Predmet
Hrvatski jezik 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Do posljednjeg kauboja

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Olja Savičević Ivančević
  • Adio kauboju
  • suvremena hrvatska proza

Želim biti kauboj

Na početku aktivnosti na digitalni alat Mentimeter učenici šalju asocijacije vezane uz lik kauboja. Na koji način doživljavaju lik kauboja i na temelju čega su oblikovali svoje mišljenje, smatraju li kauboje pozitivcima ili negativcima, pitanja su koja im možete postaviti. Razgovarajte zatim o načinu na koji je popularna kultura u romanima, filmovima i/ili stripovima predstavila lik kauboja, kao romantičnoga junaka osamljenika ili kao buntovnika u borbi za pravdu i zakon. Prikažite im scene iz poznatih filmskih vesterna koje možete pronaći na digitalnoj platformi YouTube i zatražite ih da prepoznaju ikonografiju, opišu atmosferu, uoče etička i egzistencijalna pitanja kojima se bavi vestern (pitanje dobra i zla, časti, prijateljstva, bezakonja). Potaknite ih neka na mrežnim stranicama Filmske enciklopedije istraže karakteristične motive vesterna (povratak u grad radi osvete, nepovredivost brata, nasilničke bande, bespomoćni nezaštićeni pojedinci izloženi raznim opasnostima).

Zatim podijelite učenike u grupe i svakoj grupi dodijelite jedan zadatak. Prva grupa treba izdvojiti i opisati obilježja vesterna u motivima romana Adio kauboju (povratak Ruzinave u grad, nezaštićeni brat Danijel kojeg maltretiraju nasilničke bande u kvartu, zakon Divljeg zapada u malom primorskom mjestom u kojemu se odvija radnja), druga grupa u atmosferi (vrućina, fjaka, ustajalost, iščekivanje), treća u ideji djela (osveta i pravda, laž, zakon jačeg, nostalgija za vremenima koja su davno prošla, iznevjerena ljubav). Četvrta grupa treba zaključiti na koji način roman uspostavlja vezu s filmskim žanrom vesterna na razini forme (snimanje filmskog vesterna na kraju romana, flashbackovi, kratke aforistične rečenice, grafiti, napetost). Nakon završetka rada učenici u digitalni alat OneNote zapisuju svoje spoznaje, uspoređuju ih i komentiraju.

Od učenika zatražite da na trenutak postanu kauboji i u digitalnom alatu ClassTools oblikuju bedž na kojemu će napisati neki od citata iz romana, npr. Stranče ovdje te zakon ne štiti, Ljubav i smrt su riječi bez deminutiva, Ovo vjerojatno nije pakao, ali sigurno nije ni raj, Moraš naučiti živjeti kao štakor, Johnny. Na kraju aktivnosti učenici objašnjavaju zašto su se odlučili za određeni citat i razgovaraju o kodeksu časti, pravim prijateljstvima, potrebi zaštite slabijih i drugačijih te o tome tko su pravi kauboji danas, pravi borci za pravdu.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama vida omogućite podršku suučenika koji će mu opisivati vizualne informacije kod gledanja filmskih isječaka. Za učenike s oštećenjem sluha, ako je potrebno, pripremite tekst isječaka iz filmova koje gledaju ili im omogućite mjesto u blizini izvora zvuka. Prilagodite upute za istraživanje na internetu kako biste ih učinili jasnima i razumljivima za učenike s teškoćama. Ograničite količinu informacija koje trebaju proučiti i pri tome se koristite jednostavnim jezikom. Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika s kojima dobro surađuje, koji su motivirani za rad i mogu im pomoći u radu. Jasno odredite zadatak učenika s teškoćama, vodeći računa o njegovim jakim stranama. Provjerite razumije li zadatak. Ako zadatak ne razumije, pripremite mu pisane i/il slikovne smjernice. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima: Mentimeter, OneNote, ClassTools. Pripremite pisane/slikovne upute za njihovo korištenje. Ako je potrebno, pokažite učeniku s teškoćama kako se radi u zadanom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike neka pogledaju neki od vesterna koji mogu pronaći na digitalnoj platformi YouTube. Mogu istražiti i koji su to holivudski filmovi posebice proslavili žanr vesterna te koji su se glumci proslavili snimajući vesterne. Svoje spoznaje učenici šalju na digitalnu platformu Collaborize Classroom.

Nastavna aktivnost za predmet X

Želim biti kauboj

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik interpretira i analizira roman Olje Savičević Ivančević Adio kauboju.
  • Učenik prepoznaje obilježja filmskog žanra vesterna u romanu Olje Savičević Ivančević.
  • Učenik opisuje univerzalne teme u romanu Olje Savičević Ivančević Adio kauboju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika
  • Sociologija
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Osobni i socijalni razvoj

Moje ime ovdje znači pravda

Na početku aktivnosti zamolite učenike neka na digitalni alat Mentimeter pošalju svoje asocijacije, komentare ili refleksije na roman Adio kauboju Olje Savičević Ivančević koji su trebali u cijelosti pročitati. Razgovarajte s njima o tome kako su doživjeli roman, postoji li nešto u romanu što ih se posebno dojmilo ili ih je možda šokiralo, kakav su roman očekivali. Potaknuti motivom samoubojstva koji se u romanu pojavljuje, usmjerite razgovor na problem mentalnog zdravlja mladih. Što je to mentalno zdravlje mladih, što ga može narušiti te kako izgleda narušeno mentalno zdravlje, odnosno gdje i kada treba potražiti pomoć, samo su neka od pitanja o kojima možete raspravljati u digitalnom alatu Kialo.

Podijelite učenike u grupe (pet učenika u grupi). Svaka grupa predstavlja jedan čitateljski klub. Članovi čitateljskoga kluba među sobom biraju moderatora, odnosno ime kluba koje treba biti inspirirano romanom Adio kauboju Olje Savičević Ivančević. Zadatak je svakoga kluba raspravljati o motivima (povratak Ruzinave u malo primorsko mjesto u potrazi za identitetom, istraga samoubojstva njezina mlađeg brata Danijela, snimanje vesterna), likovima (Ruzinavoj, Ma, sestri, Danijeli, Anđeli) o obilježjima postmodernističke poetike (intertekstualnost i intermedijalnosti, elementi popularne kulture, fragmentarnost, preklapanje fikcije i fakcije, različitost jezičnih idioma) te o ulozi vesterna u ideji djela. Jedan član kluba bilježi u digitalni alat OneNote spoznaje do kojih su došli raspravljajući što je ujedno i priprema za zamišljeno predstavljanje romana Adio kauboju Olje Ivančević Savičević široj čitateljskoj publici.

U digitalnom alatu Canva članovi kluba trebaju oblikovati pozivnicu i/ili plakat predstavljanja koji mora odražavati duh romana (npr. može biti oblikovan kao potjernica:Traži se roman Adio kauboju jer se u romanu koriste fragmenti, intertekstualne veze...) i sadržavati popratne tekstove kako bi se zainteresirala čitateljska publika. Tekstove, kao i plakat, mogu objaviti na nekoj od društvenih mreža. Potaknite ih i neka iz romana izdvoje ulomke koje će pročitati na predstavljanju, osmisle tri preporuke zbog kojih vrijedi pročitati ovaj roman te neka na mrežnim stranicama istraže književnu biografiju Olje Savičević Ivančević.

Ovu aktivnost možete provesti uživo u razredu ili u virtualnom okruženju, u nekom od digitalnih alata, npr. Microsoft Teams. Učenici mogu snimiti preporuke svojim mobilnim uređajima i montirati ih u digitalnom alatu Animoto te u obliku videobloga podijeliti na nekoj od društvenih mreža.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Sat prije provjerite s učenikom s teškoćama je li pročitao zadani roman. Možete mu pripremiti sažetak romana s važnim informacijama, kako bi imao pisani podsjetnik tijekom rada. Učeniku s teškoćama omogućite sudjelovanje u grupu učenika s kojima dobro surađuje. Jasno odredite zadatak i ulogu učenika s teškoćama prema njegovim sposobnostima i jakim stranama. Provjerite razumije li zadatak. Ako zadatak ne razumije, pripremite mu pisane i/ili slikovne smjernice. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima: Mentimeter, Kialo, OneNote, Canva, Microsoft Teams, Animoto. Pripremite pisane/slikovne upute za njihovo korištenje. Ako je potrebno, učeniku pokažite kako se radi u zadanom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike neka pročitaju još neko od djela Olje Savičević Ivančević. U digitalnom alatu OneNote neka naprave T-tablicu u koju trebaju upisati uočene sličnosti i razlike u formi i sadržaju s romanom Adio kauboju. Možete im predložiti i čitanje njezinih pjesama na stranici Besplatne elektroničke knjige.

Nastavna aktivnost za predmet X

Moje ime ovdje znači pravda

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje u tekstu romana Adio kauboju obilježja postmodernističke poetike.
  • Učenik predstavlja književnu biografiju Olje Savičević Ivančević.
  • Učenik interpretira i analizira roman Adio kauboju Olje Savičević Ivančević.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika
  • Sociologija
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Sam protiv svih

Podijelite učenike u grupe (po šest učenika u grupi) i predložite im snimanje videonajave romana Adio kauboju Olje Savičević Ivančević u trajanju do dvije minute. Videonajavu mogu snimati svojim mobilnim uređajima, a zatim je montirati u digitalnom alatu Animoto.

Prije snimanja videonajave učenici dogovaraju u digitalnom alatu Tricider detalje sinopsisa, scenarija te razrađuju knjigu snimanja.

U sinopsisu trebaju izdvojiti i opisati motive iz romana Adio kauboju (povratak Ruzinave u malo primorsko mjesto u potrazi za identitetom, istraga samoubojstva njezina mlađeg brata Danijela, snimanje vesterna, priče o lokalnom poduzetniku Vrdovđeku, vetrinaru Karlu Šainu, Anđelu s usnom harmonikom, neobičnoj Mariji Čariji, braći Irokezima, gospođici 0, sestri i tužnoj svakodnevici njezine Ma), naznačiti atmosferu (spleen, fjaka, atmosfera serije Twin Peaks), žanr (vestern), ideju djela (osuda netolerancije, nasilja, bezakonja). Za koji će se motiv odlučiti, odnosno iz perspektive kojeg će ga lika u videonajavi ispričati, učenici odlučuju zajednički, a zatim pristupaju pisanju scenarija. Prije nego što započnu pisati scenarij potaknite ih na to da na različitim mrežnim stranicama istraže obilježja vesterna te ih iskoriste u oblikovanju priče.

Predlažemo da ih upozorite i na prikazivanje scena nasilja te na posljedice koje takve scene mogu izazvati kod gledatelja. Predložite im da scene nasilja i samoubojstva, važne za ideju romana, u priči naznače, ali da ih ne prikazuju izravno. Nacrt scenarija neka pišu u digitalnom alatu One Note u kojemu raspisuju scene, sukobe među protagonistima, određuju vrijeme i prostor. Po potrebi učenici mogu scenarij mijenjati i dorađivati koncentrirajući se na dijalog koji treba biti jezgrovit i sadržajan, sastavljen od zanimljivih fraza, aforizama i/ili misli iz romana Adio kauboju. U knjizi snimanja učenici zatim razrađuju vizualni identitet (kadrove, planove, kutove) te odabiru glazbu koja odgovara atmosferi romana, poštujući pri izboru glazbe autorska prava. Nakon pripremnih radnji članovi grupe dijele se na one koji će snimati i montirati snimljeni videomaterijal te na one koji će u njemu glumiti. Napomenite im da je kod snimanja korisno snimiti više materijala koji se u montaži može kreativno iskoristiti.

Gotove videonajave neka učenici učitaju na digitalnu platformu YouTube, međusobno ih komentiraju prema prije dogovorenim kriterijima, od kojih je kao najvažniji prikazivanje osude nasilja i netolerancije kao temeljna poruka romana Adio kauboji Olje Savičević Ivančević. Najbolje videonajave nagradite značkama oblikovanim u digitalnom alatu ClassTools uz prigodnu svečanost koja može nalikovati dodjelama filmskih nagrada.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama najavite temu sata. Stavite ga u grupu s učenicima s kojima dobro surađuje, koji su motivirani za rad te mogu i žele pomoći učeniku s teškoćama. Jasno odredite zadatak i ulogu učenika s teškoćama vodeći se njegovim jakim stranama i interesima te uzimajući u obzir učenikove želje kod biranja uloge koju će imati u grupi. Omogućite mu podršku suučenika iz grupe u radu. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima: Animoto, Tricider, One Note, ClassTools. Pripremite pisane/ slikovne upute za uporabu navedenih digitalnih alata. Ako je potrebno, pokažite rad u zadanom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike neka u mrežnom okruženju istraže različite stručne članke koji govore o učestalosti prikazivanja nasilja u različitim medijima (romani, internet, televizija, filmovi, videoigre). Rezultate svog istraživanja učenici mogu zabilježiti u digitalnom alatu Collaborize Classroom. U digitalnom alatu MyWeJIT možete organizirati i raspravu o utjecaju nasilja u medijima na mlade.

Nastavna aktivnost za predmet X

Sam protiv svih

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik interpretira i analizira roman Adio kauboju Olje Ivančević Savičević.
  • Učenik prepoznaje i opisuje motive, atmosferu i ideju romana Adio kauboju.
  • Učenik prepoznaje univerzalne ideje i predodžbe u romanu Adio kauboju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sociologija
  • Etika
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Osobni i socijalni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Biti, V. (2000). Pojmovnik suvremene književne i kulturne teorije. Zagreb: Matica hrvatska.

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Pandžić, V. (2007). Sitni prilozi za povijest učenja i poučavanja govorništva. Split: Redak.

Pandžić, V. (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil.

Pogačnik, J. (2022). Sat alternativne lektire: Adio kauboju. Portal za književnost i kritiku.

Savičević Ivančević, O. (2010). Adio kauboju. Zagreb. Algoritam.

Silić, J. i Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.

Solar, M. (2005). Teorija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga.

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika. Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Vestern. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019.

Visinko, K. (2010). Jezično izražavanje u nastavi Hrvatskoga jezika – Pisanje. Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.