Kako biste učenike zainteresirali za aktivnost, pripremite im slijed ilustracija koje ilustriraju veliki prasak, formiranje planeta Sunčeva sustava, užareni planet Zemlju i slično. Podijelite ih u četiri grupe s podjednakim brojem članova koje ćete nasumično odabrati te svakoj grupi pripremite jedan list papira. Neka olujom ideja na taj papir u jednoj minuti zabilježe sve asocijacije koje imaju na prikazani slijed ilustracija.
Neka dobrovoljci u svakoj grupi pročitaju što su zapisali. Upitajte ih zatim jesu li na samom početku na tek formiranom planetu Zemlja uvjeti bili povoljni za razvoj života. Neka iznesu svoja razmišljanja, a zatim razgovarajte s njima o tome koliko je približno vremena moralo proći da bi se na Zemlji stvorili uvjeti koji podržavaju nastanak života.
Podsjetite ih zatim na pojmove biološka i kemijska evolucija te ih podijelite tako da dvije grupe na mrežnim izvorima istražuju kemijsku evoluciju, a dvije grupe biološku evoluciju. Kao polazište za razvoj ideja može im poslužiti i biopojmovnik na ovoj poveznici. Neka u grupi izrade nacrt prezentacije, a zatim članove grupa s istom temom međusobno pomiješajte i zadajte im da, nakon što im „stari“ članovi predstave nacrt prezentacije, doprinesu prezentirajući saznanja njihove prethodne grupe. Tada neka izrade i prezentaciju u programu PowerPoint u digitalnom alatu Google Disk. Predložak za prezentaciju podijelite im na razrednoj ploči u digitalnom alatu Padlet. Potaknite grupe s istom temom da surađuju i da izrade zajedničke materijale te da odaberu predstavnika koji će uz predstavljanje teme ukratko reći i kako je tekao cijeli proces izrade nacrta, miješanja članova grupa i izrade prezentacije.
Na kraju potaknite raspravu u kojoj će grupe komentirati kako je tekao proces usložnjavanja molekula i nastajanja prvih organizama, odnosno kako je tekla kemijska evolucija i u kojem je trenutku započela i na koji način biološka evolucija, te će zaključiti kako su segmenti kemijske i biološke evolucije utjecali na usložnjavanje uvjeta i života na Zemlji. Svoje komentare učenici mogu bilježiti na vremenskoj crti kako bi i vizualno prikazali slijed kemijske i biološke evolucije i njihovu povezanost. Vremensku crtu mogu izraditi u digitalnom alatu Padlet.
Na kraju razgovarajte s učenicima i o tome bismo li poznavali svakodnevni život ovakav kakav jest da se usložnjavanje molekula događalo na neki drukčiji način i znamo li sigurno odgovor na to pitanje. Neka slobodno izraze svoja kreativna razmišljanja.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku promjenu aktivnosti. Postoji li u razredu učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta), što se odnosi i na učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Za učenike s oštećenjem vida valja također prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu, kao i učionički prostor i mjesto sjedenja, tako da odgovaraju učeniku.
Organizirajte stvaranje pojmovnika za nastavno gradivo koji će biti podsjetnik za učenike s teškoćama, ali se njime mogu koristiti i ostali učenici. Učenici mogu sami voditi brigu o ažuriranju pojmovnika. Sve spomenute pojmove objasnite na konkretnim primjerima uz vizualnu podršku.
Kako se biopojmovnik na poveznici nalazi pri sredini jedinice, uputite učenike s motoričkim teškoćama ili oštećenjem vida da se koriste opcijom pretraga.
Provjerite znaju li učenici s teškoćama izraditi prezentaciju u programu PowerPoint u digitalnom alatu Google Disk i znaju li se koristiti digitalnim alatom Padlet. Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s učenicima s teškoćama. Važno je definirati ulogu učenika s teškoćama u okviru grupe.
Ako je u grupi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, nije preporučljivo miješati grupe usred aktivnosti odnosno miješanje je potrebno najaviti odmah na početku kako bi se učenik mogao pripremiti na promjenu.
Prilikom rada u grupi preporučuje se učenike s teškoćama smjestiti u grupu u kojoj je učenik koji je spreman održati prezentaciju (što je osobito važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost).
Učenike koji žele znati više potaknite da istraže o eksperimentima kojima je dokazano nastajanje organskih iz anorganskih tvari. Neka im polazište za istraživanje bude Miller-Ureyev eksperiment, uz koji bi učenici trebali istražiti još barem dva slična. Neka o svojim istraživanjima izrade prezentaciju u programu PowerPoint u digitalnom alatu Google Disk, a nakon predstavljanja ostalim učenicima u razredu neka poveznicu na prezentaciju dodaju na razrednu ploču u digitalnom alatu Padlet.
U uvodnom dijelu aktivnosti potaknite učenike na razmišljanje pitanjima poput ovih: Koliko je vremena prošlo od nastanka prvih organizama do pojave života na kopnu? Koji su preduvjeti morali biti zadovoljeni da bi se živi svijet pojavio i opstao na kopnu? Potaknite ih neka razmisle i zapišu dva scenarija: u prvom neka prikažu kako je tekao prelazak života na kopno, a u drugome neka prikažu svijet u kojem nije došlo do razvoja života na kopnu. Podijelite ih u dvije grupe, podijelite im zaduženja te najavite da će na temelju scenarija pripremiti igrokaze.
Potaknite ih da ravnopravno sudjeluju u stvaranju teksta i da nakon završetka pisanja teksta podijele uloge dogovarajući se u skladu sa svojim pojedinačnim interesima. Scenarije neka predstave jedni drugima, a ako je potrebno, zajedno predložite koje bi dijelove trebalo doraditi. Zatim neka grupe predstave plan uvježbavanja i snimanja igrokaza pomoću pametnih telefona.
Snimljene videouratke neka obrade u digitalnom alatu Kizoa. Ako nitko od učenika nema otprije izrađen korisnički račun u tom alatu, najavite im da se jedan član grupe treba registrirati svojim podatcima AAI identiteta.
Osim što trebaju smisliti naslov i urediti trajanje videouratka, učenici trebaju dodati naslove odabranih scena iz kojih će biti vidljivo o kojem je događaju riječ ili o kojoj je pojavi kao preduvjetu razvoja života na kopnu riječ, odnosno u kojem se smjeru razvijao život u vodi i što se događa s kopnom nenaseljenim živim bićima.
Nakon što grupe izrade videouratke, organizirajte premijeru. Pripremite grupama obrasce pomoću kojih će vrednovati prikazane videouratke. Osim na znanstvenu utemeljenost videouradaka i točnost prikaza, neka se osvrnu i na navedene naslove, kao i na videouradak u cjelini.
Potičite ih da pišu konstruktivne prijedloge i da se koriste pristojnim i afirmativnim rečeničnim konstrukcijama. Neka svaka grupa obrazloži svoje vrednovanje druge grupe i zajedno donesite odluku o tome koji je prikaz bio najuspješniji. Taj videouradak podijelite na mrežnoj stranici škole.
Pri dijeljenju odgovora pomoću projektora ili pametnog zaslona, za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu, kao i učionički prostor i mjesto sjedenja, tako da odgovaraju učeniku. Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u razumijevanju i korištenju alatom Mentimeter, što se osobito odnosi na učenike s motoričkim teškoćama ili učenike oštećena vida. Za učenike s teškoćama potrebno je osigurati uručak s točnim pojmovima koji im se može dati nakon završene aktivnosti, kako bi im pomogao ako nisu uspjeli zapisati sve što se raspravljalo tijekom provedbe aktivnosti. Nalazi li se u razredu učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području svoga interesa. Pri izradi videouratka provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Kizoa te im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku koju valja imati na umu i pri raspodjeli učenika u grupe. Ulogu učenika s teškoćama u pojedinoj grupi unaprijed definirajte u skladu s jakim stranama učenika (npr. vođenje zapisnika, uređivanje videozapisa). Važno je ne podcijeniti učenike s teškoćama, npr. učenici s oštećenjem sluha ili pak motoričkim teškoćama mogu biti intelektualno natprosječni te prilikom definiranja zadatka unutar grupe valja pozorno procijeniti koliko odgovornosti staviti na pojedinog učenika, kako se ne bi smanjila očekivanja od tog učenika i kako mu se ne bi dao lakši zadatak. Zbog povećane buke i teže razumljivosti aktivnost izrade i prikazivanja videouratka možda neće biti prilagođeni za učenike s oštećenjem sluha. Ako je moguće, uz videouratke pripremite uručak na kojem je objašnjeno o čemu je riječ ili pokušajte u videoprilog dodati titlove.
Učenici koji žele znati više neka pripreme članak u kojem će opisati tijek stvaranja scenarija i igrokaza te zaključke o prijelazu života na kopno. Članak s dodanim videozapisima možete objaviti na mrežnoj stranici škole. Dodatno, objavite ga i u školskim novinama. Usto, učenici mogu napisati tekst o tome kako bi svijet izgledao da je čovjek jedini organizam koji se prilagodio životu na kopnu te ga mogu predstaviti ostalim učenicima u razredu, potičući ih na raspravu o sadržaju teksta.
Na papirićima imenujte približno 15 eukariota po izboru, ali bliskih učenicima, primjerice: vrganj, mačka, oslić. Podijelite učenike u parove i ponudite im da odaberu jedan papirić. Nakon što svaki par odabere papirić, neka redom pročitaju što su odabrali. Recite im zatim da će o odabranom eukariotu izrađivati razvojno stablo. Ta razvojna stabla izradit će u digitalnom alatu Piktochart kao poster, a nakon toga će u digitalnom alatu Nearpod izraditi interaktivnu prezentaciju, za što je potrebno da se jedan član para registrira svojim podatcima AAI identiteta. Uz razvojno stablo neka navedu i promjenjive životne uvjete te istaknu njihovu međuovisnost. Naglasite im da je važno da prezentacija prati poster kako bi učinkovito predstavili svoj uradak i kako bi ostali učenici mogli biti aktivni slušači tijekom predstavljanja.
Kada svi učenici završe svoje radove, neka svaki par predstavi svoj poster upućujući ostale učenike da aktivno sudjeluju u prezentaciji bilježeći odgovore na pitanja u prezentaciju, crtajući zadane prikaze i pitajući predstavljača ono što im je nejasno.
Neka o svim predanim odgovorima učenici rasprave, a po potrebi ispravite pogrešne zapise ili moguće miskoncepcije. Na kraju neka učenici na razrednoj stranici u digitalnom alatu Padlet podijele svoje prezentacije i postere, a zatim odaberu tri postera i tri prezentacije koje će komentirati i označiti znakom sviđanja. Obvezno neka odaberu po jedan poster i po jednu prezentaciju kojima će dati prijedloge za poboljšanje koristeći se primjerenim i afirmativnim rječnikom. Naravno, za svoje radove ne mogu davati komentare niti ih mogu označivati znakom sviđanja.
Najuspješnije uratke istaknite i objavite na mrežnoj stranici škole, a učenike pozovite da svoje radove isprave uvažavajući prijedloge koje su dobili od svojih kolega.
Izbjegavajte da učenici sa specifičnim teškoćama učenja čitaju naglas. Učenicima s teškoćama kojima za pretraživanje mrežnih izvora treba više vremena pripremite poveznice na kojima se nalaze tražene informacije odnosno pripremite ključne informacije otisnute na papiru kako bi sami odabrali neke od njih za izradu prezentacije. Pri izradi postera i prezentacije provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnim alatima Piktochart i Nearpod te im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku, koju valja imati na umu i pri raspodjeli učenika u parove. Prilikom izrade razvojnog stabla izabranog eukariota učeniku s teškoćama bilo bi dobro prikazati neko drugo razvojno stablo, kako bi mu bilo jasnije kojim putem treba ići, odnosno može mu se ponuditi shematski prikaz razvojnog stabla. Za svakog učenika potrebno je predvidjeti ulogu koju će imati u izradi plakata i prezentacije u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima (npr. priprema materijala, pronalaženje aplikacija, crtanje, dopunjavanje). Nalazi li se u razredu učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite da samostalno odabere u kojem paru želi sudjelovati, ovisno o području svoga interesa. Prilikom rada u paru preporučuje se učenike s teškoćama smjestiti s učenikom koji je spreman održati prezentaciju (što je osobito važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost). Ako pak učenik s teškoćama želi održati prezentaciju, to mu se treba i omogućiti. Učenicima s motoričkim teškoćama, kao i onima s oštećenjem vida i disleksijom, pripremite poveznice na kojima se nalaze važne informacije ili natuknice koje će im olakšati ispunjavanje tablica.
Učenici koji žele znati više neka istraže o terminu missing link ili karika koja nedostaje. Neka navedu primjere razvojnih stabala u kojima su vidljive karike koje nedostaju i neka različitim profilima znanstvenika predlože što bi još mogli istražiti kako bi objasnili i dokazali da je doista riječ o postojanju karike koja nedostaje. Neka svoje radove prikažu u obliku postera u digitalnom alatu Piktochart i predstave ih u razredu i u razrednoj ploči u digitalnom alatu Padlet.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.