Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kultura, škola i ja

Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • NJEM: projekti, internet stranica škole, prezent
  • HRV: jezične vještine, govor, kompozicija govora
  • IZVAN 1: modelarstvo, dizajn, arhitektura
  • IZVAN 2: Dan škole, planiranje, timski rad
  • IZVAN 3: grb, državni simboli
Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Projektni eksperti

Proučite s učenicima školsku mrežnu stranicu. Pregledajte objavljene informacije i saznajte postoji li posebni odjeljak posvećen projektima u školi. Razgovarajte o kojim je projektima riječ, tko ih provodi i u njima sudjeluje, koliko traju, je li netko od učenika bio sudionik projekta (ili još uvijek sudjeluje), kako im je bilo itd.

Nakon toga proučite stranicu neke škole s njemačkog govornog područja. Analizirajte njezinu strukturu i informacije koje se nalaze na stranici te škole i saznajte kakvi se projekti ondje provode (ako ih provode).

Predložite učenicima izradu zajedničkog slikokaza/prezentacije o školi na njemačkom jeziku u kojoj će navesti sve projekte u kojima škola sudjeluje. Slikokaz/prezentacija može se izraditi u alatima Sway ili PowerPoint Online i ugraditi u mrežnu stranicu škole naziva Deutsche Seite ili Unsere Projekte pa kao takva služiti kao referentna točka za buduću suradnju s drugim školama u kojima se uči njemački jezik ili škola pripada njemačkom govornom području.

Projekte možete podijeliti u društvene, ekološke, informatičke, međunarodne, školske i sl., a učenici se mogu priključiti određenoj grupi prema sklonostima ili ih možete podijeliti na neki prikladan način. Učenici će napisati osnovne informacije o projektima u svojoj grupi kratkim i jasnim rečenicama u prezentu (npr. Weltbrottag: Wir backen Brot und Kuchen, Wir machen ein Fest in der Schule). Ponudite im pomoć u prevođenju ili korištenju digitalnog rječnika (pr.Crodict). Odaberite fotografije sa školske mrežne stranice i ubacite ih u slikokaz/prezentaciju.

Prezentaciju proslijedite administratoru školske mrežne stranice da ju objavi. Možete je iskoristiti pri prijavljivanju na različite projekte na njemačkom jeziku jer će tako potencijalni partneri vidjeti vašu ¨projektnu iskaznicu¨ i lakše se odlučiti na suradanju s vašom školom.

Na kraju aktivnosti razgovarajte s učenicima i detaljno analizirajte predstavljene projekate. U analizu uključite i projekte njemačke škole koju ste istraživali. Sviđaju li im se više njihovi školski projekti ili projekti njemačke škole? Koji projekt im je najzanimljiviji i željeli bi sudjelovati u njemu? U kojem projektu ne vide prednosti za sebe i svoju školu? Neka obrazlože svoj izbor.

Postupci potpore

Dobro je prilagoditi i prevesti upute na njemačkom jeziku za učenike s teškoćama. Potrebno je razdijeliti zahtjeve i koracima ponuditi postupnost u rješavanju. Važno je da alati budu dostupni učeniku u skladu s vrstom opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama). Potrebno je dodatno usmeno objasniti naputak za rad na projektu. Rad u grupi uvijek poticajno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer je omogućena podrška suučenika u obavljanju predviđene aktivnosti, posebice rad u paru tijekom pisanja rečenica u prezentu radi kontrole i pomoći učeniku. Tijekom aktivnosti pisanja učenika sa specifičnim teškoćama učenja i učenika s oštećenjem sluha važno je predvidjeti manju količinu teksta i grafičke organizatore u koje se upisuju željeni podatci. Učenicima s disleksijom i disgrafijom, učenicima s motoričkim teškoćama i oštećenjima vida dopustite uporabu velikih tiskanih slova pri pisanju i omogućite im uporabu računala/tableta. Poželjno je da slijepi učenik ima svoje računalo ili tablet. Za slabovidne učenike poželjna je prilagodba ekrana uz pomoć programa ZoomText i uporaba računala ili tableta, a ako im to nije dostupno, važno je imati čitač ekrana.

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici odabiru jedan ili više projekata škole i izrađuju interaktivni video u digitalnom alatu Thinglink, koristeći se fotografijama projekata. Neka u video ugrade i audiozapis kojim će ukratko predstaviti odabrane projekte na njemačkom jeziku i to ugraditi u već postojeći dio internetske stranice posvećen projektima.

Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Projektni eksperti

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ (1) NJ A.5.5. Učenik piše vrlo kratke i vrlo jednostavne tekstove.
  • OŠ (1) NJ C.5.2. Učenik pronalazi i upotrebljava informacije iz različitih izvora u skladu sa svojim potrebama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Informatika
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Moja škola - jučer, danas, sutra

Aktivnost provedite nakon što su učenici svladali dijelove govora i faze njegove pripreme (jezične vještine govorenja i slušanja) kao i najzahtjevniji zadatak, a to je držanje javnog govora. Razgovarajte o tome koliko znaju o svojoj školi, jesu li sudjelovali na nekim natjecanjima, čije ime škola ima, znaju li zašto, tko su poznati bivši učenici i sl.

Najavite im sudjelovanje na prvoj konferenciji na kojoj će zajednički predstaviti svoju školu. Pripremite konferenciju u prostoru škole i pozovite na nju ostale učenike, nastavnike i vodstvo škole.

Podijelite učenike u grupe i svakoj dodijelite naziv prema području koje će istraživati o svojoj školi. Neka dio naziva svakako bude sintagma “školsko ministarstvo” jer će u grupama uređivati pojedini resor (pr. Školsko ministarstvo obrazovanja, Školsko ministarstvo sporta, Školsko ministarstvo kulture, Školsko ministarstvo povijesti, Školsko ministarstvo odgoja ili Školsko ministarstvo zabave).

Broj grupa, odnosno školskih ministarstava, ovisi o područjima koja ćete istraživati.

Ovisno o ministarstvu koje zastupaju, neka istraže uspjehe škole na natjecanjima iz znanja, kulturne uspjehe škole ili učenika na različitim smotrama (dramskim, folklornim, plesnim, natjecanjima u sviranju, pjevanju itd.). Školsko ministarstvo povijesti može istražiti povijest škole, podrijetlo imena škole i nadogradnje/nekadašnji izgled škole), a Školsko ministarstvo sporta može istražiti uspjehe učenika ili sportskih ekipa škole na različitim sportskim natjecanjima ili uspješne sportaše, bivše učenike škole. Školsko ministarstvo odgoja može istražiti odgojne vrijednosti i njihova službena priznanja i radnje poput pohvalnica, humanitarnih akcija, vršnjačke pomoći, a Ministarstvo zabave iznannastvne aktivnosti, izlete, ekskurzije i sl. Uputite ih na Spomenicu škole kao pomoć u istraživanju, a mogu potražiti savjet školskog knjižničara i pedagoga, kustosa u zavičajnom muzeju, u arhivi lokalnoga lista ili mogu zatražiti pomoć starijih ukućana i sumještana. Uputite ih da fotografiraju ili snimaju video o koracima i rezultatima istraživanja. Jasno odredite temu koju svaka grupa istražuje. U pripremi konferencije podijelite s učenicima zajednički PowerPoint Online slikokaz/prezentaciju u koju će umetnuti prikupljene i snimljene materijale. Neka sličice slikokaza/prezentacije budu tematski strukturirane, predstavnici grupa neka detaljno izlože dodijeljenu temu, iznoseći stajalište o dosadašnjim uspjesima učenika iz područja koje su proučavali i predlažući korake za poboljšanje. Neka predlože kako postići još veći uspjeh u određenom području i kako motivirati učenike. Neka održe glasovanje o svakom prijedlogu, zapišu najbolje prijedloge i uruče ih ravnatelju škole kao zaključke konferencije učenika. Nakon konferencije pisanjem komentara biraju se najbolji sadržaji (videozapisi, fotografije, tekstovi) koji će se složiti u kratak film u alatu za izradu interaktivnih videomaterijala EDpuzzle. Organizirajte premijeru filma za Dan škole ili Dan općine ili organizirajte prikazivanje u mjesnoj knjižnici i čitaonici.

Postupci potpore

Tijekom razgovora postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan, posebno za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz spektra autizma. Prije pitanja budite sigurni da ste zaokupili učenikovu pažnju te ga potaknite i ohrabrite na iznošenje svoje pretpostavke i navođenje primjera iz vlastitoga života. Nije poželjno upotrebljavati iznenadna pitanja, otvorena pitanja, primjerice „Reci mi sve što znaš o...“, dvosmislene poruke ili igre riječima. Dobro je da učenik s teškoćama unaprijed zna temu rasprave. Ne ispravljajte govor učenika koji mucaju i imaju artikulacijske poremećaje, spriječite oponašanje i ruganje. Ne zahtijevajte da govore pred razredom ako to ne žele. U slučaju brzopletosti pružite im strukturu i određeni redoslijed obavljanja zadatka. Tijekom aktivnosti istraživanja učenicima s teškoćama više odgovaraju kraće etape rada uz dovoljno vremena za spoznaju teme, a korisno je za učenika organizirati rad u paru kao oblik pomoći ili kontrole rada. Poželjno je osiguravanje dodatnog vremena za izvršavanje zadatka ako mu je potrebno, pojednostavljivanje naputka za rad, ali i strukturiranje na manje logičke cjeline. U dijelu aktivnosti fotografiranja i snimanja uz usmjeravanje se mogu uključiti gotovo svi učenici, osim učenika s ometajućim motoričkim poremećajima i slijepih učenika. Učenicima s oštećenjima vida potrebno je omogućiti taktilno upoznavanje ako je to moguće (primjerice, slijepom učeniku u muzeju i knjižnici za slijepe osobe), a ako nije, ono što se gleda, potrebno im je usmeno opisati.

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele više mogu istražiti tko su bili najpoznatiji javni govornici, kojim područjima su se bavili, a svoje istraživanje prikazati videozapisom izrađenom u digitalnom alatu Kizoa.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Moja škola - jučer, danas, sutra

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ A.5.3. Učenik oblikuje i govori tekstove jednostavnih pripovjednih i opisnih struktura u skladu s temom.
  • OŠ HJ A.5.1. Učenik govori i razgovara u skladu s interesima, potrebama i iskustvom
  • OŠ HJ A.5.2.Učenik sluša tekst, izdvaja ključne riječi i objašnjava značenje teksta
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija
Izvannastavna aktivnost

Danas u oblaku, sutra na zemlji

Aktivnost se provodi u sklopu izvannastavne aktivnosti Klub mladih tehničara. Zadatak je izraditi model škole budućnosti. Provedite učenike kroz školu i pokažite im što je potrebno za takvu ustanovu (pr. toplinska stanica, električne i komunikacijsko-informacijske instalacije, blagovaonica, kuhinja itd.). Raspravite o tome kako zamišljaju školu budućnosti, potaknite ih na promišljanje o dizajnu, tehnologijama, građevinskom materijalu, dimenzijama i sl.

Podijelite učenike u četiri grupe, ovisno o njihovim idejama i sklonostima. Svakoj grupi dodijelite zadatak iz točno određenog područja (dizajn i arhitektura, graditeljstvo, dizajn interijera, elektronika i automatika).

Grupa “Dizajn i arhitektura” treba osmisliti i izraditi skice i tehničke crteže vanjskog izgleda škole, raspored i veličinu unutarnjih prostora, ureda i učionica. Vrlo je važna suradnja s grupom “Graditeljstvo” jer zajedno istražuju vrste materijala i tehnike kojima bi se škola mogla izraditi, a naposljetku izrađuju model od dostupnog materijala uz pisano pojašnjenje. “Dizajn interijera” istražuje nove trendove i tehnologije, uređuje unutanje prostore, urede i učionice s naglaskom na funkcionalnost i estetsku privlačnost. Unutarnji dizajn škole mogu izraditi u alatu Autodesk Homestyler za izradu 2D tlocrta i 3D prostora. Grupa “Elektronika i automatika” istražuje nove tehnologije u području elektrotehnike i elektroničkih uređaja, osmišljava i ugrađuje razne elektroničke sklopove i naprave koje bi unaprijedile i osigurale bolje uvjete rada (pr. automatizirana rasvjeta, protuprovalni i protupožarni alarmi, automatizacija grijanja i hlađenja prostora, solarni paneli itd.).

Stvorite grupu u alatu Teams i dodajte učenike koji sudjeluju u projektu. Dodajte kanale za svako područje. Dodijelite učenicima ovlaštenja unutar Teamsa za koja procijenite da su neophodna za nesmetani tijek projekta (dijeljenje dokumenata, pisanje i komentiranje poruka, dodavanje aplikacija). Organizirajte sastanak da biste napravili plan rada i okvirno dogovorili faze projekta, a možete okupiti učenike i videokonferencijskim pozivom kako biste im na dijeljenom ekranu pojasnili osnovne funkcionalnosti platforme. Na tom sastanku možete glasovanjem odabrati zaštitni znak (avatar) tima i svakako naglasite pravila ponašanja i komunikacije u virtualnom okruženju.

Za početnu motivaciju umetnite poveznice i dokumente koji će olakšati učenicima rad, pratite njihov napredak i usmjeravajte ih. Potaknite ih na međusobnu suradnju tijekom cijeloga projekta, na postavljanje pitanja, komentiranje radova drugih grupa, a jednom tjednom evaluirajte napravljene dijelove projekta sastankom i anketom u Formsu (kartica aplikacije dostupna unutar platforme). Možete propitati njihovo stajalište prema trenutnim rezultatima rada, poteškoćama u radu i njihovo zadovoljstvo radom.

Neka u završnici projekta učenici naprave zajednički slikokaz/prezentaciju u alatu PowerPoint Online u kojoj će sistematizirati rezultate rada (fotografije, crteže, tekstove prijedloga i sl.). Objavite slikokaz/prezentaciju u suradnji s administratorom mrežne stranice škole, a uz nju priložite i obrazac za glasovanje kako biste saznali mišljenje šire publike o zamišljenom modelu škole budućnosti. Dogovorite susret sudionika projekta s ravnateljem/ravnateljicom škole na kojem će predstaviti svoju zamisao škole i zatražiti njegovo/njezino mišljenje o vjerojatnosti realizacije ideje u bliskoj budućnosti. Možda će to biti poticaj na pozitivne promjene prema školi budućnosti.

Izvannastavna aktivnost

Danas u oblaku, sutra na zemlji

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Poticanje interesa i razvijanje osnovnih kompetencija za rješavanje problema i donošenje odluka, kritičko mišljenje, kreativnost i inovativnost, komunikacija, suradnja, siguran rad alatima, uređajima, strojevima, informacijskom tehnologijom, osobni i socijalni razvoj, te razvijanje društvene odgovornosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Jesmo li zaslužili pljesak?

Okupite učenike i najavite im da će aktivno sudjelovati u osmišljavanju, organizaciji i promidžbi svečanosti povodom Dana škole. Aktivnost se može vezati i uz neko drugo događanje u školi, sportsku manifestaciju, obilježavanje neke obljetnice pa je prilagodite u skladu s izborom.

Najprije prikupite ideje učenika o sadržaju događanja s pomoću alata za prikupljanje i razmjenu ideja Tricider. Usmjerite ih pitanjima po čemu je škola prepoznatljiva u zajednici, u čemu su dobri, na čemu trebaju poraditi, čime se mogu pohvaliti u lokalnoj zajednici i sl. Učenici mogu jedni drugima komentirati ideje, izražavati svoj pristanak ili protivljenje njezinoj provedbi i glasovati za one ideje koje smatraju najboljima.

Na temelju rezultata sastavite listu tema ili sadržaja. Raspravite o tome koji su uvjeti neophodni za uspješnu realizaciju događanja i koje se aktivnosti provode prije, tijekom i poslije proslave. Svakako ih usmjerite k razmišljanju da taj dan učine vidljivim i prepoznatljivim u lokalnoj zajednici.

Prema dobivenim odgovorima oblikujte timove radnoga naziva (pr. redatelji, novinari, tehničari, IT stručnjaci, marketing stručnjaci, scenografi itd.). Podijelite učenike u timove prema interesima i sklonostima. Za praćenje napretka svih dogovorenih timova i kao repozitorij materijala možete se poslužiti digitalnim alatom Planner kao dijelom Office365 paketa. Uključite i druge učitelje određenoga područja prema potrebi i zamolite ih za podršku u radu učenika.

Raspravite sa svakim timom koje su im odgovornosti i obveze te mogućnosti podjele uloga unutar tima. Odredite rokove i zadatke koji će uključivati aktivnosti podijeljene u više manjih etapa. Nakon svake etape uslijedit će sastanak timova i osvrt na odrađeni zadatak. Važno je da se s planiranim događajem upozna i šira javnost. Neka učenici oblikuju pozivnice prema predlošku u Canvi i neka zamole ravnatelja/ravnateljicu škole za posredovanje u slanju. Neka mobilnim uređajima snime kratak promotivni zvučni zapis i pošalju ga lokalnim radiopostajama, a sve neka objave na školskoj mrežnoj stranici. Zvučni zapis mogu urediti u programu Audacity.

Nakon provedene proslave napravite upitnik za učenike, sudionike i gledatelje u alatu Forms (dio Office365 paketa) kojim ćete provjeriti zadovoljstvo učinjenim. Komentirajte rezultate i iskoristite ih za unapređenje sljedeće svečanosti.

Izvannastavna aktivnost

Jesmo li zaslužili pljesak?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Uvođenje učenika u planiranje i realizaciju aktivnosti vezanih uz proslavu Dana škole te razvijanje organizacijskih, inovacijskih, interpersonalnih i komunikacijskih vještina kao i vještina rješavanja problema i timskog rada.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Pokažimo (si) tko smo

Neka učenici kod kuće prouče hrvatski grb i obrate pažnju na njegov oblik, boje i simboliku svakog pojedinog dijela. Da biste provjerili koliko su proučili grb, pripremite im kratak kviz u alatu Kahoot!. Dodatno raspravite o obilježjima grba i upoznajte ih i s pojmom heraldike.

Najavite učenicima da će izraditi grb svoje škole te ih usmjerite na promišljanje o obilježjima koja bi trebao sadržavati. Potaknite ih pitanjima: Treba li grb sadržavati neka karakteristična prirodna obilježja područja u kojem je škola? Koje bi boje uvrstili u grb i zašto? Postoje li neke biljke ili životinje specifične za kraj? Može li se oblikom grba naglasiti neka posebnost škole? Postoji li neka znamenita osoba ili neka zanimljiva crtica iz povijesti koja karakterizira školu? Prikupite njihove ideje alatom za prikupljanje ideja i poticanje diskusije Tricider. Neka učenici glasovanjem i vrednovanjem ideja u tom alatu izvrše selekciju najboljih rješenja koja se odnose na oblik grba, njegove boje i obilježja.

Podijelite učenike u grupe, a oni mogu unutar grupe podijeliti zadatke prema sklonostima i interesima (pr. fotograf snima ili prikuplja fotografije, likovni dizajner odabire boje i njihov raspored, matematički dizajner određuje dimenzije grba, grafički dizajner izrađuje skicu grba prema informacijama koje dobiva od ostalih članova grupe). Neka prikažu konačan izgled grba na papiru ili u nekom alatu za crtanje poput Bojanje 3D.

Predstavnici grupa predstavljaju ostatku razreda svoje uratke, a nakon toga neka ponovo odaberu najbolji rad. Odredite kriterije prije glasovanja: originalnost, estetski izgled, simbolika i sl. S pomoću alata ThingLink učenici mogu u fotografiju odabranog rada ugraditi interaktivne elemente s tekstualnim (ili zvučnim) pojašnjenjima što grb predstavlja i zašto su izdvojena ta obilježja. Uputite ih na školskog administratora školske mrežne stranice koji će na njoj objaviti grb.

Izvannastavna aktivnost

Pokažimo (si) tko smo

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Određenje važnosti nacionalnih simbola te, koristeći znanja i vještine stečene na likovnoj kulturu, geografiji i povijesti, izrada simbola škole.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna kultura
  • Povijest

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

AZOO (2012) Pravedni medvjedići uče o pravednosti. Priručnik o osnovama demokracije - za učitelje. Zagreb. (2. 7. 2020.)

Rolf Gollob, Peter Krapf, Wiltrud Weidinger (ur.) (2010) Obrazovanjem do demokracije. Metodički priručnik za odgoj i obrazovanje za demokratsko građanstvo i ljudska prava. Vijeće Europe. (2. 7. 2020.)

Rijavec, M., Jurčec, L., Pavlović, V. (2019) Školski volonteri: dobrobiti volontiranja u školama (5.7.)

Vanja Kožić Komar, Miljenka Kuhar (ur.) (2019) Malim koracima do velikih promjena: Učitelji i učenici zajedno za zeleniju budućnost! (5.7.)

Pavlović, V., Gospodnetić, F. (2017) Da sam ja netko! Stavovi učenika/ca srednjih strukovnih škola o volontiranju i aktivnom građanstvu (5.7.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.