Pitajte učenike zašto, prema njihovu mišljenju, dolazi do rata. Je li rat nešto što je tipično samo za ljudsku vrstu ili ga možemo pronaći i u prirodi – među životinjama? Zamolite ih da obrazlože svoje odgovore i potkrijepe ih primjerima.
Pokažite učenicima kratak edukativni videozapis o mravima vojnicima i vojnim strategijama mrava: Svjetski rat mrava – mravi vojnici (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski). Porazgovarajte s učenicima o videozapisu. Koje značajke s ljudskim zajednicama dijele mravlje zajednice? Pitajte učenike što ih se dojmilo.
Potaknite učenike da se prisjete što znaju o Ilijadi s nastave Hrvatskoga jezika i književnosti ili Povijesti. Koja su se dva junaka borila pred zidinama Troje? Zatim pogledajte kratak videozapis o Trojanskom ratu i grčkim junacima: Ahilej protiv Hektora (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski).
Raspravite s učenicima zašto Ahileja i Hektora nazivamo junacima. Što je točno junačko u Hektorovu činu? Pitajte ih bi li nakon rata Hektor trebao dobiti medalju za hrabrost. Zamolite ih da obrazlože svoje odgovore. Zatim ih potaknite da se prisjete mrava vojnika. Bi li medalja za hrabrost bila opravdana i u njihovu slučaju? Neka obrazlože svoje odgovore i pokušaju utvrditi koja je razlika između Hektora i mrava vojnika.
Ako ste već obradili pojmove determinizma i slobodne volje, potaknite učenike da te pojmove uključe u raspravu. Imaju li mravi slobodnu volju? Ima li je Hektor? Kako pojam slobodne volje (ili determinizma) utječe na našu prosudbu o tome što je junački čin? Zamolite ih da svoje odgovore potkrijepe argumentima.
Možete usmjeriti raspravu i na svakodnevne situacije. Potaknite učenike da razmisle kako bismo mogli raspravu o determinizmu i slobodnoj volji povezati sa svakodnevnim životom. Primjerice, kad zakasne na sat, imaju li posljedice (neopravdani sat) smisla ako su pritom bili determinirani? Ili kada izvrsno odrade kakav zadatak, ima li smisla dobra ocjena ako to nisu učinili svojom slobodnom voljom nego poput mrava? Možemo li to proširiti i na veće prijestupe ili zasluge? Svoje odgovore neka argumentiraju.
Ako još niste obradili pojmove determinizma i slobodne volje, možete učenicima dati kratak zadatak da ih istraže u paru (u rječniku, enciklopediji i slično) nakon razgovora o pogledanim videozapisima pa ih onda potaknite da povežu te pojmove s prijašnjom raspravom. Možete im pomoći tako da im pokažete videozapis Slobodna volja i determinizam (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski).
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pobrinite se da učenici oštećena vida sjede dovoljno blizu izvora zvuka, a učenicima oštećena sluha omogućite sjedenje dovoljno blizu zaslona kako bi vidjeli podnaslove na animaciji. Za vrijeme rasprave važno je učenicima s teškoćama omogućiti da podijele svoje mišljenje ako to žele. Ako učenik ima govorno-jezične ili druge teškoće koje mu stvaraju anksioznost pri javnom nastupu, nemojte ustrajati u tome.
Omogućite učenicima s teškoćama prilagođene izvore informacija. Za učenike s oštećenjem vida možete osigurati mrežne stranice čije se postavke mogu prilagoditi njihovim potrebama čitanja. Također, možete priložiti ispisane stranice teksta u prilagođenom obliku (kontrast, uvećani font i prored). U suprotnom im osigurajte drugi način pretraživanja informacija. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju nove pojmove možete izdvojiti na papir A4 u odgovarajućoj formi (uvećan font, prored i razmak među slovima).
Neka učenici pročitaju poglavlje Čime se bavi etika? u knjizi Fernanda Savatera Etika za Amadora. Neka daju svoj usmeni ili pisani osvrt na poglavlje. Postavite im pitanja kojima ćete provjeriti jesu li razumjeli što Savater tvrdi o etici i zašto je za etiku sloboda od presudne važnosti. Potaknite ih da kritički promisle o pročitanome (slažu li se sa Savaterom ili ne) te da svoje mišljenje argumentiraju. Osvrte mogu i izložiti razredu te u raspravu uključiti i ostatak razreda.
Potaknite učenike da se prisjete radnje Sofoklove drame Kralj Edip. Možete im pomoći da se prisjete tako da im pokažete kratak videozapis Kralj Edip sažetak (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski). Nakon što su se prisjetili radnje, pitajte ih što misle o Edipovoj slobodnoj volji. Je li, po njihovu mišljenju, Edip imao slobodnu volju ili je nekako bio predodređen, determiniran vlastitom sudbinom? Pitajte ih jesu li se oni ikad osjećali kao da njima upravlja sudbina ili neka nepoznata sila. Zamolite ih da svoje odgovore potkrijepe primjerima iz tragedije ili iz svakodnevnog života. Razgovarajte i o tome kakve bi implikacije na društveni život imalo ako uzmemo zdravo za gotovo da smo determinirani. Zašto nam slobodna volja treba u pravnom ili u moralnom prosuđivanju? Neka učenici svoje odgovore argumentiraju.
Učenici u paru istražuju pojmove slobodne volje i determinizma na internetu te služeći se (filozofijskim) rječnicima, enciklopedijama i sličnim. Razgovarajte s njima o dobivenim rezultatima. Zatim pogledajte videozapis Determinizam vs. sloboda volje (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski). Usporedite rezultate koje su dobili prethodnim istraživanjem s onim što je rečeno u videozapisu.
Podijelite učenike u dvije grupe. Za to se možete koristiti alatom Pickerwheel. Obje grupe izrađuju plakat o usvojenim filozofskim pojmovima s pomoću digitalnog alata Genially. Jedna grupa izrađuje plakat o determinizmu, a druga o slobodnoj volji. Neka se usredotoče na implikacije obaju pojmova na naš svakodnevni život. Nakon što svaka grupa predstavi svoj plakat i istraživanje drugoj grupi, plakate možete zalijepiti na zidove učionice kao podsjetnik za učenje.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pobrinite se da učenici oštećena vida sjede dovoljno blizu izvora zvuka, a učenicima oštećena sluha omogućite sjedenje dovoljno blizu zaslona kako bi vidjeli titlove rečenica na animaciji.
Potrebno je provjeriti mogu li se učenici s teškoćama u razvoju samostalno koristiti internetom. U suprotnom im osigurajte druge načine pretraživanja informacija. Provjerite mogu li se mrežne stranice prilagoditi potrebama čitanja učenika s oštećenjem vida. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju nove pojmove možete izdvojiti na papir veličine A4 u odgovarajućem obliku (uvećan font, prored, razmak među slovima). Za vrijeme rasprave važno je učenicima s teškoćama omogućiti da podijele svoje mišljenje ako to žele. Ako učenik ima jezično-govorno-glasovne ili druge teškoće, koje mu stvaraju anksioznost pri javnom nastupu, nemojte ustrajati u tome.
Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Genially. Ako se učenik zbog motoričkih ili drugih teškoća ne može koristiti digitalnim alatom, neka preuzme ulogu u timu koja će odgovarati njegovim mogućnostima. Učeniku oštećena vida omogućite učenika mentora koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač. Sažetak novog sadržaja koji ste obradili na satu možete učenicima s teškoćama poslati u digitalnom obliku kako biste osigurali uspješno učenje.
Učenike koji bi htjeli znati više o tematici determinizma i slobodne volje možete staviti u zasebnu skupinu koja će izrađivati plakat o srednjoj poziciji. Pomozite im tako da im prikažete videozapis Kompatibilizam (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski). Prije nego što izrade plakat u digitalnom alatu Genially, neka još grupno istraže što je kompatibilizam i kako se on uklapa u raspravu o determinizmu i slobodnoj volji. Svoje istraživanje i plakat također prezentiraju ostalim učenicima te i njihov plakat možete zalijepiti na zidove učionice kao podsjetnik.
Razgovarajte s učenicima o pojmovima determinizma i slobodne volje. Pitajte ih koji je od tih dvaju pojmova važniji za etičko vrednovanje (pod pretpostavkom da ste to već obrađivali) i zašto. Zamolite ih da svoje odgovore argumentiraju i potkrijepe primjerima iz svakodnevnog života. Primjerice, može li vožnja gradskim autobusom bez karte biti etički opravdana ili neopravdana ako je determinizam istinit? Pitajte učenike koji slušaju Etiku kao izborni predmet da ostalima u razredu objasne pojam moralne odgovornosti ili moralne relevantnosti. Potaknite učenike da povežu te pojmove sa slobodnom voljom. Zašto je makar i iluzorni osjećaj slobodne volje važan za moralno ponašanje? Ima li moralna odgovornost smisla u svijetu u kojem su svi determinirani?
Prikažite učenicima videozapis Što je moralna odgovornost? (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete engleski – automatski generirano – i zatim hrvatski). Provjerite njihovo razumijevanje onoga što je rečeno u videozapisu ciljanim pitanjima u razgovoru.
Podijelite učenike u parove i potaknite ih da osmisle niz primjera iz svakodnevnog života za mogući determinizam ili za moguću slobodu volje. Primjeri trebaju biti povezani s moralnim rasuđivanjem. Primjerice: Moja je mačka prolila moju kavu po laptopu. Mačka je za to moralno odgovorna. (točno/netočno) Odaberite zajedno najbolje primjere. Učenici primjere uvrštavaju u kviz koji će izraditi u digitalnom alatu Socrative. Neka se usredotoče samo na model pitanja točno/netočno ili da/ne. Potaknite ih da svoj kviz iskoriste za kratko psihološko istraživanje moralnog razmišljanja svojih ukućana i prijatelja izvan razreda. Naglasite da istražuju način na koji njihovi ispitanici razmišljaju, a ne to jesu li odgovorili točno ili netočno. Neka rezultate svog istraživanja prezentiraju u virtualnoj učionici, a zatim sve rezultate objedinite kako biste napravili zajedničku statistiku.
S pomoću alata ClassroomScreen, u realnom vremenu razgovarajte s učenicima te im pokažite videozapis. Ostale aktivnosti mogu se također izvesti u nastavi na daljinu, samo trebate češće komunicirati s učenicima i moderirati zadatak u paru.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pobrinite se da učenici oštećena vida sjede dovoljno blizu izvora zvuka, a učenicima oštećena sluha omogućite sjedenje dovoljno blizu zaslona kako bi vidjeli titlove rečenica na animaciji.
Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenja možete nove pojmove izdvojiti na papir veličine A4 s odgovarajućim fontom. Za vrijeme rasprave važno je učenicima s teškoćama omogućiti da podijele svoje mišljenje ako to žele. Ako učenik ima govorno-jezične ili druge teškoće, koje mu stvaraju anksioznost pri javnom nastupu, nemojte u tome ustrajati. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Socrative. Ako se učenik zbog motoričkih ili drugih teškoća ne može koristiti digitalnim alatom, aktivnost može raditi u paru s učenikom koji može. Sva pitanja uvrštena u digitalni alat pročitajte i naglas kako biste osigurali razumijevanje svih učenika. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.
Učenike koji žele produbiti svoje znanje o ovoj temi potaknite da u knjizi Borana Berčića Filozofija, sv. 1 pročitaju poglavlja Sloboda volje i Moralna odgovornost. Neka naprave prezentacije za ostatak razreda o pročitanome u digitalnom alatu Canva i neka osmisle kviz za provjeru razumijevanja svoje prezentacije u digitalnom alatu Kahoot!. Učenici prezentiraju razredu u mrežnom okružju (preko alata ClassroomScreen). Nakon toga porazgovarajte s razredom o tome jesu li nova znanja nekako utjecala na njihovo prijašnje mišljenje ili ne. Zamolite učenike da obrazlože svoje odgovore.
Savater, Fernando. 1998. Etika za Amadora. Zagreb. Educa. pogl. Čime se bavi etika?
Berčić, Boran. 2012. Filozofija sv. 1. Zagreb. Ibis grafika. pogl. Sloboda volje; Moralna odgovornost
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.