Digitalni obrazovni sadržaj za 1. razred opće gimnazije za nastavni predmet Likovna umjetnost
Kristina Antolić, Maja Ferček, Vlasta Sokolić, Nataša Tram (1. tema)
Što ću naučiti
U potpunosti ću moći analizirati djelo koje se uklapa u teme Ljudsko tijelo u likovnoj umjetnosti i Pogled na svijet te izražava kritički stav.
U potpunosti ću moći procijeniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/ umjetničke baštine koja se uklapa u u teme Ljudsko tijelo u likovnoj umjetnosti i Pogled na svijet.
U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Djelomično ću moći istražiti odabrani problem u sklopu tema Ljudsko tijelo u likovnoj umjetnosti i Pogled na svijet te prezentirati/ izlagati rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
Djelomično ću moći raspraviti o različitim umjetničkim pristupima ljudskome tijelu i vizualnoj stvarnosti te argumentirati vlastiti kritički stav.
Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednoga kontakta.
Popis tema i videolekcija
Tema 1: Pogled na svijet kroz formu - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati djelo koje se uklapa u temu te izraziti kritički stav., U potpunosti ću moći procijeniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/ umjetničke baštine koja se uklapa u temu., U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila., Djelomično ću moći istražiti odabrani problem u sklopu teme te prezentirati/ izložiti rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju., Djelomično ću moći raspraviti o različitim umjetničkim pristupima ljudskome tijelu i vizualnoj stvarnosti te argumentirati vlastiti kritički stav., Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednoga kontakta.
Videolekcija 1.1: Kako doživljavamo i intepretiramo umjetnost? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći odrediti kako su likovni materijali i tehnike uvjetovali likovna i stilska obilježja slika., U potpunosti ću moći usporediti likovne elemente i kompozicijska načela na apstraktnoj i figurativnoj slici iz različitih razdoblja., U potpunosti ću moći usporediti skulpture prema elementima forme, materijalima i tehnikama., U potpunosti ću moći zaključiti kako povijesni, društveni i funkcionalni kontekst utječu na značenje skulpture., U potpunosti ću moći procijeniti važnost odabranih primjera nacionalne kiparske baštine.
Videolekcija 1.2: Figuracija i apstrakcija - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći prepoznati različite oblike apstrakcije i figuracije., U potpunosti ću moći usporediti likovne elemente i kompozicijska načela u slikama geometrijske i organičke apstrakcije., U potpunosti ću moći odrediti kako su tehnike i postupci uvjetovali apstraktni ekspresionizam i optičku umjetnost., Djelomično ću moći iznositi kritički stav o djelu figurativne ili apstraktne forme koje je odabrano u lokalnom muzeju., U potpunosti ću moći zaključiti kako je društveno-povijesni kontekst odredio likovne karakteristike umjetničkog djela.
Videolekcija 1.3: Kako prikazujemo prostor? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći usporediti način prikazivanja dubine geometrijskom perspektivom u renesansi i manirizmu., U potpunosti ću moći smjestiti umjetničko djelo u određeno povijesno razdoblje i/ili stil prema perspektivi., U potpunosti ću moći istražiti povijesni i kulturni kontekst ikonografske, vertikalne i obrnute perspektive., U potpunosti ću moći demonstrirati razumijevanje geometrijske perspektive ucrtavanjem konvergencije linija u zadanoj slici., U potpunosti ću moći odrediti karakteristike ikonografske, vertikalne, obrnute, geometrijske, atmosferske, kolorističke i poliperspektive., Djelomično ću moći odrediti utjecaj društveno-povijesnog konteksta na način prikazivanja prostora u različitim povijesnim razdobljima i stilovima.
Videolekcija 1.4: Konceptualna umjetnost - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći kritički vrednovati odnos pojedinca i društva prema pojedinim djelima konceptualne nacionalne umjetničke baštine., U potpunosti ću moći istražiti elemente koncepta u različitim oblicima likovnih i vizualnih umjetnosti., U potpunosti ću moći argumentirano iznositi mišljenje na problemsku temu antiumjetnosti., U potpunosti ću moći zaključiti koje su glavne odrednice i karakteristike koncepta zadanih umjetničkih djela., U potpunosti ću moći odrediti kako odabir umjetničkih postupaka i materijala oblikuje ideju konceptualnoga umjetničkog djela.
Videolekcija 1.5: Pogled na svijet kroz objektiv - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći istražiti razlike dokumentarne, komercijalne i umjetničke fotografije., U potpunosti ću moći analizirati karakter svjetlosti i kompozicijske elemente te izraziti kritički stav o tome kako pridonose umjetničkoj ideji fotografije., U potpunosti ću moći analizirati elemente oblikovanja filma i izraziti kritički stav o tome kako su odredili umjetničku ideju., Djelomično ću moći kritički prosuditi načine interpretacije vizualne stvarnosti u novim medijima., Djelomično ću moći procijeniti važnost odabranih primjera nacionalne, fotografske, filmske i multimedijske baštine., Djelomično ću moći razlikovati upotrebu i bilježenje stvarnosti u fotografiji, filmu i videu.
Tema 2: Pogled na svijet kroz teme - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati djelo koje se uklapa u temu te izrazizi kritički stav., U potpunosti ću moći procijeniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/ umjetničke baštine koja se uklapa u temu., U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila., Djelomično ću moći istražiti odabrani problem u sklopu teme te prezentirati/ izložiti rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju., Djelomično ću moći raspraviti o različitim umjetničkim pristupima ljudskome tijelu i vizualnoj stvarnosti te argumentirati vlastiti kritički stav., Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednoga kontakta.
Videolekcija 2.1: Teme u povijesti umjetnosti - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći prepoznavati različite interpretacije iste teme (animalizam, mrtva priroda, krajolik) u različitim povijesnim periodima., U potpunosti ću moći prepoznavati likovne elemente i kompozicijska načela u zadanim umjetničkim djelima različitih tema., U potpunosti ću moći razvrstavati zadane teme prema povijesnim razdobljima i stilovima., Moći ću iznositi kritički stav o zastupljenosti pojedinih tema u određenim povijesno-umjetničkim periodima, te zaključivati kako je društveno-povijesni kontekst odredio specifične teme., U potpunosti ću moći zaključiti kako je društveno-povijesni kontekst odredio specifične teme.
Videolekcija 2.2: Sakralne, povijesne, mitološke i fantastične teme - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći prepoznati likovne elemente, načine oblikovanja i kompozicijska načela umjetničkog djela., U potpunosti ću moći razvrstati umjetnička djela prema temi koju prikazuju., U potpunosti ću moći razmatrati utjecaj društvenog konteksta na odabir teme, sadržaja i motiva umjetničkih djela., Djelomično ću moći povezati umjetničko djelo s vrstom pisanog izvora prema kojem je nastalo (sakralne, povijesne i mitološke teme)., U potpunosti ću moći usporediti odnos teme i sadržaja umjetničkih djela različitih stilskih razdoblja.
Videolekcija 2.3: Portret i autoportret - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći odrediti kako su likovni materijali i tehnike uvjetovali likovna i stilska obilježja umjetničkog djela., U potpunosti ću moći usporediti pristup istoj temi u umjetničkim djelima različitih stilova, pravaca i razdoblja., U potpunosti ću moći iznositi pozitivne i negativne argumente o ulozi selfija u današnjem društvu., U potpunosti ću moći utvrditi razliku ili povezanost između načina oblikovanja portreta i stvarnog izgleda osobe u kontekstu umjetničke ideje., U potpunosti ću moći usporediti elemente konceptualnog, modernog i tradicionalnog pristupa u hrvatskom autoportretu., Djelomično ću moći kritički vrednovati odnos pojedinca i društva prema pojedinim djelima nacionalne umjetničke baštine., Moći ću istražiti obrnutom kronologijom povijest svjetskog autoportreta.
Tema 3: Ljudsko tijelo u umjetnosti - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati djelo koje se uklapa u temu te izraziti kritički stav., U potpunosti ću moći procijeniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/ umjetničke baštine koja se uklapa u temu., U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila., Djelomično ću moći istražiti odabrani problem u sklopu teme te prezentirati/ izložiti rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju., Djelomično ću moći raspraviti o različitim umjetničkim pristupima ljudskome tijelu i vizualnoj stvarnosti te argumentirati vlastiti kritički stav., Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednoga kontakta.
Videolekcija 3.1: Tijelo u tragovima - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći istražiti rukopisne karakteristike na uvećanim detaljima i povezati ih s umjetničkim djelom., U potpunosti ću moći odrediti kako su likovni materijali i tehnike odredili formalna obilježja umjetničkoga djela., U potpunosti ću moći usporediti utjecaj društveno-povijesnog konteksta na načine razlaganja forme., Moći ću usporediti utjecaj društveno-povijesnog konteksta na načine razlaganja forme i korištenja tijela kao sredstvom., Djelomično ću moći zaključiti koje su odrednice umjetničkog i društveno-povijesnog konteksta akcijskog slikarstva i korištenja tijelom kao sredstvom.
Videolekcija 3.2: Tijelo kao subjekt - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći razlikovati različite vrste izvedbenih umjetnosti., U potpunosti ću moći prosuditi utjecaj društveno-povijesnog konteksta na korištenje tijela kao subjekta u umjetnosti., Djelomično ću moći analizirati dokumentarnu snimku primjera izvedbenih umjetnosti i izdvojiti glavne karakteristike., Djelomično ću moći argumentirati kritički stav o načinima korištenja ljudskog tijela radi izražavanja umjetničke ideje., Djelomično ću moći objašnjavati važnost i aktualnost nacionalnih primjera izvedbene umjetnosti., U potpunosti ću moći zaključiti koje su odrednice umjetničkog koncepta analiziranih primjera izvedbenih umjetnosti.
Videolekcija 3.3: Tijelo kao objekt ljepote - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći istražiti utjecaj grčkih stilova na razvoj ideala ljepote srednjeg i ranog novog vijeka., U potpunosti ću moći analizirati uporabu likovnih elemenata i načina oblikovanja figurativne forme na zadanim primjerima., U potpunosti ću moći razmatrati utjecaj društveno-povijesnoga konteksta na promjene ideala ljepote i načine prikazivanja ljudskoga., Djelomično ću moći usporediti načine proporcioniranja ljudskog tijela u egipatskom i grčkom kanonu., Djelomično ću moći povezati zadana umjetnička djela s odgovarajućim stilom., U potpunosti ću moći istražiti proporcioniranje i likovno oblikovanje ljudskog tijela u arhaici, klasici i helenizmu., Djelomično ću moći iznositi argumente o promjenjivosti i uvjetovanosti ideala i stereotipa u prapovijesti i današnjem društvu.
Videolekcija 3.4: Tijelo kao objekt smrti i kult plodnosti - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći uspoređivati načine oblikovanja na primjerima iste teme, ali različitog povijesnog razdoblja ili stila., Djelomično ću moći istraživati prikaze ležećih Venera u kontekstu kulta plodnosti., Djelomično ću moći zaključivati kako društveno-povijesni kontekst i stil utječu na način oblikovanja., Djelomično ću moći povezivati zadana umjetnička djela s odgovarajućim stilom ili povijesnim razdobljem., Djelomično ću moći iznositi argumente o načinu na koji određena umjetnička djela odražavaju ideale ljepote., U potpunosti ću moći analizirati uporabu likovnih elemenata, načine oblikovanja i kompozicijska načela te stilska obilježja zadanih umjetničkih djela.
1. Pogled na svijet kroz formu
Pogled na svijet kroz formu
Pogled na svijet kroz formu
Ishodi:
U potpunosti ću moći analizirati djelo koje se uklapa u temu te izraziti kritički stav.
U potpunosti ću moći procijeniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/ umjetničke baštine koja se uklapa u temu.
U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Djelomično ću moći istražiti odabrani problem u sklopu teme te prezentirati/ izložiti rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
Djelomično ću moći raspraviti o različitim umjetničkim pristupima ljudskome tijelu i vizualnoj stvarnosti te argumentirati vlastiti kritički stav.
Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednoga kontakta.
Umjetnička djela doživljavamo emotivno, ali ih interpretiramo prema znanju i kontekstu u kojem opažamo. Likovno djelo nam se obraća svojom vizualnom pojavom. Likovni jezik osjećamo, ali ga moramo naučiti čitati da bismo razumjeli značenja koja se kriju u umjetničkom djelu. Vidjet ćete kako oblikovanje forme, odabir materijala i tehnika utječu na doživljavanje slika i skulptura. Razmatrat ćete kako društvene i povijesne prilike utječu na vizualne karakteristike umjetničkih djela.
Tijekom povijesti umjetnosti izmjenjivali su se različiti načini oblikovanja koje možemo svrstati u figurativnu ili apstraktnu formu. Figurativna umjetnost dominirala je sve do 20. stoljeća kada se paralelno s njom pojavljuje i apstraktna umjetnost. Učenik će razlikovati različite oblike figuracije i apstrakcije u umjetničkim djelima. Istraživat će kako je društveno-povijesni kontekst odredio realizam, naturalizam, stilizaciju, hiperrealizam i deformaciju. Razmatrat će razvoj od figuracije do apstrakcije i kako su promjene umjetničkih tehnika utjecale na pojavu apstraktnog ekspresionizma i op arta.
Obradit će se različiti načini prikazivanja prostora u slici kroz 7 vrsta perspektiva: ikonografska, vertikalna, obrnuta, geometrijska, atmosferska, koloristička i poliperspektiva. Razmatrat će se znanstvena utemeljenost prikazivanja geometrijske i atmosferske perspektive te kulturološka i povijesna uvjetovanost prikaza. Istraživat će se pojava pojedinih perspektiva u kontekstu povijesnih i umjetničkih stilova. Odredit će se kronološki redoslijed izmjene perspektiva.
Konceptualna umjetnost zasnovana je na ideji kao glavnom nositelju umjetničkog djela. Često se zbog naglašavanja važnosti ideje odriče izvedbenog procesa i materijalnog postojanja umjetničkog djela. Uz pomoć umjetničkog koncepta umjetničko se djelo povezuje s drugim područjima znanosti i života. Uspoređivanjem umjetničkih djela naučit ćete razlikovati tradicionalnu od konceptualne umjetnosti. Razmatrat ćete kako se oblikuje umjetnička ideja i kako nastaje konceptualno djelo. Istražit ćete umjetničke ideje koje su u pozadini pojedinih umjetničkih djela.
U ovoj videolekciji upoznat ćete se s novom vrstom umjetnosti koja je nastala razvojem tehnologije. Slike su u prethodnim stoljećima nastale ručnim nanošenjem boje na podlogu, a od 19. stoljeća čovjek je izumio aparate koji sami hvataju svjetlost, sliku. Od tada do danas ta se tehnologija razvija iz korijena i mijenja umjetnost, kao i naš pristup umjetničkom djelu. U ovoj videolekciji istražit ćete razlike dokumentarne, komercijalne i umjetničke fotografije, analizirat ćete karakter svjetlosti i kompozicijske elemente i izrazit ćete kritički stav o tome kako pridonose umjetničkoj ideji fotografije. Također, analizirat ćete elemente oblikovanja filma i izraziti kritički stav o tome kako su odredili umjetničku ideju te kritički prosuđivati načine interpretacije vizualne stvarnosti u novim medijima. Moći ćete procjijeniti važnost odabranih primjera nacionalne, fotografske, filmske i multimedijske baštine te razlikovati upotrebu i bilježenje stvarnosti u fotografiji, filmu i videu.
2. Pogled na svijet kroz teme
Pogled na svijet kroz teme
Pogled na svijet kroz teme
Ishodi:
U potpunosti ću moći analizirati djelo koje se uklapa u temu te izrazizi kritički stav.
U potpunosti ću moći procijeniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/ umjetničke baštine koja se uklapa u temu.
U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Djelomično ću moći istražiti odabrani problem u sklopu teme te prezentirati/ izložiti rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
Djelomično ću moći raspraviti o različitim umjetničkim pristupima ljudskome tijelu i vizualnoj stvarnosti te argumentirati vlastiti kritički stav.
Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednoga kontakta.
Učenici će se upoznati se s nekim temama i razdobljima koja su često zastupljena u likovnoj umjetnosti. Također će anlizirati likovne elemente tipične za pojedina stilska razdoblja.
Učenici će upoznati povijesno najzastupljenije likovne teme: sakralne i povijesne teme, te mitološke i fantastične teme. Tokom povijesti umjetnosti čovjek razvija imaginarij kojim olakšava interpretaciju pojava oko sebe tumačeći njihov nastanak nadnaravnim silama i voljom bogova. Teme koje se u povijesti umjetnosti često ponavljaju tijekom povijesti razlikuju se ovisno o načinu prikazivanja i pristupu temi te odražavaju društveno-povijesni kontekst.
Učenici će proučavati portrete i autoportrete izvedene u različitim medijima. Metodom analize utvrdit će pojmove kao što su format, kompozicija, kontrast, skala tonova, privid prostora i atribut. Na primjerima će otkriti stilska obilježja umjetničkih djela. Prepoznat će zajedničke likovne karakteristike na djelima različitih medija i stilova. Učenici će izraditi selfije slijedeći upute povezane s analiziranim djelima.
3. Ljudsko tijelo u umjetnosti
Ljudsko tijelo u umjetnosti
Ljudsko tijelo u umjetnosti
Ishodi:
U potpunosti ću moći analizirati djelo koje se uklapa u temu te izraziti kritički stav.
U potpunosti ću moći procijeniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/ umjetničke baštine koja se uklapa u temu.
U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Djelomično ću moći istražiti odabrani problem u sklopu teme te prezentirati/ izložiti rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
Djelomično ću moći raspraviti o različitim umjetničkim pristupima ljudskome tijelu i vizualnoj stvarnosti te argumentirati vlastiti kritički stav.
Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednoga kontakta.
Učenici će se približiti umjetničkom djelu prateći tragove umjetnika u tehnikama kao što su slikanje, kiparstvo ili grafika. Upoznat će tehnologiju i kulturni kontekst kako bi uočili utjecaj na umjetnika i djelo. Proučavajući detalje djela, promotrit će razlike među autorima koje mogu pomoći pri atribuciji djela. Proučit će pristupe ljudskom tijelu – od inzistiranja na anatomskoj točnosti do promjena i deformacija.
Učenici će se upoznati sa specifičnim granama moderne i suvremene umjetnosti u kojima se umjetnici služe svojim tijelom kao medijem, odnosno sredstvom umjetničkog stvaralaštva.
Učenici će proučavati ideju lijepoga općenito i ideju lijepog tijela u umjetnosti različitih razdoblja. Ideja ljepote promjenjiva je i ovisna o kulturno-povijesnom kontekstu, stoga pojedina razdoblja ljepotu povezuju s dobrim i uzvišenim, a neka razdoblja ili kulture ljepotu povezuju s čulnim. Učenici će pokušati definirati i izmjeriti ljepotu primjenom proporcija i analize. Usredotočit će se i na ljepotu ružnoga.