kritički propitivati društvene odnose, pojave i procese u neposrednoj okolini
izražavati pozitivne osobne i društvene vrijednosti
raspravljati o sociološkim temama usmeno i pismeno
analizirati društvene i kulturne različitosti, nejednakosti i identitete
analizirati suvremenu obitelj
objašnjavati društvo i društvenost
razumjeti društvene institucije, društvenu strukturu i društvene promjene
analizirati suvremena društvena zbivanja na odabranim primjerima
Popis tema i videolekcija
Tema 1: Sociologija i društvo - Ishodi učenja: objašnjavati društvo i društvenost, analizirati društvene i kulturne različitosti, jednakosti i identitete, izražavati pozitivne osobne i društvene vrijednosti, raspravljati o sociološkim temama usmeno i pismeno
Videolekcija 1.1: Što je sociologija, a što društvo? - Ishodi učenja: Opisati sociološki pogled na društvo., Opisati razvoj društava., Objasniti društveno ponašanje i društvenu interakciju., Usporediti društvenu mikrorazinu i društvenu makrorazinu.
Videolekcija 1.2: Kultura i društvo - Ishodi učenja: Opisati kulturu., Opisati kulturne sastavnice; simbole, rituale, norme i vrijednosti., Usporediti norme i vrijednosti različitih društava.
Tema 2: Građa društva - Ishodi učenja: raspravljati o sociološkim temama usmeno i pismeno, razumjeti društvene institucije, društvenu strukturu i društvene promjene, kritički propitivati društvene odnose, pojave i procese u neposrednoj okolini
Videolekcija 2.1: Od čega se sastoji društvo? - Ishodi učenja: Opisati društvenu strukturu i njene sastavnice., Razlikovati temeljne društvene institucije., Opisati međuutjecaj društvenih institucija kod društvenih promjena.
Videolekcija 2.2: Pojedinac u društvenoj strukturi - Ishodi učenja: Razlikovati društvene uloge od društvenih položaja., Razlikovati vrste grupa.
Videolekcija 2.3: Kolektivno ponašanje - Ishodi učenja: Opisati kolektivno ponašanje., Razlikovati konvergirajuće i divergirajuće ponašanje., Razlikovati kolektivno ponašanje od ponašanja u grupi., Izražavati vrijednosti tolerancije, demokratičnosti, suradnje, solidarnosti, odgovornosti i integriteta za vlastitu dobrobit i dobrobit drugih ljudi i zajednice.
Tema 3: Kako izgrađujemo sebe i druge? - Ishodi učenja: analizirati društvene i kulturne različitosti, jednakosti i identitete
Videolekcija 3.1: Kako postajemo članovi društva? - Ishodi učenja: Razlikovati vrste socijalizacije., Razlikovati agense socijalizacije., Objasniti totalne institucije.
Videolekcija 3.2: Tko sam ja? - Ishodi učenja: Razlikovati vrste identiteta., Opisati obilježja mladalačkog identiteta., Objasniti društvene uvjete nastanka rodnog identiteta., Izražavati vrijednosti tolerancije, demokratičnosti, suradnje, solidarnosti, odgovornosti i integriteta za vlastitu dobrobit i dobrobit drugih ljudi i zajednice.
Videolekcija 3.3: Supkulture - Ishodi učenja: Razlikovati supkulture i kontrakulture., Objasniti društvene uvjete nastanka supkultura., Primijeniti društvene uvjete nastanka mladalačkih supkultura.
Tema 4: Početna točka pojedinca - Ishodi učenja: analizirati suvremenu obitelj
Videolekcija 4.1: Obitelj - Ishodi učenja: Definirati obitelj kao društvenu instituciju., Razlikovati tipove/vrste obitelji., Razlikovati funkcije suvremene obitelji.
Videolekcija 4.2: Brak danas i prije - Ishodi učenja: Razlikovati vrste braka., Opisati društvene i kulturne razlike u razumijevanju braka., Usporediti utjecaj različitih institucija na brak.
Videolekcija 4.3: Alternativni stilovi života - Ishodi učenja: Opisati alternativne stilove života., Objasniti društvene uvjete nastanka alternativnih stilova života.
Videolekcija 4.4: Promjene i problemi suvremene obitelji - Ishodi učenja: Opisati promjene u modernoj i suvremenoj obitelji., Povezati promjene unutar institucije obitelji s promjenama u ostalim institucijama., Analizirati pojedine trendove u promjeni obiteljskog sastava i dinamike.
Tema 5: U čemu se sve razlikujemo? - Ishodi učenja: analizirati društvene i kulturne različitosti, jednakosti i identitete, analizirati suvremena društvena zbivanja, kritički propitivati društvene odnose, pojave i procese u neposrednoj okolini
Videolekcija 5.1: Nejednakost i stratifikacijski sustavi - Ishodi učenja: Definirati društvenu nejednakost i stratifikaciju., Opisati povijesne oblike stratifikacije.
Videolekcija 5.2: Nejednakost u modernim društvima - Ishodi učenja: Navesti ključne kriterije podjele ljudi na socioekonomske položaje., Razlikovati otvorena i zatvorena društva., Opisati oblike društvenog kapitala., Objasniti utjecaj nejednakosti na životne šanse i stilove života.
Videolekcija 5.3: Društvena pokretljivost - Ishodi učenja: Razlikovati vrste društvene pokretljivosti., Primijeniti obilježja otvorenih i zatvorenih društava., Objasniti povezanost demografskih promjena i društvene pokretljivosti.
Tema 6: Zašto ljudi skreću s puta? - Ishodi učenja: izražavati pozitivne osobne i društvene vrijednosti, analizirati društvene i kulturne različitosti, nejednakosti i identitete, analizirati suvremena društvena zbivanja na odabranim primjerima
Videolekcija 6.1: Kako postajemo devijantni? - Ishodi učenja: Opisati oblike nekonformističnog ponašanja., Definirati devijantnost u sociologiji., Razumjeti društvenu kontrolu i pojam sankcija., Izražavati vrijednosti tolerancije, demokratičnosti, suradnje, solidarnosti, odgovornosti i integriteta za vlastitu dobrobit i dobrobit drugih ljudi i zajednice.
Tema 7: Društvo se mijenja - Ishodi učenja: analizirati društvene i kulturne različitosti, jednakosti i identitete, kritički propitivati društvene odnose, pojave i procese u neposrednoj okolini, analizirati suvremena društvena zbivanja na odabranim primjerima.
Videolekcija 7.1: Društvene promjene i i utjecaj tehnologije na društvo - Ishodi učenja: Opisati međuutjecaj društvenih institucija kod društvenih promjena., Opisati utjecaj tehnoloških promjena na društvo., Analizirati pojedine slučajeve u tehnološkim/informacijsko komunikacijskim trendovima.
Videolekcija 7.2: Ekološke promjene - Ishodi učenja: Objasniti utjecaj tehnoloških promjena na ljudski okoliš., Opisati vrste ekoloških pokreta., Opisati pojam održivog razvoja.
Videolekcija 7.3: Zdravlje i društvo - Ishodi učenja: Objasniti utjecaj industrijskog razvoja i modernog načina života na zdravlje suvremenog čovjeka., Opisati povezanost tehnoloških promjena i menatlnog zdravlja mladih., Izražavati vrijednosti tolerancije, demokratičnosti, suradnje, solidarnosti, odgovornosti i integriteta za vlastitu dobrobit i dobrobit drugih ljudi i zajednice.
Videolekcija 7.4: Život u suvremenom društvu - Ishodi učenja: Opisati ključna obilježja urbanizacije i gradskog načina života., Povezati Weberovo razumijevanje racionalizacije sa promjenama u vlastitoj okolini., Usporediti moderno i tradicionalno društvo., Izražavati vrijednosti tolerancije, demokratičnosti, suradnje, solidarnosti, odgovornosti i integriteta za vlastitu dobrobit i dobrobit drugih ljudi i zajednice.
Videolekcija 7.5: Religija i društvo - Ishodi učenja: Razlikovati Marxovo, Durkheimovo I Weberovo shvaćanje religije., Opisati promjene religioznosti u suvremenom društvu., Razlikovati društvene funkcije religije.
Tema 8: Gledano okom sociologa - Ishodi učenja: Objašnjavati društvo i društvenost., Kritički propitivati društvene odnose, pojave i procese u neposrednoj okolini.
Videolekcija 8.1: Sociološke perspektive - Ishodi učenja: Razlikovati Marxov, Durkheimov i Weberov doprinos pripadajućim perspektivama., Usporediti teorijske perspektive., Primijeniti teorijske perspektive za objašnjenje odabranih društvenih problema .
Videolekcija 8.2: Sociološko tumačenje društva - Ishodi učenja: Procijeniti relevantnost sociologije za razumijevanje aktualnih promjena u društvu., Razumjeti istraživački i znanstveni pristup društvenoj stvarnosti., Procijeniti trendove budućeg razvoja društva.
1. Sociologija i društvo
Sociologija i društvo
Sociologija i društvo
Ishodi:
objašnjavati društvo i društvenost
analizirati društvene i kulturne različitosti, jednakosti i identitete
izražavati pozitivne osobne i društvene vrijednosti
raspravljati o sociološkim temama usmeno i pismeno
U ovoj videolekciji odgovorit ćemo na pitanja što je sociologija i čime se ona bavi. Upoznat ćemo se s društvom i društvenim odnosima te uočiti njihovu kompleksnost. Doznat ćemo kako su se društva razvijala tijekom prošlosti od tradicionalnih do modernih društava.
Postoji li društvo bez kulture ili kultura bez društva? Odgovore na ova pitanja doznat ćemo u videolekciji Kultura i društvo. Naučit ćemo kako jezik, vrijednosti, norme, simboli i rituali pomažu u očuvanju kulture, ali i doprinose funkcionalnosti društva.
2. Građa društva
Građa društva
Građa društva
Ishodi:
raspravljati o sociološkim temama usmeno i pismeno
razumjeti društvene institucije, društvenu strukturu i društvene promjene
kritički propitivati društvene odnose, pojave i procese u neposrednoj okolini
Od čega se društvo sastoji? Sastoji se od institucija, grupa, položaja i uloga. Tu složenu građevinu nazivamo društvena struktura, a sve to što ona uključuje nazivamo društvenim sastavnicama. O svemu što čini društvo doznat ćemo u ovoj videolekciji.
Kako društvena struktura uključuje sve pojedince u jednu cjelinu koju nazivamo društvo? Ključ je svakog pripadanja dijeljenje normi i vrijednosti s drugima, a njih učimo tako da zauzimamo određene položaje, igramo predviđene uloge i održavamo veze u našim grupama. Više o pripadnosti društvu doznat ćemo u ovoj videolekciji.
Kod kolektivnog ponašanja ljudi reagiraju više ili manje spontano, neorganizirano i nepredvidivo, odnosno sudjeluju u ograničenim interakcijama. Zahvaćeni su nejasnim socijalnim granicama i prate neuobičajene norme. Zanimljivo, zar ne? Doznajmo više o kolektivnom ponašanju u videolekciji.
3. Kako izgrađujemo sebe i druge?
Kako izgrađujemo sebe i druge?
Kako izgrađujemo sebe i druge?
Ishodi:
analizirati društvene i kulturne različitosti, jednakosti i identitete
U ovoj ćemo jedinici naučiti kako razvijamo ličnost i kako nam upravo socijalizacija omogućuje da postanemo društvena bića. Vidjet ćemo koje društvene grupe i institucije imaju najveći utjecaj na naš razvoj i izgradnju ličnosti i identiteta.
U ovoj ćemo videolekciji odgovoriti na pitanje Tko sam ja?, odnosno što je identitet. Uočit ćemo njegovo oblikovanje od prvih kontakata u obitelji te razvoj i nadogradnju tijekom života u interakciji s drugima i pod utjecajem okoline.
Što su supkulture i kako utječu na oblikovanje identiteta mladih ljudi? Kako je glazba utjecala na razvoj supkultura? Zašto se supkulture mijenjaju, ali ne nestaju? Na ova i još mnoga pitanja odgovorit ćemo u ovoj videolekciji.
O obitelji kao primarnoj društvenoj grupi čiji su članovi povezani brakom, srodstvom ili usvajanjem, zajednički obitavaju, emocionalno i ekonomski surađuju doznat ćete više u ovoj videolekciji.
Tijekom povijesti pojavljuju se različite vrste braka ovisno o tradiciji, običajima i kulturi koja se njeguje. Sociološko određenje braka odnosi se na sve pojavne oblike braka u svijetu, a više o toj temi doznat ćete u ovoj videolekciji.
Alternativni stilovi života postaju sve učestaliji u suvremenom društvu. Oni su posljedica sve dinamičnijeg i raznolikijeg društvenog života. U ovoj videolekciji proučit ćemo kako se i koliko u suvremenom društvu javljaju alternativni oblici obiteljskog života.
U ovoj ćemo se videolekciji baviti promjenama i problemima unutar suvremene obitelji. Opisat ćemo najčešće promjene u obiteljima današnjice, povezati ih s općim promjenama u društvu i pobliže proučiti pojedine trendove i probleme u obiteljskom životu.
5. U čemu se sve razlikujemo?
U čemu se sve razlikujemo?
U čemu se sve razlikujemo?
Ishodi:
analizirati društvene i kulturne različitosti, jednakosti i identitete
analizirati suvremena društvena zbivanja
kritički propitivati društvene odnose, pojave i procese u neposrednoj okolini
Tema ove videolekcije su nejednakosti i stratifikacija. Kroz ove pojmove opisat ćemo mnoge društvene pojave - životne poglede, životne stilove i životne šanse pojedinaca i skupina u društvu.
Utjecaj stratifikacije vidljiv je u mnogim područjima društvenog života. U ovoj videolekciji govorit ćemo o raslojavanju u društvu zbog različitih kriterija i njihovih kombinacija.
U ovoj videolekciji govorit ćemo o nizu pojava čiji je zajednički nazivnik pokretanje pojedinaca u prostoru kao i na društvenoj ljestvici. Sve te pojave zajedničkim imenom nazivamo društvena pokretljivost.
6. Zašto ljudi skreću s puta?
Zašto ljudi skreću s puta?
Zašto ljudi skreću s puta?
Ishodi:
izražavati pozitivne osobne i društvene vrijednosti
analizirati društvene i kulturne različitosti, nejednakosti i identitete
analizirati suvremena društvena zbivanja na odabranim primjerima
Tema ove videolekcije ubraja se u jednu od najzanimljivijih u sociologiji. Učit ćemo o devijantnosti, odnosno oblicima ljudskog ponašanja koje društvo smatra nedopustivim i lošim, a time i kažnjivim.
U ovoj videolekciji upoznat ćemo sociološke i nesociološke pristupe devijantnosti, odnosno objašnjenja nastanka devijantnog ponašanja. Doznat ćemo obilježja teorije učenja, teorije anomije i teorije etiketiranja.
7. Društvo se mijenja
Društvo se mijenja
Društvo se mijenja
Ishodi:
analizirati društvene i kulturne različitosti, jednakosti i identitete
kritički propitivati društvene odnose, pojave i procese u neposrednoj okolini
analizirati suvremena društvena zbivanja na odabranim primjerima.
U ovoj videolekciji bavit ćemo se opisom i značenjem društvenih promjena te njihovim utjecajem na društvo. Upoznat ćemo klasična i suvremena objašnjenja društvenih promjena u sociologiji kao i tehnologiju kao pokretača društvenih promjena.
Razvoj ekološke svijesti i odgovorno ponašanje prema prirodi i okolišu pomoći će nam u očuvanju planeta, ali i vlastitoga zdravlja. Iako su ekološki problemi globalni, svaki pojedinac malim i svjesnim koracima može doprinijeti zaštiti i daljnjem sprječavanju ugrožavanja Zemlje.
U ovoj videolekciji doznat ćemo što se podrazumijeva pod pojmom zdravlja te koji društveni čimbenici utječu na stanje zdravlja pojedinaca i zajednica. Stavit ćemo naglasak na mentalno zdravlje ljudi te dati savjete kako se o njemu brinuti.
U ovoj videolekciji govorit ćemo o religiji i društvu. Naučit ćemo više o sociološkom shvaćanju religije, društvenim funkcijama religije te suvremenim procesima koji su utjecali na religijske promjene.
8. Gledano okom sociologa
Gledano okom sociologa
Gledano okom sociologa
Ishodi:
Objašnjavati društvo i društvenost.
Kritički propitivati društvene odnose, pojave i procese u neposrednoj okolini.
U ovoj videolekciji govorit ćemo o temeljnim sociološkim perspektivama te o predstavnicima klasične sociološke misli koji su utjecali na razvoj socioloških perspektiva.
U ovoj videolekciji bavit ćemo se specifičnostima sociološkog tumačenja društva. Vidjet ćemo koje sve razine društva trebamo objasniti kako bi neku društvenu pojavu protumačili na objektivan način. Opisat ćemo i korake znanstvenog istraživanja koje primjenjujemo u sociologiji.