Digitalni obrazovni sadržaj za 2. razred opće gimnazije za nastavni predmet Likovna umjetnost
Kristina Antolić, Maja Ferček, Vlasta Sokolić, Nataša Tram (1. tema)
Što ću naučiti
U potpunosti ću moći analizirati djela arhitekture i urbanizma koja se uklapaju u temu Čovjek i prostor te izrazizi kritički stav.
U potpunosti ću moći objasniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne stambene i urbanističke baštine te skulpture u javnome prostoru.
U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Djelomično ću moći istražiti odabrani problem u sklopu teme Čovjek i prostor te prezentirati/izložiti rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
Djelomično ću moći raspraviti o sadržajima i problemima suvremenoga stanovanja i urbanističkoga oblikovanja.
Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednoga kontakta.
Popis tema i videolekcija
Tema 1: Kako gledati arhitekturu? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati djela arhitekture i urbanizma koja se uklapaju u temu te izraziti kritički stav., U potpunosti ću moći objasniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne stambene i urbanističke baštine te skulpture u javnome prostoru., U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila., Djelomično ću moći istražiti odabrani problem u sklopu teme te prezentirati/izložiti rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
Videolekcija 1.1: Kako i za koga gradimo? - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći istražiti odnose materijala, konstrukcije, oblike prostora i funkcije., U potpunosti ću moći analizirati osnovne konstruktivne i prostorne elemente te stilska obilježja arhitekture., U potpunosti ću moći prepoznati funkcije zadanih primjera arhitekture (fortifikacijska, javna, sakralna, stambena)., U potpunosti ću moći izraziti kritički stav o odnosu konstrukcije, prostora i funkcije., U potpunosti ću moći objasniti utjecaj društveno-povijesnih okolnosti na formiranje stilskih obilježja na odabranim primjerima arhitekture., U potpunosti ću moći odrediti utjecaj novih tehnologija na oblike, konstrukciju i nove namjene u arhitekturi.
Videolekcija 1.2: Prožimanja i stil - odnos arhitekture, slikarstva i kiparstva - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći prosuditi o važnosti i stupnju očuvanja pojedinih djela nacionalne arhitektonske i urbanističke baštine., U potpunosti ću moći utvrditi kako je društveno-povijesni kontekst uvjetovao odnos arhitekture, skulpture i slikarstva., U potpunosti ću moći smjestiti analiziranu građevinu u odgovarajući stil/razdoblje., U potpunosti ću moći prepoznati elemente oblikovanja i tehnike koji su odredili odnose između arhitekture, skulpture i slikarstva., U potpunosti ću moći istražiti odnose između arhitekture, skulpture i slikarstva u različitim povijesnim periodima i stilovima., U potpunosti ću moći povezati UNESCO-ove kriterije vrednovanja svjetske kulturne baštine sa zadanim primjerom hrvatske arhitekture.
Tema 2: Razvoj sakralne arhitekture - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati djela arhitekture i urbanizma koja se uklapaju u temu te izraziti kritički stav., U potpunosti ću moći objasniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne stambene i urbanističke baštine te skulpture u javnome prostoru., U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila., Djelomično ću moći istražiti odabrani problem u sklopu teme te prezentirati/izložiti rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju., Djelomično ću moći raspraviti o sadržajima i problemima suvremenoga stanovanja i urbanističkoga oblikovanja., Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednoga kontakta.
Videolekcija 2.1: Kultna mjesta i hramovi - Ishodi učenja: Djelomično ću moći iznositi kritički stav o zaštiti i prezentaciji lokalnog primjera antičke nacionalne baštine., Moći ću identificirati osnovne konstruktivne i prostorne elemente te stilska obilježja arhitekture egipatskog, grčkog i rimskog hrama., U potpunosti ću moći usporediti građevine drevnih civilizacija prema materijalu, obliku, funkciji., U potpunosti ću moći istražiti prapovijesne kultne strukture te, drevnu i antičku arhitekturu hramova., Djelomično ću moći prosuditi važnost i stupanj očuvanja nacionalne arhitektonske i urbanističke baštine., Moći ću identificirati osnovne konstruktivne i prostorne elemente te stilska obilježja., U potpunosti ću moći odrediti utjecaj društveno- povijesnih okolnosti na formiranje stilskih obilježja na odabranim primjerima arhitekture.
Videolekcija 2.2: Razvoj kršćanske crkve - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći objasniti utjecaj društveno-povijesnog konteksta na formiranje stilskih obilježja na odabranim primjerima arhitekture., Djelomično ću moći povezati UNESCO-ove kriterije vrednovanja svjetske kulturne baštine sa zadanim primjerom hrvatske arhitekture., U potpunosti ću moći istražiti primjenu prostornih i konstruktivnih elemenata te funkciju prostora rimske i kršćanske bazilike, U potpunosti ću moći istražiti genezu oblika crkve od grčke stoe do ranog kršćanstva i ranoga srednjeg vijeka., Djelomično ću moći prosuditi važnost i stupanj očuvanja odabranih primjera nacionalne arhitektonske i urbanističke baštine.
Videolekcija 2.3: Sakralna arhitektura kroz povijest - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati upotrebu osnovnih konstruktivnih i prostornih elemenata te stilska obilježja zadanih primjera arhitekture., U potpunosti ću moći usporediti sakralne građevine specifične za pojedina razdoblja koristeći se odgovarajućom terminologijom., U potpunosti ću moći odrediti povijesno razdoblje i stil pojedine sakralne građevine., U potpunosti ću moći istražiti građevine nacionalne sakralne arhitekture., U potpunosti ću moći opisati utjecaj modernih materijala i konstrukcija na oblikovanje sakralnog prostora., Djelomično ću moći prosuditi važnost i stupanj očuvanja nacionalne sakralne arhitektonske baštine.
Tema 3: Privatno i javno u prostoru - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati djela arhitekture i urbanizma koja se uklapaju u temu te izraziti kritički stav., U potpunosti ću moći objasniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne stambene i urbanističke baštine te skulpture u javnome prostoru., U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila., Djelomično ću moći istražiti odabrani problem u sklopu teme te prezentirati/izložiti rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju., Djelomično ću moći raspraviti o sadržajima i problemima suvremenoga stanovanja i urbanističkoga oblikovanja., Djelomično ću moći analizirtia i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednoga kontakta.
Videolekcija 3.1: Planiranje grada - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći prepoznati elemente urbanizma, karakteristike oblikovanja te načela oblikovanja urbanističke cjeline., U potpunosti ću moći istražiti utjecaje rimskoga planiranog grada na razvoj urbanizma., U potpunosti ću moći usporediti odabrane urbanističke sklopove., U potpunosti ću moći argumentirati kritički stav o tome kako društvene potrebe 20. stoljeća utječu na oblikovanje grada., U potpunosti ću moći donositi zaključke o geografsko-klimatskom utjecaju na oblikovanje u urbanizmu., U potpunosti ću moći prepoznati kako je društveno-povijesni kontekst utjecao na oblikovanje grada., U potpunosti ću moći prosuditi važnost i stupanj očuvanja nacionalne arhitektonske i urbanističke baštine., Djelomično ću moći argumentirati kritički stav o tome kako društvene potrebe 20. stoljeća utječu na oblikovanje grada., Djelomično ću moći donositi zaključke o geografsko-klimatskom utjecaju na oblikovanje u urbanizmu.
Videolekcija 3.2: Javni prostori i građevine - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati javne prostore i građevine specifične za pojedina razdoblja koristeći se odgovarajućom terminologijom., U potpunosti ću moći uspoređivati oblikovanje trgova i javnih građevina u različitim povijesnim razdobljima i stilovima., U potpunosti ću moći zaključivati kako je društveno-povijesni kontekst odredio oblikovanje javnih prostora i građevina., U potpunosti ću moći istražiti oblikovanje javnih građevina i prostora u različitim povijesnim razdobljima i stilovima., Djelomično ću moći raspravljati o primjeni simbolike u oblikovanju., Djelomično ću moći prepoznati utjecaj tehnologije na oblikovanje javnih građevina., Djelomično ću moći raspravljati o djelu u povijesno-kulturnom kontekstu., U potpunosti ću moći iznositi kritički stav o tome kako javni prostori u lokalnoj zajednici zadovoljavaju suvremene društvene potrebe.
Videolekcija 3.3: Arhitektura stanovanja - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati uporabu osnovnih konstruktivnih elemenata i prostorne elemente te stilska obilježja na tradicijskim, modernim i suvremenim konstrukcijama stambene arhitekture., U potpunosti ću moći usporediti različite primjere stambene arhitekture u odabranim stilovima/razdobljima., U potpunosti ću moći zaključiti kako geografsko-klimatski kontekst utječe na oblikovanje u stambenoj arhitekturi., Djelomično ću moći raspravljati o djelu u povijesno-kulturnom kontekstu., Djelomično ću moći iznositi argumente o razlikama u oblikovanju stambene arhitekture različitih kultura., Djelomično ću moći istražiti utjecaj rimske stambene arhitekture na razvoj stanovanja do danas., Djelomično ću moći odrediti važnost djela nacionalne tradicijske i suvremene stambene arhitekture u društveno-povijesnom i geografsko-klimatskom kontekstu.
Videolekcija 3.4: Javna skulptura - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati odnose između materijala i tehnika, likovnog oblikovanja i pristupa formi na primjerima., U potpunosti ću moći odrediti ulogu skulpture u oblikovanju javnog prostora i prosuditi važnost njezina očuvanja i zaštite., U potpunosti ću moći zaključiti kako je društveno-povijesni kontekst utjecao na oblikovanje javne skulpture., Djelomično ću moći zaključiti kako je umjetnička ideja javne skulpture utjecala na društvenu percepciju javnog prostora., Djelomično ću moći istražiti pristup javnoj skulpturi u različitim povijesnim razdobljima i stilovima., Djelomično ću moći iznositi argumente o ulozi javne skulpture u oblikovanju identiteta urbanih prostora., Djelomično ću moći analizirati jedan primjer javne skulpture na temelju neposrednog kontakta i iznositi kritički stav.
Tema 4: Suvremene tendencije u oblikovanju prostora - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati djela arhitekture i urbanizma koja se uklapaju u temu te izraziti kritički stav., U potpunosti ću moći objasniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne stambene i urbanističke baštine te skulpture u javnome prostoru., U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila., Djelomično ću moći istražiti odabrani problem u sklopu teme te prezentirati/izložiti rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju., Djelomično ću moći raspraviti o sadržajima i problemima suvremenoga stanovanja i urbanističkoga oblikovanja., Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuđditi umjetničko djelo na temelju neposrednoga kontakta.
Videolekcija 4.1: Novo u starom – interpolacije - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati konstrukcijske i prostorne elemente na primjeru moderne konstrukcije., U potpunosti ću moći zaključiti kako su nove tehnologije utjecale na konstrukciju, oblik i nove namjene u arhitekturi., U potpunosti ću moći odrediti kako je odabrana interpolacija stvorila novu vrijednost u starom povijesnom kontekstu., U potpunosti ću moći raspravljati o problemu interpolacije u urbanome prostoru., Djelomično ću moći prosuđivati važnost nacionalne arhitektonske baštine te iznositi vlastite ideje njezine promidžbe., Moći ću istražiti različite metode interpoliranja novog u staro tkivo.
Videolekcija 4.2: Umjetničke intervencije u javnom prostoru - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći usporediti tradicijski oblik umjetnosti i uličnu umjetnost., U potpunosti ću moći istražiti različite oblike umjetničkih intervencija u prostoru., U potpunosti ću moći raspravljati o tome jesu li grafiti društvena kritika ili vandalizam., U potpunosti ću moći zaključiti koji je utjecaj političkog konteksta na umjetničku ideju intervencije u javnom prostoru., U potpunosti ću moći odrediti utjecaj društveno-povijesnog konteksta druge polovine 20. stoljeća na nastanak intervencija u javnom prostoru., U potpunosti ću moći pronalaziti primjer grafita na gradskim ulicama i izraziti kritičko mišljenje o umjetničkoj ideji.
Videolekcija 4.3: Ekološki prihvatljivi načini planiranja i gradnje - Ishodi učenja: Djelomično ću moći prosuđivati značaj ekološki održive gradnje u nacionalnom kontekstu., U potpunosti ću moći istražiti različite oblike primjene zelene gradnje u arhitekturi i urbanizmu., U potpunosti ću moći analizirati materijale i konstrukcije u zadanim ekološki prihvatljivim primjerima gradnje., U potpunosti ću moći zaključiti kako je geografsko-klimatski kontekst utjecao na održivo oblikovanje u stambenoj arhitekturi i planiranju grada., U potpunosti ću moći raspravljati o ekološkim trendovima u oblikovanju i gradnji stambene arhitekture., U potpunosti ću moći prosuđivati utjecaj tradicijske nacionalne gradnje na zelenu arhitekturu.
1. Kako gledati arhitekturu?
Kako gledati arhitekturu?
Kako gledati arhitekturu?
Ishodi:
U potpunosti ću moći analizirati djela arhitekture i urbanizma koja se uklapaju u temu te izraziti kritički stav.
U potpunosti ću moći objasniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne stambene i urbanističke baštine te skulpture u javnome prostoru.
U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Djelomično ću moći istražiti odabrani problem u sklopu teme te prezentirati/izložiti rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
Arhitektura je ljudska djelatnost u kojoj se prožimaju tehnologija i znanost s osnovnim ljudskim potrebama. Arhitektonsko je djelo jedinstven sklop namjene, konstrukcije i oblika. Učenici će razmatrati odnose osnovnih konstruktivnih i prostornih elemenata i funkcije kojoj je arhitektura namijenjena. Prepoznavat će različite funkcije arhitekture kao što su sakralna, javna, stambena i fortifikacijska. Vidjet će kako dostupni materijali i tehnologija utječu na tradicionalnu, modernu i suvremenu konstrukciju te kako određene konstrukcije utječu na oblikovanje prostora i karakter centralnog, uzdužnog i slobodnog tlocrta. Istraživat će utjecaj tehnoloških i društvenih promjena na nastanak novih konstrukcija, oblika prostora i namjene.
Arhitektura, slikarstvo i kiparstvo su se tijekom povijesti prožimali na različite načine koji su bili posljedica društveno-povijesnih okolnosti različitih razdoblja i stilova. Istražit ćete kako likovne umjetnosti mogu biti ovisne o arhitekturi ili potpuno ravnopravne ili se nadmetati i narušavati njezinu tektoniku. Razlikovat ćete razdoblja i stilove prema tom odnosu i razmatrati kako se arhitektura odvojila od likovnih umjetnosti.
2. Razvoj sakralne arhitekture
Razvoj sakralne arhitekture
Razvoj sakralne arhitekture
Ishodi:
U potpunosti ću moći analizirati djela arhitekture i urbanizma koja se uklapaju u temu te izraziti kritički stav.
U potpunosti ću moći objasniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne stambene i urbanističke baštine te skulpture u javnome prostoru.
U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Djelomično ću moći istražiti odabrani problem u sklopu teme te prezentirati/izložiti rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
Djelomično ću moći raspraviti o sadržajima i problemima suvremenoga stanovanja i urbanističkoga oblikovanja.
Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednoga kontakta.
U ovoj lekciji upoznat ćemo se s najstarijom sakralnom arhitekturom u periodu od neolita do kraja antike. Na kraju ćete moći identificirati osnovne konstruktivne i prostorne elemente te stilska obilježja arhitekture egipatskog, grčkog i rimskog hrama.
Učenici će se upoznati sa sakralnom arhitekturom velikih svjetskih religija koje se uvelike razlikuje. Temelje tih razlika nalazimo u samoj teološkoj osnovi pojedine vjere, ali i u liturgiji – vjerskim obredima koji će pak naći svoj odraz u oblikovanju vjerskog prostora. Stoga će vjerski prostor biti podložan potrebama vjerske prakse i time predstavljati izravan odraz društveno-povijesnog konteksta u kojem je nastao. Učenici će uvidjeti kako elementi prostora, materijali i konstrukcije doživljavaju promjene tijekom institucionalizacije kršćanske vjere, ali će im se i ukazati na neprestanu civilizacijsku međukulturalnu razmjenu.
Učenici će se upoznati s elementima koji su utjecali na oblikovanje crkvenog prostora: usložnjavanjem liturgije crkveni prostor obogaćivao se oblicima i sadržajem, odražavao je društvena i teološka tumačenja vjere svojeg vremena i naposljetku omogućavao primjenu tehnoloških graditeljskih inovacija. Praćenjem toga dugotrajnog procesa od gotovo dvije tisuće godina moguće je predstaviti promjene kroz neke prostorne i konstruktivne elemente.
3. Privatno i javno u prostoru
Privatno i javno u prostoru
Privatno i javno u prostoru
Ishodi:
U potpunosti ću moći analizirati djela arhitekture i urbanizma koja se uklapaju u temu te izraziti kritički stav.
U potpunosti ću moći objasniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne stambene i urbanističke baštine te skulpture u javnome prostoru.
U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Djelomično ću moći istražiti odabrani problem u sklopu teme te prezentirati/izložiti rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
Djelomično ću moći raspraviti o sadržajima i problemima suvremenoga stanovanja i urbanističkoga oblikovanja.
Djelomično ću moći analizirtia i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednoga kontakta.
Učenici će proučavati koncept planiranog grada kroz mreže. Uočavat će sličnosti i razlike između kultura i razdoblja, a uzimat će u obzir i vanjske čimbenike koji su utjecali na oblikovanje. Urbanističke cjeline promatrat će unutar povijesnog i kulturnog konteksta.
Tijekom lekcije proučavaju se javni prostori, prvenstveno trgovi i zgrade. Trgovi se povezuju s funkcijama i promatraju se u urbanističkom kontekstu. Među funkcijama uočavaju se razlike između okupljanja, trgovine, stanovanja i reprezentacije moći. Promatra se kontekst nastanka i povezuje se s oblikovanjem.
U lekciji ćemo proučavati arhitekturu stanovanja u različitim oblicima: od skloništa, kuće pa do oblika zajedničkoga stanovanja. Materijale i konstrukcije povezat ćemo s kontekstom koji može biti društveni, kulturni i geografski. Proučavat ćemo sličnosti i razlike među različitim primjerima na razini prostorne organizacije ili konstruktivnih rješenja.
U ovoj ćemo videolekciji, šećući centrom Zagreba, istražiti javnu skulpturu, različita povijesna razdoblja i sadržaje. Kratki osvrt na povijesni razvoj završit ćemo uvidom u suvremenu javnu plastiku.
4. Suvremene tendencije u oblikovanju prostora
Suvremene tendencije u oblikovanju prostora
Suvremene tendencije u oblikovanju prostora
Ishodi:
U potpunosti ću moći analizirati djela arhitekture i urbanizma koja se uklapaju u temu te izraziti kritički stav.
U potpunosti ću moći objasniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne stambene i urbanističke baštine te skulpture u javnome prostoru.
U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Djelomično ću moći istražiti odabrani problem u sklopu teme te prezentirati/izložiti rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
Djelomično ću moći raspraviti o sadržajima i problemima suvremenoga stanovanja i urbanističkoga oblikovanja.
Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuđditi umjetničko djelo na temelju neposrednoga kontakta.
U lekciji će se proučiti konstrukcije iz različitih razdoblja ponajviše metodom komparacije modernih i tradicionalnih rješenja. Istraživat će se kontekst i namjena objekata. Obratit će se pažnja na konstrukciju i materiju.
Urbana ekspanzija uzrokovana porastom stanovništva postavlja pitanje održivosti načina stanovanja današnjice. Razvijanje teorija i strategija razvitka gradova i stanogradnje budućnosti predstavlja izazov. Rješenja već postoje, treba ih potražiti u tradicijskim načinima gradnje koji su funkcionirali stoljećima i kombinirati ih s novim tehnologijama neškodljivim za okoliš.