Prezentirajte učenicima sliku egipatske piramide okružene pijeskom, tj. pustinjom te ih upitajte kako je sagrađena. Oluju ideja možete provesti u jednoj minuti, a zatim nekoliko učenika može pročitati svoj odgovor.
Učenicima prikažite videozapis “Kako se gradila Keopsova piramida?” te ga usporedite s raspravom na početku aktivnosti.
Podijelite učenike u četiri grupe pa im predstavite zadatak: faraon je naredio da se sagradi piramida, a učenici su njegovi građevinski inženjeri. Dvije grupe imaju zadatak osmisliti kako prevesti kamene blokove do samog mjesta gradnje, a druge dvije grupe smišljaju kako kamene blokove podizati tijekom gradnje piramide, s time da svaka grupa radi zasebno. Objasnite učenicima da se faraonu nikako ne valja zamjeriti te da predstavljajući građevinske inženjere pristupaju osmišljavanju i izradi nacrta i troškovnika. Učenici mogu priložiti nacrt (izrađen ručno ili u alatu Google crteži) ili čak prototip modela za prijevoz, odnosno modela za podizanje kamenih blokova. U slučaju odabira izrade prototipa, organizirajte izvođenje aktivnosti tijekom duljeg razdoblja. Unutar zadatka navedite i određeni budžet koji je učenicima na raspolaganju, a u troškovniku će razraditi kako će ga raspodijeliti u skladu s osmišljenom inovacijom. Obrasce za ove zadatke grupama možete podijeliti na digitalnom zidu u Wakeletu (raspored objava Mood board) na kojem učenici objavljuju svoja idejna rješenja (nacrte ili fotografije prototipa modela).
Potaknite učenike na predstavljanje svojeg izuma u kojemu će detaljno objasniti njegovu funkcionalnost, usmjeriti se na njegove prednosti te iznijeti zašto je njihov izum najbolji. Možete učenike usmjeriti na pregled otkrića i izuma tijekom povijesti na sljedećoj poveznici. Nakon izlaganja sve će grupe u skladu s dodijeljenim zadatcima utvrditi prednosti i nedostatke obaju izuma (samorefleksija).
Nakon predstavljanja faraon/učitelj izabrat će dvije grupe koje su dobile posao te argumentirati svoj izbor.
U uvodnom dijelu učenicima (primjerice s intelektualnim teškoćama) možete vezano uz pitanje načina gradnje piramida ponuditi pisane alternativne odgovore ili fotografije, a svima osigurati nešto dulje vrijeme za oluju ideja. Za videozapis unaprijed istaknite njegove ključne sastavnice na koje je važno da obrate pozornost, a učenicima s oštećenjima vida osigurajte zvučne opise slika i videa.
Za realizaciju zadataka učenike možete podijeliti u parove (posebno se odnosi na učenike s oštećenjima vida i motoričkim oštećenjima), a poželjno je da svaka grupa napravi slijed/plan svojih aktivnosti. Za izradu troškovnika uz određeni budžet korisno je ponuditi okvirne cijene mogućih materijala. Predvidite što konkretnije zadaće za učenike (primjerice učenici s oštećenjima vida i motoričkim oštećenjima više sudjeluju u razmjenama ideja, učenici s teškoćama čitanja i PSA u skiciranjima, učenici s intelektualnim teškoćama u svim aktivnostima uz podršku predložaka s pitanjima, fotografija dosadašnjih zamišljanja načina rada ili sažetka o toj temi).
Za predstavljanje izuma učenicima možete prirediti pitanja po kojima će se pripremiti (primjerice učenici s jezično-govornim teškoćama, ADHD-om, PSA) ili im definirati smjernice na temelju pregleda otkrića s navedene poveznice: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Potaknite učenike da za naručitelja načine nadzorni sustav za turistički objekt - piramidu. Nakon što im dodijelite parametre što je sve potrebno (npr. rampe, vatrodojava, videonadzor), učenici će pretražiti na internetu što se nudi na tržištu te sastaviti ponudu.
Učenike podijelite u 3 grupe. Svakoj grupi dodjelite njihov naziv tj. svojstvo: Mladi poduzetnici, Žene poduzetnice (ovu grupu čine samo djevojke) i Poduzetnici početnici. Upitajte učenike: Znate li koja je razlika između pojma mladi poduzetnici i poduzetnici početnici? Objasnite im razliku da su mladi poduzetnici oni u dobnoj skupini do navršenih 40 godina života, a poduzetnici početnici oni koji po prvi put osnivaju poduzeće ili koji posluju manje od 2 godine. Recite im da je njihov zadatak osmisliti vlastito poduzeće koje koristi nedovoljno korištene resurse njihovog mjesta/grada/županije potičući višestruke koristi ne samo za njih, već i za njihove sugrađane (radna mjesta, proizvodnju potrebnih resursa i sl). Detaljizirajte nedovoljno iskorištene resurse svog mjesta (čista voda, zrak, šume…) te potaknite učenike da osmisle kreativne načine njihove uporabe. Možete ih uputiti na sljedeću poveznicu. Uputite ih na pojam društveno odgovorno poslovanje te primjere dobre prakse koje mogu istražiti na sljedećoj poveznici. S obzirom da im je za pokretanje vlastitog posla potreban i novac uputite ih na sljedeću stranicu.
Uputite ih da za početak prouče kriterije za određivanje poduzetničke skupine, istraže kreditne zahtjeve HBOR-a za svoju poduzetničku skupinu te namjenu kredita na temelju koje kreiraju svoju poslovnu ideju. Napomenite učenicima da za svoju poslovnu ideju izrade procjenu cijene potrebnih resursa, cijene rada i promišljaju o isplativosti. Razmatraju koliki bi im kredit HBOR-a bio dovoljan za pokretanje vlastitog poduzeća. Svoj idejni prijedlog priređuju u obliku izvještaja u alatu AdobeSpark (predložak Report - web page) u kojem navode koje resurse iz svojeg okruženja mogu iskoristiti, na koji bi način njihovo poduzeće doprinijelo razvoju njihova mjesta, koliko bi njihovo poduzeće njima bilo isplativo, koliki bi kredit podigli od HBOR-a i u što bi taj novac uložili te gdje vide svoje poduzeće za 10-ak godina.
Nakon završetka sve grupe prezentiraju svoje ideje, a potom o prikazanim idejama povedite raspravu. Potaknite je pitanjima: Koja bi od tih ideja doista mogla biti uspješna? Predlažete li unapređenja određenih ideja? Mogu li se prezentirane ideje jednog dana i provesti u djelo? Ima li još neiskorištenih resursa u vašemu mjestu koji bi se mogli iskoristiti za unapređenje kvalitete života vaših sugrađana?
Upitajte učenike što misle o sendvičima koji se prodaju u školskoj kantini, smatraju li ih preskupima i misle li da bi oni za tu cijenu mogli ponuditi kvalitetniji sendvič. Napravite malu dražbu tako da prvo upitate učenike koliko bi ih kupilo sendvič po cijeni od 5 kn i zabilježite njihov broj. Povećavajte cijenu na 10, 15 i 20 kuna i postavite im isto pitanje. Prikažite grafički odnos potražnje i cijene iz kojega će se vidjeti kako potražnja za nekim proizvodom opada s porastom cijene. Analizirajte koliko je učenika kupilo najjeftiniji sendvič te im postavite pitanje: Može li obrt poslovati s dobitkom uz najnižu ponuđenu cijenu? Istražite! Potaknite ih da naprave plan poslovanja svojeg obrta koji će se baviti prodajom sendviča, a u kojem će biti zaposlena samo jedna osoba (vlasnik obrta).
Podijelite učenike u grupe i neka svaka grupa od ponuđenih namirnica u interaktivnoj ilustraciji Složi mi sendvič napravi sendvič kakav žele prodavati. Kako budu dodavali sastojke, tako će rasti cijena sendviča. Međutim, napomenite im da namirnice za sendvič nisu jedini troškovi, nego treba uključiti i ostale troškove poslovanja obrta koji se dijele na fiksne i varijabilne troškove. Prikažite im video Fiksni i varijabilni troškovi. Objasnite učenicima da su fiksni troškovi oni koji ne ovise o broju proizvedenih proizvoda, za razliku od varijabilnih troškova koji rastu s povećanjem proizvodnje. Neka navedu koje još troškove imaju i razvrstaju ih u navedene dvije kategorije. To mogu biti, primjerice, troškovi otvaranja obrta, najam prostora, režije, plaća koju će sebi isplatiti, porez koji treba platiti državi i dr.
Zatim recite učenicima da razmisle o vremenu potrebnom za pripravu jednog sendviča i procijene koliko ih najviše jedna osoba može napraviti u jednom danu. Nakon što uključe sve troškove poslovanja, uputite ih da izračunaju koliko im je novca potrebno da proizvedu prvi, a koliko svaki sljedeći sendvič. Odnos troškova i broja sendviča mogu prikazati grafički. Neka odrede koliki je udio fiksnog, odnosno varijabilnog troška u prvom, a koliki u svakom sljedećem proizvedenom sendviču. Raspravite s učenicima o činjenici kako povećanjem broja proizvedenih sendviča smanjujemo cijenu jednog sendviča, zbog čega velike kompanije i jesu tako uspješne. Naime, fiksni se troškovi po jedinici proizvoda smanjuju s povećanjem proizvodnje, dok se varijabilni ne mijenjaju. Uputite učenike na razmišljanje o tome što bi oni dodali u pripremi sendviča da njihov proizvod bude jedinstven i drukčiji (npr. maslinovo ulje, tartufe, salamu od boškarina i sl.). Upitajte ih smatraju li i dalje da su troškovi proizvodnje jedini parametar izračuna prodajne cijene. Učenici bi trebali doći do zaključka da se takav sendvič može promovirati na tržištu kao premium sendvič i pozicionirati po znatno višoj prodajnoj cijeni te da postoje kupci kojima cijena nije jedino mjerilo.
Pripremite u Wakeletu online zid (raspored objava Media View) na kojem ćete označiti dijelove za objavu pojedinih grupa i pozovite učenike da objave svoje troškove i izračune, zajedno s grafičkim prikazima i fotografijom sendviča koji su složili u interaktivnom objektu. Konačno, neka svaka grupa odredi cijenu po kojoj će prodavati svoj sendvič, a da posluju s dobiti, i osvrne se na raspravu s početka aktivnosti. Jesu li ipak sendviči iz kantine preskupi ili je njihova cijena opravdana svim “nevidljivim troškovima” o kojima prije nisu ni razmišljali?
Učenicima s oštećenjima vida omogućite sve potrebne opise vizualnih prikaza (primjerice, grafičke prikaze, ponuđene namirnice za slaganje sendviča).
Porazgovarajte o svim važnim stavkama za izradu plana obrta koji će se baviti prodajom sendviča, zapišite (npr. u obliku sheme) i pročitajte, primjerice, broj zaposlenih, sastavnice fiksnih i varijabilnih troškova (pogodno za učenika s ADHD-om, s teškoćama iz spektra autizma, posebno važno za učenike s oštećenjima vida). Prije objave na Wakeletovu online zidu svaka grupa navedenom planu može dodati rezultate svojih izračuna iz kojih će biti vidljivo da se fiksni troškovi po jedinici proizvoda smanjuju s povećanjem proizvodnje, dok se varijabilni ne mijenjaju. Potaknite učenike da navedu ako znaju primjere porasta cijene sendviča ovisno o dodatcima ili promjeni jednog sastojka (primjerice učenike s AHD-om, PSA).
Za procjenu vremena priprave jednog sendviča možete učenicima zadati da u pripremi za taj sat kod kuće priprave sendvič s određenim brojem namirnica i utvrde koliko im je vremena bilo potrebno da ga naprave pa na satu izračunaju prosjek kojim će raspolagati za računanje dnevnog broja sendviča.
Zamolite učenike da kažu kako će izračunati potrošnju za prvi sendvič, a onda za svaki sljedeći kako bi se izbjegle moguće pogreške: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Predložite učenicima da prošire svoj biznis i zaposle radnike. Neka naprave plan proizvodnje i izračunaju sve dodatne troškove, kao i dobit na kraju mjeseca. Postavite im pitanja: Poslujete li sad s većom dobiti? Koliko vam je novca potrebno da proizvedete prvi sendvič, odnosno svaki sljedeći? Isplati li se širenje biznisa i postoji li potražnja za tolikom količinom sendviča?
Za pripremu ove aktivnosti poželjno je da prije same provedbe stupite u kontakt s pčelarom iz vašeg lokalnog okružja te organizirate videopoziv u kojem će određeni OPG (pčelarstvo) iznijeti svoje “pčelarsko” iskustvo.
U Mentimetru (obrazac Multiple Choice) postavite pitanje učenicima: Što je bilo prije, cvijet ili pčela? Ovisno o odabranom odgovoru, podijelite ih u dvije grupe te ih potaknite da argumentiraju odabir i potaknite raspravu.
Pokažite zatim učenicima dio ili cijeli videozapis u kojem je prikazano kako pčele prikupljaju pelud, kako bi se učenici upoznali s tematikom pčelarstva jer će upravo oni u nastavku aktivnosti predstavljati pčelare. Uputite učenike na današnju problematiku koja se odnosi na smanjenje broja pčela u prirodi te im objasnite da je pčela iznimno korisna za čovjeka i bioraznolikost i stoga bi se trebala očuvati, a njezine korisne osobine iskoristiti za dobrobit cijelog ekosustava.
Podijelite ih zatim u četiri grupe “pčelara”. Svaka grupa treba istražiti gdje bi se u blizini škole ili u mjestu u kojem žive mogle postaviti košnice. Nakon odabira lokacije za postavljanje košnice, potaknite grupe “pčelara” da objasne zbog čega je predložena lokacija povoljna za uzgoj pčela, navedu što je osim košnice nužno kako bi uzgoj pčela bio siguran i za pčele i za pčelare, osmisle vlastite proizvode (med, propolis, pčelinji vosak, matična mliječ, medne suvenire…), odaberu ciljne skupine (uputite ih pitanjima: Kome je namijenjen osmišljen proizvod? Je li vaš proizvod usmjeren djeci, starijim skupinama ili lokalnom stanovništvu?). Nakon što ste učenicima dodijelili zadatke, potaknite ih na istraživanje te im objasnite da pri istraživanju navode natuknice, odnosno pitanja koja bi željeli postaviti lokalnom pčelaru. Organizirajte videopoziv s pčelarom u kojem ćete grupama omogućiti interaktivnu komunikaciju s ciljem dobivanja odgovora na pitanja koja su naveli u natuknicama.
Nakon videopoziva ostavite učenicima dovoljno vremena za izradu zadataka. Uputite ih da izrade promotivni letak u alatu Adobe Spark (predložak Flyer) na kojem objašnjavaju važnost pčela za bioraznolikost ekosustava, predstave moguće proizvode, opisuju životni ciklus pčela i način brige pčelara o košnici. U povodu Dana škole organizirajte “sajam pčelara” na kojem će svaka grupa predstaviti svoju proizvodnu ideju.
Tijekom videopoziva s pčelarom učeniku s oštećenjima sluha omogućite najbolju poziciju sjedenja u odnosu na neometano gledanje te jasnoću slušanja, kao i učeniku s oštećenjem vida.
Za vrijeme rasprave omogućite učenicima dovoljno vremena za argumentiranje i sudjelovanje u raspravi, posebno onima s govorno-jezičnim teškoćama, s oštećenjima sluha.
Učenicima s oštećenjima sluha možete prema potrebi prirediti pisani sažetak videozapisa. Učenicima s oštećenjima vida važno je opisati ključne scene koje se u videu prikazuju.
Za rad u grupama predvidite konkretne zadatke kojima će se pojedini učenik u grupi baviti ovisno o mogućnostima i teškoćama (primjerice objašnjavanje odabira lokacije - učenik s ADHD-om ili PSA, ostvarenje potrebnih uvjeta za uzgoj pčela i rad pčelara - učenik s oštećenjem vida ili motoričkim oštećenjima, osmišljavanje određenog proizvoda ili određenog dijela promotivnog letka - učenik s oštećenjem sluha ili smetnjama čitanja itd.). Možete predvidjeti i rad u paru. Učenicima s oštećenjima vida omogućite pobliže opise lokacije na kojoj bi se postavila košnica.
Prije određivanja ciljnih skupina kojima će biti namijenjeni njihovi proizvodi potaknite učenike da govore o svojim zapažanjima tko i kada najčešće upotrebljava med ili proizvode od meda npr. u njihovoj obitelji, među prijateljima te čime se oni koriste od mednih proizvoda (pogodno za sve učenike, a posebno one s PSA, ADHD-om).
Učenicima s govorno-jezičnim teškoćama i teškoćama pisanja omogućite dovoljno vremena za formuliranje i iznošenje pitanja namijenjenih pčelaru.
Provjerite znaju li se učenici služiti digitalnim alatom Adobe Spark i prema potrebi ih podsjetite ili demonstrirajte način korištenja. Učeniku s oštećenjem vida potrebno je opisivati važne korake u izradi letka i potaknuti ga na sudjelovanje u idejama i potrebnim informacijama za njegovo kreiranje.
Za potrebe istraživanja učenicima možete pomoći u izradi plana kojim će se rukovoditi tijekom svojeg istraživanja i u koji mogu unositi ključne informacije: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Zainteresirane učenike potaknite u posjet pčelaru. Svakako provjerite ima li među njima učenika alergičnih na ubod pčela. Neka unaprijed osmisle pitanja za intervju koja će usmjeriti na sam proces proizvodnje meda, uzgoja pčela, kako prezimljuju, mogućim poteškoćama u proizvodnji meda i slično. U dogovoru s pčelarom, intervju mogu i snimiti te osmisliti mali promotivni oglas, a snimljeni intervju može biti dio oglasa.
Dodijelite učenicima zadatak da istraže različite vrste ukrasnih lampica i svjetiljki za čitanje te njihove cijene. Uputite ih da odaberu jednu te izraze mišljenje zašto su baš tu lampu/lampicu odabrali.
Povedite s učenicima raspravu te ih upitajte: Od čega se sastoji svjetiljka i koje sve dijelove sadržava? Pokažite im na primjeru neke neispravne lampe unutarnju građu (svjetiljke za čitanje uglavnom imaju vijke i može se zaviriti u njihovu unutrašnjost).
Podijelite učenike u parove te im zadajte da u Tinkercadu sastave funkcionalni strujni krug koji se odnosi na lampu te koji se sastoji od istosmjernog izvora (baterija), žica, otpornika, LED dioda i prekidača. LED diode rade samo u određenom rasponu napona pa je potrebno kombinirati serijski ili paralelni spoj otpornika da bi se dobila tražena vrijednost napona. Podsjetite učenike na pravi i dogovoreni smjer električne struje i time na razlike između istosmjernoga i izmjeničnoga strujnog kruga. Upozorite učenike na svojstvo diode da propušta električnu struju samo u jednom smjeru. Strujni krug neće raditi ako je neka od dioda pogrešno spojena.
Pripremite u Wakeletu online zid (raspored objava Media View) gdje će učenici objaviti svoje radove i na kojem ćete prikazati slike električnih strujnih krugova koji se odnose na lampu (snimka zaslona). Povedite raspravu s učenicima o razlikama između predloženih električnih strujnih krugova i svakako prokomentirajte ako neki ne radi kako bi trebao.
U određenom mrežnom cjeniku (npr. Chipoteka) učenici pronalaze elemente buduće svjetiljke. S obzirom na nisku cijenu elemenata, raspravite s učenicima opravdanost cijene proizvoda i misle li da su preskupi. Upitajte ih: Što onda određuje cijenu pojedinog proizvoda? U raspravi možete doći do zaključka da marka proizvoda zapravo utječe na njegovu višu prodajnu cijenu. Možete ih uputiti da spoznaju više o upravljanju vrijednošću marke.
Ako je u razredu učenik s oštećenjima vida, omogućite mu da opipa svjetiljku ako nije rizično i pružite jasan auditivni opis njezine unutrašnjosti koja se gleda. Vrlo je bitno s učenicima porazgovarati o mogućim opasnostima u baratanju s oštećenim i neispravnim svjetiljkama i jasno navesti što se ne smije raditi (posebno važno za učenike s ADHD-om i PSA).
Prije izrade funkcionalnog strujnog kruga u Tinkercadu uputno je demonstrirati jedan izrađeni strujni krug koji se odnosi na lampu i ponuditi učeniku s oštećenjima vida da opipa njegove dijelove.
Učenicima konkretizirajte njihove zadaće za rad u paru uzimajući u obzir njihove sposobnosti i ograničenja (primjerice za učenike s motoričkim teškoćama i oštećenjima vida).
Za obavljanje praktičnih aktivnosti osigurajte učenicima dovoljno vremena (posebno učenicima s motoričkim i vidnim oštećenjima), kao i za raspravu (posebno učenicima s jezično-govornim teškoćama). Kao poticaj za raspravu učenicima možete prema potrebi pripremiti pitanja u pisanom obliku (primjerice za učenike s jezično-govornim teškoćama, AHD-om i PSA). Tekst na poveznici možete prije čitanja sažeto prepričati (ako imate učenika s teškoćama čitanja, oštećenjima vida, ADHD-om): Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Zainteresirane učenike potaknite da pronađu odgovarajuću ambalažu u svojoj okolini ili čak na otpadu. U trgovini elektroničkom opremom potrebno je nabaviti elemente i nakon toga učenici mogu sastaviti jedinstvenu svjetiljku. Elemente treba zalemiti u funkcionalni strujni krug pa je ovaj dio primjereniji tehničkim školama. Ako je interes dovoljno velik, možete organizirati izložbu ili prodaju radova.
Matić, I. (2013) Vrste troškova u biznisu Women in Adria (23.06.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.