Učitavanje

3. razred srednje škole

GEOGRAFIJA 3

Hermenegildo Gall, Ivan Ivić, Ivan Šišak, Nataša Kauzlarić, Nataša Vinković, Željko Štanfelj

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • GEO SŠ B.3.2. Učenik analizira promjene klime te argumentirano objašnjava utjecaj čovjeka na globalno zatopljenje.
  • GEO SŠ B.3.3. Učenik analizira posljedice globalnoga zatopljenja te aktivnosti međunarodne zajednice u rješavanju toga problema.
  • GEO SŠ B.3.4. Učenik objašnjava postanak morskoga dna, glavnih reljefnih oblika u podmorju te opisuje utjecaj tektonike, vulkanizma i živoga svijeta na oblikovanje otoka i obala.
  • GEO SŠ B.3.5. Učenik analizira obilježja, raspored i mogućnosti održive valorizacije subekumenskih prostora u svijetu i Hrvatskoj s pomoću geografske karte i IKT-a.
  • GEO SŠ B.A.3.7. Učenik istražuje demografsku sliku Hrvatske, obrazlaže demografsku (ne)održivost te argumentirano iznosi vlastite prijedloge mjera populacijske politike.
  • GEO SŠ C.B.3.1. Učenik analizira održivo upravljanje resursima mora i podmorja s primjerima iz svijeta i Hrvatske.
  • GEO SŠ C.B.3.2. Učenik analizira grad kao organizirani sustav, istražuje uzroke temperaturnih razlika u gradu te predlaže načine i mjere održivoga razvoja gradova.
  • GEO SŠ C.3.3. Učenik istražuje i analizira pozitivne i negativne učinke megaprojekata na okoliš te njihovu održivost.
  • GEO SŠ C.B.3.4. Učenik istražuje uzroke i raspravlja o posljedicama tehnoloških zatajenja na stanovništvo, gospodarstvo i okoliš na primjerima iz Hrvatske i svijeta.

Popis tema i videolekcija

  1. Tema 1: KLIMATSKE PROMJENE - Ishodi učenja: Učenik analizira posljedice globalnoga zatopljenja te aktivnosti međunarodne zajednice u rješavanju toga problema., Učenik analizira promjene klime te argumentirano objašnjava utjecaj čovjeka na globalno zatopljenje.
    1. Videolekcija 1.1: Klimatske promjene tijekom daleke geološke prošlosti i kvartara - Ishodi učenja: Naučit ćete opisati obilježja malog ledenog doba., Naučit ćete objasniti uzroke pojave ledenih doba., Naučit ćete imenovati posljednje ledeno doba., Naučit ćete razlikovati glacijale i interglacijale, odnosno glacijaciju i interglacijaciju., Naučit ćete opisati obilježja Würma., Naučit ćete pokazati prostor Europe zahvaćen pleistocenskom glacijacijom., Naučit ćete navesti instrumentalno razdoblje.
    2. Videolekcija 1.2: Uzroci klimatskih promjena - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti učinak staklenika., Naučit ćete objasniti utjecaj čovjeka na ispuštanje stakleničkih plinova., Naučit ćete proučavati podatke o glavnim stakleničkim plinovima u atmosferi i globalnoj temperaturi., Naučit ćete objasniti Milankovićeve cikluse., Naučit ćete objasniti antropogene čimbenike klimatskih promjena., Naučit ćete objasniti prirodne čimbenike klimatskih promjena.
    3. Videolekcija 1.3: Posljedice klimatskih promjena - Ishodi učenja: Naučit ćete objašnjava aktualne prirodno-geografske promjene koje se događaju zbog globalnoga zagrijavanja., Naučit ćete analizira podatke o glavnim stakleničkim plinovima u atmosferi i globalnoj temperaturi., Naučit ćete objašnjava utjecaj klimatskih promjena na život na Zemlji., Naučit ćete objašnjava moguće posljedice globalnoga zagrijavanja, negativne (npr. invazivne vrste, klimatske migracije stanovništva, sukobi) i pozitivne (npr. nove poljoprivredne i turističke mogućnosti).
    4. Videolekcija 1.4: Suočavanje s klimatskim promjenama - Ishodi učenja: Naučit ćeš navoditi primjere međunarodne aktivnosti usmjerene smanjenju čovjekova utjecaja na klimatske promjene., Naučit ćeš uspoređivati i obrazložavati različita stajališta država i organizacija u svijetu o smanjenju emisije stakleničkih plinova.
  2. Tema 2: RESURSI MORA I PODMORJA - Ishodi učenja: GEO SŠ B.3.4. Učenik objašnjava postanak morskoga dna, glavnih reljefnih oblika u podmorju te opisuje utjecaj tektonike, vulkanizma i živoga svijeta na oblikovanje otoka i obala., GEO SŠ C.B.3.1. Učenik analizira održivo upravljanje resursima mora i podmorja s primjerima iz svijeta i Hrvatske.
    1. Videolekcija 2.1: Obale i otoci - Ishodi učenja: Naučit ćete razlikovati vrste otoka., Naučit ćete razlikovati vrste obala., Naučit ćete prepoznati ugroženost i potrebu očuvanja organogenih obala., Naučit ćete objasniti pozitivne i negativne posljedice antropogeno izmijenjenih obala., Naučit ćete opisati uvjete za rast i postanak koraljnih grebena i koraljnih otoka.
    2. Videolekcija 2.2: Gospodarsko iskorištavanje mora i zaštita mora i podmorja - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati važnost offshore vađenja rudnog bogatstva te opisati glavna ograničenja i opasnosti., Naučit ćete opisati iskorištavanje i mogućnosti iskorištavanja mora i podmorja kao izvora energije i hrane., Naučit ćete analizirati važnost i održivost ribarstva i marikulture., Naučit ćete objasniti ekonomsku ulogu šelfa., Naučit ćete objasniti potrebu i mogućnosti zakonske zaštite dijelova mora i podmorja na primjeru Hrvatske.
    3. Videolekcija 2.3: Postanak i reljef morskog dna - Ishodi učenja: Naučit ćete opisati negativne i pozitivne posljedice iskorištavanja šelfa, Naučit ćete objasniti postanak i starost morskog dna, Naučit ćete objasniti pojam paleomagnetizam, Naučit ćete razlikovati osnovna obilježja aktivnog i pasivnog kontinentalnog ruba, Naučit ćete opisati oceanske bazene, dubokomorske jarke i oceanske hrptove.
    4. Videolekcija 2.4: 7. Posebnosti Tihog oceana: Pacifički vatreni prsten i ENSO - Ishodi učenja: Naučit ćete obrazložiti nastanak i posljedice cunamija., Naučit ćete opisivati obilježja i posljedice El Niña., Naučit ćete obrazložiti uzroke potresa i vulkanizma u Pacifičkom vatrenom prstenu.
  3. Tema 3: SUBEKUMENA - Ishodi učenja: Učenik analizira obilježja, raspored i mogućnosti održive valorizacije subekumenskih prostora u svijetu i Hrvatskoj s pomoću geografske karte i IKT-a.
    1. Videolekcija 3.1: Subekumena i čimbenici njezina nastanka - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati obilježja, raspored i mogućnosti održive valorizacije subekumenskih prostora u svijetu i Hrvatskoj s pomoću geografske karte i IKT-a.
    2. Videolekcija 3.2: Pustinjska i polupustinjska područja - Ishodi učenja: Naučit ćete obrazložiti nastanak najvećih svjetskih vrućih i hladnih pustinja (BWh i Bwk)., Naučit ćete objasniti tradicionalni način života i glavne gospodarske djelatnosti u ekstremnim subekumenskim okolišima ., Naučit ćete analizirati suvremenu valorizaciju ekstremnih subekumenskih okoliša te mogućnosti i ograničenja njihove buduće valorizacije s aspekta očuvanja okoliša .
    3. Videolekcija 3.3: Tropske kišne šume - Ishodi učenja: Naučit ćeš objasniti geografsku rasprostranjenost tropskih kišnih šuma i uzroke njihove slabe naseljenosti., Naučit ćeš objasniti tradicionalni način života i glavne gospodarske djelatnosti u ekstremnim subekumenskim okolišima., Naučit ćeš analizirati suvremenu valorizaciju subekumenskih okoliša te mogućnosti i ograničenja njihove buduće valorizacije s aspekta očuvanja okoliša.
    4. Videolekcija 3.4: Tajge i tundre - Ishodi učenja: Naučit ćeš objasniti geografsku rasprostranjenost tajgi., Naučit ćeš objasniti uzroke nastanka subpolarnih i polarnih pustoši., Naučit ćeš objasniti tradicionalni način života i glavne gospodarske djelatnosti u ekstremnim subekumenskim okolišima., Naučit ćeš analizirati suvremeno vrednovanje subekumenskih okoliša te mogućnosti i ograničenja njihova budućeg vrednovanja s aspekta očuvanja okoliša.
    5. Videolekcija 3.5: Visokogorska područja - Ishodi učenja: Naučit ćeš objasniti tradicionalni način života i glavne gospodarske djelatnosti u ekstremnim subekumenskim okolišima., Naulit ćeš analizirati suvremenu valorizaciju subekumenskih okoliša te mogućnosti i ograničenja njihove buduće valorizacije s aspekta očuvanja okoliša., Naučit ćeš objasniti naseljenost visokogorskih krajeva.
  4. Tema 4: DEMOGRAFSKA STVARNOST HRVATSKE - Ishodi učenja: GEO SŠ B.A.3.7. Učenik istražuje demografsku sliku Hrvatske, obrazlaže demografsku (ne)održivost te argumentirano iznosi vlastite prijedloge mjera populacijske politike.
    1. Videolekcija 4.1: Popis stanovništva i demografski razvoj Hrvatske - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti provedbu popisa stanovništva, Naučit ćete objasniti sadržaj popisa stanovništva, Naučit ćete objasniti značenje popisa stanovništva, Naučit ćete usporediti promjenu broja stanovnika Hrvatske po popisnim godinama, Naučit ćete usporediti promjenu broja stanovnika upravno, Naučit ćete teritorijalnih jedinica po popisnim godinama, Naučit ćete izraditi tematsku kartu gustoće naseljenosti Hrvatske po županijama, Naučit ćete analizirati tematsku kartu gustoće naseljenosti Hrvatske po županijama, izdvojiti područja različite naseljenosti, Naučit ćete obrazložiti najvažnije razloge neravnomjerne naseljenosti, Naučit ćete objasniti problematiku polarizacije naseljenosti
    2. Videolekcija 4.2: Demografska tranzicija stanovništva Hrvatske - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti specifičnosti demografske tranzicije Hrvatske., Naučit ćete objasniti posljedice demografske tranzicije za demografsku održivost.
    3. Videolekcija 4.3: Biološka struktura stanovništva Hrvatske i ostale strukture stanovništva - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati promjene gospodarske, vjerske, nacionalne i gospodarske strukture stanovništva te utjecaj gospodarske strukture stanovništva na daljnji gospodarski razvitak., Naučit ćete analizirati promjenu biološke strukture te objasniti posljedice senilizacije na održivost.
    4. Videolekcija 4.4: Migracije i populacijska politika - Ishodi učenja: Naučit ćete kritički vrednovati mjere populacijske politike i predložiti mjere demografske obnove., Naučit ćete objasniti utjecaj migracija na promjenu broja stanovnika RH.
  5. Tema 5: SUVREMENI GRADOVI - Ishodi učenja: Učenik istražuje suvremene promjene u gradskim naseljima i njihovoj okolici te uspoređuje promjene u gradovima u Hrvatskoj i svijetu., Učenik analizira grad kao organizirani sustav, istražuje uzroke temperaturnih razlika u gradu te predlaže načine i mjere održivoga razvoja gradova.
    1. Videolekcija 5.1: Suvremeni procesi u gradskim naseljima - Ishodi učenja: Naučit ćeš analizirati i uspoređivati socioekonomske polarizacije u gradovima i gradskim četvrtima., Naučit ćeš prepoznatielemente održivoga grada (okolišna, gospodarska i demografska održivost) na primjeru grada u zavičaju., Naučit ćeš razlikovati obilježja pametnoga, uključivoga i održivoga grada.
    2. Videolekcija 5.2: Elementi urbanog sustava megagradova - Ishodi učenja: Naučit ćete usporediti na odabranim primjerima funkcije i probleme megagradova i supergradova (komunalne i infrastrukturne)., Naučit ćete istražiti uzroke i posljedice postojanja gradske mikroklime., Naučit ćete opisati elemente gradskoga sustava (prometni sustav, zbrinjavanje otpada, energetski sustav, namjena površina).
    3. Videolekcija 5.3: Hrvatski gradovi - Ishodi učenja: Naučit ćete uočiti suvremene promjene u gradskim naseljima i njihovoj okolici u zavičaju i Hrvatskoj.
  6. Tema 6: TEHNOLOGIJA I PROSTOR - Ishodi učenja: GEO SŠ C.3.3. Učenik istražuje i analizira pozitivne i negativne učinke megaprojekata na okoliš te njihovu održivost., GEO SŠ C.B.3.4. Učenik istražuje uzroke i raspravlja o posljedicama tehnoloških zatajenja na stanovništvo, gospodarstvo i okoliš na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
    1. Videolekcija 6.1: Megaprojekti u Hrvatskoj i svijetu - Ishodi učenja: Naučit ćete opisati primjere velikih intervencija u prostoru (megaprojekti)., Naučit ćete obrazložiti na primjerima društveno-gospodarske učinke gradnje megaprojekata., Naučit ćete analizirati utjecaj megaprojekata na okoliš na primjerima iz Hrvatske i svijeta., Naučit ćete analizirati održivost megaprojekata na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
    2. Videolekcija 6.2: Sva lica tehnološkog razvoja - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati industrijske, prometne, nuklearne, energetske i informatičke havarije., Naučit ćete pretpostaviti moguće posljedice zatajenja tehnologije za okoliš., Naučit ćete pretpostaviti moguće posljedice zatajenja tehnologije za organizaciju prostora., Naučit ćete istražiti pozitivne i negativne učinke primjene tehnologije na stanovništvo, gospodarstvo i okoliš.
  7. Tema 7: ODRŽIVI RAZVOJ - Ishodi učenja: GEO SŠ C.3.5. Učenik analizira važnost održivoga razvoja na primjerima iz zavičaja i Hrvatske.
    1. Videolekcija 7.1: Ekoremedijacija i gospodarenje otpadom - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti potrebe i opisati primjere ekoremedijacije (npr. odlagališta otpada, kamenoloma, rijeka)., Naučit ćete objasniti važnost i načine gospodarenja otpadom., Naučit ćete objasniti problematiku zbrinjavanja nuklearnoga otpada na primjeru NE Krško., Naučit ćete opisati važnost i načine pročišćavanja otpadnih voda.
    2. Videolekcija 7.2: Održivi razvoj: ekologija, energetika, turizam - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati ekološko stanje u zavičaju s aspekta održivoga razvoja., Naučit ćete objasniti važnost energetske održivosti., Naučit ćete usporediti ekološko stanje u zavičaju s primjerima održivoga razvoja u Hrvatskoj i svijetu., Naučit ćete objasniti važnost održivoga razvoja turizma s aspekta kapaciteta prirodne osnove.
Pojmovnik