Potaknite učenike na osmišljavanje istraživačkog pitanja u vezi s učestalosti i oblicima nasljednih obilježja članova njihove uže (ili šire) obitelji u srodstvu te samih učenika. Istraživanje mogu provesti u obliku anketnog upitnika koji mogu izraditi pomoću digitalnog alata Google Forms. Potaknite ih na promišljanje koji su sve podatci o ispitanicima potrebni kako bi se, nakon završenog anketiranja, mogla napraviti kvalitetna analiza podataka.
Olujom ideja zajednički s učenicima popišite obilježja čiju učestalost učenici mogu opažati. Tu aktivnost možete realizirati pomoću digitalnog alata Tricider, u kojemu možete izraditi anketu i potaknuti učenike na upisivanje obilježja koja žele i mogu bilježiti tj. opažati. Dogovorite s učenicima za koliko će se generacija u obiteljima ispitivati prisutnost i oblik obilježja. Potaknite ih na suradničku izradu anketnog upitnika te svim anketiranim osobama podijelite zajedničku poveznicu kako biste imali cjelovite rezultate.
Rezultate provedene ankete učenici mogu prikazati u obliku infografike ili plakata izrađenog u digitalnom alatu Canva. Učeničke uratke možete objaviti na zajedničkom razrednom zidu ili u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams. Potaknite učenike na analizu i raspravu o učestalosti nekih obilježja u obitelji te njihovoj pojavnosti u potomaka. Neka učenici analiziraju učestalost obilježja u populaciji razreda i neka izračunaju frekvenciju praćenih obilježja.
Potaknite ih na istraživanje karakterističnih monogenskih i poligenskih obilježja čovjeka u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 3, Jedinica 3. 3 te ostalim dostupnim internetskim i drugim literaturnim izvorima. Neka razvrstaju praćena obilježja iz anketnog upitnika u navedene kategorije.
Učenicima s teškoćama skrenite pozornost na oblike nasljednih obilježja koja će istraživati unutar svoje obitelji. Pripremite im jasne upute kako bi imali smjernice pri rješavanju zadatka (primjerice, možete im dati primjer sličnog anketnog upitnika). Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u radu u navedenim digitalnim alatima (Google Forms, Tricider, Canva). Ako je cilj aktivnosti prikupljanje podataka o nasljednim obilježjima, preporučuje se olakšati sudjelovanje učenicima s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava, kao i učenicima s oštećenjem vida, na način da je njihova uloga definiranje sadržaja upitnika, dok je uloga drugih učenika stvaranje anketnog upitnika u određenom digitalnom alatu.
Analiza rezultata provedenog anketnog ispitivanja može biti izazovna za učenike s diskalkulijom, kao i za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava, zbog čega im je važno osigurati vršnjačku podršku ili pomoć nastavnika. Nove pojmove iz e-Škole DOS Biologija 4, Modul 3, Jedinica 3. 3 dodajte u zajednički pojmovnik. Učenicima s teškoćama skrenite pozornost na naziv scenarija i značenje pojmova mono- i poli- (mono – jedan ili poli – više), što im može olakšati upamćivanje i razumijevanje pojmova monogenska i poligenska obilježja.
Učenike možete potaknuti i na istraživanje dostupnih mrežnih i drugih izvora o čestim poligenskim obilježjima u životinja (npr. nasljeđivanje boje dlake ili krzna u pasa i mačaka). Saznanja mogu prikazati u obliku infografike izrađene u digitalnom alatu Canva. Potaknite ih i na istraživanje kemijskog sastava dlake ili krzna s obzirom na oblik i vrstu proteinskih molekula, pri čemu će primijeniti spoznaje stečene u kemiji.
Učenike možete uputiti na istraživanje dostupnih mrežnih i drugih izvora o Gregoru Mendelu i njegovim zaslugama u razvoju genetike. Neka učenici pripreme kratko izvješće o saznanjima pomoću interaktivne prezentacije izrađene u digitalnom alatu Nearpod, u koju mogu uklopiti i pitanja za druge učenike nakon izlaganja. Učenike uputite u sadržaj rubrika kriterijske tablice vrednovanja izlaganja i potaknite ih na njihovu primjenu u vršnjačkom vrednovanju.
Učenike zatim možete usmjeriti na gledanje i analizu videouratka I. Mendelov zakon u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 3, Jedinica 3.1. Nakon toga uputite ih na proučavanje ispravnog zapisa dominantnih i recesivnih alela u jedinici te u načine određivanja i prikazivanja gameta. Neka učenici suradnički riješe dva primjera monohibridnog križanja u sklopu navedenog digitalnog interaktivnog sadržaja te neka, prema zadanome križanju, navedu udio genotipa i fenotipa u generaciji potomaka.
Potaknite ih i na osmišljavanje primjera monohibridnih križanja na primjeru obilježja čovjeka. Primjere mogu prikazati i tako da izrade animirani sadržaj u digitalnom alatu Moovly. Prije nego što učenici započnu izradu animiranog sadržaja, uputite ih na rubrike kriterijske tablice vrednovanja uradaka. Uratke mogu predati u digitalnom alatu Padlet ili u obliku zadatka u digitalnom alatu Teams, uz koji možete priložiti rubrike kriterijskog vrednovanja. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Kako biste ovu aktivnost proveli u mrežnom okruženju, zadajte grupi učenika da unaprijed istraže o Mendelu i izrade interaktivnu prezentaciju u alatu Nearpod. Organizirajte sastanak u alatu Teams i potaknite učenike na aktivno praćenje i sudjelovanje u prezentiranju materijala. Usmjerite ih zatim na e-Škole DOS Biologija 4, Modul 3, Jedinica 3.1, prikazujući im najprije videouradak I. Mendelov zakon i upućujući ih da sami istraže ostale materijale u navedenom digitalnom obrazovnom sadržaju. Neka zatim u sobama za suradnju, u koje ste ih nasumično dodali, izrade animirani sadržaj u digitalnom alatu Moovly, koji će potom prikazati ostalim grupama u zajedničkom sastanku.
Ako se interes učenika s poremećajem iz autističnoga spektra poklapa s istraživanjem znanstvenika, unaprijed dogovorite da pripremi informacije o Gregoru Mendelu, koje će potom podijeliti s drugim učenicima. Učenicima s teškoćama prije provedbe aktivnosti skrenite pozornost na videouradak I. Mendelov zakon u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 3, Jedinica 3. 1, kako bi ga mogli pogledati i prije provedbe scenarija. Također, učenicima s teškoćama unaprijed pripremite kraće materijale ili videozapise o Gregoru Mendelu i njegovim zaslugama odnosno poveznice na njih.
Pri rješavanju interaktivnog sadržaja na suradnički način i ispravnog zapisa dominantnih i recesivnih alela treba biti oprezan s učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje te osmisliti strategije za njihovo praćenje (primjerice, pojednostavniti opis, koristiti se različitim bojama).
S obzirom na to da se u navedenoj jedinici DOS-a koriste pojmovi dominantno i recesivno, učenike s teškoćama podsjetite na njihovo značenje. U suradničkom radu povežite učenike s teškoćama s učenicima koji su motivirajući i podržavajući. Nove pojmove uvrstite u zajednički pojmovnik. Kada su u pitanju učenici s teškoćama, vodite računa o vršnjačkom vrednovanju.
U mrežnom okruženju skupine ne mogu biti nasumično izabrane kada je u pitanju učenik s teškoćama u razvoju. Prilikom prezentiranja u aplikaciji Teams, svaki učenik s teškoćama treba točno i na vrijeme znati koji će dio on prezentirati.
Učenicima koji žele znati više možete zadati zadatak da osmisle samostalni istraživački rad uzgoja vinskih mušica u kućanstvu s praćenjem obilježja tijekom više generacija. Potaknite ih na osmišljavanje istraživačkog pitanja, početne hipoteze te metodologije istraživačkog rada u kojemu će opažati učestalost obilježja mušica tijekom generacija. Izvještaj mogu prikazati u obliku infografike ili postera u digitalnom alatu Canva.
Uputite učenike na proučavanje riješenog primjera dihibridnog križanja u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 3, Jedinica 3.1 i neka ga usporede s primjerima koje su rješavali u aktivnosti o monohibridnim križanjima. Potaknite ih na samostalno zaključivanje o razlici između tih dviju vrsta križanja te neka istaknu po čemu se razlikuju dihibridna od monohibridnih križanja.
Usmjerite im pozornost na način određivanja vrsta gameta u dihibridnom križanju, kako je prikazano u navedenom digitalnom interaktivnom sadržaju. Neka pomoću dostupnih literaturnih izvora istraže dominantna i recesivna obilježja graška. Potaknite ih da u digitalnom alatu Canva izrade infografiku ili poster o obilježjima graška.
Potaknite ih na osmišljavanje primjera dihibridnih križanja s obzirom na obilježja graška i primjera dihibridnih križanja s praćenjem autosomnog obilježja čovjeka te spola čovjeka. Učenike možete podijeliti u skupine u kojima taj zadatak mogu riješiti timski i pripremiti zadatke u obliku izazova za ostale timove. Neka za riješene primjere križanja navedu udio genotipa i fenotipa u generaciji potomaka. Pripremljene zadatke mogu podijeliti na zajedničkom zidu u digitalnom alatu Padlet, pri čemu trebate obratiti pozornost na ograničavanje mogućnosti uređivanja objava kako biste ih zaštitili od izmjena koje bi mogli načiniti drugi učenici.
Za dodatno uvježbavanje učenike možete uputiti na pripadne zadatke u navedenom digitalnom interaktivnom sadržaju ili im pripremite zadatke dihibridnog križanja u obliku kviza izrađenog u digitalnom alatu Google Forms kako biste ujedno provjerili usvojenost ishoda učenja.
Radi jasnije usporedbe primjera, za učenike s teškoćama paralelno projicirajte primjere dihibridnog i monohibridnog križanja. U zadatku istraživanja dominantnih i recesivnih obilježja graška učenicima s teškoćama pripremite konkretna pitanja i sugerirajte im poveznice na mrežne stranice na kojima mogu pronaći tražene informacije. Taj način rada olakšat će sudjelovanje učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje jer će sve što se od njih očekuje biti jasno navedeno, vođeno i strukturirano. Sve dodatne materijale koje pripremate za učenike s disleksijom grafički prilagodite tako da ih izradite korištenjem lako čitljivog fonta (primjerice Omotypea), uvećanog razmaka, uvećanog fonta, lijevog poravnanja i podebljanih ključnih riječi.
Odlučite li se za podjelu u timove, ravnomjerno rasporedite učenike s teškoćama te im unaprijed objasnite njihovu ulogu. Učenike s teškoćama podsjetite na korištenje pojmovnika za utvrđivanje svih novih pojmova iz scenarija.
Učenike možete uputiti i na istraživanje složenijih oblika odnosa među alelima, kao što je epistaza, na primjerima dlake psa i boje perja nekih ptica. O saznanjima mogu pripremiti izvještaj s prikazanim križanjima u obliku infografike izrađene u digitalnom alatu Canva, koju mogu izložiti ostalim učenicima uživo ili u zajedničkoj grupi u digitalnom alatu Teams.
Dominantni i recesivni aleli: What are Dominant and Recessive? (utah.edu)
Nasljedna obilježja čovjeka: Observable Human Characteristics (utah.edu)
Primjeri monohibridnih križanja: Monohybrid Cross Problem Set (arizona.edu); Monohybrid Cross - Definition and Examples | Biology Dictionary
Primjeri dihibridnih križanja: Dihybrid Cross (arizona.edu)
Epistaza: Epistasis (utah.edu)
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 22.3.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.