Karolina Dvojković, Bosiljko Đerek, Ivana Fundurulić, Marina Furkes, Goran Gotlibović, Adriana Ivandić, Dunja Janko, Iva Manojlović, Ivan Santica, Ela Šarić, Mirela Zenko Ivić
Što ću naučiti
Matematika: Primijeniti eksponencijalnu funkciju za modeliranje rasta broja zaraženih u slučaju pojave epidemije. Upoznati se s uzrocima, procesom širenja zaraze i modelima smanjenja ili zaustavljanja širenja zaraze. Računati vrijednost korijena i potencija racionalnoga eksponenta koristeći se džepnim računalom ili bez njega. Računati s potencijama racionalnoga eksponenta. Računati vrijednost funkcije zadanoga argumenta, kao i vrijednost argumenta zadane vrijednosti funkcije u problemu opisanome eksponencijalnom funkcijom.
Biologija: Objašnjavati utjecaj patogena na razvoj bolesti. Opisati epidemiološki lanac. Analizirati posljedice narušavanja homeostaze. Sigurno se ponašati u društvu i suočavati se s ugrožavajućim situacijama koristeći se prilagođenim strategijama samozaštite.
Biologija: Argumentirati potrebu očuvanja vlastitog zdravlja. Objasniti pojam endokrini (hormonski) remetitelj. Uključiti se u aktivnosti povezane sa zaštitom okoliša. Razviti pozitivne etičke stavove o odgovornosti svakog pojedinca prema sebi i prirodi.
Hrvatski jezik: Prepoznaje jezične i stilske značajke priopćenja. Razlikuje pojmove usmeno i pisano priopćenje. Prepoznaje strukturne dijelove priopćenja (uvodni dio, središnji dio, završni dio). Izdvaja sastavnice uvoda (osnovni podaci o autoru, kontekst u kojem se pojavljuje), središnjeg dijela (sažetu temu priopćenja sa svim potrebnim informacijama), završetak (autor uobličava tekst; šalje jasnu poruku primatelju).
Biologija: Povezati utjecaj onkoloških čimbenika s razvojem tumorskog oboljenja. Objasniti ulogu staničnih dioba u očuvanju nasljedne upute. Opisati i prepoznati faze mitoze. Razumjeti osnovne mehanizme kontrole staničnog ciklusa.
Matematika: Koristiti principe i strategije kombinatorike i primijeniti ih na primjerima u medicini. Prepoznati i opisati osnovne principe prebrojavanja, permutacije, kombinacije i varijacije. Objasniti, računati i dati primjer permutacija, kombinacija i varijacija. Ilustrirati i rješavati problem rabeći kombinatoriku. Rješavati probleme rabeći kombinacije i varijacije bez ponavljanja i permutacije.
Popis tema i videolekcija
Tema 1: Izazovi novog doba - Ishodi učenja: Matematika: Primijeniti eksponencijalnu funkciju za modeliranje rasta broja zaraženih u slučaju pojave epidemije. Upoznati se s uzrocima, procesom širenja zaraze i modelima smanjenja ili zaustavljanja širenja zaraze. Računati vrijednost korijena i potencija racionalnoga eksponenta koristeći se džepnim računalom ili bez njega. Računati s potencijama racionalnoga eksponenta. Računati vrijednost funkcije zadanoga argumenta, kao i vrijednost argumenta zadane vrijednosti funkcije u problemu opisanome eksponencijalnom funkcijom., Biologija: Objašnjavati utjecaj patogena na razvoj bolesti. Opisati epidemiološki lanac. Analizirati posljedice narušavanja homeostaze. Sigurno se ponašati u društvu i suočavati se s ugrožavajućim situacijama koristeći se prilagođenim strategijama samozaštite., Hrvatski jezik: Prepoznaje jezične i stilske značajke priopćenja. Razlikuje pojmove usmeno i pisano priopćenje. Prepoznaje strukturne dijelove priopćenja (uvodni dio, središnji dio, završni dio). Izdvaja sastavnice uvoda (osnovni podaci o autoru, kontekst u kojem se pojavljuje), središnjeg dijela (sažetu temu priopćenja sa svim potrebnim informacijama), završetak (autor uobličava tekst; šalje jasnu poruku primatelju)., Biologija: Argumentirati potrebu očuvanja vlastitog zdravlja. Objasniti pojam endokrini (hormonski) remetitelj. Uključiti se u aktivnosti povezane sa zaštitom okoliša. Razviti pozitivne etičke stavove o odgovornosti svakog pojedinca prema sebi i prirodi., Biologija: Povezati utjecaj onkoloških čimbenika s razvojem tumorskog oboljenja. Objasniti ulogu staničnih dioba u očuvanju nasljedne upute. Opisati i prepoznati faze mitoze. Razumjeti osnovne mehanizme kontrole staničnog ciklusa., Matematika: Koristiti principe i strategije kombinatorike i primijeniti ih na primjerima u medicini. Prepoznati i opisati osnovne principe prebrojavanja, permutacije, kombinacije i varijacije. Objasniti, računati i dati primjer permutacija, kombinacija i varijacija. Ilustrirati i rješavati problem rabeći kombinatoriku. Rješavati probleme rabeći kombinacije i varijacije bez ponavljanja i permutacije.
Videolekcija 1.1: Potresi - Ishodi učenja: primijeniti logaritamsku funkciju pri računanju magnitude i energije potresa., modelirati problemsku situaciju, odrediti i provjeriti rješenja te im utvrditi smislenost., Matematika: Računati vrijednost funkcije zadanog argumenta kao i vrijednost argumenta zadane vrijednosti funkcije u problemu opisanom logaritamskom funkcijom., Hrvatski: Razlikovati upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, iz različitih izvora, u skladu s određenom svrhom čitanja i namjenom (dokazivanje, upućivanje)., odrediti elemente kružnice iz njezina grafičkog prikaza., primijeniti saznanja o kružnici u situacijama iz života (traženje epicentra)., analizirati valna svojstva na primjeru vrsta seizmičkih valova., objasniti nastanak vala na primjerima iz prirode., vizualizirati problemsku situaciju., identificirati ciljeve rješavanja problema., izabrati potrebne informacije i primijeniti fizička načela., konstruirati plan rješavanja problema., idealizirati, aproksimirati i vrednovati fizičke situacije., eksplicitno izraziti nepoznatu veličinu preko poznatih veličina., zaključiti o međuovisnosti fizičkih veličina na temelju matematičkog modela., kvalitativno zaključivati povezujući koncepte vezane uz sadržaje., matematički modelirati situacije i računati potrebne fizičke veličine., vrednovati postupak i rezultat., istražiti prirodne pojave., istražiti pojavu s pomoću računalne simulacije., tumačiti strukturna obilježja teksta., izdvajati i tumačiti ideje., uočavati i tumačiti autorovo gledište i namjenu teksta te utjecaj teksta na primatelja., razlikovati činjenice od mišljenja., prikladno povezivati ideje iz tekstova sa svojim znanjem, iskustvom i drugim tekstovima., uočavati pristranost i nepristranost izvora informacija.
Videolekcija 1.2: Epidemije - Ishodi učenja: primjeniti eksponencijalnu i logaritamsku funkciju., analizirati eksponencijalnu i logaritamsku funkciju, analizirati posljedice narušavanja homeostaze
Videolekcija 1.3: Javnost treba znati - Ishodi učenja: analizirati posljedice narušavanja homeostaze., čitati u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika., pisati upućivačke i raspravljačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.
Videolekcija 1.4: Tumorska oboljenja - Ishodi učenja: analizirati životne cikluse stanica povezujući ih s tijekom života organizma, birati strategiju i rješavati problem rabeći kombinatoriku.
Videolekcija 1.5: Prevencija ovisnosti i uporabe psihoaktivnih tvari - Ishodi učenja: analizirati regulacijske mehanizme održavanja homeostaze na razini stanice i organizma, analizirati posljedice narušavanja homeostaze, kritički razmatrati upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš.
Videolekcija 1.6: Odgovornost za vlastito zdravlje - Ishodi učenja: analizira obilježja teksta, Učenik čita u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika -čita javne, informativne, elektroničke znanstveno-popularne tekstove, protumačiti važnost samopregleda, Analizira posljedice narušavanja homeostaze., razlikuje govorne i razgovorne raspravljačke vrste, demonstrirati postupak samopregleda melanoma, dojki i testisa, opisati postupak samopregleda melanoma, dojki i testisa, protumačiti postupke prilikom samopregleda, oblikuje temu, oblik, svrhu i namjenu rasprave
Videolekcija 1.7: Utjecaj znanstvenih otkrića na svakodnevni život čovjeka - Ishodi učenja: Fizika: Prisjetiti se prije stečenih spoznaja vezanih uz električno i magnetsko polje, svojstva elektromagnetskih valova, spektra elektromagnetskih valova, mikrovalove., Fizika: Upoznati se primjenom mikrovalova u zagrijavanju hrane., Fizika: Upoznati dijelove, princip rada i upotrebu mikrovalne pećnice., Fizika: Odrediti brzinu svjetlosti pomoću čokolade., Matematika: Primijeniti trigonometrijske identitete i trigonometrijske funkcije na primjeru stojnih valova., Matematika: Prepoznati i opisati graf funkcije sinus., Matematika: Grafički prikazati funkciju sinus., Matematika: Analizirati probleme opisane trigonometrijskom funkcijom i primijeniti trigonometrijske funkcije za modeliranje., Analizira harmonijsko titranje., Objašnjava nastanak vala i analizira valna svojstva., Primjenjuje trigonometrijske funkcije., Istražuje fizičke pojave., Rješava fizičke probleme.
Tema 2: Priprema hrane - Ishodi učenja: analizirati procese kruženja tvari, vezanja i pretvorbi energije na razini stanice povezujući ih s funkcioniranjem organizama, argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom, istražiti svojstva, sastav i vrstu tvari, usporediti organske tvari po sastavu, vrsti i svojstvima, primjeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, kritički razmotriti upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš, analizirati regulacijske mehanizme održavanja homeostaze na razini stanice i organizma, analizirati posljedice narušavanja homeostaze, čitati u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, analizirati procese kruženja tvari, vezanja i pretvorbi energije na razini stanice povezujući ih s funkcioniranjem organizama, analizirati principe iskorištavanja energije na razini stanice, interpretirati književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst, opisati svojstva magneta i analizira vezu između električne struje i magnetizma, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i opisuje posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti
Videolekcija 2.1: Ono si što jedeš - Ishodi učenja: argumentira različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom, analizirati procese kruženja tvari, vezanja i pretvorbi energije na razini stanice povezujući ih s funkcioniranjem organizama, primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, kritički razmotriti upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš, opisati uloge ugljikohidrata, masti i lipida, opisati uloge vitamina i minerala, prepoznati i objasniti važnost pravilne prehrane na zdravlje, prikazati čestičnu građu estera i karboksilnih kiselina, imenovati i kemijskim formulama prikazati estere i karboksilne kiseline, usporediti organske tvari po sastavu i vrsti, istražiti svojstva, sastav i vrstu tvari. Usporediti organske tvari po sastavu, vrsti i svojstvima
Videolekcija 2.2: Pravilna prehrana i zdrav način života - Ishodi učenja: objasniti posljedice manjka vitamina i minerala, objasniti narušavanje homeostaze na primjeru šećerne bolesti, opisati uloge vitamina i minerala, razlikuje upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja i namjenom (dokazivanje, upućivanje), tumači strukturna obilježja upućivačkih teksta, uočava i tumači autorovo gledište i namjenu teksta te utjecaj teksta na primatelja, prepoznati utjecaj hormona na uravnoteženu potrošnju energije, povezati utjecaj životnih navika na zdravlje argumentirajući odgovornost za vlastito zdravlje, izdvaja i tumači ideje, učenik čita u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, argumentira različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom, analizirati regulacijske mehanizme održavanja homeostaze na razini stanice i organizma, analizirati posljedice narušavanja homeostaze
Videolekcija 2.3: Brži, jači, snažniji - Ishodi učenja: objasniti proces staničnog disanja s aspekta vezanja/pretvorbi energije i kruženja tvari., opisati uloge biomolekula u metaboličkim procesima, analizirati procese kruženja tvari, vezanja i pretvorbi energije na razini stanice povezujući ih s funkcioniranjem organizama, analizirati principe iskorištavanja energije na razini stanice, primjenjuje jednadžbu pravca, analizirati osnovne metaboličke procese na razini stanice, prepoznaje, opisuje i crta pravac u koordinatnome sustavu iz njegove jednadžbe i izvodi jednadžbu pravca iz grafičkoga prikaza ili zadanih parametara
Videolekcija 2.4: Pripremi nešto moderno - Ishodi učenja: primjenjuje jednadžbu kružnice, primjenjuje jednadžbe elipse, hiperbole i parabole, učenik interpretira književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst
Videolekcija 2.5: Kad već kuhaš moderno, kuhaj učinkovito - Ishodi učenja: rješava fizičke probleme, opisuje svojstva magneta i analizira vezu između električne struje i magnetizma, učenik interpretira književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst, opisuje svojstva magneta i analizira vezu između električne struje i magnetizma
Videolekcija 2.6: Matematička prehrana - Ishodi učenja: odabire strategiju i rješava problem rabeći kombinatoriku, primjenjuje jednadžbe elipse, hiperbole i parabole, primjenjuje zakone geometrijske optike, primjenjuje zakone elektrodinamike u električnom strujnom krugu, rješava fizičke probleme, istražuje fizičke pojave
Videolekcija 2.7: Dodaci prehrani - Ishodi učenja: prikazati čestičnu građu alkohola, imenovati i kemijskim formulama prikazati alkohole, opisati fizikalna svojstva alkohola, kritički razmotriti upotrebu tvari u okviru koncepta i njihov utjecaj na zdravlje čovjeka, objasniti nastanak vala, analizirati valna svojstva, kritički razmotriti upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš, primijeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, istražiti svojstva, sastav i vrstu tvari. Usporediti organske tvari po sastavu, vrsti i svojstvima, rješava fizičke probleme, objašnjava nastanak vala i analizira valna svojstva, analizira valna svojstva zvuka
Videolekcija 2.8: Bakina kuhinja - Ishodi učenja: analizirati osnovne namirnice i dominantna jela u Europi u 18. i 19. stoljeću, objasniti povezanost industrijske revolucije i novih oblika hrane u Europi tijekom 18. i 19. st, analizirati osnovne metaboličke procese na razini stanice, usporediti iskoristivost hranjivih tvari u anaerobnim i aerobnim procesima, objasniti proces anaerobnog vrenja, opisati pozitivan utjecaj bakterija na život čovjeka, učenik prosuđuje različitost i dinamiku gospodarskih promjena u svijetu i hrvatskim zemljama od 18. do početka 20. stoljeća, analizirati procese kruženja tvari, vezanja i pretvorbi energije na razini stanice povezujući ih s funkcioniranjem organizama, primjenjuje osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i opisuje posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti
Tema 3: Igra svjetla i sjene - Ishodi učenja: primjeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, raspravljati o prirodoznanstvenome pogledu koji podrazumijeva da u prirodi postoje uzročno-posljedične veze te da su prirodne pojave objašnjive i predvidljive ali i da su znanstvena objašnjenja, teorije i modeli podložni promjenama i dopunama, primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate te opisuje posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, primjeniti zakone geometrijske optike, rješavati fizičke probleme, povezivati pojavu novih svojstava s usložnjavanjem stanice i objašnjava specijalizaciju stanica u složenijim sustavima, analizirati procese kruženja tvari, vezanja i pretvorbi energije na razini stanice te ih povezuje s funkcioniranjem organizama, procjeniti utjecaj čimbenika na sastav reakcijske smjese u ravnotežnom sustavu, primjeniti matematička znanja i vještine, uspoređivati književne tekstove iste teme ili žanra na sadržajnoj i izraznoj razini i tumači reprezentativnost književne vrste u različitim književnopovijesnim razdobljima, opisivati svojstva magneta i analizira vezu između električne struje i magnetizma, analizirati posljedice narušavanja homeostaze, objasniti nastanak vala i analizirati valna svojstva, primjenjivati zakone geometrijske optike, primjenjivati jednadžbu pravca, analizirati principe iskorištavanja energije na razini stanice, primjenjivati trigonometrijske funkcije, primjenjivati zakone geometrijske optike, opisivati svojstva magneta i analizira vezu između električne struje i magnetizma, objašnjavati nastanak vala i analizira valna svojstva, uspoređivati književne tekstove iste teme ili žanra na sadržajnoj i izraznoj razini i tumači reprezentativnost književne vrste u različitim književnopovijesnim razdobljima
Videolekcija 3.1: Optičke Iluzije - Ishodi učenja: primjenjuje zakone geometrijske optike, primjenjuje osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate te opisuje posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, raspravlja o prirodoznanstvenome pogledu koji podrazumijeva da u prirodi postoje uzročno-posljedične veze te da su prirodne pojave objašnjive i predvidljive ali i da su znanstvena objašnjenja, teorije i modeli podložni promjenama i dopunama - djelomično ostvaren, primjenjuje zakone geometrijske optike, primjenjuje zakon odbijanja svjetlosti od zrcala, primjenjuje Snellov zakon, opisuje potpuno odbijanje svjetlosti, povezuje pojavu novih svojstava s usložnjavanjem stanice i objašnjava specijalizaciju stanica u složenijim sustavima
Videolekcija 3.2: Tajne bioluminiscencije - Ishodi učenja: primjenjuje zakone geometrijske optike, rješava fizičke probleme, analizira procese kruženja tvari, vezanja i pretvorbi energije na razini stanice te ih povezuje s funkcioniranjem organizama, analizira principe iskorištavanja energije na razini stanice, opisuje razlaganje svjetlosti, primjenjuje Snellov zakon, rješava numeričke i konceptualne zadatke, objasniti biološki značaj i primjenu bioluminiscencije, analizirati energijske pretvorbe tijekom bioluminiscencije, analizirati enzimske reakcije na primjeru bioluminiscencije
Videolekcija 3.3: Pogled kroz filtere - Ishodi učenja: primjenjuje zakone geometrijske optike, konstruira sliku predmeta nastalu lomom svjetlosti u leći, opisuje nastanak slike lomom svjetlosti u optičkim instrumentima: mikroskopu, teleskopu i oku, procjenjuje utjecaj čimbenika na sastav reakcijske smjese u ravnotežnom sustavu, opisati položaj dinamičke ravnoteže sustava te načine mijenjanja stanja ravnoteže u promatranome sustavu, usporediti djelovanje čimbenika na ravnotežno stanje, primjenjuje matematička znanja i vještine, izračunati vrijednost konstante ravnoteža i sastav ravnotežne smjese
Videolekcija 3.4: Nebeska magija - Ishodi učenja: učenik uspoređuje književne tekstove iste teme ili žanra na sadržajnoj i izraznoj razini i tumači reprezentativnost književne vrste u različitim književnopovijesnim razdobljima, opisuje svojstva magneta i analizira vezu između električne struje i magnetizma, analizira i uspoređuje hrvatske i svjetske književne tekstove na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz poetske vrste, poetske vrste: obilježja moderne poezije, vrste i oblici moderne poezije, struktura moderne lirske pjesme: tema, motiv, pjesnička slika, ritam, rima, strofa, stih (Tin Ujević, izbor iz poezije), svevremenske teme Ujevićeve lirike, osnovne teme i motivi, osobitost poetike, analizira i uspoređuje nastanak Aurore Borealis i Aurore Australis u blizini polarnih područja, analizira Zemljin magnetizam i njegovu vezu s ioniziranim česticama koje dolaze sa Sunca
Videolekcija 3.5: Svjetlošću obojen svijet - Ishodi učenja: primjenjuje zakone geometrijske optike, primjenjuje zakone geometrijske optike, analizira posljedice narušavanja homeostaze, opisuje razlaganje svjetlosti, rješava numeričke i konceptualne zadatke, identificirati izvore svjetlosnog onečišćenja i njihov utjecaj na okoliš. Analizirati utjecaj svjetlosnog onečišćenja na homeostazu čovjeka i ponašanje životinja, rješava fizičke probleme
Videolekcija 3.6: Sve boje duge - Ishodi učenja: objašnjava nastanak vala i analizira valna svojstva, primjenjuje zakone geometrijske optike, primjenjuje jednadžbu pravca, opisati nastanak vala, opisati lom vala, rješavati numeričke i konceptualne zadatke, analizirati raspršenje ili disperziju svjetlosti pomoću prizme, prepoznati, opisati i nacrtati pravac u koordinatnom sustavu iz njegove jednadžbe, izvoditi jednadžbu pravca iz grafičkog prikaza ili zadanih parametara, analizirati eksplicitni oblik jednadžbe pravca, računati mjeru kuta pravca s pozitivnim dijelom apscise i povezati ga s koeficijentom smjera pravca, računati kut između dva pravca, primijeniti kut između dva pravca na lom svjetlosti na prizmi
Videolekcija 3.7: Putevi svjetlosti - Ishodi učenja: primjenjuje zakone geometrijske optike, analizira principe iskorištavanja energije na razini stanice, rješava fizičke probleme, analizira procese kruženja tvari, vezanja i pretvorbi energije na razini stanice te ih povezuje s funkcioniranjem organizma, analizira principe iskorištavanja energije na razini stanice, primjenjuje zakon odbijanja svjetlosti od zrcala, primjenjuje Snellov zakon, opisuje potpuno odbijanje svjetlosti, opisuje razlaganje svjetlosti, rješava numeričke i konceptualne zadatke, analizira procese kruženja tvari, vezanja i pretvorbi energije na razini stanice te ih povezuje s funkcioniranjem organizma, opisuje primarne i sekundarne reakcije fotosinteze, analizira utjecaj čimbenika okoline na intenzitet fotosinteze, raspoznaje biljne i životinjske pigmente
Videolekcija 3.8: Laserski svjetovi - Ishodi učenja: primjenjuje zakone geometrijske optike, Analizira i opisuje potpuno odbijanje svjetlosti, Primjenjuje zakon odbijanja svjetlosti od zrcala, analizira lasersku svjetlost i njenu primjenu u svjetlovodima i različitim telekomunikacijskim uređajima, primjenjuje trigonometrijske funkcije
Tema 4: Zvučni labirint - Ishodi učenja: rješavati fizičke probleme, analizirati valna svojstva zvuka, istražiti fizičke pojave, analizirati graf trigonometrijske funkcije, primjeniti trigonometrijske funkcije, primjeniti eksponencijalnu i logaritamsku funkciju, modelirati eksponencijalnom i logaritamskom jednadžbom i nejednadžbom, čitati u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, analizira posljedice narušavanja homeostaze, primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate te opisuje posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, analizirati harmonijsko titranje, primjeniti trigonometrijske funkcije, računati s potencijama racionalnoga eksponenta
Videolekcija 4.1: Analiza zvučnih spektara - Ishodi učenja: analizira valna svojstva zvuka, rješava fizičke probleme, istražuje fizičke pojave, analizira graf trigonometrijske funkcije, primjenjuje trigonometrijske funkcije, analizira valna svojstva, analizira vrste valova, opisuje prirodu zvučnog vala, prepoznaje i opisuje graf funkcije sinus, analizira probleme opisane trigonometrijskom funkcijom i primjenjuje trigonometrijske funkcije za modeliranje valnih ponašanja, objašnjava nastanak vala i analizira valna svojstva
Videolekcija 4.2: Akustika prostora - od jeke do koncertnih dvorana - Ishodi učenja: opisuje ovisnost razine zvuka o intenzitetu logaritamskom funkcijom, primjenjuje promjene frekvencije i amplitude na zvučne valove, usvaja zakone odbijanja i njihov utjecaj na putanju zvučnih valova, opisuje lom zvuka, objašnjava primjenu materijala i geometrije prostora za postizanje željene akustike, analizira rad akustičnih panela, difuzora i apsorbera, uočava važnost virtualne akustike i simulacije prostora, korištenja računalnih modela za predviđanje akustičnih svojstava i naprednih tehnika obrade zvuka za poboljšanje akustike, analizira valna svojstva zvuka, istražuje fizičke pojave, rješava fizičke probleme, modelira eksponencijalnom i logaritamskom jednadžbom i nejednadžbom, primjenjuje trigonometrijske funkcije, primjenjuje eksponencijalnu i logaritamsku funkciju, opisuje utjecaj frekvencije i amplitude na promjenu grafičkog prikaza funkcije sinus, analizira spektar zvučnih valova u ovisnosti o frekvenciji, opisuje intenzitet, razinu i glasnoću zvuka
Videolekcija 4.3: Zvučni pejzaži - Ishodi učenja: čita u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, analizira posljedice narušavanja homeostaze
Videolekcija 4.4: Dopplerov učinak u akciji - Ishodi učenja: analizira valna svojstva zvuka, rješava fizičke probleme, istražuje fizičke pojave, primjenjuje osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate te opisuje posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, raspravlja o prirodoznanstvenome pogledu koji podrazumijeva da u prirodi postoje uzročno-posljedične veze te da su prirodne pojave objašnjive i predvidljive ali i da su znanstvena objašnjenja, teorije i modeli podložni promjenama i dopunama
Videolekcija 4.6: Stojni valovi i glazbeni instrumenti - Ishodi učenja: analizira valna svojstva zvuka, primjenjuje trigonometrijske funkcije, računa s potencijama racionalnoga eksponenta, rješava fizičke probleme
Tema 5: Kategorije - Ishodi učenja: analizirati evolucijsko usložnjavanje stanica s obzirom na način njihova funkcioniranja, analizirati morfološka obilježja riječi i primjenjivati znanja pri oblikovanju teksta, povezati pojavu novih svojstava s usložnjavanjem stanice i objašnjavati specijalizaciju stanica u složenijim sustavima, opisivati svojstva magneta i analizirati vezu između električne struje i magnetizma, rješavati fizičke probleme, primjenjivati eksponencijalnu i logaritamsku funkciju, istražiti svojstva, sastav i vrstu tvari, primjeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, primjeniti matematička znanja i vještine, uočiti zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih crtežima, grafikonima i tablicama, analizirati kemijske promjene na primjerima reakcija anorganskih i organskih tvari
Videolekcija 5.1: Unutar i oko nas - Ishodi učenja: učenik analizira morfološka obilježja riječi i primjenjuje znanja pri oblikovanju teksta, analizira evolucijsko usložnjavanje stanica s obzirom na način njihova funkcioniranja, povezuje pojavu novih svojstava s usložnjavanjem stanice i objašnjava specijalizaciju stanica u složenijim sustavima, raščlanjuje riječi na morfeme, imenuje morfeme po položaju i funkciji na korijenske, prefiksalne i sufiksalne; leksičke i gramatičke ili oblikotvorne, određuje oblikotvornu osnovu, uočava osnovni i izmijenjeni morf (alomorf), razlikuje gramatičke kategorije riječi i vrsta riječi na zadanim primjerima u kontekstu (IMENICE), objašnjava i razlikuje pojam morfologije, anatomije i fiziologije u biologiji, objašnjava diferencijaciju i specijalizaciju stanica, uočava važnost diferencijacije za razvoj organizama i opstanak u okolišu, povezuje razvoj životinjskih i biljnih tkiva te organskih sustava sa evolucijskim usložnjavanjem stanica
Videolekcija 5.2: Opišem te, opiši se - Ishodi učenja: opisuje svojstva magneta i analizira vezu između električne struje i magnetizma, učenik analizira morfološka obilježja riječi i primjenjuje znanja pri oblikovanju teksta
Videolekcija 5.3: Moguće je uvijek pronaći zamjenu - Ishodi učenja: učenik analizira morfološka obilježja riječi i primjenjuje znanja pri oblikovanju teksta, primjenjuje jednadžbu pravca, razlikuje gramatičke kategorije riječi i vrsta riječi na zadanim primjerima u kontekstu (ZAMJENICE )
Videolekcija 5.4: Što se radi - Ishodi učenja: učenik analizira morfološka obilježja riječi i primjenjuje znanja pri oblikovanju teksta, rješava fizičke probleme, razlikuje gramatičke kategorije riječi i vrsta riječi na zadanim primjerima u kontekstu (GLAGOLI), objašnjava svrhu mjerenja, opisuje fizičke veličine i mjerne jedinice, objašnjava postupke aproksimiranja, razlikuje znanstvenu hipotezu i znanstvenu teoriju
Videolekcija 5.5: Vrlo složen posao - Ishodi učenja: primjenjuje eksponencijalnu i logaritamsku funkciju, istražuje svojstva, sastav i vrstu tvari, primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari, primjenjuje matematička znanja i vještine, usporediti kiseline i baze po sastavu, vrsti i svojstvima, jednadžbom kemijske reakcije prikazati promjene i procese kiselina i baza, izračunati pH-vrijednost vodenih otopina kiselina i baza
Videolekcija 5.6: Kategorizacija - Ishodi učenja: analizira kemijske promjene na primjerima reakcija anorganskih i organskih tvari, analizira promjene u elektrokemijskim člancima, analizira morfološka obilježja riječi i primjenjuje znanja pri oblikovanju teksta, povezuje rezultate pokusa s konceptualnim spoznajama
1. Izazovi novog doba
Izazovi novog doba
Izazovi novog doba
Ishodi:
Matematika: Primijeniti eksponencijalnu funkciju za modeliranje rasta broja zaraženih u slučaju pojave epidemije. Upoznati se s uzrocima, procesom širenja zaraze i modelima smanjenja ili zaustavljanja širenja zaraze. Računati vrijednost korijena i potencija racionalnoga eksponenta koristeći se džepnim računalom ili bez njega. Računati s potencijama racionalnoga eksponenta. Računati vrijednost funkcije zadanoga argumenta, kao i vrijednost argumenta zadane vrijednosti funkcije u problemu opisanome eksponencijalnom funkcijom.
Biologija: Objašnjavati utjecaj patogena na razvoj bolesti. Opisati epidemiološki lanac. Analizirati posljedice narušavanja homeostaze. Sigurno se ponašati u društvu i suočavati se s ugrožavajućim situacijama koristeći se prilagođenim strategijama samozaštite.
Hrvatski jezik: Prepoznaje jezične i stilske značajke priopćenja. Razlikuje pojmove usmeno i pisano priopćenje. Prepoznaje strukturne dijelove priopćenja (uvodni dio, središnji dio, završni dio). Izdvaja sastavnice uvoda (osnovni podaci o autoru, kontekst u kojem se pojavljuje), središnjeg dijela (sažetu temu priopćenja sa svim potrebnim informacijama), završetak (autor uobličava tekst; šalje jasnu poruku primatelju).
Biologija: Argumentirati potrebu očuvanja vlastitog zdravlja. Objasniti pojam endokrini (hormonski) remetitelj. Uključiti se u aktivnosti povezane sa zaštitom okoliša. Razviti pozitivne etičke stavove o odgovornosti svakog pojedinca prema sebi i prirodi.
Biologija: Povezati utjecaj onkoloških čimbenika s razvojem tumorskog oboljenja. Objasniti ulogu staničnih dioba u očuvanju nasljedne upute. Opisati i prepoznati faze mitoze. Razumjeti osnovne mehanizme kontrole staničnog ciklusa.
Matematika: Koristiti principe i strategije kombinatorike i primijeniti ih na primjerima u medicini. Prepoznati i opisati osnovne principe prebrojavanja, permutacije, kombinacije i varijacije. Objasniti, računati i dati primjer permutacija, kombinacija i varijacija. Ilustrirati i rješavati problem rabeći kombinatoriku. Rješavati probleme rabeći kombinacije i varijacije bez ponavljanja i permutacije.
Učenici će se upoznati s mehanizmima i zakonitostima pojave potresa, načinom nastanka i uzrocima seizmičkih valova te upoznati značajke različitih vrsta seizmičkih valova. Također će istražiti načine određivanja mjesta nastanka potresa te kako odrediti jačinu potresa. U ovoj videolekciji poučavatelj će ponoviti vrste upućivačkih (instruktivnih) tekstova po sadržaju – recept, propis, molba, uputa (instrukcija). Učenici će pročitati uputu za postupanje u slučaju potresa. Definirat će uputu kao vrstu teksta i strukturna obilježja upute.
Poučavatelj vodi učenike kroz proces prijenosa zaraze, principe prebrojavanja i razvoj matematičkog modela. Upoznaje se utjecaj mehanizma zaštite na smanjenje broja zaraženih osoba. Razmatraju se različiti uzroci pandemije. Upoznaju se uzroci razvoja zaraznih bolesti, ne načini na koje se zarazne bolesti šire.
Učenici će se upoznati s priopćenjem kao tipom teksta namijenjenim informiranju javnosti. Razmotrit će mogućnosti izdavanja priopćenja (usmeno i pisano). Uočit će strukturne dijelove priopćenja i izdvojit će sastavnice. Samostalno će napisati priopćenje i vrednovati ga pomoću opisnika. U ovoj videolekciji poučavatelj će prokomentirati potrebu očuvanja vlastitog zdravlja, objasniti pojam endokrini remetitelji, uključit će se u aktivnosti očuvanja okoliša.
Poučavatelj objašnjava rak ili tumor kao bolest nekontrolirane diobe stanica, opisuje njegov razvoj i progresiju u povezanosti s nizom promjena u aktivnosti regulatora staničnog ciklusa. Objašnjava važnost inhibitora staničnog ciklusa i pozitivnih regulatora stanične diobe. Vodi učenike kroz procese mutacija u genima koji kodiraju proteine regulatora staničnog ciklusa. Poučavatelj zatim objašnjava kako primijeniti kombinatoriku na primjerima iz genealogije i istraživanjima tumorskih oboljenja.
U ovoj videolekciji poučavatelj će analizirati vrste ovisnosti i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje, objasnit će učinke uporabe psihoaktivnih tvari na homeostazu čovjeka. Poučavatelj će istaknuti osnovne učinke droga i kemijskih stimulansa na zdravlje čovjeka, kemijski sastav takvih spojeva kao i simptome ovisnosti o nekim drogama. Analizirat će se mehanizam učinka psihoaktivnih tvari te učinka kokaina i alkohola na razini izmjene tvari preko stanične membrane. Povezat će se saznanja o drogama sa spoznajama o učinku neuroprijenosnika u signalizaciji i kontroli životnih procesa. Potaknut će se učenike na zaključivanje o važnosti prevencije uporabe droga i psihoaktivnih tvari u održavanju zdravlja čovjeka.
Učenici će se upoznati s važnošću zdravoga života i kvalitetne starosti. Zdravlje je od presudne važnosti: tjelesna aktivnost, kontrola tjelesne težine, umjereno uzimanje hrane bogate mastima i šećerom, umjereno uživanje alkohola. Što manja konzumacija crvenog mesa i jedenje što više voća, povrća i vlakana, to su opći recepti za zdrav život. Objasnit će se da su samopregledi kod kuće, kao i sistematski pregledi, vrlo važan čimbenik u kontinuiranom praćenju vlastitog zdravlja. Poučavatelj će uputiti učenike na čitanje znanstveno-popularnog članka o važnosti ginekološkog pregleda, objasnit će raspravu kao retoričku vrstu (o oblicima rasprave, o svrsi i namjeni). Shematski će prikazati grafički prikaz rasprave od traženja informacija, argumentacije do izvođenja zaključka. Potaknut će učenike na sastavljanje rasprave na temu „Trebaju li se i dječaci brinuti o vlastitom reproduktivnom zdravlju?”
Poučavatelj će upoznati učenika s razvojem znanja i tehnoloških vještina kroz povijest, te pokazati kako su ona utjecala i znatno promijenila način na koji živimo, radimo i komuniciramo. Na primjeru mikrovalne pećnice poučavatelj će prikazati utjecaj znanstvenih otkrića, a učenici će se prisjetiti i uočiti važnost i primjenu prethodno stečenih znanja vezanih uz valove i trigonometrijske funkcije.
2. Priprema hrane
Priprema hrane
Priprema hrane
Ishodi:
analizirati procese kruženja tvari, vezanja i pretvorbi energije na razini stanice povezujući ih s funkcioniranjem organizama
argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom
istražiti svojstva, sastav i vrstu tvari
usporediti organske tvari po sastavu, vrsti i svojstvima
primjeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari
kritički razmotriti upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš
analizirati regulacijske mehanizme održavanja homeostaze na razini stanice i organizma
analizirati posljedice narušavanja homeostaze
čitati u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
analizirati procese kruženja tvari, vezanja i pretvorbi energije na razini stanice povezujući ih s funkcioniranjem organizama
analizirati principe iskorištavanja energije na razini stanice
interpretirati književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst
opisati svojstva magneta i analizira vezu između električne struje i magnetizma
rješavati fizičke probleme
istraživati fizičke pojave
primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i opisuje posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti
U ovoj videolekciji poučavatelj će uputiti učenike na važnost zdrave prehrane i kuhanu pripremu hrane. Na primjeru recepta objasnit će upućivačke vrste tekstova. Upućivački tekstovi su tekstovi koji imaju za cilj uputiti čitatelja. Mogu biti recenzije, savjeti, upute, vodiči, tutoriali, dijagrami, propisi, statuti, recepti. U upućivačkim tekstovima prikazani su postupni koraci kako čitatelja dovesti do cilja. Upućivački tekstovi mogu biti napisani u različitim oblicima, od klasičnog teksta do infografika, a često ih koriste kompanije, blogeri, stručnjaci i drugi kako bi educirali svoju publiku i povećali svoju čitanost. Kulinarski su recepti detaljne upute koje opisuju način pripreme hrane. Oni sadrže popis sastojaka, količinu sastojaka koju treba koristiti, vrijeme i temperaturu kuhanja te postupak pripreme. Kulinarski recepti mogu biti vrlo jednostavni, sastavljeni od samo nekoliko osnovnih sastojaka i jednostavnih instrukcija, ili vrlo složeni, sastavljeni od mnogo sastojaka i zahtjevnih postupaka pripreme. Recepti su važan dio gastronomije i omogućuju ljudima raznoliku pripremu hrane. U ovoj interaktivnoj videolekciji analizirat će se važnost pravilne prehrane u kontekstu narušavanja homeostaze. Učenici će se upoznati s poremećajima u prehrani i poremećajima manjka vitamina i minerala. Analizirat će se pojedini načini pripreme hrane i utjecaj na očuvanje vitamina i minerala u hrani. Objasnit će se da su hormoni signalne molekule koje putuju krvotokom kako bi mogli djelovati na udaljena ciljna tkiva ili organe te mehanizam njihova djelovanja. Prikazat će se narušavanje homeostaze organizma na primjeru šećerne bolesti. Učenike će se potaknuti na razmišljanje o vlastitim životnim navikama na primjenu zdravih stilova života koji podrazumijevaju pravilnu prehranu i odgovarajuću tjelesnu aktivnost.
U ovoj interaktivnoj videolekciji objasnit će se važnost razgradnje hrane u dobivanju energije koja je neophodna za obavljanje svih životnih procesa. Istaknut će se koje sve hranjive tvari i na koji način mogu poslužiti kao izvor energije. Analizirat će se građa molekule ATP i opisati njena uloga. Analizirat će se građa mitohondrija i objasnit će se proces staničnog disanja. Učenici će se upoznati s pojmom bazalnog metabolizma, a također će ih se potaknuti na razmišljanje o energetskim potrebama u skladu s njihovim tjelesnim aktivnostima te na dovoljan/neprekomjeran unos hranjivih tvari u svrhu očuvanja zdravlja i što boljeg uspjeha u obavljanju svakodnevnih aktivnosti. Učenici će na temelju podataka o svojoj tjelesnoj masi, visini i starosti izračunati vlastiti bazalni metabolizam (BMR). Podatci će se prikazati grafički, a učenici će na temelju grafičkoga prikaza odrediti jednadžbu pravca te interpretirati koeficijente u jednadžbi pravca.
U ovoj videolekciji poučavatelj će objasniti pojam moderno. Usporedit će prethodna razdoblja s modernizmom, osvrnut će se, osim književnosti, na likovnu i glazbenu umjetnost. Uočit će se dominacija lirike kao književnog roda. Učenici će, koristeći matematički model, samostalno ispeći tortu u obliku srca te će osmisliti svoju vlastitu modernu tortu koja nastaje konstrukcijom nekih od krivulja drugoga reda.
U ovoj videolekciji poučavatelj će pokazati na kojem principu rade uređaji u kućanstvima koji koriste magnetsku indukciju. Učenici će bolje razumjeti Faradayev zakon indukcije. Pomoću eksperimenta pokazat će se kako varijacija magnetskog toka generira induciranu elektromotornu silu. U ovoj videolekciji poučavatelj će interpretirati Baudelaireovu poeziju i predstaviti pjesnički zbirku “Cvjetove zla”. Objasnit će obilježja moderne poezije, vrste i oblike moderne poezije, strukturu moderne lirske pjesme: tema, motiv, pjesnička slika, ritam, rima, strofa, stih.
Matematika U ovoj videolekciji poučavatelj će, koristeći osnovne principe prebrojavanja, osmisliti dnevni meni za nekoliko dana. S proizvoda će očitati energetsku vrijednost namirnica te će preračunati koliko će energije dnevno unijeti u organizam. Sukladno dnevnom unosu energije, odredit će dane kada će uvesti fizičku aktivnost, a kada će se nagraditi izradom matematičkog deserta. Fizika U ovoj interaktivnoj videolekciji analizirat će se različite načine analiziranja hrane, s naglaskom na primjenu optičkih svojstava materijala. Učenici će se upoznati i s novim načinima i tehnikama analiziranja hrane. Posebno ćemo analizirati istraživanja usmjerena na primjenu valova i optičkih svojstava namirnica.
KEMIJA U ovoj interaktivnoj videolekciji analizirat će se različite skupine dodataka prehrani. Istaknut će se da dodatci u prehrani mogu biti prirodnog i sintetskog podrijetla. Kroz primjere iz kuhinje s kojima se svakodnevno susreću, učenici će upoznati različite dodatke prehrani i njihove uloge u hrani. Posebno će se analizirati tvari koje se dodaju hrani umjesto šećera – umjetni zaslađivači, koji su po svojoj kemijskoj strukturi alkoholi (građa, nomenklatura, fizikalna svojstva i upotreba u svakodnevnom životu). FIZIKA U ovoj interaktivnoj videolekciji analizirat će se različiti načini čuvanja i pohrane hrane. Uz klasične načine čuvanja i pohrane hrane i namirnica, učenici će se upoznati i s novim načinima i tehnikama procesuiranja hrane. Posebno ćemo analizirati istraživanja usmjerena na primjenu ultrazvuka, mikrovalova i UV-zračenja.
Povijest U ovoj videolekciji poučavatelj će opisati prehranu i važnost pojedinih namirnica u 18 i 19. st. Opisat će važnost krumpira, kao i utjecaj industrijske revolucije u Engleskoj na prehranu najširih društvenih slojeva. Analizirat će se povezanost hrane i odnosa političke moći u ovom razdoblju. Opisat će se neki od najpoznatijih recepata iz ovog razdoblja. BIOLOGIJA U ovoj interaktivnoj videolekciji poučavatelj će objasniti proces anaerobnog disanja tj. vrenja. Usporedit će se uspješnost dobivanja energije iz hranjivih tvari u anaerobnim i aerobnim procesima. Analizirat će se različiti tipovi vrenja i njihova uloga u kuhinji i prehrambenoj industriji. Opisat će se i istaknuti važnost bakterija u prehrani i njihov utjecaj na zdravlje čovjeka.
3. Igra svjetla i sjene
Igra svjetla i sjene
Igra svjetla i sjene
Ishodi:
primjeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari
raspravljati o prirodoznanstvenome pogledu koji podrazumijeva da u prirodi postoje uzročno-posljedične veze te da su prirodne pojave objašnjive i predvidljive ali i da su znanstvena objašnjenja, teorije i modeli podložni promjenama i dopunama
primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate te opisuje posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti
primjeniti zakone geometrijske optike
rješavati fizičke probleme
povezivati pojavu novih svojstava s usložnjavanjem stanice i objašnjava specijalizaciju stanica u složenijim sustavima
analizirati procese kruženja tvari, vezanja i pretvorbi energije na razini stanice te ih povezuje s funkcioniranjem organizama
procjeniti utjecaj čimbenika na sastav reakcijske smjese u ravnotežnom sustavu
primjeniti matematička znanja i vještine
uspoređivati književne tekstove iste teme ili žanra na sadržajnoj i izraznoj razini i tumači reprezentativnost književne vrste u različitim književnopovijesnim razdobljima
opisivati svojstva magneta i analizira vezu između električne struje i magnetizma
analizirati posljedice narušavanja homeostaze
objasniti nastanak vala i analizirati valna svojstva
primjenjivati zakone geometrijske optike
primjenjivati jednadžbu pravca
analizirati principe iskorištavanja energije na razini stanice
primjenjivati trigonometrijske funkcije
primjenjivati zakone geometrijske optike
opisivati svojstva magneta i analizira vezu između električne struje i magnetizma
objašnjavati nastanak vala i analizira valna svojstva
uspoređivati književne tekstove iste teme ili žanra na sadržajnoj i izraznoj razini i tumači reprezentativnost književne vrste u različitim književnopovijesnim razdobljima
U dijelu videolekcije vezanom uz fiziku, govorimo o načinu odbijanja svjetlosti u zrcalu, te o zakonu loma svjetlosti. Odgovorit ćemo na pitanje kako nastaju optičke iluzije, kako ponekad namjerno, a ponekad slučajno varamo vlastite oči. Ukratko će se objasniti nastajanje slike u oku nastavno na prvi segment iz fizike. Objasnit će se uloga čunjića i štapića te dijelova oka koji su zastupljeni u stvaranju slike. Objasnit će se anomalije oka, kratkovidnost, dalekovidnost te astigmatizam. Objasnit će se princip rada mikroskopa, lupe i teleskopa te istaknuti njihova važnost u metodama istraživanja u biologiji.
Poučavatelj će objasniti načine i zakonitosti koje trebamo poznavati dok proučavamo bioluminiscenciju, analizirat ćemo njezina različita svjetlosna svojstava, poput intenziteta, boje i raspodjele bioluminiscentne svjetlosti. Bioluminiscencija uključuje generiranje i emisiju svjetlosti, koja je elektromagnetsko zračenje. Poučavatelj će objasniti pojavnost i značaj bioluminiscencije u živome svijetu. Objasnit će se kako neki organizmi poput krijesnica provode bioluminiscenciju, promjene energije tijekom tog procesa te kemijska osnova bioluminiscencije.
U dijelu videolekcije vezanom za fiziku govorimo o načinu kako nastaje slika u fotoaparatu, koje sve zakone geometrijske optike tu primjenjujemo. Odgovorit ćemo na pitanje što se događa sa svjetlošću prilikom prolaska kroz optičku leću. Upoznat ćemo se i s razlikama između klasične i digitalne fotografije. S kemijskog aspekta opisat će se primjena LeChatelierovog načela na fotosenzibilnim naočalama. Na tom primjeru objasnit će se pisanje ravnotežnih reakcija i pisanje izraza za konstantu kemijske ravnoteže. U nastavku će se objasniti koji čimbenici utječu na pomak kemijske ravnoteže i kako se ta saznanja mogu primijeniti u kemijskoj industriji.
Poučavatelj će objasniti liriku T.Ujevića, predstaviti univerzalnost tema. Definirati poetske vrste po obilježjima moderne lirike. Poučavatelj će objasniti nastanak Aurore Borealis i Aurore Australis u blizini polarnih područja, povezati ga sa Zemljinim magnetizmom. Poučavatelj će analizirati Zemljino magnetsko polje i njegova svojstva.
Poučavatelj će objasniti načine i zakonitosti koje trebamo poznavati kada se bavimo fotometrijom - granom optike koja se bavi mjerenjem i proučavanjem svjetlosti. Analizirat ćemo različita svjetlosna svojstva, poput intenziteta, boje i raspodjele svjetlosti. U ovom dijelu kvantitativno ćemo mjeriti svjetlost. Poučavatelj će analizirati izvore svjetlosnog onečišćenja, utjecaj tog onečišćenja na zdravlje čovjeka i ponašanje životinja. Objasnit će se utjecaj pretjerane izloženosti svjetlosti na lučenje melatonina u čovjeka. Usporedit će se loši i dobri primjeri uporabe rasvjete kao glavnih izvora svjetlosnih onečišćenja u urbanim sredinama.
Učenici analiziraju nastanak vala i valna svojstva. Učenici opisuju kako nastaje razlaganje svjetlosti, raspršenje ili disperzija svjetlosti pomoću prizme. Učenici ponavljaju eksplicitni oblik jednadžbe pravca. Primjenjuju eksplicitni oblik jednadžbe pravca na razlaganje svjetlosti na prizmi te povezuju koeficijent smjera pravca, s kutom pravca i kutom upada i loma svjetlosti.
Poučavatelj će objasniti načine i zakonitosti koje trebamo poznavati kada opisujemo kako svjetlost putuje kroz različite medije ili optičke sustave. Svjetlost se može ponašati na različite načine, ovisno o sredini kroz koju prolazi i interakciji s optičkim elementima. Objasnit će kad se svjetlost giba pravocrtno, kada dolazi do refleksije, kada do refrakcije, a kada od disperzije.Objasnit će se fotosinteza, fascinantna pojava o kojoj ovisi cjelokupni život na planetu Zemlji, s naglaskom na svjetlosne reakcije. Opisat će se i objasniti vrste biljnih i životinjskih pigmenata te naglasiti njihova uloga. Objasnit će se da su biološki pigmenti, pronađeni u životinjama, biljkama, pa čak i bakterijama, spojevi koji apsorbiraju određene valne duljine svjetlosti i reflektiraju druge. Kombinacija apsorpcije i refleksije svjetlosti daje svakom pigmentu posebnu boju i odgovorna je za široki spektar boja koje opažamo u našoj okolini. Učenici će se kroz niz primjera uvjeriti u važnost pigmenata u biljnom svijetu.
Poučavatelj će objasniti osnove Fourierove transformacije i primjenu na analizi slika. Poučavatelj će objasniti potpuno odbijanje svjetlosti. Pokazat će kako se primjenjuje zakon odbijanja svjetlosti od zrcala, analizirati lasersku svjetlost i njenu primjenu u svjetlovodima i različitim telekomunikacijskim uređajima.
4. Zvučni labirint
Zvučni labirint
Zvučni labirint
Ishodi:
rješavati fizičke probleme
analizirati valna svojstva zvuka
istražiti fizičke pojave
analizirati graf trigonometrijske funkcije
primjeniti trigonometrijske funkcije
primjeniti eksponencijalnu i logaritamsku funkciju
modelirati eksponencijalnom i logaritamskom jednadžbom i nejednadžbom
čitati u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
analizira posljedice narušavanja homeostaze
primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate te opisuje posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti
U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici usvajaju grafički prikaz te analiziraju osnovna svojstva funkcije sinus. Učenici povezuju graf funkcije sinus s valovima i njihovim najvažnijim karakteristikama. U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici usvajaju osnovna svojstva valova, prisjećaju se različitih vrsta valova, te analiziraju osnovne veličine kojima opisujemo svaki val. Učenici povezuju prikaz vala s grafom funkcije sinus. Učenici opisuju zvučni val (s obzirom na sredstvo i s obzirom na smjer titranja čestica) te objašnjavaju infrazvuk, ultrazvuk i čujno područje.
U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici prikazuju ovisnost razine zvuka o njegovom intenzitetu logaritamskom funkcijom. Učenici analiziraju utjecaj frekvencije i amplitude na promjenu grafičkog prikaza funkcije sinus. Primjenjuju promjene frekvencije i amplitude na zvučne valove. U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici uočavaju važnost jeke i reverberacije i njihovog utjecaja na akustiku prostora. Učenici usvajaju zakone odbijanja i njihov utjecaj na putanju zvučnih valova. Učenici opisuju upijanje, odbijanje i raspršenje zvučnih valova. Učenici analiziraju intenzitet, razinu i glasnoću zvuka. Objašnjavaju primjenu materijala i geometrije prostora za postizanje željene akustike.
Poučavatelj će analizirati i tumačiti strukturna obilježja teksta, izdvajati i tumačiti ideje, tumačiti autorovo gledište i namjenu teksta te utjecaj teksta na primatelja te analizirati obilježja reportaže. Poučavatelj će analizirati izvore onečišćenja bukom u okolišu, njezin utjecaj na zdravlje čovjeka i ponašanje životinja. Usporedit će utjecaj različitih izvora buke na zdravlje čovjeka. Analizirat će metode smanjenja onečišćenja okoliša bukom te zaštite zdravlja čovjeka od izloženosti pretjeranoj buci.
Učenici opisuju Dopplerov učinak i objašnjavaju ga grafičkim prikazom pomoću valnih fronti. Učenici analiziraju Dopplerov učinak i njegovu primjenu na različitim primjerima iz svakodnevnog života. Učenici uviđaju važnost Dopplerovog učinka kroz primjere primjene iz astronomije, meteorologije, navigacije i svakodnevnog života. Učenici upoznaju primjenu Dopplerovog efekta u brojnim pretragama u medicinskoj dijagnostici. Učenici analiziraju usmjeravanje izvora ultrazvuka prema pokretnim metama i mjerenje razlike odaslane i reflektirane frekvencije. Učenici uviđaju primjenu najlakše uočljivu na primjeru dijagnosticiranja brzina i karakteristika protoka krvi. Učenici povezuju Dopplerov efekt i ultrazvuk s određenim životinjama i njihovom sposobnosti da odrede izgled njihove okoline i položaj plijena koji se kreće. U toj skupini izdvajaju šišmiše, neke vrste dupina i veliki broj životinja dubokih mora.
Učenici usvajaju koncept rezonancije te se upoznaju s rezonancijom u akustici. Učenici će analizirati rezonanciju na njihalu te akustičnu rezonanciju pomoću glazbene viljuške. Učenici se upoznaju s brojnim primjenama rezonancije u akustici te analiziraju je li moguće čašu razbiti zvukom. Učenici trigonometrijskim funkcijama opisuju prigušene oscilacije, elongaciju, brzinu i akceleraciju harmonijskog titranja te superpoziciju harmonijskih oscilacija do koje dolazi kod rezonancije.
Učenici usvajaju koncept interferencije mehaničkih valova. Učenici upoznaju stojni val te analiziraju kako nastaje. Učenici objašnjavaju razliku između tona i šuma. Prepoznaju i razlikuju vrste stojnih valova. Učenici analiziraju primjene stojnih valova u različitim glazbenim instrumentima. Učenici opisuju valove pomoću funkcije sinus. Učenici objašnjavaju ključne elemente funkcije sinus: amplitudu, frekvenciju i fazni pomak. Učenici usvajaju koncept superpozicije valova i nastajanja stojnog vala. Učenici analiziraju stvaranje stojnih valova u glazbenim instrumentima u slučaju nastanka zvučnih valova. Učenici primjenjuju potencije za određivanje frekvencije tona.
5. Kategorije
Kategorije
Kategorije
Ishodi:
analizirati evolucijsko usložnjavanje stanica s obzirom na način njihova funkcioniranja
analizirati morfološka obilježja riječi i primjenjivati znanja pri oblikovanju teksta
povezati pojavu novih svojstava s usložnjavanjem stanice i objašnjavati specijalizaciju stanica u složenijim sustavima
opisivati svojstva magneta i analizirati vezu između električne struje i magnetizma
rješavati fizičke probleme
primjenjivati eksponencijalnu i logaritamsku funkciju
istražiti svojstva, sastav i vrstu tvari
primjeniti kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari
primjeniti matematička znanja i vještine
uočiti zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih crtežima, grafikonima i tablicama
analizirati kemijske promjene na primjerima reakcija anorganskih i organskih tvari
U uvodu ove videolekcije objasnit će se višeznačnost pojma MORFOLOGIJA (stgrč. μορφή - morfé = oblik + λόγος - lógos = riječ, nauka, znanje) u hrvatskom jeziku i biologiji. Poučavatelj će objasniti uvod u morfologiju, raščlanjivanje riječi na morfeme, imenovanje morfema po položaju i funkciji na korijenske, prefiksalne i sufiksalne; leksičke i gramatičke ili oblikotvorne, odredit će oblikotvornu osnovu, uočava osnovni i izmijenjeni morf (alomorf), razlikuje gramatičke kategorije riječi i vrsta riječi na zadanim primjerima u kontekstu (IMENICE). Objasnit će se pojmovi diferencijacije i specijalizacije stanica. Nadalje objasnit će se vrste tkiva u višestaničnih organizama, kao i morfološke razlike koje postoje između njih. Prikazima mikroskopskih preparata različitih tkiva učenici će povezati morfologiju i ulogu svakog tkiva. Ukazat će se na važnost očuvanja genetičke upute, genotipa za razvoj fenotipa, ali samo na razini sinteze proteina kako dozvoljava kurikulum. Objasnit će se pojmovi anatomija i fiziologija. Vanjska morfologija organizama uvelike ovisi o okolišu u kojem organizam živi. Navest će se niz primjera iz biljnog i životinjskog svijeta koji podupiru tu činjenicu. Navest će se primjeri kako vanjski čimbenici mogu utjecati na vanjsku morfologiju organizama.
Poučavatelj će analizirati svojstva magneta i analizirati vezu između električne struje i magnetizma. Poučavatelj će objasniti razlike gramatičkih kategorija riječi i vrsta riječi na zadanim primjerima u kontekstu (PRIDJEVI I BROJEVI)
U ovoj videolekciji poučavatelj će na jednostavnom primjeru objasniti što je to linearna regresija, na primjeru fokusiranog učenja i prosjeka. Možemo pretpostaviti da je prosjek neka funkcija provedenog učenja, ali ne znamo tu funkciju. Zato želimo pronaći zamjensku funkciju koja se jednostavno računa i dobro opisuje vezu. Tu vezu dobivamo iz nekih izmjerenih podataka. Poučavatelj će objasniti razlike gramatičkih kategorija riječi i vrsta riječi na zadanim primjerima u kontekstu (ZAMJENICE).
Poučavatelj će objasniti svrhu mjerenja i fizici i u znanosti općenito, odgovorit će na pitanje: Što se to točno radi u znanosti? Poučavatelj će opisati fizičke veličine i mjerne jedinice koje koristimo te će objasniti čestu potrebu aproksimiranja.Poučavatelj će objasniti razlike gramatičkih kategorija riječi i vrsta riječi na zadanim primjerima u kontekstu (GLAGOLI).
OPIS U ovoj videolekciji poučavatelj će objasniti kako računalo može klasificirati podatke. Pretpostavimo da imamo dvije klase 0 i 1 nekih objekata i da za te objekte imamo značajke koje ih opisuju. Definirat ćemo model logističke regresije za rješavanje ovog problema. Model ima svoje parametre i treba naći takve parametre da je funkcija greške: y ⋅ log(p) + (1-y) ⋅ log(1-p) gdje je p procjena klase koju daje model. Primjena će se pokazati na konkretnom primjeru. U ovoj videolekciji poučavatelj će usporediti svojstva kiselina i baza, njihovo dobivanje te jakost. Analizirat će značaj pH- i pOH-vrijednosti i njihov izračun, usporedit će kiseline i baze prema pH-vrijednosti s primjerima iz svakodnevnog života.
U ovoj videolekciji poučavatelj će objasniti pojam kategorizacije na primjerima iz kemije, s naglaskom na razvrstavanje metala na temelju njihove reaktivnosti. U nastavku će se opisati razlika između primarnih i sekundarnih galvanskih članaka te naglasiti štetan utjecaj na okoliš koji imaju nepravilno odložene baterije i akumulatori. Poučavatelj će objasniti razlike gramatičkih kategorija riječi i vrsta riječi na zadanim primjerima u kontekstu (NEPROMJENJIVE VRSTE RIJEČI).