Ana Čelik, Milena Joksimović, Angela Crnobrnja, Ivan Vugrinović, Ana Fundak, Šime Demo, Milena Gilić Gerber, Linda Mijić
Što ću naučiti
Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Potpuna ostvarenost.).
Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost.).
Učenik razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst. (Potpuna ostvarenost.).
Učenik prepoznaje, primjenjuje i uspoređuje jednostavne i složene gramatičke oblike riječi njihove odnose. (Potpuna ostvarenost.).
Učenik prepoznaje, razlikuje i analizira odnose riječi u rečenicama. (Potpuna ostvarenost.).
Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Potpuna ostvarenost.).
Popis tema i videolekcija
Tema 1: Vremena se (ne) mijenjaju - Ishodi učenja: Učenik prepoznaje, razlikuje i analizira odnose riječi u rečenicama. (Djelomična ostvarenost.), Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Potpuna ostvarenost.), Učenik razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst. (Potpuna ostvarenost.), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Potpuna ostvarenost.), Učenik prepoznaje, primjenjuje i uspoređuje jednostavne i složene gramatičke oblike riječi njihove odnose. (Potpuna ostvarenost.), Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost.)
Videolekcija 1.1: Rim na Mediteranu - Ishodi učenja: Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost.), Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Potpuna ostvarenost.), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Djelomična ostvarenost.).
Videolekcija 1.2: Vremena perfektne osnove - Ishodi učenja: Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost.), Učenik prepoznaje, primjenjuje i uspoređuje jednostavne i složene gramatičke oblike riječi i njihove odnose. (Potpuna ostvarenost.), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Djelomična ostvarenost.)., Učenik razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst. (Djelomična ostvarenost.).
Videolekcija 1.3: Vremena participske osnove - Ishodi učenja: Učenik prepoznaje, primjenjuje i uspoređuje jednostavne i složene gramatičke oblike riječi i njihove odnose. (Potpuna ostvarenost.), Razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst. (Potpuna ostvarenost.), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. Pronalazi i navodi u rječničkome obliku riječi iz prilagođenih tekstova. Služi se samostalno rječnicima u knjižnome i digitalnome formatu. (Djelomična ostvarenost.)., Učenik prepoznaje, razlikuje i analizira odnose riječi u rečenicama. (Djelomična ostvarenost.), Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Djelomična ostvarenost.).
Videolekcija 1.4: Stadioni i cirkovi - Panem et circenses - Ishodi učenja: Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Djelomična ostvarenost.)., Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost.), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Djelomična ostvarenost.).
Videolekcija 1.5: Rimski kalendar - Ishodi učenja: Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost.), Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Djelomična ostvarenost.)., Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Djelomična ostvarenost.).
Tema 2: Tema - igre moći - Ishodi učenja: Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Potpuna ostvarenost), Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost), Učenik razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst. /Djelomična ostvarenost), Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Potpuna ostvarenost)
Videolekcija 2.1: SPQR - Ishodi učenja: Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Djelomična ostvarenost), Učenik komentira, razmatra i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 2.2: Magistrature - Ishodi učenja: Učenik komentira, razmatra i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Djelomična ostvarenost), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Djelomična ostvarenost), Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost)
Videolekcija 2.3: Rimsko pravo - Ishodi učenja: Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Potpuna otvarenost), Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Potpuna ostvarenost), Učenik razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 2.4: Uspon Carstva - Ishodi učenja: Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Djelomična ostvarenost), Učenik komentira, raspravlja i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Potpuna ostvarenost)
Videolekcija 2.5: Rimski carevi - Ishodi učenja: Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost), Učenik komentira, raspravlja i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Djelomična ostvarenost)
Tema 3: Tema - pod zvjezdanim svodom - Ishodi učenja: Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, primjenjuje i uspoređuje jednostavne i složene gramatičke oblike riječi i njihove odnose. (Potpuna ostvarenost), Učenik razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst. (Potpuna ostvarenost), Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost), Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, razlikuje i analizira odnose riječi u rečenicama. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 3.1: Propercije piše njoj... (pokazne zamjenice) - Ishodi učenja: Učenik prepoznaje, primjenjuje i uspoređuje jednostavne i složene gramatičke oblike riječi i njihove odnose. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Potpuna ostvarenost), Učenik razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, razlikuje i analizira odnose riječi u rečenicama. (Djelomična ostvarenost), Učenik komentira, raspravlja i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 3.2: Živimo i volimo! - Ishodi učenja: Učenik prepoznaje, primjenjuje i uspoređuje jednostavne i složene gramatičke oblike riječi i njihove odnose. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova i latinizme u hrvatskom jeziku. Pronalazi i navodi u rječničkome obliku riječi iz prilagođenih tekstova. Služi se samostalno rječnicima u knjižnom i digitalnom obliku. (Djelomična ostvarenost), Učenik prepoznaje, razlikuje i analizira odnose riječi u rečenicama. (Potpuna ostvarenost), Učenik razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst. (Potpuna ostvarenost), Učenik komentira, raspravlja i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širem društvenom, znanstvenom, kulturnom, književnom i umjetničkom kontekstu. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 3.3: I bogovi su ljudi - Ishodi učenja: Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Djelomična ostvarenost), Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost), Učenik komentira, razmatra i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkom kontekstu. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 3.4: Umjetnost ljubavi (nepravilni glagoli) - Ishodi učenja: Učenik komentira, razmatra i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkom kontekstu. (Djelomična ostvarenost), Učenik prepoznaje, primjenjuje i uspoređuje jednostavne i složene gramatičke oblike riječi i njihove odnose. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Potpuna ostvarenost), Učenik razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, razlikuje i analizira odnose riječi u rečenicama. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 3.5: Novi val - Ishodi učenja: Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost), Učenik komentira, raspravlja i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Djelomična ostvarenost), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Djelomična ostvarenost)
Tema 4: Tema - rečenične mozgalice - Ishodi učenja: Učenik prepoznaje, primjenjuje i uspoređuje jednostavne i složene gramatičke oblike riječi i njihove odnose. (Potpuna otvarenost), Učenik prepoznaje, razlikuje i analizira odnose riječi u rečenicama. (Potpuna ostvarenost), Učenik razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Djelomična ostvarenost), Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Djelomična ostvarenost), Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Djelomična ostarenost)
Videolekcija 4.1: Akuzativ s infinitivom - Ishodi učenja: Učenik prepoznaje, primjenjuje i uspoređuje jednostavne i složene gramatičke oblike riječi i njihove odnose. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, razlikuje i analizira odnose riječi u rečenicama. (Potpuna ostvarenost), Učenik razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Djelomična ostvarenost), Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 4.2: Nominativ s infinitivom - Ishodi učenja: Učenik prepoznaje, primjenjuje i uspoređuje jednostavne i složene gramatičke oblike riječi i njihove odnose. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, razlikuje i analizira odnose riječi u rečenicama. (Potpuna ostvarenost), Učenik razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Djelomična ostvarenost), Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 4.3: Ablativ apsolutni - Ishodi učenja: Učenik prepoznaje, primjenjuje i uspoređuje jednostavne i složene gramatičke oblike riječi i njihove odnose. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Potpuna ostvarenost), Učenik razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, razlikuje i analizira odnose riječi u rečenicama. (Djelomična ostvarenost), Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 4.4: Perifrastična konjugacija aktivna - Ishodi učenja: Učenik prepoznaje, primjenjuje i uspoređuje jednostavne i složene gramatičke oblike riječi i njihove odnose. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Potpuna ostvarenost), Učenik razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst.(Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, razlikuje i analizira odnose riječi u rečenicama. (Djelomična ostvarenost), Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 4.5: Perifrastična konjugacija pasivna - Ishodi učenja: Učenik prepoznaje, primjenjuje i uspoređuje jednostavne i složene gramatičke oblike riječi i njihove odnose. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, razlikuje i analizira odnose riječi u rečenicama. (Djelomična ostvarenost), Učenik razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst. (Djelomična ostvarenost), Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Djelomična ostvarenost)
Tema 5: Tema - život naš svagdašnji - Ishodi učenja: Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost), Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 5.1: Rimska obitelj - Ishodi učenja: Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost), Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Potpuna ostvarenost), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 5.2: Rimska kuća - Ishodi učenja: Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost), Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Djelomična ostvarenost), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 5.3: Rimski sustav obrazovanja - Ishodi učenja: Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Potpuna ostvarenost), Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Djelomična ostvarenost), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Djelomična ostvarenost)
Videolekcija 5.4: Život u gradu - Ishodi učenja: Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost), Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Djelomična ostvarenost), Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Djelomična ostvarenost)
1. Vremena se (ne) mijenjaju
Vremena se (ne) mijenjaju
Vremena se (ne) mijenjaju
Ishodi:
Učenik prepoznaje, razlikuje i analizira odnose riječi u rečenicama. (Djelomična ostvarenost.)
Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Potpuna ostvarenost.)
Učenik razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst. (Potpuna ostvarenost.)
Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Potpuna ostvarenost.)
Učenik prepoznaje, primjenjuje i uspoređuje jednostavne i složene gramatičke oblike riječi njihove odnose. (Potpuna ostvarenost.)
Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost.)
Upoznat ćete obilježja rimske arhitekture i saznati glavna obilježja antičkog rimskog hrama i rimskih građevina koje se nalaze na odabranim arheološkim lokalitetima na području Mediterana. Uspoređivat ćete nekadašnji sustav prostornog uređenja s današnjim urbanističkim planovima visokogradnje.
Doznat ćete kako se grade aktivni oblici perfektne osnove u indikativu te kako se ta vremena koriste. Saznat ćete nove informacije o pjesniku Horaciju i u glavnim crtama upoznati njegov opus. Uočit ćete sličnosti, odnosno različitosti između Horacijevih i suvremenih pogleda na svijet.
Pisjetit ćete se tvorbe glagolskih osnova u latinskom jeziku i prepoznati u rječničkom obliku glagola participsku osnovu. Prisjetit ćete se i tvorbi perfektne i participske osnove produženjem prezentske osnove kod glagola 1. i 4. konjugacije. Upoznat ćete tvorbu i oblik participa perfekta pasivnog kao glagolskog pridjeva te njegovo značenje. U rečenici ćete prepoznavati oblik participa perfekta pasivnog i njegovu atributnu upotrebu. Prisjetit ćete se indikativa prezenta osnove glagola "esse" i upoznati način tvorbe složenih vremena, a nakon toga uspoređivati aktivnu i pasivnu rečenicu u vremenima perfektne i participske osnove. Razlikovat ćete dijelove pasivne rečenice kao i moći uskladiti predikat sa subjektom. Razlikovat ćete perfekt, pluskvamperfekt i futur 2. pasivni. Razumijet ćete i objašnjavati prilagođeni tekst, komentirati i zaključivati o sadržaju izabrane teme. Doznat ćete osnovne podatke o životu i djelima rimskog pjesnika Ovidija i njegovu važnost u dugotrajnoj recepciji kasnijih razdoblja i danas.
Upoznat ćete se s antičkim oblicima sportske zabave i vrstama sportova. Povući ćete paralelu između arhitekture i namjene današnjih arena za sportska natjecanja i onih antičkih. Razmišljat ćete o pitanju jesu li današnji sportaši gladijatori modernog doba.
Upoznat ćete se s rimskim kalendarom tj. njegovim nastankom, glavnim sastavnicama, Julijanskom reformom, rimskim računanjem vremena i pojedinim svetkovinama. Rimski kalendar ćete usporediti s kalendarom kojega svakodnevno koristimo.
2. Tema - igre moći
Tema - igre moći
Tema - igre moći
Ishodi:
Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Potpuna ostvarenost)
Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost)
Učenik razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst. /Djelomična ostvarenost)
Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Potpuna ostvarenost)
Prisjetit ćete se državnog uređenja i razdiobe vlasti kod nas u Hrvatskoj te se upoznati s političkim uređenjima antičkoga Rima. Na osnovu prethodnog znanja iz svakodnevnog života, upoznat ćete se s društveno-političkim uređenjem Republike ("res publica") i njenom razdiobom vlasti. Povući ćete paralelu između glavnih institucija rimske republike i današnjeg modernog uređenja naše republike.
Prisjetit ćete se strukture stanovništva u antičkome Rimu i upoznati njegove magistrature, saznati kome su bile dostupne, čemu su one služile, kako su funkcionirale. Uspoređivat ćete nekadašnje izvršne ovlasti s današnjima.
Upoznat ćete Cicerona kao rimskog govornika i odvjetnika. Upoznat ćete pravni poredak koji je vrijedio u antičkome Rimu, najvažnije kodifikacije rimskog prava i vrste prava. Uspoređivat ćete rimski pravni sustav s današnjim pravnim sustavom.
Prisjetit ćete se stečenog znanja iz drugih predmeta o razdoblju Rimskog carstva i njegovu trajanju. Upoznat ćete se s najvažnijim rimskim carevima, a poseban naglasak je na Oktavijanu Augustu i njegovim nasljednicima. Spoznat ćete zašto je Senat Oktavijanu nadjenuo pridjevak Augustus. Moći ćete povući paralelu i uočiti razlike između današnjih predsjednika, kraljeva i careva i onih u antici. Upoznat ćete se s razdobljem rimske književnosti koje nosi Augustovo ime i zaključiti zašto ono potpada pod Zlatno doba rimske književnosti te zašto je to doba u povijesti percipirano kao doba mira i provođenja u otiumu. Također, upoznat ćete se i s Augustovom važnošću na našim prostorima.
Usvojit ćete osnovne informacije o najvažnijim rimskim carevima te o njihovim najvećim zaslugama, s posebnim osvrtom na njihov značaj za prostor današnje Hrvatske. Doznat ćete o Neronu i požaru u Rimu pa to povezati s onim što već znate o stradanju sv. Petra i sv. Pavla. Zatim ćete doznati i o dinastiji Flavijevaca i ta saznanja povezati sa saznanjima o Koloseju i pulskoj Areni. Prisjetit ćete se onoga što već znate o caru Dioklecijanu i to dopuniti novim saznanjima te nadograditi informacijama o Konstantinu Velikom i Milanskom ediktu. Promišljat ćete o značaju najvažnijih rimskih careva i njihovih (ne)djela za moderno zapadno društvo.
3. Tema - pod zvjezdanim svodom
Tema - pod zvjezdanim svodom
Tema - pod zvjezdanim svodom
Ishodi:
Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Potpuna ostvarenost)
Učenik prepoznaje, primjenjuje i uspoređuje jednostavne i složene gramatičke oblike riječi i njihove odnose. (Potpuna ostvarenost)
Učenik razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst. (Potpuna ostvarenost)
Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost)
Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Potpuna ostvarenost)
Učenik prepoznaje, razlikuje i analizira odnose riječi u rečenicama. (Djelomična ostvarenost)
Upoznat ćete se s pokaznim zamjenicama i njihovom upotrebom te učiti oblike zamjenica "is", "hic", "iste", "ille" i "ipse" kao i značenjske razlike između njih. Učit ćete metaforičke upotrebe pojedinih zamjenica ("iste" s konotacijom preziranja, "ille" uz slavne osobe, "illud" uz izreke) te upoznavati život i djelo pjesnika Propercija.
Osvijestit ćete činjenicu da latinski i hrvatski imaju različit skup glagolskih načina, učiti funkcije latinskoga konjunktiva i kako se tvore njegovi oblici prezentske osnove. Polazeći od stvarnih situacija (npr. vlastitih emocija i želja), promatrat ćete četiri glavna značenja latinskoga konjunktiva (potencijalno, deliberativno, optativno, imperativno) i načine prevođenja svakoga od njih. Usvajat ćete osnovne oblike o pjesniku Gaju Valeriju Katulu i njegovu djelu.
Prisjetit ćete se rimskih bogova, njihovih glavnih osobina, uloge i utjecaja na rimsko društvo. Upoznat ćete se s Panteonom, njegovom strukturom te pojmom vjerskog sinkretizma. Proučavat ćete Ovidijeve "Metamorfoze" kao jedan od izvora za proučavanje religije. Spoznat ćete razliku između odnosa čovjeka rimskoga doba prema religiji i vlastitog svjetonazora.
Prisjetit ćete se nepravilnih glagola u hrvatskom jeziku i razlikovati ih od pravilnih (može se uključiti i engleski jezik). Upoznat ćete rječnički oblik i značenje nepravilnih glagola "esse", "ferre", "ire", "velle" te njihove složenice kao i njihove nepravilne oblike. Moći ćete ih razlikovati od pravilnih. Prepoznat ćete i upotrebljavati oblike nepravilnih glagola u rečenici. Prisjetit ćete se podataka o Ovidijevim djelima, upoznati "Ljubavno umijeće", razumijeti i objasniti tekst te zaključiti o sadržaju teme.
Prisjetit ćete se rimskih kolonija na području Hrvatske koje su posredstvom vremena postale rodni gradovi hrvatskih latinista. Upoznat ćete se s hrvatskim latinistima koji su rodom s prostora današnje Hrvatske, a svojim književnim stvaralaštvom na latinskom jeziku zadužili su latinistički književni i znanstveni svijet.
4. Tema - rečenične mozgalice
Tema - rečenične mozgalice
Tema - rečenične mozgalice
Ishodi:
Učenik prepoznaje, primjenjuje i uspoređuje jednostavne i složene gramatičke oblike riječi i njihove odnose. (Potpuna otvarenost)
Učenik prepoznaje, razlikuje i analizira odnose riječi u rečenicama. (Potpuna ostvarenost)
Učenik razumije i objašnjava prilagođeni latinski tekst. (Potpuna ostvarenost)
Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Djelomična ostvarenost)
Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Djelomična ostvarenost)
Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Djelomična ostarenost)
Ponavljat ćete ranije naučene oblike infinitiva i učiti nove, prepoznavati situacije u kojima latinski jezik upotrebljava konstrukciju akuzativa s infinitivom i razmatrati načine prevođenja konstrukcije na hrvatski jezik. Učit ćete osnovne podatke o historiografu Titu Liviju i njegovu djelu.
Ponovit ćete tvorbu svih latinskih infinitiva. Na primjeru konstrukcije s glagolom "videor" uočit ćete odnos između hrvatskog bezličnog i latinskog ličnog izricanja iste misli. Širit ćete stečene spoznaje na ostale glagole koji za sebe vežu konstrukciju nominativa s infinitivom. Upoznat ćete Ciceronov privatni život i važnost koju su njegova pisma imala za renesansu.
Prisjetit ćete se tvorbe i fleksije participa prezenta i perfekta. Upoznat ćete konstrukciju ablativa apsolutnog sa i bez participa, a u rečenici uočavati i prepoznavati konstrukciju te raspoznavati njene dijelove i razlikovati vrste. Upoznat ćete načine prevođenja ablativa apsolutnog i moći ih razlikovati. Prisjetit ćete se podataka iz Ovidijevog života i djela te saznati o sadržaju i značenju Ovidijevog djela "Fasti". Razumjet ćete i objašnjavati latinski tekst te zaključivati o sadržaju izabrane teme.
Prisjetit ćete se tvorbe, upotrebe i načina prevođenja participa prezenta i perfekta te razlikovati način tvorbe i fleksiju. Upoznat ćete se s tvorbom participa futura aktivnog i načinom prevođenja. Prepoznat ćete, grupirati i prevoditi participe. Prepoznat ćete latinizme nastale od participa i vice versa. Upoznat ćete upotrebu participa futura u konstrukciji PKA te dijelove i način prevođenja. Prepoznat ćete i prevoditi, razumjeti i objašnjavati prilagođeni latinski tekst. Saznat ćete podatke o filozofu i književniku Seneki te sadržaju, značenju i recepciji njegovih djela.
Spoznat ćete kako se gradi gerundiv i upoznati se s njegovom ulogom u rečenici. Dalje, uvidjet ćete kako se koristi perifrastična konjugacija pasivna. Doznat ćete osnovne podatke o elegičaru Tibulu i njegovom lirskom opusu. Uočit ćete trajnost ljudskog iskustva (ljubavni zanos) i uspoređivati sentiment prisutan u Tibulovim elegijama sa suvremenim iskustvom.
5. Tema - život naš svagdašnji
Tema - život naš svagdašnji
Tema - život naš svagdašnji
Ishodi:
Učenik nabraja, smješta i povezuje pojmove povezane s izabranim temama. (Potpuna ostvarenost)
Učenik komentira, diskutira i zaključuje o sadržaju izabrane teme i njezinu odnosu prema širemu društvenome, znanstvenome, kulturnome, književnome i umjetničkome kontekstu. (Potpuna ostvarenost)
Učenik prepoznaje, upotrebljava i raščlanjuje riječi iz prilagođenih tekstova kao i latinizme u hrvatskome jeziku. (Djelomična ostvarenost)
Doznat ćete kako je izgledala rimska obitelj i koje su uloge imali članovi obitelji. Uočit ćete karakterističnosti rimskog obiteljskog života te, s druge strane, sličnosti sa suvremenom obitelji. Učeći o društvenim ulogama, uvidjet ćete kakav je bio položaj žene u rimskom društvu. Posebno se naglašava činjenica da je rimsko društvo bilo prvo antičko društvo u kojem se žena bar do neke mjere emancipirala. Promišljat ćete o rimskoj obitelji i uspoređivati ju s modernom. Također ćete uspoređivati prava i obveze pojedinih članova obitelji s onima u suvremenom svijetu (u modernom zapadnom društvu i drugdje).
Prisjetit ćete se da su stari Rimljani pripadali različitim društvenim staležima. Saznat ćete gdje i kako su živjeli, što su jeli. Upoznat ćete njihovu tradiciju nadijevanja imena i sve to usporediti sa suvremenim svijetom.
Upoznat ćete Kvintilijana kao rimskog retoričara i pedagoga. Upoznat ćete i glavna odgojno-obrazovna načela te obrazovni sustav u antičkome Rimu. Uspoređivat ćete rimski sustav obrazovanja s današnjim odgojno-obrazovnim sustavom.
Prisjetit ćete se planske gradnje rimskih gradova, njihovih standardnih obilježja i najpoznatijih zdanja. Saznat ćete na koji su način rimski urbanizam i arhitektura utjecali na oblikovanje prostora u kojemu danas živimo tj. prepoznat ćete njihov utjecaj na svakodnevni život. Prisjetit ćete se rimskih kolonija na današnjem prostoru Hrvatske i njihove važnosti dolaska Rimljana na naše prostore. Upoznat ćete se s infrastrukturnim i urbanističkim dostignućima Rimljana koja su nam ostavljena u nasljeđe i koja i danas koristimo (naglasak na akvadukte, puteve i terme). Prisjetit ćete se jeste li možda posjetili neke od termi kod nas te ćete usporediti antičke i današnje terme kao i načine ophođenja, ponašanja i aktivnosti u antičkim i današnjim termama.