Svrha je ove aktivnosti prepoznati postojanje stereotipa i predrasuda te pronaći načine na koji bismo ih mogli smanjiti.
Na početku aktivnosti u alatu Tricider postavite pitanje koje je povezano s predrasudama. Primjerice: Zašto neki poslodavci ne zapošljavaju Rome? ili Zašto neki poslodavci ne zapošljavaju ljude crne boje kože? ili Zašto neki ljudi ne žele zaposliti žene? Možete odabrati opciju otvorenog odgovaranja na pitanja ili možete učenicima unaprijed ponuditi odgovore za koje će glasovati. Obje su mogućnosti dobre i mogu podjednako dobro poslužiti za otvaranje teme o predrasudama, stereotipovima i diskriminaciji. Nakon toga podijelite svoje pitanje s učenicima putem opcije „podijeli i pozovi” (share and invite), izaberite kopiranje poveznice. Kopiranu poveznicu zalijepite u postojeću digitalnu platformu kojom se koristite s učenicima za komunikaciju, npr. Teams. Kad otvore poveznicu, uputite ih da glasuju za koju su se opciju odlučili ili da upišu odgovor na postavljeno pitanje.
Nakon što svi glasuju, otvorite stranicu s tim pitanjem i njihovim odgovorima da ih svi vide. Nakon pregleda njihovih odgovora, podučite učenike što su stereotipi, a što predrasude i koja je razlika među njima. Također ih podučite što je diskriminacija te koja je povezanost diskriminacije i predrasuda. Potaknite raspravu o mogućim razlozima predrasuda i diskriminacije o temi navedenoj na početku aktivnosti. U oluji ideja učenici će u paru smisliti odgovore o razlozima predrasuda i diskriminacije te imaju li oni predrasude i prema kome. Svaki će par svoju ideju izreći naglas. Njihove ideje zapisujte na ploču. Ako se kojim slučajem učenici neće moći sjetiti vlastitih situacija u kojima su imali predrasude ili diskriminirali nekoga, ponudite ih vi. Primjerice, jesu li kad izašli iz tramvaja kad je u njega ušao beskućnik? Jesu li provjeravali svoju torbu ako su primijetili da Rom stoji u blizini? Jesu li kada ignorirali prijatelja iz razreda zbog toga što je drukčiji? Komentirajte zašto postoje stereotipi i koja je njihova svrha. Zatim se kritički osvrnite na emocionalni dio predrasuda, stabilnost predrasuda te mogućnosti mijenjanja predrasuda.
U posljednjem dijelu aktivnosti učenike podijelite u četiri grupe. Svaka grupa treba smisliti nekoliko načina na koji bi smanjila predrasude i diskriminaciju. Predstavnik svake grupe čita odgovore svoje grupe uz komentare nastavnika. Učenici mogu, ako žele, te ideje iskoristiti za izradu plakata ili stripa koji će postaviti na vidljivim mjestima u školi.
Kako bi se sadržaj aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju trebate imati na umu heterogenost skupine i individualnost učenika s teškoćama. Postupke prilagodbe i metode važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće i pojedinačnim potrebama svakog učenika. Učenika s teškoćama premjestite u prvu klupu ili prednji dio učionice kako bi brže dobio potrebno objašnjenje ili potporu.
Prije zadavanja zadataka važno je zadobiti pozornost svih učenika, a pogotovo učenika s teškoćama. Najavite aktivnosti i opširno objasnite upute te imajte na umu da je takvim učenicima potrebno više vremena za obavljanje zadataka ili shvaćanje uputa.
Omogućite učeniku s teškoćom potporu pri upotrebi digitalnog alata Tricider, pripremite mu pisane i vizualne upute te omogućite potporu drugog učenika. Objasnite zadatak i češće provjerite rad učenika s teškoćom.
Potaknite učenika s teškoćom da sudjeluje u raspravi. Unaprijed mu dajte pitanja da se može pripremiti. Omogućite mu alternativno sudjelovanje u raspravi, neka odgovore na pitanja zapiše ili snimi digitalnim alatom za snimanje audiozapisa. Važno je učenika s teškoćom poticati da spontano sudjeluje u raspravi i razgovoru, dati mu pozitivnu povratnu informaciju i uključiti ga u trenutku kad je on spreman sudjelovati. U uvodnom razgovoru možete učenicima postaviti pitanje koje će potaknuti na razmišljanje o stereotipima i predrasudama prema osobama s invaliditetom (primjerice, pitajte učenike što misle zašto neki poslodavci ne zapošljavaju osobe s invaliditetom). Neka u vezi s tim razgovaraju o pogrešnim stajalištima i predrasudama.
Pri podjeli učenika u parove ili male grupe vodite računa o sastavu grupe. Važno je učeniku s poremećajem iz autističnog spektra prije najaviti rad u paru ili grupi s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u skupinu u kojoj su učenici uzorna ponašanja kako bi mu pomogli da usmjeri pozornost na zadatak. Učeniku oštećena vida omogućite učenika mentora koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Kako bi svaki učenik dao doprinos grupi, podijelite uloge unutar grupe i to skladu s potrebama učenika s teškoćama. Obratite pozornost na to da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te mu unaprijed pripremite smjernice za zadatak. Tijekom objašnjavanja aktivnosti vodite računa o tome da je svaki učenik razumio uputu, a prema potrebi je ponovite i dodatno objasnite na jednostavan i konkretan način.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Ponudite učenicima da saznaju više o predrasudama i diskriminaciji. Mogu proučiti koje su predrasude postojale u povijesti te na koji su način različita društva pokušala smanjiti predrasude i diskriminaciju. Učenici mogu čitati psihološke, sociološke ili povijesne članke o toj temi, a vi ih uputite na mrežne izvore koje smatrate prihvatljivima. Pritom se možete savjetovati i s nastavnicima povijesti i sociologije u vašoj školi. Svoje spoznaje učenici mogu prikazati u obliku plakata izrađenog u digitalnom alatu Canva, kojem će pristupiti putem e-laboratorija. Svoje će uratke pohraniti u razrednu mapu u alatu Teams, nakon što izradite razrednu grupu i podijelite im poveznice. Objasnite učenicima kako će pristupiti razrednoj mapi i kako će pohraniti svoje uratke. Svaku prezentaciju prikazat ćete u razredu te komentirati zajedno s učenicima. Najkreativniju prezentaciju nagradite odličnom ocjenom.
Na početku aktivnosti podsjetite se s učenicima što podrazumijevamo pod neverbalnom, a što pod paraverbalnom komunikacijom. Njihove odgovore zapišite na ploču. Ispravite učenike ako su pogrešno naveli neku vrstu komunikacije, primjerice ako su ton glasa stavili u neverbalnu umjesto u paraverbalnu komunikaciju. Nakon uvodnog podsjećanja podijelite učenike u nekoliko manjih grupa, ovisno o broju učenika u razredu. Neka u svakoj grupi ne bude više od četiri učenika. Svaka grupa neka dobije jednu poznatu osobu čiji intervju ili videoisječak iz stvarnog života treba pogledati. Ne trebaju gledati isječke iz filmova. Poznate osobe mogu biti glumci, pjevači, sportaši, političari, influenceri itd. Sastavite popis od dvadesetak poznatih osoba, napišite ime na papir i stavite u kutiju. Svaka grupa neka izvuče papirić s imenom poznate osobe te pronađe videoisječak na internetu. Budući da je to poznata osoba, zacijelo će naći neki intervju ili snimku te osobe. Ako budu imali problema u pronalaženju videoisječka, onda im pomognite. Videoisječak koji budu promatrali neka traje od 5 do 10 minuta. Ako traje dulje, usmjerite ih da odgledaju deset minuta i neka zabilježe od koje do koje minute su gledali. Svaka grupa treba otkriti različite oblike neverbalne i paraverbalne komunikacije za odabranu poznatu osobu. Kako bi sebi olakšala otkrivanje i bilježenje, bilo bi dobro da prije istraživanja videozapisa svaka grupa sebi sastavi popis različitih oblika paraverbalne i neverbalne komunikacije koju očekuje. Za ovu aktivnost nije potrebno da učenici znaju tu osobu od prije jer je njihov zadatak da otkriju različite oblike paraverbalne i neverbalne komunikacije, npr. pognuta glava, osmijeh na licu, visok ton glasa.
Nakon što otkriju pojedine znakove trebaju se kao grupa dogovoriti kakav opći dojam ostavlja ta osoba, npr. je li simpatična, sretna, ohola… Je li ono što govori u stvarnom životu u skladu s njezinom paraverbalnom i neverbalnom komunikacijom. Svrha ove cijele aktivnosti jest razlikovati različite oblike komunikacije i obratiti pozornost na to kako pojedine promjene mogu rezultirati u promjeni dojma koji osoba ostavlja na nas. Moguće je da će se unutar jedne grupe dobiti suprotstavljena mišljenja o dojmu koji je osoba ostavila, što je sasvim u redu i u skladu sa saznanjima kako se ostavlja dojam. Naime, osim neverbalne i paraverbalne komunikacije, na stvaranje dojma utječe i naša jednadžba i ostale sheme koje imamo.
Svoja zapažanja i zaključke o toj osobi učenici trebaju zabilježiti u obliku plakata izrađenog u digitalnom alatu Canva, kojem će pristupiti putem e-laboratorija te ih predstaviti cijelom razredu na sljedećem nastavnom satu. Učenici će svoje uratke pohraniti u razrednu mapu u alatu Teams, nakon što izradite razrednu grupu i podijelite im poveznice. Objasnite učenicima kako će pristupiti razrednoj mapi i kako će pohraniti svoje uratke. Svaki plakat prikazat ćete u razredu te zajedno s učenicima komentirati. Kritički ćete se osvrnuti na različite oblike neverbalne i paraverbalne komunikacije te njihovu utjecaju na stvaranju dojmova.
Kako bi se sadržaj aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju trebate imati na umu heterogenost skupine i individualnost učenika s teškoćama. Postupke prilagodbe i metode važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće i pojedinačnim potrebama svakog učenika. Učenika s teškoćama premjestite u prvu klupu ili prednji dio učionice kako bi brže dobio adekvatno pojašnjenje ili podršku.
Prije zadavanja zadataka važno je zadobiti pozornost svih učenika, a pogotovo učenika s teškoćama. Najavite aktivnosti i detaljno objasnite upute te imajte na umu da je takvim učenicima potrebno više vremena za obavljanje zadataka ili shvaćanje uputa.
U uvodnom dijelu ponavljanja potaknite na aktivnost učenike s teškoćama, razgovarajte o neverbalnoj i paraverbalnoj komunikaciji (pripremite učeniku unaprijed teme za razgovor i objašnjenja važnih pojmova). Nemojte ustrajati na tome da usmeno izlažu učenici kojima je to izazovno, osim ako se sami jave (učenici s izraženom anksioznošću ili učenici s artikulacijskim teškoća).
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe. Važno je učeniku s poremećajem iz autističnog spektra prije najaviti rad u paru ili grupi s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u skupinu u kojoj su učenici uzorna ponašanja, kako bi mu pomogli da usmjeri pozornost na zadatak. Učeniku oštećena vida omogućite učenika mentora koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Kako bi svaki učenik dao doprinos grupi, podijelite uloge unutar grupe i to u skladu s potrebama učenika s teškoćama. Obratite pozornost na to da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te mu unaprijed pripremite smjernice za zadatak. Omogućite potporu drugog učenika u upotrebi digitalnog alata Canva u kojem će izrađivati plakat. Tijekom objašnjavanja aktivnosti vodite računa da je svaki učenik razumio uputu, a prema potrebi je ponovite i dodatno objasnite na jednostavan i konkretan način. Bilo bi dobro da učenik s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje zapisuje, obavlja pripremu za izradu plakata ili ga izrađuje u digitalnom alatu kako bi bio što aktivniji i lakše usmjerio pozornost u aktivnosti.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i teškoćama učenika te njegovim osobnim potrebama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu proučiti kako pojedini čimbenici, poput redoslijeda informacija i različitih pogrešaka poput osobne jednadžbe, logičke pogreške i halo efekta mogu utjecati na stvaranje dojma. Svoje bilješke neka predstave ostatku razreda u alatu Prezi, kojem će pristupiti putem poveznice na e-laboratoriju. Priredite u razredu prezentaciju i potaknite raspravu o pogreškama koje činimo pri stvaranju dojmova.
Svrha je ove aktivnosti potaknuti učenike da prepoznaju važnost atribucija i mogućnost pogrešnog procjenjivanja svojeg i tuđeg ponašanja. Na početku aktivnosti ponovite s učenicima što su atribucijski procesi, koje pogreške činimo pri atribuiranju svojeg ili tuđeg ponašanja poput osnovne atribucijske pogreške i atribucija u našu korist te vanjske i unutarnje atribucije.
Učenike podijelite u osam grupa. Svakoj grupi pripremite početak neke priče. Primjerice, početak priče može biti:
Te priče napišite i u ja obliku kako biste na kraju imali osam priča (primjerice, Prijateljima sam rekao da ću ovaj vikend organizirati veliku zabavu i sve sam ih nagovorio da otkažu druge obaveze. Dan prije zabave, otkazao sam je…). Svaka grupa treba osmisliti jednu priču.
Nakon što pročitaju svoju priču, učenici trebaju navesti nekoliko uzroka ponašanja osoba iz priča te objasniti zbog kojih će okolnosti misliti da je riječ o vanjsko uzrokovanom ponašanju ili unutarnje uzrokovanom ponašanju. Primjerice, ako se osoba i inače tako ponaša u istim ili sličnim situacijama, onda ćemo pomisliti da je njezino ponašanje unutarnje uzrokovano.
Zatim spojite dvije grupe koje su dijelile istu priču (samo je subjekt bio različit). Sada trebate imati četiri grupe u razredu. Učenici prvo unutar svake veće grupe provjeravaju međusobno koliko su se odgovori razlikovali kada je priča bila napisana u ja obliku ili u ona obliku. Neka komentiraju postoje li razlike među grupama i, ako postoje, zašto postoje. Zatim prozovite svaku grupu učenika koja će reći što su zaključili u svojoj grupi. Pretpostavka je da će svaka grupa imati isti zaključak, to jest da su učenici svoje ponašanje objašnjavali vanjskim čimbenicima, a tuđe unutarnjim.
Razloge zašto se netko tako ponašao te podjelu odgovora na vanjske ili unutarnje atribucije, svaka će grupa s istom pričom, ali različitim subjektom prikazati u obliku plakata izrađenog u digitalnom alatu Padletu, kojem će pristupiti putem e-laboratorija. Nakon što sve četiri grupe predstave uratke, pohranit će ih u razrednu mapu u alatu Teams, nakon što izradite razrednu grupu i podijelite im poveznice. Objasnite učenicima kako će pristupiti razrednoj mapi i kako će pohraniti svoje uratke. Svaki uradak prikazat ćete u razredu te ga zajedno s učenicima komentirati. Nakon toga ponovno potaknite raspravu o različitim mjerilima kojima mjerimo svoja i tuđa ponašanja u različitim područjima života, primjerice, iz povijesti gdje ne znamo motive nego samo ponašanja. Kao primjer možete staviti slučaj podmornice B-59 usred Kubanske krize u kojoj je jedan od sovjetskih časnika atribuirao događaj/ponašanje neutralnim motivima američke vojske, umjesto agresivnim i napadačkim, te time spriječio nuklearni rat.
Kako bi se sadržaj aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju trebate imati na umu heterogenost skupine i individualnost učenika s teškoćama. Postupke prilagodbe i metode važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće i pojedinačnim potrebama svakog učenika. Učenika s teškoćama premjestite u prvu klupu ili prednji dio učionice kako bi brže dobio prikladno objašnjenje ili potporu.
Prije zadavanja zadataka važno je zadobiti pozornost svih učenika, a pogotovo učenika s teškoćama. Najavite aktivnosti i opširno objasnite upute te imajte na umu da je takvim učenicima potrebno više vremena za obavljanje zadataka ili shvaćanje uputa.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati i poticati da sudjeluje u aktivnostima. Tijekom rada u grupi neka učenik s teškoćama ima specifičan zadatak koji je unaprijed dogovoren, a ostali članovi grupe trebaju o tome biti obaviješteni. Primjerice, možete unaprijed dogovoriti da će učenik s teškoćama (i grupa u kojoj on radi) raditi na priči broj dva (priča o Marti). Potrebno je dati jasan i precizan zadatak kako bi učenici znali što se od njih očekuje. Važno je provjeriti njihovo razumijevanje (neka ponove uputu kako biste provjerili jesu li vas razumjeli). Češće provjerite rad grupe u kojoj je član učenik s teškoćama. Pružite im pozitivne povratne informacije kako biste ih motivirali na daljnji rad. Učeniku s teškoćama pripremite prilagođene pisane upute. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja, neka upute budu napisane prikladnim fontom, dvostrukim proredom, većim razmakom između riječi i rečenica te poravnane s lijeve strane. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, neka mu upute budu dostupne na tabletu kako bi ih mogao uvećati na prikladnu veličinu te kako bi mogao prilagoditi kontrast i svjetlinu.
Osigurajte dovoljno vremena za izvedbu aktivnosti, no treba biti ograničeno te pravodobno upozorite učenike na preostalo vrijeme za rješavanje zadataka.
Provjerite snalaze li se učenici u digitalnom alatu Padlet. Osigurajte učeniku upute za upotrebu alata ili potporu drugog učenika. Ako se učenik s teškoćama ne snalazi u digitalnom alatu, omogućite mu zapisivanje bilješki na papir ili snimanje audiozapisa, a neka netko od ostalih učenika bilješke unese u digitalni alat Padlet. Učenik s teškoćama može bilježiti podatke važne za izradu plakata ili unositi podatke u digitalni alat Padlet ako se u njemu dobro snalazi. Učenik s teškoćama plakat može izraditi i u nekome drugome digitalnom alatu, primjerice Canvi ili na papiru. Također, sadržaj može predstaviti usmeno, audiozapisom ili nekim drugim oblikom koji je u skladu s njegovim potrebama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu provjeriti kako su njihove atribucije povezane sa samoispunjavajućim proročanstvom. Neka razmisle na koji su način atribuirali različite ocjene koje su dobili u školi i kako su atribuirali ponašanje manje simpatičnih osoba u razredu. Mogu provesti mali pokus kojim će provjeriti utječu li njihove atribucije na njihove ocjene. Svoja će zapažanja ostalim učenicima u razredu predstaviti služeći se alatom Prezi, kojem će pristupiti putem poveznice na e-laboratoriju.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.