Učenici donose na sat spomenare, knjige koje imaju napisanu posvetu, čestitke, pozivnice i razglednice. Mogu postaviti razrednu izložbu te na kartončić sažeti podatke o svakom izlošku (vlasnik izloška, godina kada je napisana posveta, poslana razglednica i sl.). Učenici u grupama proučavaju nekoliko donesenih izložaka. Potaknite ih na to da pronađu odgovore na pitanja kada je i za koju prigodu nastala posveta, odnosno napisana pozivnica, čestitka ili razglednica; je li čitljiv rukopis i pronalaze li jezične pogreške ili rješenja koja se razlikuju od današnjih pravila; neka u grupi podijele i rasprave uočene zanimljive detalje. Nakon toga samo jedan učenik ostaje u matičnoj grupi, a ostali učenici posjećuju druge grupe. Učenik koji je ostao u matičnoj grupi predstavlja posjetiteljima izloške koje je njegova grupa proučavala iznoseći odgovore do kojih su došli i pokazujući zanimljive detalje i jezične različitosti.
Zatim s učenicima možete razgovarati o prigodama u kojima su oni pisali ili primili pozivnicu. Možete im pokazati galeriju fotografija pozivnica na raznovrsne događaje: izložbe, predstave, koncerte, roditeljske sastanke i sl. Potaknite ih na to da uoče obilježja pozivnice. Pritom posvetite pozornost i pravopisnim pravilima. Pripremite nastavni listić u digitalnom alatu Wizer s pomoću kojega će učenici prepoznati i imenovati sastavne dijelove pozivnica: obraćanje, događaj, vrijeme, mjesto, pozdrav i potpis.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Prilikom postavljanja pitanja i davanja uputa učenicima važno je rabiti jednostavan jezik (kratke rečenice, jasne primjere). Pitanja postavljajte postupno, jedno po jedno.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Za učenike s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku podršku-učenika koji će mu opisati izloške i pročitati što na njima piše.
Nekim učenicima s teškoćama bit će potrebno omogućiti pisanu komunikaciju ili druge alternativne oblike komunikacije te ih ne izlagati govorenju pred cijelim razredom (ako to sami ne žele). Uključite učenika s teškoćama u grupu s učenicima koji imaju slične interese i sposobnosti. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatom. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici mogu proučiti što su grafiti i murali kao umjetnički oblici suvremene urbane umjetnosti. Potaknite ih na to da uoče razliku između grafita kao umjetnosti i šaranja kao vandalizma. Neka istraže kako se potpisuju slikari – grafiteri. Potaknite ih na to da istraže što je „tag“, zašto je dobro da ima neparan broj slova, kako se razvija i sl. Neka istraže poznate majstore grafita u svojem mjestu i pogledaju njihove radove. Zatim neka osmisle i izrade svoj „tag“ na plakatu ili u digitalnom alatu za crtanje. U korelaciji s Likovnom kulturom mogu istražiti umjetničke radove svjetski poznatoga grafitera Banksyja te se pokušati aktivistički izraziti crtežom po uzoru na njega.
Razgovarajte s učenicima o tome kako su se osjećali kada nisu bili pozvani na čiji rođendan, a ako nemaju takvo iskustvo, potaknite ih na to da pokušaju zamisliti kako bi se osjećali i na to da verbaliziraju svoje osjećaje, ali i moguće razloge nepozivanja. Pritom možete ostvariti korelaciju s ishodima Međupredmetne teme Učiti kako učiti (učenik analizira povezanost misli – emocije – ponašanje). Mogu uprizoriti dramsku igru u kojoj će glumiti odrasloga sebe koji tješi mlađega sebe u trenutku u kojem nije dobio pozivnicu. Trebaju osmisliti što bi kao odrasla osoba rekli mlađem sebi, a da bude utješno i odgojno. Nakon svake izvedbe potaknite učenike na kratak komentar je li prikazana utjeha svrhovita.
Razgovarajte s učenicima o tome za koje se prigode mogu poslati pozivnice i pritom ih potaknite na to da budu kreativni. Neka razgovaraju sa starijim članovima obitelji o tome za koje su prigode pisali pozivnice, a ako imaju koju kod kuće, mogu je donijeti i pokazati u razredu. Ako ih ima više, pozivnice se mogu digitalizirati i može se organizirati virtualna izložba putem digitalnog alata Lino, a pritom se može uključiti i lokalna zajednica te ostvariti suradnja s udrugama, ustanovama i organizacijama. Nakon toga učenici u paru odabiru temu i izrađuju pozivnice u digitalnom alatu Canva. Pritom obraćaju pozornost na usklađenost teksta, prigode i dizajna pozivnice. Objavljuju izrađene pozivnice na digitalnoj oglasnoj ploči Padlet. Učenici komentiraju pozivnice i uočavaju eventualne sadržajne i pravopisne pogreške. Ponavljaju pravila o pisanju zamjenice iz poštovanja.
U digitalnom alatu za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu, primjerice alatu MS Teams, dogovorite s učenicima termin online sastanka. Tijekom videopoziva razgovarajte s učenicima o tome kako su se osjećali kada nisu bili pozvani na čiji rođendan, a ako nemaju takvo iskustvo, potaknite ih na to da pokušaju zamisliti kako bi se osjećali i na to da verbaliziraju svoje osjećaje, ali i moguće razloge nepozivanja. Zatim ih podijelite u parove i objasnite zadatak. Učenici u paru trebaju osmisliti dramsku igru u kojoj će glumiti odrasloga sebe koji tješi mlađega sebe u trenutku u kojem nije dobio pozivnicu. Trebaju osmisliti što bi kao odrasla osoba rekli mlađem sebi, a da bude utješno i odgojno. Zatim dogovorite termin sljedećega videopoziva tijekom kojeg učenici trebaju odglumiti svoje dramske igre. Nakon svake izvedbe potaknite učenike na kratak komentar je li prikazana utjeha svrhovita.
Zatim razgovarajte s učenicima o tome za koje se prigode mogu poslati pozivnice i pritom ih potaknite na to da budu kreativni. Neka razgovaraju sa starijim članovima obitelji o tome za koje su prigode pisali pozivnice, a ako imaju koju kod kuće, mogu je fotografirati i učitati u digitalni alat MS Teams kao odgovor na zadatak. Ako ih ima više, pozivnice se mogu objaviti i na ploči u digitalnom alatu Lino i može se organizirati virtualna izložba. Nakon toga učenici odabiru temu i izrađuju pozivnice u digitalnom alatu Canva. Pritom obraćaju pozornost na usklađenost teksta, prigode i dizajna pozivnice. Objavljuju izrađene pozivnice na oglasnoj ploči u digitalnom alatu Lino, čiju poveznicu podijelite s učenicima putem digitalnog alata MS Teams tijekom videopoziva. Učenici komentiraju pozivnice i uočavaju eventualne sadržajne i pravopisne pogreške. Ponavljaju pravila o pisanju zamjenice iz poštovanja.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učenici s poremećajem iz spektra autizma mogli bi imati teškoće u iskazivanju osjećaja, razumijevanju razloga zbog kojih nisu bili pozvani na rođendan, dramatizaciji. Za te učenike zadatke konkretizirajte. Neka kažu na čijem su rođendanu bili ili nisu bili, odaberu sličicu koja prikazuje njihove osjećaje. Za dramatizaciju im dajte konkretan zadatak: što trebaju izreći ili na koje pitanje odgovoriti.
Provjerite znaju li učenici koristiti navedene digitalne alate, izradite pisane ili slikovne upute za njihovo korištenje. Za izradu pozivnica i pisanje teksta učenicima s teškoćama osigurajte dovoljno vremena.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici mogu osmisliti scenarij za predstavu koja može nositi naslov „Podrška“. Scenarij se temelji na njihovim izvedbama u kojima su glumili sebe kao odraslu osobu koja tješi mlađega sebe. Neka imenuju glumce, osmisle i izrade plakat kojim će najaviti predstavu. Plakat treba sadržavati podatke o redatelju, glumcima i glazbi. Ako žele, mogu predstavu izvesti pred razredom ili na roditeljskom sastanku.
Razgovarajte s učenicima o tome kako su se nekad slale pozivnice, a kako se to radi danas te u kojim se prigodama osobno uručuju. Napravite šifriranu poruku u kojoj će slova biti zamijenjena, primjerice simetričnom enkripcijom s pomoću većeg i manjeg abecednoga kruga ili s pomoću zrcaljenja slova ogledalom. Potaknite učenike da radom u paru pokušaju dešifrirati poruku. Objasnite učenicima što je kriptografija i zašto je u povijesti bila važna. Potaknite učenike na to da izraze osjećaje koje su doživljavali tijekom dešifriranja poruke i nakon što su pročitali poruku.
Učenici nakon razgovora o načinima slanja pozivnice igraju igru „Pozivnicom do blaga“ u digitalnom alatu za kreiranje i igranje „lova na blago” Goose Chase. Cilj je igre kroz zadatke na različitim lokacijama ponoviti obilježja pozivnice, a može se izraditi u korelaciji s nastavnim predmetom Informatika. Neka učenici tijekom igre uvježbaju sadržajne elemente koje pozivnica treba imati poput imenovanja događaja i pozivatelja, mjesta na koje treba doći i vremena u kojem će se događati. Mogu uočavati jezične pogreške i uvježbavati pristojno obraćanje. „Blago“ do kojeg učenici trebaju doći može biti pozivnica kojom ćete pozvati učenike na druženje, čajanku, filmsku projekciju u razredu ili neki drugi oblik nastave kojim ćete nagraditi učenike za uložen trud. U digitalnom alatu za izradu animiranih videozapisa PowToon učenici u skupini izrađuju sažetak za pisanje pozivnice. Svoje uratke objavljuju na razrednoj mrežnoj stranici, a zatim provode izbor najboljega videozapisa te ga objavljuju na školskoj mrežnoj stranici kako bi potakli druge učenike na pisanje pozivnica.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učenik s oštećenjem vida možete postati "glavna osoba" za izradu šifriranih poruka (može pisati poruke Brailleovim pismom, a ostali učenici ih trebaju pročitati, dešifrirati).
Za učenike s teškoćama, kojima je to potrebno, izradite kratku i jednostavnu poruku koja se lako dešifrira, npr. metodom "slika = slovo".
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za njihovo korištenje. Obilježja pozivnice izradite u obliku kratkoga podsjetnika kako bi mu se učenici mogli vraćati tijekom kreiranja vlastite pozivnice.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici mogu organizirati čajanku s umirovljenicima iz svojega mjesta ili kvarta. Trebaju osmisliti i izraditi pozivnicu, poslati pozivnicu umirovljenicima koji im se nalaze u susjedstvu te pripremiti učionicu tako da bude ugodno mjesto za druženje uz čaj i keksiće. Dogovaraju se tko će i kako dočekati goste, tko će moderirati susretom i tko će izraditi simbolične poklone. U razgovoru s umirovljenicima mogu doznati nešto više o tome kako su se oni školovali, kakvi su nekada bili običaji te o tome kada su i kako pisali pozivnice. Ovom se aktivnosti ostvaruju očekivanja međupredmetne teme Osobni i socijalni razvoj.
Brajković, S. i Žokalj, G. (2021). Učenje u tijeku (Kako formativnim vrednovanjem potaknuti učenje). Zagreb: Alfa i Pučko otvoreno učilište „Korak po korak“.
Delač, S. i Mioković, M. (2008). Stvaralačko pisanje (Priručnik za stvaralačko pisanje u nižim razredima osnovne škole). Zagreb: Profil.
Dresto, V. i Bosanac, A. (2007). Prva predstava (Priručnik za voditelje početnike dramsko-scenskih skupina u osnovnoj školi). Zagreb: Ljevak.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Korkut, D. i Kopal, R. (2018). Kreativnost 4.0: evolucija i revolucija. Zagreb: Algebra i Visoko učilište Effectus.
Listeš, S. i Grubišić Belina, L. (2017). Izazovi nastave Hrvatskoga jezika (Zbornik radova). Zagreb: Školska knjiga.
Mattes, W. (2007). Nastavne metode (75 kompaktnih pregleda za nastavnike i učenike). Zagreb: Ljevak.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, K. (2010). Jezično izražavanje u nastavi Hrvatskoga jezika – Pisanje. Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, K. (2018). Zvona zvone jer su potezana (Primjena poslovica u nastavi hrvatskoga jezika, jezičnoga izražavanja i književnosti). Zagreb: Profil Klett.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.