Na početku aktivnosti učenici ponavljaju osnovne računske radnje s cijelim brojevima uz e-Škole Dos Matematika 6, Modul 1, Jedinica 1.2, Kolekcija zadataka #2 i #3 te e-Škole Dos Matematika 6, Modul 1, Jedinica 1.3, Kolekcija zadataka #2 i #4. Učitelj će izraditi igre Labirint u digitalnom alatu Wordwall unutar kojih će učenici ponoviti djeljivost broja. Neka zadatci budu postavljeni tako da se učenik kreće labirintom i skuplja sve brojeve djeljive s, primjerice, brojem 9.
Komentirajte s učenicima pojam labirinta, kako su se izrađivali i čemu su služili. Zavirite u Grčku mitologiju i upoznajte učenike s mitom o Tezeju i minotauru.
Izradite labirint, tj. listić u alatu MS Word ispunjen kvadratićima i pravokutnicima unutar kojih se nalaze osnovni zadatci s cijelim brojevima. Učenik će biti u ulozi Tezeja i računati zadatke te se kretati labirintom otkrivajući pravi put do minotaura. Minotaura možete postaviti proizvoljno, negdje unutar labirinta. Učitelj će postaviti uvjet kako se kretati kroz šumu zadataka, primjerice kretati se mogu samo poljima čija su rješenja djelitelji, npr., broja 3. Kada učenik pronađe minotaura, učitelj mu donosi jednu problemsku situaciju koju mora točno riješiti kako bi minotaur bio poražen. S obzirom na to da je Tezej zaboravio put natrag, izlaz iz labirinta otkrit će mu zadatci čija su rješenja višekratnici, npr., broja 5.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri obavljanju zadatka.
S učenicima s teškoćama provjerite znanje iz navedenoga gradiva. Učenicima s diskalkulijom, onima s teškoćama radnog pamćenja (što je često slučaj s učenicima s disleksijom) te učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite uporabu podsjetnika. Predvidite dulje vrijeme za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, to se posebno odnosi na učenike s diskalkulijom i na učenike s intelektualnim teškoćama.
Za učenike s teškoćama u labirintu u digitalnom alatu Wordwall isključite vremensko ograničenje.
U problemskim situacijama s učenicima s teškoćama provjerite jesu li razumjeli problem. Neki učenici s diskalkulijom imaju teškoće s razumijevanjem problemskih zadataka i postavljanjem odgovora pa im, prema potrebi, pomognite navodeći ih na točna razmišljanja. Za učenike s jezičnim teškoćama osigurajte jednostavan izričaj.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Prema potrebi, osigurajte pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakše uporabe alata.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu samostalno izraditi jednostavnije interaktivne igrice iz cjeline cijelih brojeva koristeći se digitalnim alatom Wordwall. Izrađene igrice mogu podijeliti ostalim učenicima za ponavljanje.
Komentirajte s učenicima sljedeća pitanja: Ostvari li se uvijek cilj koji ste sebi zadali? Nastane li pri izvođenju cilja neka od neočekivanih zapreka? Neki događaj radi kojeg ste morali odgoditi neke stvari i početi sve ispočetka? Ostvaruju li se naše želje i ciljevi uvijek onako kako smo ih i zamislili?
Ovu će aktivnost učenici provesti izvan učionice, na popločenom dijelu školskog dvorišta ili na školskom igralištu.
Podijelite razred u timove po pet učenika i izradite kviz u alatu Forms za svaki tim. Neka svaki tim odabere jednog člana za učenika – pijuna, drugog člana za učenika – sudca, a ostala tri učenika tima rješavat će zadatke. Kviz neka sadržava zadatke iz cjeline cijelih brojeva različitih težina. Učenici će u timovima rješavati zadatke na školskom tabletu, a učenik – pijun kretat će se po zadanoj putanji ovisno o dobivenom rješenju zadatka. Pozitivno rješenje određuje korake naprijed, a negativno korake natrag. Ako zadatak nije točno riješen, pijun se pomiče dva koraka natrag. Učenik – sudac iz drugog tima nadgleda poštuju li se pravila unutar dodijeljenog mu tima, provjerava točnost rješenja zadataka i zadaje kretanje učenika – pijuna. Učitelj nadgleda sudce i kretanje pijuna. Pobjeđuje tim čiji pijun prvi dođe na cilj.
Na kraju komentirajte na koje su zapreke učenici naišli te gdje su ih uspjeli savladati, a gdje nisu. Potaknite natjecateljski duh učenika, no također istaknite da je važna koncentracija, a ne samo brzina.
Ovu aktivnost u online okružju možete provesti uživo, sinkrono, putem Teamsa. Komentirajte s učenicima sljedeća pitanja: Ostvari li se uvijek cilj koji ste sebi zadali? Nastane li se pri izvođenju cilja neka od neočekivanih zapreka? Neki događaj radi kojeg ste morali odgoditi neke stvari i početi sve ispočetka? Ostvaruju li se naše želje i ciljevi uvijek onako kako smo ih i zamislili?
Aktivnost će biti provedena na pripremljenome modelu ploče s poljima i ucrtanim putanjama kretanja pijuna. Ploča s poljima i putanjama kretanja izrađena je u dijeljenom dokumentu koji dobije svaka skupina. Skupine podijelite u čavrljanju (chatu) u Teamsu. Svakako morate biti član svakog čavrljanja.
Podijelite učenike u razredu u timove i izradite kviz u alatu Forms za svaki tim. Poveznicu im podijelite u čavrljanju kojem pripadaju. Neka svaki tim odabere jednog člana za učenika – pijuna, drugog člana za učenika – sudca, a ostala tri učenika tima rješavat će zadatke. Kviz neka sadržava zadatke iz cjeline cijelih brojeva različitih težina. Učenici će u timovima rješavati zadatke na školskom tabletu, a učenik – pijun kretat će se po zadanoj putanji ovisno o dobivenom rješenju zadatka. Svoj položaj učenik – pijun označava u polju nekim slovom, koji je sam odabrao. Pozitivno rješenje određuje korake naprijed, a negativno korake natrag. Ako zadatak nije točno riješen, pijun se pomiče dva koraka natrag. Učenik – sudac iz drugog tima nadgleda poštuju li se pravila unutar dodijeljenog mu tima, provjerava točnost rješenja zadataka i zadaje kretanje učenika – pijuna. Učitelj nadgleda sudce i kretanje pijuna. Pobjeđuje tim čiji pijun prvi dođe na cilj.
Na kraju komentirajte na koje su zapreke učenici naišli te gdje su ih uspjeli savladati, a gdje nisu. Potaknite natjecateljski duh učenika, no također istaknite da je važna koncentracija, a ne samo brzina.
S učenicima s teškoćama provjerite znanje iz navedenoga gradiva. Učenicima s diskalkulijom, onima s teškoćama radnog pamćenja (što je često slučaj s učenicima s disleksijom) te učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite uporabu podsjetnika.
Tijekom rada u skupini važno je da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Pri radu u skupini također je važno da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje (npr., učenik s diskalkulijom može biti učenik – pijun).
Tijekom provedbe aktivnosti na daljinu provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im, prema potrebi, pomognite. Kod učenika s deficitom pažnje provjeravajte prati li događaje jer je pri provedbi aktivnosti na daljinu slabija kontrola nastavnika. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti ili promjenu u prostoru provođenja aktivnosti jer imaju potrebu održavati ustaljenost i rutinu.
U uvodnom dijelu ove aktivnosti komentirajte s učenicima gdje su se koristile i čemu su služile tajne šifre i poruke. Objasnite pojmove šifriranje i dešifriranje.
Krenuvši kroz povijest od dimnih signala, Cezarove šifre, Enigme pa sve do danas, vidimo da se pojam šifriranja usavršavao godinama te se i danas koristi u informatičkom znanostima. Za stvaranje nekih tajnih poruka potrebno je znati ključ prema kojem se one šifriraju. Poruke su pisane na način da zbune protivnika svojim nejasnim sadržajem ili da ga navedu na krivi smjer. Samo oni koji su znali ključ mogli su otključati i pročitati pravi sadržaj poruke.
Osmislite tajnu poruku za učenike i ključ prema kojem će je dešifrirati. Koristite se Cezarovom metodom, simbolima umjesto slova, glagoljicom umjesto latinice ili nečim sličnim. Izradite sobu za bijeg (escape room) u digitalnom alatu Genially u kojoj će učenici glumiti male špijune i tražiti mjesto gdje se skriva ključ prema kojem će dešifrirati poruku. Tragovi neka budu tematski vezani za poruku, a zadatci problemskog tipa iz cjeline cijelih brojeva. Učenici će skupljati rješenja zadataka s pomoću kojih će otključati tajni pretinac u kojem se nalazi tablica za dešifriranje vaše poruke. Postavite redoslijed rješavanja zadataka kako bi odredili i redoslijed za upisivanje brojeva i otkrivanje šifre za otključavanje tajnog pretinca. U tajnom pretincu neka se nalazi poveznica na sliku tablice koju ste prethodno izradili u dokumentu MS Word.
Vaša tajna poruka može biti, npr., naziv filma Igra imitacije o životu sjajnog matematičara i izumitelja Turingova stroja za dešifriranje.
S učenicima s jezičnim teškoćama i s učenicima s intelektualnim teškoćama provjerite jesu li razumjeli pojmove šifriranje i dešifriranje te im, prema potrebi, dajte i pisano objašnjenje.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Prema potrebi, osigurajte pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakše uporabe alata.
Učeniku s oštećenjem vida u digitalnim alatima prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu te obratite pozornost na veličinu slova.
Predvidite dulje vrijeme za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, to se posebno odnosi na učenika s diskalkulijom i na učenike s intelektualnim teškoćama. Učenicima s diskalkulijom, učenicima s poremećajem pažnje / poremećajem hiperaktivnosti, učenicima s intelektualnim teškoćama te učenicima s poremećajem iz spektra autizma pripremite riješen primjer zadatka s jasno objašnjenim koracima, preporučuje se uporaba boja. Dopustite im da se primjerom koriste u samostalnom rješavanju zadataka.
Učenici koji žele znati više neka istraže koje još vrste šifriranja postoje te na koji se način šifriraju poruke. Neka izrade seminarski rad o kriptografiji i izlože ga u razredu.
Amalija Kranjec Markešić, Labirint, Nova Akropola, preuzeto 25. 9. 2022.
Ivan Novosel, Cezarova šifra, Kriptografija, preuzeto 25. 9. 2022
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.