Predmet
Likovna umjetnost 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Od renesanse do postmoderne

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 2

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • palača
  • muzej
  • tlocrt
  • prostorni raspored
  • kontinuitet
  • kamera

Tamo smo, barem virtualno

Učenicima prezentirajte plan i snimke palače Strozzi u Firenci i objasnite im podjelu unutar objekta. Raspravljajte o nastaloj promjeni funkcije palače Strozzi - od mjesta stanovanja do galerijskog prostora. Uputite učenike na službenu internetsku stranicu palače Strozzi s prikazom aktualnih i prošlih izložbi te raspravljajte o izlagačkom profilu usmjerenom na suvremenu umjetnost.

Zatim prezentirajte palaču Farnese i usmjerite učenike na navođenje sličnosti između dviju prikazanih palača koje pripadaju istom razdoblju. Objasnite im kako je i palača Farnese promijenila funkciju te da se danas u njoj nalazi Veleposlanstvo Republike Francuske. Uputite učenike na virtualnu šetnju katovima palače Farnese i motivirajte ih na grupni rad. Neka u grupama izrade plan obilaska zauzimajući poziciju jedne od ponuđenih uloga:

  • turističkog vodiča
  • pisca
  • režisera
  • arhitekta
  • povjesničara.

Svoje prezentacije učenici trebaju sažeti u aplikaciji ThingLink kombiniranjem snimke zaslona virtualne šetnje ili tlocrta s tekstom. Omogućite učenicima da jedan školski sat provedu uspoređujući međusobno svoje radove kako biste na kraju raspravljali o tome koliko se isti arhitektonski objekt razlikuje u odnosu na perspektivu struke iz koje je promatran.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte pisani tekst koji prati usmeno izlaganje o palačama Strozzi i Farnese te tiskanu verziju tlocrta i slika u primjerenom formatu. Ponavljajte ključne informacije kako biste istaknuli važne dijelove podjele, ali i promjenu funkcija palača. Osigurajte predložak kao referencu za bilježenje informacija ili pripremite vizualne podsjetnike ili strukturirane upute kako biste pomogli učenicima u praćenju zadataka i koracima u planiranju obilaska. Ako je moguće, osigurajte pomoćnika u nastavi koji će raditi s učenicima u malim grupama ili pojedinačno i pružiti im dodatnu podršku tijekom istraživanja i izrade planova obilaska. Prilagodite vremenske okvire i zadatke individualnim potrebama učenika. Tijekom virtualne šetnje uručite im, ako je moguće, korisnički vodič ili upute za navigaciju kako bi se lakše snalazili na stranici. Pružite primjer izrade plana obilaska iz određene pozicije kako bi učenici znali što se točno od njih očekuje.
Za učenike s oštećenjem vida pripremite audiodeskripciju za vizualne materijale kao što su slike, crteži ili fotografije palače. O pisujte detalje arhitektonskih elemenata, dekoraciju i umjetnička djela koja su izložena u palači. Osigurajte dobro osvjetljenje na radnom mjestu učenika kako bi se olakšalo čitanje i rad s vizualnim materijalima. Povećajte kontrast između teksta i pozadine na računalnom zaslonu ili se koristite posebnim alatima za prilagodbu kontrasta na uređajima.

Omogućite učenicima da svoje planove obilaska uz obrazloženja predaju u različitim verzijama putem alata ThingLink. Primjerice, učenici koji su zauzeli ulogu turističkog vodiča, mogu izraditi videovodič u kojem će prezentirati ključne točke i zanimljivosti palače Farnese, što je za učenike s govorno-glasovno-jezičnim teškoćama primjerenije od tipkanja. Učenici koji su zauzeli ulogu arhitekta, mogu izraditi 3D model palače s pomoću dostupnih alata za modeliranje ili materijala poput gline ili lego kocaka, što je primjereno za učenike s oštećenjem vida koji se oslanjaju na taktilno iskustvo. Osigurajte pristupačne vizualne materijale u aplikaciji ThingLink. To može uključivati mogućnost povećavanja ili prilagodbe veličine teksta, promjenu boje pozadine ili fonta kako bi se olakšalo čitanje učenicima s oštećenjem vida. Omogućite dodavanje alternativnog teksta uz slike i snimke zaslona kako bi učenici s oštećenjem vida dobili relevantne informacije putem tekstualnih opisa. Potaknite ih na strukturiranu organizaciju prezentacija i na međusobnu usporedbu radova u aplikaciji ThingLink. Možete rabiti kategorizaciju, oznake ili posebne oznake kako bi se olakšalo razumijevanje i navigacija u prezentacijama.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tamo smo, barem virtualno

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava utjecaj društveno-povijesnih okolnosti na formiranje stilskih obilježja na odabranim primjerima arhitekture.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Filmski kadrovi u muzeju

Motivirajte učenike na zadatak koji bi trebao prethoditi nastavi u razredu. Zadajte im da snime kratak videzapis mobitelom kojim će obuhvatiti školski hodnik i učionicu u kojoj se održava nastava likovne umjetnosti. Videozapis ne bi trebao biti dulji od jedne minute. Sve videozapise s potpisom autora treba postaviti na prethodno pripremljenu ploču u alatu Padlet. Nakon postavljanja videa na ploču u Padletu nasumično izaberite tri videozapisa i raspravite s učenicima o arhitekturi i načinu na koji je zabilježena. Pitajte ih što im predstavlja najveći problem tijekom snimanja arhitekture. Kad pogledaju sve zapise na Padletu, neka odaberu najuspješnije izveden zapis prema kriteriju ostvarivanja jasnoće u prikazu arhitekture.

Zatim projicirajte film Alexandra Sokurova Ruska arka (2002.) u trajanju od 14. do 17. minute. Zatim neka učenici skiciraju tlocrt građevine - muzeja Ermitagea u kojem se zbiva radnja. Učenici trebaju snimiti svoje crteže kako bi ih potpisane uz kratko objašnjenje stavili na Padlet ploču kojom su se koristili u prethodnoj fazi. Raspravite zajedno o gotovim crtežima stavljajući naglasak na arhitekturu građevine (tj. na visinu gornjih granica prostorija, oblikovanje zidova, poziciju prozora i dekorativnih elemenata i dr.). Pitajte učenike o razlikama između profesionalnog i neprofesionalnog videozapisa te što bi se moglo naučiti o snimanju arhitekture na temelju prikazanog filmskog isječka. Objasnite im da je prikazani isječak nastao neprekidnim radom kamere, tj. da predstavlja jedan kadar.

Učenicima zadajte zadatak koji trebaju izvršiti u roku od tjedan dana. Potrebno je pogledati sljedeće filmove:

Zatim će uporabom digitalnog alata EDpuzzle izrezati kadrove koji jako dobro prezentiraju arhitekturu. Svaki učenik treba izabrati jedan film, izrezati relevantne scene i ubaciti tekst u kojem će objasniti relevantnost odabranoga. Pogledajte te materijale u razredu s učenicima te raspravu zaključite instrukcijama za snimanje enterijera koje će učenici sami složiti. Zatim ih potaknite na snimanje jednominutnih videa enterijera škole koje će, također, staviti u Padlet. Pogledajte videouratke i potaknite učenike na raspravu pitanjem: Što smo naučili o snimanju enterijera?

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Pripremite kratke videoprimjere koji prikazuju kako snimiti videozapise arhitekture na primjerima iz stvarnog života. Izradite jednostavne vodiče ili korake za snimanje videozapisa koje učenici mogu rabiti kao reference pri snimanju.
Osigurajte pristupačno sučelje Padleta dajući mogućnost prilagodbe veličine fonta, kontrasta boja i stilova prikaza. Na taj će način učenici s oštećenjem vida lakše čitati sadržaj na Padlet ploči. Strukturirajte Padlet ploču jasno označenim sekcijama, kategorijama ili oznakama kako bi se učenicima olakšalo snalaženje. To će pomoći u organizaciji i navigaciji u objavljenim videozapisima te olakšati pristup informacijama.
Koristite se vizualnim materijalima kao podrškom za razumijevanje filma (npr. fotografijama ili isječcima iz filma koji prikazuju scene snimljene u muzeju Louvre). Rabite jasne i velike vizualne prikaze plana muzeja i tlocrtnog rasporeda kako bi se olakšalo razumijevanje i usporedba različitih dijelova muzeja. Također, rabite i slike arhitektonskih elemenata i prostorija iz filma kako bi se učenicima dočarala njihova uloga i estetika. Osigurajte audioverzije filmova ili izvode iz filmova kako bi učenici s oštećenjem vida mogli pratiti sadržaj. Možete rabiti i transkripte ili titlove u cilju boljeg razumijevanja dijaloga. Osigurajte pomoćnika u nastavi ili vršnjaka koji će raditi s učenicima tijekom gledanja filmova. Pomoćnik može dodatno objasniti i usmjeriti učenikovu pažnju na uočavanje prikazane arhitekture.
Neka učenici s teškoćama u razvoju imaju dovoljno vremena za gledanje filmova, proučavanje materijala i pripremu prezentacije.
Pripremite predložak s pomoću kojeg će učenici lakše analizirati narativne tokove, zbirku i prikaz arhitekture u filmu. Usto, usmjeriti ga mogu i sljedeća pitanja: Kako arhitektura pridonosi razumijevanju radnje filma? Koje se vrste arhitektonskih objekata pojavljuju i kako su prikazani? te Kako se arhitektura upotrebljava za stvaranje atmosfere ili emocija u filmu? Osigurajte vizualne primjere ili modele arhitektonskih elemenata koji će pomoći učenicima usmjeriti pozornost na prostorni raspored, konstrukcije i funkcije objekata. Možete se koristiti slikama, dijagramima ili 3D modelima koji će olakšati njihovo razumijevanje.
Osigurajte jasne i koncizne upute za uporabu alata EDpuzzle. Prilagodite ih potrebama učenika koristeći se jednostavnim jezikom i vizualnim uputama ako je potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Filmski kadrovi u muzeju

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prezentira rezultate istraživanja u odabranom mediju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Od šetnje do igre

Aktivnost organizirajte kao projekt koji se realizira u nekoliko faza tijekom 30-ak dana. Glavnina aktivnosti provodit će se terenski, a njezin početak i kraj odradite u razredu.

Pogledajte s učenicima stranicu muzeja Metropolitan Museum of Art i projekta Connections. Projekt Connections osmišljen je u cilju povezivanja artefakata iz različitih zbirki u mnoštvu narativnih shema. Prezentirajte nekoliko naracija kako biste prikazali narativ kao pristup koji bi učenici mogli iskoristiti za vlastiti praktični rad.

Uspostavite suradnju s muzejskim pedagozima u lokalnim muzejima u svrhu realizacije projekta, a učenike podijelite u grupe kako bi odvojeno istražili lokalne muzeje. Suradnja s muzejskim pedagozima trebala bi im omogućiti vodstvo i rad u muzeju i muzejskoj knjižnici. Osim toga, mogu s učenicima raditi individualno tijekom projekta. Istraživački dio zadatka uključuje tlocrtni raspored i uvid u zbirke.

Na kraju istraživanja učenici će u grupama oblikovati scenarij, a zatim i igru Potraga za blagom u digitalnom alatu Goose Chase. Navedena igra treba rabiti komunikacije koje su uspostavljene u muzeju i omogućiti igračima sagledavanje postava. To će se postići kombiniranjem traženih odgovora u obliku teksta i slike. Svaka će grupa oblikovati trailer za svoju igru s pomoću digitalnog alata Kizoa. Raspravite zatim s učenicima o specifičnosti organizacije u muzeju i načinima prezentacije artefakata, a posebno ih usmjerite na razgovor o tome koliko je postav prilagodljiv igri Potraga za blagom ili o prijedlozima za redizajniranje postava u muzeju.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte pristupačan dizajn internetske stranice i projekta Connections uz uporabu jasnog i kontrastnog fonta te dovoljno velikih slika i ilustracija.
Ako je moguće, u suradnji s muzejskim pedagozima osigurajte pristupačan tlocrtni raspored muzeja koji je jasan i pregledan. Upotrijebite jasne simbole, boje i oznake za identifikaciju prostora i artefakata. Koristite se velikim slikama i vizualnim materijalima kako biste učenicima olakšali razumijevanje i vizualnu percepciju. Povećajte fontove i osigurajte kontrast između teksta i pozadine na pisanim materijalima. Neka učenici odaberu lokalni muzej koji ih zanima. Priložite popis dostupnih lokalnih muzeja. Organizirajte rad u malim grupama kako bi se olakšala suradnja i komunikacija među učenicima. Manje grupe omogućuju veću interakciju i mogućnost prilagodbe tempa rada potrebama učenika. Podijelite zadatke istraživanja i stvaranja naracije u manje segmente kako biste olakšali razumijevanje i praćenje zadatka. Izradite jasne upute korak-po-korak koristeći se jednostavnim jezikom i ilustracijama koje će učenicima pomoći u procesu stvaranja naracije. Ako je potrebno, osigurajte dodatno vrijeme za obradu informacija i razumijevanje zadataka. Osim toga, osigurajte i podršku pomoćnika u nastavi.
Prilagodite uloge i zadatke u igri Potraga za blagom kako bi svaki učenik mogao pridonijeti u skladu sa svojim sposobnostima i interesima.
Osigurajte dodatno vrijeme za učenike kojima je potrebno više vremena za oblikovanje scenarija, igre i trailera. Prilagodite raspored aktivnosti kako bi se osigurala dovoljna fleksibilnost i podrška. Osigurajte pristupačno sučelje digitalnih alata Goose Chase i Kizoa dajući mogućnost prilagodbe veličine fonta, kontrasta boja i stilova prikaza. Na taj će način učenici s oštećenjem vida lakše čitati sadržaj. Ako učenici imaju teškoće u radu u digitalnim alatima Goose Chase i Kizoa, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete izraditi korak-po-korak upute ili osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi. Omogućite alternativne načine rada u digitalnim alatima Goose Chase i Kizoa (uporaba dodirnog zaslona, govornih naredbi ili alternativnih uređaja za unos teksta). Osigurajte pristupačne nosače za digitalne uređaje, poput držača za tablet, kako bi učenici s motoričkim poremećajem mogli rabiti alate tijekom istraživanja i stvaranja naracije.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Motivirajte učenike na istraživanje ulične umjetnosti (street-arta) u gradu/mjestu u kojem žive te na oblikovanje muzeja na otvorenom uporabom digitalnog alata Tackk. U alat bi trebalo dodati fotografije ulične umjetnosti, lokacije i kratke informacije o autorima uz mogućnost umetanja poveznica na stranice autora. Stranica u alatu Tackk trebala bi omogućiti vođeno razgledavanje djela ulične umjetnosti pa se s učenicima može raspravljati o prednostima i manama tako koncipiranog muzeja koji se promatra na razini grada, a ne pojedinačne zgrade.

Nastavna aktivnost za predmet X

Od šetnje do igre

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik provodi istraživački rad na temelju neposrednog kontakta s umjetničkim djelima u galeriji/muzeju.
  • Učenik oblikuje metodičke aktivnosti u muzeju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Informacijsko-komunikacijska tehnologija C.4.3. Učenik samostalno kritički procjenjuje proces, izvore i rezultate pretraživanja, odabire potrebne informacije.

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Plan palače Strozzi

Snimke palače Strozzi

Palača Strozzi

Palača Strozzi, službena web stranica

Palača Farnese

Virtualna šetnja palačom Farnese

Ron Howard, Da Vincijev kod (2006.)

Alexander Sokurov, Ruska Arka (2002.)

Jem Cohen, Sati u muzeju (2012.)

Valeria Parisi, trailer za dokumentarni film Prado: Muzej Čudesa (2019.)

Metropolitan Museum of Art

Projekt Connections

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.