Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Demokratizacija

Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • POV: izbori, demokracija, jednostranački i višestranački izbori
  • FIL: građanski neposluh, demokratsko društvo
  • SOC: vrste demokracije, lokalna zajednica
  • IZVAN: uloga medija, cenzura, sloboda medija
  • GEO: povijest Zagreba, GUP, bespravna gradnja
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Izborna vremena

Razgovarajte s učenicima o tome što su izbori, koje vrste izbora postoje i zašto su izbori važni. Uvodno dajte učenicima da pročitaju kratku vijest i pogledaju video o sumnji na prijevaru na izborima u Rusiji. Neka učenici u parovima prokomentiraju značenje pojma ''slobodni i pošteni izbori'', odnose li se oni na formalna pravila kao što je pravo glasa, na izostanak izbornih prijevara ili na oboje te u kojim državama postoje slobodni izbori, a u kojima ne. Raspravite s njima smatraju li da su slobodni izbori preduvjet postojanja demokratskog društva.

Učenike podijelite u četveročlane grupe. Učenici će istraživati povijest izbora u Hrvatskoj. Dio grupa će istraživati jednostranačke izbore za vrijeme komunističke Jugoslavije (do 1990.), a dio grupa prve višestranačke izbore (od 1990.) u Hrvatskoj (u vrijeme Jugoslavije) i kasnije izbore u samostalnoj Hrvatskoj. Učenici će izraditi organizacijske dijagrame koristeći digitalni alat Coggle. Učenicima predložite natuknice koje mogu uključiti u svoje dijagrame, primjerice jednostranački izbori, pluralistički izbori, demokratizacija, obilježja demokratskih izbora, obilježja nedemokratskih izbora, aktivno i pasivno biračko pravo i sl. Učenici obavljaju istraživanje mrežnim pretraživanjem, no predložite im neki prikladan tekst za početak istraživanja, kao što su primjerice, tekstovi za izbore u Jugoslaviji prije 1990., i za višestranačke izbore od 1990. nadalje u Jugoslaviji i samostalnoj Hrvatskoj (str. 19-23).

Glasnogovornik svake grupe predstavlja izrađeni dijagram razredu. Komentirajte s učenicima radove. Koje su okolnosti dovele do prelaska s jednostranačkih na višestranačke izbore? Jesu li za to zaslužne samo unutar državne ili i međunarodne okolnosti? Znači li demokratizacija automatski i veće uključivanje građana u politički život? I jamče li višestranački izbori automatski poštene izbore?

Postupci potpore

U uvodnom dijelu aktivnosti razgovora, uputno je da učenici s teškoćama dobiju prilagođeni predložak s pitanjima te da prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje raspravljaju. Tekst za čitanje vijesti, mora biti sažet, s označenim ključnim dijelovima ili pojmovima, posebice za učenika s disleksijom. Potrebno je omogućiti gledanje videozapisa više puta kako bi bolje razumjeli sadržaj. Također, mogu se pripremiti pisane ključne odrednice sadržaja koji gledaju, na temelju kojih učenik može sadržaj prepričati, označiti nešto tijekom istraživanja i odgovoriti na pitanja. Za istraživanje, potrebno je s učenikom s teškoćom dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka, a uputno je da radi i u paru. Važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na vrstu teškoća ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama). Za učenike s oštećenjima vida poželjno je da imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je da imaju čitač ekrana. Za slabovidne učenike poželjna je prilagodba ekrana uz pomoć programa ZoomText.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mrežnim pretraživanjem istražuju slom komunizma i uvođenje demokracije u Istočnoj Europi. Za početak istraživanja mogu pogledati emisiju HRT-a Treća povijest: Mihail Gorbačov i raspad SSSR-a. Nakon istraživanja izrađuju PowerPoint prezentaciju. Prezentacije u trajanju do 10 minuta prikazuju na satu.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Izborna vremena

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV D.4.2. Učenik prosuđuje nastanak i nestanak dviju jugoslavenskih država kao i stvaranje samostalne i demokratske Hrvatske.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Politika i gospodarstvo
Nastavna aktivnost za predmet Filozofija

I posljedice su važne!

Podijelite učenike u tri grupe i koristeći metodu obrnute učionice zadajte im da pročitaju tekst od 16. do 32. str. iz knjige Građanski neposluh autora Henryja Davida Thoreaua. Napomenite im kako je nakon pokretanja poveznice za pristup knjizi potrebno preuzeti PDF izdanje knjige. Svakoj grupi dodijelite određena pitanja i zamolite ih da, čitajući Thoreauov tekst, zabilježe dijelove teksta koji su važni za pitanja koja su im dodijeljena. Prvoj grupi zadajte da zabilježe dijelove teksta vezana uz sljedeća pitanja: Što Thoreau zamjera američkoj vladi? Kakav prema njemu treba biti odnos građana i države (vlade)? Drugoj grupi zadajte da zabilježe dijelove teksta vezana uz sljedeća pitanja: Zašto i kako kritizira Paleyjevu koncepciju dužnosti građana prema vladi? Što Thoreau zamjera Websteru? Trećoj grupi zadajte da zabilježe dijelove teksta vezana uz sljedeća pitanja: Koje primjere društvenih nepravdi navodi? Koja vlastita iskustva s državom (vladom) navodi? U kojim slučajevima smatra da se tim nepravdama treba oduprijeti i kako? Svoje zabilješke neka zapišu u zajednički prostor OneNote razredne bilježnice.

Grupe neka odaberu voditelje koji će na početku sata upoznati ostatak razreda s onim što su zabilježili čitajući prema zadanim pitanjima. Nakon toga povedite raspravu o tome slažu li se s razlozima koje Thoureau navodi za opravdanje građanskog neposluha. Ujedno ih upitajte, što misle, mogu li oni osobno naći opravdanje za građanski neposluh, koje su situacije koje ga opravdavaju. Zamolite ih da argumentiraju svoje odgovore. Možete ih upoznati i s trima vrstama građanskog neposluha koje razlikuje R. Dworkin (građanski neposluh temeljen na integritetu, građanski neposluh temeljen na motivu pravde i građanski neposluh temeljen na neslaganju s određenom političkom odlukom ili strategijom vlade), a o kojima piše u djelu Shvaćanje prava ozbiljno.
Nakon toga učenicima u grupama u kojima su bili podijeljeni i prilikom čitanja Thoureauovog teksta, zadajte po jedan primjer građanskog neposluha poput Covid-19 Specijal - Građanski neposluh u Njemačkoj (od 2:35 minute pripovijeda se na srpskom jeziku pa upitajte učenike treba li im što prevesti), Rosa Parks ili neke druge primjere.

Zadajte im da pogledaju dodijeljeni videozapis tj. primjer građanskog neposluha te naprave analizu navedenog primjera. Za kvalitetniju analizu dajte im smjernice/pitanja: Pokušajte odrediti što je dovelo do pribjegavanja građanskom neposluhu. Koji su bili ciljevi onih koji su ga provodili? Koje su njegove posljedice za osobe koje su aktivno sudjelovale u njemu, a koje za ostale građane? Jesu li osobe iz ponuđenih primjera uzele u obzir posljedice svojih postupaka? Koje bi to posljedice bile? Neka pokušaju odrediti o kojem je obliku građanskog neposluha riječ. Rezultate svojih analiza neka zabilježe u zajednički prostor OneNote razredne bilježnice.

Voditelji grupa neka ostatku razreda predstave primjere koje su dobili te rezultate analize koju su proveli kao grupa. Ostatak razreda neka pozorno prati izlaganje, a nakon izlaganja pozovite ih da dopune izlaganja/analizu kolega ukoliko smatraju da je potrebno. Nakon što svi voditelji grupa izlože svoje analize, povedite raspravu s učenicima o važnosti građanskog neposluha te o uvjetima koji trebaju biti zadovoljeni kako bi neposluh bio moralno opravdan.
Posebno im naglasite kako građanskom neposluhu u demokratskom društvu pribjegavamo samo onda kada su sva zakonski dopuštena sredstva za rješavanje dotičnog problema iscrpljena.

Postupci potpore

U uvodnom dijelu aktivnosti i prilikom razgovora uputno je da učenici s teškoćama (posebno učenici s oštećenjem sluha, deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti i sa specifičnim teškoćama učenja) dobiju predložak na kojem će moći pratiti ono o čemu se govori, odnosno rečenice povezane s ključnim odrednicama sadržaja i pojašnjenjem ključnih pojmova. Prije gledanja videozapisa učenicima je potrebno omogućiti da pogledaju videozapis više puta kako bi bolje usvojili sadržaj. Važno je da svi učenici uoče i prepoznaju ključne elemente u videozapisu. U aktivnosti čitanja i pisanja, potrebno je definirati strukturu kako bi im pisano izražavanje bilo prikladno. Stoga je uputno da učenici s teškoćama, posebno učenici s teškoćama čitanja i pisanja, ne moraju puno čitati i pisati. Za rad na dijelu teksta iz knjige, uputno je definirati strukturu koja je razumljiva njihovom izražavanju i napraviti prilagođene sažetke sadržaja iz kojih je važno izdvojiti zadatke povezane s ključnim odrednicama teksta i pojašnjenjem ključnih pojmova ili točno određenim događajem/detaljem koji će učenik moći interpretirati. Prilikom rada u grupi uputno je osigurati rad u paru i predvidjeti ulogu koju će pojedini učenik s teškoćom imati u grupi, u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima (primjerice, za učenike s oštećenjima vida poželjno je da imaju svoje računalo, tablet ili čitač ekrana, a slabovidni učenici prilagodbu ekrana uz pomoć programa ZoomText).
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više zadajte zadatak da pogledaju sljedeći videozapis Nenasilni građanski neposluh te da iz njega izdvoje temeljne teze govornice o tome zašto je nenasilni oblik građanskog neposluha daleko uspješniji nego nasilni. Rezultate svojeg rada neka prikažu koristeći Sway te podijele s ostatkom razreda u virtualnoj učionici koju ste kreirali u Microsoft Teamsu.

Nastavna aktivnost za predmet Filozofija

I posljedice su važne!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ FILOZOFIJA D.3. Učenik analizira probleme u svijetu povezane s filozofijom društva politike i prava i sagledava mogućnosti njihovog rješavanja koristeći filozofsku analizu i argumentaciju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Sociologija

Moć svima

Povedite raspravu s učenicima o načinu kojim su birali predsjednika razreda. Kojim su se kriterijima vodili pri izboru te osobe? Je li on/ona donosi odluke za razred, kao predstavnik razreda, ili ipak raspravljate o svim izazovima? Kako donose odluke, npr. o destinaciji maturalnog putovanja i organizacije maturalne zabave? Odlučuju li svi zajedno ili samo predsjednik razreda? Jesu li svi učenici u razredu mogli izreći svoj prijedlog? Jesu li svi učenici sudjelovali i u raspravi i izboru? Kako se odlučilo čiji je prijedlog najprihvatljiviji?

Pripremite Microsoft Teams grupu za ovu temu. Uputite učenike da kod kuće pogledaju video Ah, ta demokracija! koji ste postavili kao tab kanala General. Uputite ih da, gledajući video, izdvoje sve pojmove i procese koji obilježavaju demokraciju u Wiki tabu koji ste pripremili.

Prokomentirajte na satu njihove odgovore te pojasnite značenje pojmova direktne (izravne) i predstavničke (posredne) demokracije te neka ih primjene na primjeru odlučivanja u razredu, ali i donošenju odluka u državama. Koji politički procesi su obilježje izravne, a koji predstavničke demokracije? Kako građani zaista sudjeluju u odlučivanju u ovim dvjema vrstama demokracije? Kako tumače izjavu “Svaki narod ima onakvu vlast kakvu zaslužuje”?

Potom ih podijelite u dvije grupe. Za svaku od njih pripremite kanal za komunikaciju u Teams grupi.

Svaka grupa istražuje svoju vrstu demokracije, ali obje imaju isti zadatak za koji trebaju ponuditi rješenje. Trebaju istražiti i predstaviti sve mehanizme, karakteristike i procese odlučivanja u dodijeljenoj vrsti demokracije i ponuditi kako će se riješiti problem u lokalnoj zajednici. Primjer problema može biti potreba postavljanja nadstrešnice na autobusnoj stanici, potreba za uređenjem pješačke staze ili parka. Ponuđeno rješenje njihove grupe mora biti u okviru dozvoljenih procesa vrste demokracije koju istražuju.

Jedna grupa će istražiti kako će se odluka donijeti u predstavničkoj demokraciji na primjeru Hrvatske, a druga će istražiti kako će se odluka donijeti izravnom, direktnom demokracijom na primjeru općine Marinaleda u Španjolskoj ili kibuca u Izraelu. Kojim političkim procesima se građani mogu koristiti da bi osigurali pozitivnu promjenu zajednici?

Svoje rezultate neka prikažu u obliku interaktivne infografike koristeći Genially.

Nakon što je jedan učenik iz grupe predstavio rezultate, s učenicima povedite raspravu. Koji mehanizmi odlučivanja su potrebni da bi se riješili navedeni problemi? Koji način odlučivanja je u tom slučaju učinkovitiji? Zašto se izravna demokracija češće provodi u manjim, homogenim zajednicama? Bi li Hrvatska brže i učinkovitije donosila odluke za građane kako bi im se omogućilo češće odlučivanje izravnim putem, npr. putem referenduma?
Na temelju analize i zaključaka, učenici će koristeći Word Online, napisati esej na temu Svaki narod ima vlast kakvu zaslužuje.

Postupci potpore

U raspravi je uputno da učenik s teškoćama dobije pitanja prema izrađenom planu ili da raspravlja uz usmjeravanje. Učenike, koji mucaju i imaju artikulacijske poremećaje, ne treba ispravljati. Za gledanje videa potrebno je da učenik također dobije pisani predložak s kojega može unaprijed pročitati sadržaj, s pitanjima, ključnim pojmovima i navedenim procesima kako bi bolje usvojio sadržaj. Tijekom rada u grupama dobro je da učenik s teškoćom dogovara i radi sa suučenikom u paru radi pomoći jer je potrebno uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na vrstu teškoća ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama). Za istraživanje, potrebno je s učenikom s teškoćama dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele više mogu, koristeći Microsoft Forms, izraditi anketu o poželjnim osobinama predstavnika vlasti te ju provesti u svojoj zajednici. Rezultate ankete, prednosti i važnosti izbora u predstavničkoj demokraciji, neka prikažu letkom koji su izraditi koristeći PowerPoint i podijeliti građanima.

Nastavna aktivnost za predmet Sociologija

Moć svima

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ SOC A.2. Raspravlja o sociološkim temama usmeno i pismeno.
  • SŠ SOC C.2. Razumije društvene institucije, društvenu strukturu i društvene promjene.
  • SŠ SOC C.3. Analizira suvremena društvena zbivanja na odabranim primjerima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Šakama protiv riječi - izgubljena bitka

Zainteresiranim učenicima najavite da će istraživati ulogu medija u demokratskim društvima analizirajući primjere kršenja slobode novinara prilikom prijenosa informacija.
Aktivnost započnite prikupljanjem odgovora učenika na pitanja: Kakvi su mediji u totalitarnim sustavima? Kakvi su mediji u demokratskim sustavima? Kakvi su mediji u Republici Hrvatskoj? Što je to cenzura, a što autocenzura? Postoji li cenzura u demokratskim društvima? Tko je i kako provodi?
Svoje odgovore i asocijacije mogu unijeti na unaprijed pripremljnu Padlet ploču (Canvas) te ih uputite da svoje odgovore razvrstaju u smjeru totalitarizma ili u smjeru demokracije.

Potom ih podijelite u grupe. Prva grupa neka istražuje napade na novinare u Hrvatskoj, druga grupa napade na novinare u svijetu, treća grupa zakone koji bi trebali šititi novinare, a četvrta akcije i zaštitu nacionalnih i međunarodnih organizacija koje se bave zaštitom novinara i promoviranjem slobode medija.

Pripremite zajednički Microsoft Teams tim te u njemu kanal za svaku grupu (upute). Rezultate svojih istraživanja neka podijele u svom kanalu. Nakon istraživanja povedite zajedničku raspravu o rezultatima.
Pitajte učenike koja je uloga novinara. Zašto novinare napadaju? Uputite učenike da potraže članak 38. Ustava Republike Hrvatske koji govori o slobodi medija. Neka usporede novinske članke koje su pronašli s člankom Ustava. Koje zaključke mogu donijeti?

Povodom Dana slobode medija, 3. svibnja, organizirajte okrugli stol o slobodi medija u Hrvatskoj. Na okruglom stolu, kao uvodničar, neka sudjeluje po jedan predstavnik svake grupe koja je radila istraživanje. Pozovite predstavnike medija da sudjeluju u okruglom stolu. Imenujte moderatora koji će voditi raspravu u kojoj će, nakon što predstavnici vaših grupa uvodno predstave rezultate svojih istraživanja, sudjelovati učenici koji su radili istraživanje i pozvani predstavnici medija. Događaj organizirajte kao javni događaj koji može pratiti zainteresirana publika. Pozivnice za okrugli stol izradite u digitalnom alatu Microsoft PowerPoint.
Nakon okruglog stola, učenici koji su radili istraživanje, neka formuliraju zaključke te objave na društvenim mrežama i mrežnoj stranici škole izvješće o održanom okruglom stolu.

Izvannastavna aktivnost

Šakama protiv riječi - izgubljena bitka

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Svrha
  • Osvijesti ulogu medija u procesu demokratizacije društva.
  • Kroz istraživanje napada na novinare zalaže se za slobodu izražavanja i pravo na informiranje a protivi se cenzuri i autocenzuri.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Stavi pravnu ciglu na pravo mjesto

Na početku aktivnosti prikažite učenicima video Stare slike Zagreba ili Zagreb kakav je bio nekada i uputite učenike da, uz priču o povijesti Zagreba, obrate pozornost na fotografije Zagreba u prošlosti. Nakon što učenici pogledaju video, zamolite ih da usporede današnji izgled Zagreba s povijesnim fotografijama grada te da iznesu svoj stav o tome kako su prirodni i društveni uvjeti utjecali na razvoj Zagreba kroz povijest. Povedite raspravu o čimbenicima koji danas uvjetuju širenje gradova.

Zamolite učenike da pročitaju članak na poveznici Koraci u izradi GUP-a te odvojite vrijeme za raspravu o tome znaju li za neke primjere netransparentne pripreme GUP-ova. Ukoliko su učenici putem medija saznali neke informacije, potaknite ih da pojasne ostatku razreda saznanja o toj temi. Kako bi dodatno informirali učenike, uputite ih na tekst s poveznice Zagrebački GUP ili Netransparentno provođenje javnih natječaja u Zagrebu te im dajte vremena da pročitaju članak. Potaknite raspravu s učenicima o ključnim riječima koje se pojavljuju u tekstu: javna rasprava, referendum, podnošenje primjedbi, usklađenost sa zakonom i javni prostor. Ohrabrite ih da iznesu svoj stav o tome prepoznaju li u procesu donošenja GUP-a nepoštivanje zakona i oblike korupcije. Zamolite učenike da na svojim prijenosnicima istraže neki od GUP-ova koristeći se, na primjer stranicom Geoportal, te zabilježe koja je razlika između skraćenica GUP, UPU i DPU.

Podijelite učenike u 5 skupina te im zadajte da na mrežnim stranicama pronađu primjer negativnog utjecaja na prostorni izgled grada ili mjesta. Primjeri mogu biti na lokalnoj ili nacionalnoj razini poput izgradnje žičare u Zagrebu, odlaganje smeća u Varaždinu, sječa šume Marjan u Splitu, bespravna gradnja na otoku Viru ili u gradovima uz obalu poput Rovinja i slično. Podijelite s učenicima PowerPoint Online prezentaciju za zajedničko uređivanje te ih zamolite da opišu svoj problem u dvije kliznice s umetnutim fotografijama. Nakon što učenici urede prezentaciju, predstavnici skupina upoznaju ostatak razreda s rezultatima istraživanja. Uputite učenike da u opisu problema naglase koje su posljedice takvih akcija na okoliš i na život stanovnika te prepoznaju li možda oblike pogodovanja određenoj skupini ljudi.

Na kraju aktivnosti postavite učenicima pitanje znaju li na koji način mogu prijaviti bespravnu gradnju. Uputite ih na mjesta na kojima to mogu učiniti kao što su, na primjer Prijava bespravne gradnje ili Zeleni telefon. Prikažite im članak s poveznice Bespravna gradnja u porastu te zaključite raspravu na ovu temu pitanjem učenicima zašto građani i dalje, usprkos zakonu o bespravnoj gradnji, ne poštuju zakon.

Postupci potpore

Prije gledanja videozapisa, uputno ga je učenicima s teškoćama unaprijed najaviti kako bi ga mogli pogledati i biti spremniji za aktivnosti tijekom nastave. Dobro je pripremiti pisani predložak s kojega učenik može pročitati sadržaj uz provjeru razumije li sve pojmove. Učenike je tijekom aktivnosti potrebno usmjeravati na ključne odrednice sadržaja, posebno učenike s oštećenjima vida, sluha i teškoćama pažnje i koncentracije. Važno je da svi učenici uoče i prepoznaju ključne elemente na videozapisu. Stoga je potrebno (kao i za rad na osnovu PowerPoint Online prezentacije) da učenik s oštećenjima vida ima svoje računalo ili tablet, a ako mu to nije dostupno, važno je da ima čitač ekrana. Za slabovidne učenike poželjna je prilagodba ekrana uz pomoć programa ZoomText. Za čitanje članka uputno je učeniku definirati strukturu koja mu je razumljiva i napraviti prilagođene sažetke sadržaja, iz kojih je važno izdvojiti zadatke povezane s ključnim odrednicama članka kako bi mu se olakšalo sudjelovanje u raspravi. U dijelu aktivnosti istraživanja te rada u skupinama, dobro je da učenik s teškoćama više radi u paru s najbližim suučenikom, da za opis problema ima plan rada u koracima da bi se znalo što će koji od učenika raditi kako učenik s teškoćama ne bi bio samo pasivni promatrač.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Motivirajte učenike da u svojoj okolini provedu istraživanje o bespravnoj gradnji kako bi dodatno osvijestili taj problem. Istraživanje provode na način da prikupe nekoliko fotografija građevina koje će prepoznati u prostoru kao primjer prijašnje ili sadašnje bespravne gradnje (udaljenost od ceste, visina kuće, izgradnja bez plana i slično). Učenici mogu napisati kratak opis trenutnog stanja zgrade te u svoj rad dodati lokaciju građevine. Učenici svoje istraživanje predstavljaju ostatku razreda.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Stavi pravnu ciglu na pravo mjesto

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GEO B.3.6. Učenik istražuje suvremene promjene u gradskim naseljima i njihovoj okolici te uspoređuje promjene u gradovima u Hrvatskoj i svijetu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Buković, N., ur. (2009) Učenička vijeća: Sudjelovanje učenika/ica u procesima donošenja odluka. Zagreb: Mreža mladih Hrvatske (26.12.2020.).

Sočo, A., ur. (2011) Mladi: priprema, pozor, sudjelujte! Sudjelovanje mladih – modeli, mehanizmi, praksa. Zagreb: Mreža mladih Hrvatske (26.12.2020.).

Dworkin, R. M. (2003) Shvaćanje prava ozbiljno. KruZak: Zagreb

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.