Karolina Dvojković, Bosiljko Đerek, Ivana Fundurulić, Marina Furkes, Goran Gotlibović, Adriana Ivandić, Ivan Kardum, Iva Manojlović, Ivan Santica, Mirela Zenko Ivić
Što ću naučiti
analizirati funkciju
povezati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu
usporediti energijske potrebe organizama u različitim fiziološkim stanjima
usporediti prilagodbe organizama na životne uvjete te ih povezati s evolucijom živoga svijeta na Zemlji
uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
razlikovati leksičke slojeve opće uporabnoga leksika hrvatskoga standardnog jezika
čitati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
primjenjivati vjerojatnost
primjenjivati poučak o sinusima i poučak o kosinusu
primjenjivati matematička znanja i vještine
računati volumen i oplošje geometrijskih tijela
objašnjavati protjecanje i pretvorbe energije na razini organskih sustava i organizama
računati s drugim i trećim korijenom
analizirati grafički prikaz funkcije
primjenjivati kvadratnu funkciju
rješavati i primjenjivati kvadratnu jednadžbu
primjenjivati zakone statike fluida
analizirati i primjenjivati zakone idealnog plina i molekulsko-kinetički model plina (plinski zakoni, primjena zakona idealnog plina, molekulsko-kinetički model plina, zakoni statike fluida)
analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari
primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari
analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari
objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama
objašnjavati važnost uspostavljanja prirodne ravnoteže
povezivati rezultate pokusa s konceptualnim spoznajama
primjenjivati model čestične građe tvari
rješavati fizičke probleme
istraživati fizičke pojave
primjenjivati zakone statike fluida
primjenjivati zakone dinamike fluida
primjenjivati znanja o krugu i kružnici
analizirati gospodarsku dinamiku srednjega i ranoga novog vijeka
analizirati utjecaje razvoja znanosti i tehnologije na društveni i gospodarski razvoj tijekom srednjega i ranoga novog vijeka
analizirati izmjenu energije između sustava i okoline i povezuje ih s promjenama tijekom kemijske reakcije
analizirati termodinamičke procese i sustave
izražavati svoj literarni doživljaj i obrazlaže stavove o književnom tekstu
analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet
uspoređivati životne cikluse organizama
analizirati brzine različitih promjena
raspravljati o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni bioloških otkrića te donosi odluke o vlastitim postupanjima
povezivati trigonometrijske omjere u pravokutnome trokutu s koordinatama točke na kružnici
uspoređivati književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst
analizirati rečenice u tekstu i primjenjivati sintaktička znanja pri njegovu oblikovanju
primjenjivati zakone elektrodinamike u električnom strujnom krugu
Popis tema i videolekcija
Tema 1: Sportske brige - Ishodi učenja: povezati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, usporediti energijske potrebe organizama u različitim fiziološkim stanjima, usporediti prilagodbe organizama na životne uvjete te ih povezati s evolucijom živoga svijeta na zemlji, uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove, razlikovati leksičke slojeve opće uporabnoga leksika hrvatskoga standardnog jezika, čitati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, primjenjivati vjerojatnost, primjenjivati poučak o sinusima i poučak o kosinusu, analizirati funkciju, analizirati grafički prikaz funkcije, primjenjivati kvadratnu funkciju, rješavati i primjenjivati kvadratnu jednadžbu, primjenjivati zakone statike fluida, analizirati i primjenjivati zakone idealnog plina i molekulsko-kinetički model plina (plinski zakoni, primjena zakona idealnog plina, molekulsko-kinetički model plina, zakoni statike fluida), analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari
Videolekcija 1.1: Potpora i kretanje čovjeka - Ishodi učenja: povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, uspoređivati prilagodbe organizama na životne uvjete te ih povezuje s evolucijom živoga svijeta na zemlji, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari
Videolekcija 1.2: Sportovi s loptom - Ishodi učenja: analizirati funkciju, analizirati grafički prikaz funkcije, primjenjivati kvadratnu funkciju, rješavati i primjenjivati kvadratnu jednadžbu, primjenjivati zakone statike fluida, analizirati i primjenjivati zakone idealnog plina i molekulsko-kinetički model plina
Videolekcija 1.3: Sportovi s kuglama - Ishodi učenja: odrediti putanje objekata koji se sudaraju i odbijaju na primjerima iz sporta, prisjetiti se načina zadavanja trokuta, primjenjivati poučak o sinusima, uočiti mogućnosti i nalaziti rješenja, primjenjivati poučak o sinusima te poučak o kosinusu na primjerima golfa i biljara, primjenjivati poučak o kosinusu, uočiti mogućnosti i nalaziti rješenja, primjenjivati poučke u problemskim zadacima, razlikovati izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja i namjenom, objasniti strukturna obilježja teksta pripadajućega funkcionalnog stila i oblika služeći se prethodno stečenim znanjima, povezivati i sažimati podatke i ideje u tekstu, povezivati informacije i ideje iz teksta sa svojim znanjem, iskustvom i drugim tekstovima
Videolekcija 1.4: Predviđanje rezultata - Ishodi učenja: primjenjivati vjerojatnost, razlikovati leksičke slojeve općeuporabnoga leksika hrvatskoga standardnog jezika
Videolekcija 1.5: Sport i disanje - Ishodi učenja: povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, povezivati građu s ulogama pojedinih organa dišnog sustava, uspoređivati energijske potrebe organizama u različitim fiziološkim stanjima, opisivati izmjenu plinova u plućima (plućno disanje), analizirati povezanost krvožilnog i dišnog sustava u prijenosu kisika u ugljik (IV) oksida, prikazivati čestičnu građu oksida, kiselina i soli, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari, pisati jednadžbe kemijskih reakcija uočavajući periodičnost kemijskih svojstava, primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari
Videolekcija 1.6: Optjecajni sustav - Ishodi učenja: povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, uspoređivati energijske potrebe organizama u različitim fiziološkim stanjima, uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjuje književnoteorijske pojmove, povezivati ulogu krvožilnog i dišnog sustava u transportu i opskrbi kisikom i drugim tvarima
Videolekcija 1.7: Brže, bolje, jače - osjetila - Ishodi učenja: prosuđivati utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnoga stila primatelja, objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama, povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu
Tema 2: Voda - Ishodi učenja: povezivati rezultate pokusa s konceptualnim spoznajama, povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama, objašnjavati važnost uspostavljanja prirodne ravnoteže, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari, primjenjivati matematička znanja i vještine, primjenjivati model čestične građe tvari, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, primjenjivati zakone statike fluida, primjenjivati zakone dinamike fluida, primjenjivati znanja o krugu i kružnici, računati volumen i oplošje geometrijskih tijela, analizirati gospodarsku dinamiku srednjega i ranoga novog vijeka, analizirati utjecaje razvoja znanosti i tehnologije na društveni i gospodarski razvoj tijekom srednjega i ranoga novog vijeka
Videolekcija 2.1: Svojstva fluida - Ishodi učenja: primjenjivati model čestične građe tvari, istraživati fizičke pojave, primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, primjenjivati zakone statike fluida, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari
Videolekcija 2.2: Sastav otopina i tjelesnih tekućina - Ishodi učenja: analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama
Videolekcija 2.3: Voda i biljke - Ishodi učenja: analizirati osmozu i osmotski tlak, izračunati osmotski tlak otopina, povezivati pojmove gutacija, korijenov tlak i transpiracija s fiziološkim procesima u biljkama, objašnjavati prilagodbe biljaka na uvjete odsutnosti vode, objašnjavati procese primanja i provođenja vode u biljkama, objašnjavati promjene tvari u izotoničnoj, hipertoničnoj i hipotoničnoj otopini, povezivati pojmove difuzija, osmoza i bubrenje s fiziološkim procesima u biljkama
Videolekcija 2.4: Regulacija vode u životinja i čovjeka - Ishodi učenja: povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama, uspoređivati prilagodbe organizama na životne uvjete povezujući ih s evolucijom živoga svijeta na Zemlji, primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari, uspoređivati specifičnosti građe pojedinih organizama i povezujući ih s razvojnim stablom živoga svijeta
Videolekcija 2.5: Kako je govorio Arhimed - Ishodi učenja: objasniti ravnotežu tijela uronjenog u fluid, primijeniti silu uzgona, primijeniti zakone statike fluida na primjerima, crtati dijagram sila na tijelo uronjeno u fluid, objasniti uvjete lebdenja, plutanja i tonjenja tijela u fluidu te opisati odgovarajuće pojave u prirodi, objasniti uvjete lebdenja, plutanja i tonjenja tijela u fluidu te opisati odgovarajuće pojave u prirodi, uspoređivati prilagodbe organizama na životne uvjete te ih povezivati s evolucijom živoga svijeta na Zemlji, primjenjivati osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja i razvoj znanstvene misli stavljati u povijesni kontekst, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave
Videolekcija 2.6: Stabilnost i kretanje plovila - Ishodi učenja: analizirati utjecaj hvatišta sile uzgona na stabilnost plovila, primijeniti zakon očuvanja energije na primjerima gibanja fluida, povezati zakone dinamike fluida sa stvarnim situacijama i vlastitim iskustvom - dinamika plovidbe, opisati ulogu, važnost i načine plovidbe u Europi u srednjem vijeku, analizirati razvoj i tehnike moreplovstva koji su omogućili prekooceanska putovanja, analizirati gospodarsku dinamiku srednjega i ranoga novog vijeka, analizirati utjecaje razvoja znanosti i tehnologije na društveni i gospodarski razvoj tijekom srednjega i ranoga novog vijeka, primijeniti zakone statike fluida, istraživati fizičke pojave
Videolekcija 2.7: Hidrodinamika vodovodne mreže - Ishodi učenja: primijeniti principe hidrodinamike na primjeru vodovodne mreže, razlikovati i tumačiti hidrostatski, hidraulički i dinamički tlak, tumačiti jednadžbu kontinuiteta i Bernoullijevu jednadžbu, primijeniti jednadžbu kontinuiteta, odrediti površinu onečišćenog područja, primijeniti volumen geometrijskih tijela na primjerima
Tema 3: Toplina - Ishodi učenja: istraživati fizičke pojave, povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, usporediti prilagodbe organizama na životne uvjete te ih povezati s evolucijom živoga svijeta na zemlji, objašnjavati protjecanje i pretvorbe energije na razini organskih sustava i organizama, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, povezivati promjene s pretvorbom energije unutar sustava, analizirati izmjenu energije između sustava i okoline i povezuje ih s promjenama tijekom kemijske reakcije, povezivati rezultate pokusa s konceptualnim spoznajama, primjenjivati matematička znanja i vještine, računati volumen i oplošje geometrijskih tijela, analizirati termodinamičke procese i sustave, rješavati fizičke probleme, izražavati svoj literarni doživljaj i obrazlaže stavove o književnom tekstu, uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
Videolekcija 3.1: Pretvorbe energije - Ishodi učenja: prepoznati vrste termodinamičkih sustava, analizirati termodinamičke sustave i procese, prepoznati načine prijenosa topline na primjerima, objasniti promjenu unutarnje energije toplinom i radom, tumačiti I. zakon termodinamike na primjerima, povezati promjene s pretvorbama različitih oblika energije, razlikovati egzotermne od endotermnih procesa na osnovi promjene temperature sustava i okoline tijekom kemijske reakcije, povezati promjene i procese s izmjenama energije između sustava i okoline (rad i toplina), analizirati smjer izmjene energije između sustava i okoline, odrediti promjenu temperature tijekom kemijske promjene, analizirati izmjenu energije između sustava i okoline i povezivati ih s promjenama tijekom kemijske reakcije, primjenjivati matematička znanja i vještine, povezivati rezultate pokusa s konceptualnim spoznajama
Videolekcija 3.2: Toplinski kapacitet - Ishodi učenja: prepoznati razliku između temperature i topline, objasniti toplinski kapacitet i specifični toplinski kapacitet, povezati promjene i procese s izmjenama energije između sustava i okoline, razlikovati egzotermne od endotermnih procesa na osnovi promjene temperature sustava i okoline tijekom promjene agregacijskih stanja, izračunati promjenu temperature povezujući specifični toplinski kapacitet i masu te množinu tvari, odrediti iznos standardne entalpije fazne promjene prema zadanoj standardnoj entalpiji suprotne fazne promjene, analizirati termodinamičke procese i sustave, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, povezivati promjene s pretvorbom energije unutar sustava, analizirati izmjenu energije između sustava i okoline i povezivati ih s promjenama tijekom kemijske reakcije, primjenjivati matematička znanja i vještine, primjenjivati termodinamiku na stvarne situacije
Videolekcija 3.3: Toplina i organizmi - Ishodi učenja: objasniti izvore topline, primijeniti Richmannovo pravilo, razumjeti ulogu osjeta ugode i wind chill faktora, usporediti prilagodbe organizama na specifične temperaturne životne uvjete, usporediti korištenje metaboličke topline endotermnih i ektotermnih organizama, objasniti pojam topline, objasniti važnost odnosa površine i volumena kao ograničavajućeg čimbenika održavanja temperature tijela, objasniti kako omjer površine i volumena organizma utječe na brzinu izmjene tvari i na održavanje mehanizama regulacije topline višestaničnih organizama, analizirati termodinamičke procese i sustave, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, objasniti protjecanje i pretvorbe energije na razini organskih sustava i organizama, objasniti održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama
Videolekcija 3.4: Razvoj i primjena temperaturnih ljestvica - Ishodi učenja: rješavati fizičke probleme, analizirati termodinamičke procese i sustave, usvojiti razliku temperature i topline, objasniti vrste i razvoj temperaturnih ljestvica kroz povijest, uočiti razliku u radu i primjeni termometara i termostata, koristeći terminologiju književne teorije analizirati dijelove teksta na sadržajnoj i formalnoj razini, obrazlagati svoje mišljenje i stavove o književnom tekstu i potkrepljivati ih primjerima, povezivati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva, izražavati svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu, istraživati fizičke pojave
Videolekcija 3.5: Utjecaj topline na metale - Ishodi učenja: objasniti linearno rastezanje krutih tijela, analizirati princip rada i primjenu bimetala, usporediti svojstva metala, opisati promjene energije prilikom kidanja i nastajanja kemijskih veza i međudjelovanjima čestica, analizirati termodinamičke procese i sustave, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, povezivati promjene s pretvorbom energije unutar sustava
Videolekcija 3.6: Toplinsko širenje i arhitektura - Ishodi učenja: objasniti linearno i volumno toplinsko širenje čvrstih tijela, objasniti toplinsko širenje tvari s pomoću čestično-kinetičkog modela, povezati koeficijente linearnog i volumnog širenja tijela, prepoznati i opisati uspravnu prizmu, piramidu, valjak, stožac i kuglu, odrediti elemente (duljine bridova, volumen, oplošje, polumjer baze…) prizme, valjka, piramide, stošca, kugle te rotacijskih tijela, računati volumen i oplošje geometrijskih tijela, analizirati termodinamičke procese i sustave, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave
Videolekcija 3.7: Energijske potrebe čovjeka - Ishodi učenja: izračunati reakcijsku entalpiju koristeći standardne entalpije kemijskih veza, opisati promjene energije prilikom kidanja i nastajanja kemijskih veza i međudjelovanjima čestica, analizirati izmjenu energije u obliku topline između sustava i okoline u kalorimetrijskoj bombi, uočiti važnost pravilne prehrane, objasniti građu i ulogu probavnog sustava čovjeka, objasniti protjecanje i pretvorbe energije na razini organskih sustava i organizma, povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, primjenjivati matematička znanja i vještine, povezivati promjene s pretvorbom energije unutar sustava, opisati primjenu energije koju hranom unosimo u svoj organizam, objasniti kako se hrana pretvara u energiju
Tema 4: Krug života - Ishodi učenja: primjenjivati znanja o krugu i kružnici, povezivati trigonometrijske omjere u pravokutnome trokutu s koordinatama točke na kružnici, uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove, analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet, uspoređivati specifičnosti građe pojedinih organizama i povezuje ih s razvojnim stablom živoga svijeta, uspoređivati prilagodbe organizama na životne uvjete te ih povezuje s evolucijom živoga svijeta na Zemlji, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari, primijenjivati vjerojatnost, primjenjivati kvadratnu funkciju, uspoređivati životne cikluse organizama, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari, objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama, uspoređivati životne cikluse organizama, čitati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, analizirati brzine različitih promjena, objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama, raspravljati o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni bioloških otkrića te donosi odluke o vlastitim postupanjima, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, govoriti izlagačke tekstove u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja
Videolekcija 4.1: Drvo života - Ishodi učenja: opisati razvoj sistematike i filogenije, analizirati razvojno stablo živoga svijeta s tipičnim predstavnicima, usporediti organizme u razvojnom stablu, analizirati filogenetska stabla, analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet, opisivati simboličku vrijednost književnoga ili diskurzivnog teksta za hrvatski kulturni krug i baštinu, analizirati sadržajna, izrazna i idejna obilježja ulomka iz teksta, zaključivati o utjecaju jezične i književne nematerijalne kulturne baštine na oblikovanje vlastitoga kulturnog identiteta na odabranom tekstu, čitati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, uspoređivati specifičnosti građe pojedinih organizama i povezuje ih s razvojnim stablom živoga svijeta
Videolekcija 4.2: Od papratnjača do fosilnih goriva - Ishodi učenja: analizirati osnovna obilježja građe papratnjača, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari, objasniti uvjete kolonizacije kopna, opisati načine razmnožavanja papratnjača, opisati proces nastanka ugljena iz papratnjača, opisati kemijska svojstva alkana, analizirati utjecaj tvari na okoliš, uspoređivati prilagodbe organizama na životne uvjete te ih povezivati s evolucijom živoga svijeta na Zemlji
Videolekcija 4.3: Životni ciklusi - Ishodi učenja: analizirati izmjene generacija u životnim ciklusima organizama, primjenjivati vjerojatnost, primjenjivati kvadratnu funkciju, uspoređivati životne cikluse organizama, uspoređivati različite načine razmnožavanja organizama, uspoređivati rasprostranjivanje, razvoj i sazrijevanje te brigu za potomstvo različitih skupina organizama
Videolekcija 4.4: Kemijski glasnici - Ishodi učenja: povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu, objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari
Videolekcija 4.5: Biološki sat - Ishodi učenja: čitati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, razlikovati zlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja i namjeni, objašnjavati strukturna obilježja teksta pripadajućega funkcionalnog stila i oblika služeći se prethodno stečenim znanjima, povezivati informacije i ideje iz teksta sa svojim znanjem, iskustvom i drugim tekstovima, razlikovati provjerene i neprovjerene izvore informacija, uspoređivati životne cikluse organizama, objašnjavati važnost uspostavljanja prirodne ravnoteže, procjenjivati kako stanje ekosustava utječe na kvalitetu života, uspoređivati faze u životu čovjeka s obzirom na psihofizičke značajke
Videolekcija 4.6: Stres i starenje - Ishodi učenja: razlikovati prosječnu brzinu kemijske reakcije od prosječne brzine trošenja ili nastajanja tvari, opisati čimbenike koji utječu na brzinu kemijske reakcije, analizirati fiziološke procese stresa, analizirati fiziološke procese koji dovode do starenja čovjeka, analizirati fight or flight odgovor organizma na stres, napisati izraz za prosječnu brzinu kemijske reakcije, objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama, analizirati brzine različitih promjena, raspravljati o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni bioloških otkrića te donositi odluke o vlastitim postupanjima
Videolekcija 4.7: Od izvora do uporabe - Ishodi učenja: uspoređivati svojstva metala, analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari, analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari, objašnjavati kemijske promjene metala i spojeva metala, istraživati i izdvajati informacije važne za pripremu i izvođenje govorenog teksta točno ih navodeći i poštujući autorstvo, prikladno se služiti natuknicama, bilješkama, karticama, plakatima i računalnim prikazima pri govorenju, pripremati javni govor, govoriti izlagačke tekstove u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja
Videolekcija 4.8: Zatvaranje kruga - Ishodi učenja: primjenjivati znanja o krugu i kružnici, povezivati trigonometrijske omjere u pravokutnome trokutu s koordinatama točke na kružnici, uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove, uspoređivati književne žanrove i vrste te njihova osnovna obilježja na oglednim primjerima, analizirati i uspoređivati književne tekstove na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz prozne vrste i poetske vrste
Tema 5: Konstruiranje svijeta - Ishodi učenja: uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove, primjenjivati poučak o sinusima i poučak o kosinusu, primjenjivati zakone elektrodinamike u električnom strujnom krugu, uspoređivati prilagodbe organizama na životne uvjete povezujući ih s evolucijom živoga svijeta na Zemlji, objašnjavati protjecanje i pretvorbe energije na razini organskih sustava i organizma, rješavati i primjenjivati kvadratnu jednadžbu, primjenjivati znanja o krugu i kružnici, uspoređivati književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst, analizirati rečenice u tekstu i primjenjivati sintaktička znanja pri njegovu oblikovanju, primjenjivati model čestične građe tvari, analizirati termodinamičke procese i sustave, pisati izlagačke tekstove u kojima se ostvaruju obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja, računati s drugim i trećim korijenom, analizirati grafički prikaz funkcije, analizirati rečenice u tekstu i primjenjivati sintaktička znanja pri njegovu oblikovanju, računati volumen i oplošje geometrijskih tijela, analizirati položaj pravaca i ravnina u prostoru, računati udaljenost i mjeru kuta
Videolekcija 5.1: Arhitekt - Ishodi učenja: uspoređvati književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst, analizirati položaj pravaca i ravnina u prostoru, računati udaljenost i mjeru kuta
Videolekcija 5.2: Transformacija - Ishodi učenja: analizirati rečenice u tekstu i primjenjivati sintaktička znanja pri njegovu oblikovanju, primjenjivati model čestične građe tvari, analizirati termodinamičke procese i sustave
Videolekcija 5.3: Nacrt - Ishodi učenja: analizirati položaj pravaca i ravnina u prostoru i računati udaljenost, primjenjivati poučak o sinusima i poučak o kosinusu, uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
Videolekcija 5.4: Detalji - Ishodi učenja: pisati izlagačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja, primjenjivati zakone elektrodinamike u električnom strujnom krugu
Videolekcija 5.5: Etape - Ishodi učenja: računati s drugim i trećim korijenom, analizirati grafički prikaz funkcije, analizirati rečenice u tekstu i primjenjivati sintaktička znanja pri njegovu oblikovanju
Videolekcija 5.6: Model - Ishodi učenja: računati volumen i oplošje geometrijskih tijela, pisati izlagačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja, oblikovati prema konceptu prikaz popularno-znanstvenog članka
Videolekcija 5.7: Temelji - Ishodi učenja: analizirati rečenice u tekstu i primjenjivati sintaktička znanja pri njegovu oblikovanju, analizirati nezavisnosložene rečenice, primjenjivati model čestične građe tvari, analizirati strukturu tvari, objašnjavati Brownovo gibanje i difuziju
Videolekcija 5.8: Rekonstrukcija - Ishodi učenja: uspoređivati prilagodbe organizama na životne uvjete povezujući ih s evolucijom živoga svijeta na Zemlji, opisivati prilagodbu cijanobakterija uvjetima okoliša, objašnjavati protjecanje i pretvorbe energije na razini organskih sustava i organizma, povezivati ulogu cijanobakterija sa stvaranjem životnih uvjeta za osvajanje kopna, rješavati i primjenjivati kvadratnu jednadžbu, primjenjivati diskriminantu kvadratne jednadžbe i Vièteove formule, primjenjivati kvadratnu funkciju, primjenjivati znanja o krugu i kružnici
1. Sportske brige
Sportske brige
Sportske brige
Ishodi:
povezati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu
usporediti energijske potrebe organizama u različitim fiziološkim stanjima
usporediti prilagodbe organizama na životne uvjete te ih povezati s evolucijom živoga svijeta na zemlji
uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
razlikovati leksičke slojeve opće uporabnoga leksika hrvatskoga standardnog jezika
čitati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
primjenjivati vjerojatnost
primjenjivati poučak o sinusima i poučak o kosinusu
analizirati funkciju
analizirati grafički prikaz funkcije
primjenjivati kvadratnu funkciju
rješavati i primjenjivati kvadratnu jednadžbu
primjenjivati zakone statike fluida
analizirati i primjenjivati zakone idealnog plina i molekulsko-kinetički model plina (plinski zakoni, primjena zakona idealnog plina, molekulsko-kinetički model plina, zakoni statike fluida)
analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari
primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari
analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari
U ovoj interaktivnoj videolekciji poučavatelj će objasniti međudjelovanje kostiju, zglobova i mišića te stvaranje pokreta. Objasnit će se struktura kostiju te će učenici upoznati vrste i namjenu kostiju. Poučavatelj će objasniti vrste mišićnog tkiva te njegovu ulogu. Analizirat će se sastav soli u građi kostiju te objasniti kemijske promjene soli, oksida metala i nemetala.
Saznat ćemo koja matematička funkcija najbolje opisuje putanju lopte, kako je definirati i modelirati, zašto je važan tlak zraka u lopti te kako on utječe na kvalitetu igre, kao i to kako se tlak u lopti mijenja izlaganjem lopte višim i nižim temperaturama.
U ovoj će lekciji biti objašnjeno kako izvesti savršen sudar te što sve pritom treba uzeti u obzir. Prisjetit ćemo se načina zadavanja trokuta te primijeti poučak o sinusima i poučak o kosinusu na primjerima iz stvarnog života. U lekciji će, također, na tekstu koji tematizira onečišćenje oceana golf-lopticama biti obrađena tema znanstveno-popularnoga članka sa svim njegovim obilježjima uz osvrt na analizu medijske poruke.
Kroz ovu videolekciju upoznat ćemo se s vrstama vjerojatnosti u sportu, naučiti odrediti parametre koji utječu na uspješnost sportaša te kako kreirati vlastitu sportsku ekipu iz snova. Poučavatelj govori o važnosti statistike u jezikoslovlju i, detaljnije, o tzv. korpusnom jezikoslovlju. Konkretnu primjenu tumači na primjeru korištenja načela statističke relevantnosti prilikom pisanja Pravopisa. Uvodi pojam jezičnih korpusa i navodi na vođeno istraživanje leksema. Govori i o čestoći riječi iz aspekta Mažuranića, a navodi i na zanimljivost Hrvatskog čestotnog rječnika - mogućnost istraživanja sportskih pojmova korištenjem korpusa.
U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s činjenicom da je u sportovima poput trčanja, plivanja ili biciklizma disanje ključno za postizanje uspjeha. Često zaboravljamo na disanje, o disanju nikada ne razmišljamo – to je nešto što činimo nesvjesno, od trenutka kada smo se rodili, stoga će poučavatelj upoznati učenike s građom dišnog sustava čovjeka nakon čega će upoznati i uloge organa koji se nalaze unutar dišnog sustava. Opisat će se proces izmjene plinova u plućima i analizirati povezanost krvožilnog i dišnog sustava u prijenosu kisika u ugljik (IV) oksida. Kako sve to izgleda na čestičnoj razini, učenici se saznati nakon što ih poučavatelj upozna s građom oksida, kiselina i soli, nakon čega će moći analizirati kemijske promjene u našem tijelu pri udisaju i izdisaju te ih opisati jednadžbama kemijskih reakcija.
Poučavatelj objašnjava građu krvožilnog sustava te ulogu svakog pojedinog dijela uz ANIMACIJU ili 3D MODEL. Razlučuje arterije i vene, naglašava razliku među njima, opisuje mali i veliki optok krvi. Poučavatelj objašnjava važnost eritrocita, njihovu strukturu (izgled) te ulogu. Postavlja se pitanje zašto sportaši obično odlaze na visinske pripreme prije važnih natjecanja. Dovodi se u vezu količina kisika u zraku na višim nadmorskim visinama i broj eritrocita u krvi sportaša. Povezuje se veća količina eritrocita u krvi s boljom sportskom izvedbom sportaša. Sportsko srce Poučavatelj objašnjava građu srca na 3D modelu, njegovu ulogu te smještaj između dvaju plućnih krila. Povezuje se optok krvi s građom srca ANIMACIJOM ili 3D MODELOM. Moguće ubacivanje poveznice za sekciju srca ili snimiti vlastiti video sekcije srca. Objašnjava se što je puls i koje su njegove normalne vrijednosti. Na što ukazuje viša ili niža vrijednost pulsa? Zašto je poželjno da sportaš ima nižu vrijednost pulsa? Objašnjava se povezanost pulsa i krvnog tlaka. Poučavatelj postavlja problemsku situaciju usporedbe lirskih tekstova S. S. Kranjčevića (po kurikulumu obvezan autor za 2. razred) Ženi i teksta Modrica suvremene pjesnikinje B. Pleić. Tekstovi su djelomično tematski povezani na razini žanra i motiva. Simboli krvi i srca povezuju ih s temom IVL-a. Analizom na sadržajnoj razini učenike vodi na zaključke o različitim načinima korištenja tradicionalnih pjesničkih ljubavnih motiva i začudnosti, odnosno o igri s očekivanjima čitatelja u suvremenoj poeziji. Na temelju zadataka vezanih uz izraz, uspoređivanje na razini kompozicije, ritmičnosti i vrste stiha, jezičnih i stilskih obilježja, navodi na zaključke o književnopovijesnim aspektima pjesništva realizma i suvremenog pjesništva. HRVATSKI JEZIK Poučavatelj postavlja problemsku situaciju usporedbe lirskih tekstova S. S. Kranjčevića (po kurikulumu obvezan autor za 2. razred) Ženi i teksta Modrica suvremene pjesnikinje B. Pleić. Tekstovi su djelomično tematski povezani na razini žanra i motiva. Simboli krvi i srca povezuju ih s temom IVL-a. Analizom na sadržajnoj razini učenike vodi na zaključke o različitim načinima korištenja tradicionalnih pjesničkih ljubavnih motiva i začudnosti, odnosno o igri s očekivanjima čitatelja u suvremenoj poeziji. Na temelju zadataka vezanih uz izraz, uspoređivanje na razini kompozicije, ritmičnosti i vrste stiha, jezičnih i stilskih obilježja, navodi na zaključke o književnopovijesnim aspektima pjesništva realizma i suvremenog pjesništva.
Poučavatelj tumači da odlika vrhunskog sportaša nije samo odlična kondicija, brzina i snaga. Važnu, možda i najvažniju ulogu ima vid. Naime, mnogo je teže raspoznati suparničkog suigrača ako se ne raspoznaju boje. Nevolje mogu nastati ako se ne može točno odrediti udaljenost na kojoj se neki predmet ili osoba nalazi ili ako se ruke, noge i tijelo ne mogu pravilno pozicionirati na temelju onoga što sportaš vidi. Poučavatelj na primjeru medijskih tekstova s temom osjetilnoga marketinga u domeni sporta analizira utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnoga stila primatelja, ideje, stavove, mišljenja i informacije.
2. Voda
Voda
Voda
Ishodi:
povezivati rezultate pokusa s konceptualnim spoznajama
povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu
objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama
objašnjavati važnost uspostavljanja prirodne ravnoteže
analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari
primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari
analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari
primjenjivati matematička znanja i vještine
primjenjivati model čestične građe tvari
rješavati fizičke probleme
istraživati fizičke pojave
primjenjivati zakone statike fluida
primjenjivati zakone dinamike fluida
primjenjivati znanja o krugu i kružnici
računati volumen i oplošje geometrijskih tijela
analizirati gospodarsku dinamiku srednjega i ranoga novog vijeka
analizirati utjecaje razvoja znanosti i tehnologije na društveni i gospodarski razvoj tijekom srednjega i ranoga novog vijeka
U ovoj će videolekciji poučavatelj, koristeći zorne primjere, podsjetiti učenike na osnovna svojstva fluida: tlak, gustoću, Brownovo gibanje i difuziju. Podsjetit će učenike na vrste tlakova koji se javljaju u fluidima te upoznati učenike s njihovom važnošću. Objasnit će različite mjerne uređaje te mjerne jedinice koje koristimo za mjerenje tlaka. U nastavku će objasniti povezanost tlaka para i vrelišta te usporediti vrelišta tvari sličnih molekulskih masa na temelju razlike u njihovoj građi. Opisat će koligativna svojstva otopina na primjeru sniženja ledišta i povišenja vrelišta.
U ovoj videolekciji poučavatelj će analizirati važnost održavanja stalnog sastava tjelesnih tekućina kao preduvjeta za održavanje homeostaze organizma. Potaknut će učenike na usustavljivanje i proširivanje spoznaja o različitim načinima iskazivanja sastava otopina.
U ovoj videolekciji poučavatelj će objasniti procese regulacije vode u biljkama. Objasnit će se procesi difuzije i osmoze te će učenici moći povezati stečene spoznaje s procesima koji prate razvoj biljaka. Objasnit će se zbog čega biljke trebaju vodu i kako se oslobađaju viška vode te zašto dolazi do plazmolize u biljnim stanicama. Poučavatelj će objasniti što su koligativna svojstva te kako se tvari ponašaju u hipertoničnoj, hipotoničnoj i izotoničnoj otopini. U nastavku će učenik stečene spoznaje primijeniti na procese koji se događaju u biljkama.
U ovoj videolekciji učenici će analizirati važnost osmoregulacije za organizme te će analizirati usložnjavanje prilagodbi za regulaciju količine vode u organizmima. Usustavit će i proširiti spoznaje o mokraćnome sustavu čovjeka, sastavu krvi i mokraće te principima osmoregulacije u čovjeka. Analizirat će uzroke i posljedice čestih poremećaja i bolesti mokraćnog sustava čovjeka te princip hemodijalize. Učenici će analizirati kemijski sastav mokraće s naglaskom na spojevima značajnima u osmoregulaciji staničnih tekućina. Potaknut će se učenike na primjenu stečenih spoznaja o osmozi i osmotskome tlaku te reakcijama nemetala.
U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici se upoznaju s legendom o Arhimedu, analiziraju značenje sile uzgona te uviđaju važnost sile uzgona brojnim primjerima i primjenom u svakodnevnom životu.
U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici analiziraju i objašnjavaju razvoj moreplovstva i umijeće navigacije u srednjem vijeku, od Vikinga i Mlečana do španjolskih i portugalskih istraživača i osvajača. U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici razmatraju kako je moguće da brodovi (izrađeni najčešće od metala) ostaju na površini vode te koji su osnovni principi, specifični uvjeti i okolnosti koje se javljaju prilikom plovidbe na različitim vrstama vodnih putova (jezera, mora i rijeka).
U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici upoznaju osnovne fizikalne principe koji moraju biti zadovoljeni kako bi voda bila dopremljena od izvora ili skladišta vode do krajnjeg korisnika. Primjenjuju hidrostatski, hidraulički i dinamički tlak na primjeru vodovodne mreže. Tumače jednadžbu kontinuiteta i Bernoullijevu jednadžbu. U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici usvajaju različite načine određivanja volumena kroz primjer odvajanja i recikliranja otpada, istražuju kako odrediti površinu onečišćenog područja te se upoznaju s projektom Čisto podzemlje i kartom onečišćenih područja u Republici Hrvatskoj.
3. Toplina
Toplina
Toplina
Ishodi:
istraživati fizičke pojave
povezivati pojavu novih svojstava s promjenom složenosti organizacijskih razina u organizmu
usporediti prilagodbe organizama na životne uvjete te ih povezati s evolucijom živoga svijeta na zemlji
objašnjavati protjecanje i pretvorbe energije na razini organskih sustava i organizama
analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari
povezivati promjene s pretvorbom energije unutar sustava
analizirati izmjenu energije između sustava i okoline i povezuje ih s promjenama tijekom kemijske reakcije
povezivati rezultate pokusa s konceptualnim spoznajama
primjenjivati matematička znanja i vještine
računati volumen i oplošje geometrijskih tijela
analizirati termodinamičke procese i sustave
rješavati fizičke probleme
izražavati svoj literarni doživljaj i obrazlaže stavove o književnom tekstu
uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici usvajaju pretvorbe energije, ponašanje i vrste termodinamičkih sustava i način odvijanja termodinamičkih procesa. Razumjet će proces prijenosa topline na primjerima iz svakodnevnog života te se prisjetiti prvog zakona termodinamike i njegove primjene. Poučavatelj će objasniti povezanost unutarnje energije sustava s potencijalnom i kinetičkom energijom čestica. Potaknut će učenike na analiziranje povezanosti topline i temperature sustava te usporedbu egzotermnih i endotermnih kemijskih promjena.
U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici istražuju učinke toplinskog kapaciteta i specifičnog toplinskog kapaciteta, uviđaju važnost topline i temperature u svakodnevnom životu, razliku između pojmova temperature i topline te povezanost topline i temperature. Učenici uviđaju razliku između toplinskog kapaciteta, specifičnog i molarnog toplinskog kapaciteta i uspoređuju tvari prema toplinskom kapacitetu. Učenici će analizirati ovisnost temperature sustava i uložene topline tijekom faznih promjena, objasnit će entalpiju faznih promjena te latentnu toplinu taljenja i isparavanja.
U ovoj videolekciji učenici usvajaju što je toplina i koji su izvori topline na Zemlji, analiziraju razlike ponašanja čestica pojedinih agregacijskih stanja. Usvojit će značenje Wind chill faktora i osjeta ugode te uvidjeti važnost toplinske izolacije, kao i načine zaštite od hladnoće. U ovoj videolekciji učenici usvajaju općeniti odnos u prirodi: što je manja masa organizma, to će vjerojatno biti veća njegova bazalna stopa metabolizma. Ta pojava povezat će se s omjerom volumena i površine koji je od neprocjenjive važnosti kako za efikasnost metabolizma stanice, tako i za mehanizme regulacije topline kod višestaničnih organizama. Objasnit će se da životinje imaju tjelesne strukture i fiziološke reakcije koje kontroliraju količinu topline koju izmjenjuju s okolinom.
U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici uviđaju povezanost temperature i topline, upoznaju se s povijesnim razvojem temperaturnih ljestvica, uspoređuju sličnosti i razlike temperaturnih ljestvica (Celzijeva, Kelvinova, Fahrenheitova, Reaumurova) te uviđaju razliku termometra i termostata.
U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici kroz primjere iz svakodnevnog života (mostovi, žice dalekovoda, tramvajske žice itd.) usvajaju koncept linearnog rastezanja, analiziraju bimetalne spojeve te njihovu široku primjenu u strojarstvu, elektrotehnici i medicini, te primjenu bimetalnih termostata u automobilskoj industriji i kućanskim uređajima. Poučavatelj će potaknuti učenike na usporedbu metala prema periodičnosti svojstava te prema kristalnoj građi. Analizirat će utjecaj topline na međučestične privlačne sile u elementarnim tvarima metala i usporedit će metale s obzirom na entalpije faznih promjena.
U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici usvajaju Cavallierijev princip, analiziraju kako opisati prizmu, piramidu, valjak, stožac i kuglu, prepoznaju kako odrediti njihovo oplošje i obujam na primjerima iz svakodnevnog života. U ovoj videolekciji poučavatelj će upoznati učenike s osnovnim principima površinskog i volumnog rastezanja i njegovim primjenama.
U ovoj videolekciji poučavatelj će objasniti građu i ulogu probavnog sustava čovjeka. Objasnit će kako se hrana pretvara u energiju te kako se ta energija može primijeniti u svakodnevnom životu. Poučavatelj će objasniti čimbenike koji određuju energijske potrebe čovjeka te ponoviti koliko je važno ispravno se energijski hraniti. Analizirat će se utvrđivanje nutritivne vrijednosti hrane i određivanje energijske vrijednosti kalorimetrijskom metodom. Opisat će koje se promjene događaju prilikom kidanja i nastajanja kemijskih veza kao i pri međudjelovanju čestica. Učenici će saznati što je energijska vrijednost hrane te koja je njena mjerna jedinica.
4. Krug života
Krug života
Krug života
Ishodi:
primjenjivati znanja o krugu i kružnici
povezivati trigonometrijske omjere u pravokutnome trokutu s koordinatama točke na kružnici
uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet
uspoređivati specifičnosti građe pojedinih organizama i povezuje ih s razvojnim stablom živoga svijeta
uspoređivati prilagodbe organizama na životne uvjete te ih povezuje s evolucijom živoga svijeta na Zemlji
analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari
primijenjivati vjerojatnost
primjenjivati kvadratnu funkciju
uspoređivati životne cikluse organizama
analizirati kemijske promjene anorganskih i organskih tvari
objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama
uspoređivati životne cikluse organizama
čitati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
primjenjivati kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari
analizirati brzine različitih promjena
objašnjavati održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama
raspravljati o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni bioloških otkrića te donosi odluke o vlastitim postupanjima
analizirati svojstva, sastav i vrstu tvari
govoriti izlagačke tekstove u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja
U dijelu videolekcije koja je vezana uz hrvatski jezik obradit će se dva teksta. Oba teksta govore o motivu drva života is aspekta slavenske mitologije. Navedeni tekstovi poslužit će kao predlošci za tematiziranje hrvatske kulturne baštine i njezin utjecaj na vlastiti kulturni identitet. U dijelu videolekcije koja je vezana uz biologiju obradit će povijesni razvoj sistematike kao biološke discipline. Usporedit će se različiti prikazi filogenetskih stabala u prikazivanju srodnosti živoga svijeta. Potaknut će se učenike na primjenu i proširivanje do sada stečenih spoznaja o srodnosti organizama te njihovih obilježja.
U ovoj video lekciji poučavatelj će upoznati učenike s osnovnim obilježjima građe paparatnjača i što je utjecalo na činjenicu da papratnjače nazivamo pravim kopnenim biljkama. Opisat će se način razmnožavanja papratnjača te procesi koji su se dogodili u davnoj prošlosti a danas su uzrok postojanja fosilnih goriva. U ovoj videolekciji poučavatelj će upoznati učenike s fosilnim gorivima, njihovim kemijskim sastavom, procesom nastanka i štetnim posljedicama koje njihovo korištenje ima za okoliš. Tijekom analize kemijskog sastava učenici će analizirati strukture ugljikovodika te usvojiti kemijska svojstva alkana.
U ovoj interaktivnoj videolekciji poučavatelj će analizirati i usporediti oblike razmnožavanja organizama. Potaknut će učenike na usustavljivanje do sada stečenih spoznaja o životnim ciklusima životinja i čovjeka. Analizirat će izmjenu generacija u životnim ciklusima te će usporediti obilježja životnih ciklusa s obzirom na evolucijski kontekst. U ovoj videolekciji poučavatelj će intuitivno objasniti kako izračunati vjerojatnost izumiranja populacije. Zamišljamo da populacija kreće s jednom jedinkom (npr. ameba) koja se nakon jednog ciklusa ili podijeli na više jedinki ili odumre. U ovoj situaciji promatrat će se vrstu koja može odumrijeti s vjerojatnošću p0, imati jednu jedinku s vjerojatnošću p1 te dvoje potomaka s vjerojatnošću p2. Proces je opisan preko slučajne šetnje.
U ovoj videolekciji opisat će se važnost hormona u održavanju homeostaze nekih beskralježnjaka, biljaka i čovjeka. Opisat će se uloga hormona i način njihova djelovanja. Usporedit će se hormonska regulacija u nekih beskralježnjaka, biljaka i čovjeka. U ovoj videolekciji poučavatelj će s učenicima analizirati kemijski sastav nekih hormona na temelju kojih će se izvesti zaključak da se u strukturi svih organskih spojeva nalazi ugljikovodični lanac. Opisat će se razlika između različitih skupina organskih spojeva na temelju funkcijskih skupina koje sadrže. U nastavku će se analizirati biljni hormon etilen i na temelju njega opisati fizikalna i kemijska svojstva alkena.
U djelu video lekcije koja se tiče hrvatskoga jezika obrađivat će se sažetak kao vrsta teksta. Polazni tekst se sadržajno uklapa u temu IVL-a jer se radi o sažetku odluke o dodjeli Nobelove nagrade za medicinu koju su 2017. dobili američki znanstvenici Jeffrey C.Hall, Michael Rosbash i Michael W. Young zbog otkrića bitnih za razumijevanje biološkog sata živih bića. Tekst će se koristiti za analizu obilježja ove vrste izlagačkoga teksta i ostalih sadržajnih, kompozicijskih i formalnih obilježja. Naš se život i svijet oko nas odvija u ciklusima. Biološki se ciklusi u životinjskom carstvu pojavljuju u rasponu od minuta do godina. Ti se ciklusi otkrivaju u hibernaciji, ponašanju pri parenju, temperaturi tijela, krvnom tlaku i velikom broju drugih fizioloških procesa. Sva su živa bića vezana uz te cikluse, pa i čovjek. U ovoj videolekciji analizirat će se biološki ciklusi koji utječu na život čovjeka. Naš unutarnji sat prilagođava našu fiziologiju različitim fazama tijekom dana. Sat regulira kritične funkcije poput ponašanja, razine hormona, budnost-spavanje, tjelesnu temperaturu i metabolizam.Poznato je da svi višestanični organizmi, uključujući i ljude, koriste slični mehanizam u kontrolnom cirkadijalnom ritmu.
U ovoj videolekciji opisat će se stres kao skup fizičkih i psihičkih promjena koje nastaju kada vanjski i unutarnji čimbenici (stresori) remete homeostazu tj. fiziološku ravnotežu organizma koja je nužna za održavanje života. Regulacija stresa , reakcija fight or flight, složeni je proces, u kojem se odvijaju neuroendokrine i vegetativne reakcije čija je svrha osposobiti organizam da se suoči s poremećenom homeostazom. Objasnit će se uzroci stresa i starenja te kako ih smanjiti. U ovoj videolekciji poučavatelj će opisati kemijski sastav tvari koje u povećanim količinama uzrokuju oksidacijski stres. Naglasak će se staviti na molekulu vodikova peroksida. Pokusom će se prikazati raspad vodikova peroksida i utjecaj katalizatora na brzinu njegova raspada.
U ovoj videolekciji učenike će se podsjetiti na primjenu metala u svakodnevnom životu. U nastavku će se opisati fizikalna i kemijska svojstva nekih tehnički važnih metala te proces njihova dobivanja iz ruda. U dijelu videolekcije koja se tiče hrvatskoga jezika učenici će sastaviti predložak javnoga govora. Tema govora bit će vezana uz kontroverze povezane s rudarenjem plemenitih metala i pritom učiti o različitim obilježjima ovoga izlagačkog oblika, njegovoj svrsi i aspektima učinka na slušatelje.
U prirodi nalazimo brojne kružne strukture, kao stanice, jednostavne mikroorganizme, kuće drevnih civilizacija, planete… Zašto baš kružni oblik? U ovoj videolekciji, učenicima će se demonstrirati tzv. izoperimetrijska nejednakost. Tvrdnja je da ukoliko je zadan opseg nekog lika, tada je krug lik najveće površine toga opsega. Na primjer, ukoliko imamo ograničenu količinu materijala za izgradnju kuće, najveću površinu dobit ćemo ako je kuća kružnog oblika. Tvrdnja je općenita, ali ovdje ćemo intuitivno samo objasniti da pretpostavljamo da je najveća površina za likove koji su simetrični, odnosno, koncentrirat ćemo se na pravilne n-terokute. Za zadani opseg 2r , odredit ćemo površinu pravilnog n-terokuta tog opsega. Dobit ćemo formulu koja ovisi o n i na par konkretnih primjera vidjet ćemo da se površina povećava s n, a trokut će se sve više i više deformirati, a pravilni n-terokut će sve bolje aproksimirati kružnicu. S tim intuitivnim tvrdnjama, zaključit ćemo da se najveća površina dobije upravo za krug. U dijelu videolekcije vezanom uz hrvatski jezik obrađivat će se motiv Adama, prvoga čovjeka, na sadržajnoj/simboličkoj razini. Nakon tumačenja polaznoga teksta, pjesme Zadnji Adam Silvija S. Kranjčevića na sadržajnoj, formalnoj i kompozicijskoj razini simboličko korištenje motiva prvoga čovjeka uspoređivat će se s primjerima ulomaka drugih djela, u prvome redu Biblije jer njihova kontrastna značenja na metaforičkoj razini zatvaraju krug, spajaju početak s krajem.
5. Konstruiranje svijeta
Konstruiranje svijeta
Konstruiranje svijeta
Ishodi:
uspoređivati književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjivati književnoteorijske pojmove
primjenjivati poučak o sinusima i poučak o kosinusu
primjenjivati zakone elektrodinamike u električnom strujnom krugu
uspoređivati prilagodbe organizama na životne uvjete povezujući ih s evolucijom živoga svijeta na Zemlji
objašnjavati protjecanje i pretvorbe energije na razini organskih sustava i organizma
rješavati i primjenjivati kvadratnu jednadžbu
primjenjivati znanja o krugu i kružnici
uspoređivati književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst
analizirati rečenice u tekstu i primjenjivati sintaktička znanja pri njegovu oblikovanju
primjenjivati model čestične građe tvari
analizirati termodinamičke procese i sustave
pisati izlagačke tekstove u kojima se ostvaruju obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja
računati s drugim i trećim korijenom
analizirati grafički prikaz funkcije
analizirati rečenice u tekstu i primjenjivati sintaktička znanja pri njegovu oblikovanju
računati volumen i oplošje geometrijskih tijela
analizirati položaj pravaca i ravnina u prostoru, računati udaljenost i mjeru kuta
Opisat ćemo što je matematički graf (skup točaka u prostoru i njihovih veza), opisati što je Eulerova tura i iskazati teorem egzistencije Eulerove ture. Opisat ćemo problem nalaženja minimalnog razapinjućeg stabla s primjenom na gradnju prometnica. Naime, ukoliko imamo nekoliko gradova, želimo izgraditi najkraću cestu, tako da su svi gradovi povezani U dijelu lekcije vezanom za hrvatski jezik napravit će se uvod u književnopovijesno razdoblje renesanse (Bruneleschi, linearna perspektiva, individualizam, uomo universale…), također, na primjeru ulomaka tekstovi Petrarce, Držića i Menčetića u kontekst će se staviti renensansa u hrvatskoj književnosti i općenito. Osnovni motiv arhitekta poslužit će za prikaz čovjeka kao novoga centra i kreatora svijeta, a veliki renesansni arhitekti i njihovi postulati povezat će gradivo matematike i hrvatskoga jezika.
PREDMET: Hrvatski jezik OPIS U dijelu video lekcije iz hrvatskoga jezika obrađivat će se različite preoblike jednostavnih rečenica u složene i obratno uz prethodno ponavljanje osnovnih obilježja zavisnosloženih rečenica. PREDMET: Fizika OPIS U dijelu video lekcije iz fizike bavimo se faznim prijelazima, prelaska iz jednog u druge oblike. Sve ćemo povezati sa modelom čestične građe tvari.
U dijelu videolekcije iz hrvatskoga jezika pojam nacrta razmatra se u smislu sastavnica komedije i tragedije i različitih aspekata vezanih uz njihovu strukturu te kreiranje predloška/okvira/nacrta za kompozicijsku analizu tih teksova. U ovoj videolekciji poučavatelj će komentirati kako izgleda nacrt u matematici kada govorimo o ravnini ili o prostoru. Primijenit će poučke o sinusima i poučak o kosinusu kada govorimo o tlocrtu građevine, odnosno primijenit će znanja iz geometrije prostora kako bi građevina koju promatra bila u skladu s prostorom za koji će biti namijenjena.
U dijelu videolekcije iz predmeta hrvatski jezik motiv detalja promatra se iz aspekta važnih sastavnica za pisanje motivacijskoga pisma kao i iz općenitoga gledišta o važnosti obraćanja pažnje na detalje poput pravilne primjene pravopisnih pravila tijekom sastavljanja izlagačkih tekstova. U djelu videolekcije iz fizika, bavimo se zakonitostima u strujnom krugu. Analiziramo slobodne elektrone i njihovu ulogu nositelja naboja. Objasnit ćemo i nastanak električnog otpora, odnosno koji detalji odlučuju o njegovoj pojavi ili izostanku.
Učenik će na temelju primjera razlikovati vrste zavisnosloženih rečenica i poučavatelj će radeći na tekstu kreirati korake/etape u analizi rečenice koji rezultiraju razlikovanjem navedenih vrsta rečenica prema sastavu. U ovoj videolekciji poučavatelj će izložiti etape u matematičkom sadržaju: “Drugi i treći korijen. Djelomično korjenovanje. Racionalizacija nazivnika. Imaginarna jedinica.”. Poučavatelj će izložiti koje su etape potrebne kako bismo mogli nacrtati graf pripadne funkcije.
Učenik će se predstaviti koncept za pisanje prikaza popularno-znanstvenoga članka. Tematizirat će se svrha i namjena prikaza kao oblika teksta. Provest će vođeno oblikovanje prikaza prema konceptu na primjeru kratkog popularno-znanstvenoga članka koji će izraditi autor na temu 3D-modela. U ovoj videolekciji poučavatelj će koristiti modele geometrijskih tijela za rješavanje problema iz svakodnevnoga života te će računati njihov volumen i oplošje.
U dijelu videolekcije iz predmeta hrvatski jezik se bavimo obrazlaganjem nezavisnosloženih rečenica i njezinih vrsta te njihov prikaz na nekoliko primjera. U dijelu videolekcije iz fizike, bavimo se temeljima znanstvene metode. Analiziramo način znanstvenog analiziranja stvarnosti, uobičajene postupke koji rezultiraju znanstveno ispravnim zaključcima.
U ovoj videolekciji učenici će ponoviti pojmove primarna i sekundarna sukcesija. U nastavku će usvojiti građu cijanobakterija te njihovu ulogu u razvijanju zajednica na novoformiranim staništima i povezati njihovu ulogu sa stvaranjem životnih uvjeta koji su omogućili razvoj života na kopnu. U ovoj videolekciji poučavatelj će rekonstruirati događaje iz svakodnevnoga života modelirajući probleme drugog stupnja. Osvrnut će se na proces nastanka svemira koji se istražuje u najvećem laboratoriju u svijetu, CERN-u.