Mirela Turk, Bruno Ćurko, Ivan Vitas, Goran Krapić, Dunja Marušić Brezetić, Anita Lunić, Alen Sućeska, Perislava Bešić-Smlatić, Josip Guć, Laura Angelovski, Nikolina Mišić, Katarina Gamberger
Što ću naučiti
Učenik razlikuje filozofski pogled na svijet od znanstvenog i religioznog pogleda. (Djelomična ostvarenost)
Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o postojanju i o svijetu.(Potpuna ostvarenost)
Učenik promišlja o temeljnim filozofskim pitanjima i vezuje ih uz filozofske discipline. (Djelomična ostvarenost)
Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o društvu primjerenom čovjeku. (Potpuna ostvarenost)
Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o znanosti. (Potpuna ostvarenost)
Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o svijetu i postojanju. (Djelomična ostvarenost)
Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o spoznaji i znanju. (Djelomična ostvarenost)
Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koje nastoje dati odgovore na pitanja o dobrom karakteru i djelovanju. (Djelomična ostvarenost)
Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o umjetnosti i ljudskom iskustvu i razumijevanju umjetničkog. (Djelomična ostvarenost)
Učenik analizira probleme u svijetu povezane s etikom i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom umjetnosti i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o znanosti. (Djelomična ostvarenost)
Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o umjetnosti i ljudskom iskustvu i razumijevanju umjetničkog. (Potpuna ostvarenost)
Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o umu i tijelu. (Potpuna ostvarenost)
Učenik analizira probleme u svijetu povezane s metafizikom i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Učenik analizira probleme u svijetu povezane s teorijom spoznaje i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o društvu primjerenom čovjeku.(Djelomična ostvarenost)
Učenik promišlja o temeljnim filozofskim pitanjima i vezuje ih uz filozofske discipline. (Potpuna ostvarenost)
Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o problemu spoznaje i znanja.(Potpuna ostvarenost)
Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o dobrom karakteru i djelovanju. (Potpuna ostvarenost)
Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o jeziku i značenju. (Potpuna ostvarenost)
Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom društva politike i prava i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Učenik razlikuje filozofski pogled na svijet od znanstvenog i religioznog pogleda . (Potpuna ostvarenost)
Učenik uočava i objašnjava specifičnosti filozofskog pogleda na svijet . (Potpuna ostvarenost)
Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom znanosti i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o znanosti.(Djelomična ostvarenost)
Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o umu i tijelu. (Djelomična ostvarenost)
Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom uma i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o jeziku i značenju. (Djelomična ostvarenost)
Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom jezika i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Popis tema i videolekcija
Tema 1: Uvod u filozofiju - Ishodi učenja: Učenik promišlja o temeljnim filozofskim pitanjima i vezuje ih uz filozofske discipline. (Potpuna ostvarenost.), Učenik razlikuje filozofski pogled na svijet od znanstvenog i religioznog pogleda. (Djelomična ostvarenost.), Učenik uočava i objašnjava specifičnosti filozofskog pogleda na svijet. (Potpuna ostvarenost.)
Videolekcija 1.1: Uvod u filozofiju/temeljni filozofski problemi - Ishodi učenja: Učenik razlikuje filozofski pogled na svijet od znanstvenog i religioznog pogleda. (Djelomična ostvarenost.), Učenik promišlja o temeljnim filozofskim pitanjima i vezuje ih uz filozofske discipline. (Djelomična ostvarenost.), Učenik uočava i objašnjava specifičnosti filozofskog pogleda na svijet. (Potpuna ostvarenost.)
Videolekcija 1.2: Filozofske discipline - Ishodi učenja: Učenik promišlja o temeljnim filozofskim pitanjima i vezuje ih uz filozofske discipline. (Potpuna ostvarenost.), Učenik uočava i objašnjava specifičnosti filozofskog pogleda na svijet. (Djelomična ostvarenost.)
Tema 2: Postojanje i svijet - Ishodi učenja: Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o postojanju i o svijetu. (Potpuna ostvarenost.), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom jezika i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost.), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s metafizikom i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost.), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o svijetu i postojanju. (Djelomična ostvarenost.)
Videolekcija 2.1: Temeljni problemi metafizike - Ishodi učenja: Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o svijetu i postojanju. (Djelomična ostvarenost.), Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o postojanju i o svijetu. (Potpuna ostvarenost.)
Videolekcija 2.2: Bog - Ishodi učenja: Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o svijetu i postojanju. (Djelomična ostvarenost.), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s metafizikom i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći se filozofskom analizom i argumentacijom. (Djelomična ostvarenost.), Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o postojanju i o svijetu. (Potpuna ostvarenost.)
Videolekcija 2.3: Materijalizam i idealizam - Ishodi učenja: Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o postojanju i o svijetu. (Potpuna ostvarenost), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o svijetu i postojanju. (Djelomična ostvarenost), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s metafizikom i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 2.4: Monizam, dualizam i pluralizam - Ishodi učenja: Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o postojanju i o svijetu. (Potpuna ostvarenost), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o svijetu i postojanju. (Djelomična ostvarenost), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s metafizikom i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 2.5: Voluntarizam - Ishodi učenja: Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o postojanju i o svijetu. (Potpuna ostvarenost), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o svijetu i postojanju. (Djelomična ostvarenost), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s metafizikom i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Tema 3: Spoznaja i znanje - Ishodi učenja: Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o problemu spoznaje i znanja. (Potpuna ostvarenost.), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s teorijom spoznaje i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost.), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o spoznaji i znanju. (Djelomična ostvarenost.)
Videolekcija 3.1: Temeljni problemi epistemologije - Ishodi učenja: Učenik analizira probleme u svijetu povezane s teorijom spoznaje i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost.), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o spoznaji i znanju. (Djelomična ostvarenost.), Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o problemu spoznaje i znanja. (Potpuna ostvarenost)
Videolekcija 3.2: Empirizam - Ishodi učenja: Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o problemu spoznaje i znanja. (Djelomična ostvarenost.), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s teorijom spoznaje i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost.), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o spoznaji i znanju. (Djelomična ostvarenost.)
Videolekcija 3.3: Racionalizam - Ishodi učenja: Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o spoznaji i znanju. (Djelomična ostvarenost.), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s teorijom spoznaje i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost.), Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o problemu spoznaje i znanja. (Potpuna ostvarenost.)
Videolekcija 3.4: Kriticizam - Ishodi učenja: Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o problemu spoznaje i znanja. (Potpuna ostvarenost.), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s teorijom spoznaje i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost.), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o spoznaji i znanju. (Djelomična ostvarenost.)
Videolekcija 3.5: Skepticizam - Ishodi učenja: Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koje nastoje dati odgovore na pitanja o spoznaji i znanju. (Djelomična ostvarenost.), Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o problemu spoznaje i znanja. (Potpuna ostvarenost.), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s teorijom spoznaje i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Tema 4: Djelovanje i orijentacija - Ishodi učenja: Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o dobrom karakteru i djelovanju. (Potpuna ostvarenost), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o dobrom karakteru i djelovanju. (Djelomična ostvarenost), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s etikom i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 4.1: Temeljni problemi etike - Ishodi učenja: Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o dobrom karakteru i djelovanju. (Potpuna ostvarenost), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o dobrom karakteru i djelovanju. (Djelomična ostvarenost), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s etikom i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 4.2: Etika vrlina - Ishodi učenja: Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o dobrom karakteru i djelovanju. (Potpuna ostvarenost), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o dobrom karakteru i djelovanju. (Djelomična ostvarenost), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s etikom i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 4.3: Konzekvencionalizam - Ishodi učenja: Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o dobrom karakteru i djelovanju. (Potpuna ostvarenost), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o dobrom karakteru i djelovanju. (Djelomična ostvarenost), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s etikom i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 4.4: Deontološka etika - Ishodi učenja: Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o dobrom karakteru i djelovanju. (Potpuna ostvarenost), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o dobrom karakteru i djelovanju. (Djelomična ostvarenost), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s etikom i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 4.5: Bioetika - Ishodi učenja: Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o dobrom karakteru i djelovanju. (Potpuna ostvarenost), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o dobrom karakteru i djelovanju. (Djelomična ostvarenost), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s etikom i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Tema 5: Društvo i politika - Ishodi učenja: Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o društvu primjerenom čovjeku. (Djelomična ostvarenost), Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o društvu primjerenju čovjeku. (Potpuna ostvarenost), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom društva politike i prava i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 5.1: Temeljni problemi filozofije politike - Ishodi učenja: Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o društvu primjerenom čovjeku. (Djelomična ostvarenost), Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o društvu primjerenom čovjeku. (Potpuna ostvarenost), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom društva politike i prava i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Tema 6: Tema estetika - Stvaralaštvo i umjetnost - Ishodi učenja: Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o umjetnosti i ljudskom iskustvu i razumijevanju umjetničkog. (Potpuna ostvarenost), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o umjetnosti i ljudskom iskustvu i razumijevanju umjetničkog. (Djelomična ostvarenost), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom umjetnosti i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 6.1: Temeljni problemi estetike - Ishodi učenja: Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom umjetnosti i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Potpuna ostvarenost), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o umjetnosti i ljudskom iskustvu i razumijevanju umjetničkog. (Djelomična ostvarenost), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom umjetnosti i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Tema 7: Filozofija uma - Ishodi učenja: Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o umu i tijelu. (Potpuna ostvarenost), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o umu i tijelu. (Djelomična ostvarenost), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom uma i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 7.1: Temeljni problemi filozofije uma - Ishodi učenja: Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o umu i tijelu. (Potpuna ostvarenost), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o umu i tijelu. (Djelomična ostvarenost), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom uma i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Tema 8: Filozofija znanosti - Ishodi učenja: Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o znanosti. (Potpuna ostvarenost), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o znanosti. (Djelomična ostvarenost), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom znanosti i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 8.1: Temeljni problemi filozofije znanosti - Ishodi učenja: Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o znanosti. (Potpuna ostvarenost), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom znanosti i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o znanosti.. (Djelomična ostvarenost)
Tema 9: Filozofija jezika - Jezik i značenje - Ishodi učenja: Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o jeziku i značenju. (Potpuna ostvarenost), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o jeziku i značenju. (Djelomična ostvarenost), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom jezika i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 9.1: Temeljni problemi filozofije jezika - Ishodi učenja: Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o jeziku i značenju. (Potpuna ostvarenost), Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o jeziku i značenju. (Djelomična ostvarenost), Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom jezika i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
1. Uvod u filozofiju
Uvod u filozofiju
Uvod u filozofiju
Ishodi:
Učenik promišlja o temeljnim filozofskim pitanjima i vezuje ih uz filozofske discipline. (Potpuna ostvarenost.)
Učenik razlikuje filozofski pogled na svijet od znanstvenog i religioznog pogleda. (Djelomična ostvarenost.)
Učenik uočava i objašnjava specifičnosti filozofskog pogleda na svijet. (Potpuna ostvarenost.)
U ovoj videolekciji saznat ćete što je filozofija, kako se mijenjalo značenje pojma filozofija i uočit ćete specifičnost filozofskog pogleda na svijet u odnosu na druge pristupe svijetu (mitski/religiozni). Upoznat ćete se s klasičnom Aristotelovom podjelom filozofije te koji je smisao i uloga filozofije u današnjem svijetu.
Filozofija je jedna od najsveobuhvatnijih znanosti koje je čovjek mogao proučavati, kroz nju postavljamo pitanja i pronalazimo odgovore na mnoštvo raznorodnih pitanja. Zbog toga ćete naučiti podjelu na filozofske discipline koje se bave pojedinim sferama života, npr. etika proučava moral, estetika umjetnost, epistemologija znanje, metafizika prva počela, filozofija politike politiku itd. Ova videolekcija posvećena je najvažnijim filozofskim disciplinama i proučavanjima u njihovu području.
2. Postojanje i svijet
Postojanje i svijet
Postojanje i svijet
Ishodi:
Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o postojanju i o svijetu. (Potpuna ostvarenost.)
Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom jezika i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost.)
Učenik analizira probleme u svijetu povezane s metafizikom i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost.)
Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o svijetu i postojanju. (Djelomična ostvarenost.)
Videolekcija će vam na jednostavan način predstaviti različite filozofske pozicije prilikom rasprave o Bogu te najpoznatije pokušaje dokazivanja njegove opstojnosti. Razmišljat ćete o snazi filozofskih dokaza te problematici zla u svijetu – je li uskladivo s Božjim postojanjem.
U ovoj videolekciji objašnjavaju se materijalističko i idealističko ontološko gledište predstavljajući misaone sustave odabranih filozofa: Miletske škole, Empedokla, atomista, Platona, Boškovića, Hegela i Marxa.
U ovoj videolekciji bit će vam prikazane tri metafizičke koncepcije na primjeru ključnih misli istaknutih novovjekovnih filozofa: dualizam na primjeru Descartesove (postoje dva međusobno nesvodljiva načela svega), monizam na primjeru Spinozine (supstancija je jedna) i pluralizam na temelju Leibniza (bitak je mnoštven). Kratko ćete se dotaknuti metafizičke koncepcije kod filozofa: Tales, Epikur, Anaksagora, Empedoklo, Bošković, Plotin, Platon, Hegel.
U ovoj videolekciji saznat ćete o konceptu voluntarizma kroz filozofske sustave nekoliko odabranih filozofa (Augustin, Schopenhauer, Nietzsche, Bergson).
3. Spoznaja i znanje
Spoznaja i znanje
Spoznaja i znanje
Ishodi:
Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o problemu spoznaje i znanja. (Potpuna ostvarenost.)
Učenik analizira probleme u svijetu povezane s teorijom spoznaje i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost.)
Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o spoznaji i znanju. (Djelomična ostvarenost.)
U ovoj videolekciji upoznat ćete se s epistemologijom, filozofskom disciplinom koja se bavi procesom spoznavanja i dolaska do znanja. Razmislit ćete o njezinoj povijesti te pokušajima rješavanja problema.
Videolekcija će vam na jednostavan način predstaviti empirističku poziciju u epistemologiji. Moći ćete na primjerima objasniti ulogu iskustva pri spoznavanju svijeta te zašto su pojedini filozofi klasificirani kao empiristi (npr. John Locke).
Videolekcija će vam na jednostavan način predstaviti racionalističku poziciju u epistemologiji. Moći ćete na primjerima objasniti ulogu razuma pri spoznavanju svijeta te zašto su pojedini filozofi klasificirani kao racionalisti (npr. René Descartes).
U ovoj videolekciji upoznat ćete se s kriticizmom te na koje načine prevladava dogmatizam i skepticizam (Kant). Razmislit ćete o razlikovanju stvari po sebi i stvari kao pojava te preduvjetima čovjekove spoznaje.
U ovoj videolekciji upoznat ćete se s pojmom skepticizma od antičkih skeptika preko Descartesove metodičke sumnje do modernih misaonih eksperimenata kao što su "Mozgovi u posudi" H. Putnama.
4. Djelovanje i orijentacija
Djelovanje i orijentacija
Djelovanje i orijentacija
Ishodi:
Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o dobrom karakteru i djelovanju. (Potpuna ostvarenost)
Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o dobrom karakteru i djelovanju. (Djelomična ostvarenost)
Učenik analizira probleme u svijetu povezane s etikom i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
U ovoj lekciji određivat ćete obilježja konzekvencionalističke etike, razlikovati je od deontološke etike i etičkog egoizma, iznositi obilježja utilitarizma Benthama, Milla te P. Singera.
Videolekcija će na jednostavan način predstaviti deontološku etiku s naglaskom na Kantov kategorički imperativ. Na primjeru ćete moći objasniti ključne ideje Kantove etike.
U ovoj videolekciji objašnjava se dio teme koji obuhvaća suvremena bioetika - ljudski život. Odabrani su neki od navedenih bioetičkih problema te predložena neka od mogućih rješenja. Videolekcija će vas potaknuti na promišljanje o vašem odnosu prema okolišu i prema životinjama promatrajući taj odnos istovremeno i kao moralno relevantan. Upoznat ćete se s temeljnim problemima u tom odnosu kao i s nekim suvremenim filozofskim (etičkim) odgovorima na njih.
5. Društvo i politika
Društvo i politika
Društvo i politika
Ishodi:
Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o društvu primjerenom čovjeku. (Djelomična ostvarenost)
Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o društvu primjerenju čovjeku. (Potpuna ostvarenost)
Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom društva politike i prava i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
U ovoj videolekciji saznat ćete više o ključnim pojmovima filozofije politike i opisati pojedine filozofske pozicije u raspravama o utemeljenju države.
6. Tema estetika - Stvaralaštvo i umjetnost
Tema estetika - Stvaralaštvo i umjetnost
Tema estetika - Stvaralaštvo i umjetnost
Ishodi:
Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o umjetnosti i ljudskom iskustvu i razumijevanju umjetničkog. (Potpuna ostvarenost)
Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o umjetnosti i ljudskom iskustvu i razumijevanju umjetničkog. (Djelomična ostvarenost)
Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom umjetnosti i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija će vam na jednostavan način predstaviti temeljne probleme estetike: kriterij lijepoga i razlikovanje umjetničkoga djela od neumjetničkoga. Na primjerima ćete moći objasniti čime se bave estetičari te nastojati ponuditi svoje definicije pojma umjetničkih djela.
7. Filozofija uma
Filozofija uma
Filozofija uma
Ishodi:
Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o umu i tijelu. (Potpuna ostvarenost)
Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o umu i tijelu. (Djelomična ostvarenost)
Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom uma i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
U ovoj videolekciji upoznat ćete osnovne pojmove filozofije uma i neke filozofske pozicije u suvremenoj raspravi (eliminativizam, redukcionizam, dualizam, fizikalizam…).
8. Filozofija znanosti
Filozofija znanosti
Filozofija znanosti
Ishodi:
Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o znanosti. (Potpuna ostvarenost)
Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o znanosti. (Djelomična ostvarenost)
Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom znanosti i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Upoznat ćete se s temeljnim problemima s kojima se suočava filozofija znanosti, tj. s temeljnim odgovorima na pitanja: što je to znanost, kako ona funkcionira, koje su pravilnosti u znanosti, kako se one određuju, kako gradimo znanja, što je ispravno znanstveno objašnjenje i kako provjeravamo valjanost znanstvenih teorija itd.
9. Filozofija jezika - Jezik i značenje
Filozofija jezika - Jezik i značenje
Filozofija jezika - Jezik i značenje
Ishodi:
Učenik koristi pojmove relevantne u raspravi o jeziku i značenju. (Potpuna ostvarenost)
Učenik opisuje i objašnjava pojedine misaone sustave koji nastoje dati odgovore na pitanja o jeziku i značenju. (Djelomična ostvarenost)
Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom jezika i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju. (Djelomična ostvarenost)
Upoznat ćete se s problemima kojima se bavi filozofija jezika. Tu su nezaobilazna pitanja poput ovih: Kakav je odnos između značenja i upotrebe? Kako možemo objasniti značenja kakva ih nalazimo u ljudskim jezicima? Koja je razlika između umjetnih i ljudskih jezika? Što u biti znači znati jezik? Obvezuje li govornika poznavanje i korištenje jezika na bilo kakav pogled na svijet, i ako da, kakav je taj pogled na svijet?