Predmet
Engleski jezik 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Moja priča

Naziv predmeta
Engleski jezik 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Razina učenja jezika
5. godina učenja

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • priča
  • pisanje priče
  • prepričavanje priče
  • opisivanje
  • moja priča

Reci mi, što se dogodilo?

Na početku aktivnosti pokažite učenicima nekoliko predmeta (npr. pozivnicu, autobusnu kartu, račun) i recite im da ste imali uzbudljiv i divan dan koji je, na neki način, povezan s tim predmetima. Pitajte ih što misle da se dogodilo. Ohrabrite učenike da iznesu svoje ideje i potaknite razgovor na engleskom jeziku. Pomozite im s nepoznatim riječima i jezičnim strukturama.

Na kraju, recite im što se zaista dogodilo. Prilagodite izbor predmeta događaju koji vam se uistinu dogodio tih dana. Primjerice, išli ste u trgovinu. Na autobusnom stajalištu susreli ste bivšu učenicu. Pozvala vas je na svoj koncert. Na koncertu će nastupati i vaša omiljena pjevačica.

Potaknite raspravu o vrstama priča, kakve priče im se više sviđaju - stvarne ili izmišljene - vole li više čitati priče ili im se više sviđa da netko priča priču. Pitajte ih postoje li neki stereotipi u vezi s likovima (nježne plavuše, zločeste crnokose žene, hrabri muškarci, naivni seljaci i sl.). Nastavite razgovor o pričama i pitajte učenike jesu li im roditelji čitali priče te na koji način je to obogatilo njihov život, primjerice, je li im to razvilo bliskost, nježnost, proširilo vidike, poučilo ih bitnim životnim vrijednostima i sl. Ohrabrite pojedince da kažu koje priče su ostavile poseban dojam na njih te tko im je više čitao priče u ranom djetinjstvu. Pitajte ih čitaju li oni sami svojoj mlađoj braći i sestrama te zašto je čitanje važno. Potaknite raspravu o važnosti čitanja i na koji način čitanje može oblikovati njihove stavove prema životu i ljudima. Naglasite da čitanje i, priče općenito, potiču njihov emocionalni, društveni i intelektualni razvoj. Potičite razgovor na stranom jeziku ako je riječ o jednostavnijim strukturama.

Pitajte učenike koji su glavni dijelovi priče i ponovite s njima ciljani vokabular. Unaprijed pripremite slagalicu, osmosmjerku ili igru premetaljki u digitalnom alatu Wordwall. Ponovite s učenicima osnovne riječi vezane uz priču - plot, characters, setting, genre, fiction...

Najavite učenicima rad u grupi u kojoj će sastavljati priču. Priča neka bude Vaš osobni izbor ili je možete potražiti na provjerenim mrežnim stranicama, npr. Short moral stories kids. Pokažite nekoliko predmeta koji se pojavljuju u priči (predmete ste prethodno pripremili) i pitajte ih na koji način su predmeti povezani s pričom. Potaknite maštu učenika, ohrabrite ih na inovativna idejna rješenja. U ovoj fazi, još nemojte pokazivati priču.

Unaprijed izrežite dijelove priče i podijelite ih učenicima. Trebaju kronološki poredati te dijelove. Provjerite točnost rješenja. Na ovaj način, učenici uče kako započeti priču, koje glagolsko vrijeme upotrijebiti, kako opisati mjesto i vrijeme radnje i sl. Iskoristite priliku i ponovite glagolska vremena koja se javljaju u pričama koje učenici sastavljaju od razbacanih dijelova. Pripremite listiće za ponavljanje ciljanih glagolskih vremena.

Nakon što su sastavili priče, koje su vrlo kratke, recite učenicima da odaberu onoliko riječi iz cijele priče koliko ima članova grupe, npr. četiri člana, četiri riječi. Svaki član bira ''svoju'' riječ i prepričava onaj dio priče u kojoj se riječ javlja. Dopustite im da vježbaju određeno vrijeme, a kad su spremni, ohrabrite sve učenike da ispričaju svoje cjelovite priče. Na taj će način svi učenici ravnopravno sudjelovati u zadatku. Neka uspoređuju i komentiraju - uvažavajući jedni druge - različite načine prepričavanja.

Ponudite učenicima i mogućnost snimanja na vlastitim mobilnim uređajima ili digitalnom alatu Audacity koji nudi mogućnost smanjenja pozadinske buke i uklanjanje dijelova ispunjenjih tišinom, odnosno jednostavnu obradu i poboljšanje snimljenog zapisa.

Potaknite učenike da komentiraju aktivnosti i zajednički rad i pitajte ih što im se svidjelo u aktivnosti te bi li nešto mijenjali. Pohvalite ih za trud i zalaganje.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili mu pomoći pri izvršavanju zadatka.

Prilikom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak.

Učenike s deficitom pažnje valja uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).

Za učenike s disleksijom predvidite dovoljno vremena da pročitaju zadanu priču. Za učenike s jezičnim teškoćama pripremite popis riječi koje bi mogle biti nepoznate u tekstu i njihovo značenje.

Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja potrebno je grafički prilagoditi tekst koji čitaju. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, s dvostrukim proredom, povećanim razmakom među slovima, lijevostranim poravnanjem. Grafička prilagodba važna je i za učenike s oštećenjem vida.

Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnim alatima koji se koriste u ovoj aktivnosti.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama

Nastavna aktivnost za predmet X

Reci mi, što se dogodilo?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik čita kratku priču.
  • Učenik razgovara o važnosti priča.
  • Učenik piše kratku priču.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik

Pričam ti priču!

Na početku aktivnosti pokažite nekoliko rečenica iz kratke priče koju ste prethodno pripremili. Rečenice pokažite na zajedničkom platnu u točnom gramatičkom obliku, a učenike ohrabrite da probaju zapamtiti te rečenice. Zatim rečenice pokažite u izmijenjenom obliku u kojem ste rabili pogrešna glagolska vremena. Pitajte ih koje su razlike. Ohrabrite nekoliko učenika da ponove točne gramatičke oblike.

Npr. priča Eleven.

Točno What they don’t understand about birthdays and what they never tell you is that when you’re eleven, you’re also ten, and nine, and eight, and seven, and six, and five, and four, and three, and two, and one. And when you wake up on your eleventh birthday you expect to feel eleven, but you don’t.

Pogrešno What they aren't understanding about birthdays and what they are never telling you is that when you’re eleven, you’re also ten, and nine, and eight, and seven, and six, and five, and four, and three, and two, and one. And when you are waking up on your eleventh birthday you expected to feel eleven, but you didn’t.

Na taj način, ponavljate glagolska vremena (po potrebi, prethodno pripremite i dodatne listiće za ponavljanje ciljanih glagolskih vremena) i učenike polako uvodite u sljedeću aktivnost.

Podijelite učenike u četiri grupe. Svakoj grupi podijelite papire u određenoj boji. U sredinu razreda stavite manju kutiju. Svaka grupa treba napisati tri riječi i ubaciti ih u kutiju. Riječi mogu biti pridjevi i imenice.

Učenici u grupama biraju svoje riječi tako da zavuku ruku i nasumično odaberu tri riječi.

Zadatak je zajednički smisliti po jednu rečenicu od svake odabrane riječi. Recite učenicima da svi upotrijebe ciljana glagolska vremena, prošla ili sadašnja. Članovi grupe zajednički smišljaju rečenice i pišu ih na tri odvojena papira. Provjerite točnost rečenica.

Rečenice se vraćaju u kutiju. Svaka grupa ponovno nasumično odabire tri papira na kojima su sada rečenice. Zadatak je napisati kratku priču s odabranim rečenicama.

Svi članovi grupe pišu priču u svoje bilježnice. Potaknite maštu i zajednički rad svih članova grupe.

Recite učenicima da priča treba biti kratka i da u njoj trebaju iskoristiti tri odabrane rečenice.

Priča treba imati uvod, zaplet i rasplet. Možete po želji zadati i dodatne elemente - vrijeme, mjesto. muški i ženski lik. Podsjetite ih na to da pokušaju izbjeći bilo kakve stereotipe - npr. zla maćeha, lakomisleni mladić, lijepa i glupa plavuša, nervozni vozači i sl. Ohrabrite ih da priču povežu sa svakodnevnim životnim situacijama, npr. na putu do škole, u kinu, na obiteljskoj svečanosti, na rođendanu, u razredu i sl. Naglasite da se kratka priča obično usredotočuje na samo jedan događaj, ima jedan zaplet, ograničen broj likova i pokriva kratko razdoblje. Moderne kratke priče tek rijetko imaju uvod te mogu i ne moraju sadržavati pouku. Pomozite učenicima s vokabularom i još jednom im naglasite da priča može biti vrlo kratka.

Podijelite poveznicu na alat Word Online. Prethodno probajte osigurati nekoliko računala tako da svaka grupa ima svoje računalo. Na kraju aktivnosti predstavnik grupe, izabran na demokratski način, piše cijelu priču u alatu Word Online. Priče postaju svima vidljive. Mogu je odglumiti, izražajno pročitati i sl. Naglasite da mogu izraziti cijeli niz emocija. Pohvalite njihov trud. Pitajte ih na koji način ih priče uče empatiji i razumijevanju te zašto je važno dijeliti osjećaje, nasmijati se, ispuniti samopouzdanjem koje im pomaže u donošenju boljih odluka i izbora.

Dopustite komentiranje drugih učenika i odaberite najzanimljiviju priču u stilu prave svjetske kratke priče. Upozorite učenike na poštivanje autorskih prava.

Priče možete objaviti u školskom listu ili na školskoj mrežnoj stranici.

Postupci potpore

Za učenike s teškoćama (primjerice, disleksijom i jezičnim teškoćama) svakako osigurajte dodatne listiće za ponavljanje ciljanih glagolskih vremena. Možete ih uobličiti kao podsjetnik s nekoliko primjera i objašnjenjima.

Prilikom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak.

Učenike s deficitom pažnje valja uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).

Učenici s disgrafijom teže organiziraju i prenose misli u pisani oblik, stoga im možete pružiti smjernice u obliku pitanja kako bi učenik bolje prepoznao što se od njega očekuje, odnosno da mu se kreira struktura u pisanju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pričam ti priču!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik piše kratku priču.
  • Učenik razgovara na temu od osobnog interesa.
  • Učenik prepričava priču.
  • Učenik čita kratak tekst.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik

Skitam i pričam!

Na početku aktivnosti zaigrajte s učenicima Pantoparty, zabavan način igranja pantomime. Učenik izvlači karticu na kojoj se nalazi pet različitih pojmova i oponaša ih željenim redoslijedom. Ostali učenici pokušavaju pogoditi što više pojmova u tri minute.

Vi najavite kategoriju koju će igrati, npr. Books, Setting. Učenik, koji se dobrovoljno javi, oponaša različite riječi vezane uz setting - a big castle, a spooky place, an isolated house... Kategorije mijenjate po vlastitoj želji, npr. characters- children, adults, aliens. Na taj način, ponavljate imenice i pridjeve vezane uz književnost.

Podijelite učenike u grupe. Pazite da se grupe sastoje od otprilike istog broja dječaka i djevojčica. Najavite im zadatak u kojem će stvoriti svoje ''slikovne'' priče. Učenici trebaju fotografirati potencijalne likove svoje priče (to mogu biti oni sami ili prijatelji) i mjesto radnje (njihova kuhinja, dnevni boravak, školsko dvorište...). Priča može biti stvarna - svađa sa sestrom, spremanje i odlazak u kino ili dolazak rođaka na obiteljsko okupljanje. Ohrabrite i ozbiljnije teme poput diskriminacije na osnovi spola, boje kože, ocjene i sl. Fotografije donose u školu i povezuju unutar mobilnog uređaja u Moju priču koja je, zapravo, kolaž fotografija praćenih glazbom. Pazite da se sve fotografije nalaze na istom mobilnom uređaju kako biste pojednostavili proces. Na taj način, učite ih i demokratskom odlučivanju unutar grupe. Na osnovi tog kolaža učenici osmišljavaju svoju buduću priču. Podsjetite ih da svaka dobra priča odgovara na pitanja Where? When? Who? Why? How?

Uputite ih da, osim likova i mjesta radnje, osmisle i naslov priče uz pomoć Book title generator te da dodaju i vrijeme radnje. Kako biste dobili na dramatičnosti, recite učenicima da će svaka grupa odabrati i jedan zvuk iz alata Pixabay sound effects koji ostalim grupama može najaviti žanr priče. Cilj je dobiti nekoliko različitih kolaža i priča.

Uputite ih da priče mogu započeti iznošenjem glavnog dijela priče, npr. Luka started laughing. (in medias res) ili od samog početka: Luka lives with his family in a nice neighbourhood (ab ovo). Učenici priče pišu u svoju bilježnicu i vježbaju prepričavanje unutar svoje grupe. Dopustite im da vježbaju određeno vrijeme, ohrabrite sve članove grupe da ravnopravno sudjeluju u zajedničkom radu. Na taj ih način poučavate pravilima ponašanja, prepoznavanju svojih i tuđih osjećaja, razlikovanju pravde i nepravde.

Podijelite poveznicu na digitalni alat Canva u kojem ste prethodno napravili onoliki broj stranica koliko ima grupa. Učenici osmišljavaju naslovnicu svoje priče i pišu naslov, glavne likove i nekoliko ključnih riječi vezanih uz priču. Ohrabrite grupe da počnu prepričavati priče koje prati odabrana glazba. Recite im da svaki član grupe treba reći nekoliko rečenica.

Potaknite sve učenike da komentiraju radove unutar alata i međusobno ih usmeno vrednuju; ohrabrite pozitivne komentare i pohvalite ih za rad i suradnju.

Postupci potpore

Učenicima s jezičnim teškoćama i učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, prema potrebi, osigurajte popis riječi na engleskom jeziku i prijevod na hrvatski jezik. To može biti od koristi i za učenike s oštećenjem sluha. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma objasnite pojmove koji se odnose na razumijevanje tuđeg ponašanja, no ne inzistirajte na tome da učenik navedeno koristi u prepričavanju ako je to za njega zahtjevno.

Prilikom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Prilikom rada u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, npr. da učenik koji muca ne prepričava (ako to ne želi), učenik s disgrafijom ne zapisuje (ako to ne želi) i sl.

Učenike s deficitom pažnje valja uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).

Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnim alatima koji se koriste u ovoj aktivnosti.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da snime i kratak film na temelju fotografija i priča iz prethodnih aktivnosti. Film mogu snimati mobilnim uređajem, a urediti po želji u digitalnom alatu Stop motion studio.

Nastavna aktivnost za predmet X

Skitam i pričam!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik priča o temama od osobnog interesa.
  • Učenik prepričava kratku priču.
  • Učenik piše kratak tekst.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik
  • MPT Osobni i socijalni razvoj

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.