Tema 1: Što nas razlikuje? - Ishodi učenja: raspravljati o individualnim razlikama među ljudima
Videolekcija 1.1: Inteligencija - Ishodi učenja: objasniti pojam inteligencije i suvremeni pristup inteligenciji, objasniti ulogu različitih vrsta inteligencije u različitim područjima života, objasniti način određivanja kvocijenta inteligencije kod djece i odraslih, navesti i opisati vrste inteligencije prema Gardneru, opisati raspodjelu inteligencije u populaciji, navesti čimbenike koji utječu na razvoj inteligencije i opisati razvoj inteligencije prema Cattellu, objasniti razlike u inteligenciji s obzirom na spol, i rasnu/etničku pripadnost
Videolekcija 1.2: Uvod u ličnost i psihoanalitički pristup - Ishodi učenja: objasniti pojam ličnosti, objasniti psihoanalitički pristup kroz analogiju ledenjaka (svjesno/predsvjesno/nesvjesno) te načine ispitivanja nesvjesnog, objasniti osnovne dijelove ličnosti po psihoanalitičkom pristupu (id, ego i superego), objasniti pojam karaktera i temperamenta općenito kao i Hipokratovih tipova temperamenta i razlike između karaktera i temperamenta, navesti pozitivne i negativne strane psihoanalitičkog pristupa, opisati uporabu projektivnih tehnika u ispitivanju ličnosti sa njihovim prednostima i nedostacima, opisati uporabu psihoanalize kao oblika psihoterapije
Videolekcija 1.3: Biheviorizam, Teorije socijalnog učenja, Osobinski pristup ličnosti - Ishodi učenja: objasniti osnovne postavke biheviorističkog, socijalno kognitivnog pristupa ličnosti i osobinskog pristupa, imenovati biheviorističke psihologe, psihologe u području teorija socijalnog učenja, objasniti osnovne postavke kognitivno bihevioralne terapije, objasniti razliku između biheviorističkog pristupa i teorija socijalnog učenja, opisati načine interakcije ljudi i okoline u teorijama socijalnog učenja, objasniti samoregulaciju ponašanja, samoefikasnost, kritički se osvrnuti na prednosti i nedostatke biheviorističkog pristupa, teorija socijalnog učenja, osobinskog pristupa
Videolekcija 1.4: Humanistički pristup ličnosti - Ishodi učenja: opisati koje su osobine samoaktualiziranih ljudi, imenovati humanističke psihologe, objasniti osnovne postavke humanističkog pristupa ličnosti, objasniti fenomenološku teoriju Carla Rogersa, objasniti Rogersov pojam o sebi pomoću konstrukta „tri ja“, opisati uvjete za stvaranje hranjive okoline prema Rogersu, objasniti osnovne postavke humanističke terapije, kritički se osvrnuti na prednosti i nedostatke humanističkog pristupa
Tema 2: Brinem o mentalnom zdravlju - Ishodi učenja: raspravljati o individualnim razlikama među ljudima
Videolekcija 2.1: Psihički poremećaji i liječenje - Ishodi učenja: navesti kriterije za procjenu psihičkog zdravlja neke osobe, razlikovati psihičku smetnju, psihički poremećaj i psihičku bolest, imenovati razne psihičke poremećaje i navesti njihove simptome, imenovati najčešće korištene klasifikacije za procjenu psihičkih poremećaja (MKB i DSM), navesti načine liječenja psihičkih poremećaja, navesti uzroke psihičkih poremećaja, razlikovati psihičke poremećaje od poremećaja ličnosti, imenovati razne poremećaje ličnosti i navesti njihove simptome, objasniti medicinsku terapiju u liječenju poremećaja te imenovati tri skupine lijekova koji se koriste, opisati pojam psihoterapije, objasniti pojam stigmatizacije psihičkih bolesnika, raspravljati o tolerantnom odnosu prema psihičkim bolesnicima
Videolekcija 2.2: Psihičko zdravlje - Ishodi učenja: objasniti dvodimenzionalni kontinuum psihičkog zdravlja, opisati pojam psihološke otpornosti, objasniti važnost doživljaja kontrole nasuprot naučenoj bespomoćnosti, navesti zaštitne čimbenike koji služe očuvanju psihičkog zdravlja i potkrijepiti ih primjerima, objasniti biopsihosocijalni model, opisati značajke psihički zdrave osobe, razlikovati šest područja dobrobiti koja pridonose osjećaju blagostanja
Tema 3: Mijenjam se - Ishodi učenja: raspravljati o različitim aspektima adolescencije, usporediti razvoj pojedinca tijekom životnog ciklusa
Videolekcija 3.1: Prenatalni razvoj i djetinjstvo - Ishodi učenja: navesti štetne čimbenike koji mogu negativno utjecati na zdravlje i daljnji razvoj djeteta, definirati razvojnu psihologiju i objasniti njezin predmet istraživanja, objasniti pojam bihevioralne genetike te njezina istraživanja, navesti reflekse kod novorođenčeta i opisati njegov tjelesni razvoj, razlikovati tri tipa temperamenta kod novorođenčadi, objasniti dva činitelja koja su potrebna za pravilan razvoj novorođenčeta, objasniti prenatalno razdoblje i imenovati tri faze razvoja tijekom prenatalnog razdoblja, opisati motorički razvoj u djetinjstvu, navesti četiri faze kognitivnog razvoja prema Piagetu, navesti tri stupnja igre prema Piagetu te ih potkrijepiti primjerima, objasniti Kohlbergove faze moralnog razvoja djece te se kritički osvrnuti na njih, objasniti pojave koje se javljaju u svakoj fazi kognitivnog razvoja te ih potkrijepiti primjerima, opisati pojam privrženosti i strah od odvajanja koji se javlja u dojenačkoj dobi
Videolekcija 3.2: Od adolescencije do starosti - Ishodi učenja: povezati razvoj mozga u adolescenciji s rizičnim i impulzivnim ponašanjima adolescenata, raspravljati o odnosu s roditeljima u adolescenciji te o važnosti vršnjaka u tom periodu života, razlikovati pubertet od adolescencije, opisati tjelesni razvoj u adolescenciji, objasniti kognitivni razvoj adolescenata, opisati fenomene koji se javljaju u adolescenciji te ih potkrijepiti primjerima, objasniti način formiranja vlastitog identiteta, opisati tjelesne promjene u odrasloj dobi i starosti, razlikovati četiri odgojna stila te ih potkrijepiti primjerima, raspravljati o štetnosti fizičkog kažnjavanja djece, opisati kognitivne, socijalne i emocionalne promjene koje se događaju u odrasloj dobi i starosti
Tema 4: Ja i drugi - Ishodi učenja: raspravljati o različitim čimbenicima koji utječu na odnose pojedinca i drugih, raspravljati o različitim vrstama socijalnih utjecaja na ponašanje pojedinca
Videolekcija 4.1: Socijalna percepcija - Ishodi učenja: objasniti važnost neverbalne komunikacije, navesti najčešće znakove neverbalne komunikacije, objasniti utjecaj osobne jednadžbe i implicitnih teorija ličnosti na stvaranje dojmova, objasniti samoispunjavajuće proročanstvo, objasniti kako zaključujemo o uzrocima ponašanja drugih ljudi (atribucije) i osnovnu atribucijsku pogrešku te atribucije u vlastitu korist, navesti i na primjerima objasniti pogreške do kojih dolazi kod stvaranja dojmova o drugim ljudima, objasniti selektivnost percepcije
Videolekcija 4.2: Stavovi, stereotipi i predrasude - Ishodi učenja: objasniti pojam stava i na primjeru imenovati sastavnice stava, objasniti način formiranja stavova, objasniti kognitivnu disonancu, objasniti pojam stereotipa i njihov nastanak, objasniti pojam predrasuda i njihov nastanak, objasniti utjecaj stavova, stereotipa i predrasuda na kognitivne procese i emocije te njihovu otpornost na promjene, raspravljati kako se može utjecati na smanjenje stereotipa i predrasuda u vlastitom životu
Videolekcija 4.3: Utjecaj prisutnosti drugih ljudi i utjecaj grupe - Ishodi učenja: na primjerima iz svakodnevnog života ili povijesti objasniti utjecaj socijalnih uloga na ponašanje pojedinca te pojam deindividuacije, navesti i objasniti način na koji možemo smanjiti utjecaj socijalnih uloga i socijalnih normi na ponašanje, na primjerima iz svakodnevnog života objasniti pojmove socijalna facilitacija, socijalno zabušavanje, difuzija odgovornosti i učinak broja promatrača, objasniti pojavu konformizma i njegove uzroke, navesti i objasniti načine na koje možemo smanjiti socijalno zabušavanje i učinak broja promatrača, na primjerima iz svakodnevnog života ili povijesti objasniti pojavu pokoravanja autoritetu, opisati najznačajnija istraživanja u području utjecaja socijalnih uloga na ponašanje (Zimbardo), konformizma (Asch) i pokoravanja autoritetu (Milgram) te raspravljati o etičnosti Zimbardovog i Milgramovih istraživanja, na primjerima iz svakodnevnog života objasniti uvjeravajuću komunikaciju (persuaziju) - načine na koje drugi ljudi nastoje utjecati na odluke, stavove ili ponašanje pojedinca, raspravljati o otpornosti na medijske i grupne pritiske
Videolekcija 4.4: Socijalni odnosi - Ishodi učenja: objasniti obilježja pojedinaca i uvjete koji povećavaju vjerojatnost javljanja prosocijalnog ponašanja, objasniti vrste sukoba i nastanak sukoba, razlikovati vrste ponašanja u sukobu (pasivno, agresivno i asertivno), na primjerima objasniti načine rješavanja sukoba po modelu dvostruke brige, objasniti pojmove emocionalna i socijalna inteligencija te njihovu važnost za svakodnevni život, objasniti pojam prosocijalno ponašanje i motive za pomaganje drugima, opisati korake u prosocijalnom ponašanju (“stablo odluke”)
1. Što nas razlikuje?
Što nas razlikuje?
Što nas razlikuje?
Ishodi:
raspravljati o individualnim razlikama među ljudima
Inteligencija je važna sposobnost koja nam pomaže u snalaženju u novim situacijama. U ovoj videolekciji doznat ćemo što je fluidna, a što kristalizirana inteligencija, što je test inteligencije te Gardnerovu podjelu inteligencija.
U videolekciji upoznat ćemo se s pojmom ličnosti i s prvom od nekoliko teorija objašnjavanja ličnosti, a to je psihoanalitička teorija. Upoznat ćemo i neke zablude vezane uz procjenjivanje ličnosti.
Upoznat ćemo se s biheviorizmom, socijalno-kognitivnim pristupom ličnosti te kognitivno-bihevioralnom terapijom. Koji se od ovih pojmova bavi ponašanjem, koji kognitivnim procesima te zašto je spomenuta terapija najčešće korištena u liječenju psihičkih poremećaja saznat ćete u ovoj videolekciji.
U ovoj videolekciji upoznat ćete se s humanističkim i osobinskim pristupom te metodama kojima se ispituje ličnost. Doznat ćete i što su upitnici ličnosti, skale procjene i situacijski testovi.
2. Brinem o mentalnom zdravlju
Brinem o mentalnom zdravlju
Brinem o mentalnom zdravlju
Ishodi:
raspravljati o individualnim razlikama među ljudima
U ovoj videolekciji upoznat ćete se s psihičkim poremećajima, poremećajima ličnosti i načinima liječenja. Moći ćete razlikovati i prepoznati poremećaje raspoloženja, anksiozne poremećaje, psihotične poremećaje i poremećaje hranjenja.
U ovoj videolekciji upoznat ćete se sa psihičkim ili mentalnim zdravljem. Naučit ćete da mentalno zdravlje nije samo odsutnost psihičkog poremećaja, nego puno više – stanje dobrobiti u kojem pojedinac ostvaruje svoje potencijale, može se nositi s uobičajenim životnim stresom, može produktivno i plodno raditi te je sposoban pridonositi zajednici.
3. Mijenjam se
Mijenjam se
Mijenjam se
Ishodi:
raspravljati o različitim aspektima adolescencije
usporediti razvoj pojedinca tijekom životnog ciklusa
Naučit ćemo čime se bavi razvojna psihologija, a čime bihevioralna genetika. Upoznat ćemo štetne faktore koji mogu utjecati na prenatalni razvoj te osnovna obilježja tjelesnog, socijalno-emocionalnog i kognitivnog razvoja u djetinjstvu.
U ovoj videolekciji upoznat ćemo se sa socijalnom percepcijom – načinima na koje percipiramo druge ljude, načinima komunikacije i ponašanja. Naučit ćemo o neverbalnoj komunikaciji, o važnosti dojmova koje stvaramo o drugim ljudima, ali i drugi o nama.
U ovoj videolekciji govorit ćemo o stavovima. Naučit ćemo da je stav relativno trajan pozitivan ili negativan odnos prema nekoj osobi, predmetu, pojavi ili ideji i da svaki stav ima tri sastavnice: kognitivnu, emocionalnu i ponašajnu.
U ovoj videolekciji proučit ćemo različite vrste socijalnih utjecaja. Uočit ćemo kako sama prisutnost drugih ljudi može utjecati na naše ponašanje. Naučit ćemo i da postoje pojave koje mogu dovesti do ozbiljnih posljedica, poput deindividuacije i pokoravanja autoritetu.
U ovoj ćemo videolekciji učiti o socijalnim odnosima: sukobu, ponašanju u sukobu i mogućim načinima rješavanja sukoba. Bit će riječi i o socijalnoj i emocionalnoj inteligenciji koje snažno utječu na naše odnose s drugima i naš cjelokupni život.