Predmet
Geografija 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Baština oko nas

Naziv predmeta
Geografija 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • baština
  • nematerijalna kulturna baština
  • materijalna kulturna baština
  • UNESCO

Materijalna kulturna baština Hrvatske

Sat započnite olujom ideja. Koristeći se digitalnim alatom Mentimeter, neka učenici iznesu pet asocijacija vezanih za pojam baština. Kada svi učenici zapišu sve asocijacije, prikažite ih na pametnoj ploči ili na projekcijskom platnu. Neka u parovima osmisle svoju definiciju baštine, a potom neka je provjere tako da pomoću stolnog ili prijenosnog računala otvore Hrvatsku enciklopediju te pronađu značenje riječi baština. Neka potom korigiraju ili nadopune svoje definicije.

Učenici potom u parovima, koristeći se stolnim ili prijenosnim računalom, pretražuju stranice Ministarstva kulture i medija RH na kojima su navedeni primjeri materijalne baštine upisane na UNESCO-ov Popis svjetske baštine. Pomoću alata Google Maps, uz svaki navedeni primjer na slijepoj karti Hrvatske ucrtavaju lokaciju. Karte im priredite unaprijed te ispišite.

Potom učenicima u paru zadajte jedan od oblika materijalne baštine Republike Hrvatske čiji je lokalitet turistička destinacija koja se nalazi pod zaštitom UNESCO-a (npr. katedrala sv. Jakova, dubrovačke zidine, Eufrazijeva bazilika). Putem platforme Google Classroom ili Teams, učenicima podijelite digitalnu bilježnicu koju ste kreirali u MS OneNote. Svaka stranica bilježnice predstavlja jedan oblik materijalne baštine koju učenici trebaju urediti na način da opišu njegovu važnost. Lokalitet učenici trebaju prikazati pomoću barem pet fotografija i istražiti naplaćuje li se ulaz i kolika je cijena te koji je broj posjetitelja. Zadatak učenici izrađuju koristeći se stolnim ili prijenosnim računalom.

Kada izrade svoj list neka susjedni par otvori list koji je drugi par uredio i vrednuje ga prema unaprijed priređenim kriterijima (tablica u kojoj će se nalaziti zadani kriteriji). Izrađenu digitalnu bilježnicu učenici mogu objaviti i na web stranici škole.

Na kraju sata nastavne sadržaje ponovite pomoću kviza izrađenog u alatu Wizer.me, a rezultate koje svaki učenik ostvari neka samovrednuje.

Postupci potpore

Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – edukacijskim rehabilitatorima, psiholozima, logopedima – promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije, u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.

Prilikom pokazivanja različitih fotografija tijekom sata, učenicima s oštećenjima vida osigurajte uvećane prikaze, kao i detaljan opis sadržaja fotografije. Pri opisivanju vizualnih informacija s fotografija izražavajte se jasnim, kratkim i konkretnim rečenicama, činite stanke u govoru te provjeravajte učenikovo razumijevanje izrečenog.

Prilikom rada u paru vodite brigu o jakim stranama i interesima učenika s oštećenjima vida tako da bude aktivan sudionik u svim aktivnostima. Upute prije početka rada u paru trebaju biti izrečene precizno i sažeto. Osigurajte pisane upute na brajici s točnim redoslijedom zadatka. Prije početka rada dogovorite koje se vrste podataka trebaju prikupiti u svrhu učinkovitijeg pretraživanja, kao i pitanja na koja se treba pronaći odgovor.

Za učenike s oštećenjima vida tijekom rada na tabletu potrebno je prilagoditi postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi valja uključiti i čitač zaslona ili omogućiti pretvaranje govora u tekst.

Obratite pozornost na količinu svjetlosti u razredu (da ne bude previše mračno, previše prirodne svjetlosti ili previše umjetne svjetlosti), uklonite ili smanjite reflektirajući odsjaj (prozori, pod ili stol), stvorite kontraste potrebne za orijentaciju na radnom prostoru. Na kraju sata učenicima s oštećenjima vida možete dati sažetak s ključnim pojmovima i pojašnjenjima na brajici ili u uvećanom tisku, kao i zvučnu prezentaciju.

Pri izradi kviza obratite pozornost na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija), kao i potkrjepljivanje pitanja slikovnim prikazima. Tijekom rješavanja kviza osigurajte produljeno vrijeme pri odabiru odgovora na pitanje.

Prije rada u digitalnim alatima Google Maps, Google Classroom, MS Teams, Wizer i Mentimeter provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenim alatima. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Koristeći se službenim stranicama Turističke zajednice grada Šibenika i Hrvatskom enciklopedijom, neka učenici istraže što označavaju glave koje su dio reljefa na šibenskoj katedrali. Neka rezultate predstave na posteru izrađenom u alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Materijalna kulturna baština Hrvatske

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik definira pojam baštine te opisuje važnost materijalne baštine Hrvatske kao gospodarskog potencijala.
  • Učenik na geografskoj karti pokazuje zaštićene lokalitete materijalne baštine te ih prepoznaje na fotografijama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest

Nematerijalna baština – sastavnica identiteta!

Sat započnite tako da učenicima pročitate primjer haiku pjesme. Pitajte ih za koju državu vezujemo taj oblik poezije. Postoji li u Republici Hrvatskoj sličan oblik baštine? Potom učenicima prikažite primjer bećarca te neka pomoću internetskog pretraživača i Hrvatske enciklopedije istraže što je bećarac i zašto se nalazi na UNESCO-ovu Popisu svjetske baštine.

Potom učenike podijelite u šest grupa. Svakoj grupi zadajte tri primjera nematerijalne kulturne baštine. Učenici u alatu Canva trebaju izraditi poster na kojem će prikazati zadane primjere baštine. Poster treba sadržavati kratak opis primjera nematerijalne kulturne baštine, njegovu lokaciju i fotografije za svaki primjer. Uputite učenike na mrežne stranice Ministarstva kulture i medija, kao polazište za njihovo kratko istraživanje. U posljednjem dijelu postera učenici trebaju opisati što oni smatraju snagom, slabosti, prijetnjom i prilikom za održivost navedenoga primjera baštine. Izrađene radove učenici trebaju prikazati na nastavnom satu, a prilikom predstavljanja, ostali učenici na slijepim kartama trebaju označiti lokaciju navedenog primjera baštine.

Neka učenici postere podijele s drugim učenicima koristeći se alatima Google Classroom ili MS Teams. Postere možete ispisati i napraviti razrednu izložbu. Radove možete formativno vrednovati.

Postupci potpore

U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika.

Ako primijetite da u uvodnoj aktivnosti predstavljanja haiku pjesme i postavljanja pitanja pozornost i koncentracija učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje nisu na aktivnosti, preformulirajte pitanja tako da usmjerite učenika na aktivnost.

Prilikom rada u grupi vodite brigu o jakim stranama i interesima učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje tako da bude aktivan sudionik. Učenika smjestite u grupu u kojoj će se modelirati primjerena ponašanja. Koristite se fizičkom blizinom i kontaktom za preusmjeravanje učenika s jedne aktivnosti na drugu ili tijekom pada koncentracije, npr. možete potapšati učenika po ramenu ili pokazati prstom na zadatak. Usmena uputa za rješavanje zadatka treba biti razložena na jednostavne, manje dijelove te slijediti nakon procesuiranja prethodne upute. Za pretraživanje internetskih izvora pripremite popis ključnih riječi/pojmova koji će učeniku omogućiti učinkovitije prikupljanje potrebnih podataka. Također, omogućite pisani podsjetnik s redoslijedom koraka izrade zadatka.

Uklonite ili umanjite ometajuće podražaje na učenikovu radnom mjestu i oko njega.
Na kraju sata osigurajte sažetak s ključnim pojmovima i pojašnjenjima pazeći na jezičnu i grafičku prilagodbu teksta. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima, dok grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.

Prije rada u digitalnim alatima Canva i Google Classroom ili MS Teams provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenim alatima. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Koristeći se internetskom tražilicom, neka učenici istraže gdje se nalazi i čime se bavi Interpretacijski centar Muzej bećarca. Neka izrade videosnimku koristeći se alatom Kizoa, u kojoj će predstaviti navedeni centar te neka osmisle svoje bećarce i tako budu mali čuvari baštine.

Nastavna aktivnost za predmet X

Nematerijalna baština – sastavnica identiteta!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik imenuje oblike nematerijalne kulturne baštine Hrvatske koji se nalaze na UNESCO-vu Popisu svjetske baštine.
  • Učenik pomoću fotografija prepoznaje oblike nematerijalne kulturne baštine.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest

Baština mojeg zavičaja

Sat započnite ponavljanjem temeljnih pojmova o prirodnoj i kulturnoj baštini. Za ponavljanje, kreirajte kviz u alatu Wizer.me.

Potom učenike podijelite u tročlane grupe. Svakoj skupini zadajte jednu tradicionalnu regiju Republike Hrvatske (Slavoniju, Baranju, Hrvatsko zagorje, Istru, Dalmaciju...). Za izvršavanje ovog zadatka učenici se trebaju koristiti stolnim ili prijenosnim računalom i tabletom. Učenicima zadajte sljedeći zadatak. Svi su članovi grupe zaposlenici turističke agencije. Učenici trebaju osmisliti jednodnevni izlet u zadanu regiju, gdje će posjetiti barem jedan primjer prirodne baštine, jedan primjer materijalne kulturne baštine te će se upoznati s jednim primjerom nematerijalne kulturne baštine. U alatu Canva učenici trebaju kreirati promidžbeni letak te ga potom predstaviti ostalim učenicima u razredu. Svoj rad učenici trebaju spremiti u alatu Google Classroom ili MS Teams. Nakon završetka prezentacije svakog uratka, svi učenici u razredu glasuju o najboljoj ponudi.

Rad možete formativno vrednovati, a letke možete ispisati i napraviti razrednu izložbu.

Postupci potpore

Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – edukacijskim rehabilitatorima, psiholozima, logopedima – promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije, u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.

Pri kreiranju kviza obratite pozornost na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija), kao i na potkrjepljivanje pitanja slikovnim prikazima.

Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra omogućite da samostalno odabere grupu u kojoj želi biti te mu na početku sata najavite da je u planu nastave zajednički rad i suradnja. Prilikom rada u grupi vodite brigu o jakim stranama i interesima učenika, tako da bude aktivan sudionik u svim aktivnostima. Upute za rad trebaju biti u pisanom obliku i u njima treba navesti korak po korak zadatka koji je potrebno napraviti kako bi učenici s poremećajem iz autističnog spektra bili podržani u vremenskoj i tehničkoj organizaciji te im pozornost bila usmjerena na nastavni sadržaj. Prilikom podjele zadataka važno je odrediti specifičan dio zadatka koji će biti zaduženje učenika s poremećajima iz autističnog spektra.

Osigurajte vizualni raspored za razumijevanje rutine, strukture aktivnosti te osiguravanja predvidljivosti. Nemojte inzistirati na javnom izlaganju para u kojem je učenik s poremećajem iz autističnog spektra ako on to ne želi.

Prije rada u digitalnim alatima Canva i Wizer.me provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te njegovo predznanje za rad u navedenim alatima. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da istraže tko su danas glavni čuvari i promotori baštine u njihovoj županiji – čuva li se baština u muzejima ili drugim ustanovama ili je za njezinu promociju zadužena pojedina udruga. Neka na internetu pronađu tražene podatke te, koristeći se pronađenim fotografijama i podatcima, kreiraju kratku videosnimku služeći se digitalnim alatom Animoto.

Nastavna aktivnost za predmet X

Baština mojeg zavičaja

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi i opisuje posebnosti prirodne i kulturne baštine tradicionalnih regija.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.