U potpunosti ću moći usporediti organske govore hrvatskoga jezika s hrvatskim standardnim jezikom na uporabnoj razini.
U potpunosti ću moći razlikovati leksičke slojeve općeuporabnoga leksika hrvatskoga standardnog jezika.
U potpunosti ću moći analizirati rečenice u tekstu i primjenjuje sintaktička znanja pri njegovu oblikovanju.
U potpunosti ću moći slušati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
U potpunosti ću moći prosuditi utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnoga stila primatelja.
U potpunosti ću moći čitati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primijeniti književnoteorijske pojmove.
U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst.
U potpunosti ću moći analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet.
Djelomično ću moći govoriti izlagačke tekstove u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
Djelomično ću moći pisati izlagačke tekstove u kojima se ostvaruju obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.
Djelomično ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu.
Djelomično ću moći stvaralački se izraziti prema vlastitome interesu potaknut tekstom.
Moći ću razlikovati osobni od kolektivnih identiteta i imati osjećaj pripadnosti čovječanstvu.
Moći ću djelovati u skladu s načelima održivoga razvoja s ciljem zaštite prirode i okoliša.
Moći ću samostalno tražiti nove informacije iz različitih izvora, transformirati ih u novo znanje i uspješno primijeniti pri rješavanju problema.
Moći ću koristiti se različitim strategijama učenja i samostalno ih primijeniti u ostvarivanju ciljeva učenja i rješavanja problema u svim područjima učenja.
Moći ću samostalno kritički promisliti i vrednovati ideje.
Moći ću pratiti učinkovitost učenja i svoje napredovanje tijekom učenja.
Moći ću kritički odabrati odgovarajuću digitalnu tehnologiju.
Moći ću samostalno provoditi složeno pretraživanje informacija u digitalnome okružju.
Moći ću samostalno kritički procijeniti proces, izvore i rezultate pretraživanja, odabrati potrebne informacije.
Moći ću promicati ljudska prava.
Moći ću opisati kako društvene norme i pravila reguliraju ponašanje i međusobne odnose.
Moći ću opisati i prihvatiti vlastiti kulturni i nacionalni identitet u odnosu na druge kulture.
Moći ću odabrati primjerene odnose i komunikaciju.
Moći ću razviti tolerantan odnos prema drugima.
Popis tema i videolekcija
Tema 1: Receptivne jezične djelatnosti - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći slušati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika., U potpunosti ću moći čitati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika., U potpunosti ću moći prosuditi utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnoga stila primatelja.
Videolekcija 1.1: Čitanje u digitalnom i analognom okružju - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći primijeniti strategije letimičnoga i pomnog čitanja., U potpunosti ću moći povezati informacije i ideje iz teksta sa svojim znanjem i iskustvom., Djelomično ću moći čitati izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika u skladu s određenom svrhom., U potpunosti ću moći razlikovati primarne i sekundarne izvore informacija., U potpunosti ću moći čitati tekstove sa svrhom prikupljanja informacija radi njihove usporedbe prema pouzdanosti., U potpunosti ću moći provjeriti pouzdanost izvora informacija prema autoru, nakladniku i godini izdanja.
Videolekcija 1.2: Najluđa knjiga hrvatske književnosti u svemiru? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći prepoznati tipične dijelove pogovora., U potpunosti ću moći vrednovati informacije., U potpunosti ću moći povezivati nove informacije s postojećim znanjima i iskustvima te stvarati novo znanje., U potpunosti ću moći organizirati ključne pojmove logično i pregledno, izdvajati bitno od nebitnog., Djelomično ću moći opisati simboličku vrijednost književnoga ili diskurzivnog teksta za hrvatski kulturni krug i baštinu., U potpunosti ću moći uočiti i tumačiti obilježja pogovora na primjeru., U potpunosti ću moći razlikovati literarno i informacijsko čitanje., U potpunosti ću moći analizirati učinkovitost metoda i tehnika kojima se koristite pri pretraživanju izvora i organizacije informacija.
Videolekcija 1.3: Može li se vođenim čitanjem izboriti druga šansa? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći samostalno i kritički vrednovati ideje., U potpunosti ću moći uočiti međuovisnost članova društva i proces društvene odgovornosti., Djelomično ću moći razlikovati leksičke slojeve općeuporabnoga leksika hrvatskoga standardnog jezika., U potpunosti ću moći objašnjavati jezična i govorna obilježja slušanoga teksta., U potpunosti ću moći analizirati strukturna obilježja teksta služeći se prethodno stečenim znanjima o svrsi i funkciji strukture teksta., U potpunosti ću moći razlikovati govorne i razgovorne vrste izlagačkih tekstova u skladu s određenom svrhom slušanja i namjeni., Moći ću opisati osobine podcasta., Moći ću odrediti temu razgovora., Moći ću navesti obilježja odslušanog teksta., Moći ću prepoznati obilježja aktivnog slušanja., Moći ću primijeniti obilježja aktivnog slušanja.
Videolekcija 1.4: O čemu govore polaznici 39. govorničke škole „Ivo Škarić“? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći uočavati i tumačiti obilježja javnog govora na primjeru., U potpunosti ću moći vrednovati informacije., U potpunosti ću moći slušati pitanja radi razumijevanja i davati odgovore., U potpunosti ću moći prepoznati dijelove slušanoga govora., Moći ću uočiti i razlikovati govorna i negovorna obilježja., Moći ću vrednovati informacije i davati odgovore., Moći ću opisati vrste govora., Moći ću uočiti važnost dijelova govora., Moći ću uočiti vrste i obilježja govora.
Tema 2: Produktivne jezične djelatnosti - govorenje - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći razlikovati leksičke slojeve općeuporabnoga leksika hrvatskoga standardnog jezika., U potpunosti ću moći prosuditi utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnoga stila primatelja., Djelomično ću moći govoriti izlagačke tekstove u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
Videolekcija 2.1: Govori kao saborski zastupnik - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći uočavati i tumačiti obilježja govora na primjeru., U potpunosti ću moći analizirati govor s obzirom na govorne vrednote., U potpunosti ću moći pripremiti javni govor., U potpunosti ću moći razlikovati različite vrste govora., U potpunosti ću moći prepoznati tipične dijelove govora., U potpunosti ću moći utjecati na pozitivne promjena u zajednici., U potpunosti ću moći uočiti važnost demokratske svijesti i političke kulture građana u rješavanju društvenih i političkih problema., Moći ću razlikovati različite svrhe govora., Moći ću razlikovati upotrebu stilskih figura u govoru.
Videolekcija 2.2: Treba živjeti održivo (elevator pitch) - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći istraživati i izdvajati informacije važne za pripremu i izvođenje govorenog teksta točno ih navodeći i poštujući autorstvo., U potpunosti ću moći izvoditi govor (elevator pitch) radi upućivanja slušatelja ili pregovaranja zbog zajedničkoga rješavanja problemske situacije., U potpunosti ću moći uočavati i razlikovati verbalna, neverbalna i paraverbalna obilježja javnoga govora., U potpunosti ću moći određivati temu, oblik, svrhu i namjenu govornoga teksta., U potpunosti ću moći istraživati informacije važne za pripremu govornog teksta služeći se različitim pouzdanim izvorima., U potpunosti ću moći procjeniti kako stanje ekosustava utječe na kvalitetu života., Moći ću određivati svrhu elevator pitcha., Moći ću primjenjivati verbalne, neverbalne i paraverbalne vrednote govorenoga jezika s obzirom na funkcionalni stil., Moći ću analizirati verbalne, neverbalne i paraverbalne vrednote govorenoga jezika s obzirom na funkcionalni stil., Moći ću određivati svrhu i tematiku sažetog govora, elevator pitcha.
Videolekcija 2.3: Pet timskih uloga i jedno ja - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći služit se bilješkama i natuknicama tijekom diskusije., U potpunosti ću moći opisati timske uloge u suradničkim aktivnostima., U potpunosti ću moći pripremiti se za diskusiju u grupi radi donošenja odluka ili rješenja problemske situacije., U potpunosti ću moći povezati svoje osobine i ponašanja s opisanim timskim ulogama., U potpunosti ću moći odabrati prikladne komunikacijske obrasce za sudjelovanje u diskusiji., Moći ću opisati sebe na temelju osobnih i moralnih vrijednosti., Moći ću govoriti u skladu s govornom ulogom., Moći ću opisivati timske uloge u suradničkim aktivnostima.
Videolekcija 2.4: Intervju za posao u međunarodnoj tvrtki - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći razgovarati radi upućivanja sugovornika., U potpunosti ću moći pripremiti svoje bilješke i odgovore potrebne za planirani razgovor., U potpunosti ću moći razumjeti utjecaj međukulturnih razlika na organizacijsku kulturu tvrtke., U potpunosti ću moći samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje., U potpunosti ću moći cijeniti svoj i poštovati tuđi identitet., U potpunosti ću moći pripremiti svoje odgovore za intervju za posao (tema, oblik, svrha i namjena govornoga teksta)., Moći ću odrediti temu, oblik, svrhu i namjenu intervjua za posao., Moći ću izdvojiti informacije važne za pripremu i izvođenje govorenog teksta., Moći ću istraživati i izdvajati informacije važne za pripremu i izvođenje govorenog teksta točno ih navodeći.
Tema 3: Produktivne jezične djelatnosti - pisanje - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći razlikovati leksičke slojeve općeuporabnoga leksika hrvatskoga standardnog jezika., U potpunosti ću moći prosuditi utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnoga stila primatelja., Djelomično ću moći pisati izlagačke tekstove u kojima se ostvaruju obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.
Videolekcija 3.1: Čitamo stručnu literaturu – prikazujemo časopis Hrvatski jezik - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći oblikovati koncept za pisanje izlagačkih tekstova u skladu s određenom strukturom, oblikom i funkcionalnim stilom: administrativnim, publicističkim, znanstveno-popularnim., U potpunosti ću moći odabrati valjane informacije s obzirom na svrhu teksta., U potpunosti ću moći analizirati jezično-strukturna obilježja izlagačkih tekstova te ih oblikovati prema modelu., U potpunosti ću moći oblikovati prema konceptu prikaz popularno-znanstvenog ili stručnog članka., U potpunosti ću moći primijeniti pravopisna i jezična pravila hrvatskoga standardnog jezika i obilježja funkcionalnoga stila teksta koji oblikuje., U potpunosti ću moći prosuditi kako su informacije, ideje, stavovi i mišljenja prikazani u medijskom tekstu., Moći ću analizirati jezično-strukturna obilježja izlagačkih tekstova., Moći ću povezivati informacije i ideje iz teksta sa svojim znanjem, iskustvom i drugim tekstovima., Moći ću razlikovati izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika., Moći ću istraživati podatke o autoru, izdanju i nakladniku izvora., Moći ću objasniti strukturna obilježja teksta pripadajućega funkcionalnog stila.
Videolekcija 3.2: Želim volontirati u Parkovima Hrvatske - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći odabrati valjane informacije s obzirom na svrhu teksta., U potpunosti ću moći analizirati jezično-strukturna obilježja pisma., U potpunosti ću moći oblikovati motivacijsko pismo prema modelu., U potpunosti ću moći primjenjivati pravopisna i jezična pravila hrvatskoga standardnog jezika i obilježja funkcionalnoga stila teksta., U potpunosti ću moći samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje., U potpunosti ću moći oblikovati koncept za pisanje izlagačkih tekstova u skladu s određenom strukturom, oblikom i funkcionalnim stilom., Moći ću navoditi vrste pisama., Moći ću opisivati obilježja motivacijskog pisma., Moći ću određivati strukturu pisma., Moći ću određivati tekstnu vrstu., Moći ću određivati dijelove strukture pisma.
Videolekcija 3.3: Koja su obilježja dobrih anketnih pitanja? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći samostalno oblikovati anketni obrazac u tiskanome i/ili elektroničkome obliku., U potpunosti ću moći kritički odabrati odgovarajuću digitalnu tehnologiju., U potpunosti ću moći kreativno djelovati u različitim područjima učenja., U potpunosti ću moći opisati obilježja ankete i njezine svrhe., U potpunosti ću moći primjenjivati pravopisna i jezična pravila hrvatskoga standardnog jezika., Moći ću opisivati osobine anketnog pitanja., Moći ću uspoređivati obilježja razgovornih vrsta., Moći ću određivati strukturu ankete., Moći ću određivati pripadnost retoričkoj vrsti., Moći ću određivati obilježja anketnog pitanja.
Tema 4: Jezik u funkciji - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati rečenice u tekstu i primijeniti sintaktička znanja pri njegovu oblikovanju., U potpunosti ću moći razlikovati leksičke slojeve općeuporabnoga leksika hrvatskoga standardnog jezika., U potpunosti ću moći usporediti organske govore hrvatskoga jezika s hrvatskim standardnim jezikom na uporabnoj razini., Djelomično ću moći analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet.
Videolekcija 4.1: Kako dobro utkati rečenice u tekst? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći razlikovati tekstna vezna sredstva, konektore i modifikatore., U potpunosti ću moći usporediti linearnu i paralelnu tekstnu vezu., U potpunosti ću moći razlikovati tekst i diskurs., U potpunosti ću moći primjenjivati sintaktička znanja u oblikovanju teksta., U potpunosti ću moći isprobavati različite nove postupke i tehnike pisanja., Moći ću prepoznati obilježja rečenice., Moći ću razlikovati tekstna vezivna sredstva., Moći ću prepoznati načine povezivanja teksta.
Videolekcija 4.2: Što je zajedničko svim rečenicama? Po čemu su posebne? - Ishodi učenja: U potpunosti ću se moći upoznati s rečenicama po sastavu., U potpunosti ću moći razlikovati složene rečenice., U potpunosti ću moći analizirati nezavisnosložene, zavisnosložene i višestruko složene rečenice., U potpunosti ću moći primijeniti pravila o pisanju složenih rečenica., U potpunosti ću moći se upoznati s vrstama složenih rečenica., U potpunosti ću moći primijeniti norme hrvatskog jezika., Moći ću odrediti obilježja složenih rečenica., Moći ću primijeniti pravila o pisanju zareza u rečenicama., Moći ću odrediti vrstu nezavisnosloženih rečenica., Moći ću odrediti vrste zavisnosloženih rečenica., Moći ću analizirati višestrukosloženu rečenicu.
Videolekcija 4.3: Poredak je bitan! - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći razlikovati neobilježeni, obilježeni i obvezni red riječi., U potpunosti ću moći uočavati položaj nenaglasnica ili klitika u obveznom redu riječi., U potpunosti ću moći znati objasniti pravila standardnoga jezika o položaju klitika., U potpunosti ću moći samovrednovati proces učenja i svoje rezultate, procjenjivati ostvareni napredak te na temelju toga planirati buduće učenje., U potpunosti ću moći učiti o tome koliko se propisana pravila standardnoga jezika o položaju enklitika razlikuju od jezičnoga uzusa govorenoga hrvatskoga jezika, odnosno govora u svakodnevnim i jednostavnim komunikacijskim situacijama., Moći ću utvrditi pravilan poredak riječi u rečenici., Moći ću razlikovati neobilježeni i obilježeni red riječi., Moći ću uočiti pogreške u pisanju zanaglasnica.
Tema 5: Jezik u društvu - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći razlikovati leksičke slojeve općeuporabnoga leksika hrvatskoga standardnog jezika., U potpunosti ću moći usporediti organske govore hrvatskoga jezika s hrvatskim standardnim jezikom na uporabnoj razini., Djelomično ću moći analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet.
Videolekcija 5.1: Ringišpil (ni)je vrteška (n)i vrtuljak - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći protumačiti odabrane lekseme u obavijesnim i književnim tekstovima prema njihovoj pripadnosti leksičkom sloju., U potpunosti ću moći primijeniti lekseme prikladne funkcionalnom stilu i vrsti teksta., U potpunosti ću moći opisati mjesto zavičajnoga jezika u vlastitome jezičnom identitetu., U potpunosti ću moći samostalno tražiti nove informacije iz različitih izvora, transformirati ih u novo znanje., U potpunosti ću moći prihvaćati vlastiti kulturni i nacionalni identitet u odnosu na druge kulture., U potpunosti ću moći razlikovati lekseme prema njihovoj pripadnosti leksičkome sloju., Moći ću odrediti pripadnost leksema leksičkom sloju.
Videolekcija 5.2: Ča – kaj – što: Zlatna formula hrvatskog jezika - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći razlikovati čakavsko, kajkavsko i štokavsko narječje., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja narječja na konkretnim primjerima., U potpunosti ću moći samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje., U potpunosti ću moći samostalno zaključiti kako jezična i književna baština utječu na oblikovanje vlastita kulturnog identiteta., Moći ću prepoznati obilježja hrvatskoga jezika., Moći ću prepoznati obilježja narječja., Moći ću prepoznati obilježja kajkavskog narječja., Moći ću prepoznati obilježja štokavskog narječja., Moći ću prepoznati obilježja hrvatskih narječja.
Videolekcija 5.3: Kako se govori u hrvatskim selima i gradovima? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći usporediti osobine svog idioma s drugim idiomima i standardom., U potpunosti ću moći odrediti upotrebu idioma u različitim funkcionalnim stilovima., U potpunosti ću moći interpretirati tekstove prema prostornoj raslojenosti leksika., U potpunosti ću moći samostalno tražiti nove informacije iz različitih izvora, transformirati ih u novo znanje., Moći ću određivat ću razlike između idioma., Moći ću primjenjivati žargon mladih., Moći ću odrediti upotrebu žargonizama prema funkcionalnim stilovima., Moći ću odrediti obilježja idioma., Moći ću prepoznati obilježja prostorne raslojenosti leksika.
Tema 6: Obilježja tekstnih vrsta - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći čitati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika., Djelomično ću moći prosuditi utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnoga stila primatelja.
Videolekcija 6.1: Kako se piše stručni članak? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći koristiti se različitim strategijama učenja., U potpunosti ću moći usvojiti pravila o pisanju naziva slastica., U potpunosti ću moći prepoznati strukturna obilježja stručnog članka., U potpunosti ću moći uočiti strukturu stručnog članka., U potpunosti ću moći prepoznati scijentizme i obilježja znanstveno-popularnog stila., U potpunosti ću moći istražiti podatke o autoru, izdanju i nakladniku izvora., U potpunosti ću moći analizirati jezično-strukturna obilježja., U potpunosti ću moći odabrati prikladne citate kojima se potkrepljuje zaključci., Moći ću povezati informacije i ideje iz teksta sa svojim znanjem i iskustvom., Moći ću uočiti temu, svrhu i oblik pročitanog stručnog članka., Moći ću uočiti strukturna obilježja teksta i prepoznati stil kojim je članak napisan., Moći ću iskazati razumijevanje strukturnog obilježja teksta., Moći ću povezivati pojmove i objašnjenja iskazujući razumijevanje podataka i ideja iz teksta.
Videolekcija 6.2: Intervju kao novinska vrsta - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći odrediti obilježja intervjua kao publicističke vrste., U potpunosti ću moći analizirati strukturu teksta., U potpunosti ću moći povezati podatke iz teksta., U potpunosti ću moći odrediti tipične elemente intervjua kao tekstne vrste., U potpunosti ću moći upoznati se s kulturnom institucijom., U potpunosti ću moći kritički promišljati i vrednovati ideje., Moći ću prepoznati obilježja intervjua., Moći ću analizirati obilježja funkcionalnih stilova., Moći ću odrediti obilježja intervjua., Moći ću opisati strukturu intervjua., Moći ću povezati nastanak Matice hrvatske s društveno-političkim razdobljem.
Videolekcija 6.3: Rezime i apstrakt – dvije slične, a različite tekstne vrste - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći opisati strukturna i stilska obilježja rezimea., U potpunosti ću moći razlikovati dvije vrste sažetka: rezime i apstrakt., U potpunosti ću moći opisati strukturna i stilska obilježja apstrakta., U potpunosti ću moći primijeniti strategije sažimanja., U potpunosti ću moći samostalno provoditi istraživanje portala hrvatskih znanstvenih časopisa., U potpunosti ću moći samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje., Moći ću prepoznati strategije sažimanja., Moći ću razlikovati obilježja dviju vrsta sažetaka: rezimea i apstrakta., Moći ću prepoznati strukturna obilježja apstrakta., Moći ću prepoznati mrežne izvore informacija.
Tema 7: Pravilno pisanje i govorenje - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći govoriti izlagačke tekstove u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja., U potpunosti ću moći pisati izlagačke tekstove u kojima se ostvaruju obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja., U potpunosti ću moći analizirati rečenice u tekstu i primijeniti sintaktička znanja pri njegovu oblikovanju.
Videolekcija 7.1: Iz lektorskoga ugla: Bolje biti citatoman nego kradljivac - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći uočavati pogreške u pisanju pravopisnih znakova., U potpunosti ću moći primijeniti pravopisne znakove u tekstu., U potpunosti ću moći primijeniti pravopisna i jezična pravila u ispravljanju teksta., U potpunosti ću moći razlikovati pojmove i ulogu navodnika, polunavodnika i kosih slova., Moći ću prepoznati vrste pravopisnih znakova., Moći ću prepoznati uporabu navodnika., Moći ću prepoznati način uporabe kosih slova u tekstu., Moći ću prepoznati posebne tipove slova., Moći ću uočiti uporabu kosih slova i navodnika.
Videolekcija 7.2: Lektorske bilješke: Korekturni znakovi i školske zadaće - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći primijeniti korekturne znakove na tekstu., U potpunosti ću moći primijeniti jezična i pravopisna pravila pri ispravljanju teksta., U potpunosti ću moći razlikovati pojmove redaktura, lektura i korektura teksta., Moći ću analizirati pojmove lektura, korektura i redaktura., Moći ću točno primjenjivati korekturne znakove., Moći ću primjenjivati jezične norme hrvatskoga standardnog jezika na primjerima., Moći ću razlikovati opis posla lektora i redaktora.
Videolekcija 7.3: Fonetičarska posla: Začini (učini) svoj govor uzbudljivijim uzlazno-silaznim intonacijama - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje., U potpunosti ću moći tumačiti obilježja govora., U potpunosti ću moći razlikovati silaznu i uzlaznu intonaciju., U potpunosti ću moći kritički se odnositi prema vrednotama govorenoga jezika., Moći ću prepoznati značenje pojma intonacija., Moći ću prepoznati vrste intonacija., Moći ću prepoznati značajke govora., Moći ću prepoznati govorne vrednote., Moći ću uočit ću polje djelovanja jezikoslovne discipline fonetike.
Tema 8: Poezija - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu., U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primijeniti književnoteorijske pojmove., U potpunosti ću moći analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet., U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst.
Videolekcija 8.1: Hrvatski lirski Mojsije - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati i interpretirati Kranjčevićevu pjesmu na sadržajnoj i izraznoj razini., U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj teksta., U potpunosti ću moći uočiti univerzalnu dimenziju pjesme, odnosno njezinu aktualnost., U potpunosti ću moći prepoznati prednosti i ograničenja povezane s pripadnošću određenoj zajednici., U potpunosti ću moći opisati društveno-povijesne prilike u kojima je pjesma nastala i povezati ih sa značenjem pjesme., Moći ću tumačiti pjesmu na sadržajnoj i simboličkoj razini., Moći ću prepoznati tematska obilježja teksta., Moći ću prepoznati žanrovska obilježja književnog teksta., Moći ću prepoznati stilska i strukturna obilježja teksta.
Videolekcija 8.2: Kritički skepticizam u poeziji Silvija Strahimira Kranjčevića - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati i interpretirati Kranjčevićeve pjesme Bog i Hrvati i Gospodskomu Kastoru., U potpunosti ću moći izražavati vlastiti literarni doživljaj pjesama., U potpunosti ću moći povezivati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva i usvajati norme ponašanja u skladu s istinskim vrijednostima., U potpunosti ću moći izdvajati pojedinosti koje izazivaju najjači dojam i koje me potiču na razmišljanje o hrvatskoj državotvornosti., U potpunosti ću moći analizirati tematska i žanrovska obilježja političko-satirične poezije Silvija Strahimira Kranjčevića., Moći ću povezat ću stihove s vlastitom kulturnom baštinom., Moći ću prepoznati motive koji ostavljaju jači dojam i potiču na razmišljanje., Moći ću uočiti osobne i individualizirane motive u rodoljubnoj pjesmi., Moći ću analizirati književne tekstove na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane poetske vrste.
Videolekcija 8.3: Diklice, ruže, vile – što se skriste? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći uočiti stilska obilježja pjesama., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja renesanse., U potpunosti ću moći analizirati obilježja petrarkističke lirike., U potpunosti ću moći uspoređivati književne tekstove na jezičnoj i sadržajnoj razini., U potpunosti ću moći prepoznati vrijednost dubrovačke renesansne lirike., U potpunosti ću moći povezivati ideje iz tekstova sa svojim znanjem, iskustvom i drugim tekstovima., U potpunosti ću moći samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje., Moći ću prepoznati povijesni razvoj hrvatske petrarkističke poezije., Moći ću prepoznati obilježja hrvatske petrarkističke poezije., Moći ću prepoznati značajke stiha u pjesmi., Moći ću uočit ću obilježja pjesničkog stila.
Videolekcija 8.4: Brez izmine dugo ništar stat ne more - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći povezati sadržaj Ribanja i ribarskoga prigovaranja s aktualnim životnim situacijama., U potpunosti ću moći izdvojiti pojedinosti koje potiču na razmišljanje., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja poslanice., U potpunosti ću moći analizirati ulomke iz Ribanja i ribarskog prigovaranja., U potpunosti ću moći izdvojiti obilježja ribarske ekloge na primjerima., U potpunosti ću moći opisati simboličku vrijednost Ribanja i ribarskog prigovaranja za hrvatski kulturni krug i baštinu kao prvog etnografskoga i melodiografskog zapisa., U potpunosti ću moći opisati Ribanje i ribarsko prigovaranje u kontekstu hvarskoga renesansnog književnog kruga., Moći ću analizirati ulomke iz Ribanja i ribarskog prigovaranja na razini izraza.
Videolekcija 8.5: Noćne Julije - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati pjesmu s obzirom na temu, motive te književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst., U potpunosti ću moći prepoznati pojam besjedovnog stiha., U potpunosti ću moći tumačiti obilježja dramskog teksta., U potpunosti ću moći izraziti literarni doživljaj teksta., U potpunosti ću moći povezati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva., U potpunosti ću moći izdvojiti dojmljive pojedinosti koje potiču na razmišljanje., U potpunosti ću moći usporediti vlastito proživljeno iskustvo čitanja s iskustvima drugih čitatelja., Moći ću prepoznati značenje pojma renesanse., Moći ću prepoznati vrste soneta., Moći ću prepoznati značajke stiha u pjesmi., Moći ću prepoznati obilježja renesanse., Moći ću uočiti obilježja jezika renesanse.
Tema 9: Proza - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu., U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primijeniti književnoteorijske pojmove., U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst., U potpunosti ću moći analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i europskoga kulturnog kruga te njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet.
Videolekcija 9.1: A. G. Matoš, anegdotalne novele: Anegdota kao književni impuls - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći usporediti svoj doživljaj literarnoga teksta s doživljajima drugih čitatelja., U potpunosti ću moći izdvojiti iz ulomaka pojedinosti koje potiču na razmišljanje., U potpunosti ću moći povezati tekst sa životnim situacijama., U potpunosti ću moći usporediti anegdotu i novelu kao književne vrste., U potpunosti ću moći analizirati pjesmu Hrastovački nokturno u kontekstu novele Nekad bilo – sad se spominjalo., U potpunosti ću moći primijeniti na zadanim primjerima književnoteorijske pojmove vezane uz novelu kao proznu vrstu., U potpunosti ću moći objasniti važnost pripovijedanja kao komunikacijske vještine., U potpunosti ću moći analizirati i usporediti ulomke iz novela Antuna Gustava Matoša Kip domovine leta 188* i Nekad bilo – sad se spominjalo prema temi, motivima, uporabi jezika i ideji., Moći ću analizirati usporediti ulomke iz novela Antuna Gustava Matoša Kip domovine leta 188* i Nekad bilo – sad se spominjalo na razini izraza.
Videolekcija 9.2: A. G. Matoš, bizarne novele: Bizarnost kao novelističko nadahnuće - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati novele Miš i Camao., U potpunosti ću moći analizirati ideju i značenje djela., U potpunosti ću moći usporediti novele prema motivu bizarnosti., U potpunosti ću moći odrediti obilježja Matoševih simbolističkih novela., U potpunosti ću moći usporediti likove, motive i završetak u novelama., Moći ću odrediti pripadnost novela prema stilskim obilježjima., Moći ću odrediti obilježja simbolističkih novela., Moći ću prepoznati simbole u noveli., Moći ću povezati stanje lika sa simbolikom životinje., Moći ću povezati zajedničke motive obiju novela.
Videolekcija 9.3: J. W. Goethe, Patnje mladog Werthera: Njegovu duhu ne možete uskratiti svoje udivljenje i ljubav. - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći povezati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva., U potpunosti ću moći izdvojiti pojedinosti koje su dojmljive i potiču na razmišljanje., U potpunosti ću moći analizirati i usporediti književne tekstove na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz prozne vrste., U potpunosti ću moći opisati književnopovijesno razdoblje u kojem je nastao roman., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja stilske formacije i dominantne književne poetike u predromantičarskom romanu., U potpunosti ću moći procjenjivati dobronamjernost komunikacije i ponašanja u stvarnome i virtualnome svijetu., U potpunosti ću moći izraziti literarni doživljaj teksta.
Videolekcija 9.4: Kako su priče braće Grimm utjecale na romantičare? - Ishodi učenja: U potpunosti ću se moći upoznati s djelom braće Grimm i njihovim sakupljačkim akcijama., U potpunosti ću moći odrediti obilježja stvaralaštva i utjecaj romantizma na braću Grimm., U potpunosti ću moći izraziti svoje mišljenje o bajkama., U potpunosti ću moći odrediti razliku između narodnih i umjetničkih bajki., U potpunosti ću moći analizirati obilježja bajke na primjeru., U potpunosti ću moći objasniti ulogu Maksimilijana Vrhovca i njegova Poziva svećenstvu na preporoditelje., U potpunosti ću moći ponoviti obilježja bajke., Moći ću odrediti obilježja bajke., Moći ću odrediti obilježja stvaralaštva braće Grimm., Moći ću odrediti književno razdoblje stvaranja braće Grimm., Moći ću odrediti važnost Maksimilijana Vrhovca za hrvatski narodni preporod., Moći ću povezat ću pisce na temelju popularne kulture.
Videolekcija 9.5: Odrastanje – pamćenje – sjećanje - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći prepoznati pojam poetskog romana., U potpunosti ću moći tumačiti obilježja romana., U potpunosti ću moći izraziti literarni doživljaj teksta., U potpunosti ću moći povezati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva., U potpunosti ću moći izdvojiti pojedinosti koje su dojmljive i potiču na razmišljanje., U potpunosti ću moći usporediti svoje proživljeno iskustvo čitanja s iskustvima drugih čitatelja., U potpunosti ću moći analizirati roman s obzirom na temu, motive te književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst., Moći ću odrediti strukturu romana., Moći ću odrediti temu romana., Moći ću prepoznati likove u romanu., Moći ću izdvojiti dijelove romana., Moći ću analizirati važnost motiva u romanu.
Tema 10: Drama - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu., U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primijeniti književnoteorijske pojmove., U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst., U potpunosti ću moći analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet.
Videolekcija 10.1: Što su radili obijesni mladići oko 1500-e? – studija jednog (ne)sretnog slučaja - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti doživljaj komedije., U potpunosti ću moći povezivati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva., U potpunosti ću moći objasniti važnost nenasilja i kritičkoga odnosa prema vlastitu ponašanju., U potpunosti ću moći analizirati Novelu od Stanca na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz dramske vrste., U potpunosti ću moći opisati renesansno razdoblje u kojem je nastala Novela od Stanca., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja stilske formacije i dominantne književne poetike u renesansnoj komediji., U potpunosti ću moći tumačiti izdvojene pojedinosti koje čitatelja potiču na razmišljanje., Moći ću analizirati kompoziciju Novele od Stanca., Moći ću analizirati sadržajnu razinu Novele od Stanca., Moći ću analizirati stih Novele od Stanca.
Videolekcija 10.2: Zašto je smiješno nekad tužno? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći razlikovati različite postupke iskazivanja smiješnoga., U potpunosti ću moći analizirati postupke iskazivanja smiješnog na ulomku iz komedije Dundo Maroje., U potpunosti ću moći opisati obilježja snalažljivog sluge plautovskog tipa na primjeru Pometa., U potpunosti ću moći uočiti uporabu stilskih sredstava za iskazivanje smiješnoga u medijskome tekstu.
Videolekcija 10.3: Što ako je život samo san? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti doživljaj drame., U potpunosti ću moći povezivati tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustva., U potpunosti ću moći tumačiti izdvojene pojedinosti koje čitatelja potiču na razmišljanje., U potpunosti ću moći objasniti važnost nenasilja i kritičkoga odnosa prema vlastitu ponašanju., U potpunosti ću moći analizirati dramu Život je san na sadržajnoj i izraznoj razini primjenjujući književnoteorijske pojmove vezane uz dramske vrste., U potpunosti ću moći opisati barokno razdoblje u kojem je nastala drama Život je san., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja stilske formacije i dominantne književne poetike u baroknoj drami., Moći ću razvrstati književnopovijesna razdoblja kronološki., Moći ću prepoznati končeto kao stilsko obilježje baroka., Moći ću prepoznati žanrovska obilježja dramskog teksta.
Videolekcija 10.4: Determinirana usudom, osuđena na ljubav - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati mit o Fedri., U potpunosti ću moći interpretirati na odlomcima tragediju Fedra Jeana Racinea., U potpunosti ću moći odrediti obilježja klasicističke tragedije., U potpunosti ću moći usporediti mit i književno djelo., U potpunosti ću moći komentirati postupke lika., U potpunosti ću moći navesti svoje mišljenje o postupcima likova., Moći ću odrediti motive mita o Fedri., Moći ću prepoznati teme mitova., Moći ću odrediti obilježja djela., Moći ću opisati osobine likova., Moći ću utvrditi povijesno razdoblje.
Videolekcija 10.5: Kad smo postali neosjetljivi na osjetljive? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći prepoznati obilježja drame., U potpunosti ću moći usporediti svoju interpretaciju s interpretacijama drugih čitatelja., Moći ću prepoznati značajke drame Fragile!., U potpunosti ću moći tumačiti sadržajna i izrazna obilježje drame Fragile!., U potpunosti ću moći samostalno kritički promišljati., Moći ću prepoznati stvaralaštvo Tene Štivičić., Moći ću prepoznati tematiku drame Fragile!., Moći ću uočiti obilježja drame., Moći ću prepoznati stilska obilježja drame i ulogu jezika u drami.
Tema 11: Stvaralačko izražavanje - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primijeniti književnoteorijske pojmove., U potpunosti ću moći prosuditi utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnoga stila primatelja., Djelomično ću moći stvaralački se izraziti prema vlastitome interesu potaknut tekstom.
Videolekcija 11.1: Stvaralački preoblikujte pjesmu u prozni tekst - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći objasniti što je kreativni proces., U potpunosti ću moći stvaralački preoblikovati baroknu pjesmu Džive Bunića Vučića u suvremenu priču., U potpunosti ću moći razlikovati poetske i prozne tekstove te uočavati glavna obilježja poezije i proze., U potpunosti ću moći uočiti što je kreativno pisanje., U potpunosti ću moći kreativno izražavati vlastite osjećaje, ideje i misli., Moći ću prepoznati glavne odrednice poezije., Moći ću odrediti korake kreativnog procesa., Moći ću analizirati pjesme Džive Bunića Vučića., Moći ću oblikovati rad služeći se različitim tehnikama, oblicima izražavanja i medijima.
Videolekcija 11.2: Kako iz proznog teksta stvoriti dramski prizor? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći stvoriti dramsku scenu., U potpunosti ću moći izraziti vlastiti doživljaj dramskog djela., Moći ću objasniti kreativnu tehniku., Moći ću izdvojiti elemente kriminalističkog žanra., Moći ću odrediti pripadnost autora književnom razdoblju., Moći ću odrediti tematiku i žanrovsku pripadnost Poeovih djela., U potpunosti ću moći primijeniti tehnike „Tko sam ja?“ i vizualna oluja ideja., U potpunosti ću moći usporediti prozni tekst i dramski tekst., U potpunosti ću moći analizirati odlomak romana.
Videolekcija 11.3: Kako iz dramskog teksta dobiti filmski scenarij? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći usporediti kazališnu i filmsku umjetnost., U potpunosti ću moći razlikovati dramski tekst od teksta scenarija., U potpunosti ću moći primijeniti znanja o formi scenarija u oblikovanju teksta., U potpunosti ću moći pisati scenarij na temelju dramskoga teksta., U potpunosti ću moći isprobati različite nove postupke i tehnike pisanja., U potpunosti ću moći razlikovati filmska izražajna sredstva., Moći ću prepoznati obilježja filmskog scenarija., Moći ću usporediti stilska sredstva medijskih tekstova., Moći ću prepoznati stilska izražajna sredstva filma.
Tema 12: Kulturna pismenost - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu., U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst., U potpunosti ću moći prosuditi utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnoga stila primatelja., U potpunosti ću moći analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet., U potpunosti ću moći usporediti organske govore hrvatskoga jezika s hrvatskim standardnim jezikom na uporabnoj razini.
Videolekcija 12.1: Pričigin (jer priča pričanjem oživi) - Ishodi učenja: Moći ću uočiti obilježja jezika Marka Marulića., Moći ću odrediti geografsku i kulturnu pripadnost Pričigina., Moći ću prepoznati pravila Pričigina., U potpunosti ću moći samostalno kritički promišljati i vrednovati ideje., Moći ću prepoznati književnu vrstu kojoj pripada Judita., Moći ću prepoznati motivaciju za pisanje Judite., U potpunosti ću moći kritički vrednovati važnost Judite kao književnog djela., U potpunosti ću moći tumačiti važnost Pričigina za čitatelje, slušatelje i za cijeli Split., U potpunosti ću moći kritički se odnositi prema sadržaju kulturnih manifestacija, konkretno prema Pričiginu.
Videolekcija 12.2: Obiđite Dom Marina Držića - Ishodi učenja: Moći ću prepoznati književnike kojima je posvećen muzej., Moći ću odrediti informacije o postavu muzeja., Moći ću odrediti temu postava muzeja., Moći ću analizirati obilježja Držićeva teatra., Moći ću odrediti naziv glumačke družine., U potpunosti ću se moći upoznati s muzejima posvećenim hrvatskim književnicima., U potpunosti ću moći potkrijepiti primjerima svoje mišljenje., U potpunosti ću moći odrediti muzejski postav muzeja Dom Marina Držića., U potpunosti ću moći odrediti okolnosti prikazivanja Držićevih predstava., U potpunosti ću se moći upoznati s glumačkim družinama koje su izvodila Držićeve predstave., U potpunosti ću se moći upoznati i odrediti kulturno-povijesni razvoj renesansnog Dubrovnika.
Videolekcija 12.3: Croatia rediviva - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izražavati vlastito mišljenje., U potpunosti ću se moći upoznati sa smotrom Croatia rediviva., Moći ću odrediti pisce dijalektalne lirike., Moći ću odrediti jezik prvoga tiskanog rječnika., Moći ću izdvojiti najznačajniju kajkavsku lirsku zbirku., Moći ću opisati kulturnu manifestaciju Croatia rediviva., U potpunosti ću moći odrediti položaj dijalektalne književnosti tijekom povijesti., Moći ću odrediti razdoblje djelovanja ozaljskog književno-jezičnog kruga., U potpunosti ću se moći upoznati s autorima i temama dijalektalne književnosti.
Videolekcija 12.4: Commedia dell'arte i Cest is d'Best - Ishodi učenja: Moći ću prepoznati utjecaj komedije umijeća na kulturnu baštinu., Moći ću odrediti sadržajna obilježja dramskog teksta., Moći ću odrediti književnopovijesna obilježja teksta., Moći ću utvrditi obilježja javne kulturne manifestacije., U potpunosti ću moći prepoznati utjecaj tradicionalnih izvedbenih umjetnosti u suvremenim tekstovima i medijima., U potpunosti ću moći prosuđivati javnu kulturnu manifestaciju., U potpunosti ću moći usporediti obilježja commedie dell’arte s Goldonijevom komedijom., U potpunosti ću moći opisati obilježja commedie dell’arte., U potpunosti ću moći analizirati obilježja tipskih likova commedie dell’arte u drugim dramskim djelima.
Videolekcija 12.5: Dokumentaristički pristup ljubavi u filmu - Ishodi učenja: Moći ću prepoznati obilježja kratkometražnog filma., Moći ću prepoznati stilska izražajna sredstva filma., Moći ću prepoznati formalna obilježja filma., Moći ću objasniti naslov filma., Moći ću prepoznati obilježja dokumentarne metode., U potpunosti ću moći analizirati dokumentarni film., U potpunosti ću moći razlikovati redateljske dokumentarne metode., U potpunosti ću moći razlikovati filmska izražajna sredstva., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja opisnoga filmskog izlaganja., U potpunosti ću moći prepoznati obilježja asocijativne montaže., U potpunosti ću moći prosuđivati mogućnosti manipulacije medijskoga teksta.
Tema 13: Medijska pismenost - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu., U potpunosti ću moći prosuditi utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnoga stila primatelja.
Videolekcija 13.1: Kako nas zavode reklame, a kako uvjeravaju novinari? - Ishodi učenja: Moći ću analizirati svrhu stilske figure u reklami., Moći ću prepoznati stilska obilježja novinskog teksta., Moći ću procijeniti tematske odrednice medijskog teksta., Moći ću procijeniti utjecaj stilskih figura na primatelja u medijskom tekstu., U potpunosti ću moći prepoznati stilske figure u medijskim tekstovima., U potpunosti ću moći analizirati upotrebu stilskih sredstava u medijskim tekstovima., U potpunosti ću moći prosuđivati kako su informacije, ideje, stavovi i mišljenja prikazani u medijskom tekstu., U potpunosti ću moći opisati metode uvjeravanje u novinskim tekstovima., U potpunosti ću moći prosuđivati mogućnosti manipulacije medijskim tekstom.
Videolekcija 13.2: Medij je mediju – vuk - Ishodi učenja: Moći ću provjeriti stupanj svoje medijske pismenosti., Moći ću usvojiti pojam važan za razvoj medijske pismenosti i povezati ga s njegovim značenjem., Moći ću uočiti moć fotografije u prezentiraju medijskog sadržaja., U potpunosti ću moći prosuđivati kako informacijama, koje nam nude, različiti medijski servisi mogu utjecati i na naš životni stil., U potpunosti ću moći uočiti da medijski tekstovi promiču određene ideje i stavove i tako utječu na oblikovanje životnog stila., U potpunosti ću moći doznati zašto se novinarstvo smatra stupom demokracije i zašto se novinare naziva čuvarima vrata., U potpunosti ću moći istražiti koliko ima televizijskih nakladnika, radijskih nakladnika, elektroničkih publikacija., U potpunosti ću moći doznati kako velik dio medijskog tržišta čine komercijalni mediji, ali i da postoje javni medijski servisi., U potpunosti ću moći doznati da postoje neprofitni mediji., U potpunosti ću moći kritički postaviti pitanje tko je zapravo autor ili kreator nekog sadržaja.
Videolekcija 13.3: Istražite strip u časopisima - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći definirati strip., Moći ću odrediti autore prvoga hrvatskog stripa., Moći ću opisati strip kao umjetnost., Moći ću objasniti elemente stripa., Moći ću prepoznati onomatopeje u stripu., U potpunosti ću moći odrediti važnost vizualnog i tekstualnog dijela u stripu., U potpunosti ću moći analizirati strip., U potpunosti ću se moći upoznati s poviješću hrvatskog stripa., U potpunosti ću moći izraziti svoj doživljaj stripa.
1. Receptivne jezične djelatnosti
Receptivne jezične djelatnosti
Receptivne jezične djelatnosti
Ishodi:
U potpunosti ću moći slušati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
U potpunosti ću moći čitati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
U potpunosti ću moći prosuditi utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnoga stila primatelja.
U interaktivnoj videolekciji naglasak je na istraživanju informacija. Učenici će se upoznati s izvorima informacija o čitateljskim portalima, s čitateljskim mrežama i čitateljskim klubovima. Čitat će tekstove sa svrhom prikupljanja informacija radi njihove usporedbe prema pouzdanosti, provjeriti pouzdanost izvora informacija prema autoru, nakladniku i godini izdanja, razlikovat će provjerene i neprovjerene izvore informacija te primarne i sekundarne izvore informacija. Učenici će primijeniti strategije letimičnoga i pomnog čitanja.
U interaktivnoj videolekciji učenici će uočiti i objasniti obilježja pogovora kao vrste teksta na primjeru, prepoznat će tipične dijelove pogovora te razlikovati literarno i informacijsko čitanje. Primijenit će metode upravljanja informacijama te metode povezivanja novih informacije s postojećim znanjima i iskustvima da bi stvorili novo znanje. Čitajući s razumijevanjem tekst pogovora Tanje Tolić u knjizi Davora Slamniga Čudovište, učenici će povezivati informacije i ideje iz teksta s vlastitim znanjem, iskustvom i drugim tekstovima.
U interaktivnoj videolekciji učenici će slušati medijski tekst (28. epizodu radijske emisije Rehabilitacija DA, e-radija za drugu šansu Sveučilišta Sjever) te povezivati i sažimati podatke o tekstu. Na temelju lingvometodičkog predloška objasnit će obilježja funkcionalnog stila. Učenici će ovladavati vještinama aktivnog slušanja prepoznajući elemente aktivnog slušanja kod sebe i kod drugih. Prosudit će kako su informacije iz medijskog teksta oblikovane i kako utječu na stavove pojedinaca. Učenici će povezivati informacije i ideje iz teksta s vlastitim znanjem, iskustvom i drugim tekstovima, ujedno i procjenjujući izvor informacija. Učenike se potiče na samostalno daljnje istraživanje teme upućujući ih na podcast Bliski susreti jezične vrste.
U interaktivnoj videolekciji učenici slušaju dva govora na javnom nastupu na 39. i 40. Govorničkoj školi „Ivo Škarić“. Na temelju lingvometodičkog predloška učenici će uočiti i objasniti obilježja javnog govora i neverbalne znakove na primjeru. Razlikovat će govorne i razgovorne vrste izlagačkih tekstova iz različitih izvora te različitih funkcionalnih stilova. Razvijat će vještinu slušanja s razumijevanjem, vrednovati informacije prikupljene slušanjem te na temelju razumijevanja i analize informacija doći do odgovora. Učenici će ovladavati vještinama aktivnog slušanja prepoznajući elemente aktivnog slušanja kod sebe i kod drugih. Učenici će povezivati informacije i ideje iz teksta s vlastitim znanjem, iskustvom i drugim tekstovima. Na kraju će samostalno analizirati obilježja govora na novom primjeru.
2. Produktivne jezične djelatnosti - govorenje
Produktivne jezične djelatnosti - govorenje
Produktivne jezične djelatnosti - govorenje
Ishodi:
U potpunosti ću moći razlikovati leksičke slojeve općeuporabnoga leksika hrvatskoga standardnog jezika.
U potpunosti ću moći prosuditi utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnoga stila primatelja.
Djelomično ću moći govoriti izlagačke tekstove u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
U interaktivnoj videolekciji učenici slušaju i čitaju govor V. Gotovca ispred komande JNA i čitaju govor I. Kukuljevića Sakcinskog, prvi govor na hrvatskom jeziku u Saboru. Na temelju tih primjera učenici će analizirati strukturna i jezična obilježja javnog govora, kao što su jednostavne rečenice u linearnoj vezi, te elemente uvjeravačkog stila kojima se nastoji utjecati na slušatelje u prenošenju vlastitih misli i ideja. U pripremi vlastita govora učenici će odrediti temu, oblik, svrhu i namjenu govornoga teksta te na temelju izdvojenih informacija pripremiti govor služeći se natuknicama, bilješkama, karticama, plakatima i računalnim prikazima.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati sa specifičnom tekstnom vrstom koja je iznimno tražena u suvremenom i užurbanom načinu života, a posebice u poslovnom svijetu. Riječ je o elevator pitchu, javnom govoru koji traje onoliko koliko traje vožnja liftom. Učenici će uočavati važnost dobre pretpripreme i važnost sažetog predstavljanja vlastite ideje. Kao uzor poslužit će im audiovizualni zapis u kojem entuzijastična osoba predstavlja svoju ideju/proizvod/uslugu u području ekološkog osvještavanja i poticanja na življenje u skladu s postavkama održivog razvoja.
U interaktivnoj videolekciji naglasak je stavljen na ključnu kompetenciju osobnoga i socijalnog razvoja i na stvaranje učenikove slike o sebi. Učenika se potiče na aktivno promišljanje o vlastitim osobinama i ponašanjima te na samoprocjenu vlastitih komunikacijskih stilova. Upoznajući se s različitim timskim ulogama u suradničkim aktivnostima, učenik na osnovi simulacije procjenjuje koje bi uloge lakše ili teže preuzeo tijekom razgovora ili diskusije. Učenici će u različitim ulogama nastojati utjecati na slušatelje u prenošenju vlastitih misli i ideja. U pripremi vlastite diskusije učenici će odrediti temu, oblik, svrhu i namjenu govornoga teksta te se na temelju izdvojenih informacija pripremiti za diskusiju služeći se natuknicama, bilješkama i karticama.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s globalizacijskim procesima i sve učestalijim mogućnostima rada od kuće ili s udaljenih mjesta što čini vjerojatnom mogućnost da se profesionalna karijera započne u međunarodnoj tvrtki. Učenici će naučiti kako se prikladno pripremiti za intervju, kako prikladno komunicirati, predvidjeti moguće razlike u poimanju poslovne i organizacijske kulture temeljene na međukulturnim razlikama. U pripremi intervjua za posao učenici će analizirati temu, oblik, svrhu i namjenu govornoga teksta. Vođeni korak po korak, učenici će pripremiti svoje bilješke i odgovore potrebne za planirani razgovor, razgovarati radi upućivanja sugovornika te razumjeti utjecaj međukulturnih razlika na organizacijsku kulturu tvrtke i cijeniti svoj i poštovati tuđi identitet.
3. Produktivne jezične djelatnosti - pisanje
Produktivne jezične djelatnosti - pisanje
Produktivne jezične djelatnosti - pisanje
Ishodi:
U potpunosti ću moći razlikovati leksičke slojeve općeuporabnoga leksika hrvatskoga standardnog jezika.
U potpunosti ću moći prosuditi utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnoga stila primatelja.
Djelomično ću moći pisati izlagačke tekstove u kojima se ostvaruju obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.
U interaktivnoj videolekciji učenici će čitati stručnu literaturu, s naglaskom na čitanje znanstveno-popularnog članka objavljenog u časopisu „Hrvatski jezik“. Određivat će temu, oblik i svrhu teksta, raspoznavati obilježja publicističkog i znanstveno-popularnoga stila. Pišući prikaz, primjenjivat će strukturna i jezična obilježja zadane tekstne vrste. Učenici će razvijati vlastiti jezično-kulturni identitet, jačati nacionalni identitet i osjećaj pripadnosti narodu i državi.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s jezično-strukturnim obilježjima pisama i njihovom svrhom s obzirom na vrstu. Prema zadanim obilježjima i kriterijima napisat će motivacijsko pismo. Primjenjivat će jezična i pravila funkcionalnog stila službenog pisma.
U interaktivnoj videolekciji učenici će na različitim primjerima razlikovati tekst, kao svaki cjeloviti jezični i multimedijski izričaj, i diskurs, kao ostvarenje dijaloga između pisca i čitaoca odnosno kao način i stil izlaganja s obzirom na temu ili područje u kojem se ostvaruje. Na primjerenim lingvometodičkim predlošcima uspoređivat će linearnu i paralelnu tekstnu vezu i tekstna vezna sredstva kao što su konektori i modifikatori. U oblikovanju teksta primjenjivat će dosad stečena sintaktička znanja.
U interaktivnoj videolekciji učenici će na primjerima iz teksta analizirati rečenice po sastavu kao jednostavne i složene rečenice. Analizirat će različite vrste nezavisnosloženih, zavisnosloženih i višestruko složenih rečenica s obzirom na sastav, ustrojstvo i način sklapanja odnosno uvrštavanja. Primjenjivat će pravila o slaganju i pisanju složenih rečenica poštujući normu hrvatskoga standardnog jezika.
U interaktivnoj videolekciji učenici će učiti zašto Poredak je bitan, odnosno zašto je poredak bitan. U lekciji se govori o poretku riječi u rečenici i o tome koliko je poredak bitan, a naglasak se stavlja na položaj nenaglasnica (klitika) u obveznom redu riječi u rečenici. Učit će o tome da sa stilskoga i obavijesnoga gledišta red riječi ovisi o tome što se želi naglasiti; razlikovat će stilski neobilježen i stilski obilježen red. Donekle će usporediti organske govore hrvatskog jezika s hrvatskim standardnim jezikom na uporabnoj razini. Uočit će koliko se propisana pravila standardnog jezika o položaju enklitika razlikuju od jezičnog uzusa govorenoga hrvatskog jezika odnosno govora u svakodnevnim i jednostavnim komunikacijskim situacijama.
5. Jezik u društvu
Jezik u društvu
Jezik u društvu
Ishodi:
U potpunosti ću moći razlikovati leksičke slojeve općeuporabnoga leksika hrvatskoga standardnog jezika.
U potpunosti ću moći usporediti organske govore hrvatskoga jezika s hrvatskim standardnim jezikom na uporabnoj razini.
Djelomično ću moći analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet.
Hrvatski jezik ima bogat leksik, ali nijedan govornik hrvatskoga jezika ni u idealnim uvjetima ne može potpuno njime ovladati. Riječi kojima se služimo mogu zastarjeti, oživjeti, biti poznate općepoznate ili razumljive samo uskom krugu korisnika određenoga područja ili zanimanja. Kako se leksik raslojava, zašto dolazi do potrebe da određene riječi hrvatskog jezika zamijenimo drugim riječima ili upotpunimo već postojeću riječ novim značenjima, samo su neka pitanja koja otvara interaktivna videolekcija.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s vrstama narječja. Uočit će obilježja čakavskoga, kajkavskoga i štokavskoga narječja te ih prepoznati na primjerima i u govornika. Uočit će na zornim i njima bliskim primjerima po čemu se razlikuju sva tri narječja i zaključit će kojim se narječjem oni služe. Zaključit će o utjecaju jezične i književne nematerijalne kulturne baštine na oblikovanje vlastita kulturnog identiteta.
U interaktivnoj videolekciji učenici će na primjeru različitih tekstova razlikovati idiome i obilježja idioma prema prostornoj raslojenosti. Uspoređivat će vlastiti idiom s drugima na različitim primjerim zabilježenim u Zvučnom atlasu hrvatskog govora. Na zornim i bliskim književnim i neknjiževnim primjerima određivat će obilježja različitih sociolekata. Tako će uočiti simboličku vrijednost književnoga ili diskurzivnog teksta za hrvatski kulturni krug i baštinu.
6. Obilježja tekstnih vrsta
Obilježja tekstnih vrsta
Obilježja tekstnih vrsta
Ishodi:
U potpunosti ću moći čitati u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
Djelomično ću moći prosuditi utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnoga stila primatelja.
U interaktivnoj videolekciji učenici će čitati tekst Ivane Matas Ivanković Velike i male slastice, iz rubrike časopisa Hrvatski jezik Lektorske bilješke. Istraživat će na Portalu hrvatskih znanstvenih časopisa Hrčak podatke o autoru, izdanju i nakladniku izvora. Na konkretnom primjeru učit će što je stručni članak i kako se piše stručni članak. Uočavat će temu, oblik i svrhu teksta i primjenu pravopisnih pravila u pisanju naziva slastica. Rješavajući zadatke, povezivat će informacije i ideje iz teksta sa svojim znanjem i iskustvom. Sažimat će podatke i ideje iz teksta i odabirati prikladne citate kojima će potkrijepiti svoje zaključke o eksplicitnom i implicitnom značenju teksta.
U interaktivnoj videolekciji učenici će na primjeru intervjua u mrežnom mediju s književnikom Mirom Gavranom određivati strukturu teksta te strukturna i jezična obilježja novinskog intervjua. Analizirat će pitanja i opremu teksta. Uočavat će i analizirati žurnalizme i stilska sredstva u publicističkom stilu. Vođeni korak po korak, učenici će povezivati i sažimati podatke i ideje u tekstu te odabirati prikladne citate kojima potkrepljuju svoje zaključke o eksplicitnom i implicitnom značenju teksta. Na kraju će se upoznati s poviješću Matice hrvatske.
U interaktivnoj videolekciji učenici će obrađivati dvije tekstne vrste koje se u hrvatskom jeziku nazivaju sažetak što može dovesti do buke u komunikacijskom kanalu. Tako se sažetkom naziva tekst nastao skraćivanjem duljega usmenog ili pisanog teksta. Taj se tekst još naziva i rezimeom. Isto tako naziv sažetak upotrebljava se i za kratak tekst koji prethodi znanstvenom članku. U tom tekstu naznačuju se ključne ideje i rasprava članka. Budući da se sažetak piše prije samoga znanstvenog rada, često se naziva i nacrtak.
7. Pravilno pisanje i govorenje
Pravilno pisanje i govorenje
Pravilno pisanje i govorenje
Ishodi:
U potpunosti ću moći govoriti izlagačke tekstove u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
U potpunosti ću moći pisati izlagačke tekstove u kojima se ostvaruju obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.
U potpunosti ću moći analizirati rečenice u tekstu i primijeniti sintaktička znanja pri njegovu oblikovanju.
Uočavate li svoje ili tuđe pogreške u tekstu? Koje pogreške najčešće uočavate? Prepoznajete li pogrešno napisane pravopisne znakove u rečenici? U ovoj interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s vrstama pravopisnih znakova. Prepoznat će najčešće primjere pogrešaka i situacija u kojima se rabe navodnici, polunavodnici i kosa slova. Uočit će na zornim i njima bliskim primjerima po čemu se razlikuju ovi pravopisni znakovi i njihovu uporabu na razini rečenice.
Učenici se u svojim školskim zadaćama susreću s osnovnim korekturnim znakovima. S pomoću videolekcije proširit će svoje znanje, a u interaktivnim zadatcima vježbati primjenu korekturnih znakova pri postupku redigiranja, lektoriranja i korigiranja napisanoga teksta prije njegove objave u tiskanim ili elektroničkim medijima, recimo mrežnim stranicama škole ili školskome listu.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s obilježjima govorne intonacije i naglasnim cjelinama. Uočit će pogreške u naglašavanju i intonaciji. Na konkretnom će govoru uočiti obilježja silazne i uzlazne intonacije te uočiti kako odrediti granicu naglasne cjeline.
8. Poezija
Poezija
Poezija
Ishodi:
U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu.
U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primijeniti književnoteorijske pojmove.
U potpunosti ću moći analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet.
U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst.
U interaktivnoj videolekciji učenici će analizirati i interpretirati Kranjčevićevu pjesmu Mojsije, opisati društveno-povijesne prilike u kojima je pjesma nastala i povezati ih sa značenjem same pjesme. Istaknut će univerzalnu dimenziju pjesme odnosno utvrditi na koji je način ona i danas itekako aktualna i živa.
U interaktivnoj videolekciji učenici će analizirati dvije Kranjčevićeve pjesme: Bog i Hrvati, iz zbirke Bugarkinje iz 1885. godine, i Gospodskomu Kastoru, iz zbirke Izabrane pjesme. Promišljat će o Kranjčevićevoj političko-satiričnoj poeziji, referancijalnosti, klasičnim stihovima i strofama, akcenatskom pentametru. Istaknut će se kako je Bog i Hrvati ujedno i poznata pravaška krilatica koja je simbolički označavala pravo hrvatskog naroda na slobodu. Posebna pažnja u interpretaciji pjesme Gospodskomu Kastoru bit će posvećena motivu psa i uočavanju satiričnog. Učenici će analizirati tematska i žanrovska obilježja političko-satirične poezije Silvija Strahimira Kranjčevića i primjenjivati pojmove vezane uz poetske vrste.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s pojmom renesanse i renesansne književnosti. Uočit će obilježja petrarkističke lirike u hrvatskoj književnosti i prepoznati petrarkistički stil. Istraživat će jezične i stilske značajke pjesama Mavre Vetranovića, Šiška Menčetića i Džore Držića te uspoređivati književne tekstove na sadržajnoj i izraznoj razini. Uočit će ideal ženske ljepote u renesansi, ali i obilježja misaone lirike. Prepoznat će vrijednost dubrovačke renesansne lirike za cjelokupnu hrvatsku književnost.
Kako je izgledala renesansna dokolica? Što su u slobodno vrijeme radili imućni patriciji? Zašto su komunicirali poslanicama? Kakve sve informacije u hrvatskom Jadranu u 16. stoljeću možemo doznati iz idilskoga spjeva Petra Hektorovića? Na postavljena pitanja učenici će doznati odgovore u interaktivnoj videolekciji naslovljenoj stihom preuzetim iz Hektorovićeva Ribanja i ribarskog prigovaranja. U njemu je možda sažeta jedna od ključnih renesansnih ideja o potrebi za stalnim kretanjem i promjenom, odnosno aktivizmom renesansnoga čovjeka.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s pojmovima renesanse i postmodernizma. Uočit će strukturu lirske pjesme i usporediti pjesme prema strukturi, sadržaju i izrazu. Uočit će razlike između različitih poetskih vrsta te će izdojiti pojedinosti koje su ga se dojmile. Prepoznat će stvaralaštvo Shakespearea i usporediti ga sa suvremenim pjesnicima ističući sličnosti i razlike.
9. Proza
Proza
Proza
Ishodi:
U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu.
U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primijeniti književnoteorijske pojmove.
U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst.
U potpunosti ću moći analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i europskoga kulturnog kruga te njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet.
U interaktivnoj videolekciji predstavljene su novele Kip domovine leta 188* i Nekad bilo – sad se spominjalo pjesnika i pripovjedača Antuna Gustava Matoša. Obje novele pripadaju novelama s anegdotalnom temom iz zagrebačkoga života, a povezuje ih i autorovo eksperimentiranje s uporabom zagrebačke kajkavštine. U sklopu novele Nekad bilo – sad se spominjalo napisana je prva kajkavska dijalektalna pjesma Hrastovački nokturno u poetičkoj maniri neopetrarkizma.
U interaktivnoj videolekciji učenici će na primjeru novela Antuna Gustava Matoša određivati obilježja piščevih simbolističkih novela. Na sadržajnoj i izraznoj razini analizirat će obilježja novele, s naglaskom na elemente bizarnog i okultnog u književnosti, te ideju i značenje djela. Usporedit će likove, ulogu životinja u djelu i motiv bizarnosti koji se javlja na kraju obiju novela. Povezivat će tekst s dosadašnjim književnim i čitateljskim iskustvom te izdvajati pojedinosti koje su ga se dojmile i potaknule na razmišljanje.
U interaktivnoj videolekciji učenici će čitati ulomke iz romana Patnje mladog Werthera Johanna Wolfganfa Goethea. Kritički će promišljati o patnji u romantizmu i o patnji u suvremenom dobu. Razmišljat će o tome kakvim se osobama dive, koje osobine krase ljude prema kojima osjećaju ljubav. Doznat će što je epistolarni roman, što je verterizam, a uvjereni smo i da će biti potaknuti na cjelovito čitanje romana.
Učenici će na početku interaktivne videolekcije lekcije utvrditi obilježja bajke. Na primjeru će odrediti strukturu ogledne bajke koja se ponavlja u svim vrstama. Upoznat će se sa sakupljačkim akcijama braće Grimm, njihovim djelovanjem i utjecajem romantizma na njihovo stvaranje. Sakupljačke akcije povezat će s pretpreporodnim Pozivom Maksimilijana Vrhovca i njegovim utjecajem na preporoditelje. Na kraju će uočiti razliku između narodne i umjetničke bajke.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s romanom Damira Karakaša Sjećanje šume. Uočit će vrstu romana i usporediti ga s romanom Patnje mladog Werthera s obzirom na temu smrti. Odredit će motive i osnovna obilježja romana poput pripovjedača, ideje i značenja romana. Izdvojit će pojedinosti koje su ga se dojmile i potaknule na razmišljanje. Povezat će tekst s aktualnim situacijama na temelju iskustava i analizirat će povezanost romana Sjećanje šume s drugim tekstovima slične tematike.
10. Drama
Drama
Drama
Ishodi:
U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu.
U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primijeniti književnoteorijske pojmove.
U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst.
U potpunosti ću moći analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet.
U interaktivnoj videolekciji učenici će pokušati doći do odgovora na pitanje što su radili obijesni mladići oko 1500-e. Zapitat će se koliko i u čemu je ponašanje renesansnih mladića slično ponašanju današnje mladeži. Istaknut će se važnost nenasilja i kritičkoga odnosa prema vlastitu ponašanju. Do odgovora će dolaziti čitajući ulomke Novele od Stanca, komedije u stihovima Marina Držića. Promišljat će kritički o tome je li šala koju su renesansni mladići izveli – smiješna, ili je priča zabrinjavajuća jer dočarava obijest renesansnih mladića i besramno ismijavanje starije osobe. Pritom će uočiti obilježja farse i lakrdije. Odredit će obilježja dramskog teksta: dramski sukob, dramska napetost, dramski lika, dramski dijalog i monolog.
Katarza smijehom jedan je oblika pročišćenja ljudskih osjećaja. No pobuđuje li svaki smijeh i ugodne osjećaje? U interaktivnoj videolekciji učenici će upoznati različite postupke za iskazivanje smiješnog: humor, ironiju, sarkazam, cinizam i grotesku na primjerima iz književnih, ali i medijskih tekstova. U središtu zanimanja bit će komedije Marina Držića, najvažnijega hrvatskog dramatičara starije hrvatske književnosti.
U interaktivnoj videolekciji učenici će čitati ulomke drame Život je san Pedra Calderóna de la Barce. Povezivat će tekst s dosadašnjim književnim i čitateljskim iskustvom te izdvajati pojedinosti koje su ga se dojmile i potaknule na razmišljanje. Na sadržajnoj i izraznoj razini analizirat će obilježja drame, uočiti obilježja dramskog sukoba, dramske napetosti. U interpretaciji naglasak će biti na objašnjavanju postupaka i karakterizacije likova te na duhovnom raspoloženju katoličke obnove.
U interaktivnoj videolekciji učenici će usporediti mit o Fedri s Racineovom istoimenom tragedijom. Na odlomcima će interpretirati Fedru Jeana Racinea s naglaskom na ulogu fatalizma i tragične krivnje te odrediti i objasniti postupke i karakterizaciju likova. Ujedno će uočiti stil pisanja i na primjeru djela izdvojiti obilježja klasicističke tragedije.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s dramom Fragile! Tene Štivičić. Uočit će obilježja socijalne drame te se upoznati s tematikom ropstva u dramama. Izrazit će svoj doživljaj teksta i potkrijepiti mišljenja i stavove. Povezat će tekst s aktualnim društvenim situacijama i usporediti ga s drugim tekstovima. Uočit će aktualnost teme azilanata i trgovine ljudima u suvremenoj hrvatskoj drami. Izdvojit će pojedinosti koje potiču na razmišljanje i usporedit će književne tekstove s obzirom na književnopovijesni i kulturni kontekst.
11. Stvaralačko izražavanje
Stvaralačko izražavanje
Stvaralačko izražavanje
Ishodi:
U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primijeniti književnoteorijske pojmove.
U potpunosti ću moći prosuditi utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnoga stila primatelja.
Djelomično ću moći stvaralački se izraziti prema vlastitome interesu potaknut tekstom.
U interaktivnoj videolekciji učenike će se poticati na izražavanje vlastitih osjećaja, ideja i misli da bi se što bolje pripremili za donošenje različitih odluka u životu. Dok budu učili kako stvaralački preoblikovati pjesmu u prozni tekst, u interaktivnim zadatcima razvijat će kreativnost i domišljatost. Usvajat će stav o tome da je kreativnost važna vještina koja pomaže da se bolje izrazimo i snalazimo u svakodnevnim situacijama, ali će uočiti i da se kreativnost i inovativnost smatraju izrazito poželjnim vještinama u poslovnome svijetu. Stvaralački će preoblikovati baroknu pjesmu Džive Bunića Vučića u suvremenu priču, a da bi u tome bili uspješni, pomoći će im stručni članak Kreativnost i pedagogija, autorice Sani Kunac.
U interaktivnoj videolekciji učenici će odrediti razlike između proznog i dramskog teksta. Razmišljat će o mogućnosti preoblike proznog odlomka u dramski prizor. Koristeći se tehnikama „Tko sam ja?“ i vizualnom olujom ideja, promišljat će o stvaranju preoblike i njezinu postavljanju na pozornicu. Na temelju polaznog odlomka, stvarat će popis likova, replike i scenografiju. Upoznat će se s nekim elementima kriminalističkog žanra.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati sa sličnostima i razlikama filmske i kazališne umjetnosti, upoznat će se s formom scenarija i razlikovati ga od dramskog teksta. Koristeći se pojmovima iz filma i primjenjujući znanje o filmskim izražajnim sredstvima, sukreirat će dio filmskog scenarija na temelju dramskog predloška iz trećeg čina drame Robinja Hanibala Lucića.
12. Kulturna pismenost
Kulturna pismenost
Kulturna pismenost
Ishodi:
U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu.
U potpunosti ću moći usporediti književne tekstove s obzirom na književnopovijesni, društveni i kulturni kontekst.
U potpunosti ću moći prosuditi utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnoga stila primatelja.
U potpunosti ću moći analizirati tekstove iz hrvatske kulturne baštine i kulturnoga kruga i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet.
U potpunosti ću moći usporediti organske govore hrvatskoga jezika s hrvatskim standardnim jezikom na uporabnoj razini.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s pričom i pripovijedanjem od Marulića do danas u Splitu. Poslušat će i analizirati proslov Judite i povezati priču o Juditi sa suvremenim pričama. Uočit će važnost kulturnih manifestacija, konkretno Pričigina, i njegov utjecaj na oblikovanje vlastita kulturnog identiteta. Obrazložit će svoje mišljenje i stavove o odabranom tekstu i potkrijepiti ga primjerima.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s muzejima posvećenima hrvatskim književnicima virtualnom šetnjom po Hrvatskoj. Upoznat će muzej Dom Marina Držića i njegov postav. Na osnovi muzejskog audiovodiča prikupljat će informacije o okolnostima postavljanja piščevih djela tijekom njegova života, o mjestima izvođenja njegovih djela i o glumačkim družinama. Upoznat će se s razdobljem dubrovačkog procvata u 16. stoljeću i njegova utjecaja na život i književnost renesanse.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s problematikom književnosti na narječjima. Uspoređivat će djela iz hrvatske jezične povijest i upoznati se s dijalektalnom književnošću nakon hrvatskoga narodnog preporoda. Upoznat će se sa smotrom Croatia rediviva pa interpretirati tri pjesme na narječjima, izraziti mišljenje o dijalektalnoj književnosti i dojmove o pročitanim tekstovima.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s mimom i kazališnim vrstama poteklim od antičkoga mima. Istaknut će obilježja commedie dell’arte, tipske likove i gegove koji ju obilježavaju. Uočit će kako je njezin utjecaj prisutan i danas u svijetu suvremenih medija. Tragom commedie dell’arte, analizirat će obilježja Goldonijeve kazališne reforme, s naglaskom na njegovoj komediji Gostioničarka Mirandolina. Posjetit će u virtualnom okružju ulični festival Cest is d'Best i zaključiti kakav je utjecaj commedia dell'arte ostavila na ulične festivale i izvedbe u javnom prostoru, na cirkusiranje i klauniranje.
U interaktivnoj videolekciji učenici će se upoznati s obilježjima dokumentarnog filma i prepoznati uobičajene dokumentarističke metode. Na primjeru klasika hrvatskoga dokumentarnog filma Rudolfa Sremca Zelena ljubav uočavat će tipične odrednice kratkometražnoga filma i metode dokumentarizma. Utvrdit će obilježja opisnoga filmskog izlaganja tipičnog za dokumentarni film. Prepoznat će kako i dokumentarni film može biti namješten te koje su sve mogućnosti manipulacije filmskim postupcima.
13. Medijska pismenost
Medijska pismenost
Medijska pismenost
Ishodi:
U potpunosti ću moći izraziti svoj literarni doživljaj i obrazložiti stavove o književnom tekstu.
U potpunosti ću moći prosuditi utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnoga stila primatelja.
U interaktivnoj videolekciji učenici će analizirati jezična obilježja reklamnog i novinarskog diskursa, prepoznati stilska izražajna sredstva u medijskim porukama, reklamama i novinskim tekstovima. Stilske figure u reklamama analizirat će u odvojenim kategorijama: figurama dikcije, konstrukcije, riječi i misli. U cjelovitome novinskom tekstu uočit će primjere korištenja različitih stilskih figura u novinskim tekstovima. Analizom stilskih sredstava osvijestit će mogućnosti manipulacije medijskim tekstovima te kako oni utječu na primatelja s obzirom na dob, spol i kulturni kontekst.
U interaktivnoj videolekciji učenici će doznati kako velik dio medijskog tržišta čine komercijalni mediji, koji žive od objave oglasa, no i da postoje javni medijski servisi koji se najvećim dijelom financiraju iz mjesečne pristojbe koju plaćaju građani. Doznat će i da postoje neprofitni mediji koji se financiraju iz državnog proračuna, donacijama ili putem natječaja i projekata. Utvrdit će kako svi medijski sadržaji – od reklama, preko glazbenih videospotova, igranih i animiranih filmova i serija i sl. – praktično vrve od različitih ideologija koje pokušavaju promovirati i nametnuti određene vrijednosti.
U interaktivnoj videolekciji učenici će čitati strip Darka Macana Loša jaja fokusirajući se na spoj vizualnog i tekstualnog dijela stripa. Izdvojit će događaje, utvrditi karakterizaciju likova, onomatopeju i vizualne metafore. Odredit će položaj likova i oblačića u stripu te prikaz teksta u stripu. Izrazit će dojam i mišljenje o pročitanom stripu. Utvrdit će najvažnije autore i časopise u povijesti hrvatskog stripa.