Predmet
Biologija
Veličina slova
scenarij poučavanja

Slatka tajna

Naziv predmeta
Biologija

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • celuloza
  • dijetalna vlakna
  • glikemijski indeks
  • prirodna vlakna
  • relativna slatkoća tvari
  • šećerna bolest
  • sintetička vlakna
  • sladila
  • ugljikohidrati

Što je slađe?

Pripremite nekoliko uzoraka ugljikohidrata različite slatkoće (fruktoza, glukoza, saharoza, laktoza, škrob…), nekoliko prirodnih sladila poput stevije, agavina sirupa, javorova sirupa, meda i slično te nekoliko umjetnih sladila po izboru (saharin itd.). Priredite otopine navedenih uzoraka koje će biti približno jednake koncentracije i set jednokratnih žličica za kušanje. Zadajte učenicima da kušaju svaki od ponuđenih uzoraka, a zatim daju rezultate subjektivnog doživljaja slatkoće pojedinog sladila u alatu Mentimeter. Navedite učenike da iznesu svoje dojmove te raspravite o njima. Uputite ih na mrežnu stranicu e-škola kemija kako bi proučili značenje pojma relativne slatkoće tvari. Na drugi slajd u alatu Mentimeter ubacite poznate vrijednosti relativne slatkoće testiranih tvari pa neka učenici naprave usporedbu sa subjektivnim dojmovima.

Naglasite kako se kao standard za slatkoću obično uzima saharoza pa ih možete navesti da usporede njezinu slatkoću s ostalim sladilima. Spomenite kako je saharoza gotovo sveprisutna u prehrambenim proizvodima. Često se pojavljuje kao „skriveni šećer“ u namirnicama poput konzerviranog voća, voćnog jogurta, juhe iz vrećice, umaka, fitness žitarica i slično. Povedite raspravu s učenicima o potrebi ograničenog unosa takvih namirnica u prehrani, a posebice onih koje i ne doživljavamo kao „slatke“. Učenici mogu izraditi infografiku na temu skrivenih šećera u namirnicama u alatu Piktochart.

Postupci potpore

Učenicima s oštećenjem vida prethodno pripremite zvučni tekst o značenju pojma relativne slatkoće tvari, ako nema teksta pisanog Brailleovim pismom. Za slabovidne učenike potrebna je prilagodba fonta u skladu s njihovim ostatcima vida. Aktivnost u alatu Mentimeter ti učenici mogu izvoditi u paru kako bi im vršnjaci pomogli u obavljanju zadataka opisom potrebnih radnji i dobivenih rezultata ili upisivanjem podataka te u izradi grafičkih prikaza. I ostali učenici s teškoćama, ovisno o potrebama, npr. učenici s motoričkim oštećenjima, mogu raditi u paru.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što je slađe?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • usporediti prednosti i nedostatke prirodnih i umjetnih sladila
  • razlikovati ugljikohidrate prema relativnoj slatkoći
  • prosuditi o kvaliteti osobnih prehrambenih navika
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Jednostavni vs. složeni

Postavite u alatu Padlet nekoliko fotografija preuzetih s određenih portala, objavljenih pod licencom Creative Commons. Potražite fotografije koje prikazuju primjerice med (honey), pamuk (cotton), škrob/krumpir (starch/potato), voće (fruit)… Upitajte učenike na što ih asociraju prikazane fotografije te koje im doživljaje evociraju. Potaknite učenike da uoče poveznicu među fotografijama i usmjerite ih na zajednički zaključak o prisutnosti ugljikohidrata na svakoj prikazanoj fotografiji. Navedite ih da imenuju glavne ugljikohidrate koji se kriju u sastavu svakog pojedinog primjera, a zatim neka ih razdijele na jednostavne i složene. Raspravite s učenicima o tome zašto nerijetko preferiramo jednostavne ugljikohidrate u prehrani.

Uputite učenike na članak o piramidi uravnotežene prehrane na mrežnoj stranici Biologija. Podijelite učenike u dvije skupine, gdje će jedna zastupati „piramidu pravilne prehrane“, a druga „moju piramidu“ te organizirajte debatu na zadanu temu. Cilj je debate uočiti prednosti i mane dvaju predloženih načina pravilne prehrane. Nakon debate razgovarajte s učenicima o prednostima „tanjura zdrave prehrane“. Navedite ih da uoče kako su složeni ugljikohidrati uvelike zastupljeni u takvu načinu prehrane te raspravite o razlozima takva odabira.

Postupci potpore

U uvodnoj aktivnosti učenici s oštećenjima vida mogu kušati ili opipati namirnice koje se pokazuju na fotografijama ili im je potrebno opisati što prikazuju. Učenicima možete navesti glavne ugljikohidrate koji se kriju u sastavu primjera sa zadatkom da ih pridruže svakom pojedinom primjeru. Zatim neka ih razdijele na jednostavne i složene, uz prethodnu provjeru razumijevanja pojmova. Tekst o piramidi pravilne prehrane potrebno je učenicima s oštećenjima vida dati na zvučnoj razini, a ostalim učenicima dati pitanja koja će im pomoći razlučiti važno u tekstu. Učenici s teškoćama (posebice učenici s intelektualnim teškoćama) trebali bi u bilježnici imati nalijepljenu sliku piramide zdrave prehrane. Za debatu učenicima s motoričkim teškoćama, oštećenjima vida i sluha osigurajte pomoć suučenika. Učenici s glasovno-govorno-jezičnim teškoćama mogu se izražavati, ali im sadržaj pripremite i ponudite kratka i jasna pitanja (osim kod mucanja, no i učenici koji mucaju imaju dobre i loše dane tečnosti govora, što utječe na sposobnost izražavanja).

Nastavna aktivnost za predmet X

Jednostavni vs. složeni

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • prosuditi o kvaliteti osobnih prehrambenih navika
  • opisati podjelu i uloge ugljikohidrata
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Nježna poput pamuka, razorna kao eksploziv

Pogledajte s učenicima videozapis test za nitrocelulozu (Nitrocellulose test), u trajanju 0:07 minuta, koji prikazuje gorenje „neobične pamučne vate“, nitroceluloze. Za usporedbu možete prirediti komadić obične pamučne vate, čiji je sastav učenicima otprije poznat, te demonstrirati njezino gorenje. Navedite učenike da iznesu svoja opažanja o razlici u gorenju tih dviju tvari. Opišite upotrebu nitroceluloze, a zatim učenicima možete zadati da olujom ideja u alatu Bubbl.us navedu primjere brojnih drugih prerađevina celuloze, najzastupljenije organske tvari na Zemlji, koje se primjenjuju u svakodnevnom životu. Raspravite s učenicima o ulozi celuloze kao gradivne tvari u biljnim stanicama te o ulozi celuloze u svakodnevnom životu ljudi. Navedite učenike da povežu svojstva i građu celuloze s načinom na koji je primjenjujemo. Podijelite učenike u skupine s obzirom na predložene ideje o primjeni celuloze te ih uputite na mrežne stranice kako bi detaljnije istražili zadanu temu i međusobno podijelili rezultate rada na društvenoj mreži Yammer. Nastavnom tehnikom „sažmi i u paru razmijeni“ učenici mogu napraviti sažetak rezultata rada podijeljenog na društvenoj mreži pa u parovima raspraviti o sličnostima i razlikama svojih sažetaka.

Postupci potpore

Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnosti prikupljanja i obrade podataka te aktivnosti usmenog izlaganja i sudjelovanja u raspravi. Učenike s teškoćama unaprijed upoznajte s mrežnim stranicama na kojima će moći pronaći željene podatke i zadajte im pitanja uz pomoć kojih će istražiti ključne podatke. S učenicima s glasovno-govorno-jezičnim teškoćama možete, ako to žele, dogovoriti način pripreme za aktivno govorno sudjelovanje, no ne treba ih tražiti da se usmeno izražavaju pred skupinom ako im to predstavlja problem. Učenike koji mucaju potičite na aktivno usmeno izlaganje ovisno o njihovoj procjeni tečnosti. Slabovidnim učenicima opišite što prikazuje zadani videozapis.

Nastavna aktivnost za predmet X

Nježna poput pamuka, razorna kao eksploziv

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • obrazložiti široku primjenu celuloze kao predstavnika polisaharida
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Gladovanje u obilju

Priredite učenicima anketu s nekoliko kratkih pitanja o poznavanju šećerne bolesti, poput: Što predstavlja svjetski poznat simbol plavoga kruga? Koji je iznos normalne koncentracije glukoze u krvi? Koja se vrsta šećerne bolesti češće javlja kod mladih ljudi? Za izradu ankete možete se koristiti alatom Google obrasci. S učenicima napravite analizu ankete, a zatim ih uputite na mrežnu stranicu poput bloga Dijabetička prehrana kako bi istražili učestalost šećerne bolesti u svijetu, u RH prema regionalnoj zastupljenosti, životnoj dobi i spolu. Razgovarajte o mogućim uzrocima veće zastupljenosti te bolesti u pojedinim populacijama. Raspravite s učenicima o važnosti poznavanja simptoma i prevencije šećerne bolesti zbog epidemijskih razmjera koje je poprimila, a tijekom rasprave potaknite učenike da predlože načine kako pomoći osobi koja boluje od te bolesti u hitnim situacijama. Učenici mogu svoje spoznaje prikazati izradom animacije u alatu Moovly na temu Prepoznavanje simptoma i pružanje prve pomoći oboljelima od šećerne bolesti. Prezentaciju mogu objaviti na Youtubeu ili društvenoj mreži Facebook kako bi informacije o šećernoj bolesti učinili dostupnima široj zajednici.

Postupci potpore

Provjerite znaju li se učenici koristiti alatom Moovly i po potrebi im demonstrirajte način upotrebe. Učenike s teškoćama pri izradi animacije u alatu Moovly uključite tako da predlažu ideje, a njihovi im vršnjaci pomažu tijekom izrade animacije. Pri rješavanju ankete slabovidnim učenicima pročitajte pitanja ili im pitanja unaprijed dajte na uvid.

Nastavna aktivnost za predmet X

Gladovanje u obilju

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • objasniti važnost kontrole koncentracije šećera u krvi kao načina ranog uočavanja simptoma i prevencije šećerne bolesti
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dobra priprema je pola obavljenog posla

S ciljem bolje kontrole koncentracije šećera u krvi dijabetičara, u planiranju prehrane često se uzima u obzir glikemijska vrijednost pojedine namirnice. Pojasnite učenicima kako se takvim planiranjem obroka mogu izbjeći zdravstvene komplikacije, kako kod zdravih ljudi, tako i kod dijabetičara. S učenicima podijelite tablicu glikemijskih vrijednosti odabranih namirnica na Google disku ili ih projicirajte na bijelu ploču pa im zadajte da u alatu Web Whiteboard izrade prikaz u obliku semafora gdje će svrstati namirnice prema visokom, niskom i srednjem glikemijskom indeksu. Razgovarajte s učenicima o potrebi kombiniranja raznovrsnih namirnica u prehrani te kontroli količine pojedine namirnice koja je na jelovniku, kako kod dijabetičara, tako i kod zdravih osoba.

Možete zadati učenicima da usporede glikemijski indeks i kalorijske vrijednosti prirodnih i umjetnih sladila koje upotrebljavamo u prehrani. Potaknite ih da navedu mane i prednosti uporabe prirodnih i umjetnih sladila. Učenici mogu svoje zaključke uobličiti u alatu Canva kao infografiku te objaviti na mrežnim stranicama škole s ciljem podizanja svijesti o zdravim životnim navikama.

Postupci potpore

Učenike s oštećenjem vida potičite na pojačano sudjelovanje u aktivnosti gdje se odvija rasprava i iskazivanje mišljenja te otprije poznatih činjenica. Slabovidnim učenicima pročitajte upute ili im dajte unaprijed na uvid, a za rješavanje tablice glikemijskih vrijednosti nekih namirnica predvidite rad u paru. Zaključke učenici mogu dobiti kao nadopunu pojmova koje umeću da bi im kasnije poslužili kao predložak za ponavljanje.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresiranim učenicima možete predložiti pripremu i vođenje radionice za ostale učenike u razredu na temu Tragovi dlaka i vlakana u forenzičnim ispitivanjima. Učenici mogu demonstrirati izradu mikroskopskih preparata dlaka, prirodnih (od biljnih se najčešće upotrebljavaju pamučna vlakna) i sintetičkih vlakana te pojasniti načine na koje forenzičari razlikuju te tri skupine dokaza. Na mrežnim stranicama mogu istražiti koje se osobine dlaka i vlakana ispituju mikroskopiranjem, a u pripremi radionice mogu se koristiti člankom Abecedni vodič kroz svijet umjetnih vlakana na poveznici i pdf dokumentom Tragovi dlaka i vlakana u forenzičnim ispitivanjima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dobra priprema je pola obavljenog posla

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • objasniti važnost kontrole koncentracije šećera u krvi kao načina ranog uočavanja simptoma i prevencije šećerne bolesti
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatni izvori koji Vam mogu pomoći u realizaciji aktivnosti scenarija poučavanja su tekstovi Upotreba, rasprostranjenost i struktura celuloze (Cellulose)Glikemijski indeks (Glycemic index)  i O slatkoći šećera i ostalih zaslađivača (Sugar and sweetener guide).

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalacStruna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

 

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 11.5.2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.