ćemo se upoznati i s jednostavnom Lewisovom simbolikom. S obzirom na svekoliku nužnost vode za čovjeka i društvo, u ovoj ćemo videolekciji objasniti kako se grad Rim, najveća i najmnogoljudnija europska metropola predindustrijskoga razdoblja, snabdijevao vodom. U kontekstu predindustrijske tehnologije objasnit će se inženjerski značaj rimskog akvedukta te će se dati povijesni pregled gradnje akvedukata i organizacije distribucije vode u gradu Rimu. Konačno, lekcija će ukazati na širenje rimskih tehnoloških postignuća i kulturnih obrazaca u kontekstu progresivne urbanizacije u razdoblju kasne republike i ranog carstva (tzv. „romanizacija”).
Učenik će u ovoj lekciji ponoviti četiri pripovjedne tehnike (dijalog, monolog, opisivanje i pripovijedanje). Opisivanje je pripovjedna tehnika koja se fokusira na stvaranje slikovitih i detaljnih opisa likova, okoline i događaja. Pripovijedanje, s druge strane, obuhvaća širi kontekst i razvoj radnje, uključujući dijaloge, sukobe, karakterizaciju i napredovanje priče kroz vrijeme. Učenik će stvoriti vlastiti kreativni sadržaj temeljen na opisivanju.U ovoj videolekciji učenici će usvojiti pojam koji je vrlo popularan u novije vrijeme, a to je permakultura. Razmotrit će se poljoprivreda kakva danas većinom prevladava u ruralnoj sredini i pokušat će se učenicima približiti kako se poljoprivredne tehnike mogu primijeniti kako bismo smanjili štetni utjecaj na okoliš. Neizostavno je spomenuti kako recikliranje i gospodarenjem otpada nije na razini 21. stoljeća i pokušat će se učeniku osvijestiti kako je zapravo jednostavno reciklirati. Naglasak će biti na razvrstavanju otpada.