Hermenegildo Gall, Ivan Ivić, Ivan Šišak, Nataša Kauzlarić, Nataša Vinković, Željko Štanfelj
Što ću naučiti
GEO SŠ B.3.2. Učenik analizira promjene klime te argumentirano objašnjava utjecaj čovjeka na globalno zatopljenje.
GEO SŠ B.3.3. Učenik analizira posljedice globalnoga zatopljenja te aktivnosti međunarodne zajednice u rješavanju toga problema.
GEO SŠ B.3.4. Učenik objašnjava postanak morskoga dna, glavnih reljefnih oblika u podmorju te opisuje utjecaj tektonike, vulkanizma i živoga svijeta na oblikovanje otoka i obala.
GEO SŠ B.3.5. Učenik analizira obilježja, raspored i mogućnosti održive valorizacije subekumenskih prostora u svijetu i Hrvatskoj s pomoću geografske karte i IKT-a.
GEO SŠ B.A.3.7. Učenik istražuje demografsku sliku Hrvatske, obrazlaže demografsku (ne)održivost te argumentirano iznosi vlastite prijedloge mjera populacijske politike.
GEO SŠ C.B.3.1. Učenik analizira održivo upravljanje resursima mora i podmorja s primjerima iz svijeta i Hrvatske.
GEO SŠ C.B.3.2. Učenik analizira grad kao organizirani sustav, istražuje uzroke temperaturnih razlika u gradu te predlaže načine i mjere održivoga razvoja gradova.
GEO SŠ C.3.3. Učenik istražuje i analizira pozitivne i negativne učinke megaprojekata na okoliš te njihovu održivost.
GEO SŠ C.B.3.4. Učenik istražuje uzroke i raspravlja o posljedicama tehnoloških zatajenja na stanovništvo, gospodarstvo i okoliš na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
Popis tema i videolekcija
Tema 1: KLIMATSKE PROMJENE - Ishodi učenja: Učenik analizira posljedice globalnoga zatopljenja te aktivnosti međunarodne zajednice u rješavanju toga problema., Učenik analizira promjene klime te argumentirano objašnjava utjecaj čovjeka na globalno zatopljenje.
Videolekcija 1.1: Klimatske promjene tijekom daleke geološke prošlosti i kvartara - Ishodi učenja: Naučit ćete opisati obilježja malog ledenog doba., Naučit ćete objasniti uzroke pojave ledenih doba., Naučit ćete imenovati posljednje ledeno doba., Naučit ćete razlikovati glacijale i interglacijale, odnosno glacijaciju i interglacijaciju., Naučit ćete opisati obilježja Würma., Naučit ćete pokazati prostor Europe zahvaćen pleistocenskom glacijacijom., Naučit ćete navesti instrumentalno razdoblje.
Videolekcija 1.2: Uzroci klimatskih promjena - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti učinak staklenika., Naučit ćete objasniti utjecaj čovjeka na ispuštanje stakleničkih plinova., Naučit ćete proučavati podatke o glavnim stakleničkim plinovima u atmosferi i globalnoj temperaturi., Naučit ćete objasniti Milankovićeve cikluse., Naučit ćete objasniti antropogene čimbenike klimatskih promjena., Naučit ćete objasniti prirodne čimbenike klimatskih promjena.
Videolekcija 1.3: Posljedice klimatskih promjena - Ishodi učenja: Naučit ćete objašnjava aktualne prirodno-geografske promjene koje se događaju zbog globalnoga zagrijavanja., Naučit ćete analizira podatke o glavnim stakleničkim plinovima u atmosferi i globalnoj temperaturi., Naučit ćete objašnjava utjecaj klimatskih promjena na život na Zemlji., Naučit ćete objašnjava moguće posljedice globalnoga zagrijavanja, negativne (npr. invazivne vrste, klimatske migracije stanovništva, sukobi) i pozitivne (npr. nove poljoprivredne i turističke mogućnosti).
Videolekcija 1.4: Suočavanje s klimatskim promjenama - Ishodi učenja: Naučit ćeš navoditi primjere međunarodne aktivnosti usmjerene smanjenju čovjekova utjecaja na klimatske promjene., Naučit ćeš uspoređivati i obrazložavati različita stajališta država i organizacija u svijetu o smanjenju emisije stakleničkih plinova.
Tema 2: RESURSI MORA I PODMORJA - Ishodi učenja: GEO SŠ B.3.4. Učenik objašnjava postanak morskoga dna, glavnih reljefnih oblika u podmorju te opisuje utjecaj tektonike, vulkanizma i živoga svijeta na oblikovanje otoka i obala., GEO SŠ C.B.3.1. Učenik analizira održivo upravljanje resursima mora i podmorja s primjerima iz svijeta i Hrvatske.
Videolekcija 2.1: Obale i otoci - Ishodi učenja: Naučit ćete razlikovati vrste otoka., Naučit ćete razlikovati vrste obala., Naučit ćete prepoznati ugroženost i potrebu očuvanja organogenih obala., Naučit ćete objasniti pozitivne i negativne posljedice antropogeno izmijenjenih obala., Naučit ćete opisati uvjete za rast i postanak koraljnih grebena i koraljnih otoka.
Videolekcija 2.2: Gospodarsko iskorištavanje mora i zaštita mora i podmorja - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati važnost offshore vađenja rudnog bogatstva te opisati glavna ograničenja i opasnosti., Naučit ćete opisati iskorištavanje i mogućnosti iskorištavanja mora i podmorja kao izvora energije i hrane., Naučit ćete analizirati važnost i održivost ribarstva i marikulture., Naučit ćete objasniti ekonomsku ulogu šelfa., Naučit ćete objasniti potrebu i mogućnosti zakonske zaštite dijelova mora i podmorja na primjeru Hrvatske.
Videolekcija 2.3: Postanak i reljef morskog dna - Ishodi učenja: Naučit ćete opisati negativne i pozitivne posljedice iskorištavanja šelfa, Naučit ćete objasniti postanak i starost morskog dna, Naučit ćete objasniti pojam paleomagnetizam, Naučit ćete razlikovati osnovna obilježja aktivnog i pasivnog kontinentalnog ruba, Naučit ćete opisati oceanske bazene, dubokomorske jarke i oceanske hrptove.
Videolekcija 2.4: 7. Posebnosti Tihog oceana: Pacifički vatreni prsten i ENSO - Ishodi učenja: Naučit ćete obrazložiti nastanak i posljedice cunamija., Naučit ćete opisivati obilježja i posljedice El Niña., Naučit ćete obrazložiti uzroke potresa i vulkanizma u Pacifičkom vatrenom prstenu.
Tema 3: SUBEKUMENA - Ishodi učenja: Učenik analizira obilježja, raspored i mogućnosti održive valorizacije subekumenskih prostora u svijetu i Hrvatskoj s pomoću geografske karte i IKT-a.
Videolekcija 3.1: Subekumena i čimbenici njezina nastanka - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati obilježja, raspored i mogućnosti održive valorizacije subekumenskih prostora u svijetu i Hrvatskoj s pomoću geografske karte i IKT-a.
Videolekcija 3.2: Pustinjska i polupustinjska područja - Ishodi učenja: Naučit ćete obrazložiti nastanak najvećih svjetskih vrućih i hladnih pustinja (BWh i Bwk)., Naučit ćete objasniti tradicionalni način života i glavne gospodarske djelatnosti u ekstremnim subekumenskim okolišima ., Naučit ćete analizirati suvremenu valorizaciju ekstremnih subekumenskih okoliša te mogućnosti i ograničenja njihove buduće valorizacije s aspekta očuvanja okoliša .
Videolekcija 3.3: Tropske kišne šume - Ishodi učenja: Naučit ćeš objasniti geografsku rasprostranjenost tropskih kišnih šuma i uzroke njihove slabe naseljenosti., Naučit ćeš objasniti tradicionalni način života i glavne gospodarske djelatnosti u ekstremnim subekumenskim okolišima., Naučit ćeš analizirati suvremenu valorizaciju subekumenskih okoliša te mogućnosti i ograničenja njihove buduće valorizacije s aspekta očuvanja okoliša.
Videolekcija 3.4: Tajge i tundre - Ishodi učenja: Naučit ćeš objasniti geografsku rasprostranjenost tajgi., Naučit ćeš objasniti uzroke nastanka subpolarnih i polarnih pustoši., Naučit ćeš objasniti tradicionalni način života i glavne gospodarske djelatnosti u ekstremnim subekumenskim okolišima., Naučit ćeš analizirati suvremeno vrednovanje subekumenskih okoliša te mogućnosti i ograničenja njihova budućeg vrednovanja s aspekta očuvanja okoliša.
Videolekcija 3.5: Visokogorska područja - Ishodi učenja: Naučit ćeš objasniti tradicionalni način života i glavne gospodarske djelatnosti u ekstremnim subekumenskim okolišima., Naulit ćeš analizirati suvremenu valorizaciju subekumenskih okoliša te mogućnosti i ograničenja njihove buduće valorizacije s aspekta očuvanja okoliša., Naučit ćeš objasniti naseljenost visokogorskih krajeva.
Tema 4: DEMOGRAFSKA STVARNOST HRVATSKE - Ishodi učenja: GEO SŠ B.A.3.7. Učenik istražuje demografsku sliku Hrvatske, obrazlaže demografsku (ne)održivost te argumentirano iznosi vlastite prijedloge mjera populacijske politike.
Videolekcija 4.1: Popis stanovništva i demografski razvoj Hrvatske - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti provedbu popisa stanovništva, Naučit ćete objasniti sadržaj popisa stanovništva, Naučit ćete objasniti značenje popisa stanovništva, Naučit ćete usporediti promjenu broja stanovnika Hrvatske po popisnim godinama, Naučit ćete usporediti promjenu broja stanovnika upravno, Naučit ćete teritorijalnih jedinica po popisnim godinama, Naučit ćete izraditi tematsku kartu gustoće naseljenosti Hrvatske po županijama, Naučit ćete analizirati tematsku kartu gustoće naseljenosti Hrvatske po županijama, izdvojiti područja različite naseljenosti, Naučit ćete obrazložiti najvažnije razloge neravnomjerne naseljenosti, Naučit ćete objasniti problematiku polarizacije naseljenosti
Videolekcija 4.2: Demografska tranzicija stanovništva Hrvatske - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti specifičnosti demografske tranzicije Hrvatske., Naučit ćete objasniti posljedice demografske tranzicije za demografsku održivost.
Videolekcija 4.3: Biološka struktura stanovništva Hrvatske i ostale strukture stanovništva - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati promjene gospodarske, vjerske, nacionalne i gospodarske strukture stanovništva te utjecaj gospodarske strukture stanovništva na daljnji gospodarski razvitak., Naučit ćete analizirati promjenu biološke strukture te objasniti posljedice senilizacije na održivost.
Videolekcija 4.4: Migracije i populacijska politika - Ishodi učenja: Naučit ćete kritički vrednovati mjere populacijske politike i predložiti mjere demografske obnove., Naučit ćete objasniti utjecaj migracija na promjenu broja stanovnika RH.
Tema 5: SUVREMENI GRADOVI - Ishodi učenja: Učenik istražuje suvremene promjene u gradskim naseljima i njihovoj okolici te uspoređuje promjene u gradovima u Hrvatskoj i svijetu., Učenik analizira grad kao organizirani sustav, istražuje uzroke temperaturnih razlika u gradu te predlaže načine i mjere održivoga razvoja gradova.
Videolekcija 5.1: Suvremeni procesi u gradskim naseljima - Ishodi učenja: Naučit ćeš analizirati i uspoređivati socioekonomske polarizacije u gradovima i gradskim četvrtima., Naučit ćeš prepoznatielemente održivoga grada (okolišna, gospodarska i demografska održivost) na primjeru grada u zavičaju., Naučit ćeš razlikovati obilježja pametnoga, uključivoga i održivoga grada.
Videolekcija 5.2: Elementi urbanog sustava megagradova - Ishodi učenja: Naučit ćete usporediti na odabranim primjerima funkcije i probleme megagradova i supergradova (komunalne i infrastrukturne)., Naučit ćete istražiti uzroke i posljedice postojanja gradske mikroklime., Naučit ćete opisati elemente gradskoga sustava (prometni sustav, zbrinjavanje otpada, energetski sustav, namjena površina).
Videolekcija 5.3: Hrvatski gradovi - Ishodi učenja: Naučit ćete uočiti suvremene promjene u gradskim naseljima i njihovoj okolici u zavičaju i Hrvatskoj.
Tema 6: TEHNOLOGIJA I PROSTOR - Ishodi učenja: GEO SŠ C.3.3. Učenik istražuje i analizira pozitivne i negativne učinke megaprojekata na okoliš te njihovu održivost., GEO SŠ C.B.3.4. Učenik istražuje uzroke i raspravlja o posljedicama tehnoloških zatajenja na stanovništvo, gospodarstvo i okoliš na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
Videolekcija 6.1: Megaprojekti u Hrvatskoj i svijetu - Ishodi učenja: Naučit ćete opisati primjere velikih intervencija u prostoru (megaprojekti)., Naučit ćete obrazložiti na primjerima društveno-gospodarske učinke gradnje megaprojekata., Naučit ćete analizirati utjecaj megaprojekata na okoliš na primjerima iz Hrvatske i svijeta., Naučit ćete analizirati održivost megaprojekata na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
Videolekcija 6.2: Sva lica tehnološkog razvoja - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati industrijske, prometne, nuklearne, energetske i informatičke havarije., Naučit ćete pretpostaviti moguće posljedice zatajenja tehnologije za okoliš., Naučit ćete pretpostaviti moguće posljedice zatajenja tehnologije za organizaciju prostora., Naučit ćete istražiti pozitivne i negativne učinke primjene tehnologije na stanovništvo, gospodarstvo i okoliš.
Tema 7: ODRŽIVI RAZVOJ - Ishodi učenja: GEO SŠ C.3.5. Učenik analizira važnost održivoga razvoja na primjerima iz zavičaja i Hrvatske.
Videolekcija 7.1: Ekoremedijacija i gospodarenje otpadom - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti potrebe i opisati primjere ekoremedijacije (npr. odlagališta otpada, kamenoloma, rijeka)., Naučit ćete objasniti važnost i načine gospodarenja otpadom., Naučit ćete objasniti problematiku zbrinjavanja nuklearnoga otpada na primjeru NE Krško., Naučit ćete opisati važnost i načine pročišćavanja otpadnih voda.
Videolekcija 7.2: Održivi razvoj: ekologija, energetika, turizam - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati ekološko stanje u zavičaju s aspekta održivoga razvoja., Naučit ćete objasniti važnost energetske održivosti., Naučit ćete usporediti ekološko stanje u zavičaju s primjerima održivoga razvoja u Hrvatskoj i svijetu., Naučit ćete objasniti važnost održivoga razvoja turizma s aspekta kapaciteta prirodne osnove.
1. KLIMATSKE PROMJENE
KLIMATSKE PROMJENE
KLIMATSKE PROMJENE
Ishodi:
Učenik analizira posljedice globalnoga zatopljenja te aktivnosti međunarodne zajednice u rješavanju toga problema.
Učenik analizira promjene klime te argumentirano objašnjava utjecaj čovjeka na globalno zatopljenje.
Ova će videolekcija biti podijeljena na četiri segmenta. U prvom segmentu bit će objašnjeni pojmovi glacijacija i interglacijacija te uzroci pojave ledenih doba. U drugom dijelu naglasak će biti na pleistocenskoj glacijaciji i primjerima iz Europe i Hrvatske gdje će učenici s pomoću fotografija i karata moći pretpostaviti obuhvat glacijacije. Naglasak će biti na obilježjima Würma kao što su morska razina, temperatura zraka i debljina leda. Na temelju multimedijalnih sadržaja učenici će moći prepoznati ostatke glacijalnih oblika na primjeru Velebita. Treći dio obuhvaća analizu malog ledenog doba pomoću tekstova iz arhive. Na temelju fotografija i grafa prosječne promjene temperature zraka definirat će se instrumentalno razdoblje. U završnom će se dijelu interaktivnim sadržajem provjeriti usvojenost ishoda.
U ovoj će se videolekciji opisati prirodni i antropogeni čimbenici koji utječu na klimatske promjene. U prvom dijelu naglasak će biti na prirodnim čimbenicima s osvrtom na Milankovićeve cikluse. Slijedi glavni dio koji se bazira na utjecaju čovjeka na klimu. Učenici će kroz primjere iz života prepoznati antropogeni utjecaj na klimatske promjene. Navest će se staklenički plinovi čiji su izvor ljudske aktivnosti (npr. tvornice, automobili, farme krava) te će se analizirati podatci o porastu emisije stakleničkih plinova tijekom određenoga razdoblja. U završnom će se dijelu usporediti promjena prizemne temperature zraka na kontinentima i globalno s rezultatima simulacija klimatskih modela koji uzimaju u obzir prirodne i antropogene utjecaje. Također, provjerit će se usvojenost ishoda kroz interaktivni sadržaj.
Negativne posljedice globalnoga zatopljenja sve se češće osjećaju u svakodnevici. Učenici će aktivno učiti o porastu globalne temperature zraka kao posljedice efekta staklenika, ali i o razlikama u zagrijavanju pojedinih dijelova svijeta. Kao posljedica porasta temperature dolazi do otapanja ledenih pokrova i ledenjaka, a s time i do postupnoga porasta razine svjetskoga mora čiji će se efekti na pojedine obalne zone, ali i samo more, izrazitije vidjeti tek u budućnosti. Posljedice klimatskih promjena ljudi osjećaju i na vlastitome zdravlju i sve izrazitijoj potrebi brzoga prilagođavanja sve ekstremnijim klimatskim pojavama. Postoje i pozitivni učinci klimatskih promjena posebice na neke subekumenske prostore tako da će učenici učeći o klimatskim promjenama oblikovati i vlastite stavove o njima.
U ovoj ćete videolekciji naučiti koje su aktivnosti usmjerene smanjenju čovjekova utjecaja na klimatske promjene. Koja je uloga pojedinca i može li doprinijeti globalnom cilju. Koja su stajališta različitih država i organizacija u svijetu o smanjenju emisije stakleničkih plinova.
2. RESURSI MORA I PODMORJA
RESURSI MORA I PODMORJA
RESURSI MORA I PODMORJA
Ishodi:
GEO SŠ B.3.4. Učenik objašnjava postanak morskoga dna, glavnih reljefnih oblika u podmorju te opisuje utjecaj tektonike, vulkanizma i živoga svijeta na oblikovanje otoka i obala.
GEO SŠ C.B.3.1. Učenik analizira održivo upravljanje resursima mora i podmorja s primjerima iz svijeta i Hrvatske.
U uvodnom dijelu lekcije objasnit će se vrste otoka i obala na nekoliko primjera iz svijeta. Naglasak će se staviti na, Hrvatskoj manje poznate organogene obale i njihovu ugroženost. Objasnit će se postanak koraljnih grebena na primjeru najpoznatijeg australskoga Velikog koraljnoga grebena i negativan utjecaj klimatskih promjena na njegov razvoj. Nadalje, objasnit će se gospodarska važnost obala te će se proučiti posljedice ljudskog utjecaja na obale. Interaktivnim kvizom na kraju lekcije provjerit će se usvojenost ishoda.
U uvodnom dijelu lekcije ponovit će se već stečena znanja o moru i povezanosti čovjeka s morem. U nastavku videolekcije učenici će s pomoću multimedijalnog i interaktivnog sadržaja analizirati utjecaj ribarstva i proizvodnje soli na morski ekosustav te iskorištavanje mora za dobivanje energije. Na kraju će se objasniti prihvatljivi koncepti održivog iskorištavanja mora. S pomoću interaktivnog videa provjerit će se usvojenost ishoda.
U uvodnom dijelu videolekcije objasnit će se uvjeti nastanka potresa i vulkanizma. S pomoću interaktivnog sadržaja objasnit će se procesi i oblici koji se javljaju u Pacifičkom vatrenom krugu. Dalje, objasnit će se pojava tsunamija, a na nekoliko primjera pokazat će se njegove negativne posljedice za stanovništvo. Objasnit će se fenomen el nino, kao i njegove negativne posljedice za gospodarstvo i općenito okoliš. Uz interaktivni videozapis učenici će ponoviti nova znanja.
3. SUBEKUMENA
SUBEKUMENA
SUBEKUMENA
Ishodi:
Učenik analizira obilježja, raspored i mogućnosti održive valorizacije subekumenskih prostora u svijetu i Hrvatskoj s pomoću geografske karte i IKT-a.
U ovoj videolekciji saznat ćete gdje se i zašto na prostoru Hrvatske nalaze subekumenska područja. Na odabranim primjerima uočit ćete koje je djelatnosti moguće razvijati u takvom surovom okolišu te koje su mogućnosti za daljnju valorizaciju takvih područja.
U ovoj videolekciji saznat ćete koja su obilježja pustinjskih područja te na temelju čega razlikujemo tople i hladne pustinje. Saznat ćete na koji su način ljudi živjeli u takvim ekstremnim subekumenskim područjima te što se, kako i u kojim dijelovima svijeta promijenilo u suvremeno doba.
U ovoj videolekciji upoznat ćete ses prostornim rasporedom tropskih kišnih šuma na svijetu te njihovim obilježjima s obzirom na izrazitu bioraznolikost i zonalnu raspodjelu vegetacije. Tropske kišne šume važan su resurs za drvnu industrije zbog kvalitetnoga drva, ali su prostori njihova rasprostiranja pogodni i za uzgoj drugih poljoprivrednih kultura dok podzemlje sadrži važna rudna bogatstva. Upravo su zbog tih razloga one na meti brojnih legalnih i ilegalnih aktivnosti kojima im se smanjuje površina i nanosi velika ekološka šteta.
Subpolarna i polarna područja obilježena su niskim temperaturama sa smanjenom količinom svjetlosti. Učenici će usvojiti znanja o tajgama kao subekumenskome prostoru snježno-šumskih klima te tundrama kao subekumenskom prostoru hladnih polarnih područja. Ta su područja, unatoč surovim klimatskim uvjetima, stanište mnogim biljnim i životinjskim vrstama, a naseljena su manjim skupinama stanovnika koji još često žive tradicionalnim načinom života iako suvremene tekovine i način života izazivaju promjene često na štetu okoliša.
U ovoj videolekciji upoznat ćete se s visokim planinskim područjima kao prostorima rijetke naseljenosti kako zbog reljefnih ograničenja, tako često i zbog modifikatorskog utjecaja reljefa na klimu. Saznat ćete više o razlikama u naseljevanju visokih planinskih prostora tropskog i umjerenog te polarnog pojasa. Također saznat ćete više i o gospodarskoj valorizaciji visokih planinskih prostora i njezinu utjecaju na okoliš.
4. DEMOGRAFSKA STVARNOST HRVATSKE
DEMOGRAFSKA STVARNOST HRVATSKE
DEMOGRAFSKA STVARNOST HRVATSKE
Ishodi:
GEO SŠ B.A.3.7. Učenik istražuje demografsku sliku Hrvatske, obrazlaže demografsku (ne)održivost te argumentirano iznosi vlastite prijedloge mjera populacijske politike.
U ovoj videolekciji objasnit će se način provedbe i važnost popisa stanovništva kao pokazatelja trenutačne demografske slike, ali i važnost koju prikupljeni podatci imaju u predviđanju demografskih kretanja. Usporednom analizom podataka zadnjeg popisa stanovništva s prethodnima objasnit će se uzroci i posljedice promjene broja stanovnika te neravnomjerna prostornog rasporeda stanovništva Hrvatske. Podatci će se prikazati multimedijalnim sadržajima (videozapisima, fotografijama, infografikama, tematskim kartama). Uz pomoć primjera objasnit će se način izrade tematske karte u Excelu.
U ovoj videolekciji objašnjavaju se razlozi nastanka demografske tranzicije. Objašnjavaju se razlike u demografskom razvoju između razvijenih zemalja i zemalja u razvoju te posebnosti demografske tranzicije u Republici Hrvatskoj. Analiziraju se mogućnosti preokreta negativnih demografskih trendova.
U ovoj videolekcijianalizirat će se sastavnice biološke strukture i objasniti utjecaj biološke strukture i senilizacije na hrvatsko društvo i gospodarstvo. Analiziraju se promjene biološke gospodarske, vjerske i nacionalnestrukture stanovništva.
Grad je živi organizam koji se neprestano mijenja. Učenici će u ovoj videolekciji analizirati suvremene promjene koje se događaju u gradovima i njihovoj okolici te socioekonomsku polarizaciju unutar grada i i/ili gradskih četvrti na primjerima svjetskih i hrvatskih gradova. Također, steći će znanja o suvremenim procesima u gradovima koje je omogućila digitalizacija, a koji su usmjereni podizanju kvalitete urbanoga života za sve skupine stanovnika. Učenici će razlikovati pametne, uključive i održive gradove pri čemu će uposljednjimaprepoznati okolišni, gospodarski i demografski aspekt održivosti.
Gradovi, posebice, veliki vrlo su zahtjevni za svakidašnje funkcioniranje u svim dijelovima gradskoga života. Učenici će u ovoj videolekciji usvojiti znanje o elementima gradskoga sustava: namjeni površina, zbrinjavanju otpada te organizaciji prometnoga i energetskoga sustava. Težište će biti upravo na onima najvećima, megagradovima, u kojima su ti sustavi najzahtjevniji. Gradovi imaju i svoju specifičnu mikroklimu te će učenici naučiti o uzrocima i posljedicama klimatske različitosti grada u odnosu prema njegovoj okolici.
U ovoj videolekciji razmatrat će se status i obilježja gradova u primorskoj i kontinentalnoj Hrvatskoj. Proučit ćemo urbane aglomeracije makroregionalnih središta te uočiti suvremene promjene u hrvatskim gradovima.
6. TEHNOLOGIJA I PROSTOR
TEHNOLOGIJA I PROSTOR
TEHNOLOGIJA I PROSTOR
Ishodi:
GEO SŠ C.3.3. Učenik istražuje i analizira pozitivne i negativne učinke megaprojekata na okoliš te njihovu održivost.
GEO SŠ C.B.3.4. Učenik istražuje uzroke i raspravlja o posljedicama tehnoloških zatajenja na stanovništvo, gospodarstvo i okoliš na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
U ovoj videolekciji opisat će se nekoliko primjera megaprojekata iz Hrvatske i svijeta, a detaljnije će se analizirati održivost dvaju megaprojekata – hidroelektrane Tri klanca u Kini te Pelješkog mosta u Hrvatskoj. Obrazložit će se pozitivne i negativne društvene i gospodarske učinke tih intervencija u prostoru te analizirati njihov utjecaj na okoliš, što će omogućiti cjelovitu analizu njihove održivosti (društvene, ekonomske i ekološke).
Ova će se videolekcija baviti održivošću razvoja tehnologije tako što će istražiti pozitivne i negativne učinke primjene tehnologije na društvo, gospodarstvo i okoliš. Zatim će se analizirati industrijske, prometne, nuklearne, energetske te informatičke havarije da bi se na kraju mogle pretpostaviti moguće prostorne posljedice zatajenja tehnologije te posljedice zatajenja tehnologije za okoliš.
7. ODRŽIVI RAZVOJ
ODRŽIVI RAZVOJ
ODRŽIVI RAZVOJ
Ishodi:
GEO SŠ C.3.5. Učenik analizira važnost održivoga razvoja na primjerima iz zavičaja i Hrvatske.
U ovoj videolekciji saznat ćete nešto više o važnosti i načinima pročišćivanja otpadnih voda. Vidjet ćete što se poduzima u vezi s tim na primjerima u Hrvatskoj. Uz otpadne vode, okoliš trpi i pod pritiskom sve veće količine otpada. Na koji način gospodariti otpadom te kako zbrinuti radioaktivan otpad, ali i s pomoću kojih postupaka sanirati kontaminirane dijelove okoliša te u čemu je važnost bioremedijacije, tema je današnje videolekcije.
U ovoj videolekciji naglasak je na održivom razvoju te će se dati konkretni primjeri kako postići održivi razvoj. Učenici će doznati o 17 ciljeva održivog razvoja koje su predstavili Ujedinjeni narodi. Posebna pozornost pridana je energetskoj održivosti te održivom razvoju turizma.