U ovoj će aktivnosti učenici ponovno stvoriti rimsku svakodnevicu koristeći se podatcima s arheoloških nalazišta Salone. Aktivnost počnite postavljanjem pitanja učenicima jesu li kada bili u Saloni i znaju li koja je njezina povijesna važnost. Ukratko komentirajte s njima odgovore. Podijelite učenike u grupe. Svaku grupu uputite da prouči sadržaj o Saloni pod jednim od naslova: Salona, Salonitanske terme, salonitanski amfiteatar, Salonitanska groblja, Ranokršćanska Salona i Dioklecijanova palača u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 4, Jedinica 4.3. Učenici će se staviti u ulogu rimskih stanovnika Salone i odglumiti kratak skeč kojim će prikazati jedan dan u životu Salonitanaca. Pritom trebaju upotrijebiti točne podatke da bi stvorili povijesni kontekst za predstavu, ali trebaju se osloniti na vlastitu kreativnost i maštu da osmisle radnju. Skeč treba trajati barem dvije minute i u njemu moraju sudjelovati svi članovi grupe. Učenici mogu sami odrediti uloge (obrtnik, vojnik, kopač grobova, polaznik termi, patricij, plebejac, glumac u kazalištu, muškarac, žena…) te osmisliti interakciju i dijalog između likova. Neka učenici izvedu sve skečeve. Pogledajte sve skečeve i svaki komentirajte potičući učenike da uoče i razlikuju točne povijesne podatke od izmišljenih podataka. Aktualizirajte temu zadajući učenicima da usporede rimsku svakidašnjicu s današnjom te da uoče i komentiraju sličnosti i razlike. Za kraj istaknite učenicima da postoji inicijativa upisivanja Salone u popis svjetske baštine UNESCO-a, uz Dioklecijanovu palaču, te raspravite o važnosti Salone za svjetsku baštinu.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina te je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima. Izazov u radu su učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr., specifične teškoće u učenju te poremećaj aktivnosti i pozornosti). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali objašnjenje ili pomoć.
U razgovoru učenicima sa specifičnim teškoćama učenja postavljajte jasno usmjerena pitanja bez dvosmislenog značenja.
Tijekom svrstavanja učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Tijekom rada su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im je najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini također je važno osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Češće obilazite skupinu u kojoj je učenik s teškoćama. Pri proučavanju sadržaja u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 4, Jedinica 4.3 učenike s teškoćama uputite na mogućnost inkluzivnog prikaza, prikaza za osobe s disleksijom, prilagodbe veličine i vrste fonta te kontrasta. Pri smišljanju skeča učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite aktivnost s pomoću vizualne potpore. Dopustite mu da odabere ulogu u skladu sa svojim specifičnim interesima. Vodite računa da su svi učenici na neki način uključeni u izvođenje skeča. Ako učeniku s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije nije ugodno glumiti, omogućite mu zamjensku ulogu (npr. snimatelja). Za kraj aktivnosti za učenike s teškoćama pripremite kratak sažetak o usporedbi rimske i današnje svakodnevnice te navedite važnost Salone za svjetsku baštinu. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice, diktafon za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti povijest Salone nakon Dioklecijanove smrti i izraditi prezentaciju u PowerPointu kojom će iskazati rezultate istraživanja.
Ovom će se aktivnosti učenici upoznati s kulturnim nasljeđem Rima u Republici Hrvatskoj. Aktivnost počnite razgovorom s učenicima o njihovu poznavanju Dioklecijanove palače, kako je i gdje izgrađena, znaju li štogod o njezinu izgledu i namjeni, jesu li je posjetili te kratko komentirajte odgovore. Uputite ih da samostalno prouče sadržaj u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 4, Jedinica 4.3, Dioklecijanova palača. Podijelite učenike u četveročlane grupe i zadajte im da osmisle reklamni plakat za palaču koji bi trebao privući posjetitelje. Plakat treba sadržavati uravnotežene vizualne i tekstualne elemente te jasno prenijeti poruku. Fotografije i crteži trebaju biti jasni s naznačenim izvorom, tekst treba sadržavati slogane, osnovne podatke o palači i zanimljivosti. Plakat treba biti oblikovan informativno i vizualno zanimljivo, a za njegovu izradu učenici će se koristiti alatom Canva. Nakon završetka učenici neka podijele plakate s pomoću razrednog Padleta. Prozovite svaku grupu da ukratko predstavi svoj plakat. Izradite anketu u alatu Office 365 i pozovite učenike da glasuju za najbolji plakat. Na kraju sata nastavnik može potaknuti raspravu o tome jesu li danas državne rezidencije slične palačama, odnosno kako danas žive i kako bi trebali živjeti politički vođe.
U razgovoru učenicima sa specifičnim teškoćama učenja postavljajte jasno usmjerena pitanja bez dvosmislenog značenja. Što se tiče učenika s oštećenjem sluha, mogu imati dobru čujnost s pomoću slušnog pomagala ili umjetne pužnice (kohlearnog implantata), ali će katkad unatoč tomu teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istodobno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba premještati pogled između govornikova lica ili stručnoga komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali prigodu da se javi i odgovori.
Tijekom samostalnog proučavanja e-Škole DOS Povijest 1, Modul 4, Jedinica 4.3, Dioklecijanova palača učenike s teškoćama u razvoju uputite na mogućnosti rada u DOS–u (inkluzivni prikaz, prikaz za osobe s disleksijom, odabir vrste i veličine fonta, kontrast). Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja predvidite dulje vrijeme za samostalno čitanje teksta. Provjerite razumijevanje pročitanog te omogućite objašnjenje nepoznatih ili manje poznatih pojmova. Prema potrebi se učenicima tekst može pročitati. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Tijekom rada su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im je najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Češće obilazite skupinu u kojoj je učenik s teškoćama. Učeniku s teškoćama u razvoju možete točno odrediti dio zadatka koji će obavljati unutar skupine (npr. pronalazak osnovnih podataka o palači). Provjerite znaju li učenici s teškoćama u razvoju raditi u digitalnom alatu Canva. Pokažite kako se radi te pripremite pisane, slikovne i auditivne upute. Pripremite jedan gotov plakat koji će učenicima s teškoćama poslužiti kao ogledni primjerak prema kojem će raditi. U raspravi učenike s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore u razredu osim ako sami ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice, diktafon za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Dioklecijanova palača je na popisu svjetske baštine UNESCO-a. Saznaj više o tome kada je i zašto dodana na popis te izradi prezentaciju u alatu PowerPoint.
Svrha je aktivnosti aktualizirati vrijednosti rimske materijalne baštine u današnjoj Puli. Prije nego što počnete aktivnost, pitajte učenike jesu li ikada bili u Puli i što znaju o njezinoj povijesti. Uputite ih da prouče sadržaj u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 4, Jedinica 4.3 pod naslovima Pula i Amfiteatar. Podijelite ih u parove ili manje grupe i objasnite im zadatak. Na slijepi zemljovid, koji mogu dobiti snimanjem zaslona u alatu OpenStreetMap, trebaju upisati lokacije pulskih povijesnih znamenitosti (Herkulova vrata, Augustov hram, Slavoluk Sergijevaca, kazalište, Amfiteatar) služeći se alatom Thinglink. Uz samu lokaciju znamenitosti trebaju je i kratko opisati. Nakon toga će se učenici staviti u ulogu turističkog vodiča i osmisliti virtualnu šetnju kojom će povezati sve znamenitosti i provesti ostatak razreda povijesnom Pulom. Raznolikost uradaka možete postići tako da svakoj grupi zadate drugu početnu točku za šetnju. Nakon što obave zadatak svaka grupa treba predstaviti svoj uradak. Osmislite anketu u alatu MS Office 365 u kojoj će učenici vrednovati uratke nakon svake prezentacije. Dogovorite s njima kriterije vrednovanja ili im ih unaprijed zadajte. Zaključno aktualizirajte temu raspravom o tome koja bi trebala biti svrha pulske Arene postavljanjem pitanja poput: Je li održavanje predstava i koncerata u pulskoj Areni uništavanje kulturne baštine?
Uz razgovor o Puli pripremite i fotografije kako bi učenici stekli bolji doživljaj. Učenicima s oštećenjem vida možete pripremiti reljefni prikaz amfiteatra. U uvodnom razgovoru češće provjeravajte razumijevanje prenesenog. Tijekom proučavanja sadržaja u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 4, Jedinica 4.3 pod naslovima Pula i Amfiteatar učenike s teškoćama uputite na mogućnost inkluzivnog prikaza, prikaza za osobe s disleksijom, prilagodbu veličine i vrste fonta te kontrasta. Tijekom rada u paru ili skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Pri radu u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje. Tijekom svrstavanja učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u manjoj skupini ili paru s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Češće obilazite par ili manju skupinu u kojoj je učenik s teškoćama. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnom alatu Thinglink. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Učenicima možete i ispisati slijepi zemljovid te im omogućiti da na njega zalijepe fotografije pulskih povijesnih znamenitosti. Tijekom rasprave učenike s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore u razredu osim ako to sami ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji. Postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste privukli učenikovu pozornost. Učenicima s teškoćama pripremite sažetak sa zaključcima vezanima za svrhu pulske Arene.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti koliko u Europi ima sačuvanih rimskih amfiteatara te ih uz osnovne podatke prikazati na karti s pomoću alata Thinglink.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.