Predmet
Likovna umjetnost 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Krajolik koji se stalno mijenja

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • krajolik
  • pejzaž
  • motivi
  • privid prostora
  • prostorni planovi
  • proporcije
  • capriccio

I moj stav je bitan

Predlažemo da s učenicima pogledajte 10 do 15 minuta filma Baraka autora Rona Frickea iz 1992. Učenici će ocijeniti odabir krajolika u filmu i kvalitetu fotografija prema skali izuzetno – dobro – osrednje – loše. Za ovu aktivnost možete se koristiti digitalnim alatom Mentimeter pohranjujući svako vrednovanje na zaseban slajd. Potom započnite raspravu o načinu prikazivanja krajolika u filmu. Učenici se tijekom rasprave trebaju osvrnuti na pojmove kadar, kompozicija, fokus, kontrast, oštrina, prostorni planovi. Svakako im napomenite kako pojedina obrazloženja moraju započeti sa “zbog” ili “zato što”. Po završetku rasprave učenici će osmisliti pitanja koja bi uputili autoru filma, a njih će zapisati na papirić bez potpisa. Pročitajte pitanja u razredu i smjestite ih u sljedeće kategorije: pitanja praktičara (osoba zainteresiranih za izradu fotografija), pitanja novinara (osoba koje inzistiraju na valjanosti informacija) i pitanja teoretičara (osoba koje povezuju znanja iz različitih područja).

Učenicima, zatim, zadajte zadatak pisanja likovne kritike za izložbu Rovinj Photodays u kategoriji Krajolik. Istražit će stranicu festivala fotografije Rovinj Photodays i mrežnu izložbu u kategoriji Pejzaž te napisati likovnu kritiku koja se sastoji od tri dijela:

  • informativni dio (osnovne informacije o manifestaciji)
  • edukativni dio (objašnjava se način kako se vrednuje fotografija unutar manifestacije)
  • vrednovanje (slažu li se s odlukom stručnog suda vezano uz odabir najboljeg rada).

Kod ocjenjivanja likovnih kritika obratite pažnju na valjanost i kvalitetu obrazloženja u sva tri dijela (informativni, edukativni, vrednovanje).

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i osobinama same teškoće.

Prilagodbe za učenike s oštećenjem vida, sluha, specifičnim teškoćama učenja i motoričkim poremećajima za aktivnost s alatom Mentimeter, podrazumijevaju osiguravanje jasnog prikaza za učenike s oštećenjem vida te dostupnost titlova ili audiokomentara za učenike s oštećenjem sluha. Uključuju korištenje jednostavnijim jezikom i vizualnim pomagalima za učenike sa specifičnim teškoćama učenja te prilagodbu načina unosa podataka za učenike s motoričkim poremećajima, uključujući i alternativne načine unosa poput govornog unosa ili korištenja prekidača.

Prilagodbe za učenike s motoričkim poremećajem:

  • osigurajte prostor i pomagala koja će im olakšati rad, kao što su prilagođeni stolci ili stolovi s podesivom visinom
  • omogućite rad u grupi s učenicima koji mogu pružiti pomoć u izradi skica i pomoći u prijenosu ideja na papir.

Prilagodbe za učenike s specifičnim teškoćama učenja:

  • osigurajte dodatno vrijeme za izradu analiza i objašnjenje zadataka kako bi se učenici međusobno bolje razumjeli
  • pomozite im pri razumijevanju zadataka pružajući učenicima vizualne ilustracije ili primjere.

Prilagodbe za učenike s oštećenjem vida:

  • osigurajte povećala ili druge tehnološke alate kako bi mogli bolje vidjeti detalje u analizama
  • omogućite rad u grupama s učenicima koji mogu pružiti verbalne opise vizualnih detalja i dijelova analize.

Prilagodbe za učenike s oštećenjem sluha:

  • osigurajte pomoć u prijevodu govornih prezentacija u pisani oblik ili korištenjem sign language interpretera (tumač znakovnog jezika).
  • osigurajte dodatne materijale, kao što su slike ili videozapisi, kako biste omogućili bolje razumijevanje detalja u analizama.

Sadržajno i grafički prilagodite smjernice za analizu djela (veličinu slova - najmanje 14 pt - uporabu sanserifnog fonta, podebljan tisak, povećan razmak, lijevo poravnanje, dvostruki prored te jednostavan izgled teksta) kako bi bile dostupne učenicima s teškoćama u razvoju.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

I moj stav je bitan

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava likovne elemente, načine oblikovanja i kompozicijska načela te stilska obilježja umjetničkoga djela.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti C.4/5.3. Učenik iskazuje interes za različita područja, preuzima odgovornost za svoje učenje i ustraje u učenju.
  • Učiti kako učiti A.4/5.4. Učenik samostalno kritički promišlja i vrednuje ideje.
  • Učiti kako učiti A.4/5.1. Učenik samostalno traži nove informacije iz različitih izvora, preobražava ih u novo znanje i uspješno primjenjuje pri rješavanju problema.

Kineski krajolici - tako blizu, a tako daleko

Reproducirajte djelo Wang Mengija Utočište (1370.). Pitajte učenike što misle, kojoj kulturi pripada projicirana slika i navedite ih da argumentiraju svoj dojam. Možete je pretpostaviti da će učenici, na temelju vizualnih iskustava iz popularne kulture, naslutiti da je riječ o umjetnosti Kine. Nakon što opišu svoje dojmove, usmjerite ih da sistematiziraju specifične vizualne karakteristike kao odraz istočnjačke kulture i recite im je da je riječ o djelu kineske umjetnosti 14. stoljeća. Zatim, raspravite način prikazivanja pejzaža i perspektivu promatrača. Pitajte učenike mogu li odijeliti prostorne planove kao što su prednji plan, drugi plan, treći plan i pozadina. Zumirajući ukažite na iste kutove gledanja pojedinih dijelova pejzaža, nepostojanje skraćenja te preciznost pri obradi detalja. Uputite na prikaz ljudskih figura i radnji koje obavljaju te na usporedbu veličina ljudskih figura, životinja, arhitekture i stabala. Obratite pozornost na različite obrade tekstura stijena, stabala i lišća. Organizirajte učenike u timove koji će istražiti teme prikaza prostora, proporcijskih odnosa, teksture i tehnike. Koristeći se digitalnim alatom Conceptboard predstavite umnu mapu s Wang Mengijevim djelom u sredini i podređenim odrednicama - temama poput prikaza prostora, proporcionalnih odnosa, tekstura i tehnika. Svaki će tim unijeti argumente za svoju zadanu temu. Naposljetku, pročitajte odrednice iz umne mape i komentirajte ih s razredom.

U sljedećoj grupnoj aktivnosti učenici će usporediti primjere:

...s primjerima:

Koristeći se digitalnim alatom RealtimeBoard učenici će kreirati usporedbe na temelju prikaza prostora, proporcionalnih odnosa, tekstura, prikaza arhitektonskih detalja i ljudskih figura. Nacrtajte Vennov dijagram s dva kruga koja se preklapaju. Jedan krug treba predstavljati kinesko slikarstvo krajolika, a drugi krug zapadnoeuropsko slikarstvo krajolika. Učenici će unijeti rezultate svojih istraživanja u dijagram. Raspravite s njima sličnosti i razlike u odnosu prema krajoliku koje su vezane uz kulturni kontekst nastanka djela. U raspravu uključite slikarske tehnike, teme i prikaz prostora.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i osobinama same teškoće.

Prilagodbe za učenike s motoričkim teškoćama:

  • prilagođeni miševi ili tipkovnice za one s poteškoćama u finim motoričkim vještinama
  • veći font ili podešavanje veličine sučelja za lakše čitanje
  • pristupačnost alata poput dodataka za čitače zaslona ili softvera za govornu interakciju.

Prilagodbe za učenike s oštećenjem vida:

  • opis slika ili teksta za one s poteškoćama pri čitanju teksta ili interpretaciji slike
  • korištenje alatima za povećavanje teksta ili slike
  • korištenje zvučnim opisima umjesto vizualnih - ako je to potrebno.

Prilagodbe za učenike s oštećenjem sluha:

  • korištenje vizualnim pomagalima poput slika ili videa za olakšavanje razumijevanja
  • prilagodba audiosadržaja pomoću titlova ili prijevoda u znakovni jezik
  • osiguravanje jasnog govora i dobre akustike u učionici.

Prilagodbe za učenike sa specifičnim teškoćama učenja:

  • usmjeravanje učenika na konkretne zadatke ili ciljeve
  • korištenje vizualnim pomagalima poput umnih mapa ili ilustracija za pomoć u razumijevanju
  • osmišljavanje aktivnosti koje odgovaraju njihovim interesima ili u kojima su već pokazali uspjeh.

Pružite podršku i pomoć učenicima koji imaju teškoća s korištenjem digitalnim alatima RealtimeBoard tako da im unaprijed pripremite etapne upute/korake za uporabu alata u pisanom ili videoobliku.

Učenicima bi moglo biti teško pratiti i usporediti toliki broj primjera. Bilo bi korisno smanjiti broj primjera ili im produljiti vrijeme za realizaciju aktivnosti.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kineski krajolici - tako blizu, a tako daleko

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prosuđuje utjecaj društveno-povijesnog konteksta na način prikazivanja krajolika u slikarstvu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti A.4/5.1. Učenik samostalno traži nove informacije iz različitih izvora, preobražava ih u novo znanje i uspješno primjenjuje pri rješavanju problema.
  • Osobni i socijalni razvoj C.4.4. Učenik opisuje i prihvaća vlastiti kulturni identitet u odnosu na druge kulture.

Fantastičan pejzaž

Raspravljajte s učenicima o odrednici fantastičan krajolik. Motivirajte ih da govore o književnosti ili filmu kod kojeg su se susreli s koncepcijom fantastičnog krajolika. Povedite raspravu o razlikama između stvarnog i fantastičnog krajolika te tehnikama kojima se služe ilustratori i majstori efekata u filmovima. Najavite da se fantastičan krajolik može naći u slikarstvu ranijih razdoblja i projicirajte djelo Albrechta Altdorfera Bitka kod Isse (1529.) s podatcima o slici. Pitajte učenike smatraju li da djelo prikazuje odnosno dokumentira stvaran događaj ili je riječ o "fantastičnom" prikazu. Nakon što učenici argumentiraju svoje mišljenje, recite im da je slika naslikana u 16. stoljeću te da prikazuje događaj iz 4. stoljeća prije Krista.

Povedite raspravu o odrednicama koje uključuju povijesne činjenice i prikaz krajolika budući da slikar prikazuje događaj iz 4. stoljeća na način relevantan krajoliku, kostimima i prikazu bitke u 16. stoljeću. Zumirajte na detalje i razgovarajte o simboličkim elementima unutar djela. Raspravljajte s učenicima o načinu prikazivanja krajolika navodeći geografske, arhitektonske elemente i prikaz neba. Objasnite pojam fantastičnog pejzaža kao slobodnu mogućnost prikaza krajolika s odmakom od stvarnoga stanja. Podsjetite učenike na to da sličan pristup krajoliku možemo naći i danas u filmovima SF i fantastične tematike. Motivirajte ih da prepoznaju elemente fantastičnog na Altdorferovoj slici.

Predstavite primjere capriccija:

Učenike, zatim, pitajte prepoznaju li elemente fantastičnog na prikazima. Prilikom analize djela ukažite na privid prostora, primjenu prostornih planova i pokušajte rekonstruirati linearnu perspektivu. Motivirajte ih da imenuju spomenike i raspravite koja je njihova važnost. Ukažite na povezivanje arhitektonskih spomenika s lokacijama kojima ne pripadaju - primjerice, na Marlowljevoj slici katedrala svetog Pavla smještena je u Veneciji. Capricci se mogu povezati s turnejom Grand tour - putovanjem kontinentom na koje su išli mladi predstavnici bogatijih slojeva društva i s kojeg su donosili suvenire - slike, nerijetko capriccije. Pitajte učenike podsjećaju li ih capricci na suvremene tehnike u umjetnosti te ih podsjetite na kolaž i obradu fotografije.

Učenike usmjerite na izradu obrađenih digitalnih fotografija s prikazima izmještenih arhitektonskih objekata u lokalnom okružju uz korištenje digitalnim alatom Sketchbook. On omogućuje uređivanje više fotografija unutar slojeva (layer) uz alate brisanja, crtanja i transparentnost. Zajedno pogledajte likovna rješenja na alatu Padlet te raspravite mogu li se rješenja povezati s koncepcijom capriccija. Zatim ih pitajte gdje pronalaze sličnosti, a gdje razlike.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i osobinama same teškoće.

Pružite učenicima vizualnu podršku u obliku slika koje ilustriraju koncept fantastičnog pejzaža i primjere capriccija. Možete se koristiti jednostavnim, jasnim slikama koje će pomoći učenicima da bolje razumiju koncept i primjere.
Upotrijebite razne dodatne resurse poput videozapisa, audiozapisa i drugih interaktivnih materijala kako biste pomogli učenicima da bolje razumiju koncept i primjere capriccija.

Pružite dodatnu podršku učenicima koji imaju problema s upravljanjem računalom ili digitalnim alatima. Možda će im biti potrebna pomoć u korištenju alata Pixlr ili Padlet pa im osigurajte tu, dodatnu pomoć.
Dopustite učenicima da se služe alternativnim načinima izražavanja ako imaju poteškoća s korištenjem digitalnog alata ili imaju problema s finom motorikom. Možda bi radije crtali ili slikali svoje ideje umjesto uporabe digitalnog alata.

Prilagodite aktivnost prema interesima i potrebama učenika. Možda će neki učenici biti motivirani istražiti arhitektonske spomenike u njihovom, lokalnom okružju, dok će drugi više uživati u izradi fantastičnih prikaza inspiriranih capriccijima.

Prilagodbe za rad u alatu Pixlr:

  • učenicima s motoričkim teškoćama možete ponuditi alternativan način upravljanja mišem, kao što su džojstik ili druge upravljačke opcije. Također, omogućite im veće gumbe ili osigurajte da alat bude dostupan preko tipkovnice
  • učenicima s oštećenjem vida omogućite upotrebu povećala ili drugih softverskih prilagodbi kako bi mogli bolje vidjeti detalje na slici
  • učenicima s oštećenjem sluha omogućite upotrebu vizualnih umjesto zvučnih obavijesti u programu Pixlr ili osigurajte da se obavijesti prikazuju na zaslonu ispisane velikim slovima
  • učenicima sa specifičnim teškoćama učenja možete ponuditi dodatnu podršku poput vizualnih uputa, vremenskih linija ili videozapisa koji detaljno objašnjavaju korake izrade digitalnih fotografija u alatu Pixlr.

Osim toga, možete razmotriti i druge mogućnosti za prilagodbu okoline poput prilagodbe stolica ili stolova za učenike s motoričkim teškoćama, osiguravanja dostupnosti programa i alata za slijepe ili slabovidne učenike te upotrebe tehnologije za prepoznavanje govora za učenike s teškoćama u pisanju ili tipkanju.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici, koji žele znati više, proučit će izabrane pejzaže nadrealističkih umjetnika Maxa Ernsta, Renéa Magrittea i Salvadora Dalija. Istražit će način prikaza prostora i motive te raspraviti sličnosti i razlike u prikazu pejzaža s pejzažima iz ranijih razdoblja. Razmislit će o specifičnostima nadrealističkog pejzaža, a svoje će zaključke predstaviti u prezentaciji koju će izložiti u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Fantastičan pejzaž

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje zadanu temu kroz obradu fotografije i rezultate istraživanja predstavlja u odabranome mediju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Upotreba informacijske i komunikacijske tehnologije D.4.3. Učenik predočava, stvara i dijeli ideje i uratke o složenoj temi pomoću IKT-a.
  • Učiti kako učiti A.4/5.3. Učenik kreativno djeluje u različitim područjima učenja.

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Clark, K.: Landscape Into Art; J.Murray, London 1949.

Fantastična umjetnost; Grafički Zavod Hrvatske, Zagreb, 1976.

Rovinj Photodays

Lee, S.E: Chinese Landscape painting; Cleveland Museum of Art, Cleveland, 1954.

Willets, W.: Umetnost Kine, Narodna knjiga, Beograd, 1974.

Wang Meng, Utočište (1370.)

Nepoznati autor, Budistički hramovi usred jesenskih planina (14. stoljeće)

Mi Youren, Oblačne planine (prije 1200.)

Dong Yuan, Obala rijeke (c. 937. - 976.)

Joachim Patinir, Sveti Jeronim (1516. - 1517.)

Jacob van Ruisdael, Židovsko groblje (1650.)

Annibale Carracci, Bijeg u Egipat (1603. - 1604.)

Albrecht Altdorfer Bitka kod Isse (1529.)

Capricci

William Marlow, Katedrala Sv. Pavla i kanal u Veneciji (c. 1795.)

Giovanni Paolo Panini, Rimski capriccio (1735.)

Marco i Sebastiano Ricci, Capriccio s motivima klasičnog Rima (1720.)

Kristina Rismondo: Pejzaž kao tema u zapadnoeuropskom slikarstvu, Metodičke preporuke

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.