Karolina Dvojković, Bosiljko Đerek, Ivana Fundurulić, Marina Furkes, Goran Gotlibović, Adriana Ivandić, Dunja Janko, Iva Manojlović, Ivan Santica, Ela Šarić, Dejan Varga, Mladen Vidović, Mirela Zenko Ivić
Što ću naučiti
analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu
objašnjavati životne procese na molekularnoj razini
obrazlagati slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuđivati utjecaj različitih konteksta na književni tekst
kritički procjenjivati utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja
argumentirano računati vjerojatnost
opisivati model nastanka i strukturu svemira
objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije
razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati
objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova
analizirati radioaktivne raspade i opisivati učinke ionizirajućeg zračenja na žive organizme
povezati građu atoma s energijom te s fizikalnim i kemijskim svojstvima tvari
analizirati međudjelovanja tvari s elektromagnetskim zračenjem
uočiti zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima
rješavati fizičke probleme
istraživati fizičke pojave
razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati
opisivati i primjenjivati osnovne ideje specijalne teorije relativnosti
analizirati valno-čestičnu prirodu svjetlosti i tvari
analizirati svojstva funkcija
primjenjivati derivaciju funkcije u problemskim situacijama
povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom
kritički razmotriti informacije o materijalima
preispitivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova
raspravljati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja
istraživati svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta
slušati tekstove različitih funkcionalnih stilova u skladu s određenom svrhom i iz različitih izvora
čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
prosuđivati povezanost vlastitoga i hrvatskoga kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom na temelju različitih tekstova
računati s kompleksnim brojevima
primjenjivati aritmetički i geometrijski niz i red
računati limes niza
vrednovati razvoj tehnologije i izume koji su promijenili život čovjeka u 20. i 21. stoljeću
analizirati modele atoma i energetske spektre
opisivati i primjenjivati osnovne ideje STR-a
analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika
analizirati valna svojstva zvuka
dokazivati tvrdnje matematičkom indukcijom
povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine
primjenjivati računanje površine ispod grafa funkcije
povezivati derivaciju funkcije i crtanje grafa funkcije
analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju
analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji
istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta
istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula
objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta
opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti
argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom
Popis tema i videolekcija
Tema 1: Svemir - Ishodi učenja: opisivati model nastanka i strukturu svemira, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije, razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova, analizirati radioaktivne raspade i opisivati učinke ionizirajućeg zračenja na žive organizme, povezati građu atoma s energijom te s fizikalnim i kemijskim svojstvima tvari, analizirati međudjelovanja tvari s elektromagnetskim zračenjem, uočiti zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima, rješavati fizičke probleme, razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, opisivati i primjenjivati osnovne ideje specijalne teorije relativnosti, analizirati valno-čestičnu prirodu svjetlosti i tvari, analizirati svojstva funkcija, primjenjivati derivaciju funkcije u problemskim situacijama, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom, kritički razmotriti informacije o materijalima, preispitivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova, istraživati fizičke pojave
Videolekcija 1.1: Svemir - Ishodi učenja: razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, opisivati model nastanka i strukturu svemira, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije
Videolekcija 1.2: Istraživanje svemira - Ishodi učenja: analizirati svojstva različitih vrsta zračenja te njihov utjecaj na čovjeka, razlikovati ionizirajuća i neionizirajuća zračenja, analizirati ß— radioaktivni raspad nuklida, objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova, opisivati model nastanka i strukturu svemira
Videolekcija 1.3: Teraformiranje planeta - Ishodi učenja: razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova, analizirati radioaktivne raspade i opisivati učinke ionizirajućeg zračenja na žive organizme, opisivati model nastanka i strukturu svemira
Videolekcija 1.4: Nebo (ni)je granica - Ishodi učenja: primjenjivati derivaciju funkcije u problemskim situacijama, Razlikovati vrste materijala., analizirati svojstva funkcija, povezati svojstva materijala s reaktivnošću i uporabom, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije, analizirati modele atoma i energetske spektre, analizirati valno-čestičnu prirodu svjetlosti i tvari
Videolekcija 1.5: Znamo li sve o svemirskim postignućima? - Ishodi učenja: opisivati model nastanka i strukturu svemira, samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje, povezivati geopolitičke procese u svijetu s razdobljem svemirske utrke, analizirati odnose među velesilama u domeni svemirskih programa, samostalno i odgovorno upravljati prikupljenim informacijama, vrednovati razvoj tehnologije i izume koji su promijenili život čovjeka u 20. i 21. stoljeću, preispitivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova
Videolekcija 1.6: Eppur si muove - Ishodi učenja: rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave, kritički procjenjivati utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja, opisivati i primjenjivati osnovne ideje STR-a, slušati u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
Tema 2: Preobrazba - Ishodi učenja: analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu, objašnjavati životne procese na molekularnoj razini, obrazlagati slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuđivati utjecaj različitih konteksta na književni tekst, kritički procjenjivati utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja, argumentirano računati vjerojatnost, preispitivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova, razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, kritički razmatrati informacije o materijalima, povezivati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom, raspravljati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja, analizirati svojstva funkcija, istraživati svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, obrazlagati slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuđivati utjecaj različitih konteksta na književni tekst
Videolekcija 2.1: Metamorfoza - Ishodi učenja: opisati proces metamorfoze, objašnjavati životne procese na molekularnoj razini, analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu, objasniti spolno-vezano nasljeđivanje na primjeru vinske mušice, interpretirati svjetski književni tekst na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz prozne vrste, izdvajati pojedinosti koje na čitatelja ostavljaju dojam, analizirati na razini povijesnog, društvenog i kulturnog konteksta
Videolekcija 2.2: Svijet kao privid - Ishodi učenja: kritički procjenjivati utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja, objašnjavati sadržaj komercijalnih medijskih poruka - opisivati društvenu i estetsku vrijednost medijske poruke, argumentirano računati vjerojatnost, obrazlagati slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuđivati utjecaj različitih konteksta na književni tekst, analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu
Videolekcija 2.3: Moja, naša preobraženja - Ishodi učenja: analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu, preispivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova, analizirati političke promjene u Europi nakon Prvoga svjetskog rata, opisivati preobrazbu europskih carstava u demokratska i republička uređenja, tumačiti reprezentativnost Šimićeve ekspresionističke poezije, ponavljati znanja o književnopovijesnom kontekstu – ekspresionizam, interpretirati Šimićevu pjesmu „Pjesnici” i „Moja preobraženja” s obzirom na temu i žanr, s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst
Videolekcija 2.4: Novi materijali - Ishodi učenja: kritički razmatrati informacije o materijalima, povezati svojstva materijala i njihovu uporabu, analizirati utjecaj materijala na čovjeka i okoliš, kritički razmatrati informacije o materijalima, povezivati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom, razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati, objašnjavati proces leksičkoga posuđivanja, tumačiti vrste leksičkoga posuđivanja, prepoznavati vrste posuđenica i njihov položaj u hrvatskome standardnom jeziku prema leksičkoj normi, služiti se rječnicima ograničenoga leksičkog sloja pri razvijanju rječnika i jezične kulture
Videolekcija 2.5: Preslikavanje - Ishodi učenja: čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, analizirati svojstva funkcija, tumačiti strukturna obilježja teksta, samostalno i argumentirano kritički procjenjivati tekst prema zadanim odrednicama, prepoznavati referencije i aluzije na druge tekstove
Videolekcija 2.6: Simetrija - Ishodi učenja: analizirati prostorni razmještaj atoma i atomskih skupina u molekuli, razlikovati (R) i (S)-enantiomere, usporediti biološko djelovanje (R) i (S)-enantiomera, analizirati svojstva funkcija, istraživati svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta
Videolekcija 2.7: Put prema (ne)slobodi - Ishodi učenja: preispivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova, obrazlagati slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuđivati utjecaj različitih konteksta na književni tekst, opisivati značenje pojma totalitarizma, analizirati kontekst nastanka i značajke totalitarnih sustava vlasti u Europi između dva svjetska rata, analizirati književni tekst s obzirom na povijesni, društveni i kulturni kontekst, uspoređivati tekstove hrvatske književnosti s tekstovima svjetske književnosti u književnopovijesnom kontekstu
Tema 3: Energija - Ishodi učenja: slušati tekstove različitih funkcionalnih stilova u skladu s određenom svrhom i iz različitih izvora, čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, prosuđivati povezanost vlastitoga i hrvatskoga kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom na temelju različitih tekstova, računati s kompleksnim brojevima, primjenjivati aritmetički i geometrijski niz i red, računati limes niza, vrednovati razvoj tehnologije i izume koji su promijenili život čovjeka u 20. i 21. stoljeću, povezivati građu atoma s energijom te s fizikalnim i kemijskim svojstvima tvari, analizirati međudjelovanja tvari s elektromagnetskim zračenjem, objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova, analizirati valno - čestičnu prirodu svjetlosti i tvari, analizirati modele atoma i energetske spektre, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije, opisivati i primjenjivati osnovne ideje STR-a, opisivati model nastanka i strukturu svemira, rješavati fizičke probleme, istraživati fizičke pojave
Videolekcija 3.1: Energija svemira u nama - Ishodi učenja: objasniti pojavu elektromagnetskih valova, opisati izvore elektromagnetskih valova, opisati svojstva elektromagnetskih valova, objasniti vrste elektromagnetskih valova i primjene, objasniti razliku između elektromagnetskog i mehaničkog vala, objašnjavati nastanak, svojstva i primjeni elektromagnetskih valova, računati s kompleksnim brojevima, interpretirati računske operacije s kompleksnim brojevima u Gaussovoj ravnini, objasniti utjecaj elektromagnetskog zračenja na Zemlju i živi svijet, definirati matematički opis valova, matematički opisati interferenciju valova, objasniti trigonometrijski zapis kompleksnog broja, izvesti formulu za umnožak dvaju kompleksnih brojeva u trigonometrijskom zapisu, odrediti formulu za rezultantni val koji nastaje interferencijom dva vala jednakih frekvencija
Videolekcija 3.2: Brz ko munja - Ishodi učenja: analizirati valno-čestičnu prirodu svjetlosti i tvari, kritički procjenjivati utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja, analizirati postupke koji dovode do emisije fotona, opisivati svjetlost kao val, objašnjavati fotoelektrični učinak, uspoređivati neovisnost i cenzuru medijskih poruka u medijskim tekstovima, objašnjavati sadržaj komercijalnih medijskih poruka, opisivati društvenu i estetsku vrijednost medijskog teksta, kritički procjenjivati različita djelovanja tekstova u javnim, komercijalnim i neprofitnim medijima na oblikovanje vlastitog doživljaja stvarnosti i identiteta, analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu
Videolekcija 3.3: (O)gibajmo se - Ishodi učenja: opisati fotone i elektrone kao i čestice i valove, opisati ogib svjetlosti, opisati ogib elektrona, opisati značenje Heisenbergovog načela neodređenosti, opisati De Broglievu jednadžbu, riješiti problem Zenonovih paradoksa, analizirati valnu prirodu svjetlosti, analizirati valno-čestičnu prirodu svjetlosti i tvari, primjenjivati aritmetički i geometrijski niz i red, računati limes niza, računati limesa na rekurzivno zadanom nizu koristeći omeđenost i monotonost
Videolekcija 3.4: Nedjeljiv - Ishodi učenja: prikazati modelima čestičnu građu tvari, analizirati međudjelovanja tvari s elektromagnetskim zračenjem, istražiti povijest atoma, analizirati Rutherfordov model atoma, analizirati Bohrov model atoma, opisati kvantno-mehanički model atoma, usporediti modele građe atoma, povezati atomske spektre i građu elektronskoga omotača, prikazati elektronsku konfiguraciju atoma i iona, analizirati modele atoma i energetske spektre, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije, povezivati građu atoma s energijom te s fizikalnim i kemijskim svojstvima tvari
Videolekcija 3.5: Atoms for peace - Ishodi učenja: procjenjivati pouzdanost, vjerodostojnost, točnost i gledište izvora slušanja s obzirom na svrhu slušanja, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije, vrednovati razvoj tehnologije i izume koji su promijenili život čovjeka u 20. i 21. stoljeću, čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije, objašnjavati nuklearnu reakciju, definirati defekt masa, definirati procese nuklearne fisije i fuzije, analizirati razlike između jezgra – projektila i neutron – projektila, analizirati razlike između jezgra – projektila i neutron – projektila, objašnjavati utjecaj korištenja nuklearnog oružja na okončanja Drugoga svjetskog rata, analizirati utjecaj postojanja nuklearnog oružja na politiku odvraćanja u kontekstu Hladnoga rata, objašnjavati značaj nuklearne energije za poboljšanja životnih uvjeta čovječanstva u 20. i 21. st, čitati ulomke manifesta, kritički vrednovati informacije i ideje
Videolekcija 3.6: Sve je relativno - Ishodi učenja: rješavati fizičke probleme, opisivati i primjenjivati osnovne ideje STR-a, istraživati fizičke pojave, opisivati dilataciju vremena, opisivati kontrakciju duljine, tumačiti načelo ekvivalencije mase i energije, čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika, tumačiti strukturna obilježja teksta, samostalno i argumentirano kritički procjenjivati tekst prema zadanim odrednicama, uspoređivati informacije i ideje u tekstu s informacijama i idejama u drugim tekstovima, svojim znanjem i iskustvom, procjenjivati svrhu teksta i gledište autora prema zadanim odrednicama: sadržaj, struktura, svrha, namjena, prepoznovati referencije i aluzije na druge tekstove, razlikovati raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika i iz različitih izvora u skladu s određenom svrhom čitanja i namjenom: dokazivanje, zabavljanje
Tema 4: Zvuk - Ishodi učenja: analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika, analizirati valna svojstva zvuka, rješavati fizičke probleme, argumentirano računati vjerojatnost, dokazivati tvrdnje matematičkom indukcijom, povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine, primjenjivati računanje površine ispod grafa funkcije, primjenjivati aritmetički i geometrijski niz i red, analizirati svojstva funkcija, povezivati derivaciju funkcije i crtanje grafa funkcije, čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
Videolekcija 4.1: Dobar glas daleko se čuje - Ishodi učenja: objašnjavati govorna obilježja jezika, objašnjavati pojam glasa, objašnjavati rad govornih organa, objašnjavati djelovanje glasnica, analizirati elektromagnetske valove, analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika, objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova
Videolekcija 4.2: Nije svaki glas jednak - Ishodi učenja: argumentirano računati vjerojatnost, povezivati i prikazivati presjek, uniju i suprotni događaj s pomoću skupova i operacija te s pomoću Vennovih dijagram, objašnjavati pojam glasa i nastanak glasa, objašnjavati podjelu zatvornika prema mjestu tvorbe, objašnjavati podjelu glasova prema načinu tvorbe, objašnjavati slog, analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika
Videolekcija 4.3: Nosim li značenje - Ishodi učenja: analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika, dokazivati tvrdnje matematičkom indukcijom, objašnjavati razliku između fonetike i fonologije, objašnjavati pojam fon, objašnjavati fonološku opreku, alofon, objašnjavati fonemski sustav hrvatskog standardnog jezika
Videolekcija 4.4: Ponekad je promjena prijeko potrebna - Ishodi učenja: analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika, primjenjivati računanje površine ispod grafa funkcije
Videolekcija 4.5: Detalji koji čine razliku - Ishodi učenja: primjenjivati aritmetički i geometrijski niz i red, analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika
Videolekcija 4.6: Koliko decibela je ipak previše - Ishodi učenja: analizirati svojstva funkcija, čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
Tema 5: Kronologija - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula, objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta, objasniti životne procese na molekularnoj razini, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine, primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti, argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom
Videolekcija 5.1: Život prije života - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula, objasniti osnovna načela i tijek kemijske i biološke evolucije, povezati kemijsku evoluciju s dostupnom energijom u praatmosferi, povezati nastanak prvih organizama s dostupnom energijom u praoceanima, povezati bioraznolikost s pojavom aerobnosti, opisati svojstva, sastav i vrstu proteina, povezati strukturu proteina s njihovom funkcijom u organizmu, objasniti fizikalna i kemijska svojstva aminokiselina i proteina
Videolekcija 5.2: Zašto DNA nije dovoljna - Ishodi učenja: objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta, objasniti životne procese na molekularnoj razini, istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta, objasniti da su deoksiribonukleinske kiseline nositelji nasljedne upute i temelj raznolikosti živog svijeta, razlikovati pojmove gen i genom, objasniti proces replikacije, transkripcije i translacije, opisati svojstva, sastav i vrstu nukleinskih kiselina, povezati strukturu nukleinskih kiselina s njihovom funkcijom u organizmu, opisati uloge ribonukleinskih kiselina
Videolekcija 5.3: Razvoj kroz promjene - Ishodi učenja: analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju, opisati evoluciju čovjeka, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, objašnjavati početke hrvatske pismenosti, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga pisma i pravopisa
Videolekcija 5.4: I tako se prvi put nešto izvede… - Ishodi učenja: povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
Videolekcija 5.5: Dokazivanje - Ishodi učenja: analizirati skup realnih brojeva, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
Videolekcija 5.6: Suvremenost… - Ishodi učenja: objašnjavati životne procese na molekularnoj razini, opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika, primjenjivati osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti
Videolekcija 5.7: Dobrobiti i izazovi molekularne biologije - Ishodi učenja: objasniti životne procese na molekularnoj razini, argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom, povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom
1. Svemir
Svemir
Svemir
Ishodi:
opisivati model nastanka i strukturu svemira
objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije
razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati
objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova
analizirati radioaktivne raspade i opisivati učinke ionizirajućeg zračenja na žive organizme
povezati građu atoma s energijom te s fizikalnim i kemijskim svojstvima tvari
analizirati međudjelovanja tvari s elektromagnetskim zračenjem
uočiti zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima
rješavati fizičke probleme
razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati
opisivati i primjenjivati osnovne ideje specijalne teorije relativnosti
analizirati valno-čestičnu prirodu svjetlosti i tvari
analizirati svojstva funkcija
primjenjivati derivaciju funkcije u problemskim situacijama
povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom
kritički razmotriti informacije o materijalima
preispitivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova
Kroz zanimljivo izlaganje učenik će se upoznati s nastankom i razvojem svemira, formiranjem materije iz energije, formiranjem prvih zvijezda, nastankom kemijskih elemenata u jezgrama zvijezda tijekom nuklearne fuzije. Također će se upoznati s glavnim tipovima zvijezda, njihovim osnovnim značajkama i sistematizacijom zvijezda: HR dijagramom, MK sustavom. Učenik će steći osnovna znanja iz određivanja položaja i nazivlja zviježđa, zvijezda i drugih nebeskih objekata vidljivih golim okom. Poučavatelj će ih motivirati na aktivnosti kojima se potiče primjena znanja iz astrognozije. U ovoj videolekciji poučavatelj će uputiti učenike na promišljanje o imenima. Objasnit će kako se dijele imena, jesu li sastavljena od jedne ili više riječi, o vlastitim imenima, upoznat će ih s jezikoslovnom disciplinom onomastikom, antroponimima (imena, nadimci, prezimena) i toponimima (mjesta, vode, gore). Poučavatelj će proširiti podjelu onomastike po spoznajama suvremene onomastike. Ukazat će na postanak i razvoj imena planeta, izgled bogova i osobine planeta.
U ovoj interaktivnoj videolekciji učenik će se upoznati s teleskopskim metodama istraživanja svemira, svemirskim misijama, spektroskopskom metodom istraživanja svemira, učincima ionizirajućeg zračenja na žive organizme, ranim povijesnim aspektima svemirske utrke, postupcima zaštite astronauta koji štite od Sunčevih oluja te s apsorpcijom i emisijom energije iz atoma uslijed međudjelovanja s elektromagnetskim zračenjem. Također će spoznati nove informacije vezane za usporedbu emisijskog i apsorpcijskog spektra atoma, analizu vrsta radioaktivnih raspada i produkata takvih raspada te emisija zračenja i njihovim utjecajem na čovjeka i okoliš.
U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici prepoznaju probleme s kojima će se suočiti stanovnici Zemlje u bliskoj budućnosti, usvajaju osnovne pojmove i postupke kojima je moguće pokušati učiniti nastanjivim neki od susjednih planeta, analiziraju optimalan i prihvatljiviji postupak teraformiranja. Poučavatelj će upoznati učenika s frazeologijom. Definirat će frazeme, objasniti izraz i sadržajnu razinu frazema. Objasnit će pojmove frazemski sinonimi, frazemski antonimi, frazemske jednoznačnice, frazemske višeznačnice, frazemske varijante, frazemske sraslice. Poučavatelj će objasniti podjelu frazema i navesti učenike na korištenje Hrvatskog frazeološkog rječnika.
U ovoj videolekciji poučavatelj će upoznati učenika s razvojem znanosti i tehnologije prvih svemirskih letova. Učenika će motivirati na praćenje trendova tehnološkog razvoja koji bi trebali omogućiti i osigurati energetski prihvatljive pogone za međuplanetarna putovanja. Učenici će se upoznati s osnovnim principima lansiranja i leta rakete te podsjetiti se na primjenu derivacija pri određivanju brzine i akceleracije. Poučavatelj će prikazati i analizirati podjelu materijala s naglaskom na legurama i kompozitnim materijalima koji se koriste u svemirskim letjelicama. Potaknut će učenike na promišljanje o svojstvima koje takvi materijali moraju imati kako bi njihova uporaba bila opravdana u svemirskim letjelicama. S pomoću multimedijskog materijala istaknut će značajne primjere materijala korištenih za izgradnju svemirskih letjelica. Potaknut će učenike na kritičko promišljanje o trajnosti materijala i utjecaju tih materijala na količinu svemirskog otpada te na rizike takvog otpada na život na Zemlji.
U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici prepoznaju probleme evaluacije informacijskih izvora te samih informacija. Istovremeno će naučiti koji su događaji odredili vrijeme i okolnosti leta prvog astronauta Jurija Gagarina u orbitu. Naučit će na što je potrebno paziti kada se prikupljaju informacije o nekom događaju iz prošlosti te kako evaluirati informacije i njihove izvore.
U ovoj videolekciji poučavatelj će učenike kratko upoznati s nebeskim sustavima i njihovim povijesnim razvojem. Pratit će Galilejevo istraživanje neba teleskopom te istraživanje gibanja nakon presude. Poučavatelj će pročitati ulomak / pogledati videozapis Galilejeve biografije, prisjetiti učenike na već usvojena znanja o biografiji, protumačit će strukturna obilježja teksta, definirat će namjenu teksta i povezati tekst s prethodnim znanjima učenika. Učenik će kritički procijeniti različita djelovanja tekstova u javnim, komercijalnim i neprofitnim medijima na oblikovanje vlastitog doživljaja stvarnosti i identiteta te će objasniti sadržaj komercijalnih medijskih poruka.
2. Preobrazba
Preobrazba
Preobrazba
Ishodi:
analizirati različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu
objašnjavati životne procese na molekularnoj razini
obrazlagati slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuđivati utjecaj različitih konteksta na književni tekst
kritički procjenjivati utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja
argumentirano računati vjerojatnost
preispitivati proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova
razlikovati lekseme ograničene uporabe u leksiku hrvatskoga standardnog jezika i pravilno ih primjenjivati
kritički razmatrati informacije o materijalima
povezivati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom
raspravljati u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja
analizirati svojstva funkcija
istraživati svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta
obrazlagati slijed književnih poetika i razdoblja i kritički prosuđivati utjecaj različitih konteksta na književni tekst
U ovoj videolekciji poučavatelj će opisati preobrazbu na primjeru životnog ciklusa vinske mušice. S obzirom na to da je vinska mušica modelni organizam za genetička istraživanja, u nastavku poučavatelj će opisati nasljeđivanje vezano uz spol. U ovoj videolekciji poučavatelj će analizirati ulomak Kafkinog djela Preobrazba na sadržajnoj i stilskoj razini tematizirajući pojam preobrazbe kao fizičke, ali i psihičke pojave.
U ovoj videolekciji poučavatelj će motivacijom otvoriti pitanje stvarnosti i privida stvarnosti. Tumačenje i značenje sna zaokupljaju čovjeka od najstarijih vremena, u dalekoj prošlosti postojale su knjige sanjarice koje su tumačile snove. Na predlošku, ulomku P. C de la Barce „Život je san”, podsjetit ćemo se paradoksa da „san su i sami snovi”. Promišljat će se o „Snu otvorenih očiju”, o slici vlastite budućnosti. Analizirat će se predodžbe budućnosti pomoću fotografija. Ukazat će se na pozitivne i negativne uloge medija na djecu i društvo, utjecaj oglašivača, na sliku omiljenih idola u medijima i kako se zbog toga osjećaju. Poučavatelj će stvoriti virtualan pogled na vjerojatnosni problem pod nazivom Monty Hall Problem koji se dogodio davne 1990. godine. Naposljetku ćete riješiti pitanja iz procjene znanja.
U ovoj videolekciji poučavatelj će predstaviti političko stanje u Europi i svijetu na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće, vrijeme koje se još ponekad naziva „doba imperija”. Potom se koncentrira na prvenstveno političke, a dijelom i gospodarske, društvene i duhovne promjene koje je tom svijetu donio Prvi svjetski rat, sukob koji je kulminacija tzv. „dugog 19. stoljeća” (razdoblja koje traje od početka liberalnih kretanja u Europi -Francuske revolucije 1789. i završava krajem prvog globalnog sukoba 1918. godine). Prikazat će se kako je taj sukob izmijenio političku sliku svijeta, doveo do kraja mnogih velikih carstava u Europi i bio katalizator metamorfoze europskog, pa time i svjetskog poretka. U ovoj videolekciji poučavatelj će predstaviti biografiju A. B. Šimića, predstavit će pjesničku zbirku „Preobraženja” s obzirom na tematske krugove, na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst, tumačit će se reprezentativnost Šimićevske ekspresionističke poezije, analizirati pjesme „Pjesnici” i „Moja preobraženja”. Osnovna nit vodilja je preobrazba gdje se konkretna stvarnost pretvara u metaforičke vizije, gdje je preobraženje smisao pjesničkog izraza.
Ljude su oduvijek inspirirale pojave u prirodi i poticale ih za razvoj sličnih idejnih rješenja u različitim granama ljudske djelatnosti. U ovoj videolekciji poučavatelj će analizirati neke od tih pojava koje su dovele do proizvodnje materijala s poboljšanim specifičnim svojstvima i njihovu primjenu u svakodnevnom životu. U ovoj videolekciji poučavatelj će objasniti proces leksičkog posuđivanja, protumačit će vrste leksičkog posuđivanja, vrste posuđenica i njihov položaj u jeziku, ukazat će na razne rječnike: rječnik žargona, rječnik stranih riječi, razlikovni rječnik, usporedni rječnik, enciklopedijski rječnik...
U ovoj videolekciji poučavatelj će preobrazbu prepoznati kao preslikavanje ili funkciju u matematici, odrediti područje definicije i područje vrijednosti funkcije, navesti svojstva funkcija, odrediti svojstva funkcija zadanih pravilom pridruživanja ili grafom, odrediti kompoziciju dviju funkcija. U ovoj videolekciji poučavatelj će preobrazbu objasniti kroz parafraziranje, citiranje, fusnote, osvrnut će se na zakon o autorskim pravima. Ukazat će na važnost poštivanja autorskih prava. Dodatno će se govoriti i o zaštiti prava na internetu, zakonskim regulativama i pojmu Common rights.
U ovoj videolekciji poučavatelj će prepoznati kako su simetrije iz svakodnevnog života povezane s matematikom; grafički će prikazati inverzne funkcije; ispitivati parnost i neparnost funkcija; odrediti svojstva relacija. U nastavku će poučavatelj objasniti razliku između kiralnih i akiralnih molekula na primjerima iz svakodnevnog života. Učenici će usvojiti pravila za određivanje apsolutne konfiguracije kiralnih molekula. Na temelju poznavanja apsolutne konfiguracije analizirati će biološko djelovanje pojedinih spojeva.
U ovoj videolekciji poučavatelj će opisati osnovne karakteristike totalitarizma u teorijskom i praktičnom značenju. Učenici će se upoznati s osnovnim postavkama totalitarnih sustava u Europi 20-ih i 30-ih godina 20. st., i društvenim i političkim okolnostima koje su dovele do njihovog nastanka. Posebno će biti naglašeno obilježja sustava koji teži tome da ne kontrolira ne samo tijelo, nego i um stanovnika nad kojima vlada. U ovoj videolekciji poučavatelj će predstaviti i analizirati ulomak djela „Životinjska farma”, uzimajući u obzir cjeloviti kontekst djela. Objasnit će djelo iz povijesne, društvene i kulturne perspektive. Učenici će uočiti kako ljudska priroda uvijek teži moći i kako se sloboda i pravednost mogu neizbježno izgubiti u korist vladavine tiranije i iskorištavanja. Tema će se prikladno aktualizirati
3. Energija
Energija
Energija
Ishodi:
slušati tekstove različitih funkcionalnih stilova u skladu s određenom svrhom i iz različitih izvora
čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
prosuđivati povezanost vlastitoga i hrvatskoga kulturnog identiteta s određenim kulturnim krugom na temelju različitih tekstova
računati s kompleksnim brojevima
primjenjivati aritmetički i geometrijski niz i red
računati limes niza
vrednovati razvoj tehnologije i izume koji su promijenili život čovjeka u 20. i 21. stoljeću
povezivati građu atoma s energijom te s fizikalnim i kemijskim svojstvima tvari
analizirati međudjelovanja tvari s elektromagnetskim zračenjem
objašnjavati nastanak, svojstva i primjene elektromagnetskih valova
analizirati valno - čestičnu prirodu svjetlosti i tvari
analizirati modele atoma i energetske spektre
objašnjavati model atomske jezgre i nuklearne reakcije
U ovoj videolekciji učenici će se prisjetiti nastanka elektromagnetskih valova, njihovih svojstava i primjena. Detaljnije će se prisjetiti spektra elektromagnetskih valova koji na Zemlju dolaze iz svemira te kakav oni utjecaj imaju na život na Zemlji. Upoznat će se s posljedicama izlaganja elektromagnetskom zračenju Sunca te s kozmičkim česticama koje imaju mogućnosti prolaziti kroz materiju. Učenici će naučiti i kako odrediti magnitudu, fazu i frekvenciju sume dvaju sinusoidalnih valova.
U ovoj će se videolekciji kroz izlaganje poučavatelja i primjere učenik podrobnije upoznati s prirodom svjetlosti, njenim nastankom i brzinom te pojavom zvanom fotoelektrični učinak. Koncepti obrađeni tijekom nastavnih sati bit će sagledani iz novih perspektiva te će biti nadograđeni novim primjerima, objašnjenjima i kroz interaktivne će se sadržaje koncepti proširiti. Interdisciplinarnost će omogućiti da učenik stvori neka nova metakognitivna znanja i razvije vještine i sposobnosti. Istovremeno će se učenike podsjetiti na epiku te specifičnu epsku formu – basne. Promišljat ćemo o brzini kao vještini u današnjem užurbanom svijetu. Čitaju li mlađe generacije? Što čitaju? Je li doba slike progutalo riječ i koji je položaj i značaj riječi u današnjem svijetu? Bi li vještina „brzog čitanja” učenicima pomogla u savladavanju izazova modernog obrazovanja? Na navedena pitanja pokušat ćemo odgovoriti ovim IVL-om.
U ovoj videolekciji poučavatelj će pojasniti odabrane osnovne pojmove, činjenice, pojave i eksperimente iz područja valno-čestičnih svojstava tvari. Razmatrat će se uvjeti ogiba svjetlosti i elektrona te tumačiti uzorci dobiveni ogibom elektrona. Izvest će se i objasniti De Broglieva jednadžba te izraz za energiju elektrona. Nakon paradoksa dualnosti, poučavatelj će objasniti Zenonove paradokse te dati matematičku podlogu za njihovo rješavanje preko sume geometrijskog reda.
U ovoj videolekciji poučavatelj će učenike provesti kroz prikaz ideja i viđenja građe tvari i atoma. Pregled modela bit će popraćen dodatnim objašnjenjima i novim kontekstima koji su doveli do nastanka svakog od poznatih atomskih modela.
U ovoj videolekciji poučavatelj će učenike provesti kroz sadržaje koji se povezuju s nuklearnom energijom kroz gledišta triju disciplina - nastavnih predmeta - fizike, povijesti i hrvatskog jezika. S aspekta fizike nuklearna energija oblik je energije koji se oslobađa iz jezgre atoma tijekom procesa nuklearne fisije ili fuzije. Same nuklearne reakcije povezane su sa svojstvima atomskih jezgri i tijeku procesa kojima se energija oslobađa ili apsorbira. Pri nuklearnoj fisiji, teška atomska jezgra dijeli se na dvije lakše jezgre, pri čemu se oslobađa velika količina energije u obliku topline i zračenja. Ta se energija može koristiti za proizvodnju električne energije u nuklearnim elektranama. Međutim, proces također proizvodi radioaktivni otpad, s kojim se mora pažljivo upravljati kako bi se izbjegla šteta za ljude i okoliš. U nuklearnoj fuziji dvije lakše atomske jezgre spajaju se u težu jezgru, oslobađajući ogromnu količinu energije u obliku topline i svjetlosti. Taj je proces temeljni izvor energije zvijezda, uključujući Sunce, te se istražuje kao potencijalni izvor energije na Zemlji. Fizička svojstva nuklearne energije također uključuju vrijeme poluraspada radioaktivnih izotopa, što je vrijeme potrebno da se polovica radioaktivnog materijala raspadne. Ovo je svojstvo važno u određivanju sigurnosti i rukovanja nuklearnim otpadom. Povijesni okvir ljudskog istraživanja, ispitivanja i primjene nuklearne energije usko je ograničen na dvadeseto stoljeće. Nuklearna energija promijenila je lice svijeta. Od otkrića nuklearne fisije 1938. godine od strane njemačkih znanstvenika Otta Hahna i Fritza Strassmanna, kratak je bio rok do razvoja prvog nuklearnog reaktora koji su u Chicagu 1942. izgradili Enrico Fermi i njegov tim. Tijekom Drugog svjetskog rata vlada Sjedinjenih Država uložila je velika sredstva u nuklearna istraživanja u sklopu projekta Manhattan, čiji je cilj bio razvoj atomske bombe. Prvo uspješno testiranje atomske bombe dogodilo se u srpnju 1945., a bombe su iskorištene za okončanje rata s Japanom u kolovozu te godine. Nakon rata nuklearna se energija počela istraživati kao potencijalni izvor energije. Prva komercijalna nuklearna elektrana otvorena je u Obninsku u Rusiji 1954. godine, a prva komercijalna elektrana u Sjedinjenim Državama otvorena je u Shippingportu u Pennsylvaniji 1957. godine. Tijekom 1960-ih i 1970-ih, nuklearna energija postala je sve popularnija kao pouzdan izvor energije koji ne uzrokuje veću emisiju štetnih plinova. Međutim, nakon nesreća na otoku Tri milje u Pennsylvaniji 1979. i katastrofe u Černobilu 1986. u Ukrajini pojavio se strah od nesigurnosti rada nuklearnih elektrana. Tijekom Hladnoga rata međusobno zajamčeno uništenje dviju velesila (SAD-a i SSSR-a) i njihovih saveza u slučaju nuklearnog rata jamčilo je postojanje jasne politike odvraćanja od izravne konfrontacije. Izuzev Kubanske krize kada je nuklearna prijetnja bila na vrhuncu, svijet nakon kraja Drugoga svjetskog rata nije doživio ozbiljniju eskalaciju izravnog sukoba među nuklearnim silama. Tijekom cijelog razdoblja dvadesetog stoljeća znanstvenici su različitim manifestima (hrvatski jezik) pokušavali utjecati na hladnoratovske vođe suprotstavljenih blokova kako bi se smanjila opasnost od nuklearnog rata. Russell-Einsteinov manifest bio je dokument koji je 9. srpnja 1955. potpisalo deset istaknutih intelektualaca, uključujući filozofa Bertranda Russella i fizičara Alberta Einsteina. Manifest je pozivao na ukidanje nuklearnog oružja i predanost miru.
U ovoj će se videolekciji kroz primjere i osnovne teoretske postavke učenik upoznati s odabranim poglavljima iz specijalne teorije relativnosti. Koncepti obrađeni u redovitom tijelu nastavnih satova bit će sagledani iz novih perspektiva te će biti nadograđeni novim primjerima, objašnjenjima i kroz interaktivne će se sadržaje koncepti proširiti. Interdisciplinarnost će omogućiti da učenik stvori neka nova metakognitivna znanja i razvije vještine i sposobnosti. U ovoj videolekciji učenici će se upoznati s recenzijom kao tipom teksta. Čitat će s razumijevanjem i procjenjivat će svrhu teksta i gledište autora prema zadanim odrednicama: sadržaj, struktura, svrha, namjena. Ponovit će upotrebu funkcionalnih stilova. Kritički će procjenjivati tekst recenzije.
4. Zvuk
Zvuk
Zvuk
Ishodi:
analizirati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika
analizirati valna svojstva zvuka
rješavati fizičke probleme
argumentirano računati vjerojatnost
dokazivati tvrdnje matematičkom indukcijom
povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine
primjenjivati računanje površine ispod grafa funkcije
primjenjivati aritmetički i geometrijski niz i red
analizirati svojstva funkcija
povezivati derivaciju funkcije i crtanje grafa funkcije
čitati u skladu s određenom svrhom raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika
Poučavatelj će objasniti govorna obilježja jezika, objasniti pojam glasa, objasniti rad govornih organa, objasniti djelovanje glasnica, zvučnost i bezvučnost. Poučavatelj će objasniti svojstva zvuka kao vala, te način kako se primjenom svojstava elektromagnetskog vala zvuk prenosi na udaljenosti.
U ovoj videolekciji učenici će promatrajući nastajanje i podjelu glasova prepoznati slaganje slova u riječi u matematici kroz vjerojatnosne probleme. Podjelom na samoglasnike i suglasnike učenici će izračunavati vjerojatnost pojavljivanja samoglasnika i suglasnika u riječi. U ovoj videolekciji poučavatelj će objasniti pojam glasa i nastanak glasa, podjelu zatvornika prema mjestu tvorbe, podjelu glasova prema zvučnosti.
Poučavatelj će objasniti razliku između fonetike i fonologije, objašnjava pojam fon, objašnjava slogotvorne i neslogotvorne glasove, objašnjava pojmove fonem, fonološku opreku, alofon. Poučavatelj će naglasiti važnost riječi u matematičkim problemima kroz paradoks neočekivanog vješanja. Naglasit će se koliko je važno dobro slušati i razumjeti jer nas u suprotnome neke riječi mogu odvesti drugačijim pa i pogrešnim zaključcima.
U ovoj videolekciji poučavatelj će uvesti pojam infinitezimalne promjene kroz koju će doći do objašnjenja derivacije i integrala. Infinitezimalne promjene provući će se kroz uvođenje i diferencijalnog i integralnog računa. U ovoj videolekciji poučavatelj će objasniti fonološki i morfološki uvjetovane glasovne promjene.
U ovoj videolekciji poučavatelj će prepoznati Fibonaccijev niz i zlatni rez u glazbi i umjetnosti čime će učenici doći i do prepoznavanja aritmetičkog i geometrijskog niza u rješavanju problema iz svakodnevnog života. Poučavatelj će objasniti razlike između glasovnoga i naglasnog sustava materinskoga idioma i hrvatskoga standardnog jezika, opisati glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika na odsječnoj (artikulacijska i akustička obilježja glasova) i nadodsječnoj (naglasak i dužina) razini, opisati prozodijski sustav i primjenjuje u govorenju i u pisanju riječi kojima naglasak i naglasna dužina određuje značenje.
U ovoj videolekciji poučavatelj će definirati veličinu decibel te primijeniti logaritamsku funkciju u izračunavanje razine zvuka. Razmatrat će se različiti intenziteti zvuka u prirodi kao i razina zvuka te će se logaritamska funkcija prikazati grafički. Odredit će se monotonost funkcije i povezati s derivacijom. U ovoj videolekciji poučavatelj će predstaviti polemiku kao tip teksta, sukob mišljenja. Tema polemike bit će zvuk.
5. Kronologija
Kronologija
Kronologija
Ishodi:
analizirati utjecaj promjenjivih životnih uvjeta na evoluciju
analizirati procese vezanja i pretvorbi energije tijekom postanka života na Zemlji
istražiti svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta
istražiti kemijske promjene odabranih biomolekula
objasniti molekularnu osnovu živoga svijeta
objasniti životne procese na molekularnoj razini
opisivati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika
povezivati definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine
primjeniti osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate i analizirati posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti
argumentirati različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka uz donošenje odluka o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom
povezati svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom
U ovoj interaktivnoj videolekciji poučavatelj će opisati tijek kemijske i biološke evolucije. Objasnit će se nastajanje prvih organskih polimera. Objasnit će se odnos monomera i polimera na primjeru aminokiseline i proteina. Objasnit će se struktura aminokiseline i proteina. Objasnit će se neka fizikalna/kemijska svojstva aminokiselina i proteina. Povezat će se struktura proteina s njihovom ulogom u organizmu. Objasnit će se nastajanje prvih stanica. Opisat će se nastanak prvih eukariota i višestaničnih organizama. Opisat će se prijelaz života na kopno i razvoj živog svijeta kroz geološka doba.
U ovoj interaktivnoj videolekciji poučavatelj će učenike upoznati s vrstama, građom i ulogama nukleinskih kiselina. Opisat će deoksiribonukleinske kiseline kao nositelje nasljedne informacije. Objasnit će se razlike u građi i ulogama deoksiribonukleinske i ribonukleinske kiseline. Poučavatelj će objasniti procese replikacije DNA, transkripcije i translacije. Objasnit će se značaj ovih procesa za postojanje života. Poučavatelj će objasniti utjecaj okolišnih čimbenika na DNA i upoznati ih s epigenetikom.
U ovoj interaktivnoj videolekciji poučavatelj će opisati evoluciju čovjeka. Opisat će se promjene koje su prolazile pojedine vrste roda Homo i koje su omogućile razvoj modernog čovjeka. Opisat će se različiti načini fosilizacije. U ovoj videolekciji poučavatelj će objasniti početke hrvatske pismenosti i opisati povijesni razvoj hrvatskoga pisma i pravopisa.
Poučavatelj će prikazati povijesni razvoj i početke diferencijalnoga računa kao i razmišljanja s kojima su se susreli Newton i Leibniz neovisno jedan o drugome. Poučavatelj će opisati povijesni razvoj hrvatskoga standardnog jezika 16. -18. stoljeća.
Poučavatelj će opisati sustav aksioma realnih brojeva koji se potpuno i detaljno opisao tek krajem 19. st. Poučavatelj će opisati osnovna obilježja povijesti razvoja hrvatskoga jezika 19. stoljeća.
U ovoj interaktivnoj videolekciji poučavatelj će opisati najznačajnija otkrića u molekularnoj biologiji i genetici. Istaknut će značaj ove znanstvene discipline u suvremenom svijetu. Poučavatelj će navesti neke primjene molekularne biologije danas. Opisat će se osnovne metode koje se koriste u molekularno-biološkom laboratoriju. Opisat će se principi genetičkog inženjerstva. Poučavatelj će opisati osnovna obilježja povijesti razvoja hrvatskoga jezika 20./21. stoljeća.
U ovoj interaktivnoj videolekciji poučavatelj će detaljno opisati najbitnije primjene molekularne biologije u suvremenom svijetu. Spomenut će se i diskutirati s učenicima etičke dileme koje neke od ovih metoda otvaraju. Opisat će se prednosti ovih metoda i mogućnosti koje nude, ali će se naglasiti i potencijalni problemi do kojih bi moglo doći u budućnosti. Poučavatelj će istaknuti ulogu kemije u razvoju farmaceutske industrije u 20. stoljeću. Opisat će se biološko djelovanje odabranih lijekova, s naglaskom na antibiotike. Spomenut će se i raspraviti s učenicima problemi prekomjernog korištenja antibiotika.