Potaknite s učenicima razgovor o njihovom društvenom položaju i ulogama koje imaju u društvenom životu. Pitajte ih da navedu različita očekivanja s kojima se susreću dok igraju različite uloge. Što sve obuhvaća njihov skup uloga? Učenike možete uputiti i da pogledaju videolekciju o društvenim ulogama i položajima (od 6:29 do 11:05).
Nakon uvodne aktivnosti uputite ih da u parovima skiciraju i analiziraju vlastite društvene položaje i uloge. Pritom se mogu koristiti digitalnim alatom Padlet. Društvene položaje neka podijele na pripisane i postignute, a svakom položaju neka dodijele različite uloge koje tvore njihov skup uloga. Potaknite učenike da međusobno usporede rezultate i pokrenite raspravu. Koliko im znače pojedini položaji i uloge i jesu li od jednake važnosti za njihov identitet? Kako društvene vrijednosti i norme utječu na njihove uloge?
Upoznajte učenike s konceptom sukoba uloga. Upitajte ih jesu li ponekad u sukobu uloga i kako se osjećaju u takvim situacijama? U nastavku podijelite učenike u nekoliko grupa te ih uputite da navedu jedan primjer sukoba uloga. Primjeri mogu biti iz vlastitog iskustva ili na temelju neke zamišljene situacije. Učenici mogu u digitalnoj One Note bilježnici analizirati suprotstavljena očekivanja u odabranom primjeru sukoba uloga tako što će u različitim stupcima upisati kratke opise suprotstavljenih očekivanja. Predstavnik svake grupe neka pred razredom izloži analizirani primjer, a zatim povedite raspravu s učenicima. Neka obrazlože zašto u pojedinim situacijama dolazi do sukoba uloga i je li to moguće izbjeći. Zaključno, upitajte učenike da objasne kako vrijednosti i norme utječu na njihove uloge. Kako bi njihovi položaji i uloge izgledali da žive u društvu s drugačijim vrijednosno-normativnim poretkom u odnosu na hrvatsko društvo?
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskih rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učenik s teškoćama neka bude u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu rado pružiti vršnjačku potporu.
Uputite učenika s teškoćama u ključne odrednice sadržaja prije gledanja videolekcije i usmjerite pažnju učenika na bitno. Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije vezane uz videolekciju iz aktivnosti.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu, prema potrebi, pružiti podršku.
Prilikom rasprave o društvenim položajima i ulogama, rabite više konkretnih primjera i/ili slika povezanih s učenikovom životnom sredinom.
Provjerite s učenikom razumije li korištenje zadanih alata Padlet i One Note. Ako je potrebno, zorno mu prikažite korake odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutoim alatom te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad s alatom. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik prilikom izvedbe zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zainteresirani učenici mogu, na temelju iskustva sa sata, dodatno istražiti smjernice Europske unije kojima se nastoji postići ravnoteža između obiteljskih i profesionalnih uloga. Učenike možete uputiti i na mrežne stranice Ureda za ravnopravnost spolova. Na temelju pretraživanja izvora učenici, pomoću alata Genially, pripremaju informativni plakat na temu rodne ravnopravnosti i ravnoteže poslovnog i privatnog života koji će podijeliti s ostalim učenicima u razredu i školi.
Podijelite učenicima video (možete odabrati automatski prijevod podnapisa na hrvatski jezik) u kojem se tumače temeljni pojmovi dramaturškog pristupa Ervinga Goffmana, a zatim potaknite učenike da promisle o različitim situacijama iz svakodnevnog života u kojima možemo prepoznati prednji i stražnji plan te upravljanje dojmom o sebi (npr. usmeno odgovaranje u školi, druženje s prijateljima, trening, odlazak u kino, obiteljska okupljanja, odlazak liječniku). Povedite raspravu s učenicima. Na koji način u različitim situacijama nastojimo upravljati dojmom o sebi? Koje dijelove sebe nastojimo prikriti od publike? Na koji način koristimo neverbalnu komunikaciju i različite rekvizite kako bismo bolje odigrali određenu ulogu?
Rabeći metodu World Cafe, podijelite učenike u nekoliko grupa ovisno o broju učenika u razredu. Grupe razmjestite u učionici kao postaje. Svaka grupa treba odabrati jednu situaciju iz svakodnevnog života koju će detaljno analizirati oslanjajući se na dramaturški pristup (npr. ponašanje učenika za vrijeme odmora u školi, ponašanje publike na koncertu, ponašanje navijača za vrijeme utakmice). Potaknite učenike da odaberu situacije koje su im bliske i u kojima su nedavno sudjelovali. Učenici trebaju odabrati voditelja koji će unutar grupe moderirati raspravu i voditi bilješke koje će upisivati u digitalnu bilježnicu OneNote. Koje vrste uloga susrećemo u tim situacijama? Kakva su očekivanja drugih? Koja su obilježja prednjeg plana i što se možda odvija u stražnjem planu koji je skriven od publike? Nakon unaprijed određenog vremena (10 minuta) uputite učenike da promijene grupu, pri čemu u svakoj grupi ostaje po jedan učenik, tzv. domaćin koji će nove učenike upoznati s prethodno zabilježenim rezultatima rasprave i nastaviti voditi raspravu. Učenici na kraju prikazuju zaključke o svakoj situaciji u obliku prezentacije koristeći se alatom Prezi.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskih rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Kod gledanja videa, učenika s teškoćama uputite u sadržaj i usmjerite mu pažnju na bitno. Učenicima s oštećenjem sluha osigurajte mjesto blizu izvora zvuka i/ili stavite titlove u video.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu prema potrebi pružiti podršku. Prilikom rada u grupi osigurajte grafički oblikovane pismene upute koje će usmjeravati učenika s teškoćama na rješavanje zadatka.
Provjerite s učenikom razumije li uporabu zadanih alata One Note i Prezi. Ako je potrebno, zorno mu prikažite korake odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada spomenutim alatom te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad s njime. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Prilikom rasprave o svakodnevnim situacijama iz svakodnevnog života postavljajte učeniku s teškoćama jednostavna pitanja kako biste potaknuli razgovor i razumijevanje gradiva koje učenik treba usvojiti. Provjerite s učenikom s oštećenjem vida razumije li sve pojmove vezane uz neverbalnu komunikaciju koji će se spominjati unutar rasprave o temi.
Ako je učeniku s teškoćama javni nastup prevelik izazov zbog prirode njegovih teškoća, nemojte ustrajati na njemu, osim ako učenik nema izričitu želju za time.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zainteresirani učenici mogu snimiti edukativan video koristeći se alatom Kizoa u kojem će prikazati tipične situacije iz svakodnevnog života mladih u kojima je moguće razlikovati prednji i stražnji plan i u kojima akteri nastoje upravljati dojmom o sebi. Video mogu podijeliti s ostalim učenicima u razredu i školi.
Potaknite učenike da metodom vruće olovke u jednoj minuti nabroje što više poznatih ličnosti iz različitih područja društvenog života te ih zapišu koristeći se alatom Mentimeter. Po isteku vremena pokrenite raspravu s učenicima. Upitajte ih čime se bave navedene osobe i kako su postale slavne. Koji društveni položaj zauzimaju i je li taj položaj postignut ili pripisan? Učenike možete upoznati s pojmovima influencer i predvodnik mišljenja te im predložiti da pročitaju članak.
U nastavku aktivnosti podijelite učenike u grupe ovisno o veličini razreda te ih uputite da, iz prethodno definiranog popisa slavnih, odaberu njih nekoliko. Učenici trebaju potražiti službene profile odabranih poznatih osoba na društvenim mrežama te kritički analizirati različite aspekte njihovog samopredstavljanja. Kakav dojam nastoje ostaviti na publiku i kako upravljaju dojmom o sebi? Što se najčešće nalazi u njihovom prednjem planu, a koji aspekti ostaju skriveni od pogleda javnosti? Služe li se objavama na društvenim mrežama za promidžbu nekih proizvoda? Učenici mogu voditi bilješke u digitalnoj bilježnici OneNote. Svaka grupa na temelju provedene analize izrađuje mrežnu stranicu na kojoj će predstaviti svoje zaključke o pozitivnim i negativnim aspektima samopredstavljanja na društvenim mrežama te o utjecaju influencera na mlade. Mrežna stranica može sadržavati fotografije, kraće tekstove i komentare koje će učenici pripremiti, kao i poveznice na vanjske izvore. Učenici se pritom mogu koristiti alatom Emaze. Izrađenu stranicu mogu podijeliti s drugim učenicima u školi koristeći se alatom Yammer.
Na kraju aktivnosti potaknite učenike da ispune mrežni kviz o društvenim mrežama te da međusobno usporede rezultate. Zaključno, povedite raspravu o vjerodostojnosti društvenih mreža te o njihovom odgovornom korištenju u svakodnevnom životu.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskih rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s teškoćama osigurajte dovoljno vremena za nabrajanje poznatih ličnosti iz društvenog života te, ako je potrebno, pružite mu podršku navodeći ga potpitanjima na točan odgovor.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li korištenje zadanim alatima Mentimeter, One Note, Emaze i Yammer. Bude li potrebe, zorno mu prikažite korake odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada služiti se spomenutim alatom te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad s njime. Sve pisane upute i članci koje dajete učeniku s teškoćama, trebaju biti prilagođene učenikovim individualnim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Uključite učenika s teškoćama u grupu učenika koji mu mogu, prema potrebi, pružiti podršku. Jasno odredite koji je zadatak učenika s teškoćama u grupi. Možete mu unaprijed najaviti da si izabere slavnu osobu koju će istraživati kako bi imao dovoljno vremena za promišljanje i aktivnije sudjelovanje u izvršavanju zadatka.
Osigurajte učeniku s teškoćama dovoljno vremena za rješavanje kviza o društvenim mrežama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zainteresirane učenike uputite da, u povodu Dana medijske pismenosti, pripreme kratak edukativni video u kojem će prikazati odabrani aspekt ponašanja mladih u virtualnom okruženju i pružiti smjernice za odgovorno korištenje društvenim mrežama. Učenici se mogu koristiti alatom Kizoa.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.