Predmet
Glazbena umjetnost 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Zapisi glazbenih misli

Naziv predmeta
Glazbena umjetnost 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • notno crtovlje
  • glazbena notacija
  • dionica
  • partitura

Istraži zadane pojmove vezane uz povijesni razvoj glazbene notacije

Učenike organizirajte za rad u paru/grupi i usmjerite ih na promišljanje o pojmovima: zapis, umnožavanje, notacija, izvedba glazbenoga djela.

Uputite učenike (svaka grupa/par jedan od pojmova) da upoznaju tijek razvoja notacije u europskoj glazbi istražujući navedene pojmove u literaturi dostupnoj na mrežnim stranicama:
neumatska notacija (koja se koristila za približno bilježenje melodije u liturgijskoj glazbi zapadne Europe)
notno crtovlje (koje je osmislio Guido iz Arezza)
kvadratna notacija (koja se koristila za zapis gregorijanskih korala i svjetovne glazbe srednjega vijeka, a mogla je točno odrediti samo visinu tona)
tabulatura (i numerička notacija za instrumentalnu glazbu)
menzuralna notalcija (prototip današnje moderne notacije, koja je mogla odrediti visinu i trajanje tona te je služila za bilježenje višeglasja)
suvremena notacija (bilježenje dionica i partitura s mogućnošću preciznog bilježenja svih glazbenih parametara – dinamika, artikulacija…)
grafička notacija (notacija 20. i 21. stoljeća suvremene klasične glazbe).

Nakon provedenog istraživanja učenike uputite da izrade prezentacijske sadržaje služeći se digitalnim alatom Wakelet koje će zatim iskoristiti za prezentaciju i poučavanje ostatka razrednog odjela.
U vođenoj diskusiji raspravite o pojavi notnoga zapisa u povijesti glazbe.

Postupci potpore

U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na učenikovim pojedinačnim potrebama i značajkama. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.

Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili primjerenu potporu i pomoć pri zadavanju i obavljanju aktivnosti.

Vodite računa o tome da su učenici s teškoćama u parovima ili skupinama s učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama. Provjeravajte s učenicima kako napreduju u obavljanju zadatka.

Za učenike s oštećenjem vida i smetnjama u čitanju pripremite pisanu uputu za obavljanje zadatka koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima te ljevostranog poravnanja.

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Wakelet. Ako je to potrebno, pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja, a neka pisane upute budu jezično i gramatički prilagođene. Ako se učenici s teškoćama ne snalaze u alatu, neka u parovima/skupinama podijele poslove u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama.

Tijekom predstavljanja uradaka nemojte inzistirati na tome da predstavljaju učenici kojima je izazovno usmeno se izražavati (primjerice, učenici s oštećenjima jezično-govorne glasovne komunikacije), osim ako izraze želju.

Tijekom završne rasprave nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave omogućite tim učenicima odgovore na pitanja koja su se postavljala.

Nastavna aktivnost za predmet X

Istraži zadane pojmove vezane uz povijesni razvoj glazbene notacije

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GU C.1–4.3. Učenik opisuje povijesni razvoj glazbene umjetnosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Niska
Korelacije i interdisciplinarnost

Istraži vrste notnih zapisa

Organizirajte učenike u tri radne skupine i usmjerite ih na istraživanje notnih zapisa u glazbi antike, srednjega vijeka i renesanse te njihovih obilježja i razlika. Uputite ih da za svaku vrstu notnog zapisa istraživanjem materijala dostupnih na mrežnim stranicama pronađu odgovarajuću fotografiju i pripadajuće objašnjenje prikazanoga notnog zapisa. Učenike svakako podsjetite da vode računa o akademskom poštenju, uz ispravno navođenje izvora kojima su se koristili.

Uputite učenike da se koriste digitalnim alatom Genially za izradu infografike s prikupljenim informacijama te ih potaknite da predstave obrađeni sadržaj i postave izrađenu infografiku na već izrađenu stranicu Wakelet.

Postupci potpore

U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na učenikovim pojedinačnim potrebama i značajkama. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.

Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili primjerenu potporu i pomoć pri zadavanju i obavljanju aktivnosti.

Za učenike s oštećenjem vida i smetnjama u čitanju pripremite pisanu uputu za obavljanje zadatka koja će biti jezično i grafički prilagođena.

Vodite računa o tome da su učenici s teškoćama u skupinama s učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama.

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Genially. Ako je to potrebno, pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja, a neka pisane upute budu jezično i gramatički prilagođene. Ako se učenici s teškoćama ne snalaze u alatu, neka u parovima/skupinama podijele poslove u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Provjeravajte s učenicima kako napreduju u obavljanju zadatka.

Tijekom predstavljanja uradaka nemojte inzistirati na tome da predstavljaju učenici kojima je izazovno usmeno se izražavati (primjerice, učenici s oštećenjima jezično-govorne glasovne komunikacije), osim ako izraze želju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Istraži vrste notnih zapisa

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GU C.1–4.3. Učenik opisuje povijesni razvoj glazbene umjetnosti.
  • SŠ GU C.1–4.5. Učenik povezuje glazbenu umjetnost s ostalim umjetnostima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Istraži spajanje različitih vrsta glazbe (crossover) i prožimanje žanrova (fuziju) glazbene notacije od srednjega vijeka do romantizma sa stilskim smjerovima 20. i 21. stoljeća

Organizirajte učenike u radne skupine i usmjerite ih da na osnovi proučenih notacija antike, srednjega vijeka i renesanse provedu usporedbu sa suvremenom notacijom te pronađu glazbene primjere spajanja različitih vrsta glazbe (crossovera) i prožimanja žanrova (fuzije) glazbe 20. i 21. stoljeća s nekim od dosad navedenih razdoblja.

Potaknite učenike da rezultate istraživanja predstave u obliku interaktivnog videosadržaja izrađenog u alatu H5P na platformi Loomen, u kojem je označen i objašnjen primjer spajanja i prožimanja (crossovera i fuzije) glazbe s nekim od dosad navedenih razdoblja.

Potaknite učenike da predstave obrađeni sadržaj i postave izrađene interaktivne videosadržaje na već izrađenu stranicu Wakelet.

Postupci potpore

U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na učenikovim pojedinačnim potrebama i značajkama. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.

Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili primjerenu potporu i pomoć pri zadavanju i obavljanju aktivnosti.

Pripremite pisanu uputu za obavljanje zadatka za učenike s teškoćama koja će biti jezično i grafički prilagođena.

Pri podjeli učenika u skupine pobrinite se da učenici s teškoćama budu u skupinama s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pozornosti smjestite u skupinu koja je uzorna ponašanja i koja će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak). U skupinama u kojima su učenici s teškoćama neka budu vršnjaci mentori koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti.

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu H5P. Ako je to potrebno, pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja, a neka pisane upute budu jezično i gramatički prilagođene. Ako se učenici s teškoćama ne snalaze u alatu, neka u parovima/skupinama podijele poslove u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Provjeravajte s učenicima kako napreduju u obavljanju zadatka.

Tijekom predstavljanja uradaka nemojte inzistirati na tome da predstavljaju učenici kojima je izazovno usmeno se izražavati (primjerice, učenici s oštećenjima jezično-govorne glasovne komunikacije), osim ako izraze želju.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima da obrade neko djelo iz prijašnjih razdoblja u vlastito odabranom stilskom smjeru glazbe 20. ili 21. stoljeća pri čemu će samostalno odabirati izvođački sastav svoje izvedbe. Aktivnost je namijenjena učenicima koji sviraju različite glazbene instrumente. Potaknite učenike da se snime i izrade videozapis svoje izvedbe te ga postave na već izrađenu stranicu Wakelet.

Nastavna aktivnost za predmet X

Istraži spajanje različitih vrsta glazbe (crossover) i prožimanje žanrova (fuziju) glazbene notacije od srednjega vijeka do romantizma sa stilskim smjerovima 20. i 21. stoljeća

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GU A.1-4.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi
  • SŠ GU A.1-4.2. Učenik slušno prepoznaje i analizira glazbeno-izražajne sastavnice i oblikovne strukture u istaknutim skladbama klasične, tradicijske i popularne glazbe
  • SŠ GU A.1-4.3. Učenik slušno prepoznaje i analizira obilježja glazbeno-stilskih razdoblja te glazbenih pravaca i žanrova
  • SŠ GU C.1-4.2. Opisuje susret s glazbom u autentičnom, prilagođenom i virtualnom okružju, koristeći određeni broj stručnih termina te opisuje oblikovanje vlastitih glazbenih preferencija
  • SŠ GU C.1-4.3. Učenik opisuje povijesni razvoj glazbene umjetnosti
  • SŠ GU C.1-4.4. Učenik razlikuje različite vrste glazbe i glazbene žanrove te opisuje njihove međusobne utjecaje i spajanja (crossover i fuzija
  • SŠ GU C.1-4.5. Učenik povezuje glazbenu umjetnost s ostalim umjetnostima
Razina složenosti primjene IKT
  • Visoka
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.