Digitalni obrazovni sadržaj za 4. razred opće gimnazije za nastavni predmet Likovna umjetnost
Kristina Antolić, Maja Ferček, Vlasta Sokolić, Nataša Tram (1. dio)
Što ću naučiti
U potpunosti ću moći analizirati djela te izražavati kritički stav.
U potpunosti ću moći prosuđivati međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Djelomično ću moći istraživati odabrani problem te prezentirati/izlagati rezultate istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
Djelomično ću moći reinterpretirati ideju umjetničkoga djela izražavajući se u odabranome mediju.
Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuđivati umjetnička djela na temelju neposrednoga kontakta.
U potpunosti ću moći procjenjivati važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/ umjetničke baštine.
Djelomično ću moći raspravljati o utjecaju kulta, vjere, duhovnosti, filozofije, znanosti i tehnologije na umjetničko stvaralaštvo te argumentirati vlastiti kritički stav.
Popis tema i videolekcija
Tema 1: Umjetnost i moć - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati djela te izraziti kritički stav., U potpunosti ću moći procijeniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/umjetničke baštine., U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila., Djelomično ću moći reinterpretirati ideju umjetničkog djela izražavajući se u odabranome mediju., Djelomično ću moći raspraviti o utjecaju kulta, vjere, duhovnosti, filozofije, znanosti i tehnologije na umjetničko stvaralaštvo te argumentirati vlastiti kritički stav., Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednoga kontakta., Djelomično ću moći istražiti odabrani problem te prezentirati/izložiti rezultate istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
Videolekcija 1.1: Umjetnost i propaganda - moć slike - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći istražiti umjetnička djela nastala u svrhu propagande u različitim povijesnim periodima i stilovima., U potpunosti ću moći razmatrati upotrebu likovne umjetnosti u propagandne svrhe., U potpunosti ću moći uspoređivati propagandnu ulogu umjetnosti u različitim društvima., U potpunosti ću moći smjestiti analizirano umjetničko djelo u odgovarajući stil/razdoblje., U potpunosti ću moći kritički vrednovati odnos pojedinca i društva prema pojedinim djelima umjetničke baštine., U potpunosti ću moći analizirati materijalna i izvedbena obilježja djela, likovne i ikonografske elemente, načine oblikovanja i kompozicijska načela korištena u svrhu iskazivanja moći i društvenoga položaja.
Videolekcija 1.2: Cenzura umjetnosti - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći raspraviti o cenzuri u umjetnosti., U potpunosti ću moći istražiti primjere cenzuriranih umjetničkih djela u povijesti umjetnosti., U potpunosti ću moći usporediti različite uzroke cenzure u likovnoj umjetnosti povezujući ih s odgovarajućim društveno-povijesnim kontekstom (vjerska, društvena, politička cenzura)., Moći ću kritički vrednovati odnos pojedinca i društva prema pojedinim djelima umjetničke baštine., U potpunosti ću moći reinterpretirati jedno cenzurirano umjetničko djelo tako da iskažem kritički stav o cenzuri u današnjem društvu., U potpunosti ću moći analizirati materijalna i izvedbena obilježja djela, likovne i ikonografske elemente, načine oblikovanja i kompozicijska načela., U potpunosti ću moći smjestitii analizirano umjetničko djelo u odgovarajući stil/ razdoblje.
Videolekcija 1.3: Umjetnost kao društvena kritika - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći stvarati kritički vizualni rad koristeći se aproprijacijom s ciljem izražavanja društvene kritike., U potpunosti ću moći analizirati materijalna i izvedbena obilježja djela, likovne elemente, načine oblikovanja i kompozicijska načela korištena u svrhu izražavanja društvenog komentara., U potpunosti ću moći zaključivati o važnosti nacionalne konceptualne umjetničke baštine., Moći ću istražiti problematiziranje uloge umjetnika u društvu u hrvatskoj konceptualnoj umjetnosti., Djelomično ću moći raspravljati o položaju i ulozi umjetnika u društvu., Moći ću zaključivati na koji način likovna djela zrcale ili kritiziraju vrijednosti, ideje i uvjerenja vremena u kojemu su nastala (umjetnost kao društveni komentar).
Videolekcija 1.4: Institucionalizacija umjetnosti - Ishodi učenja: Djelomično ću moći smjestiti analizirano umjetničko djelo u odgovarajući stil., U potpunosti ću moći iznositi argumente o utjecaju institucionalizacije na razvoj likovne umjetnosti., U potpunosti ću moći istražiti primjere otpora institucionalizaciji umjetnosti u 20. stoljeću., U potpunosti ću moći donositi zaključke o institucionalizaciji umjetnosti i primjera., U potpunosti ću moći iznositi kritički stav o značaju umjetničkog djela koje je odabrano u lokalnom muzeju., Djelomično ću moći analizirati materijalna i izvedbena obilježja djela, likovne i ikonografske elemente, načine oblikovanja i kompozicijska načela.
Tema 2: Umjetnost i vizualna kultura - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati djela te izraziti kritički stav., U potpunosti ću moći procijeniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/ umjetničke baštine., U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila., Djelomično ću moći istražiti odabrani problem te prezentirati/izložiti rezultate istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju., Djelomično ću moći raspraviti o utjecaju kulta, vjere, duhovnosti, filozofije, znanosti i tehnologije na umjetničko stvaralaštvo te argumentirati vlastiti kritički stav.
Videolekcija 2.1: Popularna kultura, konzumerizam i komercijalizacija umjetničkih djela - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći iznijeti argumente o utjecaju komercijalizacije i eksploatacije na likovne umjetnosti., U potpunosti ću moći odrediti kako je komercijalizacija utjecala na umjetnost i razvijanje otpora prema eksploataciji., U potpunosti ću moći identificirati motive popularne kulture u likovnoj umjetnosti., U potpunosti ću moći zaključiti kako su popularna kultura i masovni mediji utjecali na svakodnevni život., Djelomično ću moći iznositi argumente o utjecaju popularne kulture i masovnih medija na umjetnost i svakodnevni život., U potpunosti ću moći izraziti kritički stav o ulozi konzumerizma u današnjem društvu aproprijacijom.
Videolekcija 2.2: Dizajn – umjetnost u svakodnevnom životu - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći iznijeti argumente o utjecaju Bauhaus dizajna na današnje oblikovanje proizvoda., U potpunosti ću moći identificirati vizualna sredstva i metode reklamne industrije i drugih masovnih medija., Djelomično ću moći predložiti vlastita rješenja prezentacije i kulturne promidžbe pojedinih umjetničkih djela., U potpunosti ću moći analizirati oblik i funkcionalnost zadanog proizvoda., U potpunosti ću moći donositi zaključke o utjecaju industrijske i tehnološke revolucije na grafički i produkt dizajn., Djelomično ću moći zaključiti kako su vizualne komunikacije utjecale na svakodnevni život., U potpunosti ću moći kritički prosuditi promidžbenu i gospodarsku ulogu umjetničke baštine.
Videolekcija 2.3: Vizualna kultura i identitet - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći donijeti zaključke o pojavi feminizma u kontekstu politike identiteta., U potpunosti ću moći istražiti strip kao medij vizualne kulture., U potpunosti ću moći identificirati vizualna sredstva i metode dizajna u svrhu iskazivanja identiteta., Djelomično ću moći iznijeti kritički stav o tome kako revitalizacija industrijske baštine utječe na formiranje identiteta., Djelomično ću moći pronaći primjere likovne ili vizualne umjetnosti u svojem gradu i iznijeti kritički stav o tome kako doprinosi lokalnom identitetu.
Tema 3: Umjetnost i stvaralački proces - Ishodi učenja: Djelomično ću moći raspraviti o utjecaju kulta, vjere, duhovnosti, filozofije, znanosti i tehnologije na umjetničko stvaralaštvo te argumentirati vlastiti kritički stav., Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednog kontakta., U potpunosti ću moći analizirati djela te izražavati kritički stav., U potpunosti ću moći procijeniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/ umjetničke baštine., U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila., Djelomično ću moći istražiti odabrani problem te prezentirati/izlagati rezultate istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju., Djelomično ću moći reinterpretirati ideju umjetničkoga djela izražavajući se u odabranome mediju.
Videolekcija 3.1: Od skice do umjetničkog djela - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći analizirati materijalna i izvedbena obilježja djela, likovne elemente, načine oblikovanja i kompozicijska načela korištena radi iskazivanja umjetničke ideje., U potpunosti ću moći uspoređivati rukopisna obilježja istoga umjetnika u različitim medijima., Djelomično ću moći uspoređivati razvijanje umjetničke ideje u različitim granama likovnih i vizualnih umjetnosti., Djelomično ću moći iznositi argumente o odnosu pojedinih faza unutar individualnoga stvaralačkog procesa (ideja, afektivni poticaj, realizacija)., Djelomično ću moći prosuđivati utjecaj društveno-povijesnoga i umjetničkog konteksta na stvaralaštvo pojedinog umjetnika., U potpunosti ću moći istraživati kreativne faze u radu jednog umjetnika.
Videolekcija 3.2: Od tehničke vještine do intelektualnog čina - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći istražiti kakav je odnos prema tehničkoj vještini različitih umjetnika., U potpunosti ću moći iznositi argumente o tradicionalnome (tehnička vještina) i suvremenom (konceptualnom) odnosu prema stvaralačkome procesu., Djelomično ću moći razmatrati oblike antiumjetničkog pristupa procesu stvaranja., Djelomično ću moći kritički vrednovati odnos pojedinca i društva prema pojedinim djelima umjetničke baštine., Djelomično ću moći prosuđivati utjecaj društveno-povijesnog konteksta na odnos prema tehničkoj vještini u umjetnosti.
Videolekcija 3.3: Ekspresija, ritual i automatizam - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći istražiti stvaralački proces umjetničkih djela koja imaju elemente ekspresije, rituala i automatizma., U potpunosti ću moći analizirati materijalna i izvedbena obilježja djela, likovne elemente i kompozicijska načela korištena radi iskazivanja umjetničke ideje., U potpunosti ću moći kritički vrednovati odnos pojedinca i društva prema pojedinim djelima umjetničke baštine., U potpunosti ću moći argumentirano iznijeti kritičko mišljenje o ulozi rituala i automatizma u umjetničkom stvaranju., Djelomično ću moći rekonstruirati stvaralački proces jednog umjetnika služeći se postupcima ekspresije, rituala ili automatizma., U potpunosti ću moći prosuditi kako su društvene i umjetničke okolnosti utjecale na eksperimentiranje s materijalima i procesima u 20. st. (proces kao ritual, automatizam, ekspresija).
Videolekcija 3.4: Konstrukcija, dekonstrukcija i destrukcija - Ishodi učenja: U potpunosti ću moći iznijeti argumente o umjetničkome stvaralaštvu kao racionalnome ili emocionalnome procesu., U potpunosti ću moći primijeniti destrukciju u stvaralačkome radu kojim ćete izražavati kritičko mišljenje., U potpunosti ću moći prosuditi kako su znanost, tehnologija i društvene okolnosti utjecale na eksperimentiranje s materijalima i procesima u 20. st., U potpunosti ću moći istražiti konstruktivne, dekonstruktivne i destruktivne oblike stvaranja., Djelomično ću moći iznijeti kritičko mišljenje o tome kako su pojedini umjetnici i umjetnička djela utjecali na daljnji tijek umjetničkoga stvaralaštva u nacionalnome kontekstu.
1. Umjetnost i moć
Umjetnost i moć
Umjetnost i moć
Ishodi:
U potpunosti ću moći analizirati djela te izraziti kritički stav.
U potpunosti ću moći procijeniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/umjetničke baštine.
U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Djelomično ću moći reinterpretirati ideju umjetničkog djela izražavajući se u odabranome mediju.
Djelomično ću moći raspraviti o utjecaju kulta, vjere, duhovnosti, filozofije, znanosti i tehnologije na umjetničko stvaralaštvo te argumentirati vlastiti kritički stav.
Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednoga kontakta.
Djelomično ću moći istražiti odabrani problem te prezentirati/izložiti rezultate istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
Slika ima određenu moć da u ljudima izaziva osjećaje i da ih tjera na određene postupke. Takva moć prepoznata je davno u povijesti i iskorištena je za stvaranje određene slike o vladarima i političarima. Umjetnost je u povijesti imala propagandnu svrhu jer su načini prikazivanja i gradnje korišteni u svrhu prenošenja društvenih obrazaca i političkih ideologija. U ovoj videolekciji učenici će se upoznati s tim kako su materijalna obilježja i načini oblikovanja iskazivali moć i društveni položaj te kako je društveno-povijesni kontekst utjecao na korištenje umjetnosti u svrhu propagande.
Kontrola i zabrana umjetničkih sadržaja prisutna je u povijesti umjetnosti od prvih civilizacija i zadržala se do današnjeg dana. Mijenja se način na koji se umjetnička djela cenzuriraju, ali se ne mijenja potreba religija, politika i društava da kontroliraju umjetničke ideje. Učenici će upoznati različite oblike cenzure kao što su preventivna cenzura, suspenzivna cenzura, tiha cenzura i autocenzura. Istražit će cenzuriranje skrivanjem, zanemarivanjem i uništavanjem umjetničkih djela. Saznat će kako društveno-povijesni kontekst utječe na djelovanje vjerske, političke i društvene cenzure. Uvidjet će koja su to izvedbena i likovna obilježja djela utjecala na to da umjetnička djela budu okarakterizirana kao nepodobna i uklonjena.
U ovoj videolekciji, učenici će istraživati i problematizirati ulogu umjetnika u društvu u hrvatskoj konceptualnoj umjetnosti. Stvorit će kritički vizualni rad koristeći se već stvorenim djelima s ciljem izražavanja društvene kritike. Analizirat će materijalna i izvedbena obilježja djela, likovne elemente, načine oblikovanja i kompozicijska načela korištena u svrhu izražavanja društvenog komentara. Raspravljat će o položaju i ulozi umjetnika u društvu te zaključiti na koji način likovna djela zrcale ili kritiziraju vrijednosti, ideje i uvjerenja vremena u kojemu su nastala (umjetnost kao društveni komentar). Osvijestit će važnost nacionalne konceptualne umjetničke baštine.
U ovoj videolekciji učenici će pratiti povijesni razvitak muzeja od malih privatnih zbirku umjetnina do svjetskih muzejskih sustava čija djelatnost s novim tisućljećem stvara novu granu privrede - muzejski turizam. Muzeji i galerije uključeni su u trgovinu umjetninama. Veliki dio te trgovine čine djela suvremenih autora pa se logički nameće pitanje uloge suvremene umjetnosti u propitivanju moralnih vrijednosti društva. Je li umjetnost postala jedna od roba na globalnom tržištu ili i dalje predstavlja prst nesmiljeno uperen prema izvorima ljudske patnje, bijede i gluposti? Učenici će doznati više o tome i izraziti svoja razmišljanja.
2. Umjetnost i vizualna kultura
Umjetnost i vizualna kultura
Umjetnost i vizualna kultura
Ishodi:
U potpunosti ću moći analizirati djela te izraziti kritički stav.
U potpunosti ću moći procijeniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/ umjetničke baštine.
U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Djelomično ću moći istražiti odabrani problem te prezentirati/izložiti rezultate istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
Djelomično ću moći raspraviti o utjecaju kulta, vjere, duhovnosti, filozofije, znanosti i tehnologije na umjetničko stvaralaštvo te argumentirati vlastiti kritički stav.
Učenici će uočiti kako je povezivanje popularne kulture i likovne umjetnosti tijekom 20. stoljeća utjecalo na pozicioniranje umjetnosti u društvenom kontekstu. Uvidjet će kako se umjetnik nalazi u ulozi komentatora društvenih promjena, a i kako novi mediji imaju utjecaj na proces i reprezentaciju rada. Tehnike i metode grafičkog dizajna omogućuju umjetnicima društvenu kritiku i novo poimanje vlastitog rada. U sve je uklopljen konzumerizam koji su umjetnici prepoznali na samom početku.
U videolekciji će se učenici upoznati s grafičkim i produkt dizajnom. Znat će objasniti razlike između obrta i produkt dizajna te uvidjeti ulogu Bauhausa u definiranju estetskih, funkcionalnih i materijalnih uvjeta za nastanak proizvoda. Kroz analizu predmeta i plakata te kroz praktičan rad, prepoznat će ulogu načela oblikovanja. Primjeri tipografskog dizajna omogućit će im razumijevanje uloge teksta i poruke u komunikaciji s publikom.
Tijekom obrade videolekcije, učenici će se baviti pojmovima vizualne kulture i identiteta. Uvidjet će kako je formiranje identiteta oblikovano na političkoj osnovi i kako kritika društva može biti vizualno dopadljiva i jasna. Istražit će strip kao medij i pokušati se služiti njim u svrhu prijenosa poruke. Obratit će pozornost na primjenu metoda grafičkog dizajna u politički usmjerenim djelima.
3. Umjetnost i stvaralački proces
Umjetnost i stvaralački proces
Umjetnost i stvaralački proces
Ishodi:
Djelomično ću moći raspraviti o utjecaju kulta, vjere, duhovnosti, filozofije, znanosti i tehnologije na umjetničko stvaralaštvo te argumentirati vlastiti kritički stav.
Djelomično ću moći analizirati i kritički prosuditi umjetničko djelo na temelju neposrednog kontakta.
U potpunosti ću moći analizirati djela te izražavati kritički stav.
U potpunosti ću moći procijeniti važnost i društvenu odgovornost očuvanja nacionalne kulturne/ umjetničke baštine.
U potpunosti ću moći prosuditi međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Djelomično ću moći istražiti odabrani problem te prezentirati/izlagati rezultate istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
Djelomično ću moći reinterpretirati ideju umjetničkoga djela izražavajući se u odabranome mediju.
U ovoj videolekciji, učenici će se upoznati sa stvaralačkim procesom nekolicine umjetnika istražujući nastanak jednog djela, ali i cijelog umjetnikova opusa.
Djela iz videolekcije pripadaju različitim razdobljima i omogućuju uvid u složenost umjetničkog djela. Proučavajući djela, učenici će ih osvijestiti na razini intelektualnog čina uvjetovanog kulturno-povijesnim kontekstom. Uočit će da konceptualne vrijednosti djela i tehnička vještina utječu na različito shvaćanje pozicije umjetnika i umjetničkog djela u različitim razdobljima.
Jedna od pojava 20. stoljeća jest i pluralizam koji se ogleda u disperziji stilova. Do te pojave došlo je postupno - postizanjem umjetnikove autonomije u oblikovanju vlastitog likovnog iskaza, a put je krenuo od tradicionalnog promatranja umjetničkog djela prepoznatljivog oblikovanja i jasne poruke do djela koja posve ruše ustaljene estetske norme. Umjetnost više ne prikazuje vječnu ljepotu, s im će se učenici upoznati u videolekciji, već istinu o svijetu oko nas u osobnom viđenju umjetnika koje se može izraziti ekspresijom, automatizmom i ritualom.
U ovoj videolekciji, učenici će se upoznati i istražiti različite procese stvaralaštva: konstruktivne, destruktivne i dekonstruktivne. Na primjerima moderne i suvremene arhitekture istražit će mogućnosti koje pruža moderna i visoka tehnologija. Istražit će i sukladna rješenja u slikarstvu.