Ivana Balaško, Ana Marinić, Marija Brcković, Marija Buhin Huzanić, Matea Čiča, Ljiljana Štanfelj
Što ću naučiti
GEO OŠ A.B.8.7. Učenik opisuje globalizaciju i njezin utjecaj na identitet pojedinca i prostora u kojemu živi.
OŠ B.8.3. Učenik objašnjava položaj, gibanja i međudjelovanje Zemlje s drugim nebeskim tijelima u Sunčevu sustavu i svemiru* i njihov utjecaj na život na Zemlji.
GEO OŠ B.8.5. Učenik klasificira klimatske tipove, opisuje njihova obilježja i povezuje ih sa živim svijetom.
GEO OŠ C.A.B.8.1. Učenik analizira prirodno-geografska obilježja polarnih područja, izdvaja specifične uvjete života i prilagodbe živih bića te objašnjava mogućnosti i ograničenja iskorištavanja njihovih prirodnih resursa.
GEO OŠ A.B.8.1. Učenik analizira prirodno-geografska i društveno-geografska obilježja Azije s pomoću geografske karte i različitih grafičkih prikaza.
GEO OŠ A.B.8.2. Učenik analizira i objašnjava odabrane probleme suvremenoga razvoja Azije.
GEO OŠ A.B.8.3. Učenik analizira prirodno-geografska i društveno-geografska obilježja Afrike s pomoću geografske karte i različitih grafičkih prikaza. (* za društveno-geografska obilježja navodi odabrane primjere).
GEO OŠ A.B.8.4. Učenik analizira i objašnjava odabrane probleme suvremenoga razvoja Afrike. (* za društveno-geografska obilježja navodi odabrane primjere).
GEO OŠ A.B.8.5. Učenik analizira prirodno-geografska i društveno-geografska obilježja Amerika s pomoću geografske karte i različitih grafičkih prikaza. (* za društveno-geografska obilježja navodi odabrane primjere).
GEO OŠ A.B.C.8.6. Učenik analizira prirodno-geografska i društveno-geografska obilježja Australije i Oceanije s pomoću geografske karte i različitih grafičkih prikaza.
GEO OŠ B.A.C.8.6. Učenik analizira i objašnjava problematiku naseljavanja, morfološke i socioekonomske strukture gradova, iskorištavanja šumskih površina te suvremenoga razvoja Amerika. (* za društveno-geografska obilježja navodi odabrane primjere).
GEO OŠ B.8.2. Učenik određuje geografske koordinate zadanoga mjesta na geografskim kartama, služi se digitalnim kartama, snalazi se i kreće u prostoru s pomoću topografske karte, plana grada (naselja), kompasa i GNSS-a.
GEO OŠ B.8.4. Učenik objašnjava građu i starost Zemlje, opisuje glavne unutarnje procese oblikovanja reljefa te na primjerima objašnjava uzroke i posljedice pokreta litosfernih ploča. (* za društveno-geografska obilježja navodi odabrane primjere).
Popis tema i videolekcija
Tema 1: Geografska karta - Ishodi učenja: GEO OŠ B.8.2. Učenik određuje geografske koordinate zadanoga mjesta na geografskim kartama, služi se digitalnim kartama, snalazi se i kreće u prostoru s pomoću topografske karte, plana grada (naselja), kompasa i GNSS-a.
Videolekcija 1.1: Kreni i čitaj kartu - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti elemente topografske karte., Naučit ćete analizirati na topografskoj karti elemente prirodne i društvene osnove., Naučit ćete koristiti se brojčanim mjerilom., Naučit ćete odrediti geografsku širinu i dužinu zadanoga mjesta na općim geografskim kartama., Naučit ćete orijentirati se kompasom., Naučit ćete izraditi jednostavnu skicu kretanja po azimutu., Naučit ćete koristiti se satelitskom navigacijom., Naučit ćete služiti se digitalnim kartama za potrebe planiranja putovanja.
Tema 2: PLANET ZEMLJA - Ishodi učenja: GEO OŠ B.8.3. Učenik objašnjava položaj, gibanja i međudjelovanje Zemlje s drugim nebeskim tijelima u Sunčevu sustavu i svemiru* i njihov utjecaj na život na Zemlji., GEO OŠ B.8.4. Učenik objašnjava građu i starost Zemlje, opisuje glavne unutarnje procese oblikovanja reljefa te na primjerima objašnjava uzroke i posljedice pokreta litosfernih ploča., GEO OŠ B.8.5. Učenik klasificira klimatske tipove, opisuje njihova obilježja i povezuje ih sa živim svijetom.
Videolekcija 2.1: Veliki prasak - Ishodi učenja: Naučit ćete opisati nastanak Sunčeva sustava., Naučit ćete opisati nastanak Zemlje., Naučit ćete opisati nastanak Mjeseca., Naučit ćete razlikovati zvijezde od planeta., Naučit ćete opisati položaj Sunčeva sustava u galaksiji Mliječna staza., Naučit ćete navesti planete Sunčeva sustava prema udaljenosti od Sunca., Naučit ćete razlikovati planete Zemljine i Jupiterove skupine., Naučit ćete navesti osnovna obilježja i značenje Sunca., Naučit ćete navesti osnovna obilježja i značenje Mjeseca., Naučit ćete objasniti Mjesečeve mijene., Naučit ćete objasniti pomrčinu Sunca i Mjeseca., Naučit ćete opisati nastanak svemira.
Videolekcija 2.2: Koliko je sati? - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti posljedice rotacije Zemlje., Naučit ćete objasniti posljedice revolucije Zemlje., Naučit ćete objasniti posljedice nagnutosti Zemljine osi., Naučit ćete razlikovati mjesno i pojasno vrijeme., Naučit ćete objasniti datumsku granicu.
Videolekcija 2.3: Ljeto ili zima - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti položaj Zemlje i Sunca na karakteristične datume početka godišnjih doba s pomoću skice.
Videolekcija 2.4: Nemirna Zemlja - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti starost Zemlje, Naučit ćete objasniti građu Zemlje, Naučit ćete navesti tri osnovne skupine stijena, Naučit ćete navesti primjere za tri osnovne skupine stijena, Naučit ćete objasniti osnovna načela teorije globalne tektonike ploča, Naučit ćete razlikovati tri osnovna pokreta litosfernih ploča, Naučit ćete razlikovati tipove granica litosfernih ploča, Naučit ćete objasniti procese orogeneze., Naučit ćete objasniti procese seizmizma na granicama litosfernih ploča (*za procese navesti odabrane primjere)., Naučit ćete opisati Pacifički vatreni prsten., Naučit ćete objasniti procese vulkanizma na granicama litosfernih ploča (*za procese nav odabrane primjere).
Videolekcija 2.5: Klima na Zemlji - Ishodi učenja: Analizirati klimatske dijagrame, Izraditi klimatske dijagrame, Navesti glavne klimatske tipove prema Köppenovoj klasifikaciji, Opisati njihova obilježja s pomoću klimatskoga dijagrama, Objasniti rasprostranjenost tipova klime s pomoću geografske karte, Opisati pripadajući živi svijet.
Tema 3: AZIJA - Ishodi učenja: GEO OŠ A.B.8.1. Učenik analizira prirodno-geografska i društveno-geografska obilježja Azije s pomoću geografske karte i različitih grafičkih prikaza., GEO OŠ A.B.8.2. Učenik analizira i objašnjava odabrane probleme suvremenoga razvoja Azije.
Videolekcija 3.1: Reljef i vode Azije - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti specifičnosti reljefa Azije., Naučit ćete objasniti specifičnosti voda Azije.
Videolekcija 3.2: Klima Azije - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti specifičnosti klime Azije., Naučit ćete objasniti specifičnosti živog svijeta Azije., Naučit ćete analizirati specifične probleme monsunske Azije (mehanizam nastanka i posljedice monsuna, prirodne prijetnje i ugroženost okoliša).
Videolekcija 3.3: Populacijski izazovi - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti specifičnosti stanovništva Azije., Naučit ćete objasniti specifičnosti naselja Azije., Naučit ćete na geografskoj karti pokazati regije Azije., Naučit ćete na geografskoj karti imenovati regije Azije., Naučit ćete analizirati i usporediti populacijske izazove Kine, Indije i Japana (promjene broja i struktura stanovništva, populacijske politike, brza urbanizacija).
Videolekcija 3.4: Gospodarstvo Azije - Ishodi učenja: Objasniti specifičnosti gospodarstva Azije, Analizirati i usporediti odabrane probleme Jugozapadne i Srednje Azije (aridnost i gospodarenje vodama, važnost nafte i plina, krizna žarišta i migracije), Analizirati i usporediti ulogu Kine, Indije i Japana u svjetskome gospodarstvu.
Videolekcija 3.5: Upoznaj Aziju - Ishodi učenja: Naučit ćete usporediti geografski smještaj Azije s drugim kontinentima., Naučit ćete usporediti geografski položaj Azije s drugim kontinentima.
Tema 4: AFRIKA - Ishodi učenja: GEO OŠ A.B.8.3. Učenik analizira prirodno-geografska i društveno-geografska obilježja Afrike s pomoću geografske karte i različitih grafičkih prikaza., GEO OŠ A.B.8.4. Učenik analizira i objašnjava odabrane probleme suvremenoga razvoja Afrike.
Videolekcija 4.3: Gospodarstvo Afrike - Ishodi učenja: Na geografskoj karti pokazati i imenovati regije Afrike, Objasniti specifičnosti gospodarstva Afrike, Objasniti uzroke i posljedice dezertifikacije na primjeru Sahela, Objasniti nejednaku raspodjelu vodnih resursa i njihovo vrednovanje, Analizirati strukturu gospodarstva i utjecaj na okoliš (samodostatno gospodarenje, monokulturno gospodarstvo, ovisnost o svjetskome tržištu i prirodnim uvjetima)
Videolekcija 4.4: Suvremeni problemi Afrike - Ishodi učenja: objasniti uzroke siromaštva (prirodno-geografska uvjetovanost, nagli porast broja stanovnika, utjecaj kolonijalizma i neokolonijalizma, politička nesigurnost, ratovi, migracije), objasniti posljedice siromaštva, analizirati uzroke (slaba zdravstvena zaštita, loši higijenski uvjeti, nizak stupanj obrazovanosti) bolesti i epidemija, analizirati pojavnost bolesti i epidemija, analizirati rasprostranjenost (prirodno-geografska uvjetovanost) bolesti i epidemija
Tema 5: Amerika - Ishodi učenja: GEO OŠ B.A.C.8.6. Učenik analizira i objašnjava problematiku naseljavanja, morfološke i socioekonomske strukture gradova, iskorištavanja šumskih površina te suvremenoga razvoja Amerika., GEO OŠ A.B.8.5. Učenik analizira prirodno-geografska i društveno-geografska obilježja Amerika s pomoću geografske karte i različitih grafičkih prikaza.
Videolekcija 5.1: Dvije Amerike - Ishodi učenja: Naučit ćete usporediti geografski smještaj i položaj Amerika s drugim kontinentima., Naučit ćete objasniti kriterije regionalizacije, razlikovati Sjevernu i Južnu Ameriku od Angloamerike i Latinske Amerike koristeći se geografskim kartama ., Naučit ćete usporediti socioekonomsku strukturu angloameričkih i latinskoameričkih gradova., Naučit ćete usporediti morfološku strukturu angloameričkih i latinskoameričkih gradova., Naučit ćete objasniti specifičnosti stanovništva, naselja Amerika.
Videolekcija 5.2: Upoznaj Ameriku - Ishodi učenja: objasniti specifičnosti reljefa Amerike, objasniti specifičnosti živoga svijeta Amerike., objasniti specifičnosti klime Amerike, objasniti specifičnosti voda Amerike
Videolekcija 5.3: Svi u Ameriku - Ishodi učenja: objasniti specifičnosti stanovništva Amerika, analizirati povijesno-geografske i suvremene migracijske tokove, istražiti brojnosthrvatskog iseljeništva u Sjevernoj i Južnoj Americi, istražiti strukturu hrvatskog iseljeništva u Sjevernoj i Južnoj Americi, istražiti prostorni raspored hrvatskog iseljeništva u Sjevernoj i Južnoj Americi, istražiti uzroke iseljavanja iz Hrvatske
Videolekcija 5.4: Gospodarstvo Amerike - Ishodi učenja: Objasniti specifičnosti gospodarstava Amerika, Objasniti ulogu SAD-a u suvremenome svijetu., Usporediti iskorištavanje šumskih površina na primjeru Kanade i Brazila
Tema 6: AUSTRALIJA I OCEANIJA - Ishodi učenja: GEO OŠ A.B.C.8.6. Učenik analizira prirodno-geografska i društveno-geografska obilježja Australije i Oceanije s pomoću geografske karte i različitih grafičkih prikaza., GEO OŠ C.A.B.8.1. Učenik analizira prirodno-geografska obilježja polarnih područja, izdvaja specifične uvjete života i prilagodbe živih bića te objašnjava mogućnosti i ograničenja iskorištavanja njihovih prirodnih resursa.
Videolekcija 6.1: Upoznajmo Australiju - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti specifičnosti reljefa države Australije., Naučit ćete objasniti specifičnosti voda države Australije., Naučit ćete objasniti specifičnosti klime države Australije., Naučit ćete objasniti specifičnosti živoga svijeta države Australije., Naučit ćete odrediti geografski smještaj Australije i Oceanije (kao kontinenta) s drugim kontinentima., Naučit ćete odrediti geografski položaj Australije i Oceanije (kao kontinenta) s drugim kontinentima.
Videolekcija 6.2: Kako živi Australija - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti specifičnosti stanovništva Australije i Oceanije (* za objašnjavanje koristit će se odabrani primjeri)., Naučit ćete objasniti specifičnosti naselja Australije i Oceanije (* za objašnjavanje koristit će se odabrani primjeri)., Naučit ćete objasniti specifičnosti gospodarstva Australije i Oceanije (* za objašnjavanje koristit će se odabrani primjeri)., Naučit ćete istražiti brojnost hrvatskoga iseljeništva u Australiji i na Novom Zelandu., Naučit ćete istražiti strukturu hrvatskoga iseljeništva u Australiji i na Novom Zelandu., Naučit ćete istražiti prostorni raspored hrvatskoga iseljeništva u Australiji i na Novom Zelandu., Naučit ćete istražiti uzroke iseljavanja iz Hrvatske u Australiju i Novi Zeland.
Videolekcija 6.3: Iz toplog u hladno - Ishodi učenja: Naučit ćete razlikovati pojavne oblike leda na kopnu i u moru., Naučit ćete razlikovati Arktik od Antarktike i pokazati ih na geografskoj karti i globusu., Naučit ćete navesti specifične klimatske uvjete polarnih područja i njihov utjecaj na tlo i živi svijet., Naučit ćete usporediti geografski smještaj i položaj Oceanije s drugim kontinentima., Naučit ćete objasniti specifičnosti reljefa Oceanije., Naučit ćete objasniti specifičnosti klime Oceanije., Naučit ćete objasniti specifičnosti voda i živoga svijeta Oceanije., Naučit ćete navesti primjere i objasniti mogućnosti i ograničenja iskorištavanja prirodnih resursa polarnih područja.
Tema 7: GLOBALIZACIJA - Ishodi učenja: GEO OŠ A.B.8.7. Učenik opisuje globalizaciju i njezin utjecaj na identitet pojedinca i prostora u kojemu živi.*, GEO OŠ B.8.1. Učenik analizira prostorne organizacije i procese istraživačkim radom, korištenjem geografske karte i IKT-a.
Videolekcija 7.1: Daleko, a blizu - Ishodi učenja: Naučit ćete opisati ulogu multinacionalnih kompanija u životu pojedinaca i svjetskom gospodarstvu., Naučit ćete navesti primjere pozitivnih i negativnih aspekata globalizacije., Naučit ćete objasniti utjecaj globalizacije na gospodarske aktivnosti., Naučit ćete navesti primjere svjetskoga povezivanja (prometnog, trgovačkog, kulturnog, informacijskog).
Videolekcija 7.2: Velike svjetske organizacije - Ishodi učenja: imenovati važne svjetske organizacije (UN, UNESCO, UNICEF, WHO, WTO, FAO, NATO), objasniti ulogu i važnost tih svjetskih organizacija (UN, UNESCO, UNICEF, WHO, WTO, FAO, NATO), objasniti utjecaj svjetskih organizacija na Hrvatsku
1. Geografska karta
Geografska karta
Geografska karta
Ishodi:
GEO OŠ B.8.2. Učenik određuje geografske koordinate zadanoga mjesta na geografskim kartama, služi se digitalnim kartama, snalazi se i kreće u prostoru s pomoću topografske karte, plana grada (naselja), kompasa i GNSS-a.
U uvodnom dijelu videolekcije ponovit će se što je geografska karta, što je globus i prisjetiti se kako postoje razlike u prikazivanju Zemljine površine na globusu i na geografskoj karti. Ponovit će se što je mjerilo i vrste mjerila te će se objasniti postupak korištenja brojčanog mjerila. Na geografskoj karti odredit će se geografska širina i dužina te će se objasniti orijentacija kompasom i način korištenja satelitske navigacije i digitalnih karata. Uz pomoć primjera objasnit će se način izrade skice kretanja po azimutu. U završnom dijelu učenici će provjeriti svoje znanje uz pomoć zadataka za provjeru znanja.
2. PLANET ZEMLJA
PLANET ZEMLJA
PLANET ZEMLJA
Ishodi:
GEO OŠ B.8.3. Učenik objašnjava položaj, gibanja i međudjelovanje Zemlje s drugim nebeskim tijelima u Sunčevu sustavu i svemiru* i njihov utjecaj na život na Zemlji.
GEO OŠ B.8.4. Učenik objašnjava građu i starost Zemlje, opisuje glavne unutarnje procese oblikovanja reljefa te na primjerima objašnjava uzroke i posljedice pokreta litosfernih ploča.
GEO OŠ B.8.5. Učenik klasificira klimatske tipove, opisuje njihova obilježja i povezuje ih sa živim svijetom.
Videolekcija započinje segmentom BUUMbastičan početak unutar kojeg će se objasniti teorija velikog praska te fotografijama uvesti učenike u tajne svemira. Tijekom segmenta Zvijezde – sjaj u tami opisat će se nastanak zvijezda te položaj Sunčeva sustava u galaksiji Mliječna staza. Primjerima iz svakodnevnog života opisat će se značenje Sunca za život na Zemlji. U segmentu Sunce i osam patuljaka učenici će se upoznati s nastankom planeta i planetima Sunčeva sustava te razlikama između planeta Zemljine i Jupiterove skupine. Segment Je li Mjesec meden? otvara pitanje kako izgleda Mjesec i kako je nastao, a prikaz različitih Mjesečevih mijena povezat će se s protekom vremenskih razdoblja na Zemlji. Pred sam kraj lekcije objasnit će se kako nastaje pomrčina Sunca i Mjeseca, prirodni fenomeni koji su tijekom povijesti izazivali neobične interpretacije pune neznanstvenih uvjerenja. Videolekcija će završiti kraćom provjerom znanja uz pomoć koje će učenici provjeriti jesu li usvojili potrebne ishode.
Videolekcija započinje kratkim ponavljanjem nastavnih sadržaja petog razreda, kojim ćemo se prisjetiti pojmova rotacija i revolucija Zemlje, sumračnica i Zemljina os. Segment Zemlja kao zvrk bavit će se posljedicama koje uzrokuju gibanja Zemlje i nagnutost Zemljine osi. Na primjeru Hrvatske pokazat će se kako se računa mjesno vrijeme, a na primjeru svijeta kako se računa pojasno vrijeme. Uz pomoć tematske karte vremenskih pojaseva objasnit će se datumska granica, odnosno granica na kojoj se na Zemlji mijenja datum. Videolekcija će završiti kraćom provjerom znanja kojom će se provjeriti jesu li učenici usvojili potrebne ishode.
Videolekciju počinjemo pričom o znanstvenom dokazivanju Zemljine rotacije. Objašnjavamo posljedice Zemljine rotacije, nagnutosti Zemljine osi i spljoštenosti Zemlje. Zatim opisujemo Zemljinu revoluciju i njezine posljedice za život na Zemlji. Opisujemo uzroke izmjene godišnjih doba. Videolekciju završavamo kraćom provjerom znanja kojom će učenici provjeriti jesu li usvojili potrebne ishode.
Lekciju počinjemo određivanjem starosti Zemlje i opisivanjem slojeva od kojih je izgrađen naš planet. Navodimo tri vrste stijena na Zemlji i načine njihova postanka. Ukratko objašnjavamo teoriju pomicanja kontinenata, a opširnije se bavimo spoznajama koje danas imamo o teoriji globalne tektonike ploča. Opisujemo tri osnovne vraste kretanja litosfernih ploča, tipove granica litosfernih ploča i posljedice koje takvo kretanje ima na dinamiku reljefa. Objašnjavamo povezanost kretanja litosfernih ploča s orogenezom, vulkanizmom i seizmizmom na svjetskoj razini. Pred sam kraj lekcije opisujemo karakteristike Pacifičkog vatrenog prstena i njegove posljedice za život na Zemlji. Lekciju završavamo kratkom provjerom znanja.
U sljedećoj videolekciji opširnije ćemo proučiti prirodno-geografska obilježja Azije. Na početku ćemo vrlo kratko ponoviti prethodna znanja o reljefu s pomoću potpitanja: Što je reljef? O čemu sve ovisi izgled reljefa? Kako unutarnje sile utječu na reljef Zemlje? Koji vanjski čimbenici mijenjaju reljef Zemlje? Kako je Zemlja građena? Zatim ćemo objasniti specifičnosti reljefa Azije (podjelu na prastaru, staru i mladu Aziju) upoznajući prostornu raspodjelu različitih reljefnih oblika i imenujući primjere. Također, ponovit ćemo znanje iz petog razreda o potresima i vulkanima te ih obogatiti novim informacijama usmjeravajući se na azijski kontinent. Za kraj je predviđena kratka provjera znanja u obliku kviza s različitim tipovima zadataka na slijepoj karti Azije.
U sljedećoj videolekciji proučavat ćemo klimatska obilježja Azije. Na početku treba vrlo kratko ponoviti prethodna znanja o klimi s pomoću potpitanja: Što je klima? O čemu sve ovisi klima nekog područja? Koji su klimatski razredi na Zemlji? Zatim ćemo objasniti specifičnosti klime Azije upoznavajući prostornu raspodjelu tipova klima te navodeći primjere pripadajućega živog svijeta. Također, analizirat ćemo specifične probleme monsunske Azije s posebnim naglaskom na nastanak monsuna i posljedice njegova puhanja. Za kraj je predviđena kratka provjera znanja u obliku kviza s različitim tipovima zadataka.
U ovoj videolekciji bavimo se demografskim pitanjima – proučavamo stanovništvo Azije. Koliko ljudi živi u Aziji? Koji su dijelovi Azije gušće, a koji rjeđe naseljeni? Kako izgledaju jezična i religijska struktura stanovništva na azijskom kontinentu? S kojim se problemima suočava azijsko stanovništvo? Odgovore na ta i mnoga druga pitanja saznajte u nastavku.
U ovojvideolekcijibavimo se gospodarstvom Azije. Azija je kontinent velikih kontrasta, ali i kontinent gospodarskih potencijala. S pomoću raznih tekstualnih, slikovnih i videomaterijala saznat ćete ponešto o specifičnostima azijskoga gospodarstva. Osvrnut ćemo se također na probleme gospodarskoga razvoja, poput aridnosti Srednje i Jugozapadne Azije, ali i istaknuti važnost azijske nafte i plina za cijeli svijet.
U ovoj videolekciji upoznat će se osnovna obilježja kontinenta Azija. U uvodnome dijelu uz pomoć kratkog videozapisa istaknut će se najzanimljivije činjenice o kontinentu koji je po mnogočemu „naj-naj“ u svijetu. Odredit će se granice azijskog kontinenta i prikazati ih na geografskoj karti. Zatim će se učenici prisjetiti kako se određuju geografski smještaj i položaj nekog područja i to znanje primijeniti na primjeru Azije. U nastavku će upoznati najveće azijske otoke, poluotoke i mora. Za kraj je predviđena kratka provjera znanja u obliku kviza s različitim tipovima zadataka.
4. AFRIKA
AFRIKA
AFRIKA
Ishodi:
GEO OŠ A.B.8.3. Učenik analizira prirodno-geografska i društveno-geografska obilježja Afrike s pomoću geografske karte i različitih grafičkih prikaza.
GEO OŠ A.B.8.4. Učenik analizira i objašnjava odabrane probleme suvremenoga razvoja Afrike.
S pomoću geografske karte usporedit će se geografski smještaj i položaj Afrike. S pomoću tematskih karata objasnit će se specifičnosti klime, reljefa i voda Afrike te njezina živog svijeta.
U ovoj videolekciji govorit ćemo o regijama i gospodarstvu Afrike. Objasnit ćemo specifičnosti gospodarstva i analizirati gospodarsku strukturu Afrike. Upoznat ćemo afričke regije. Objasnit ćemo uzroke i posljedice dezertifikacije te problematiku nejednake raspodjele vodnih resursa na primjerima.
GEO OŠ B.A.C.8.6. Učenik analizira i objašnjava problematiku naseljavanja, morfološke i socioekonomske strukture gradova, iskorištavanja šumskih površina te suvremenoga razvoja Amerika.
GEO OŠ A.B.8.5. Učenik analizira prirodno-geografska i društveno-geografska obilježja Amerika s pomoću geografske karte i različitih grafičkih prikaza.
S pomoću geografske karte usporedit će se geografski smještaj i položaj Amerika te odrediti i objasniti regionalizacija Amerike. Usporedba problema, prednosti i nedostataka života u angloameričkim i latinoameričkim gradovima. S pomoću tematskih karata objasnit će se specifičnost stanovništva Amerika.
GEO OŠ A.B.C.8.6. Učenik analizira prirodno-geografska i društveno-geografska obilježja Australije i Oceanije s pomoću geografske karte i različitih grafičkih prikaza.
GEO OŠ C.A.B.8.1. Učenik analizira prirodno-geografska obilježja polarnih područja, izdvaja specifične uvjete života i prilagodbe živih bića te objašnjava mogućnosti i ograničenja iskorištavanja njihovih prirodnih resursa.
U ovoj videolekciji će se na odabranim primjerima i s pomoću tematskih karata i infografičkih prikaza objasniti specifičnosti stanovništva, naselja i gospodarstva Australije. Učenici će se upoznati sa strukturom, brojem i prostornim rasporedom hrvatskog iseljeništva u Australiji i na Novom Zelandu.
U ovoj videolekciji učenici će razlikovati zaleđeni Arktik od kontinenta Antarktike te ih pokazati na geografskoj karti služeći se 3D modelom. Uz 3D model usporedit će geografski smještaj i položaj Oceanije u odnosu prema drugim kontinentima. Učenici će navesti klimatske specifičnosti polarnih krajeva i utjecaj na život te objasniti mogućnosti i ograničenja korištenja prirodnih resursa u polarnim krajevima. Razlikovat će pojavne oblike leda na moru i kopnu te objasniti specifičnosti reljefa, klime, voda i živog svijeta Oceanije.
7. GLOBALIZACIJA
GLOBALIZACIJA
GLOBALIZACIJA
Ishodi:
GEO OŠ A.B.8.7. Učenik opisuje globalizaciju i njezin utjecaj na identitet pojedinca i prostora u kojemu živi.*
GEO OŠ B.8.1. Učenik analizira prostorne organizacije i procese istraživačkim radom, korištenjem geografske karte i IKT-a.
Pomoću fotografija, 2D animacija i interaktivnog videozapisa navest ćemo primjere svjetskog povezivanja, što je izravna posljedica globalizacije. Opisane primjere svjetskog povezivanja ponovit ćemo rješavajući nekoliko pitanja u interaktivnom videozapisu te kviz TOČNO-NETOČNO. Uz pomoć fotografija objasnit ćemo utjecaj globalizacije i multinacionalnih kompanija na svakidašnji život pojedinca i gospodarske aktivnosti. Utjecaj multinacionalnih tvrtki povezat ćemo sa svakidašnjim aktivnostima pojedinca te ga potaknuti na kritičko promišljanje pozitivnih i negativnih učinaka globalizacije. Nakon završetka interaktivne videolekcije sve ćemo ponoviti rješavanjem nekoliko pitanja u kvizu.
Na početku videolekcije učenici će uz priču rješavati složenu didaktičku igru, povezujući prethodno naučeno s primjerima iz domovine. S pomoću fotografija, infografike i 2D animacija imenovat ćemo i objasniti ulogu i važnost pojedinih svjetskih organizacija te njihov utjecaj na Hrvatsku. U interaktivnom videozapisu opisana su specijalizirana tijela i fondovi Ujedinjenih naroda koji se bave različitim područjima. Na kraju videozapisa učenici će riješiti zadatke kojima se provjerava naučeno. U opisu utjecaja organizacija na Hrvatsku prikazuju se primjeri koji našu zemlju čine prepoznatljivom u svijetu te govori o njezinu aktivnom sudjelovanju u radu pojedinih organizacija. Na kraju videolekcije sve ćemo ponoviti rješavanjem nekoliko pitanja u kvizu.