Predmet
Povijest 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Komu pripadam?

Naziv predmeta
Povijest 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • križarski ratovi
  • Rikard Lavljeg Srca
  • Saladin
  • Jeruzalem
  • ivanovci
  • templari

Srce nije samo organ

Motivirajte učenike za rad iznoseći metaforu – imao je zlatno srce. Prozovite nekoliko učenika da objasne izneseno preneseno značenje. Potaknite učenike da samostalno osmisle metafore koristeći se pojmom srca u opisivanju osobe te da objasne njihovo značenje. Potaknite učenike na razmišljanje kako zadržati dobro srce u ratu. Ukratko upoznajte učenike s postojanjem sporazuma Ženevske konvencije koji nalaže humano postupanje s ranjenicima, zarobljenicima i civilnim stanovništvom tijekom rata. Upitajte učenike koje su osobine čovjeka koji ima lavlje srce te po kojoj je osnovi nastalo preneseno značenje. Nakon što učenici iznesu svoje ideje, podijelite učenike u paran broj grupa. Jedan dio grupa istraživat će Rikarda Lavljeg Srca, a drugi dio sultana Saladina. Unaprijed pripremite materijal na temelju kojeg će učenici istraživati zadane povijesne osobe. Za pripremu materijala za proučavanje Rikarda Lavljeg srca prijedlog je Najveći ratnici u povijesti, junaci i zločinci – Rikard Lavljeg Srca. Za pripremu materijala za proučavanje sultana Saladina prijedlog je Saladin – „kralj pobjedonosni“. Unaprijed pripremite smjernice s pomoću kojih će učenici u pripremljenom materijalu uočiti i izdvojiti obilježja njihove vladavine te ulogu u križarskim ratovima. Zatim učenici pristupaju digitalnom alatu Flipgrid i snimanjem videozapisa prikazuju svoj rad. Videozapis treba sadržavati usvojeno znanje nakon rada na zadanom materijalu. Uputite učenike da je važna ravnopravna podjela uloga unutar grupe tijekom rada te aktivno sudjelovanje svih članova. Svaka će grupa odabrati naslov videozapisu tako što će osmisliti metaforu za Rikarda Lavljeg Srca odnosno Saladina prema usvojenom znanju. Odaberite nekoliko grupa za prezentiranje rada. Nakon izlaganja kratko vođenim razgovorom provjerite koliko su učenici pratili i usvojili izloženi sadržaj.

Postupci potpore

Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.

U uvodnom razgovoru učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama, učenici s izraženom anksioznošću) ako ne izraze želju. Nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama, a nakon razgovora omogućite učenicima s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom razgovora.

Tijekom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama koje će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u poticajnu grupu koja će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa. Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.

Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva korištenje kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.

Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Flipgrid. Osim upute za izvršavanje zadatka, osigurajte pisane i slikovne upute za korištenje alatom, koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama. Neka učenici koji se ne snalaze u digitalnom alatu i ne mogu samostalno izraditi dio zadatka podijele posao s učenicima unutar grupe u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama.

Pri predstavljanju grupnih uradaka neka učenici s teškoćama izlažu samo ako izraze želju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će istražiti ulogu Henryja Dunanta u nastanku Ženevskih sporazuma i Crvenog križa. U digitalnom alatu Canva izradit će plakat koji će izraziti stav o humanom ponašanju tijekom rata, zaštiti ranjenih, civila te zaštiti neratnih meta poput bolnica, škola, kulturnih građevina i slično.

Nastavna aktivnost za predmet X

Srce nije samo organ

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenici opisuju ulogu Rikarda Lavljeg Srca i Saladina u križarskim ratovima.
  • Učenici istražuju povijesne osobe – Rikarda Lavljeg Srca i sultana Saladina.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

U ruci štap i šiba

Potaknite učenike na oluju ideja povezanu s pojmom Crkve u srednjem vijeku. Učeničke ideje zapišite na ploču. Potaknite učenike na razmišljanje o sličnostima i razlikama Crkve danas i one u srednjem vijeku. Neka učenici zaključe zašto se Crkva u srednjem vijeku često bavila političkim i svjetovnim pitanjima. Pitanjima potaknite učenike da se prisjete stečenog znanja o crkvenim redovima u srednjem vijeku. Podijelite učenike u parove. Unaprijed pripremite igru pamćenja u digitalnom alatu Puzzel.org. Učenici će uparivanjem pojmova, kao npr. ora et labora – benediktinci ili Red male braće – franjevci, ponoviti usvojeno znanje o crkvenim redovima benediktinaca, dominikanaca i franjevaca. Upitajte učenike jesu li im poznati drugi crkveni redovi i znaju li za redovničke zajednice za žene. Prozovite nekoliko učenika da iznesu svoje mišljenje i prokomentirajte po čemu se redovničke zajednice razlikuju.

Učenike zatim podijelite u paran broj grupa. Jedan dio grupa istražuje crkveni red ivanovaca, a drugi templara. Unaprijed pripremite materijal i smjernice kojima će učenici istraživati zadane crkvene redove (nastanak, odjeća i simboli, uloga u križarskim ratovima, rad danas). Sadržaj za pripremanje materijala za učenike može biti – Ivanovci i templari. Nakon što učenici istraže zadane crkvene redove i prema smjernicama zabilježe svoje zaključke, pristupit će alatu Canva i izradit će digitalnu prezentaciju. Prezentacija osim tekstualnog sadržaja treba sadržavati i fotografije povezane s temom. Potaknite učenike da fotografije preuzimaju s pomoću digitalnog alata Pixabay radi zaštite autorskih prava. Uputite učenike da tijekom grupnog rada obrate pozornost na ravnopravnu podjelu uloga i aktivno sudjelovanje svih članova. Prozovite nekoliko grupa za prezentiranje svojega zajedničkog rada. Kako biste provjerili učeničko razumijevanje sadržaja prezentacija o ivanovcima i templarima, pripremite kartice za vrednovanje u alatu Forms unutar digitalnog alata Office 365.

Postupci potpore

Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.

U uvodnom razgovoru učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama, učenici s izraženom anksioznošću) ako ne izraze želju. Tijekom razgovora učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje možete zadati da na ploču zapisuje ideje.

Tijekom razgovora o crkvenim redovima i redovničkim zajednicama nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave omogućite učenicima s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.

Tijekom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama koje će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u poticajnu grupu koja će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa. Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.

Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena.

Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnim alatima. Osim upute za izvršavanje zadatka, osigurajte pisane i slikovne upute za korištenje alatom, koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama. Neka učenici koji se ne snalaze u digitalnom alatu i ne mogu samostalno izraditi dio grupnog zadatka podijele posao s učenicima unutar grupe u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama.

Pri predstavljanju grupnih uradaka neka učenici s teškoćama izlažu samo ako izraze želju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će istražiti ženske redovničke zajednice poput karmelićanki ili klarisa. Učenici će opisati njihov rad i pravila te istražiti djeluju li navedene zajednice u njihovu gradu. Svoje će istraživanje prikazati u prezentaciji PowerPoint u alatu Office 365.

Nastavna aktivnost za predmet X

U ruci štap i šiba

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenici uočavaju i opisuju ulogu crkvenih redova u križarskim ratovima.
  • Učenici opisuju ulogu Crkve u srednjem vijeku.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Možemo li dijeliti?

Unaprijed pripremite igru u digitalnom alatu Wordwall kojom će učenici ponoviti obilježja triju monoteističkih religija. Izaberite predložak razvrstaj u grupe, a grupe nazovite islam, kršćanstvo i judaizam te navedite što više pojmova koji opisuju navedene religije, a koje će učenici pravilno razvrstati. Pojmovi mogu biti simboli religije, ključne osobe, građevine i slično. Neka jedan od pojmova bude i grad Jeruzalem. Podijelite učenike u parove te svakom paru dodijelite poveznicu na igru kojoj će pristupiti svojim tabletima ili pametnim telefonima. Nakon što učenici odigraju igru, provjerite njihovu točnost te prokomentirajte u koju su grupu svrstali grad Jeruzalem i zašto. Potaknite učenike na uočavanje sličnosti i razlika među religijama. Objasnite učenicima da su se navedene religije u svom nastanku i razvoju prirodno nastavljale jedna na drugu i da je među njima više zajedničkih nego različitih obilježja. Potaknite ih na razvijanje stava kako nas različitosti obogaćuju te da vjerske razlike ne bi smjele biti uzrok sukoba, netrpeljivosti ili bilo kojeg oblika diskriminacije. Nakon provedene rasprave objasnite učenicima da je Jeruzalem grad triju monoteističkih religija te da će daljnjim radom otkriti i zašto. Podijelite učenike u tri grupe. Svaka će grupa proučavati važnost Jeruzalema za jednu od monoteističkih religija. Unaprijed pripremite materijale i smjernice na karticama s pomoću kojih će učenici uočavati važnost Jeruzalema za religiju koja im je dodijeljena. Podijelite učenicima poveznicu na videozapis ili članak za njihov grupni rad. Učenici zatim pristupaju digitalnom alatu Office 365 te grupnim radom izrađuju prezentaciju u programu PowerPoint kojom će prikazati svoje istraživanje. Potaknite ih da u prezentaciju uključe i prethodno usvojena obilježja religije koju proučavaju obuhvaćajući ključne pojmove. Učenici će u prezentaciji priložiti fotografije koje prikazuju spomenute religijske građevine za zorniji prikaz svog istraživanja. Potaknite ih da fotografije preuzimaju s pomoću digitalnog alata Pixabay radi zaštite autorskih prava. Uputite učenike na to da tijekom grupnog rada obrate pozornost na ravnopravnu podjelu uloga te aktivno sudjelovanje svih članova. Svaka će grupa izložiti svoj rad. Potaknite raspravu s učenicima o izloženom sadržaju. Upitajte jesu li im izneseni podatci poznati te što ih je iznenadilo. Potaknite učenike da unutar grupe osmisle miroljubivu poruku za stanovnike Jeruzalema ili savjet kako prevladati vjerske razlike na zajedničkom prostoru.

Postupci potpore

Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.

Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Wordwall. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Pri podjeli u parove vodite računa o tome da učenici s teškoćama budu u parovima s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama. Provjeravajte s parovima kako napreduju u izvršavanju zadatka.

Tijekom rasprave o vjerskim razlikama nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama, učenici s izraženom anksioznošću) ako ne izraze želju. Nemojte isticati njihove eventualne pogreške, a nakon rasprave omogućite učenicima s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.

Pri podjeli učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama koje će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u poticajnu grupu koja će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa. Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.

Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena.

Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnim alatu Office 365 i programu PowerPoint te alatu Pixabay. Osim upute za izvršavanje zadatka, osigurajte pisane i slikovne upute za korištenje alatom, koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama. Neka učenici, koji se ne snalaze u digitalnom alatu i ne mogu samostalno izraditi dio grupnog zadatka, podijele posao s učenicima unutar grupe u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama.

Pri predstavljanju grupnih uradaka neka učenici s teškoćama izlažu samo ako izraze želju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će istražiti povijest Jeruzalema i svoje istraživanje prikazati na vremenskoj lenti koju će izraditi u digitalnom alatu Tiki-Toki.

Nastavna aktivnost za predmet X

Možemo li dijeliti?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenici istražuju važnost grada Jeruzalema za tri monoteističke religije.
  • Učenici navode obilježja monoteističkih religija.
  • Učenici istražuju i opisuju ključne građevine za svaku monoteističku religiju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

članak škole.hr, Najveći ratnici u povijesti - junaci i zločinci

- zadnji put pristupljeno 3.5.2023.

članak Nova akropola, Saladin - "kralj pobjedonosni"

- zadnji put pristupljeno 3.5.2023.

članak Ivanovci, Hrvatski povijesni portal , zadnji put pristupljeno 3.5.2023.

pojam templari, Hrvatska enciklopedija , - zadnji put pristupljeno 3.5.2023.

video Jeruzalem - grad triju vjera

- izvor:youtube, zadnji put pristupljeno 3.5.2023.

članak Jeruzalem, wish.hr , zadnji put pristupljeno 3.5.2023.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.