Potaknite učenike za sudjelovanje u satu prikazivanjem nekoliko fotografija ljudi u prošlosti, npr. robovi, piramida feudalnog društva, društvo uoči Francuske revolucije, sufražetkinje i slično. Iskoristite slikovne materijale sa stranice Pixabay čija je upotreba slobodna. Pitajte učenike što je svima njima zajedničko – koja prava imaju, a koja im nedostaju. Provjerite smatraju li učenici pojmove ljudska prava ili prava čovjeka istoznačnicom građanskih prava.
Povežite pojam građanskih prava s učenicima. Potaknite ih na razmišljanje kako oni mogu i trebaju biti aktivni sudionici društva u kojem žive, gdje se njihov glas i prijedlozi mogu čuti. Predložite im da se uključe u aktivnosti Vijeća učenika ili Dječjega gradskog vijeća ako postoji u vašem gradu.
Učenike podijelite u pet skupina. Svakoj skupini dodijelite pripremljene materijale – dio Ustava Republike Hrvatske o temeljnim slobodama i pravima čovjeka i građanina, Opću deklaraciju o ljudskim pravima Ujedinjenih naroda, Ustav FNRJ iz 1946., dio o pravima i dužnostima građana, Ustav SFRJ iz 1963., dio o slobodama, pravima i dužnostima čovjeka i građanina, Ustav SFRJ iz 1974. dio o slobodama, pravima i dužnostima čovjeka i građanina i smjernice za rad. Svakoj grupi pripremite i Deklaraciju o pravima čovjeka i građanina iz 1789. Usmjerite učenike da izdvoje slobode i prava svakog pojedinca iz suvremenog izvora i usporede to s izvorom s kraja 18. stoljeća. Učenici zaključke unose u usporednu tablicu koju ste im pripremili kako bi lakše sudjelovali u kvizu.
Svaka skupina iznosi zaključke – koja su temeljna građanska prava istaknuta u dokumentima. U raspravi u razredu postiže se dogovor što je najvažnije – jednakost svih ljudi bez obzira na spol, rasu, vjersku pripadnost, nacionalnost. Pitajte učenike ima li svaki pojedinac odgovornost za svoje ponašanje i kako mi možemo biti odgovorni građani. S učenicima istaknite potrebu jednakosti svih ljudi.
Učenike tada usmjerite da u skupinama riješe kviz u alatu Socrative koji ste ranije pripremili, a kojim će utvrditi znanje o građanskim pravima i odgovornosti pojedinca u društvu. Moguća pitanja: Građanska prava su…, Prava pojedinca obuhvaćaju…, Građanska prava su se s godinama… smanjila / povećavala / ostala ista…) Dio pitanja neka se odnosi na konkretne sadržaje koje su učenici usvojili u izvorima.
Provjerite odgovore i raspravite zašto je nešto bilo netočno. Usmjerite učenike da je važno poštovati prava svih ljudi i podsjetite ih da sva prava donose i određene obveze.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Pri promatranju fotografija ljudi u prošlosti vodite računa o tome da ih svi učenici dobro vide, da su detalji jasno prikazani te da je svjetlost u učionici prikladna. Učenicima s oštećenjem vida omogućite pregled na tabletu, prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu te uvećanje fotografije. Osim prilagodbe prikaza fotografije, važno je da učenici s oštećenjem vida dobiju sve bitne informacije te da im se usmeno objasne zadatci. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite pregled fotografije unaprijed te ih obavijestite o očekivanjima, ciljevima i ishodima.
U uvodnom razgovoru uz prikazane fotografije motivirajte učenike na sudjelovanje, važno je zadobiti njihovu pozornost. Koristite se jasnim i jednostavnim pitanjima, primjerima koji su njima bliski i poznati te provjerite razumijevanje pojmova i ponudite dodatno objašnjenje služeći se Hrvatskom enciklopedijom. Neka učenici s teškoćama iznose svoje mišljenje, ali nemojte inzistirati na usmenom izlaganju učenika s jezičnim teškoćama ili učenika s izraženom anksioznošću.
Tijekom rada u grupi vodite računa o sastavu grupe tako da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji ga motiviraju i pozitivno djeluju na njega. Podijelite unaprijed zadaće unutar grupe, u skladu s potrebama učenika s teškoćama. Važno je da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u grupi te da mu se zada točno određeni zadatak kojim će pridonijeti ukupnom radu grupe. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), omogućite mu zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem. Učeniku s intelektualnim teškoćama zadajte pisane ili slikovne upute, omogućite potporu drugih učenika i pojednostavljene materijale. Učeniku s poremećajima iz autističnog spektra omogućite da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, a aktivnost popratite individualiziranim materijalima.
Najavite učenicima da će u skupinama rješavati kviz u alatu Socrative kojim će utvrditi znanje o građanskim pravima i odgovornosti pojedinca u društvu. Važno je da učenik s autističnim spektrom na vrijeme bude upoznat sa svim aktivnostima i promjenama koje će se događati tijekom sata. Potičite aktivno sudjelovanje i suradnju svih članova skupine, a posebno uključivanje učenika s teškoćama. Tijekom rasprave potičite sve učenike na aktivnost i donošenje zajedničkog zaključka. Učenik s teškoćama može sudjelovati ako se osjeća spremnim, omogućite mu dobru pripremu i dovoljno vremena za iznošenje odgovora. No, nemojte inzistirati na sudjelovanju ako mu to stvara nelagodu i stres. Učenicima s teškoćama pripremite najvažnije zaključke i pojmove u obliku sažetka, kako bi na jednome mjestu imali sve važne informacije.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Pitajte učenike kako oni mogu postati aktivni članovi društva. Spomenite im pomaganje starijima ili volontiranje. Neka istraže kako se oni mogu aktivnije uključiti u život svoje zajednice. Rezultate istraživanja trebaju predstaviti u razredu.
Motivirajte učenike za aktivnost pitajući ih po čemu se razlikuju žene od muškaraca. Neka se prisjete kakav je bio položaj žena u povijesti. Potaknite ih pitanjima, primjerice: Koje su vam ženske vladarice poznate? Kako su živjele žene u Grčkoj, Rimu? Projicirajte i fotografije preuzete sa stranice Pixabay (npr. Kleopatra, Elizabeta I., Marija Terezija, Katarina II. Velika…). Učenici uspoređuju položaj žena različitih društvenih slojeva te najavite temu aktivnosti – žene u 20. i 21. stoljeću.
Aktualizirajte temu pitanjem postoje li muški i ženski poslovi, kako se kod njih poslovi dijele i tko što radi. Pitajte ih ima li razlika u podjeli poslova danas i možda među njihovim bakama i djedovima. Potaknite ih da iznesu svoja zapažanja.
Učenike podijelite u parove i objasnite im način rada. Svaki će par pročitati pripremljene materijale (ili samo dio) o ženama u Hrvatskoj i svijetu u 20. stoljeću. Materijali se odnose na žene koje su svojim djelovanjem obilježile 20. stoljeće. Neke su od njih učenicima dobro poznate, za neke su čuli, a neke će im biti potpuno nove. Poslužite se knjigama Rosie Kugli: Ikone: Neustrašive žene koje su promijenile Hrvatsku i Elene Favilli i Fracesce Cavallo: Priče za laku noć za male buntovnice i Priče za laku noć za male buntovnice 2 i odaberite učenicima najzanimljivije te nastojte obuhvatiti sva područja djelovanja i cijelo 20. stoljeće. Moj izbor bile bi: Virginia Wolf, Indira Gandhi, Marie Curie, Marilyn Monroe, Coco Chanel, Valentina Tereshkova, Nadia Comaneci, Frida Kahlo, Rosa Parks; Marija Jurić Zagorka, Dora Pejačević, Savka Dabčević Kučar, Zlata Bartl… Učenici u parovima čitaju tekstove i proučavaju fotografije poznatih dama. Smještaju ih u vrijeme izradom vremenske crte u digitalnom alatu Sutori, a uz svaku osobu i njezinu fotografiju navode njezine zasluge. Uratke predstavljaju u razredu.
Učenike uputite u aktivnost izrade videozapisa o ženskim pravima u 21. stoljeću. Objasnite im da će unutar digitalnog alata Powtoon izraditi videozapis. Podijelite ih u skupine. Potaknite ih da znanje iz prethodnih aktivnosti iskoriste kao osnovu za neku novu priču kako bi predstavili položaj žena i ženska prava u budućnosti. Podsjetite ih da se koriste izmjenom dijaloga i monologa kako bi njihov videouradak bio što zanimljiviji.
Svaka skupina predstavlja svoje uratke koje učitelj može vrednovati razrađenim kriterijima za sumativno ili formativno vrednovanje konceptualnog i/ili proceduralnog znanja.
Potaknite učenike da prosude koliko se položaj žena mijenjao tijekom 20. stoljeća i iznesu svoja zapažanja. Neka pokušaju navesti koja prava i mogućnosti žene imaju u 21. stoljeću i imaju li u svim zemljama jednake mogućnosti. Učenici će raspraviti je li jednakost građansko pravo koje svi imaju u potpunosti i kako je moguće da jednakost još nije postignuta.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Motivirajte učenike za rad i zadobijte pozornost svih učenika postavljajući pitanja koja su njima bliska i zanimljiva. Pozornost učenika s teškoćama možete zadobiti i kontaktom lice u lice, postavljajući jednostavna pitanja na koja će znati odgovor i doživjeti uspjeh pri odgovaranju.
Tijekom projiciranja fotografija preuzetih sa stranice Pixabay (Kleopatra, Elizabeta I., Marija Terezija, Katarina II. Velika…), vodite računa o tome da ih vide svi učenici, da su učenici s oštećenjem vida smješteni bliže, kao i učenici s motoričkim oštećenjima. Učeniku s oštećenjem vida možete, prema potrebi, omogućiti pregled fotografije na tabletu, gdje si može prilagoditi svjetlinu, kontrast i veličinu fotografije. Tijekom rasprave i iznošenja zapažanja učenika s teškoćama prozovite ako se sam javi te postavljajte jednostavna pitanja na koja će odgovoriti.
Pri podjeli učenika na parove neka učenik s teškoćama radi u paru s učenikom koji će mu pomoći u pregledu materijala. Učenicima s poremećajima iz autističnog spektra i učenicima s intelektualnim teškoćama osigurajte vizualnu potporu, jasne upute za obavljanje zadatka te više vremena za izvođenje. Upute trebaju biti jezično i grafički prilagođene.
Ako se učenik s teškoćama ne snalazi u digitalnom alatu Sutori, vremensku crtu može izraditi i na papiru ili uz pomoć učenika s kojim je u paru tako da podijele zadatke koje će svaki od njih obaviti u skladu s mogućnostima učenika s teškoćama. U iznošenju vlastitih zapažanja neka sudjeluje i učenik s teškoćama ako to želi. Dajte mu dovoljno vremena za raspravu i iznošenje mišljenja.
Detaljno objasnite zadatak u digitalnom alatu Powtoon u kojem učenici izrađuju videozapis, provjerite snalaženje u alatu, pripremite jezično i grafički prilagođene smjernice za obavljanje zadatka te omogućite rad u paru ako je to učeniku s teškoćama potrebno. Češće provjeravajte rad učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje, smjestite ga bliže k sebi kako biste mogli usmjeravati njegovu pozornost na zadatak.
Tijekom predstavljanja radova i rasprave te donošenja zaključaka o poštovanju prava, neka učenici s teškoćama sudjeluju ako se sami jave i osjećaju spremnima. Ako učenik ima strah od javnoga nastupa ili izraženu anksioznost, nemojte inzistirati na javnom prezentiranju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Potaknite učenike da provedu samostalno istraživanje. Neka pripreme pitanja o mogućnostima školovanja i zapošljavanja te ih postave svojim majkama, bakama ili čak prabakama. Usporedbu prošlih vremena i sadašnjosti te zaključke istraživanja neka prikažu u digitalnom alatu Canva i predstave u razredu.
Potaknite učenike na razgovor o zadaćama koje imaju kod kuće, koje su im obveze koje redovito moraju ispunjavati. Upitajte li ih imaju li oni kao djeca i svoja prava te tražite da ih nabroje. Podsjetite ih da svako pravo nosi i obvezu, tj. odgovornost. Prikažite im fotografije različite djece koje ste preuzeli putem alata Pixabay, npr. djeteta iz Afrike ili Japana i tažite učenike da ih opišu te pretpostave njihova prava i obveze.
Uvedite učenike u zadatak pritom ih dijeleći u tri skupine. Svaka skupina treba na temelju pripremljenih materijala opisati život djece u različitim povijesnim razdobljima. Prva se skupina bavi djecom u Kraljevini Jugoslaviji, druga skupina proučava život djece u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj, a treća skupina istražuje život djece u Jugoslaviji. Rezultate istraživanja će predstaviti razredu prezentacijom izrađenom u alatu MS PowerPoint.
Zapitajte učenike kako se danas njihov život promijenio, imaju li ista prava i obveze kao djeca nekad, što se razlikuje.
Učenike podijelite u parove ili skupine te im podijelite unaprijed pripremljene ulomke iz Opće delaracija o ljudskim pravima i Konvencije o pravima djeteta. Zatim ih potaknite na samostalno istraživanje o pravima i obvezama djece u svijetu i Hrvatskoj. Potaknite raspravu o pravima i obvezama djece danas, u Hrvatskoj i u svijetu. Navedite ih da usporede svoje i mogućnosti djece diljem svijeta.
Zaključke rasprave učenici će oblikovati u esej koji će napisati u alatu MS Word. Trebalo bi odrediti duljinu eseja kako bi se mogao vrednovati, sumativno ili formativno.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Učeniku s teškoćama pripremite unaprijed pitanja za raspravu, omogućite da se prije pripremi, prema potrebi osigurajte pitanja u tiskanom obliku. Učeniku s oštećenjem vida omogućite pregled pitanja na tabletu, gdje će moći prilagoditi svjetlinu, kontrast i veličinu teksta. Pri podjeli učenika u parove ili grupe uzmite u obzir osobine učenika s teškoćama. Učenika s teškoćama stavite u par (ili grupu) s učenikom koji će ga motivirati za rad, poticati ga i biti dobar uzor ponašanja. Neka učenik s kojim je učenik s teškoćama u paru bude učenik koji nema teškoće u svladavanju gradiva te koji je strpljiv. Češće provjerite kako par napreduje u obavljanju zadatka. U kratkoj raspravi potičite sve učenike na sudjelovanje, ali ne inzistirajte na uključivanju ako učenik s teškoćama nije spreman na to.
Pri podjeli učenika u grupe pripremite točnu raspodjelu poslova članova grupe tako da učenik s teškoćama bude u grupi u kojoj će moći doći do izražaja i aktivno sudjelovati. Također je važna potpora drugih učenika. Provjerite snalazi li se učenik u digitalnom alatu Mahara. Učenik s teškoćama, ovisno o svojim mogućnostima i jakim stranama, može biti zadužen za jednostavniji dio zadatka, primjerice, za uvodni dio eseja. Pripremite učenicima specifične, jasne i konkretne upute za upotrebu alata, a prema potrebi možete pokazati uporabu alata. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra osigurajte vizualnu potporu, smjestite ga u grupu koja je blizu nastavniku kako bi mogao pratiti njegove aktivnosti. Rad grupe u kojoj je učenik s teškoćama češće provjerite te ponudite dodatnu potporu i upute.
Tijekom prezentiranja radova grupa neka učenik s teškoćama sudjeluje ako se osjeća spremnim te predstavlja sadržaj koji je u skladu s njegovim sposobnostima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će intervjuirati svoje roditelje i baku ili djeda. Postavit će im pitanja o njihovu odrastanju, školovanju, obiteljskim obvezama, zapošljavanju... Saznanja o njihovim životima usporedit će i predstaviti u razredu u obliku prezentacije izrađene u alatu MS PowerPoint ili Prezi.
Hrvatska enciklopedija, natuknica prava čovjeka, pristupljeno 30. svibnja 2023.
Hrvatska enciklopedija, natuknica građanska prava, pristupljeno 30. svibnja 2023.
Opća deklaracija o ljudskim pravima, pristupljeno 30. svibnja 2023.
Ustav Republike Hrvatske, pristupljeno 30. svibnja 2023.
Engelsfeld, Neda, Povijest hrvatske države i prava: razdoblje od 18. do 20. stoljeća, Pravni fakultet: vlast. nakl., Zagreb, 2002.
Engelsfeld, Neda, Jureković, Marin, Lipovčan, Srećko, Hrvatska državnost: državnopravni, povijesni i književni dokumenti: 8. III. 852. - 8. X. 1991., Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu, Zagreb, 2000.
Mihaljević, Josip, Ustavna uređenja temeljnih prava u Hrvatskoj 1946.–1974., Časopis za suvremenu povijest, Vol. 43 No. 1, 2011.
Kugli, Rosie, Ikone: Neustrašive žene koje su promijenile Hrvatsku, Iris Illyrica, Zagreb, 2020.
Favilli, Elena; Cavallo, Fracesca, Priče za laku noć za male buntovnice – 100 pripovijedaka o izuzetnim ženama, Znanje, Zagreb, 2023.
Favilli, Elena; Cavallo, Fracesca, Priče za laku noć za male buntovnice 2, Znanje, Zagreb, 2018.
Favilli, Elena, Priče za laku noć za mlade buntovnice: 100 žena koje su emigrirale i promijenile svijet, Znanje, Zagreb, 2022.
Duda, Igor, Danas kada postajem pionir, Srednja Europa, Zagreb, 2015.
Miljković, Dubravka, Iz povijesti osnovne škole u Hrvatskoj od 1918. do 1941., Odgojne znanosti, Vol. 9 No. 1 (13), 2007.
Miljković, Dubravka, Batinić, Štefka, https://hrcak.srce.hr/file/123185https://hrcak.srce.hr/file/123185., Napredak: Časopis za interdisciplinarna istraživanja u odgoju i obrazovanju, Vol. 152 No. 3-4, 2011.
Duda, Igor, Djeca socijalističke domovine. Izgrađivanje pionirke tradicije u Hrvatskoj 1950-ih godina, U Socijalizam na klupi, Jugoslavensko društvo očima nove postjugoslavenske humanistike, ur. Lada Duraković i Andrea Matošević, Pula, Zagreb, Srednja Europa, 2013.
Erdei, Ildiko, Odrastanje u poznom socijalizmu – od ''pionira malenih'' do ''vojske potrošača'', U Devijacije i promašaji. Etnografija domaćeg socijalizma, ur. Lada Čale Feldman i Ines Prica, Zagreb, Biblioteka etnografija, 2006.
Opća delaracija o ljudskim pravima, Narodne novine, Zagreb, 2009.
Konvencija o pravima djeteta, Unicef, 1989.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.