Digitalni obrazovni sadržaj za 3. razred opće gimnazije za nastavni predmet Likovna umjetnost
Kristina Antolić, Maja Ferček, Vlasta Sokolić, Nataša Tram (1. dio)
Što ću naučiti
U potpunosti ću moći analizirati djela te izražavati kritički stav.
U potpunosti ću moći procjenjivati važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/ umjetničke baštine.
U potpunosti ću moći prosuđivati međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Djelomično ću moći istraživati odabrani problem te prezentirati/izlagati rezultate istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
Djelomično ću moći raspravljati o utjecaju kulta, vjere, duhovnosti, filozofije, znanosti i tehnologije na umjetničko stvaralaštvo te argumentirati vlastiti kritički stav.
Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuđivati umjetnička djela na temelju neposrednoga kontakta.
Popis tema i videolekcija
Tema 1: Umjetnost i tumačenje svijeta - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati djela te izražavati kritički stav., U potpunosti ću moći procijeniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/ umjetničke baštine., U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila., Djelomično ću moći istražiti odabrani problem te prezentirati/izlagati rezultate istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju., Djelomično ću moći raspraviti o utjecaju kulta, vjere, duhovnosti, filozofije, znanosti i tehnologije na umjetničko stvaralaštvo te argumentirati vlastiti kritički stav.
Videolekcija 1.1: Umjetničko djelo kao kozmos - ikonografski programi - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći istražiti ikonografske programe na arhitekturi različitih perioda i stilova., U potpunosti ću moći identificirati ikonografske prizore unutar ikonografskog programa., U potpunosti ću moći iznositi argumente o promjeni značenja koja nastaje promjenom ikonografskog programa., U potpunosti ću moći odrediti značenje ikonografskog programa interpretirajući odraz vjere., U potpunosti ću moći iznijeti kritički stav o odnosu pojedinca i zajednice prema nacionalnoj baštini., U potpunosti ću moći zaključiti o utjecaju društveno-povijesnog konteksta na oblikovanje ikonografskog programa.
Videolekcija 1.2: Tumačenje pisanog teksta slikom - ikonografske metode - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći identificirati simbole, atribute i ikonografske metode u zadanim likovnim primjerima., U potpunosti ću moći raspraviti o tome kako određena metoda prenosi vjersku misao., U potpunosti ću moći usporediti pristup istom likovnom problemu u umjetničkim djelima različitih stilova, pravaca i razdoblja interpretirajući odraz vjere., U potpunosti ću moći iznijeti kritički stav o važnosti odabranih primjera nacionalne slikarske i kiparske baštine., U potpunosti ću moći smjestiti analizirano umjetničko djelo u odgovarajući stil ili razdoblje., U potpunosti ću moći odrediti utjecaj društveno-povijesnog konteksta na ikonografske metode u odabranim likovnim primjerima.
Videolekcija 1.3: Tumačenje svijeta kroz umjetnost drugih kultura - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći istraživati suvremene interpretacije arhitektura drugih kultura., U potpunosti ću moći analizirati konstrukcije, oblikovanje prostora i sintezu likovnih umjetnosti u građevinama drugih kultura., U potpunosti ću moći određivati načine prikazivanja stvaranja svijeta u drugim kulturama., U potpunosti ću moći iznijeti kritički stav o načinima oblikovanja građevina različitih religija i kultura., U potpunosti ću moći odrediti društveno-povijesne i religijske kontekste koji su utjecali na oblikovanje arhitekture., Djelomično ću moći razumjeti simboliku i konstruktivne zahtjeve primijenjene u sakralnim objektima drugih kultura., Djelomično ću moći vidjeti ikonografske programe prezentirane na sakralnim objektima., Djelomično ću moći istražiti primjenu geometrije u kontekstu sakralnog prostora., U potpunosti ću moći istraživati arhitekturu drugih kultura i načine prenošenja vjerskih misli.
Tema 2: Umjetnost i znanost - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati djela te izražavati kritički stav., U potpunosti ću moći procijeniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/ umjetničke baštine., U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila., Djelomično ću moći istražiti odabrani problem te prezentirati/izlagati rezultate istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju., Djelomično ću moći raspraviti o utjecaju kulta, vjere, duhovnosti, filozofije, znanosti i tehnologije na umjetničko stvaralaštvo te argumentirati vlastiti kritički stav., Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednog kontakta.
Videolekcija 2.1: Zlatni rez – od proporcije do filozofije - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći istražiti konstrukcije zlatnog reza na formatima umjetničkih djela i na vlastitom tijelu., U potpunosti ću moći obilježiti zlatni rez u kompozicijama slika i skulptura., U potpunosti ću moći odrediti značenje zlatnog reza u religijskom i znanstvenom kontekstu., U potpunosti ću moći zaključiti kakav je utjecaj zlatnog reza na komponiranje u arhitekturi., Djelomično ću moći istražiti konstrukcije zlatnog reza na formatima umjetničkih djela., Djelomično ću moći iznositi argumente o simboličkoj ulozi proporcija zlatnog reza., Moći ću analizirati umjetničko djelo koje se uklapa u teme Ljudsko tijelo u likovnoj umjetnosti i Pogled na svijet te ćete izražavati kritički stav., U potpunosti ću moći istražiti podrijetlo zlatnog reza u znanosti i umjetnosti., Moći ću prosuđivati međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Videolekcija 2.2: Utjecaj znanosti na razvoj tehnologije u arhitekturi - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći istraživati teorije o prapovijesnim i starovjekovnim tehnologijama., U potpunosti ću moći prepoznati jedinstvenost konstruktivnih rješenja na primjeru šibenske katedrale i važnost za svijet., U potpunosti ću moći zaključiti kako je određena tehnologija omogućila određene konstrukcije i oblike prostora., U potpunosti ću moći odrediti utjecaj društveno-povijesnog konteksta i znanosti na primjenu novih tehnologija u gradnji., Djelomično ću moći izraziti kritički stav o primjeni suvremenih konstruktivnih rješenja u arhitekturi vlastitog grada., U potpunosti ću moći analizirati materijale, tehnike i postupke koji omogućuju nova konstruktivna i oblikovna rješenja arhitekture.
Videolekcija 2.3: Utjecaj znanosti na umjetnički proces - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći utvrditi utjecaj znanstvenih otkrića na proizvodnju boja i primjenu kemijskih postupaka u slikarstvu., U potpunosti ću moći odrediti utjecaj znanosti i novih tehnologija na kiparstvo, slikarstvo i druge medije., U potpunosti ću moći istražiti povijest fotografije kroz razvoj kemijskih fotografskih postupaka., U potpunosti ću moći iznositi kritički stav o utjecaju pojedinih umjetnika i umjetničkih djela na daljnji tijek umjetničkoga stvaralaštva u nacionalnom kontekstu., Djelomično ću moći analizirati vizualne karakteristike umjetničkih djela različitih povijesnih razdoblja nastale upotrebom različitih materijala., U potpunosti ću moći upoznati različita optička pomagala koja su oblikovala prikazivanje prostora i pogled., U potpunosti ću moći istražiti društveno-povijesni kontekst u kojem znanost utječe na promjenu upotrebe umjetničkih materijala.
Videolekcija 2.4: Znanost kao umjetnost - Ishodi učenja: Djelomično ću moći donositi zaključke o utjecaju umjetničkih tehnika i postupaka na oblikovanje umjetničke ideje., U potpunosti ću moći istražiti korištenje znanstvenih eksperimenata u umjetničkom procesu., U potpunosti ću moći odrediti utjecaj znanstvenih otkrića na karakteristike likovnih prikaza., U potpunosti ću moći utvrditi interakciju znanosti i likovnosti na primjerima., U potpunosti ću moći analizirati likovne elemente kojima se postiže iluzija boje, volumena, prostora i kretanja., U potpunosti ću moći iznositi argumente o relativnosti percepcije i njezinu korištenju u umjetnosti.
Videolekcija 2.5: Umjetnost u tehnosferi - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći iznositi argumente o različitim oblicima pojavljivanja umjetnosti u tehnološki posredovanoj kulturi., U potpunosti ću moći iznositi kritički stav o utjecaju imerzivnih iskustava na doživljaj umjetničkog djela., U potpunosti ću moći uspostavljati vezu između pojave digitalne umjetnosti i današnjeg društva., U potpunosti ću moći donositi zaključke o prožimanju digitalne tehnologije i umjetnosti u novim medijima., U potpunosti ću moći odrediti važnost vizualnog oblikovanja za digitalni dizajn u industriji računalnih igara., U potpunosti ću moći istražiti umjetnost u virtualnom prostoru galerija i muzeja.
Tema 3: Umjetnost i duhovnost - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati djela te izražavati kritički stav., U potpunosti ću moći procijeniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/ umjetničke baštine., U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila., Djelomično ću moći istražiti odabrani problem te prezentirati/izlagati rezultate istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju., Djelomično ću moći raspraviti o utjecaju kulta, vjere, duhovnosti, filozofije, znanosti i tehnologije na umjetničko stvaralaštvo te argumentirati vlastiti kritički stav., Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednog kontakta.
Videolekcija 3.1: Umjetnost kao filozofska ideja - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći istražiti utjecaj različitih filozofija na oblikovanje umjetničkih djela., U potpunosti ću moći odrediti kako je određena filozofija utjecala na oblikovanje umjetničkog djela., U potpunosti ću moći iznijeti argumente o tome kako umjetnička ideja odražavaju filozofiju svoga vremena., U potpunosti ću moći povezati pojedina umjetnička djela s odgovarajućim razdobljem ili stilom., Djelomično ću moći izraziti kritički stav o tome kako tehnike i načini oblikovanja odražavaju umjetničku ideju., U potpunosti ću moći iznijeti kritički stav o utjecaju pojedinih umjetnika i umjetničkih djela na daljnji tijek umjetničkoga stvaralaštva u nacionalnom kontekstu na primarno hrvatsko slikarstvo.
Videolekcija 3.2: Funkcionalni i duhovni aspekti svjetlosti u umjetnosti - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći istražiti ulogu i značenje svjetlosti od prapovijesti do danas., U potpunosti ću moći iznositi argumente o simboličkoj i funkcionalnoj ulozi svjetlosti u arhitekturi., U potpunosti ću moći odrediti važnost odabranih primjera nacionalne arhitektonske baštine., Djelomično ću moći povezati utjecaj znanstvenih spoznaja i upotrebu boje u slikarstvu., Djelomično ću moći donositi zaključke o tome kako društveno-povijesni i religijski kontekst utječu na korištenje svjetlosti u umjetničkim djelima., Djelomično ću moći analizirati vizualne karakteristike svjetlosti u slikarstvu i kiparstvu.
Videolekcija 3.3: Umjetnost u službi rituala i religije - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći iznositi argumente o ulozi arhitekture, slikarstva i kiparstva u religioznim liturgijama., Djelomično ću moći odrediti povijesnu i stilsku slojevitost arhitektonskih primjera baštine u Hrvatskoj., Djelomično ću moći donositi zaključke o utjecaju društveno-povijesnog konteksta na prapovijesne, drevne i kršćanske rituale/liturgije., U potpunosti ću moći istražiti arhitektonske koncepte kultova i religija.
Videolekcija 3.4: Prožimanja umjetnosti, znanosti i duhovnosti u povijesti - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati oblikovanje forme, stilska obilježja, ikonografske sadržaje i značenje djela interpretirajući odraz kulta, vjere, filozofije, znanosti i tehnologije na likovnim primjerima., U potpunosti ću moći povezivati znanstvena otkrića i razvoj karakteristika pojedinih umjetničkih stilova., U potpunosti ću moći smještati umjetničko djelo u odgovarajuće razdoblje ili stil., Djelomično ću moći iznositi kritičko mišljenje o utjecaju znanosti i kulturoloških uvjerenja na razvoj umjetnosti u povijesti., U potpunosti ću moći istraživati međusobne utjecaje umjetnosti, znanosti i duhovnosti u različitim povijesnim razdobljima i stilovima.
1. Umjetnost i tumačenje svijeta
Umjetnost i tumačenje svijeta
Umjetnost i tumačenje svijeta
Ishodi:
U potpunosti ću moći analizirati djela te izražavati kritički stav.
U potpunosti ću moći procijeniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/ umjetničke baštine.
U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Djelomično ću moći istražiti odabrani problem te prezentirati/izlagati rezultate istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
Djelomično ću moći raspraviti o utjecaju kulta, vjere, duhovnosti, filozofije, znanosti i tehnologije na umjetničko stvaralaštvo te argumentirati vlastiti kritički stav.
Svako umjetničko djelo svijet je za sebe. Ljudi su u povijesti sliku svijeta kakvog poznaju prenosili na arhitekturu. U ovoj videolekciji učenici će razmatrati ikonografsku topografiju, odnosno kako su unutar crkve razmještene određene biblijske teme. Način i mjesto prikazivanja lika i teme nazivamo ikonografija, a tumačenje smisla koje iz toga proizlazi ikonologija. Učenicima će se predstaviti neki poznati ikonografski programi iz različitih povijesnih razdoblja te će uvidjeti kako su se oni mijenjali pod utjecajem društveno-povijesnog konteksta. Istražit će neke ikonografske posebnosti na poznatim primjerima iz hrvatske umjetnosti.
Umjetnost je često nastajala prema pisanim izvorima kao što su mitovi, legende i svete knjige. Ovisno o povijesnom razdoblju, umjetnici su na različit način prevodili tekst u sliku, zbog čega značenja nisu uvijek bila jasna. Određeni likovi i sveci danas su nam prepoznatljivi samo zato što se prikazuju s određenim predmetima koje nazivamo atributi. Tijekom ove videolekcije učenici će se upoznati s atributima i simbolima koji označavaju neke osobe ili sadržaj. Istražit će kako su u različitim povijesnim razdobljima prevodili tekst u sliku (sukladna, doslovna, slobodna interpretacija). Prepoznat će različite ikonografske metode (metoda simbola, simboličke scene, redukcija, narativnost, simulacija) kojima su se umjetnici služili u prevođenju teksta u sliku.
U videolekciji će učenici istraživati načine prikazivanja svijeta u umjetnosti drugih kultura. Svi primjeri povezani su sa sakralnom tematikom. Analize i interpretacije arhitektonskih, skulpturalnih i slikarskih rješenja pružit će uvid u svjetonazore i kontekste vaneuropskih kultura. Analize arhitektonskih primjera uključivat će specifičnosti gradnje, namjenu i organizaciju prostora, a sinteza likovnih umjetnosti omogućit će razumijevanje konteksta.
2. Umjetnost i znanost
Umjetnost i znanost
Umjetnost i znanost
Ishodi:
U potpunosti ću moći analizirati djela te izražavati kritički stav.
U potpunosti ću moći procijeniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/ umjetničke baštine.
U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Djelomično ću moći istražiti odabrani problem te prezentirati/izlagati rezultate istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
Djelomično ću moći raspraviti o utjecaju kulta, vjere, duhovnosti, filozofije, znanosti i tehnologije na umjetničko stvaralaštvo te argumentirati vlastiti kritički stav.
Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednog kontakta.
Od pamtivijeka je čovjek, težeći objasniti svijet oko sebe, promatrao prirodu pokušavajući otkriti pravila i zakone koji njom vladaju. Primjenom znanstvene metode (promatranjem, mjerenjem, postavljanjem pretpostavki i njihovim dokazivanjem te izvođenjem zaključaka) čovjek je ovladao matematičkim vještinama kojima dokazuje postojanje zakonitosti u svijetu koji ga okružuje pa tako i u živoj prirodi: nizom brojeva moguće je dokazati povezanost oblika u prirodi. Učenici će usporedbom manjih s većim dijelovima tijela i dijelovima naspram cjeline uspostaviti razmjer koji nazivamo zlatni rez, a koji će postati glavno kompozicijsko načelo likovnih stilova koji teže idealiziranom i skladnom prikazu svijeta.
Znanost je pronašla put u mnoge grane ljudskog stvaralaštva, ali nigdje tako cjelovito kao u arhitekturi s čime će se učenici pobliže upoznati. Prvi izumi te prve sprave i strojevi našli su svoju primjenu upravo u graditeljstvu od najranijih razdoblja. S napretkom tehnologije, posebno građevnih materijala kao što je beton koji je omogućio visokogradnju, građevine današnjice postaju tehnološki izrazito složeni sustavi koji predstavljaju energetski, ekološki i društveni problem. Suvremena arhitektura teži uspostavi energetski samoodrživih stambenih sustava.
Učenici će se upoznati s tim da je znanstvena revolucija proces započet zbog znatiželje renesansnog čovjeka, a postupno je promijenila način gledanja na svijet i tumačenje različitih pojava u njemu. Otkrit će da su znanstveni pristup i prvenstveno metodologija zasnovani na empirijskim dokazima urodili brojnim otkrićima i izumima koji su postupno našli svoju primjenu u svakodnevnom životu. Znanstvena otkrića 19. stoljeća i njihova primjena kroz tehnološke inovacije, posebno u fizici i kemiji, otvorila su posve novi pogled na svijet odrazivši se na stvaralački proces umjetnika. Kemijska i fizikalna istraživanja boje te izum fotografije stvaraju jedan novi svijet likovnosti.
Učenici će se upoznati s tim da se od vremena znanstvene revolucije iz sveukupnosti znanja postupno diferenciraju područja istraživanja, ali i specifična metodologija pojedinih znanosti te se stvara pozitivno ozračje općeg napretka temeljenog na znanstveno-istraživačkom radu i njegovoj primjeni. Tumačenje interdisciplinarne povezanosti znanosti i umjetnosti će se približiti učenicima te će oni uz ostalo, pokušati odgovoriti i na pitanje je li znanost inspiracija ili sredstvo umjetnika.
Čak niti umjetnost kao najkreativniji iskaz ljudskog duha nije ostala zaobiđena ubrzanim razvitkom tehnologije. Štoviše, suvremena umjetnička praksa prigrlila je najsuvremenije oblike tehnologije učinivši razliku između informatike i umjetnosti nevidljivom. Navedeno će učenici uočiti, kao što će i proučiti razvoj posve nove grane umjetnosti potpomognute digitalnom tehnologijom mijenjajući tradicionalni pristup likovnom djelu. Uvidjet će kako je crtež, sliku, skulpturu zamijenio digitalni crtež, projection mapping i NFT i sl. Upitat će se i hoće li uskoro AI u cijelosti zamijeniti ruku umjetnika.
3. Umjetnost i duhovnost
Umjetnost i duhovnost
Umjetnost i duhovnost
Ishodi:
U potpunosti ću moći analizirati djela te izražavati kritički stav.
U potpunosti ću moći procijeniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/ umjetničke baštine.
U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Djelomično ću moći istražiti odabrani problem te prezentirati/izlagati rezultate istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
Djelomično ću moći raspraviti o utjecaju kulta, vjere, duhovnosti, filozofije, znanosti i tehnologije na umjetničko stvaralaštvo te argumentirati vlastiti kritički stav.
Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednog kontakta.
Pokušaji objašnjenja smisla i svrhe umjetnosti stara su koliko i filozofija. Je li umjetničko djelo odraz prirode, čiste ljepote ili iskaz istine, predmet je filozofskih rasprava, ali ostaje činjenica da je umjetnost najraniji iskaz čovjekove duhovnosti i pokušaj tumačenja svijeta. U ovoj videolekciji, učenici će pokušati naći odgovor na pitanje o izvoru nekih ideja po kojima je nastalo pojedino djelo i kako se misao vremena odrazila na umjetnost.
U ovoj videolekciji učenici će obrađivati obuhvaća primjere slikarstva, kiparstva i arhitekture od pretpovijesti do danas. Problem svjetla u umjetnosti počinje tehničkim uvjetima u različitim medijima da bi se razradio u simbolici korištenja svjetla i funkcije. Metodom analize upućuje se učenike na povezivanje svjetla sa značenjem u slikarstvu i kiparstvu. Arhitektonski primjeri promatraju se povezani s korištenjem danjega svjetla ili s djelovanjem nebeskih tijela.
U videolekciji, učenici će proučiti sakralni prostor kršćanske crkve, paleolitskih špilja i hramova. Obratit će pažnju na ulogu slike i skulpture u liturgiji, a istražit će i bizantski ikonografski program.
U ovoj videolekciji, učenici će proučiti veze između znanosti, vjerovanja i umjetnosti, poglavito u renesansi i baroku, uz kratki osvrt na srednji vijek i 20. stoljeće.