Učitavanje

4. razred srednje škole

GEOGRAFIJA 4

Hermenegildo Gall, Ivan Ivić, Ivica Borić, Karlo Mak, Maja Jurgec, Nataša Vinković, Samir Hasanagić, Domagoj Brlas, Iva Maras

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • GEO SŠ A.4.1. Učenik analizira utjecaj globalizacije na nacionalni identitet i suverenitet te navodi primjere nematerijalne i materijalne baštine kao elemenata nacionalnoga identiteta.
  • GEO SŠ B.A.C.4.3. Učenik istražuje pojavu i razvoj turizma u Hrvatskoj i svijetu. (Ishod se ostvare na odabranim primjerima.)
  • GEO SŠ B.4.4. Učenik istražuje utjecaj prometa, interneta i svjetskih trgovinskih i financijskih tokova na povezivanje svijeta.
  • GEO SŠ B.A.4.5. Učenik razlikuje i analizira mjesta i prakse provođenja slobodnoga vremena te njihove posljedice u prostoru.
  • GEO SŠ B.C.4.6. Učenik istražuje značenje državnih granica u suvremenome svijetu.
  • GEO SŠ B.4.7. Učenik analizira utjecaj prirodno-geografskih i društveno-geografskih čimbenika na pojavu i širenje bolesti te na kvalitetu zdravlja na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
  • GEO SŠ B.4.8. Učenik istražuje najnovije spoznaje o svemiru i Sunčevu sustavu.
  • GEO SŠ C.4.1. Učenik istražuje važnost poljoprivrede te analizira neravnomjernu dostupnost hrane u svijetu.

Popis tema i videolekcija

  1. Tema 1: IDENTITETI - Ishodi učenja: Učenik analizira utjecaj globalizacije na nacionalni identitet i suverenitet te navodi primjere nematerijalne i materijalne baštine kao elemenata nacionalnoga identiteta.
    1. Videolekcija 1.1: Nacionalni identitet - Ishodi učenja: Naučit ćete navesti primjere nematerijalne baštine kao elemenata nacionalnog identiteta., Naučit ćete navesti primjere materijalne baštine kao elemenata nacionalnog identiteta., Naučit ćete analizirati uzroke jačanja/slabljenja nacionalizma., Naučit ćete opisati multikulturalnost., Naučit ćete obrazložiti utjecaje multikulturalnosti na primjerima iz Hrvatske i svijeta., Naučit ćete razlikovati naciju od naroda.
    2. Videolekcija 1.2: Globalizacija mijenja prostorne identitete - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati utjecaj globalizacijskih procesa na suverenitet država., Naučit ćete objasniti nastanak antiglobalizacijskih grupa i pokreta., Naučit ćete analizirati utjecaj globalizacijskih procesa u suvremenome svijetu na očuvanje nacionalnih identiteta (utjecaj medija, glazbe, kulture, sporta, filmova i dr.).
    3. Videolekcija 1.3: Ljudska prava - Ishodi učenja: Naučit ćete usporediti ostvarivanje ljudskih prava na primjerima iz Hrvatske i svijeta danas i u prošlosti., Naučit ćete aktivno sudjelovati u promicanju ljudskih prava., Naučit ćete raspravljati o vlastitome identitetu kao građanina Hrvatske, Europe i svijeta.
  2. Tema 2: DRŽAVE - Ishodi učenja: Učenik analizira geopolitičke, gospodarske i kulturno-civilizacijske aspekte podijeljenosti svijeta., Učenik istražuje značenje državnih granica u suvremenome svijetu.
    1. Videolekcija 2.1: Država kao osnovni oblik teritorijalno-političke organizacije prostora - Ishodi učenja: Naučit ćete identificirati države kao osnovni oblik teritorijalno-političke organizacije prostora., Naučit ćete razlikovati enklave i eksklave te objasniti ih na primjerima iz svijeta., Naučit ćete obrazložiti pojmove međunarodno priznatih, djelomično priznatih i nepriznatih država na odabranim primjerima iz Europe i svijeta.
    2. Videolekcija 2.2: Nastanak hrvatskih državnih granica i granični problemi - Ishodi učenja: Naučit ćete obrazložiti nastanak hrvatskih državnih granica na kopnu i moru., Naučit ćete istražiti načela rješavanja graničnih pitanja i primjere neriješenih graničnih pitanja iz svijeta i Hrvatske., Naučit ćete obrazložiti različite granične režime s obzirom na protočnost ljudi i robe (kroz odabrane primjere)., Naučit ćete razlikovati pogranična područja s obzirom na društveno-gospodarska obilježja.
    3. Videolekcija 2.3: Kulturne regije i polarizacija svijeta - Ishodi učenja: Naučit ćete razlikovati vrste kulturalne regija (formalna, funkcionalna, vernakularna, aspiracijska) ., Naučit ćete analizirati polarizaciju svijeta prema gospodarskoj razvijenosti., Naučit ćete usporediti suvremene velesile prema njihovoj gospodarskoj moći i izdvajanjima za vojsku te analizirati njihove utjecaje i interese.
    4. Videolekcija 2.4: Krizna žarišta i rješavanje sukoba - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati uzroke nastanka suvremenih kriznih žarišta u svijetu i njihove posljedice te navesti primjere., Naučit ćete objasniti nužnost suradnje u rješavanju sukoba u svijetu.
  3. Tema 3: POLJOPRIVREDA - Ishodi učenja: GEO SŠ C.4.1. Učenik istražuje važnost poljoprivrede te analizira neravnomjernu dostupnost hrane u svijetu.
    1. Videolekcija 3.1: Čimbenici razvoja i oblici poljoprivredne proizvodnje - Ishodi učenja: Naučit ćete prepoznati osnovne oblike poljoprivredne proizvodnje., Naučit ćete prepoznati utjecaj tržišnih trendova na proizvodnju hrane., Naučit ćete analizirati prirodno-geografske čimbenike razvoja poljoprivrede proizvodnje na primjerima iz svijeta i Hrvatske., Naučit ćete usporediti društvene čimbenike razvoja poljoprivredne proizvodnje na primjeru Hrvatske., Naučit ćete navesti primjere utjecaja tržišne poljoprivrede na okoliš u kontekstu održivosti.
    2. Videolekcija 3.2: Svjetska poljoprivredna proizvodnja - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati korištenje umjetnih gnojiva i zaštitnih sredstava u poljoprivredi kao indikatora razvijene, tržišno orijentirane poljoprivredne proizvodnje., Naučit ćete prepoznati geografske regije povoljnih prirodno-geografskih uvjeta za proizvodnju najvažnijih poljoprivrednih kultura., Naučit ćete usporediti najvažnije proizvođače/izvoznike i uvoznike odabranih poljoprivrednih kultura., Naučit ćete prepoznati najvažnije proizvođače/izvoznike mesa, voća i sirovina za proizvodnju šećera.
    3. Videolekcija 3.3: Dostupnost hrane i problem gladi u svijetu - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati globalnu dostupnost hrane., Naučit ćete objašnjavati načine rješavanja pothranjenosti i gladi u svijetu na primjerima., Naučit ćete prepoznavati prednosti i nedostatke suvremenih trendova u proizvodnji hrane.
  4. Tema 4: PROMET - Ishodi učenja: Učenik istražuje utjecaj prometa, interneta i svjetskih trgovinskih i financijskih tokova na povezivanje svijeta.
    1. Videolekcija 4.1: Funkcije i važnost prometa - Ishodi učenja: Naučit ćete usporediti funkciju i važnost prometa u povezivanju svijeta danas i u prošlosti., Naučit ćete analizirati povezanost prometa i trgovine., Naučit ćete istražiti utjecaj interneta i suvremenih tehnologija na povezivanje svijeta.
    2. Videolekcija 4.2: Institucionalizacija trgovinskih i financijskih tokova - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati prometnu, trgovinsku i financijsku povezanost svijeta., Naučit ćete istražiti primjere djelovanja organizacija i institucija važnih u svjetskim trgovinskim i financijskim tokovima te njihov utjecaj na povezivanje svijeta.
    3. Videolekcija 4.3: Povezanost svijeta i migracije radne snage - Ishodi učenja: Naučit ćete analizirati prometnu, trgovinsku i financijsku povezanost svijeta (na odabranim primjerima)., Naučit ćete opisati međunarodne migracije radne snage kao posljedicu povezivanja svijeta.
  5. Tema 5: TURIZAM - Ishodi učenja: Učenik istražuje pojavu i razvoj turizma u Hrvatskoj i svijetu., Učenik provodi geografsko istraživanje povezano sa sadržajima odabranoga ishoda i predstavlja rezultate istraživačkoga rada.
    1. Videolekcija 5.1: Pojava i razvoj turizma - Ishodi učenja: Naučit ćete razlikovati oblike turizma u Hrvatskoj i svijetu., Naučit ćete objašnjavati pojavu i razvoj turizma te vrednovati utjecaj pojedinih čimbenika na njegov razvoj., Naučit ćete razlikovati osnovne od selektivnih oblika turizma., Naučit ćete razlikovati turističko mjesto, turističku regiju, turističku destinaciju i turistički proizvod.
    2. Videolekcija 5.2: Turistički razvoj i njegove posljedice - Ishodi učenja: Naučit ćete razlikovati pozitivne od negativnih učinaka pojedinih oblika turizma na stanovništvo, gospodarstvo i okoliš., Naučit ćete analizirati podatke na razini država o broju turističkih dolazaka, noćenja i prihoda od turizma., Naučit ćete izrađivati tematske karte i izdvojiti turistički najrazvijenija područja., Naučit ćete istraživati i uspoređivati čimbenike razvoja turizma u turistički najrazvijenijim područjima., Naučit ćete analizirati utjecaj turizma na socioekonomske i prostorne promjene na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
    3. Videolekcija 5.3: Pitanje održivosti hrvatskog turizma - Ishodi učenja: Naučit ćete izraditi tematske karte i izdvojiti turistički najrazvijenija područja., Naučit ćete razlikovati turističke regije Hrvatske te opisati njihova specifična obilježja, izdvojiti važnija turistička mjesta i njihove zanimljivosti., Naučit ćete istraživati mogućnost održivoga turizma u Hrvatskoj.
  6. Tema 6: Slobodno vrijeme - Ishodi učenja: GEO SŠ B.A.4.5. Učenik razlikuje i analizira mjesta i prakse provođenja slobodnoga vremena te njihove posljedice u prostoru., GEO SŠ B.4.1. Učenik provodi geografsko istraživanje povezano sa sadržajima odabranoga ishoda i predstavlja rezultate istraživačkoga rada.
    1. Videolekcija 6.1: Pojava i mogućnosti organizacije slobodnog vremena - Ishodi učenja: Naučit ćete objasniti povijesno-geografske uvjete pojave slobodnoga vremena., Naučit ćete usporediti trajanje radnoga i slobodnog vremena te trajanje radnog vijeka na odabranim primjerima., Naučit ćete objasniti mogućnosti različitih načina provođenja slobodnoga vremena na selu i u gradu te navesti primjere iz svoje okoline., Naučit ćete istražiti utjecaj socioekonomske strukture stanovništva na provođenje slobodnoga vremena.
    2. Videolekcija 6.2: Utjecaj potrošačkih praksi na prostorne promjene - Ishodi učenja: Naučit ćete obrazložiti utjecaj slobodnoga vremena na potrošačke prakse (kupnja, prehrana, zabava i kultura)., Naučit ćete analizirati utjecaj potrošačkih praksi na promjene u prostoru na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
  7. Tema 7: ZDRAVLJE - Ishodi učenja: Učenik analizira utjecaj prirodno-geografskih i društveno-geografskih čimbenika na pojavu i širenje bolesti te na kvalitetu zdravlja na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
    1. Videolekcija 7.1: Čimbenici i pokazatelji zdravlja - Ishodi učenja: Naučit ćete obrazložiti značenje i ulogu izobrazbe, Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) i Liječnika bez granica na suzbijanju bolesti., Naučit ćete analizirati utjecaj prirodno-geografskih i društveno-geografskih čimbenika na pojavu i širenje bolesti, te na kvalitetu zdravlja na primjerima iz Hrvatske i svijeta., Naučit ćete analizirati prirodno-geografske i društveno-geografske čimbenike koji utječu na zdravlje ljudi., Naučit ćete razlikovati prostorni aspekt i navesti primjere endemije, epidemije i pandemije.
    2. Videolekcija 7.2: Prostorni aspekti bolesti - Ishodi učenja: Naučit ćete analizira prostorni raspored i širenje određenih bolesti u svijetu u uvjetima globalizacije., Naučit ćete uspoređuje podatke o indikatorima zdravlja populacije na svjetskoj i regionalnoj razini.
  8. Tema 8: SVEMIR - Ishodi učenja: GEO SŠ B.4.8. Učenik istražuje najnovije spoznaje o svemiru i Sunčevu sustavu.
    1. Videolekcija 8.1: Nastanak, obilježja i istraživanja svemira - Ishodi učenja: Naučit ćete navesti primjere tehnoloških dostignuća koja su doprinijela istraživanju svemira., Naučit ćete opisati strukturu svemira na primjeru galaksije, zvijezde i ostalih svemirskih tijela., Naučit ćete odrediti starost i veličinu svemira., Naučit ćete objasniti nastanak svemira prema najnovijim znanstvenim spoznajama.
    2. Videolekcija 8.2: Sunčev sustav - Ishodi učenja: Naučit ćete opisati položaj Zemlje u svemiru i Sunčevu sustavu., Naučit ćete opisati Sunčev sustav u skladu sa znanstvenim istraživanjima., Naučit ćete istražiti moguće utjecaje iz svemira na život na Zemlji.
Pojmovnik