Hermenegildo Gall, Ivan Ivić, Ivan Šišak, Nataša Kauzlarić, Nataša Vinković, Željko Štanfelj
Što ću naučiti
GEO SŠ A.B.2.1. Učenik analizira utjecaj globalizacije na razvoj gospodarstva i društva na različitim prostornim razinama.
GEO SŠ B.2.1. Učenik analizira razmještaj i kretanje broja stanovnika, pokazatelje prirodnoga i prostornog kretanja stanovništva te demografske strukture i procese na lokalnoj, nacionalnoj i svjetskoj razini s pomoću tablica, grafičkih prikaza i geografske karte.
GEO SŠ B.2.2. Učenik analizira uzroke i posljedice suvremenih demografskih procesa na lokalnoj, nacionalnoj i svjetskoj razini s pomoću tablica, grafičkih prikaza i geografske karte.
GEO SŠ B.2.3. Učenik analizira i uspoređuje morfološku i funkcionalnu strukturu naselja te uspoređuje obilježja i funkcije ruralnih i urbanih naselja u Hrvatskoj.
GEO SŠ B.2.4. Učenik istražuje nodalno-funkcionalnu organizaciju Hrvatske.
GEO SŠ B.2.7. Učenik analizira i uspoređuje različite pokazatelje razvijenosti na svim prostornim razinama.
GEO SŠ B.C.2.8. Učenik analizira strukturu, rezerve i prostorni raspored energetskih izvora i mineralnih sirovina, prepoznaje važnost sirovina i energije za gospodarski razvoj.
GEO SŠ B.2.9. Učenik analizira razvoj, obilježja, prostorni raspored i značenje industrije.
GEO SŠ C.2.1. Učenik opisuje različite načine korištenja i zbrinjavanja otpada te u njima aktivno sudjeluje.
GEO SŠ C.A.B.2.2. Učenik primjenjuje geografska znanja i vještine u rješavanju pitanja iz svakodnevnoga života vezanih
Popis tema i videolekcija
Tema 1: OPĆA OBILJEŽJA STANOVNIŠTVA - Ishodi učenja: GEO SŠ B.2.1. Učenik analizira razmještaj i kretanje broja stanovnika, pokazatelje prirodnoga i prostornog kretanja stanovništva te demografske strukture i procese na lokalnoj, nacionalnoj i svjetskoj razini s pomoću tablica, grafičkih prikaza i geografske karte., GEO SŠ B.2.2. Učenik analizira uzroke i posljedice suvremenih demografskih procesa na lokalnoj, nacionalnoj i svjetskoj razini s pomoću tablica, grafičkih prikaza i geografske karte.
Videolekcija 1.1: Razmještaj i kretanje broja svjetskog stanovništva - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati razmještaj i kretanje broja stanovnika, gustoću naseljenosti te regionalni razmještaj stanovništva.
Videolekcija 1.2: Prirodno kretanje stanovništva - Ishodi učenja: Naučit ćete uspoređivati demografski razvoj država različitoga stupnja gospodarske razvijenosti., Naučit ćete analizirati rodnost, smrtnost, infantilni mortalitet, fertilitet, vitalitet, prirodnu promjenu.
Videolekcija 1.3: Prostorno kretanje stanovnistva - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati prostorno kretanje stanovništva (migracije prema uzroku, dosegu i trajanju)., Naučit ćete analizirati uzroke i posljedice suvremenih migracija radne snage.
Videolekcija 1.4: Opće kretanje i demografska tranzicija - Ishodi učenja: Naučit ćete usporediti prostore s različitim trendovima općega kretanja stanovništva., Naučit ćete usporediti demografski razvoj država različitoga stupnja gospodarske razvijenosti.
Tema 2: DEMOGRAFSKE STRUKTURE I POPULACIJSKA POLITIKA - Ishodi učenja: GEO SŠ B.2.1. Učenik analizira razmještaj i kretanje broja stanovnika, pokazatelje prirodnoga i prostornog kretanja stanovništva te demografske strukture i procese na lokalnoj, nacionalnoj i svjetskoj razini s pomoću tablica, grafičkih prikaza i geografske karte., GEO SŠ B.2.2. Učenik analizira uzroke i posljedice suvremenih demografskih procesa na lokalnoj, nacionalnoj i svjetskoj razini s pomoću tablica, grafičkih prikaza i geografske karte.
Videolekcija 2.1: Biološka struktura - Ishodi učenja: Naučit ćete prepoznati važnost i utjecaj biološke strukture za razvoj gospodarstva i prostora., Naučit ćete analizirati dobnu i spolnu strukturu stanovništva., Naučit ćete izračunati koeficijent maskuliniteta i feminiteta., Naučit ćete usporediti očekivano trajanje života u različitim dijelovima svijeta.
Videolekcija 2.2: Obrazovna i gospodarska struktura - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati demografske strukture (obrazovna, gospodarska)., Naučit ćete analizirati utjecaj pojedinih demografskih struktura i procesa na gospodarski i prostorni razvoj.
Videolekcija 2.3: Nacionalna, jezična i religijska struktura - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati narodnosnu, jezičnu i religijsku strukturu., Naučit ćete analizirati utjecaj narodnosne, jezične i vjerske strukture na gospodarski i prostorni razvoj., Naučit ćete prepoznati prostorne utjecaje nacionalnih manjina na primjeru Hrvatske.
Videolekcija 2.4: Populacijska politika, stanovništvo i razvijenost - Ishodi učenja: Naučit ćete usporediti demografski razvoj država različitog stupnja gospodarske razvijenosti., Naučit ćete analizirati utjecaj pojedinih demografskih struktura i procesa na gospodarski i prostorni razvoj., Naučit čete analizirati tipove i mjere populacijskih politika (eugenička, redistributivna, restriktivna i ekspanzivna) te kritički ih prosuđivati.
Tema 3: GLOBALIZACIJA - Ishodi učenja: GEO SŠ A.B.2.1. Učenik analizira utjecaj globalizacije na razvoj gospodarstva i društva na različitim prostornim razinama.
Videolekcija 3.1: Geografske osnove globalizacije - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati utjecaj prometa i trgovine na proces globalizacije., Naučit ćete objasniti utjecaj globalizacije na pojedine djelatnosti (trgovinu, turizam, promet, poljoprivredu, industriju) i ekonomiju znanja., Naučit ćete objasniti utjecaj globalizacije.
Videolekcija 3.2: Multinacionalne kompanije svuda oko nas - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati ulogu multinacionalnih kompanija u svjetskome gospodarstvu.
Videolekcija 3.3: Europska unija - Ishodi učenja: Naučit ćete razlikovati institucije EU i njihove nadležnosti., Naučit ćete opisivati nastanak i objašnjava značaj EU., Naučit ćete analizirati ulogu ekonomskih integracija u svijetu (EU).
Videolekcija 3.4: Međunarodne integracije i organizacije - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati ulogu ekonomske integracije USMCA u svijetu, Naučit ćete analizirati ulogu ekonomske integracije MERCOSUR u svijetu, Naučit ćete analizirati ulogu ekonomske integracije CEFTA u svijetu, Naučit ćete analizirati ulogu međunarodne organizacije UN u svijetu, Naučit ćete analizirati ulogu međunarodne organizacije WTO u svijetu, Naučit ćete analizirati ulogu međunarodne organizacije OPEC u svijetu.
Tema 4: NASELJA - Ishodi učenja: GEO SŠ B.2.3. Učenik analizira i uspoređuje morfološku i funkcionalnu strukturu naselja te uspoređuje obilježja i funkcije ruralnih i urbanih naselja u Hrvatskoj., GEO SŠ B.2.4. Učenik istražuje nodalno-funkcionalnu organizaciju Hrvatske.
Videolekcija 4.1: Diferencijacija urbanih i ruralnih naselja - Ishodi učenja: Naučit ćete navesti različite kriterije za određivanje gradskih naselja i prosuditi primjenu kriterija za određivanje gradskih naselja.
Videolekcija 4.2: Morfološka, demografska i socioekonomska struktura naselja - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati morfološku strukturu naselja., Naučit ćete analizirati promjenu morfološke strukture naselja., Naučit ćete analizirati i usporediti razvoj urbanih naselja, njihovu prostornu i socioekonomsku strukturu.
Videolekcija 4.3: Funkcionalna struktura naselja i nodalno-funkcionalna organizacija Hrvatske - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati funkcionalnu strukturu naselja., Naučit ćete analizirati promjenu funkcionalne strukture naselja., Naučit ćete usporediti hijerarhijsku strukturu naselja (subregionalna, regionalna, makroregionalna i mikroregionalna središta u Hrvatskoj)., Naučit ćete analizirati funkcionalnu strukturu naselja u kojemu živite (funkcija rada, središnje funkcije)., Naučit ćete usporediti funkcije naselja u kojemu živite s ostalim naseljima u zavičaju., Naučit ćete istražiti nodalno-funkcionalnu organizaciju prostora u kojemu živite.
Videolekcija 4.5: Kulturno-genetski tipovi gradova - Ishodi učenja: Naučit ćete usporediti obilježja osnovnih kulturno-genetskih tipova gradova.
Tema 5: Gospodarstvo - Ishodi učenja: GEO SŠ B.2.6. Učenik istražuje i analizira promjenu čimbenika lokacije gospodarskih djelatnosti., GEO SŠ B.2.7. Učenik analizira i uspoređuje različite pokazatelje razvijenosti na svim prostornim razinama., GEO SŠ B.C.2.8. Učenik analizira strukturu, rezerve i prostorni raspored energetskih izvora i mineralnih sirovina, prepoznaje važnost sirovina i energije za gospodarski razvoj., GEO SŠ B.2.9. Učenik analizira razvoj, obilježja, prostorni raspored i značenje industrije.
Videolekcija 5.1: Lokacijski čimbenici - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati prirodno-geografske i društveno-geografske čimbenike lokacije gospodarskih djelatnosti na različitim primjerima iz Hrvatske i svijeta., Naučit ćete analizirati promjenu važnosti pojedinih čimbenika lokacije, Naučit ćete analizirati i istražiti održivi razvoj prostora u kojemu žive s obzirom na lokaciju gospodarskih djelatnosti.
Videolekcija 5.2: Strukture gospodarstva i mjerenje razvijenosti - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati strukturu gospodarstva u zavičaju, Hrvatskoj, Europi i svijetu (prema udjelu zaposlenih i dohotku prema sektorima djelatnosti)., Naučit ćete analizirati i usporediti različite pokazatelje razvijenosti na svim prostornim razinama., Naučit ćete navesti, analizirati i kritički raspravljati o gospodarskim i socioekonomskim pokazateljima razvijenosti.
Videolekcija 5.3: Obnovljivi i neobnovljivi izvori energije - Ishodi učenja: Naučit ćete raspravljati o važnosti i obvezi upotrebe obnovljivih izvora energije te zauzima stajalište o njihovu iskorištenju., Naučit ćete analizira energetske potencijale, proizvodnju i potrošnju električne energije u zavičaju i Hrvatskoj., Naučit ćete usporediti proizvodnju i potrošnju energije u Hrvatskoj s odabranim državama u Europi i svijetu., Naučit ćete s pomoću geografske karte analizirati prostorni raspored neobnovljivih i obnovljivih izvora energije.
Videolekcija 5.4: Industrijalizacija i tehnološki parkovi - Ishodi učenja: Naučit ćete usporediti prostorni raspored tehnoloških parkova i tehnopolisa u svijetu., Naučit ćete objašnjavati pojavu industrijalizacije, deindustrijalizacije i reindustrijalizacije na primjerima., Naučit ćete razlikovati stare i nove industrije., Naučit ćete opisati stare i nove industrijske prostore i pokazati ih na geografskoj karti., Naučit ćete analizirati obilježja i navesti primjere industrija visokih tehnologija u svijetu i Hrvatskoj., Naučit ćete analizirati značenje industrije za gospodarski razvoj uspoređujući podatke o industrijskoj proizvodnji, broju zaposlenih u industriji i udjelu u BDP-u na primjeru Hrvatske i odabranih država.
Videolekcija 5.5: Energetika i rudarstvo - Ishodi učenja: Naučit ćete razlikovati i objašnjavati važnost resursa i sirovina.
Tema 6: UPRAVLJANJE PROSTOROM - Ishodi učenja: GEO SŠ C.2.1. Učenik opisuje različite načine korištenja i zbrinjavanja otpada te u njima aktivno sudjeluje., GEO SŠ C.A.B.2.2. Učenik primjenjuje geografska znanja i vještine u rješavanju pitanja iz svakodnevnoga života vezanih uz prostorno planiranje kroz istraživački rad.
Videolekcija 6.1: Gospodarenje otpadom - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti važnost smanjivanja i promjene načina korištenja otpada., Naučit ćete objasniti važnost recikliranja i ponovnog korištenja otpada., Naučit ćete analizirati probleme gospodarenja otpadom u zavičaju., Naučit ćete analizirati probleme gospodarenja otpadom u Hrvatskoj., Naučit ćete analizirati probleme gospodarenja otpadom u svijetu., Naučit ćete samostalno i u skupini planirati, organizirati i provesti akciju zbrinjavanja otpada u školi i/ili zavičaju.
Videolekcija 6.2: Prostorno planiranje, zemljišne knjige i katastar - Ishodi učenja: Naučit ćete navesti osnovnu funkciju zemljišne knjige (gruntovnice) i katastra te razlikovati katastarsku općinu od katastarske čestice, Naučit ćete navesti ciljeve i načela prostornoga uređenja Hrvatske u skladu s važećim zakonskim odredbama, Naučit ćete na odabranim primjerima opisati postupak provedbe zahvata u prostoru primjenjujući geografska znanja i vještine, Naučit ćete se služiti informacijskim sustavom prostornoga uređenja (ISPU), Naučit ćete se služiti preglednikom katastarskih podataka za pronalazak katastarskih čestica na katastarskom planu, Naučit ćete upotrebljavati aplikaciju za pregled zemljišnih knjiga
1. OPĆA OBILJEŽJA STANOVNIŠTVA
OPĆA OBILJEŽJA STANOVNIŠTVA
OPĆA OBILJEŽJA STANOVNIŠTVA
Ishodi:
GEO SŠ B.2.1. Učenik analizira razmještaj i kretanje broja stanovnika, pokazatelje prirodnoga i prostornog kretanja stanovništva te demografske strukture i procese na lokalnoj, nacionalnoj i svjetskoj razini s pomoću tablica, grafičkih prikaza i geografske karte.
GEO SŠ B.2.2. Učenik analizira uzroke i posljedice suvremenih demografskih procesa na lokalnoj, nacionalnoj i svjetskoj razini s pomoću tablica, grafičkih prikaza i geografske karte.
U ovoj videolekciji razmatrat će se razmještaj, kretanje broja stanovnika i gustoća naseljenosti na Zemlji. Fokus će se staviti na prirodno-geografske i društveno-geografske čimbenike koji utječu na gustoću naseljenosti, ali i na razmještaj te kretanje broja stanovnika na Zemlji. Objasnit će se različiti aspekti gustoće naseljenosti (opća, fiziološka, ruralna, urbana…). Također će se nešto reći i o regionalnom razmještaju stanovništva te pojmovima litoralizacija, ekumena, subekumena i anekumena.
U ovoj videolekciji upoznat ćemo se sa sljedećim pojmovima: rodnost ili natalitet, smrtnost ili mortalitet, prirodna promjena, smrtnost dojenčadi ili infantilni mortalitet, plodnost ili fertilitet i živost ili vitalitet. Objasnit ćemo kako gospodarski i društveni čimbenici utječu na sastavnice prirodnog kretanja broja stanovnika. Također ćemo usporediti prirodno kretanje broja stanovnika s gospodarskom razvijenosti pojedinih država svijeta.
U ovoj videolekciji govorit ćemo o prostornom kretanju stanovništva na osnovi različitih aspekata. Bit će riječi o prostornom kretanju stanovništva s obzirom na uzrok, doseg i trajanje. Također ćemo opsežnije analizirati uzroke i posljedice suvremenih migracijskih tijekova izazvanih različitim čimbenicima: prirodne nepogode, ratovi, gospodarski čimbenici… Posebno ćemo se osvrnuti na povijesni pregled migracijskih tijekova u Republici Hrvatskoj.
U današnjoj ćemo videolekciji govoriti o općem ili ukupnom kretanju stanovništva, o čemu ovisi opće kretanje stanovništva te koji oblici postoje. Posebno ćemo se osvrnuti na Republiku Hrvatsku. U drugom dijelu videolekcije govorit ćemo o demografskoj tranziciji, odnosno etapama demografske tranzicije u povijesti. Što se u pojedinoj etapi događalo sa stopama rodnosti i smrtnosti te za koje je države karakteristična pojedina etapa.
2. DEMOGRAFSKE STRUKTURE I POPULACIJSKA POLITIKA
DEMOGRAFSKE STRUKTURE I POPULACIJSKA POLITIKA
DEMOGRAFSKE STRUKTURE I POPULACIJSKA POLITIKA
Ishodi:
GEO SŠ B.2.1. Učenik analizira razmještaj i kretanje broja stanovnika, pokazatelje prirodnoga i prostornog kretanja stanovništva te demografske strukture i procese na lokalnoj, nacionalnoj i svjetskoj razini s pomoću tablica, grafičkih prikaza i geografske karte.
GEO SŠ B.2.2. Učenik analizira uzroke i posljedice suvremenih demografskih procesa na lokalnoj, nacionalnoj i svjetskoj razini s pomoću tablica, grafičkih prikaza i geografske karte.
Dobna i spolna struktura stanovništva ključni su dijelovi svake demografske analize jer razmjeno jasno upućuju na demografske procese koji su u tijeku unutar promatrane populacije. Biološka struktura stanovništva također je ključan dio svake gospodarske i prostorne analize te procesa planiranja prostora. Promjenjivi udjeli mladog i starog stanovništva veoma oblikuju razvoj i strukturu gospodarstva, a i jedan su od ključnih čimbenika migracija. U nekoliko primjera, na lokalnoj i globalnoj razini, učenik će upoznati gospodarske i prostorne posljedice velikih i naglih promjena biološke strukture te prepoznati biološku strukturu i očekivano trajanje života kao važan pokazatelj opće razine razvoja prostora. Uz geografska znanja, učenik će usvojiti i vještinu izračunavanja karakterističnih koeficijenata vezanih za spolnu strukturu stanovništva.
Povezanost obrazovne i gospodarske strukture važna je za budući razvoj gospodarstva neke države. Učenici će se upoznati s obrazovnom strukturom prema stupnju pismenosti i dostignutom stupnju obrazovanja te će na primjerima pojedinih država izdvojiti probleme koje izaziva nepovoljna obrazovna struktura. Gospodarsku strukturu upoznat će preko aktivnosti stanovništva te udjela zaposlenih u pojedinim sektorima djelatnosti. Uočene razlike, posebice prostorne, važne su za razumijevanje potencijala pojedinog prostora ili države za budući gospodarski razvoj.
Kulturno-antropološka struktura stanovništva upućuje na homogenost ili heterogenost stanovništva nekoga područja i usko je povezana s tolerancijom i ljudskim pravima. Učenici će se upoznati s nacionalnom strukturom i pojmom nacionalne manjine, najvažnijim svjetskim religijama, brojnošću njihovih pripadnika i prostornim aspektom te jezičnom strukturom uz izdvajanje jezika koji se ističu brojem govornika i/ili važnošću s globalnoga aspekta. Na primjerima iz svijeta učenici će učiti o povezanosti kulturno-antropološke strukture s gospodarskim i prostornim razvojem pojedinih dijelova svijeta.
Gotovo da ne postoji država idealne demografske slike. Učenici će u ovoj videolekciji usvajati znanja o samom pojmu populacijske politike, njezinoj važnosti, tipovima populacijske politike te mjerama koje države poduzimaju s vrlo različitim učincima na stanovništvo. S obzirom na to da su demografski problemi vrlo aktualni i u Hrvatskoj, ovom će se videolekcijom učenici osvijestiti i o domaćim demografskim problemima te mjerama koje se poduzimaju kako bi se oni ublažili, a sami demografski procesi približili željenima.
3. GLOBALIZACIJA
GLOBALIZACIJA
GLOBALIZACIJA
Ishodi:
GEO SŠ A.B.2.1. Učenik analizira utjecaj globalizacije na razvoj gospodarstva i društva na različitim prostornim razinama.
U ovoj videolekciji govorit ćemo o značenju globalizacije u modernom svijetu. Govorit ćemo o njenim počecima, razvoju, ciljevima i djelovanju na sve aspekte ljudskog života. Analizirati ćemo pozitivne i negativne strane globalizacije i njen utjecaj na pojedine djelatnosti.
U ovoj videolekciji govorit će se o značenju svjetskih ekonomskih integracija na primjeru USMCA-e, MERCOSUR-a i CEFTA-e te o ulozi međunarodnih organizacija UN, WTO i OPEC u svijetu.
4. NASELJA
NASELJA
NASELJA
Ishodi:
GEO SŠ B.2.3. Učenik analizira i uspoređuje morfološku i funkcionalnu strukturu naselja te uspoređuje obilježja i funkcije ruralnih i urbanih naselja u Hrvatskoj.
GEO SŠ B.2.4. Učenik istražuje nodalno-funkcionalnu organizaciju Hrvatske.
U uvodnom dijelu video lekcije objasnit će se pojam naselja, njihovi pojavni oblici i povijesni razvoj. Zatim će se govoriti o osnovnim obilježjima urbanih i ruralnih naselja te o njihovoj razlici u morfološkom, socijalnom i funkcionalnom smislu. U drugom dijelu video lekcije predstavit će se relevantni kriteriji razlikovanja urbanih, ruralnih i prijelaznih naselja koji se primjenjuju u različitim dijelovima svijeta, osobito europskih država, a zatim će se zaključni dio video lekcije posvetiti razlici između urbanih, ruralnih i prijelaznih naselja u Hrvatskoj, uzevši u obzir administrativni ustroj Hrvatske te relevantne priloge znanstvene i stručne zajednice o razlikovanju hrvatskih naselja.
U uvodnom dijelu videolekcije ukratko će se navesti tri sastavnice razvoja naselja – morfološka, socijalna i funkcionalna sastavnica. Nakon toga detaljnije će se objasniti morfološka struktura i njezina relevantna obilježja.S pomoću primjera ukratko će se pokazati povijesni razvoj morfološke strukture hrvatskih naselja do danas. U idućem dijelu videolekcije objasnit će se pojam demografske i socioekonomske strukture. Objasnit će se aktualni procesi u razvoju svjetskih naselja, s posebnim osvrtom na migracije u urbana područja i unutar njih te na njihove odjeke u ruralnim područjima. U završnom dijelu dotaknut će se pojam socijalne segregacije koja je često obilježje suvremenih gradova.
U ovoj videolekciji razmatrat će se funkcionalna struktura naselja na različitim primjerima iz Hrvatske i svijeta – koje su glavne funkcije i gdje su smještene. Također će se analizirati promjena funkcionalne strukture tijekom vremena. Usporedit će se hijerarhijska struktura naselja na primjeru Hrvatske – podjela na subregionalna, regionalna, makroregionalna i mikroregonalna središta u Hrvatskoj, odnosno nodalno-funkcionalna organizacija Hrvatske.
U uvodnom dijelu videolekcije objasnit će se pojam grada te njegove tri sastavnice (socijalna, funkcionalna i morfološka) na teorijskoj razini. Zatim će se definirati pojam urbanizacije, njegovi pojavni oblici i dinamika urbanizacije u povijesti do suvremenog razdoblja, praćen relevantnim statističkim pokazateljima. Na završetku će se na osnovi relevantnih primjera i pokazatelja upoznati osnovne razlike u stupnju urbanizacije u različitim dijelovima svijeta te koje posljedice na društvo, gospodarstvo i okoliš urbanizacija donosi.
U ovoj videolekciji razmatrat će se osnovni kulturno-genetski tipovi gradova na različitim primjerima iz Europe, svijeta i Hrvatske. Usporedit će se gradovi u različitim razdobljima na određenim područjima. Uočit će se promjena u izgledu gradova s obzirom na različite kulturne utjecaje te razlike u njihovim obilježjima.
GEO SŠ B.2.7. Učenik analizira i uspoređuje različite pokazatelje razvijenosti na svim prostornim razinama.
GEO SŠ B.C.2.8. Učenik analizira strukturu, rezerve i prostorni raspored energetskih izvora i mineralnih sirovina, prepoznaje važnost sirovina i energije za gospodarski razvoj.
GEO SŠ B.2.9. Učenik analizira razvoj, obilježja, prostorni raspored i značenje industrije.
U ovoj videolekciji razmatrat će se prirodno-geografski i društveno-geografski čimbenici lokacije gospodarskih djelatnosti na različitim primjerima iz Hrvatske i svijeta. Usporedit će se lokacije starih i novih industrija i proučiti lokacija uslužnih djelatnosti. Uočit će se promjena važnosti pojedinih lokacijskih čimbenika tijekom vremena. Identificirat će se važnost poduzetničkih i slobodnih zona na primjeru Hrvatske, kao i lokacijski čimbenici koji su utjecali na njihov razvoj.
U ovoj videolekciji analizirat ćemo strukturu gospodarstva u zavičaju, Hrvatskoj, Europi i svijetu (prema udjelu zaposlenih i dohotku prema sektorima djelatnosti) te usporediti važnost pojedinih sektora djelatnosti. Naučit ćemo koji su socijalni i gospodarski pokazatelji razvijenosti (prehrana, očekivano trajanje života, BDP, BDP po stanovniku, HDI...) te ih analizirati. Usporedit ćemo razvijenost hrvatskoga gospodarstva u odnosu prema državama Europske unije prema navedenim kriterijima.
U ovoj video lekciji govorit ćemo o obnovljivim i neobnovljivim izvorima energije te analizirati njihov prostorni raspored te energetske potencije i potrošnju u Hrvatskoj i svijetu.
U ovoj videolekciji govorit ćemo o industrijalizaciji i tehnološkim parkovima te o razlikama između stare i nove industrije i industrijskih prostora. Usporedit ćemo prostorni raspored tehnoloških parkova i analizirati značenje industrije za gospodarski razvoj Hrvatske i odabranih država.
Resursi i sirovine važni su čimbenici utjecaja na gospodarski razvoj kako u prošlosti tako i danas. Učenici će naučiti razlikovati resurse od sirovina čija se važnost prostorno i vremenski mijenjala i tako utjecala na gospodarski razvoj pojedinih prostora. Povezat će pojedine resurse i sirovine s pripadajući gospodarskim granama, a posebice sa specifičnostima rudarstva i energetike.
6. UPRAVLJANJE PROSTOROM
UPRAVLJANJE PROSTOROM
UPRAVLJANJE PROSTOROM
Ishodi:
GEO SŠ C.2.1. Učenik opisuje različite načine korištenja i zbrinjavanja otpada te u njima aktivno sudjeluje.
GEO SŠ C.A.B.2.2. Učenik primjenjuje geografska znanja i vještine u rješavanju pitanja iz svakodnevnoga života vezanih uz prostorno planiranje kroz istraživački rad.
U uvodnom dijelu videolekcije objasnit će se pojam otpada i načini na koje se nastanak otpada može izbjeći u proizvodnim i potrošačkim procesima te u prostornom razvoju. Zatim će se učenike upoznati s konceptom kružnoga gospodarstva te naglasiti važnost ponovnog korištenja i recikliranja otpada kao ključne sastavnice navedenog koncepta. Uz to će se uključiti i interaktivni sadržaj s konkretnim uputama učenicima za odvojeno prikupljanje, zbrinjavanje i recikliranje različitih oblika otpada. U završnom dijelu predstavit će se sustav gospodarenja otpada u Hrvatskoj i uz njega vezani problemi koji se javljaju u hrvatskim regijama, što će se povezati s negativnim učincima koji su zabilježeni na drugim lokacijama u svijetu te dosad primijenjenim modelima njihove prevencije i rješavanja. U završnom dijelu interaktivnim će se sadržajem provjeriti usvojenost ishoda učenja. Učenicima koji žele više interaktivnim sadržajem omogućit će se izračun vlastitog ekološkog otiska.
U uvodnom dijelu videolekcije objasnit će se pojmovi zemljišne knjige (gruntovnice) i katastra, razlozi njihova nastanka, njihova prostorna organizacija, uključujući katastarske općine i čestice, te njihova upotreba u praksi. U drugom dijelu učenike će se uz pomoć interaktivnih sadržaja upoznati sa sustavom prostornog uređenja u Hrvatskoj i njegovim ciljevima i načelima. Putem niza snimki iz internetskog preglednika objasnit će se način pristupa Informacijskom sustavu prostornog uređenja i portalu Uređena zemlja. Na temelju dobivenih informacija uz interaktivno sučelje predstavit će se slijed koraka u provedbi pojedinih zahvata u prostoru. Interaktivnim sadržajima na kraju videolekcije provjerit će se učenikova usvojenost nastavnih sadržaja.