Hermenegildo Gall, Ivan Ivić, Ivica Borić, Karlo Mak, Maja Jurgec, Nataša Vinković, Samir Hasanagić, Domagoj Brlas, Iva Maras
Što ću naučiti
GEO SŠ A.4.1. Učenik analizira utjecaj globalizacije na nacionalni identitet i suverenitet te navodi primjere nematerijalne i materijalne baštine kao elemenata nacionalnoga identiteta.
GEO SŠ B.A.C.4.3. Učenik istražuje pojavu i razvoj turizma u Hrvatskoj i svijetu. (Ishod se ostvare na odabranim primjerima.)
GEO SŠ B.4.4. Učenik istražuje utjecaj prometa, interneta i svjetskih trgovinskih i financijskih tokova na povezivanje svijeta.
GEO SŠ B.A.4.5. Učenik razlikuje i analizira mjesta i prakse provođenja slobodnoga vremena te njihove posljedice u prostoru.
GEO SŠ B.C.4.6. Učenik istražuje značenje državnih granica u suvremenome svijetu.
GEO SŠ B.4.7. Učenik analizira utjecaj prirodno-geografskih i društveno-geografskih čimbenika na pojavu i širenje bolesti te na kvalitetu zdravlja na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
GEO SŠ B.4.8. Učenik istražuje najnovije spoznaje o svemiru i Sunčevu sustavu.
GEO SŠ C.4.1. Učenik istražuje važnost poljoprivrede te analizira neravnomjernu dostupnost hrane u svijetu.
Popis tema i videolekcija
Tema 1: IDENTITETI - Ishodi učenja: Učenik analizira utjecaj globalizacije na nacionalni identitet i suverenitet te navodi primjere nematerijalne i materijalne baštine kao elemenata nacionalnoga identiteta.
Videolekcija 1.1: Nacionalni identitet - Ishodi učenja: Naučit ćete navesti primjere nematerijalne baštine kao elemenata nacionalnog identiteta., Naučit ćete navesti primjere materijalne baštine kao elemenata nacionalnog identiteta., Naučit ćete analizirati uzroke jačanja/slabljenja nacionalizma., Naučit ćete opisati multikulturalnost., Naučit ćete obrazložiti utjecaje multikulturalnosti na primjerima iz Hrvatske i svijeta., Naučit ćete razlikovati naciju od naroda.
Videolekcija 1.2: Globalizacija mijenja prostorne identitete - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati utjecaj globalizacijskih procesa na suverenitet država., Naučit ćete objasniti nastanak antiglobalizacijskih grupa i pokreta., Naučit ćete analizirati utjecaj globalizacijskih procesa u suvremenome svijetu na očuvanje nacionalnih identiteta (utjecaj medija, glazbe, kulture, sporta, filmova i dr.).
Videolekcija 1.3: Ljudska prava - Ishodi učenja: Naučit ćete usporediti ostvarivanje ljudskih prava na primjerima iz Hrvatske i svijeta danas i u prošlosti., Naučit ćete aktivno sudjelovati u promicanju ljudskih prava., Naučit ćete raspravljati o vlastitome identitetu kao građanina Hrvatske, Europe i svijeta.
Tema 2: DRŽAVE - Ishodi učenja: Učenik analizira geopolitičke, gospodarske i kulturno-civilizacijske aspekte podijeljenosti svijeta., Učenik istražuje značenje državnih granica u suvremenome svijetu.
Videolekcija 2.1: Država kao osnovni oblik teritorijalno-političke organizacije prostora - Ishodi učenja: Naučit ćete identificirati države kao osnovni oblik teritorijalno-političke organizacije prostora., Naučit ćete razlikovati enklave i eksklave te objasniti ih na primjerima iz svijeta., Naučit ćete obrazložiti pojmove međunarodno priznatih, djelomično priznatih i nepriznatih država na odabranim primjerima iz Europe i svijeta.
Videolekcija 2.2: Nastanak hrvatskih državnih granica i granični problemi - Ishodi učenja: Naučit ćete obrazložiti nastanak hrvatskih državnih granica na kopnu i moru., Naučit ćete istražiti načela rješavanja graničnih pitanja i primjere neriješenih graničnih pitanja iz svijeta i Hrvatske., Naučit ćete obrazložiti različite granične režime s obzirom na protočnost ljudi i robe (kroz odabrane primjere)., Naučit ćete razlikovati pogranična područja s obzirom na društveno-gospodarska obilježja.
Videolekcija 2.3: Kulturne regije i polarizacija svijeta - Ishodi učenja: Naučit ćete razlikovati vrste kulturalne regija (formalna, funkcionalna, vernakularna, aspiracijska) ., Naučit ćete analizirati polarizaciju svijeta prema gospodarskoj razvijenosti., Naučit ćete usporediti suvremene velesile prema njihovoj gospodarskoj moći i izdvajanjima za vojsku te analizirati njihove utjecaje i interese.
Videolekcija 2.4: Krizna žarišta i rješavanje sukoba - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati uzroke nastanka suvremenih kriznih žarišta u svijetu i njihove posljedice te navesti primjere., Naučit ćete objasniti nužnost suradnje u rješavanju sukoba u svijetu.
Tema 3: POLJOPRIVREDA - Ishodi učenja: GEO SŠ C.4.1. Učenik istražuje važnost poljoprivrede te analizira neravnomjernu dostupnost hrane u svijetu.
Videolekcija 3.1: Čimbenici razvoja i oblici poljoprivredne proizvodnje - Ishodi učenja: Naučit ćete prepoznati osnovne oblike poljoprivredne proizvodnje., Naučit ćete prepoznati utjecaj tržišnih trendova na proizvodnju hrane., Naučit ćete analizirati prirodno-geografske čimbenike razvoja poljoprivrede proizvodnje na primjerima iz svijeta i Hrvatske., Naučit ćete usporediti društvene čimbenike razvoja poljoprivredne proizvodnje na primjeru Hrvatske., Naučit ćete navesti primjere utjecaja tržišne poljoprivrede na okoliš u kontekstu održivosti.
Videolekcija 3.2: Svjetska poljoprivredna proizvodnja - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati korištenje umjetnih gnojiva i zaštitnih sredstava u poljoprivredi kao indikatora razvijene, tržišno orijentirane poljoprivredne proizvodnje., Naučit ćete prepoznati geografske regije povoljnih prirodno-geografskih uvjeta za proizvodnju najvažnijih poljoprivrednih kultura., Naučit ćete usporediti najvažnije proizvođače/izvoznike i uvoznike odabranih poljoprivrednih kultura., Naučit ćete prepoznati najvažnije proizvođače/izvoznike mesa, voća i sirovina za proizvodnju šećera.
Videolekcija 3.3: Dostupnost hrane i problem gladi u svijetu - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati globalnu dostupnost hrane., Naučit ćete objašnjavati načine rješavanja pothranjenosti i gladi u svijetu na primjerima., Naučit ćete prepoznavati prednosti i nedostatke suvremenih trendova u proizvodnji hrane.
Tema 4: PROMET - Ishodi učenja: Učenik istražuje utjecaj prometa, interneta i svjetskih trgovinskih i financijskih tokova na povezivanje svijeta.
Videolekcija 4.1: Funkcije i važnost prometa - Ishodi učenja: Naučit ćete usporediti funkciju i važnost prometa u povezivanju svijeta danas i u prošlosti., Naučit ćete analizirati povezanost prometa i trgovine., Naučit ćete istražiti utjecaj interneta i suvremenih tehnologija na povezivanje svijeta.
Videolekcija 4.2: Institucionalizacija trgovinskih i financijskih tokova - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati prometnu, trgovinsku i financijsku povezanost svijeta., Naučit ćete istražiti primjere djelovanja organizacija i institucija važnih u svjetskim trgovinskim i financijskim tokovima te njihov utjecaj na povezivanje svijeta.
Videolekcija 4.3: Povezanost svijeta i migracije radne snage - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati prometnu, trgovinsku i financijsku povezanost svijeta (na odabranim primjerima)., Naučit ćete opisati međunarodne migracije radne snage kao posljedicu povezivanja svijeta.
Tema 5: TURIZAM - Ishodi učenja: Učenik istražuje pojavu i razvoj turizma u Hrvatskoj i svijetu., Učenik provodi geografsko istraživanje povezano sa sadržajima odabranoga ishoda i predstavlja rezultate istraživačkoga rada.
Videolekcija 5.1: Pojava i razvoj turizma - Ishodi učenja: Naučit ćete razlikovati oblike turizma u Hrvatskoj i svijetu., Naučit ćete objašnjavati pojavu i razvoj turizma te vrednovati utjecaj pojedinih čimbenika na njegov razvoj., Naučit ćete razlikovati osnovne od selektivnih oblika turizma., Naučit ćete razlikovati turističko mjesto, turističku regiju, turističku destinaciju i turistički proizvod.
Videolekcija 5.2: Turistički razvoj i njegove posljedice - Ishodi učenja: Naučit ćete razlikovati pozitivne od negativnih učinaka pojedinih oblika turizma na stanovništvo, gospodarstvo i okoliš., Naučit ćete analizirati podatke na razini država o broju turističkih dolazaka, noćenja i prihoda od turizma., Naučit ćete izrađivati tematske karte i izdvojiti turistički najrazvijenija područja., Naučit ćete istraživati i uspoređivati čimbenike razvoja turizma u turistički najrazvijenijim područjima., Naučit ćete analizirati utjecaj turizma na socioekonomske i prostorne promjene na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
Videolekcija 5.3: Pitanje održivosti hrvatskog turizma - Ishodi učenja: Naučit ćete izraditi tematske karte i izdvojiti turistički najrazvijenija područja., Naučit ćete razlikovati turističke regije Hrvatske te opisati njihova specifična obilježja, izdvojiti važnija turistička mjesta i njihove zanimljivosti., Naučit ćete istraživati mogućnost održivoga turizma u Hrvatskoj.
Tema 6: Slobodno vrijeme - Ishodi učenja: GEO SŠ B.A.4.5. Učenik razlikuje i analizira mjesta i prakse provođenja slobodnoga vremena te njihove posljedice u prostoru., GEO SŠ B.4.1. Učenik provodi geografsko istraživanje povezano sa sadržajima odabranoga ishoda i predstavlja rezultate istraživačkoga rada.
Videolekcija 6.1: Pojava i mogućnosti organizacije slobodnog vremena - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti povijesno-geografske uvjete pojave slobodnoga vremena., Naučit ćete usporediti trajanje radnoga i slobodnog vremena te trajanje radnog vijeka na odabranim primjerima., Naučit ćete objasniti mogućnosti različitih načina provođenja slobodnoga vremena na selu i u gradu te navesti primjere iz svoje okoline., Naučit ćete istražiti utjecaj socioekonomske strukture stanovništva na provođenje slobodnoga vremena.
Videolekcija 6.2: Utjecaj potrošačkih praksi na prostorne promjene - Ishodi učenja: Naučit ćete obrazložiti utjecaj slobodnoga vremena na potrošačke prakse (kupnja, prehrana, zabava i kultura)., Naučit ćete analizirati utjecaj potrošačkih praksi na promjene u prostoru na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
Tema 7: ZDRAVLJE - Ishodi učenja: Učenik analizira utjecaj prirodno-geografskih i društveno-geografskih čimbenika na pojavu i širenje bolesti te na kvalitetu zdravlja na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
Videolekcija 7.1: Čimbenici i pokazatelji zdravlja - Ishodi učenja: Naučit ćete obrazložiti značenje i ulogu izobrazbe, Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) i Liječnika bez granica na suzbijanju bolesti., Naučit ćete analizirati utjecaj prirodno-geografskih i društveno-geografskih čimbenika na pojavu i širenje bolesti, te na kvalitetu zdravlja na primjerima iz Hrvatske i svijeta., Naučit ćete analizirati prirodno-geografske i društveno-geografske čimbenike koji utječu na zdravlje ljudi., Naučit ćete razlikovati prostorni aspekt i navesti primjere endemije, epidemije i pandemije.
Videolekcija 7.2: Prostorni aspekti bolesti - Ishodi učenja: Naučit ćete analizira prostorni raspored i širenje određenih bolesti u svijetu u uvjetima globalizacije., Naučit ćete uspoređuje podatke o indikatorima zdravlja populacije na svjetskoj i regionalnoj razini.
Tema 8: SVEMIR - Ishodi učenja: GEO SŠ B.4.8. Učenik istražuje najnovije spoznaje o svemiru i Sunčevu sustavu.
Videolekcija 8.1: Nastanak, obilježja i istraživanja svemira - Ishodi učenja: Naučit ćete navesti primjere tehnoloških dostignuća koja su doprinijela istraživanju svemira., Naučit ćete opisati strukturu svemira na primjeru galaksije, zvijezde i ostalih svemirskih tijela., Naučit ćete odrediti starost i veličinu svemira., Naučit ćete objasniti nastanak svemira prema najnovijim znanstvenim spoznajama.
Videolekcija 8.2: Sunčev sustav - Ishodi učenja: Naučit ćete opisati položaj Zemlje u svemiru i Sunčevu sustavu., Naučit ćete opisati Sunčev sustav u skladu sa znanstvenim istraživanjima., Naučit ćete istražiti moguće utjecaje iz svemira na život na Zemlji.
1. IDENTITETI
IDENTITETI
IDENTITETI
Ishodi:
Učenik analizira utjecaj globalizacije na nacionalni identitet i suverenitet te navodi primjere nematerijalne i materijalne baštine kao elemenata nacionalnoga identiteta.
U ovoj videolekciji usporedit će se osnovna obilježja naroda i nacija na konkretnom primjeru kako bi se uočila razlika između njih. Prikazat će se fotografije i tematske karte s primjerima nematerijalne i materijalne baštine kao elemenata nacionalnog identiteta. Na primjeru konkretnog događaja tijekom povijesti analizirat će se uzroci jačanja i slabljenja nacionalizma. Usporednom infografikom s obilježjima stanovništva SAD-a i Hrvatske opisat će se multikulturalnost te obrazložiti utjecaji multikulturalnosti na primjeru spomenutih nacija.
U ovoj videolekciji uz pomoć grafičkih prikaza i fotografija analizirat će se utjecaj globalizacijskih procesa (medija, glazbe, filmova, sporta) na očuvanje nacionalnih identiteta. Poseban osvrt bit će na jezicima (svjetski jezici, službeni jezici, ugroženi jezici svijeta – kako i zašto pod utjecajem globalizacije dolazi do ugroženosti pojedinih). Analizirat će se utjecaj globalizacijskih procesa na suverenitet država te će se objasniti nastanak antiglobalizacijskih grupa i pokreta s naglaskom na svrhu njihovog postojanja (različite kampanje, npr. Buy nothing day).
U ovoj videolekciji bavit ćemo se ljudskim pravima. Usporedit ćemo ostvarivanje ljudskih prava na primjerima iz Hrvatske i svijeta danas i u prošlosti i to na primjerima radničkih prava, prava žena i prava LGBT osoba, a sve s ciljem aktivnog sudjelovanje u promociji s ljudskih prava. Na kraju ćete, na osnovu svega moću raspravljati u mnogostrukosti vlastitog identiteta kao građana Hrvatske, Europe i svijeta.
2. DRŽAVE
DRŽAVE
DRŽAVE
Ishodi:
Učenik analizira geopolitičke, gospodarske i kulturno-civilizacijske aspekte podijeljenosti svijeta.
Učenik istražuje značenje državnih granica u suvremenome svijetu.
U ovoj videolekciji govorit ćemo o specifičnostima razgraničenja sa susjednim državama opisujući vrstu granice, granični režim te navodeći razdoblja i načine uspostave današnje granične crte. Izdvojit ćemo granične probleme Hrvatske sa susjednim državama te moguće načine njihova rješavanja. Istaknut ćemo specifičnosti pograničnih područja koja se često razlikuju od ostatka države po različitim društveno-gospodarskim obilježjima.
U ovoj videolekciji objašnjava se način izdvajanja regija prema različitim kriterijima. Objašnjavaju se uzroci i posljedice suvremene polarizacije svijeta u kojoj gospodarski, politički i vojno dominiraju svjetske velesile.
Razlike između dijelova svijeta i pojedinih država globalizacijom postaju sve veće što povećava i strah od nastavljanja postojećih sukoba i kriza, ali i nastanka novih. U ovoj će videolekciji učenici aktivnim učenjem analizirati uzroke sukoba u prošlosti, suvremene uzroke te moguće uzroke sukoba u budućnosti. Na primjerima nedavnih sukoba u svijetu istaknut će se važnost suradnje u rješavanju, ali i sprječavanju sukoba.
3. POLJOPRIVREDA
POLJOPRIVREDA
POLJOPRIVREDA
Ishodi:
GEO SŠ C.4.1. Učenik istražuje važnost poljoprivrede te analizira neravnomjernu dostupnost hrane u svijetu.
Iako razmjerno neprimjetan element naše svakodnevice, hrana i poljoprivredna proizvodnja u temelju su svakoga društva i svake civilizacije. Stoga će se u ovoj videolekciji razmatrati uloga poljoprivredne proizvodnje i hrane u razvoju civilizacije i suvremenom svijetu te načini na koje prirodno-geografski čimbenici u odnosu s društvenim elementima utječu na različite oblike poljoprivredne proizvodnje i poljoprivredne kulture u svijetu i Hrvatskoj. Kao i svaki element naše svakodnevice, i hrana na našim tanjurima zrcalo je svijeta oko nas pa će se razmotriti i utjecaj društvenih trendova na poljoprivrednu proizvodnju, osobito u kontekstu zaštite prirode i održivosti.
Iako, analizirajući broj članica Organizacije ujedinjenih naroda, na Zemlji postoje 193 države, proizvodnja hrane za odnedavno 8 milijardi stanovnika Zemlje vrlo je koncentrirana. Možemo reći da se proizvodnja većine hrane na svijetu može povezati sa svega nekoliko karakterističnih regija, a države svijeta podijeliti na one koje su izvoznice i one koje su uvoznice određenih poljoprivrednih proizvoda. O činjenici je li pojedina država uvoznik ili izvoznik, odlučuje velik broj čimbenika, osobito prirodno-geografski preduvjeti za rast određene kulture i razina poljoprivrednog tehničkog razvoja te tradicije ukorijenjene u kulturi različitih dijelova svijeta. Ova videolekcija otkrit će tko to opskrbljuje svijet ugljikohidratima, bjelančevinama, mastima i vlaknima.
Usklađivanje odnosa rasta svjetskog stanovništva i rasta proizvodnje hrane već je stoljećima jedno od najvažnijih pitanja ljudske civilizacije. Ubrzan rast svjetskog stanovništva, osobito u drugoj polovici 20. st., postavio je temu prehrane svjetskog stanovništva u središte interesa svjetske javnosti, a mnoge znanstvenike i mislioce naveo na traženje rješenja tog problema. I nakon pola stoljeća od navedenih događaja to goruće pitanje još nije našlo svoj valjan odgovor. Velike regionalne razlike u dostupnosti hrane, kalorijskom unosu i vrsti makronutrijenata koji se konzumiraju, upozoravaju na to da su proizvodnja hrane i njezina globalna raspodjela i dalje jedno od strateški najvećih izazova svijeta u kojemu živimo. Široko rasprostranjen problem pothranjenosti i gladi u svijetu upozorava na to da je sigurnost hrane u temeljima svake civilizacije te da navedena bitka još nije dobivena.
4. PROMET
PROMET
PROMET
Ishodi:
Učenik istražuje utjecaj prometa, interneta i svjetskih trgovinskih i financijskih tokova na povezivanje svijeta.
U ovoj videolekciji govorit ćemo o prometu, njegovim funkcijama i važnosti te ćemo analizirati povezanost prometa i trgovine te utjecaj interneta i suvremenih tehnologija na povezivanje svijeta.
Trgovina proizašla iz trampe jedna je od važnih tercijarnih djelatnosti koja povezuje proizvođače s potrošačima. Učenici će u ovoj videolekciji usvojiti znanja o suvremenome pojmu trgovine, njezinim različitim oblicima i promjenama koje je doživjela tijekom povijesti. Upoznat će važnost trgovine u suvremenom globaliziranom svijetu, posebice promjene koje je u trgovini omogućio internet i razvoj telekomunikacija. Na razvoj trgovine znatno utječu i različite trgovinske i financijske institucije te će se učenici upoznati s funkcijama i ciljevima Svjetske trgovinske organizacije, Svjetske banke i Međunarodnoga monetarnog fonda te s funkcioniranjem burzovnoga sustava za trgovinu kapitalom.
U ovoj interaktivnoj videolekciji bavit ćemo se slobodnim vremenom.Iako se na prvi pogled ne čini kao geografska tema, trajanje slobodnog vremena izvrstan je pokazatelj nejednakosti svjetskoga stanovništva. Objasnit ćemo povijesno-geografske uvjete za pojavu slobodnoga vremena te usporediti trajanje radnoga i slobodnoga vremena te trajanje radnoga vijeka na odabranim primjerima. Isto tako objasnit ćemo različite mogućnosti provođenja slobodnoga vremena s obzirom na geografski prostor u kojemu pojedinac živi, primjerice na selu ili u gradu. Na samom kraju proučit ćemo različite utjecaje socioekonomske strukture stanovništva na odabir mjesta i trajanje aktivnosti za provođenje slobodnog vremena.
U ovoj videolekciji bavit ćemo se potrošačkim aktivnostima kako bismo vidjeli kako one mijenjaju prostor. Potrošnja u suvremenim zapadnim društvima sve više zaposjeda slobodno vrijeme koje, zahvaljujući tome, postaje sve više komodificirano, to jest pretvara se u robu na tržištu, a ta se roba prodaje u specifičnim prostorima – prostorima potrošnje.
7. ZDRAVLJE
ZDRAVLJE
ZDRAVLJE
Ishodi:
Učenik analizira utjecaj prirodno-geografskih i društveno-geografskih čimbenika na pojavu i širenje bolesti te na kvalitetu zdravlja na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
U ovoj video lekciji govorit ćemo o zdravlju, u kakvoj su vezi zdravlje i geografije, te što je predmet proučavanja medicinske geografije. Diferencirati ćemo čimbenike koji utječu na zdravlje na prirodno-geografske i društveno-geografske, te objasniti njihov utjecaj na zdravlje ljudi na Zemlji. Također, objasnit ćemo prostorni aspekt bolesti i navesti primjere endemije, epidemije i pandemije. U završnom dijelu objasnit ćemo ulogu i značenje izobrazbe, kao i Svjetske zdravstvene organizacije i Liječnika bez granica na suzbijanje i sprječavanje širenja bolesti.
U uvodnom dijelu video lekcije govorit ćemo o indikatorima zdravlja. Nakon toga, prikazat će se primjer utjecaja komaraca na širenje i prenošenje bolesti. Tijekom video lekcije objasnit će se prostorni aspekt bolesti kroz povijest s uzrocima i posljedicama te pojmovi endemija, epidemija i pandemija s pripadajućim primjerima suvremenog svijeta. U zadnjem dijelu videolekcije navest će se primjeri najvećih svjetskih epidemija/pandemija kroz povijest.
8. SVEMIR
SVEMIR
SVEMIR
Ishodi:
GEO SŠ B.4.8. Učenik istražuje najnovije spoznaje o svemiru i Sunčevu sustavu.