Predmet
Likovna kultura 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Taktilni doživljaj svijeta

Naziv predmeta
Likovna kultura 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • obrisne, strukturne i teksturne linije
  • crte prema značenju
  • karakter crta
  • tuš
  • crtež

Spoji me!

U uvodnoj će aktivnosti učenici riješiti zadatak koji im unaprijed pripremite koristeći se digitalnim alatom Puzzel.org u opciji Slagalica (Jigsaw). Riječ je o aktivnosti koja ponajprije razvija vizualne sposobnosti, uočavanje detalja, strpljenje i fokusirano opažanje. Učenici zadatak mogu riješiti radeći samostalno ili u parovima. Likovne primjere koje ćete upotrebljavati pri izradi materijala, pronađite na platformi WikiArt. Vodeći računa o autorskim pravima i kvaliteti reprodukcije, pronađite primjere umjetničkih djela - crteža koji sadržavaju različite linije prema značenju (obrisne, strukturne i teksturne) te karakter crta. Usmjerite učenike na sadržaj s pomoću niza poveznih zadataka aktivnog promatranja umjetničkih djela koje možete izraditi u digitalnom alatu Genially. Neki su od predloženih autora sljedeći: Leonardo da Vinci, Albrecht Dürer, Rembrandt van Rijn, Charles Le Brun, Edgar Degas, Vincent van Gogh, Pablo Picasso.

Osim različitih vrsta crta putem interaktivnih zadataka istražite i različite crtačke likovne tehnike kako bi učenici povezali crtačku likovnu tehniku s razlikama u karakteru crta.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.

Za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje uvodni zadatak može biti izazovan jer zahtijeva strpljenje i fokusirano opažanje. U obzir uzmite teškoće koje učenik ima, te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama, produljenim vremenom za rad te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti. Češće provjeravajte je li učenikov fokus pažnje na aktivnosti. Omogućite mu kraće vrijeme za odmor ako u učenika primijetite znakove nemira. Nakon toga ponovno ga uputite u aktivnost.

Učenika smjestite u par s učenikom koji će mu pružiti dodatnu podršku i na njega djelovati motivirajuće.

Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Puzzel.org. Upute možete pripremiti u Wordu pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).

Pri aktivnom promatranju umjetničkih djela omogućite učeniku podsjetnik na elemente koje treba promatrati. Na taj će ih način uspješnije uočiti te će doći do odgovora. Umjetnička djela neka budu prikladne veličine kako bi učenik uočio sve potrebne elemente. Također, neka umjetnička djela budu u fokusu kako nešto drugo na prezentaciji ne bi ometalo pažnju učenicima.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Spoji me!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može razlikovati crte prema značenju (obrisne, strukturne i teksturne) i karakter crta na primjerima umjetničkih djela.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Osjeti crtom

Učenici će se prisjetiti kojim je sve osjetilima moguće doživjeti okolinu, a zatim će taktilno istražiti doživljaj neposredne okoline oko sebe prema zadanim uputama. Kombinirajte različite metode, ovisno o mogućnostima neposrednog okruženja u kojem se učenici nalaze.

Pripremite im manje formate papira i različite crtačke tehnike za bilježenje doživljaja.

Određene predmete postavite u zamračene kutije, a zatim učenike uputite na taktilno istraživanje tih predmeta. Učenici mogu i zatvorenih očiju rukama dodirivati površine oko sebe i na sebi. Nakon kratkog istraživanja okoline i pojedinih površina, potaknite ih na bilježenje taktilnih doživljaja na pripremljenim papirićima koristeći se različitim vrstama linija.

Pripremite fotografije detalja različitih vrsta površina, no nemojte učenicima reći što koja površina predstavlja.

Najavite im likovni zadatak Taktilni doživljaj svijeta. Učenici će samostalno odabrati podtemu kojom će se baviti ili im možete unaprijed pripremiti nekoliko tema među kojima mogu birati. Uputite ih na strukturiranje vlastitih misli, a zatim i na izradu umne mape koristeći se digitalnim alatom Coggle. Nakon toga mogu početi izrađivati likovni rad Taktilni doživljaj svijeta. Objasnite im da tijekom realizacije vlastitog likovnog rada mogu upotrebljavati crteže površina koje su izradili u uvodnoj vježbi. Također, kao predloške mogu rabiti i pripremljene fotografije detalja različitih vrsta površina.

Neka učenici tijekom crtanja kombiniraju različite crtačke tehnike u cilju prikazivanja bogatstva izražajnih mogućnosti tehnika, ali i linija prema značenju i karakteru.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.

Podsjetite sve učenike na to kako neke osobe nemaju dovoljno razvijeno određeno osjetilo pa to ograničenje kompenziraju uporabom drugih osjetila.

Ako se učenik, a osobito ako je riječ o učeniku s oštećenjima mentalnog zdravlja, ne osjeća ugodno i sigurno tijekom taktilnog istraživanja predmeta u kutiji, omogućite mu taktilno istraživanje predmeta u njegovim rukama. Također, omogućite istraživanje predmeta otvorenih očiju učenicima kojima zatvaranje očiju predstavlja nelagodu i nesigurnost.

Pri izradi papirića za bilježenje taktilnih doživljaja pripazite na grafičku organizaciju sadržaja (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, naglašeni ključni pojmovi). Upute zadajte jasnim i jednostavnim rječnikom. Osim pisanim putem učenicima omogućite da se izraze i na druge načine, one pri kojima ih ne sputava njihova teškoća.

Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Coggle. Upute možete pripremiti u Wordu pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).

Omogućite učenicima podsjetnik s ključnim pojmovima (crtačke tehnike, linije prema značenju i karakteru) i primjerima.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Osjeti crtom

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može izraziti svoju ideju s pomoću različitih crta po značenju i karakteru.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Razlikujemo li crte?

Učenici će podijeliti radove putem platforme Padlet. Međusobno će analizirati radove, a zatim će ispod radova svojih kolega upisati nazive podtema koje, prema njihovu mišljenju, likovni radovi prikazuju. Nakon toga svaki učenik ispod svojeg rada upisuje podtemu pa zajedno analiziraju koliko je učenika upisalo točne podteme i što ih je na to navelo. Na taj način uočavaju kakav je njihov doživljaj tuđeg djela i koliko se razlikuje od ideje autora.

Učenici će komentirati i izražajne mogućnosti likovne tehnike. Potaknite ih na provjeru znanja i poznavanja različitih vrsta linija prema značenju i karakteru te crtačkih likovnih tehnika s pomoću zadataka točno/netočno te zadataka višestrukih odgovora izrađenih u digitalnom alatu LearningApps.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.

Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatima Padlet i LearningApps. Upute možete pripremiti u Wordu pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova). Pri izradi sadržaja u digitalnim alatima koristite se uvećanim i nestiliziranim fontom, naglasite ključne riječi te izbjegavajte vizualnu prezasićenost. Učenik s oštećenjem vida može raditi u paru s učenikom koji će mu pružiti dodatnu podršku u snalaženju u digitalnim alatima. Učenik s oštećenjem vida može usmeno izreći svoju ideju za podtemu, a drugi učenik neka tu ideju i zapiše.

Tijekom vrednovanja svojeg i tuđih radova dajte učeniku jasne upute koristeći se jednostavnim rječnikom.

Učenicima s teškoćama, a osobito učenicima s oštećenjem vida, omogućite i taktilno te bliže istraživanje radova drugih učenika. Moguće je da će dobiti jasnije vizualne informacije izravnim kontaktom s radom umjesto njegovim promatranjem u digitalnom alatu.

Tijekom aktivnosti samoprocjene dajte učeniku povratnu informaciju o tome je li točno odgovorio na pitanja te mu nakon rješavanja zadataka omogućite uvid u točne odgovore.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele dodatno istraživati o digitalnom crtežu, predložite izradu likovnog rada u kojem će prikazati različite teksture. Za izradu se mogu koristiti digitalnim alatom Autodesk SketchBook u kojem mogu istražiti različite mogućnosti koje digitalni alat pruža, a zatim mogu usporediti sličnosti i razlike u crtanju i imitiranju različitih crtačkih likovnih tehnika.

Nastavna aktivnost za predmet X

Razlikujemo li crte?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može analizirati vlastiti likovni rad te radove drugih učenika.
  • Učenik može razlikovati crte prema značenju (obrisne, strukturne i teksturne), karakter crta i crtačke likovne tehnike.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.