Predmet
Informatika 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Dobra stara/nova vremena

Naziv predmeta
Informatika 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • www
  • komunikacija
  • e-portfolio

Svi smo mi WWW Spiderman

Pripremite nekoliko različitih mrežnih sjedišta koja pružaju usluge koje je prije dvadesetak godina bilo moguće obaviti isključivo fizički (kupnja karte, rezervacija ulaznice, slušanje glazbe po izboru, gledanje filma po želji, podizanje službenog dokumenta, predaja zahtjeva za neki službeni postupak…). Zatreba li vam inspiracija, pogledajte e-Škole DOS Informatika 1, Modul 5, Jedinica 5.1, podnaslov Na početku…

Poveznice na stranice nasumično podijelite parovima učenika zajedno sa zadatkom što moraju pronaći ili izvršiti na dobivenoj stranici (npr. predati zahtjev za EU zdravstvenom iskaznicom, rezervirati karte za kino, pronaći najpovoljniju aviokartu za let za Istanbul u idućih mjesec dana i slično). Nakon što istraže postupak obavljanja radnje na mreži, trebaju opisati kako bi zadatak obavili da ne postoje internet i mrežne stranice, koliko bi vremena utrošili, koji bi im dodatni resursi bili potrebni. Uputite ih na e-Škole DOS Informatika 1, Modul 5, Jedinica 5.1 za vrijeme rada. Svoje usporedbe neka izrade kao plakate u alatu Canva. Ako je moguće, po dvoje učenika neka radi na zajedničkom dokumentu u alatu Canva, a ako ne postoji dovoljan broj uređaja, neka rade u parovima. Ako je potrebno, pokažite kako se koristiti alatom i njegovim značajkama. Izrađene plakate učenici izvoze kao slike i spremaju na uobičajenu zajedničku lokaciju (prostor na glavnom računalu u učionici, razrednu OneNote bilježnicu ili šalju izravno nastavniku nekim od komunikacijskih kanala).

Kada svi predstave radove, u svojim timovima smišljaju opis jedne današnje aktivnosti koju bi u budućnosti mogli zamijeniti uređaji, programi ili tehnološki sustavi. Usmeno predstavljaju i opisuju ostatku razreda svoj budući proizvod.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Za učenike s oštećenjem vida također treba prilagoditi svjetlinu u prostoru, na zaslonu, kontrast, učionički prostor te mjesto sjedenja tako da odgovara učeniku.
Služeći se s e-Škole DOS Informatika 1, Modul 5, Jedinica 5.1, učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Prilikom podjela učenika u parove vodite računa o tome da će učenici s teškoćama bolje funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Kod podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para, a u prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa o tome da učenik, koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s disleksijom ili učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije ili učenik koji ima izraženu anksioznost), nije primoran držati prezentaciju.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da istraže IoT i kako upravljati „kućom“ putem interneta i pametnih telefona (upravljanje kućanskim uređajima, ventilacija, grijanje, rasvjeta…). Neka izrade prezentaciju u kojoj će navesti sve čime se u kući može upravljati pomoću aplikacija.

Nastavna aktivnost za predmet X

Svi smo mi WWW Spiderman

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje prednosti uporabe mrežnih sjedišta za obavljanje svakodnevnih zadataka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba IKT-a
  • Građanski odgoj

Lociraj me riječima

Uputite učenike da pročitaju e-Škole DOS Informatika 1, Modul 5, Jedinica 5.1, podnaslove Elektronička pošta, Čavrljanje, Internetska telefonija i Videokonferencija.

Pripremite kviz ili radni listić u kojem navodite različite komunikacijske situacije, a učenici odabiru najbolji mogući komunikacijski kanal.

Primjer pitanja:

Potrebna vam je hitna potvrda termina za sastanak. Najbolji komunikacijski kanal za to je:

  1. e-pošta
  2. telefonski poziv
  3. viber chat
  4. zemaljska pošta

Nakon motivacijske aktivnosti, uputite učenike u zadatak: trebaju razgovarati putem videokonferencije s nepoznatom grupom učenika i, raspitivajući se, saznati odakle su. Pitanja trebaju biti oblikovana tako da se na njih može odgovoriti s da ili ne, npr. nalazite li se u Europi ili je li vaš grad južno od Alpi ili je li jezik kojim govorite međunarodno rasprostranjen.

Pokrenite videopoziv s - učenicima - nepoznatom grupom. Učenici naizmjence jedni drugima postavljaju pitanja dok ne otkriju grad u kojem se njihove škole nalaze.

Dok dvoje učenika preuzima ulogu ispitivača (onih koji će govoriti pred kamerom), ostali se učenici koriste kartama i mrežnim stranicama na svojim uređajima i predlažu koja pitanja treba dalje postavljati. Prilikom pogađanja, dio učenika postavlja oznake lokacije na kartu otvorenu u NatGeo MapMaker. Postavljene oznake će se sužavati i, na taj način, ostat će dokumentiran tok videopoziva (primjer karte s oznakama lociranja).

Napomena!

Aktivnost je poznata pod imenom Mystery Skype. Partnere za ovu aktivnost možete pronaći putem grupa na društvenim mrežama, a dodatne savjete ovdje. Partner može biti i škola u Hrvatskoj, a učenici moraju pogoditi grad, kvart ili čak ulicu u kojoj se škola nalazi. Bez obzira na to odakle su partneri, svaku videokonferenciju možete provesti na engleskom jeziku.

Postupci potpore

Budući da su navedeni podnaslovi pri sredini lekcije, provjerite jesu li ih svi učenici s teškoćama uspjeli pronaći te ih uputite na to da upotrijebe pretraživač upisujući nazive podnaslova. Za zvučne videozapise u lekcijama treba unaprijed pripremiti natuknice teksta koji se reproducira u videozapisu. Također bi bilo poželjno, prije svake nastavne jedinice, pripremiti na papiru sve ključne pojmove koji će se spominjati. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj videozapisa. Pri rješavanju kviza ili radnog listića predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, što se posebice odnosi na učenike s disleksijom, s oštećenjem vida, motoričkim poremećajima i disgrafijom, kojima je potrebno duže vrijeme za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj. Primjer pitanja s ponuđenim odgovorima odličan je izbor za učenike s teškoćama. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama koristiti digitalnim alatom NatGeo MapMaker te omogućite pisane upute ili vršnjačku podršku. Učenike s teškoćama, kod kojih je izražena socijalna anksioznost, ne izlažite aktivnoj ulozi ispitivača tj. govorenju pred kamerom. Svaki učenik s teškoćama može dati svoj doprinos u obliku pripreme pitanja ili postavljanja oznake lokacije.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da, koristeći se aplikacijom poput Duolingo nauče osnove nekog jezika po želji, što im može pomoći u ovakvim aktivnostima. Oblikujte učenje kao izazov između nekoliko učenika koji će, nakon svake lekcije, međusobno komunicirati na odabranom jeziku i provjeriti koliko su naučili. Na ovaj će način modernu tehnologiju iskoristiti za učenje i zabavu kroz različite vrste komunikacije (virtualno kroz aplikaciju i uživo s vršnjacima).

Nastavna aktivnost za predmet X

Lociraj me riječima

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik nabraja i opisuje različite komunikacijske kanale.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba IKT-a

Moj portfolio

Uputite učenike na to da pročitaju e-Škole DOS Informatika 1, Modul 5, Jedinica 5.1, podnaslove Računalstvo u oblaku i Društvene mreže. Zajedno prokomentirajte kojim se sustavima učenici koriste, kako ih rabe za nastavu, a kako u slobodno vrijeme, koje su prednosti, a koji nedostatci u svakom od tih sustava.

Nastavite s pitanjem jesu li do sada čuli za e-portfolio. Možda ga je tko i izradio, i ako jest, u kojem sustavu i što se nalazi u njemu (osnovno o e-portfoliju pronađite ovdje).

Učenici se prijavljuju u sustav Merlin sa svojim AAI@EduHr elektroničkim identitetom. Zorno prikažite kako se koristiti sustavom, stvarati stranice i dodavati materijale (detaljni videovodiči za korištenje sustavom dostupni su ovdje).

Zadajte učenicima da izrade svoj školski e-portfolio u kojem će objediniti svoje zadaće i seminarske radove, navesti tok svog dosadašnjeg obrazovanja, formalnog i neformalnog, nabrojati i opisati svoje vještine, kompetencije i hobije.

Svoj e-portfolio učenici predstavljaju ostatku razreda, uz naglasak na specifičnostima poput hobija ili sportova koje poznaju i kojima se bave.

Nakon što izrade svoje e-portfolije, neka pošalju zahtjev za prijateljstvo ostalim učenicima i pregledaju njihove e-portfolije. U komentarima neka pohvale što im se sviđa i predlože dopune. Kako komentari pristižu, učenici bi ih trebali pročitati, neprikladne obrisati, a prema konstruktivnima doraditi svoje e-portfolije.

Postupci potpore

Budući da su podnaslovi Računalstvo u oblaku i Društvene mreže pri kraju lekcije, provjerite jesu li ih svi učenici s teškoćama uspjeli pronaći te ih uputite na to da se koriste pretraživačem upisujući naziv podnaslova. Provjerite razumiju li svi učenici s teškoćama proces prijave u sustav Merlin te, ako je moguće, dopustite da rade u paru kako bi imali vršnjačku potporu za korištenje sustava. Nakon razredne rasprave o e-portfoliju, učenik s teškoćama treba dobiti pitanja i odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. Kod učenika s poremećajem jezično-govorne-glasovne komunikacije ne inzistirajte na tome da drže prezentaciju pred razredom, osim ako sami ne izraze želju za tim. Moguće je dogovoriti signal s takvim učenicima kojim mogu suptilno pokazati da su spremni za prezentiranje (npr. podignuta stisnuta šaka).

Za učenike koji žele znati više

Kako bi razvili svijest o svojim sposobnostima, zadajte učenicima da izrade e-portfolio digitalnih alata s kojima su upoznati i u kojima su izradili barem jedan rad (za školske ili privatne potrebe). Neka alate organiziraju prema kategorijama uz obaveznu poveznicu na stranicu na kojoj je alat dostupan. E-portfolio neka izrade u alatu prema svojoj želji.

Nastavna aktivnost za predmet X

Moj portfolio

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik predstavlja svoje sposobnosti i postignuća.
  • Učenik organizira svoje digitalne radove.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Uporaba IKT-a
  • Građanski odgoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Facebook. Mystery Skype. Privatna grupa. Preuzeto s https://www.facebook.com/groups/1728566120706903/ (5.11.2022.)

Solarz, P. What is a Mystery Skype?. What's going on in Mr. Solarz' Class?. Preuzeto s https://psolarz.weebly.com/how-to-set-up-and-run-a-mystery-skype-session.html (5.11.2022.)

YouTube. Sveučilište u Zagrebu Sveučilišni računski centar (Srce). E-portfolio sustav (Mahara 22.04). Preuzeto s https://www.youtube.com/playlist?list=PLCFzDzoJnSuDRTxnHWBafAYN0J9xOhYmg (6.11.2022.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.